IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Rapa Nui (Kosmos)

rapa nui

Deze kleine doosjes van Kosmos staan eigenlijk al garant voor de nodige verrassingen. We hadden in Essen ons oog al laten vallen op dit spelletje, maar wegens te veel anders, is het uiteindelijk in Duitsland gebleven. Tijdens Spel in Broechem werd onze aandacht er terug op gevestigd dankzij Dominique en ook al had ik beloofd om geen blinde aankopen (wat is blind natuurlijk?) meer te doen, hebben we een sprong in het diepe gewaagd.

In Rapa nui proberen de spelers zoveel mogelijk overwinningspunten uit de brand te slepen. Op het einde van het spel scoren ze punten voor :
- de behaalde punten tijdens het spel (voor priesters en Moai)
- punten voor het aantal gebouwde Moai (4/beeld)
- één punt voor elke vijf hout dat ze nog over hebben

- punten voor hun offeraarten overeenkomstig met de geofferde waarde van een bepaalde kaart (3-2-1-0 punten)

Een speelbeurt bestaat uit drie delen :
1) een offerkaart aanschaffen (optioneel)
2) een kaart (kaarten) uitspelen
3) een kaart (kaarten) bijtrekken en waarderen

1) de offerkaarten komen voor in 4 soorten (grondstoffen), de kostprijs van deze kaarten is standaard 5 hout, maar kan per jager/verzamelaar van dezelfde grondstof met één omlaag gebracht worden (met minimum van nul natuurlijk)

2) de spelers spelen een persoonskaart uit hun hand voor zich op tafel. Dit kan een houthakker, een priester, een Moai of jager/verzamelaars van een soort zijn.
- houthakker : geen kosten en geen effecten
- priester : geen kosten en geen effecten
- moai : kosten 7 hout, 4 punten op het einde van het spel en een offerronde tot gevolg (zie onder)
- jagers/verzamelers : 1 tot 3 kaarten uitspelen van één soort, kostprijs 1 kaart is nul, voor elke volgende kaart één hout

Offerronde : de spelers leggen om beurten verplicht een offerkaart op de offerplaats open, de actieve speler legt er één dicht en nog één van een gekozen trekstapel.

3) de speler vult z'n hand karakterkaarten terug aan tot drie. Hij kan kaarten kiezen uit vier kolommen van vier kaarten. Indien een kolom is opgebruikt, worden er onmiddellijk terug vier nieuwe kaarten gelegd. De laatste kaart die zichtbaar wordt na het wegnemen van een kaart wordt gewaardeerd deze beurt.
- houthakker : elke houthakker die je hebt liggen, levert één hout op + één extra hout voor de speler met de meeste houthakkers (met een minimum van twee houthakkers, bij gelijke stand krijgt niemand het extraatje)
- priester : elke priester die je hebt liggen, levert je één punt op + één extra punt voor de speler met de meeste priesters
- moai : elke moai die je hebt liggen, levert één hout of één punt op (keuze speler) + één extra hout/punt voor de speler met de meeste moai
- jagers/verzamelaars : leveren alle spelers die zulke kaarten hebben liggen één offerkaart van die bepaalde soort op + één extra offerkaart voor de speler met de meeste van deze kaarten

Zo gauw de trekstapel met karakterkaarten is opgebruikt, eindigt het spel onmiddellijk en volgt er een slottelling zoals aangegeven in het begin van dit artikel. Voor de offerkaarten wordt er gewoon gekeken welke grondstof het meest is geofferd en deze levert 3 punten op, de volgende 2, 1 en de minste zelfs 0. De speler met de meeste punten wint het spel.

rapa nui

Titel : Rapa Nui
Auteur : Klaus-Jürgen Wrede
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 10+
Speelduur : 40 min.

03-12-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
02-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Flash point - fire rescue

Flash point : fire rescue

+ thematisch zit dit spel zéér mooi in elkaar
+ nogmaals een coöp, maar met enkele leuke nieuwe elementen zoals het opsparen van actiepunten
+ fijne graphics op de doos en op de karakterkaarten
+ zowel een familie- als gevorderdenvariant voorzien
+ een coöp die relatief makkelijk te winnen valt op het eenvoudigste niveau kan ook wel eens leuk zijn
+ het mogen verwisselen van karakter is een surplus voor dit soort spellen
+ onmiddellijk uitbreiding erbij zorgt voor héél wat mogelijkheden, diversiteit en andere moeilijkheidsgraden
+ het rollen van de dobbelsteen om te bepalen waar er vuur tevoorschijn komt, is een geluksfactor, maar stoorde niet (tijdens ons eerste spel op een bescheiden niveau wel te verstaan)

- minder mooie graphics op het speelbord, maar komt overzicht waarschijnlijk wel ten goede
- héél wat kleine regeltjes voor de gevorderdenversie waarover niets staat vermeld in de spelregels, een faq dringt zich op (met gezond verstand kom je wel erg ver, want blijkbaar hebben we alles juist geïnterpreteerd)

flash point

02-12-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
01-12-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Eminent domain

Eminent domain :

+ prachtig, stevig materiaal
+ prima kwaliteit van kaarten
+ relatief eenvoudige gameplay, met héél wat diepgang
+ constante betrokkenheid in het spel doordat je mee kan gaan in de rol die andere spelers kiezen
+ voor fans van San Juan, Race for the Galaxy en Glory to Rome zeker een must
+ gestroomlijnder en éénvoudiger dan RftG
+ er zijn nog héél wat mogelijkheden qua uitbreidingen
+ het spel is te snel afgelopen, zodat je onmiddellijk wraak kan nemen
+ zonder meer een goede aankoop

- voor veelspelers misschien ietsje te makkelijk (in vergelijking met RftG)
- uitbreidingen dringen zich onmiddellijk op (zelfs na een eerste spelletje, bv. soorten grondstoffen)
- het spel is misschien iets te snel afgelopen, vanaf het moment dat je hebt opgebouwd is het plotsklaps gedaan (hoewel er wel een langere variant is, die ik zeker volgende keer zal gebruiken)

eminent domain

01-12-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
30-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Flash point : fire rescue (Indie boards & cards)

flash point

 

Herinnert u zich nog het spel : Pandemie? Wel, we hebben z'n logische opvolger gevonden. Flash point is een coöperatief spel waarin u samen met uw medespelers tracht om alle slachtoffers uit een brandend gebouw te redden vooraleer het in elkaar stort of in een vlammenzee opgaat. Zowel qua gameplay als gevoel van onder druk staan, gelijkt dit spel erg op Pandemie. Persoonlijk vind ik dit spel thematisch ietsje logischer en dichter bij de realiteit. Bovendien is alles hier dat net ietsje gestroomlijnder en krijgt deze de voorkeur op z'n voorganger (zonder Pandemie te kort te doen). Het is natuurlijk ook wel zo dat dit spel gewoon nog nieuw is, en dat we niet alle trucjes van de foor al kennen. Misschien moeten we onze mening later nog bijstellen, maar dan hoort u het wel.

Flash point voorziet spelregels voor een familieversie en één voor de gevorderden. Wij raden u aan om als veelspeler onmiddellijk met de gevorderdenregels aan de slag te gaan, want de familieversie is wel een stukje beperkter en u krijgt minder druk op uw frêle schouders.

In een speelbeurt doorloopt een speler steeds 3 fasen. Je onderneemt je acties, laat het vuur uitbreiden en vult eventueel tegels aan met eventuele slachtoffers.

- een speler krijgt per beurt 4 actiepunten. Gebruikt hij ze niet allemaal op, dan kan hij de overgebleven punten overhevelen naar een volgende ronde (dit is wel nieuw in het genre, ken geen enkel spel waarbij dit kan). De mogelijke acties zijn bewegen, deuren openen of sluiten, vuur of rook doven, een muur stuk slaan om sneller tot bij een slachtoffer of buiten te geraken. Afhankelijk van bepaalde situaties zullen deze acties duurder zijn.

- om het vuur uit te breiden, gooien de spelers met twee dobbelstenen en op de overeenkomstige coördinaten op het speelbord verschijnt er een nieuwe vuurtegel. Ligt er daar al een vuurtegel, dan volgt er een ontploffing en breidt het vuur zich nogmaals in alle richtingen uit (tenzij het wordt tegengehouden door muren. Slachtoffers kunnen op deze manier verloren gaan en spelerspionnen omver geblazen worden.

- er liggen steeds drie POI (point of interest) tegels, waarop eventueel slachtoffers kunnen staan. Er zijn ook enkele valse alarmen, maar dat kan je natuurlijk enkel te weten komen door ze te gaan bekijken. Bedoeling is dat je deze slachtoffers gaat ophalen en meeneemt in je bewegen tot ze buiten staan. Na elke beurt dienen er drie tegels op het bord te liggen, ze komen ook in het spel door een dobbelsteenworp.

Het spel eindigt als :
- het gebouw instort, doordat er 24 blokjes op de muren liggen (door zelf kapot te maken of explosies)
- de spelers winnen als ze 7 slachtoffers gered hebben (je kan dan ook verderspelen tot je 10 reddingen hebt uitgevoerd voor een perfect spel)
- wanneer er 4 of meer slachtoffers het niet gehaald hebben, is het ook een onmiddellijke nederlaag.

flash point

Dit zijn de spelregels van de familievariant. Voor het gevorderdenspel komen er volgende zaken nog bij :
Als acties kan je volgende zaken extra kiezen :
- met een voertuig (ambulance of brandweerwagen) rijden en je op die manier snel verplaatsen naar de andere kant van het het gebouw
- het waterkanon afvuren om een brandhaard ineens te bestrijden
- veranderen van personage (elke speler heeft een personage dat een extraatje geeft tijdens het spel)
- hazmats verwijderen (dit zijn sterk ontvlambare producten die explosies veroorzaken)
- hotspots & opstoten bestrijden (dit zijn vuurhaarden die moeilijker te blussen zijn, ze zorgen voor sneller uitbreiding van het vuur)

De personages :
1) Paramedicus : kan een slachtoffer terug bij bewustzijn brengen zodat deze makkelijker kunnen begeleid worden naar buiten, maar hij betaalt dubbele actiepunten voor het doven van vuur
2) Kapitein : krijgt extra actiepunten om andere spelers hun pion te bewegen of deuren mee te openen of te sluiten
3) Beeldtechnicus : kan POI-tegels gaan bekijken vanop afstand
4) Caps brandweerman : heeft 6 actiepunten tijdens z'n beurt (extra AP kunnen niet opgespaard worden)
5) Hazmat technicus : kan hazmats opruimen waarop een brandweerman staat
6) Generalist : 5 actiepunten per beurt
7) Reddingsspecialist : 3 extra bewegingsactiepunten ter beschikking en kan makkelijk muren hakken, betaalt wel dubbele kost voor het doven van vuur
8) Chauffeur/operator : kan het waterkanon afvuren voor slechts 2 AP ipv 4 en mag de dobbelstenen hergooien

Titel : Flash point : fire rescue
Auteur : Kevin Lanzing
Uitgeverij : Indie boards & cards
Aantal spelers : 1-6
Leeftijd : 10+
Speelduur : 45 min.

30-11-2011 om 08:24 geschreven door SpinLi  


Categorie:Essen 2011
>> Reageer (0)
29-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dobble (Asmodée)

dobble

Dobble was zonderméér de verrassing op de nominatielijst van de Gouden Ludo. Wij hadden dit spel al opgemerkt een jaartje geleden. Toen kwam het spel vooral negatief in het nieuws. Het zou blijkbaar schaamteloos gekopieerd zijn, maar deze storm stierf uiteindelijk een stille dood. Misschien is deze storm in een glas water ook de aanzet geweest voor het grote succes van dit "kleine" doosje.

Dobble is een reactiespel à la Halli Galli en Jungle speed, maar toch met iets meer volume als u mijn persoonlijke mening vraagt. In de eerste plaats krijgt u een mooi metalen doosje, waarin de ronde kaartjes netjes passen. De kaarten zijn van een redelijke kwaliteit, maar zoals het zo vaak gaat met dit soort van snelheidsspelletjes lijden de kaarten wel enorm onder het aantal potjes dat je het speelt. En neem van mij aan ... indien u dit aanschaft, zal het vaak op tafel komen (zeker in een club, klas, ...). Daarnaast voorziet men maar liefst vijf mini-spelletjes of varianten bij het spel.

De varianten zijn niet allemaal even geslaagd, maar ze zorgen wel telkens voor een andere twist, die u vooral in uw hersenen zal moeten maken. Het spel gaat razendsnel en is steeds wel gebaseerd op hetzelfde principe, nl. het herkennen van dubbele symbolen op de kaarten.

Het vervelende (lees : goede) eraan is dat de symbolen vaak een andere grootte hebben en u kijkt er zomaar overheen, zeker onder die loodzware tijdsdruk. Afhankelijk van de variant die u speelt, probeert u het meeste kaarten te verzamelen, uw kaarten zo snel mogelijk weg te krijgen, vergelijkt u met de tegenspelers of vergelijkt u met een centrale stapel.

Dobble staat garant voor plezier, lachen en een hoop frustratie als u niet zo'n snelle denker bent, maar het moet gezegd, dit spel verdiende een nominatie voor de Gouden Ludo. Winnen zou net ietsje te veel zijn geweest, maar qua familie-party-spel mag deze er zeker wezen.

dobble

Titel : Dobble
Auteur : Denis Blachot, Guillaume Gille-Naves, Igor Polouchine
Uitgeverij : Asmodée
Aantal spelers : 2-8
Speelduur : 20 min.
Leeftijd : 6+

29-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
28-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Kingdom builder

Kingdom builder :

+ Queen games kwaliteit = prima materiaal, vlekkeloos
+ Queen games spelregels = kort en (relatief) duidelijk
+ grote variatiemogelijkheid qua startopstelling en objectieven voor het spel
+ superéénvoudige spelregels (kaartje spelen, huisjes zetten, kaartje trekken en eventueel wat manipuleren)
+ snelle gameplay, maar veel tactieken om te winnen volgens mij
+ een prima familiespel
+ ondanks de prijs, z'n geld wel waard

- misschien iets te eenvoudig voor de veelspeler, alhoewel ik er al zeker veel plezier aan beleef
- sommige zaken ben ik toch gaan checken op BGG, blijkbaar had men daar ook dezelfde vragen omtrent de spelregels, die we toch gevoelsmatig correct hebben gespeeld (dus toch duidelijke regels)
- de prijs van de Queen games staan in contrast met de andere Duitse spellen, prijzig moeten we zeggen (zeker als je meer dan één spel koopt op een jaar)

kingdom builder

28-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
27-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Singapore

Singapore :

+ kleurrijk en kwalitatief mooi spel
+ veel strategieën om gebouwen te gebruiken
+ illegale handel wordt bestraft als je te veel met vuur speelt

- nogal een geknoei op het speelbord
- moeilijk om overzicht te houden met al die gebouwen (misschien betert dit na een aantal speelbeurten)
- drie bewegingen en drie acties mogen door elkaar gebruikt worden en dit zorgt soms voor verwarring

Tot slot : u merkt het dat ik niet al te veel positieve punten kan opsommen, maar ook niet zozeer negatieve. Het is zo'n spel dat zeker niet slecht is, dat zeker een extra speelbeurt verdient, maar het is ook niet van die klasse dat het me van mijn sokken blaast.

singapore

27-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
26-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gouden Ludo : de winnaar

Dat er bij SpinLi kenners zitten met profetische gaven dat blijkt dit jaar uit de uitslag van de Gouden Ludo. Onze inzending is uiteindelijk volledig gekopieerd naar de einduitslag. Een dikke proficiat aan de vier genomineerden die elk op hun beurt al erg goede spellen (en winnaars) zijn. Bedankt ook aan Forumfederatie voor de organisatie van de Vlaamse spellenprijs en het ganse evenement dat ermee samenhangt.

1) 7 Wonders (Repos productions)

2) Asara (Ravensburger)

3) Imperial 2030 (The Game Master)

4) Dobble (Asmodée)

Nog een kleine negatieve noot, vooral erg jammer voor de Gouden Ludo, Forumfederatie en Spellenspeciaalzaak Adriaensen : de nummer 1 en 2, zijnde 7 Wonders en Asara zullen niet aan te kopen zijn op Spel 2011. Door een productieprobleem zullen deze spellen nooit tijdig in Broechem geraken, wat op zich vooral erg jammer is voor alle betrokken partijen. We houden ons zeker vast aan de gedachte dat de spellen binnen de kortste keren toch beschikbaar zullen zijn voor het grote publiek en we zijn er zeker van dat u ongetwijfeld plezier zal beleven aan de demo's die er dit weekend zullen gegeven worden.

 

 

26-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
25-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Dragon's gold

Dragon's gold :

+ onderhandelen is in dit spel zeker nodig
+ speelt vlot, maar je moet wel even in het systeem inkomen
+ leuke drakenkaarten
+ magische kaarten herbergen leuke mogelijkheden
+ de dief en de tovenaar brengen een leuk extraatje met zich mee
+ het spel is redelijk uitgebalanceerd en speelt ook met z'n drieën goed
+ gekende knappe blikken dozen van WGG

- ze hadden misschien nog meer verscheidenheid in draken kunnen maken (nu enkele keren dezelfde tekening)
- het zichtscherm is belachelijk klein voor al je stenen (zeker met weinig spelers)
- het puntensysteem wordt pas duidelijk op het einde van het spel (meerdere speelbeurten lossen dit natuurlijk op)
- de magische kaarten zijn leuk, maar niet van doorslaggevende aard, soms vallen ze wat tegen, zeker als je het verwerven ervan in de strijd gooit bij de onderhandelingen
- ongetwijfeld wel leuker met 5-6 spelers
- moeilijke stapelbaarheid van de blikken dozen van WGG

dragon's gold

25-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
24-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Eminent domain (TMG)

eminent domain

 

Ik geef u alvast enkele titels : San juan, Glory to Rome, Race for the galaxy, ...
Ik heb waarschijnlijk uw aandacht! Wel, dit spel kan u zo maar aan het rijtje toevoegen. Niet enkel qua spelprincipe, maar gerust ook qua niveau. Natuurlijk is het thema misschien voor u een obstakel. Niet iedereen is "in to space"-thema's, maar eigenlijk valt dat hier erg goed mee.

Het materiaal is verbluffend mooi, stevig karton, leuke ruimteschepen, mooie artwork op de kaarten. Laat u niet misleiden, dit is echt wel een kaartspel. Het enige bord dat bij het spel wordt geleverd, is een bord om de kaarten mooi op te schikken.

In Eminent domain draait alles weer om de punten, punten die u verzamelt door planeten te koloniseren of overmeesteren of punten die u ontvangt door het handel drijven met uw waardevolle grondstoffen (lees : afgeven voor punten). In dit spel gaat u qua spelprincipe vooral de Glory to Rome-weg op. U mag in uw beurt telkens een rol uitkiezen, krijgt hier nog een extraatje voor en nadien mogen al uw tegenstrevers deze rol ook uitvoeren (als ze de nodige kaarten op hand hebben). U merkt het al, indien u één van eerder genoemde spellen kent, zullen de spelregels op zich vlot verlopen bij u aan de speeltafel.

Het spel verloopt ietwat Dominiongewijs. Elke speler heeft een trekstapel (begin 10 kaarten), waarvan hij er vijf trekt en op handen heeft. Om beurten, kloksgewijs, voeren de spelers volgende stappen uit :
1) actiefase (optioneel)
2) rolfase (verplicht)
3) opruimfase (verplicht)

1) je speelt een kaart uit je hand en voert de desbetreffende actie uit (je mag opteren om de actie niet uit te voeren, maar op deze manier de kaart af te leggen)
2) kies een rolkaart van het centrale bord, leg deze voor je en voer de rol uit die op de kaart staat. Je kan de rol boosten door kaarten van dezelfde soort uit je hand toe te voegen. Bovendien krijg je als actieve speler nog een leidersbonus voor deze rol. Daarna komen de andere spelers in volgorde aan de beurt en kiezen ze om te passen (trek 1 kaart van je trekstapel bij op handen) of te volgen. Hiervoor spelen ze ook de kaarten van de uitgespeelde rol en voeren de bijhorende actie uit.
3) alle gespeelde kaarten tijdens de beurt worden afgelegd op een aflegstapel per speler. Je mag zoveel handkaarten afleggen van je hand als je wil en vul je hand terug aan tot aan je handlimiet (normaal 5, maar kan veranderen door enkele technologiekaarten). Enkel de actieve speler mag z'n hand aanvullen, speel je buiten je beurt kaarten, dan blijf je met een kleinere hand zitten.

Het spel eindigt zo gauw alle puntentegels zijn uitgedeeld (er worden er aanvankelijk 8 achtergehouden die in de laatste lopende ronde nog verdiend kunnen worden) of wanneer een aantal stapels kaarten is opgebruikt (afh. aantal spelers). Daarna volgt er een telling waarbij de spelers de punten op hun planeten, kaarten en losse fiches bij elkaar optellen.

De kaarten :
1) Politiek : verwijder deze kaart uit het spel en kies een rolkaart uit de voorraad en voeg toe aan je hand. Deze kaarten worden nooit gebruikt om te boosten of te volgen. (elke speler start met zulke kaart in z'n deck, kwestie dat iedereen één keer in het spel de keuze heeft in een andere kaart dan de andere spelers om het spel aan te vangen)

2) Ontdekken :
- actie : trek 2 kaarten van je deck en voeg toe aan je hand
- rol : kijk naar een aantal planeten (aantal gespeelde onderzoeksymbolen - 1) en kies er één uit, leg deze planeet dicht voor je neer, de andere planeten worden in een aflegstapel gelegd (indien deck uitgeput, herschudden en nieuwe trekstapel vormen)
- leiderbonus : +1 ontdeksymbool

3) Oorlog :
- actie : neem één vliegtuig naar je voorraad OF val één planeet van jezelf aan door het nodige aantal vliegtuigen af te leggen
- rol : neem één vliegtuig voor elke oorlogsymbool dat je speelde
- leiderbonus : val één planeet aan ipv vliegtuigen te nemen
(opgelet : je mag enkel eigen planeten aanvallen, deze leveren later punten op, kolonies en vliegtuigen worden afgelegd)

4) Koloniseer :
- actie : +1 koloniesymbool door de kaart onder de planeet te schuiven OF een planeet bevolken door voldoende koloniekaarten af te leggen en de planeet om te draaien
- rol : +1 kolonie per symbool, leg alle gespeelde kaarten onder nog niet bevolkte planeten
- leiderbonus : bevolk een planeet ipv koloniekaarten onder de planeten te schuiven, leg de nodige koloniekaarten af en draai de planeet om
(elk symbool op de omgedraaide planeten geldt in het vervolg van het spel)

5) Produceer :
- actie : leg 1 grondstof op een lege plaats op een eigen planeet
- rol : leg 1 grondstof per productiesymbool op lege plaatsen op eigen planeten
- leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 productiesymbool

6) Ruil :
- actie : leg 1 grondstof af voor 1 overwinningspunt
- rol : leg 1 grondstof af per ruilsymbool en ontvang de overeenkomstige punten
- leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 ruilsymbool

7) Onderzoek :
- actie : verwijder 2 kaarten uit je hand uit het spel (op deze manier zuiver je je deck)
- rol : neem een technologiekaart (enkel als je aan de voorwaarden voldoet, nl. aantal planeten en overeenkomstige symbolen)
- leiderbonus : geen bonus tot de stapel is opgebruikt, nadien +1 onderzoeksymbool

eminent domain

Titel : Eminent domain
Auteur : Seth Jaffee
Uitgeverij : TMG
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 12+

24-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
23-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Nieuwsbrief 2011/12
Klik op de afbeelding om de link te volgen

In bijlage vindt u de nieuwsbrief voor onze laatste spellenavond van het jaar. Indien u deze niet opent en/of leest, geef ik u de nieuwigheden voor 2012 hier nog even mee :

- in 2012 zullen er slechts 11 spellenavonden doorgaan. Het zou kunnen dat er, indien tijd, nog ergens één spellenavond wordt tussengestopt, maar dan hoort u dit als eerste. Het zou ook kunnen dat de spellenavond van augustus ook wegvalt, dus noteer die datum alvast onder voorbehoud. U vindt de data ook in aan de linkerkant van deze blog.

- in 2012 zullen we onze inkomprijs optrekken naar € 2 om alle kosten te kunnen blijven dekken. Ik veronderstel dat deze nieuwe prijs nog steeds geen obstakel mag zijn om naar onze spellenavond te komen.

- in 2012 zullen we geen lidkaarten meer uitschrijven, uiteraard behouden vaste klanten wel de kortingen bij de spellenspeciaalzaken waarmee we een overeenkomst hebben.

 

23-11-2011 om 07:32 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
22-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kingdom builder (Queen games)

Kingdom builder

Met erg veel tramalant werd dit spel aangekondigd in Essen. Queen games was groter dan grootst op de beurs dit jaar. Hun stand zet zich op gelijke voet naast de Ravensburgers, Schmidtspieles en Zochs van deze wereld. Eén stand volledig gevuld met tafeltjes en nog eens een dubbele stand met rijen tafels vol met hun twee nieuwe releases. Er waren er wel meerdere aangekondigd, maar er zijn er slechts twee geraakt, Sparta en deze Kingdom builder.

Persoonlijk kan ik u nog niet inlichten over wat ik van dit spel vind, ik het niet de tijd gehad om het te bekijken en al helemaal niet om het te spelen. Bovendien komt het spel slechts druppelgewijs in ons land aanwaaien. Als ik u vertel dat het spel van ene Donald X. Vaccarino is, dan zegt dit u misschien niet al te veel. Maar als ik erbij vertel dat dit de auteur is van Dominion, dan gaat er misschien wel een lampje branden. Er werd dan op zich misschien ook al wel veel verwacht van dit spelletje.

Na het lezen van de spelregels heb ik zo'n gevoel van "mwaa", het zou best wel eens een leuk familiespel kunnen zijn, maar als u op zoek bent naar een tactisch spel waarbij u uw koninkrijk groter moet trachten te maken dan de tegenstrever, dan gaat u bedrogen uitkomen. Ik geef u alvast een overzichtje van het spel.

Kingdom builder bestaat uit 8 speelborden (waarvan er slechts 4 gebruikt worden per spel, u kan deze speelborden in elkaar puzzelen zoals u wenst en heeft dan ook telkens een verschillende startopstelling), 28 locatietegels (waarvan er in elk spel 16 worden gebruikt), 160 huisjes in de spelerskleuren (40 per kleur), 25 terreinkaarten, 10 kingdom-kaarten (waarvan er in elk spel drie worden gebruikt). U merkt het al, het is een zeer modulair spel, waarbij elk spelletje helemaal anders kan zijn.

Het spelverloop is zeer eenvoudig. Met de wijzers van de klok, startend van de oudste speler voeren de spelers hun beurt uit. Deze beurt bestaat in principe uit één bouwactie en eventueel extra acties indien u bepaalde tegels heeft verzameld.
U krijgt bij aanvang van het spel één terreinkaart in handen, u speelt deze in het begin van u beurt uit, plaatst drie huisjes op het overeenkomstige landschapstype volgens de bouwregels (zie onder) en trekt een nieuwe terreinkaart. Indien u een extra-actie-tegel heeft, mag u deze actie ook nog uitvoeren. Zo gauw een speler al z'n huisjes op het bord heeft staan, wordt de ronde uitgespeeld en wint de speler met de meeste punten.

Punten scoort u door te voldoen aan de 3 opengelegde kingdomkaarten en door uw huisjes naast een kasteel te plaatsen. Hiervoor krijgt u ook nog 3 punten (goud). De speler met de meeste punten wint.

Bouwregels :
- er kan slechts één huisje op een veld staan
- je kan enkel bouwen op gras, woestijn, bloemenveld, bos en dal
- je moet altijd bouwen aan eerder gebouwde huisjes indien mogelijk

Indien je bouwt aan een extra-actie locatie krijg je één van de tegels die erbij ligt, vanaf volgende beurt kan je deze gaan gebruiken om een extra actie uit te voeren, na je reguliere actie.
- orakel : bouw een extra huisje op het terreintype van de gespeelde kaart (indien mogelijk aangrenzend)
- boerderij : bouw een extra huisje op een grastegel (indien mogelijk aangrenzend)
- oase : bouw een extra huisje op een woestijntegel (indien mogelijk aangrenzend)
- toren : bouw een extra huisje aan de rand van het speelbord (indien mogelijk aangrenzend)
- café : bouw een extra huisje op het eind van een lijn van minstens drie eigen huisjes
- schuur : verplaats 1 van je huisjes naar een tegel met terreintype van de gespeelde kaart (indien mogelijk aangrenzend)
- haven : verplaats 1 van je huisjes naar een watertegel
- paddock : verplaats 1 van je huisjes twee tegels verder, je mag over andere huisjes, terreintegels, kastelen, ... springen (moet niet aangrenzend zijn)

Kingdom builder

Titel : Kingdom builder
Auteur : Donald X. Vaccarino
Uitgeverij : Queen games
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 45 min.
Leeftijd : 8+

22-11-2011 om 08:16 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
21-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In volle voorbereiding

De volgende dagen zal het stilaan steeds spannender worden.
We bereiden ons voor op een relatief drukke speelperiode. Volgend weekend staat Spel 2011 voor de deur.

Deze beurs is een aanrader voor jong en oud, voor veelspeler en gelegenheidsspeler, voor iedereen die af en toe eens graag een spelletje op tafel legt. Deze beurs is voor ons een fantastische gelegenheid om nog eens gezellig te spelen met collega's uit de uithoeken van ons land, bevriende spellenclubs, ...

Op vrijdagavond kennen we de nieuwe Gouden Ludo, of het onze favoriet zal zijn, dat is dus nog even wachten. U krijgt de uitslag alleszins normaal nog vrijdagnacht op deze blog. Na het officiële gedeelte hebben we dan nog ruim de tijd om wat bij te keuvelen en een spelletje te spelen met de andere afgevaardigden van spellenclubs, spellenfora, spellenwinkels, ...

Op zaterdag wordt het ook een drukke dag, de 2de handsbeurs zal zeker weer de moeite zijn, er zullen waarschijnlijk ook weer de nodige deals gesloten worden op en rond den Boomgaard. De verkoopsstand van Adriaensen zal ook weer goed gevuld zijn en hopelijk voor hen ... tegen zondagavond leeg zijn.

Op zondag ga ik persoonlijk moeten passen voor het evenement, maar ik kan u allen toch aanraden om een keertje langs te komen. Spreek me gerust aan op zaterdag als je me tegen komt.

21-11-2011 om 12:48 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
19-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.imprESSEN : Last will

Last Will :

+ thematisch erg leuk spel
+ anders denken om je geld weg te krijgen ipv zoveel mogelijk te verzamelen
+ tof materiaal
+ lastige keuzes op het inzetbord
+ speelt op zich erg snel
+ eens je de kaarten kent, is het geen probleem (zie ook negatief punt)
+ zelfs een beginnende speler zal naar combo's zoeken
+ ik denk niet dat er één winnende strategie is, je kan op verschillende manier je geld kwijt spelen
+ speelt erg goed met z'n tweeën

- de iconografie op de kaarten is aanvankelijk redelijk veel
- in je eerste spel heb je aanvankelijk totaal geen idee van welke kaarten je dient te nemen
- iemand die het spel goed kent, zal de combo's vlugger vinden en misschien toch wat voordeel hebben om het spel te winnen

Deze impressen is gebaseerd op één potje met twee spelers. Ik vond dit zeer goed werken aangezien het enige punt waar je met meer spelers moet zijn, wordt opgevangen door het plaatsen van neutrale pionnen, zonder dat het allemaal gekunsteld overkomt.

last will

 

 

19-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


Categorie:imprESSENs
>> Reageer (0)
18-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het kennersoog ...

Hopelijk bent u als vaste klant van deze blog ook kind aan huis op het spellenforum bordspelplaza.
Daar werd de afgelopen weken het beste spel gekozen onder de leden van het forum ... en dat er
kenners zitten, dat blijkt uit de resultaten.

Eerlijk gezegd kan ik me volledig achter de resultaten scharen, de keuzes zijn misschien niet al te verrassend
en bijzonder weinig gedurfd, maar ze zijn ijzersterk en voor een beginnende speler zeker een richtlijn om een
eigen spellenkast goed te stoferen.

Bij deze de laureaten :

PARTYSPEL
1 Dixit
2 Weerwolven Van Wakkerdam
3 Pitch Car

BORDSPEL
1 Puerto Rico
2 Ticket To Ride
3 Hoogspanning

KINDERSPEL
1 Stef Stuntpiloot
2 Jakkiebak Kippenbak
3 De Betoverde Doolhof

ABSTRACT SPEL
1 Schaken
2 Hive
3 Rummikub

KAARTSPEL
1 Machiavelli
2 Boonanza
3 Saboteur

DOBBELSPEL
1 Regenwormen
2 Perudo
3 Geharrewar In De Sushi-Bar

18-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
17-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Puerto Rico : Anniversary Edition (Alea spiele)

puerto rico

Dit spel ga hoef ik u niet meer voor te stellen. De onbetwiste nummer 1 van BGG (oké, na af en toe haasje-over met Agricola) bestaat dit jaar 10 jaar en werd dan ook in een nieuw, luxueus kleedje gestopt. In deze korte bespreking geef ik u even de verschillen tussen de standaardeditie en deze uitvoering.

Voorlopig is deze editie enkel te verkrijgen in het Duits en Engels (Rio Grande Games), indien u voor deze laatste kiest, mag u wel nog wat dieper in uw geldbuidel duiken en het is al een stevige investering. In Essen ging deze over de toonbank voor €60-€65, wat niet niets is voor een bordspel. Pas op, ik ga zeker niet zeggen dat het spel z'n geld niet waard is. U krijgt een fantastisch spel met schitterend materiaal, maar als u liever in uw moedertaal speelt, dan raad ik u toch aan om de standaardeditie van Ravensburger binnen te halen.

puerto rico

De verschillen :

- deze editie bevat de twee uitbreidingen die eerder apart verkrijgbaar waren (nieuwe gebouwen die in Spielbox magazine verschenen en de "Edelen"-uitbreiding vanuit Alea's schatkist)
- de dubloenen zijn niet meer uit karton, maar mooi metalen munten
- de grondstoffen zijn geen houten cilinders meer, maar houten kratten in de verschilllende kleuren
- de gebouwen zijn kleurrijker geïllustreerd
- al het karton van de fiches is maar liefst 3mm dik en geeft dan ook een stevigere indruk
- de individuele spelersborden, de schepen en alle andere componenten kregen een facelift
- de kolonisten zijn geen piepkleine schijfjes meer, maar grotere cilinders

Kortom : Indien u een erg mooi, exclusief cadeau wil geven met de feestdagen is dit uw kans, topspel in een mooi jasje. Even voor de duidelijkheid, onze spellenclub heeft deze editie niet, wij vinden de kostprijs toch ietsje te hoog voor het budget, zeker als je een Nederlandstalig alternatief hebt. Bovendien zou er misschien met een beetje geluk van deze versie wel eens een Nederlandstalige kunnen verschijnen, maar hiervoor zullen we moeten bidden en duimen. Als het ooit zo ver komt, dan komt u het hier als eerste te weten.

Titel : Puerto Rico
Auteur : Andreas Seyfarth
Uitgeverij : Alea spiele
Aantal spelers : 2-5
Leeftijd : 12+
Speelduur : 90 min.

 

 

 

17-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
16-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Spellenavonden voor 2012

Noteer volgende data alvast in uw agenda :

Geen spellenavond in januari !!!
Vrijdag, 3 februari 2012
Vrijdag, 2 maart 2012
Vrijdag, 20 april 2012
Vrijdag, 4 mei 2012
Vrijdag, 8 juni 2012
Vrijdag, 6 juli 2012
Vrijdag, 3 augustus 2012 (onder voorbehoud)
Vrijdag, 7 september 2012
Vrijdag, 5 oktober 2012
Vrijdag, 2 november 2012
Vrijdag, 7 december 2012

De speeldata vindt u ook steeds terug links op de blog.

Rechts op de blog wordt er afgeteld naar de volgende spellenavond.

16-11-2011 om 15:27 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Helvetia (Kosmos)

helvetia

Dit spel hebben we jammerlijk genoeg nog niet in onze spellenkast, maar we zullen onze best doen om dit binnenkort zeker te kunnen aanbieden op onze spellenavonden. In Helvetia bouwt u samen met de andere spelers uw eigenste Zwitserse dorpje op. Elke dorpje heeft z'n eigen gebouwen, die bepaalde grondstoffen of producten met zich meebrengen. Op deze gebouwen plaatst u arbeiders. U plaatst ook uw arbeiders bij de andere spelers in het dorp, uithuwelijken heet zoiets. Zorg er wel voor dat een mannetje bij een vrouwtje terechtkomt (hé, ik heb de spelregels niet uitgevonden, maar erg ruimdenkend is dit spel niet). Met een koppeltje in uw dorp kan u dan weer kindjes gaan maken, die in het vervolg van het spel kan inzetten, uithuwelijken en gebruiken als werkkracht.

Uiteindelijk draait alles wel om de overwinningspunten. Het tellen van de punten is trouwens niet alledaags, het doet wat denken aan Colosseum (DoW), waarbij je punten niet gaat optellen, maar telkens terug begint te tellen van nul. U bouwt dus uw imperium steeds rustig verder uit en scoort punten door grondstoffen te leveren aan de markt, door de startspeler te zijn, door extraatje te verzamelen op tegels, door bepaalde gebouwen en door de gunst te krijgen van de inwoners die u in het spel verder helpen.

helvetia

Deze inwoners zijn het hart van het spel. Je hebt de keuze uit : bouwheer, handelaar, nachtwaker (bellenman noem ik hem), priester en vroedvrouw. Je start het spel met vier actieschuiven, maar dit kan uitbreiden naar zes zo gauw je nieuwe arbeiders gaat uithuwelijken bij de tegenspelers. Je kan een actie meermaals uitvoeren door telkens een actieschijf bij het desbetreffende karakter te plaatsen. Je kan zelfs in verschillende rondes een actie herhalen. Je dient ook geen rekening te houden met je tegenstrevers, want de acties blijven beschikbaar voor iedereen.

- Bouwheer : je mag een gebouw uit de voorraad bouwen aan je dorp, je betaalt de gevraagde grondstoffen door je arbeiders op de desbetreffende tegels plat te leggen (zij worden inactief), je kan een basisgrondstof extra kopen door een extra actieschijf in te zetten
-handelaar : je mag per actieschijf één grondstof leveren aan de markt door er een blokje van jezelf te plaatsen, je legt de gevraagde arbeider weer plat
- nachtwaker : je wekt alle arbeiders (ook die van je tegenstrever) in een district (kwart) van je dorp
- priester : je huwelijkt je kinderen uit, en plaatst ze vanuit de school of je eigen dorpsplein op een tegel van een tegenspeler. Je mag enkel een mannetje en een vrouwtje combineren. Indien er nog een actieschijf aanwezig is op het dorpsplein van de tegenstrever, mag je deze meenemen (die van jezelf kan je nu gebruiken, die van een tegenstrever blijven op jouw dorpsplein liggen tot hij ze komt halen)
- vroedvrouw : per actieschijf mag je een kindje plaatsen op een tegel waar een koppel staat, je kan maar één kind in een beurt maken per koppel, maar je mag dit wel meerdere keren doen in één volledige ronde

Als er slechts één speler nog actieschijven heeft, dan stopt de lopende ronde, krijgt deze speler de startspelerstegel zodat hij de volgende ronde mag beginnen.

helvetia

De gunsten van de karakters worden uitgedeeld aan diegene die het meeste actieschijven bij het karakter heeft geplaatst. De punten worden geteld door alle spelers (blokjes op markt, gebouwen, extra puntentegels, starttegel, ...) Indien een speler 20 punten of meer heeft gescoord, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten. Indien geen enkele speler deze kaap heeft bereikt, wordt een volgende ronde voorbereid. De spelers krijgen hun actieschijven terug, er worden nieuwe gebouwen open gelegd, kinderen in school komen naar je dorpsplein (en worden indien nodig op een lege gebouwtegel geplaatst).

Titel : Helvetia
Auteur : Matthias Cramer
Uitgeverij : Kosmos
Aantal spelers : 2-4
Leeftijd : 12+
Speelduur : 60 min.

16-11-2011 om 00:00 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)
15-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zombiewürfel (Pegasus)

 

zombie dice

Zombiewürfel, beter gekend als Zombiedice, dames en heren is het meest gespeelde spel van de afgelopen maand. Dit wil in tijden van Essen en Spellen wel wat zeggen. Niet dat het met kop en nek boven andere spellen uitsteekt natuurlijk. Het speelt gewoon belachelijk snel en is dan ook ideaal als beginner, tussendoortje of afsluiter of gewoonweg alledrie ... en dan kom je aan veel speelbeurten.

In Zombie dice bent u een levende dode die op zoek is naar ... hersenen. Ik weet ook niet waarom, maar de vertellingen zeggen nu éénmaal dat dat hun favoriete kostje is. Misschien ligt het thema u bij deze al niet, maar het is dan ook wel echt flinterdun. Dit is gewoon een leutig "push-your-luck-dobbelspelletje", voor diegene die dit begrip nog niet kennen. U kan uw geluk beproeven door steeds verder te spelen, met het risico om alles in één keer te verliezen.

In Zombiedice gaan de spelers op zoek naar 13 overwinningspunten (hersenen). Zo gauw een speler die limiet bereikt, dan wordt de lopende ronde afgespeeld en wint de speler met de meeste punten, dus je mag ook voor 14 of 15 of ... punten gaan, maar pas op dat je niet overmoedig wordt en jezelf kapot gooit.

Het spel bestaat uit 13 dobbelstenen en een kokertje. Deze laatste dient als grabbelton, maar is nogal klein voor grotere handen en hebben we dus vervangen door een trendy zakje (waarvoor dank Elke en Sven). De dobbelstenen komen voor in drie kleuren : 6 groene, 4 gele en 3 rode. Elke dobbelsteen heeft dan weer afbeeldingen van hersenen, voetstappen of een geweerschot erop gedrukt. De groene dobbelstenen hebben meer hersenen dan de rode en deze hebben op hun beurt weer geweerschoten.

In een rondje neemt u ongezien drie dobbelstenen uit het kokertje (zakje) en gooit deze. De hersenen en geweerschoten legt u opzij, de voetstappen blijven liggen. Heeft u drie geweerschoten ... jammer dan, einde beurt en geen punten. Stopt u, dan scoort u het aantal hersenen dat je gegooid hebt. U kan ook doorspelen, door het aantal voetstappen aan te vullen met nieuwe dobbelstenen (heeft u geen voetstappen, trekt u gewoon 3 nieuwe dobbelstenen). U moet dan wel terug gooien met het risico van alles te verliezen, ook al trekt u drie rode dobbelstenen uit de zak. De voetstappen zijn dus eerder een soort van pasresultaat, waarvan je al zeker weet welke kleur dobbelsteen je volgende worp zeker zal bevatten.

That's it! Redelijk dom en stom, maar oh zo leuk. Zeker als je een goed resultaat gooit, kan je de tegenstand dusdanig onder druk zetten dat ze wel moeten doorgaan. En ik kan u vertellen, we hebben al rare dingen zien gebeuren. Een reeksje van 11 hersenen is volgens mij tot nog toe het maximum. Ik kan u enkel aanraden om het spel een keertje te proberen. Vindt u er toch niets aan, dan heeft u hoogstens tien minuutjes van uw waardevolle speeltijd verloren.

Titel : Zombie würfel
Auteur : Steve Jackson
Uitgeverij : Pegasus
Aantal spelers : 2-99 (in principe onbeperkt, maar om het wat te laten vooruitgaan best niet al te veel)
Leeftijd : 10+ (maar kan ook 6+)
Speelduur : 10 min.

15-11-2011 om 12:22 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (1)
14-11-2011
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In afwachting ...

Beste blogger,

Ik hoop dat u de afgelopen weken heeft genoten van de resem previews en imprESSENs die we hier publiceerden. Er zullen in de loop van de volgende dagen en weken waarschijnlijk nog wel reviews en indrukken verschijnen van de nieuwigheden die nog achterwege zijn. Maar aangezien er blijkbaar nog veel werk is bij de uitgeverijen om de spellen terug op stock te krijgen, is het even windstil. We gaan de komende dagen zeker nog proberen enkele spellen op tafel te leggen en houden jullie dan ook zeker op de hoogte. Blijf dus zeker geregeld passeren op onze blog (ook al zal er waarschijnlijk niet elke dag iets totaals nieuw staan). Heeft u nog werkpunten voor ons, ideetjes of andere vragen of opmerkingen, dan nemen we deze graag in ontvangst.

14-11-2011 om 21:01 geschreven door SpinLi  


>> Reageer (0)

Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs