Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-10-2011
imprESSEN : Poseidon's kingdom
Poseidon's kingdom
+ prachtig materiaal, fantastische stenen figuurtjes + uniek speelelement met een crashende golf + beperkte geluksfactor met de dobbelstenen (stoort mij persoonlijk niet) + veel toegankelijker en minder zwaar dan Antics + grappigheid troef wederom bij de Lamont brothers + eenvoudige spelregels (eens je een rondje hebt gedraaid)
- eenvoudiger dan Antics (je hebt hier minder in de hand) - redelijk prijzig spel (maar het wel waard) - uitverkocht in de pre-orders en of er ooit een tweede druk van komt ... - wederom nutteloos materiaal in de doos (fiches waarmee ze in de toekomst iets zullen doen, nog nooit iets van gemerkt bij de vorige spellen) - de spelregels zijn weer zeer moeilijk te lezen vind ik, ze gooien er te pas en te onpas een grap en grol tussen, dat is leuk, maar het zorgt wel voor een moeilijkere "doorlees" van de regels - enkele speeloverzichten zouden leuk geweest zijn (ondertussen al zelf gemaakt en op BGG te vinden) - het opstellen van het spel duurt bijna even lang als het spel zelf, het is een hele waslijst waar je doormoet voor de setup, hopelijk gaat dit volgende keer een stukje sneller
Tot slot : ik ben zeer blij dat ik dit spel heb gepre-ordered en in bezit heb, want we zijn fan van Fragor games. Het is wel een lightversie van Antics (maar ziet er leuker uit), let wel, dit is geen flauw afkooksel van Antics, wat Savannah tails wel was van Snowtails. Hopelijk kunnen we volgend jaar weer uitkijken naar een totaal nieuw concept.
+ stevig kartonnen materiaal + de tekst op de kaarten is zeer duidelijk + uniek concept met wisselende allianties + vlot en snel spelverloop + héél wat mogelijkheden om te gaan manipuleren + constante spanning gedurende het spel, vertrouwen of niet vertrouwen + coöperatief en toch weer net niet + variatie mogelijk door de dubbelzijdige tegels (iets andere acties)
- kleuren zijn soms vervaagd op de fiches (zeker na veel gebruik) - héél wat mogelijkheden vooraleer je ze kent - een aantal extra overzichtkaartjes zouden welkom zijn - bij drie spelers was het op een gegeven moment duidelijk wie zou achterblijven, er was nog weinig aan te doen (bij vier spelers zou dit euvel zich waarschijnlijk wel balanceren) - spelregels zijn niet echt goed en overzichtelijk geschreven naar mijn mening, ook al zijn ze op zich helemaal niet moeilijk (een testrondje is voldoende om het spel te leren kennen)
Tot slot wil ik toch wel vermelden dat we echt wel plezier aan dit spel hebben beleefd in ons eerste potje. Dit zal zeker nog meer op tafel komen, want des te beter je het spel kent, des te spannender wordt het volgens mij. Het is echt het beste "plant-eens-een-mes-in-je-rug-spel" dat ik gespeeld heb.
+ fantastisch veel materiaal (fiches, fiches en nog eens fiches houten blokjes) + héél wat mogelijkheden om punten te scoren + origineel "mancala-systeem" waarop je na een eerste beurt nog geen grip krijgt + constant op zoek gaan naar een mooie zet of combinatie + het lijken veel regels, maar eens vertrokken valt het best mee + prachtige doos + meerwaarde in onze spellenkast vind ik persoonlijk + brainburner
- misschien te veel mogelijkheden om punten te scoren - nogal fletse kleuren van het speelbord en de fiches (persoonlijke smaak) - het spel opstellen duurt wel even - soms zijn er diverse mogelijkheden waaruit je kan kiezen bij een actie, een overzichtje had makkelijk geweest (we zuller er zelf eentje moeten maken of wachten op wat er verschijnt op BGG) - prachtige doos, maar materiaal erin komt er niet echt mee overéén - brainburner
+ thema dat veel mensen aanspreekt + deftig, stevig materiaal, mooi geïllustreerd + leuk actiesysteem waarbij je actiekaarten van je buren gaat halen en reserveert + vlot en snel spelverloop + eenvoudige en duidelijke spelregels + geluksfactor is zeker niet storend, je kan gewoon een keer pech hebben en moet dit incalculeren + de acties zijn redelijk goed uitgebalanceerd, je hebt steeds het gevoel dat je toch iets deftigs kan ondernemen + sfeervol spel dat in mijn ogen net onder Opera thuishoort in het TGM gamma + het spel is afgelopen voor je het weet
- de kaarten zijn nogal glanzend - het spel is afgelopen voor je het weet - een beetje geluk met het trekken van de juiste privilegekaarten is een klein voordeel
+ erg mooi uitgewerkt familiespel + prachtig materiaal, stevig karton (zoals we gewend zijn van Z-man) + op zich duidelijke en eenvoudige regels + voldoende diepgang + snel spelletje, korte speelduur, maar toch het gevoel van een volwaardig spel + enkele keuzes, maar niet immens véél + enkele leuke combinaties mogelijk om een slag te slaan + hier en daar een mogelijkheid om iemand een hak te zetten + toffe en sympathieke auteur die voor ons heeft gepleit bij Z-man zodat we het tegen vriendenprijs konden aanschaffen + leuke UMV-figuurtjes waarmee je over het bord crosst
- enkele hiaten in de regels (deze zijn wel met gezond verstand op te lossen) - relatief duur spel (zeker als je het uit Amerika moet laten komen)
+ prachtig materiaal als je indachtig houdt welk werk men er heeft ingestopt + eenvoudig, luchtig, snel familiespel + duidelijke en rechtlijnige regels (driewerf hoera) + varianten voorzien bij het basisspel + je hebt steeds het gevoel dat je zinnige dingen aan het doen bent + prima spel voor beginnende spelers, met kinderen of in een spellenclub
- eenvoudig, luchtig, snel familiespel zegt u misschien niet zo veel - je kan elkaar weinig in de weg leggen - ieder speelt wat op zichzelf en vist verschillende vissen en levert in verschillende havens
+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten + fantastisch leuk doosje + leuke memoryvariant waarbij je ook de kaarten van je tegenstrevers in het oog moet houden + lekker thema, die snoepjes + erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken
- ambetant doosje qua formaat om het netjes tussen je collectie op te bergen - het deksel zit niet echt vast op het doosje, dus pas op dat het niet omkantelt in je spellendoos (of kast) - moeilijke memoryvariant voor diegene die er sowieso toch al slecht in zijn, nu krijg je nog meer klop van je "jonge" tegenstanders - erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken (Noooooooo....)
Tschak :
+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks) + prima inlay in het doosje (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks na Jaipur, Sobek, Animalia en Jamaica) + eenvoudig, maar toch tactisch kaartspel + geen uitvluchten meer, iedereen krijgt tijdens het spel wel eens alle kaarten in handen + speelt vlot en heeft een aanvaardbare geluksfactor
- ik persoonlijk krijg geen vat op het mechanisme - geluksfactor met de juiste kaarten op het juiste moment is frustrerend (ook dit ligt waarschijnlijk aan mijn eigen onkunde) - redelijk stereotiep spelverloop (na een rondje of twee heb je het wel gehad) - herspeelbaarheid is redelijk klein naar mijn mening - er zijn veel manieren om minpunten te sprokkelen (waarschijnlijk wel door mijn kunde) - moeilijk om een zicht te krijgen op wanneer een bod nu goed is of niet, wegens de speciale kaarten in het spel
Gisteren kregen we de nominatielijst voor de Gouden Ludo 2011 binnen. Na een nachtje bezinken moeten we toch wel enkele bedenkingen maken bij deze soms ietwat rare keuzes van de Forumleden.
Persoonlijk zijn we toch een beetje teleurgesteld over de verkozen spellen. In onze ogen zal onze topfavoriet weinig of geen concurrentie mogen verwachten van de tegenstanders. Zonder namen te noemen, zou ik toch graag even overlopen waarom de verkozen spellen wel, al dan niet de Gouden Ludo mogen opstrijken.
1) Eén spel uit de lijst is te complex. Het is een goed spel, zonder meer, maar voor zo'n beperkt publiek dat hij de Gouden Ludo, een prijs toch voor het beste spel (wat in mijn ogen voor de ganse familie moet zijn, zowel voor veelspelers als gelegenheidsspelers), niet echt verdiend. Ik zie het spel dan ook als laatste eindigen.
2) Eén spel uit de lijst is net het tegenovergesteld. Het is een leuk spelletje, maar te eenvoudig, te beperkt en te weinig bordspel om te prijs in de wacht te mogen slepen. Ik verwacht toch dat dit spel de nodige stemmen zal vergaren, maar als we een spellenprijs toekennen aan dit spel dan verdienen Jungle Speed, Regenwormen en andere Halli Galli's de prijs zeker ook.
3) Eén spel zal hoogstwaarschijnlijk veel stemmen wegkapen van onze favoriet. Het is een familiespel pur sang. Er is traditiegetrouw ook weer een basis- en gevorderdenvariant voorzien en dat kunnen we enkel toejuichen. Het spel is leuk, eenvoudig en rechtlijnig, maar ... zo zijn er dertien in een dozijn en ik moet er dan ook bijvertellen dat er betere spellen zijn. Een welverdiende tweede plaats is het zeker gegund bij deze genomineerden.
4) Eén spel zal het hopelijk halen, die welverdiende bekroning, alhoewel ze er misschien niet echt van wakker zullen liggen, verzadiging weet u wel. One game to rule them all ('t was al een titel op mijn andere blog Spe(l)lenderwijs), 2011 was het jaar van dit spel. Jammer voor de rest, maar het is verdiend. In Nederland ging de prijs nog aan z'n neus voorbij, maar daar koos men waarschijnlijk liever voor een "Nederlands" spel, dus bleven ze rustig bij 999 games.
Het spel dat ik het meeste mis in de lijst is "Troyes". Het verdient een nominatie. Waarom? Omdat het vaak als tweede over de streep kwam bij prijsuitreikingen, omdat het een Belgisch spel is, omdat het ons hart heeft verwarmd dit speeljaar. Waarom hij er niet bij is, is me een raadsel, maar misschien geraakte het niet voorbij de regels van het "nederlandstalige" reglement van de Gouden Ludo. En hier moet ik ze bij Forum dan ook volmondig gelijk in geven. Een Belgische uitgeverij die geen Nederlandse spelregels bij hun spellen voegt, verdient de prijs niet. Ook dit jaar maakten ze die fout met Tournay, dus zeg ik wederom "foei Pearlgames". Oké, WGG zou het spel binnenkort blijkbaar gaan uitbrengen, maar dan nog, foei, jij Belgische uitgeverij.
Moge alleszins de beste de Gouden Ludo winnen. Ik vind het zéér belangrijk dat het de juiste is, want het is toch een label waar de leek naar kijkt als hij op Spel 2011 zal rondwandelen. Mensen die slechts één of twee spellen op een jaar aanschaffen. Eéntje waar ze al veel over hoorden of die tegen een prikje te koop was in de Adriaensenwinkel en die met dat mooie label van de Gouden Ludo. We zijn dan ook allemaal verantwoordelijk voor de juiste keuze. Spellenclubs in Vlaanderen, doe uw ding en maak ons allen trots.
De komende weken kan u hier op de blog af en toe een topic zijn verschijnen met bovenstaande titel.
Eerst ere wie ere toekomt : de naam heb ik geleend van onze vrienden van Forumfederatie die zo vindingrijk waren om deze naam te gebruiken voor de spellen van Essen die op hun eigenste Spel worden gedemonstreerd. Elk jaar weer kijk ik er naar uit welke spellen ze vakkundig hebben geselecteerd om aan het Vlaamse en Nederlandse publiek te tonen. Vaak zijn dit overigens niet de verwachte namen en dit intregeert me wel.
Hier op onze blog gaat het een ietwat andere invulling hebben natuurlijk. In de imprESSENs zal ik kort de voor- en nadelen opsommen van de spellen die we meebrachten uit Essen en die we aan een testronde hebben kunnen onderwerpen. Sommige spellen zullen dus relatief snel een imprESSEN op hun naam hebben, andere misschien pas na een tijdje (afhankelijk van de voorradige speeltijd en speelkameraden natuurlijk).
Spiel is voor ons persoonlijk nog maar net gepasseerd, de spellen zijn nog niet allemaal uit de verpakking, maar toch zijn we met onze gedachten al bij Spel 2011. Reden hiervoor is een mail omtrent de jaarlijkse prijsuitreiking van de Gouden Ludo, waarover hier op de blog al voldoende is gezegd en geschreven in het verleden.
Toch hadden we ook nu weer graag even uw aandacht gevestigd op deze beurs en meer bepaald op z'n spellenprijs. Ook u heeft een stem, via een reactie op deze thread kan u uw keuze doorsturen naar ons (of via de andere gekende media of in persoon op een spellenavond natuurlijk).
Binnen Forumfederatie is er al een selectie gemaakt, en wij mogen samen met de andere spellenclubs in Vlaanderen onze persoonlijke top vier doorsturen. Geef u top vier door door te nummeren van 1 t.e.m. 4 met het beste spel op 1. De genomineerden zijn :
Tschak is een eenvoudig kaartspel zoals we gewoon zijn van Gameworks na pareltjes als Jaipur en Sobek. Dit spelletjes verloopt over vier ronden. Elke speler krijgt een set kaarten, bestaande uit drie tovenaars, drie dwergen, drie krijgers en één artefakt.
Deze hand zal hij moeten gebruiken in een ronde waarin er drie schatten en drie monsters worden verdeeld. De schatten leveren pluspunten op, de monsters natuurlijk negatieve punten. Elke "slag" wordt op een verschillende manier gespeeld :
1ste slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en herhalen dit drie keer
2de slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en kiezen daarna twee kaarten en draaien gelijktijdig om
3de slag : de spelers kiezen drie kaarten en draaien gelijktijdig om
Na elke slag wordt er gekeken wie de beste combinatie heeft gespeeld. Dit is de combinatie met de hoogste waarde, bij gelijke stand wordt eerst gekeken naar de tovenaars, dan naar de krijgers en tenslotte de dwergen. De kaart die overblijft van je hand bepaalt dan weer hoeveel munten je krijgt op het eind van een ronde (3, 2 of 1).
In de volgende ronde worden al je handkaarten doorgeschoven naar de volgende speler, zodat iedereen een keertje met alle kaarten heeft kunnen spelen.
De speler die op het einde van vier rondes het meeste punten heeft verzameld : "geld + schatten - monsters" is de winnaar.
Eigenlijk is dit alles wat u dient te weten om het spel te spelen. Er zijn wel enkele speciale kaarten, nl. tovenaars die de hoogste waarde aannemen van een kaart van de tegenstrever en de artefakten kopiëren de laagste waarde in je eigen bod.
Ondertussen zijn de spelregels van Bonbons verschenen op BGG. Ik geef u graag even de nederlandse vertaling van deze eenvoudige regels.
Bonbons is een eenvoudige memoryspel met een twist erin. Er worden 36 kaarten in een vierkant van 6x6 gelegd met daarop de verschillende snoepjes in verschillende kleuren. Elke speler krijgt vier ronde opdrachtenfiches. In je beurt ga je zoals het een goeie memory betaamt op zoek naar dezelfde snoepjes als die van jouw opdrachtkaartjes. Maar let op : alle kaartjes liggen dicht, zodat je aanvankelijk niet weet welke snoepjes je zoekt. In een beurt draai je zowel een vierkante kaart als een ronde opdrachtkaart om. Is het een match, dan mag je de kaarten open laten liggen. Zo niet worden ze terug gedekt gelegd. De speler die als eerste z'n eigen opdrachtfiche open heeft liggen, wint het spel.
Waar zit nu die twist hoor ik u afvragen? Wel, je kan ervoor opteren om eerst een kaart om te draaien en nadien een opdrachtfiche van een tegenstrever. Is het een match, dan steel je de opdrachtfiche van je tegenstander en leg je deze open voor jou en een gedekte opdracht van jou bij die tegenstrever.
Je kan er ook voor opteren om na het opendraaien van een kaart geen opdrachtfiche van jezelf om te draaien om het voor de andere spelers moeilijker te maken.
Nu kunnen we u met de nodige trots reeds aankondigen dat dit spel ons heeft bereikt, nog voor de Messe in Essen hun deuren openen. Een tikkeltje geluk was er zeker mee gemoeid, want de kleine, nieuwe uitgeverij Ammonitspiele had maar enkele exemplaren ter beschikking als demonstratiemodel.
Misschien heeft onze preview ons een duwtje in de rug gegeven ofwel is het lot ons gunstig gezind geweest, maar wij hebben het geluk één van deze exemplaren te hebben bemachtigd. We gaan hem zeker op tafel leggen één van de komende dagen, dus als er iemand zin heeft om al een beetje in te spelen voor de spellenbeurs, dan horen we het graag. Alvast een dikke merci aan Ammonitspiele en ik zie jullie zeker en vast in Essen.
Ook de Tsjechische uitgeverij CGE brengt wederom enkele nieuwigheden op de markt. We kijken vooral uit naar Dungeon Petz en Last will.
Dungeon petz is een alleenstaand spel met hetzelfde thema als de voorgaande topper Dungeon lords, dus verwacht zeker geen uitbreiding. Last will daarentegen is een spel dat je kan vergelijken met een film uit de jaren 80, nl. Brewster's millions.
Uw oom sterft en heeft geen rechtstreekse erfgenamen, dus komen jullie (de spelers) allemaal in aanmerking om de erfenis op te strijken. Maar ... je oom heeft heel z'n leven het geld opgespaard, gepot en nooit iets concreets mee gedaan. Om toch nog plezier te beleven aan z'n fortuin geeft hij z'n erfgenamen dan ook de opdracht om zoveel mogelijk centen op te gebruiken op korte tijd. De speler die het makkelijkste al z'n centen over de bank gooit, is de winnaar van het spel en verdient de rest van de erfenis.
Titel : Last will Auteur : Vladimir Suchy Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 11+
Titel : Dungeon petz Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Natuurlijk verschijnen er nog héél véél meer nieuwigheden in Essen. Sommigen hadden we graag hier al even besproken, maar er is nog zo weinig info over beschikbaar dat we dit jammerlijk genoeg niet konden doen. Hieronder geef ik dan ook graag nog enkele covers van spellen die ons zeker aanspreken, maar dan ook waarschijnlijk later zullen besproken worden op deze blog.
In deze coöp zijn we een bende criminelen die hun ontsnapping beramen uit de bekendste gevangenis ter wereld. Om deze ontsnapping tot een goed einde te brengen, dien je de nodige voorwerpen te verzamelen door samen te spelen, maar elke ronde wordt er een zondebok gekozen. Deze kan meerdere acties uitvoeren, maar deelt niet in de prijzen als er voorwerpen worden verzameld. De spelers die de nodige voorwerpen (6) weten te verzamelen vooraleer er 21 bewakers op het speelbord terecht zijn gekomen winnen het spel. De zondebok die onvoldoende is voorbereid op de ontsnapping blijft waar hij is, in de cel.
De spelregels vindt u alvast online, maar wat echt opvalt, is de verkoopprijs. Een pre-order voor Essen bedraagt slechts €15 als u op voorhand betaalt, €20 ter plaatse.
Titel : Alcatraz : the scapegoat Auteurs :Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz Uitgeverij : Kuznia gier Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 15+
De nieuwste big-box game van Uwe Rosenberg. Is uw interesse gewekt? Goed zo, want het zal nodig zijn.
15/09/'11 : Ik heb dit topic al een tijdje geleden aangemaakt en jammerlijk genoeg kunnen we nog niet meer terugvinden dan een filmpje van het prototype op de website van Cliquenabend. Hopelijk worden binnenkort de spelregels gepubliceerd en dan kunnen we er u meer over vertellen.
Wat we al wel weten : - u krijgt weer een hele hoop fiches, Le havre zou er jaloers op zijn - het spelsysteem van Mac Gerdts heeft Uwe Rosenberg even mogen lenen d.w.z. een rondel om uw acties te bepalen
06/10/'11 : Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is er wat meer informatie omtrent dit spel verschenen op het internet. Ondertussen heeft Z-man de spelregels op z'n website geplaceerd en zijn wij zo goed geweest om ze even voor u door te nemen. Wat onmiddellijk opvalt aan de spelregels, is dat ze zijn opgesteld als die van Agricola en Le Havre. Bovendien krijgt u onze vriend Uwe Rosenberg hier en daar extra op bezoek, hij geeft u enkele tips. De spelregels zullen in drie delen verschijnen. Eén keer zoals u deze kent van de vorige spellen van Uwe, een tweede spelregelboekje met de gewone lay-out (en iets meer doorlopende tekst blijkbaar) en ook nog een overzicht van de diverse kaarten die in het spel weer talrijk aanwezig zullen zijn.
Op het eerste zicht leunt dit spel het meeste aan bij "Aan de poorten van Loyang", zowel qua materiaal als qua moeilijkheidsgraad, het gebruiken van de gebouwen doet dan weer denken aan Le Havre en het inzetten van je actiepionnen aan Agricola. Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het een samenraapsel is van alle goede dingen uit het oeuvre van deze auteur. Ik heb er alleszins een goed gevoel bij, na in mijn ogen toch een minder spel als Merkator.
In het spel worden 25 beurten gespeeld. Het startspelervoordeel schuilt hierin dat je twee acties mag uitvoeren. Je doet je eerste actie, nadien met de klok mee de andere spelers een actie en de startspeler sluit de beurt met een tweede actie. In je beurt kan je opteren voor één van de volgende drie acties : - een arbeider (clerus) op een gebouw plaatsen om dit gebouw uit te voeren - bomen omhakken of turf steken - een gebouw bouwen
1) een gebouw activeren : de basisgebouwen zorgen voor de grondstoffen, de andere gebouwen worden allen netjes omschreven in het gebouwenoverzicht. Indien er wordt geopteerd voor grondstoffen, dan wordt de rondel doorgedraaid en afhankelijk hiervan krijg je een aantal grondstoffen. Deze rondel is ook de klok van het spel en bepaalt wanneer welke nieuwe gebouwen in het spel komen.
2) je haalt een bos- of veenkaart van je persoonlijke speelbord en ontvangt de goederen, afh. van de rondel krijg je weer een welbepaald aantal hiervan.
3) je betaalt de bouwkosten die op de kaart staan vermeld en plaatst deze op je speelbord. Andere spelers kunnen dit gebouw ook gebruiken door hiervoor te betalen (of met wijn of whiskey over de brug te komen). Bovendien kan je je speelbord uitbreiden door stukken land, gebergte of kuststreek aan te schaffen bij elke volgende fase. Bepaalde gebouwen hebben een welbepaalde ondergrond nodig. Sommige gebouwen leveren niets op tijdens het spel, maar hiervoor scoor je punten op het einde van het spel.
Bedoeling is om uiteindelijk het meeste punten te scoren. Je krijgt deze door je gebouwen en bepaalde grondstoffen die punten opleveren.
Een leuk extraatje is dat dit spel al gevarieerd is, doordat men een Frans of Iers spel kan spelen. De kaarten zijn langs beide kanten bedrukt en hebben andere gebouwen, mogelijkheden, ... Aan de Franse kant zal u in het spel ook wijn kunnen produceren, aan de Ierse kant is whiskey in het spel.
De allergrootste vraag voor ons blijft natuurlijk nog of dit spel in het Nederlands zal verschijnen. Er is zo goed als geen tekst op de kaarten (alles is mooi met symbooltjes weergegeven) en de spelregels zullen ook wel gauw vertaald zijn en op het net te vinden. Voorlopig hellen we over naar de aankoopkant, maar laat het er ons op houden dat we het spel sowieso met de nodige aandacht zullen bekijken in Essen.
Titel : Ora et labora Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : Lookout/Z-mangames Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 10+