Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-10-2011
imprESSEN : Mare Balticum
Mare Balticum
+ prachtig materiaal als je indachtig houdt welk werk men er heeft ingestopt + eenvoudig, luchtig, snel familiespel + duidelijke en rechtlijnige regels (driewerf hoera) + varianten voorzien bij het basisspel + je hebt steeds het gevoel dat je zinnige dingen aan het doen bent + prima spel voor beginnende spelers, met kinderen of in een spellenclub
- eenvoudig, luchtig, snel familiespel zegt u misschien niet zo veel - je kan elkaar weinig in de weg leggen - ieder speelt wat op zichzelf en vist verschillende vissen en levert in verschillende havens
+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten + fantastisch leuk doosje + leuke memoryvariant waarbij je ook de kaarten van je tegenstrevers in het oog moet houden + lekker thema, die snoepjes + erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken
- ambetant doosje qua formaat om het netjes tussen je collectie op te bergen - het deksel zit niet echt vast op het doosje, dus pas op dat het niet omkantelt in je spellendoos (of kast) - moeilijke memoryvariant voor diegene die er sowieso toch al slecht in zijn, nu krijg je nog meer klop van je "jonge" tegenstanders - erg veel combinaties die toch wel wat op elkaar gelijken (Noooooooo....)
Tschak :
+ prachtig materiaal, zeer kleurrijke kaarten (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks) + prima inlay in het doosje (we zijn het ondertussen gewend van Gameworks na Jaipur, Sobek, Animalia en Jamaica) + eenvoudig, maar toch tactisch kaartspel + geen uitvluchten meer, iedereen krijgt tijdens het spel wel eens alle kaarten in handen + speelt vlot en heeft een aanvaardbare geluksfactor
- ik persoonlijk krijg geen vat op het mechanisme - geluksfactor met de juiste kaarten op het juiste moment is frustrerend (ook dit ligt waarschijnlijk aan mijn eigen onkunde) - redelijk stereotiep spelverloop (na een rondje of twee heb je het wel gehad) - herspeelbaarheid is redelijk klein naar mijn mening - er zijn veel manieren om minpunten te sprokkelen (waarschijnlijk wel door mijn kunde) - moeilijk om een zicht te krijgen op wanneer een bod nu goed is of niet, wegens de speciale kaarten in het spel
Gisteren kregen we de nominatielijst voor de Gouden Ludo 2011 binnen. Na een nachtje bezinken moeten we toch wel enkele bedenkingen maken bij deze soms ietwat rare keuzes van de Forumleden.
Persoonlijk zijn we toch een beetje teleurgesteld over de verkozen spellen. In onze ogen zal onze topfavoriet weinig of geen concurrentie mogen verwachten van de tegenstanders. Zonder namen te noemen, zou ik toch graag even overlopen waarom de verkozen spellen wel, al dan niet de Gouden Ludo mogen opstrijken.
1) Eén spel uit de lijst is te complex. Het is een goed spel, zonder meer, maar voor zo'n beperkt publiek dat hij de Gouden Ludo, een prijs toch voor het beste spel (wat in mijn ogen voor de ganse familie moet zijn, zowel voor veelspelers als gelegenheidsspelers), niet echt verdiend. Ik zie het spel dan ook als laatste eindigen.
2) Eén spel uit de lijst is net het tegenovergesteld. Het is een leuk spelletje, maar te eenvoudig, te beperkt en te weinig bordspel om te prijs in de wacht te mogen slepen. Ik verwacht toch dat dit spel de nodige stemmen zal vergaren, maar als we een spellenprijs toekennen aan dit spel dan verdienen Jungle Speed, Regenwormen en andere Halli Galli's de prijs zeker ook.
3) Eén spel zal hoogstwaarschijnlijk veel stemmen wegkapen van onze favoriet. Het is een familiespel pur sang. Er is traditiegetrouw ook weer een basis- en gevorderdenvariant voorzien en dat kunnen we enkel toejuichen. Het spel is leuk, eenvoudig en rechtlijnig, maar ... zo zijn er dertien in een dozijn en ik moet er dan ook bijvertellen dat er betere spellen zijn. Een welverdiende tweede plaats is het zeker gegund bij deze genomineerden.
4) Eén spel zal het hopelijk halen, die welverdiende bekroning, alhoewel ze er misschien niet echt van wakker zullen liggen, verzadiging weet u wel. One game to rule them all ('t was al een titel op mijn andere blog Spe(l)lenderwijs), 2011 was het jaar van dit spel. Jammer voor de rest, maar het is verdiend. In Nederland ging de prijs nog aan z'n neus voorbij, maar daar koos men waarschijnlijk liever voor een "Nederlands" spel, dus bleven ze rustig bij 999 games.
Het spel dat ik het meeste mis in de lijst is "Troyes". Het verdient een nominatie. Waarom? Omdat het vaak als tweede over de streep kwam bij prijsuitreikingen, omdat het een Belgisch spel is, omdat het ons hart heeft verwarmd dit speeljaar. Waarom hij er niet bij is, is me een raadsel, maar misschien geraakte het niet voorbij de regels van het "nederlandstalige" reglement van de Gouden Ludo. En hier moet ik ze bij Forum dan ook volmondig gelijk in geven. Een Belgische uitgeverij die geen Nederlandse spelregels bij hun spellen voegt, verdient de prijs niet. Ook dit jaar maakten ze die fout met Tournay, dus zeg ik wederom "foei Pearlgames". Oké, WGG zou het spel binnenkort blijkbaar gaan uitbrengen, maar dan nog, foei, jij Belgische uitgeverij.
Moge alleszins de beste de Gouden Ludo winnen. Ik vind het zéér belangrijk dat het de juiste is, want het is toch een label waar de leek naar kijkt als hij op Spel 2011 zal rondwandelen. Mensen die slechts één of twee spellen op een jaar aanschaffen. Eéntje waar ze al veel over hoorden of die tegen een prikje te koop was in de Adriaensenwinkel en die met dat mooie label van de Gouden Ludo. We zijn dan ook allemaal verantwoordelijk voor de juiste keuze. Spellenclubs in Vlaanderen, doe uw ding en maak ons allen trots.
De komende weken kan u hier op de blog af en toe een topic zijn verschijnen met bovenstaande titel.
Eerst ere wie ere toekomt : de naam heb ik geleend van onze vrienden van Forumfederatie die zo vindingrijk waren om deze naam te gebruiken voor de spellen van Essen die op hun eigenste Spel worden gedemonstreerd. Elk jaar weer kijk ik er naar uit welke spellen ze vakkundig hebben geselecteerd om aan het Vlaamse en Nederlandse publiek te tonen. Vaak zijn dit overigens niet de verwachte namen en dit intregeert me wel.
Hier op onze blog gaat het een ietwat andere invulling hebben natuurlijk. In de imprESSENs zal ik kort de voor- en nadelen opsommen van de spellen die we meebrachten uit Essen en die we aan een testronde hebben kunnen onderwerpen. Sommige spellen zullen dus relatief snel een imprESSEN op hun naam hebben, andere misschien pas na een tijdje (afhankelijk van de voorradige speeltijd en speelkameraden natuurlijk).
Spiel is voor ons persoonlijk nog maar net gepasseerd, de spellen zijn nog niet allemaal uit de verpakking, maar toch zijn we met onze gedachten al bij Spel 2011. Reden hiervoor is een mail omtrent de jaarlijkse prijsuitreiking van de Gouden Ludo, waarover hier op de blog al voldoende is gezegd en geschreven in het verleden.
Toch hadden we ook nu weer graag even uw aandacht gevestigd op deze beurs en meer bepaald op z'n spellenprijs. Ook u heeft een stem, via een reactie op deze thread kan u uw keuze doorsturen naar ons (of via de andere gekende media of in persoon op een spellenavond natuurlijk).
Binnen Forumfederatie is er al een selectie gemaakt, en wij mogen samen met de andere spellenclubs in Vlaanderen onze persoonlijke top vier doorsturen. Geef u top vier door door te nummeren van 1 t.e.m. 4 met het beste spel op 1. De genomineerden zijn :
Tschak is een eenvoudig kaartspel zoals we gewoon zijn van Gameworks na pareltjes als Jaipur en Sobek. Dit spelletjes verloopt over vier ronden. Elke speler krijgt een set kaarten, bestaande uit drie tovenaars, drie dwergen, drie krijgers en één artefakt.
Deze hand zal hij moeten gebruiken in een ronde waarin er drie schatten en drie monsters worden verdeeld. De schatten leveren pluspunten op, de monsters natuurlijk negatieve punten. Elke "slag" wordt op een verschillende manier gespeeld :
1ste slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en herhalen dit drie keer
2de slag : de spelers kiezen één kaart, draaien gelijktijdig om en kiezen daarna twee kaarten en draaien gelijktijdig om
3de slag : de spelers kiezen drie kaarten en draaien gelijktijdig om
Na elke slag wordt er gekeken wie de beste combinatie heeft gespeeld. Dit is de combinatie met de hoogste waarde, bij gelijke stand wordt eerst gekeken naar de tovenaars, dan naar de krijgers en tenslotte de dwergen. De kaart die overblijft van je hand bepaalt dan weer hoeveel munten je krijgt op het eind van een ronde (3, 2 of 1).
In de volgende ronde worden al je handkaarten doorgeschoven naar de volgende speler, zodat iedereen een keertje met alle kaarten heeft kunnen spelen.
De speler die op het einde van vier rondes het meeste punten heeft verzameld : "geld + schatten - monsters" is de winnaar.
Eigenlijk is dit alles wat u dient te weten om het spel te spelen. Er zijn wel enkele speciale kaarten, nl. tovenaars die de hoogste waarde aannemen van een kaart van de tegenstrever en de artefakten kopiëren de laagste waarde in je eigen bod.
Ondertussen zijn de spelregels van Bonbons verschenen op BGG. Ik geef u graag even de nederlandse vertaling van deze eenvoudige regels.
Bonbons is een eenvoudige memoryspel met een twist erin. Er worden 36 kaarten in een vierkant van 6x6 gelegd met daarop de verschillende snoepjes in verschillende kleuren. Elke speler krijgt vier ronde opdrachtenfiches. In je beurt ga je zoals het een goeie memory betaamt op zoek naar dezelfde snoepjes als die van jouw opdrachtkaartjes. Maar let op : alle kaartjes liggen dicht, zodat je aanvankelijk niet weet welke snoepjes je zoekt. In een beurt draai je zowel een vierkante kaart als een ronde opdrachtkaart om. Is het een match, dan mag je de kaarten open laten liggen. Zo niet worden ze terug gedekt gelegd. De speler die als eerste z'n eigen opdrachtfiche open heeft liggen, wint het spel.
Waar zit nu die twist hoor ik u afvragen? Wel, je kan ervoor opteren om eerst een kaart om te draaien en nadien een opdrachtfiche van een tegenstrever. Is het een match, dan steel je de opdrachtfiche van je tegenstander en leg je deze open voor jou en een gedekte opdracht van jou bij die tegenstrever.
Je kan er ook voor opteren om na het opendraaien van een kaart geen opdrachtfiche van jezelf om te draaien om het voor de andere spelers moeilijker te maken.
Nu kunnen we u met de nodige trots reeds aankondigen dat dit spel ons heeft bereikt, nog voor de Messe in Essen hun deuren openen. Een tikkeltje geluk was er zeker mee gemoeid, want de kleine, nieuwe uitgeverij Ammonitspiele had maar enkele exemplaren ter beschikking als demonstratiemodel.
Misschien heeft onze preview ons een duwtje in de rug gegeven ofwel is het lot ons gunstig gezind geweest, maar wij hebben het geluk één van deze exemplaren te hebben bemachtigd. We gaan hem zeker op tafel leggen één van de komende dagen, dus als er iemand zin heeft om al een beetje in te spelen voor de spellenbeurs, dan horen we het graag. Alvast een dikke merci aan Ammonitspiele en ik zie jullie zeker en vast in Essen.
Ook de Tsjechische uitgeverij CGE brengt wederom enkele nieuwigheden op de markt. We kijken vooral uit naar Dungeon Petz en Last will.
Dungeon petz is een alleenstaand spel met hetzelfde thema als de voorgaande topper Dungeon lords, dus verwacht zeker geen uitbreiding. Last will daarentegen is een spel dat je kan vergelijken met een film uit de jaren 80, nl. Brewster's millions.
Uw oom sterft en heeft geen rechtstreekse erfgenamen, dus komen jullie (de spelers) allemaal in aanmerking om de erfenis op te strijken. Maar ... je oom heeft heel z'n leven het geld opgespaard, gepot en nooit iets concreets mee gedaan. Om toch nog plezier te beleven aan z'n fortuin geeft hij z'n erfgenamen dan ook de opdracht om zoveel mogelijk centen op te gebruiken op korte tijd. De speler die het makkelijkste al z'n centen over de bank gooit, is de winnaar van het spel en verdient de rest van de erfenis.
Titel : Last will Auteur : Vladimir Suchy Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 11+
Titel : Dungeon petz Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : CGE Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Natuurlijk verschijnen er nog héél véél meer nieuwigheden in Essen. Sommigen hadden we graag hier al even besproken, maar er is nog zo weinig info over beschikbaar dat we dit jammerlijk genoeg niet konden doen. Hieronder geef ik dan ook graag nog enkele covers van spellen die ons zeker aanspreken, maar dan ook waarschijnlijk later zullen besproken worden op deze blog.
In deze coöp zijn we een bende criminelen die hun ontsnapping beramen uit de bekendste gevangenis ter wereld. Om deze ontsnapping tot een goed einde te brengen, dien je de nodige voorwerpen te verzamelen door samen te spelen, maar elke ronde wordt er een zondebok gekozen. Deze kan meerdere acties uitvoeren, maar deelt niet in de prijzen als er voorwerpen worden verzameld. De spelers die de nodige voorwerpen (6) weten te verzamelen vooraleer er 21 bewakers op het speelbord terecht zijn gekomen winnen het spel. De zondebok die onvoldoende is voorbereid op de ontsnapping blijft waar hij is, in de cel.
De spelregels vindt u alvast online, maar wat echt opvalt, is de verkoopprijs. Een pre-order voor Essen bedraagt slechts €15 als u op voorhand betaalt, €20 ter plaatse.
Titel : Alcatraz : the scapegoat Auteurs :Rafal Cywicki, Krzysztof Cywicki, Krzysztof Hanusz Uitgeverij : Kuznia gier Aantal spelers : 3-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 15+
De nieuwste big-box game van Uwe Rosenberg. Is uw interesse gewekt? Goed zo, want het zal nodig zijn.
15/09/'11 : Ik heb dit topic al een tijdje geleden aangemaakt en jammerlijk genoeg kunnen we nog niet meer terugvinden dan een filmpje van het prototype op de website van Cliquenabend. Hopelijk worden binnenkort de spelregels gepubliceerd en dan kunnen we er u meer over vertellen.
Wat we al wel weten : - u krijgt weer een hele hoop fiches, Le havre zou er jaloers op zijn - het spelsysteem van Mac Gerdts heeft Uwe Rosenberg even mogen lenen d.w.z. een rondel om uw acties te bepalen
06/10/'11 : Het heeft een tijdje geduurd, maar eindelijk is er wat meer informatie omtrent dit spel verschenen op het internet. Ondertussen heeft Z-man de spelregels op z'n website geplaceerd en zijn wij zo goed geweest om ze even voor u door te nemen. Wat onmiddellijk opvalt aan de spelregels, is dat ze zijn opgesteld als die van Agricola en Le Havre. Bovendien krijgt u onze vriend Uwe Rosenberg hier en daar extra op bezoek, hij geeft u enkele tips. De spelregels zullen in drie delen verschijnen. Eén keer zoals u deze kent van de vorige spellen van Uwe, een tweede spelregelboekje met de gewone lay-out (en iets meer doorlopende tekst blijkbaar) en ook nog een overzicht van de diverse kaarten die in het spel weer talrijk aanwezig zullen zijn.
Op het eerste zicht leunt dit spel het meeste aan bij "Aan de poorten van Loyang", zowel qua materiaal als qua moeilijkheidsgraad, het gebruiken van de gebouwen doet dan weer denken aan Le Havre en het inzetten van je actiepionnen aan Agricola. Het zou dus best wel eens kunnen zijn dat het een samenraapsel is van alle goede dingen uit het oeuvre van deze auteur. Ik heb er alleszins een goed gevoel bij, na in mijn ogen toch een minder spel als Merkator.
In het spel worden 25 beurten gespeeld. Het startspelervoordeel schuilt hierin dat je twee acties mag uitvoeren. Je doet je eerste actie, nadien met de klok mee de andere spelers een actie en de startspeler sluit de beurt met een tweede actie. In je beurt kan je opteren voor één van de volgende drie acties : - een arbeider (clerus) op een gebouw plaatsen om dit gebouw uit te voeren - bomen omhakken of turf steken - een gebouw bouwen
1) een gebouw activeren : de basisgebouwen zorgen voor de grondstoffen, de andere gebouwen worden allen netjes omschreven in het gebouwenoverzicht. Indien er wordt geopteerd voor grondstoffen, dan wordt de rondel doorgedraaid en afhankelijk hiervan krijg je een aantal grondstoffen. Deze rondel is ook de klok van het spel en bepaalt wanneer welke nieuwe gebouwen in het spel komen.
2) je haalt een bos- of veenkaart van je persoonlijke speelbord en ontvangt de goederen, afh. van de rondel krijg je weer een welbepaald aantal hiervan.
3) je betaalt de bouwkosten die op de kaart staan vermeld en plaatst deze op je speelbord. Andere spelers kunnen dit gebouw ook gebruiken door hiervoor te betalen (of met wijn of whiskey over de brug te komen). Bovendien kan je je speelbord uitbreiden door stukken land, gebergte of kuststreek aan te schaffen bij elke volgende fase. Bepaalde gebouwen hebben een welbepaalde ondergrond nodig. Sommige gebouwen leveren niets op tijdens het spel, maar hiervoor scoor je punten op het einde van het spel.
Bedoeling is om uiteindelijk het meeste punten te scoren. Je krijgt deze door je gebouwen en bepaalde grondstoffen die punten opleveren.
Een leuk extraatje is dat dit spel al gevarieerd is, doordat men een Frans of Iers spel kan spelen. De kaarten zijn langs beide kanten bedrukt en hebben andere gebouwen, mogelijkheden, ... Aan de Franse kant zal u in het spel ook wijn kunnen produceren, aan de Ierse kant is whiskey in het spel.
De allergrootste vraag voor ons blijft natuurlijk nog of dit spel in het Nederlands zal verschijnen. Er is zo goed als geen tekst op de kaarten (alles is mooi met symbooltjes weergegeven) en de spelregels zullen ook wel gauw vertaald zijn en op het net te vinden. Voorlopig hellen we over naar de aankoopkant, maar laat het er ons op houden dat we het spel sowieso met de nodige aandacht zullen bekijken in Essen.
Titel : Ora et labora Auteur : Uwe Rosenberg Uitgeverij : Lookout/Z-mangames Aantal spelers : 1-4 Speelduur : 120 min. Leeftijd : 10+
Die geheimnisvolle Sternschnuppe (Drei Magier Spiele)
Tenslotte brengt DMS ook nog een behendigheidsspel op de markt in dezelfde lijn als Klickado.
De spelers trachten om de uitgedoofde gevallen ster terug aan te steken en te laten schijnen. De ster staat bovenop een staaf, en elke speler heeft een aantal lichtstralen (staafjes) die aan de ster dienen worden toegevoegd. Sommige staafjes hebben een magneetje en kunnen makkelijk worden vastgehangen, anderen moeten voorzichtig worden gestapeld. De eerste speler die al z'n lichtstralen aan de ster kan toevoegen, wint het spel.
Titel : Die geheimnisvolle Sternschnuppe Auteur : Christian Sovis Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 10 min. Leeftijd : 5+
Dat Drei Magier Spiele goede kaartspellen uitbrengt, dat weten we al met kakkerlakkensalade, kakkerlakkenpoker, kakkerlakkensoep, zwijntjeskermis, haai alarm, ... en vele anderen. Dit jaar komen ze met "mogel motte", een denderend kaartspel waarbij spelers hun kaarten proberen kwijt te geraken ... al moeten ze er vals voor spelen !!!
Je zal dit spel enkel kunnen winnen door slim kaarten af te leggen en te pas of te onpas vals te spelen, de natte droom van elke speler dus. Maar pas op, want er staan steeds insectenwachters op de loer om je te stekken te krijgen.
Titel : Mogel motte Auteur : Emely & Lukas Brand Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 7+
Eén van onze favoriete uitgeverijen voor kinderspellen is zondermeer Drei Magier Spiele. Ook dit jaar lanceren ze op Spiel wederom enkele nieuwigheden.
Als eerste presenteren we u "Hexenhochhaus". Dit spel is een race tussen vier jonge heksen om als eerste de magische bol te bereiken op de top van de heksentoren.
De spelers verplaatsen hun figuren afhankelijk hun dobbelsteenworp en gaan langzaam omhoog op de trap. Soms kunnen ze hun magische bezem gebruiken, en zullen al snel ervaren dat dit een stukje sneller gaat. Maar opgepast, ook nu weer zijn er magneten in het spel die het bewegen moeilijk maken. Slechts één kant van het figuurtje wordt aangetrokken naar de bezem. Om de bezem te kunnen gebruiken, zullen de spelers moeten onthouden langs welke kant ze worden aangetrokken. De eerste heks die de top van de toren bereikt, wint het spel.
Titel : Hexenhochhaus Auteur : Klaus Kreowski Uitgeverij : Drei magier spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20 min. Leeftijd : 4+
Ondertussen hebben we onze spellen voor morgenavond klaar gezet.
Mocht uw favoriete spel er niet tussen staan, of zou u graag nog een ander spel uit onze collectie willen proberen, laat ons dan zeker een seintje via de gekende wegen (mail, reactie op blog, telefoon, sms of per postduif).
Black gold, Piraten en kooplui, Lancaster, Letters from Whitechapel, Eruption, Gold mine, 7 Wonders, Shitenno, Glory to rome, Alien frontiers, King of tokyo, Ochs & esel, Stich oder nicht, David & goliath
Pastiche, Hameln, Strasbourg, Mondo, Assyria, Jambo en de doos met kaartspellen.
In Québec bouwen we de stad op over de vier eeuwen heen. Elke eeuw komen er nieuwe gebouwen in het spel waaraan de spelers zullen kunnen bouwen. Eigenlijk is dit spel een groot meerderhedenspel waarbij je tracht om invloed te verdienen in de verschillende deelgebieden : religie, politiek, economie en cultuur.
Het speelbord bestaat uit een grote plattegrond van Québec, die onderverdeeld is in verschillende regio's (kleuren). Aan de centrale plaats worden telkens vier gebouwen geplaatst (van de vier eeuwen). In elke eeuw worden de gebouwen van die eeuw opengedraaid en klaargemaakt om af te werken. De spelers zullen hun architect over het speelbord verplaatsen en kiezen aan welke gebouwen ze willen werken.
Elk gebouw heeft ook een aantal groepen van arbeiders nodig om te worden afgewerkt. Plaats je je arbeiders mee op een gebouw van een andere architect, dan zal je extra acties kunnen uitvoeren, maar deel uiteraard ook mee in de invloed die je wint in de diverse gebieden.
Elke speler heeft één architect ter beschikking tijdens het spel, dus zal telkens maar aan één gebouw tegelijk kunnen werken. Daarnaast heeft hij héél wat arbeiders (blokjes) die in een algemene voorraad liggen. Je moet ze eerst naar je eigen persoonlijke voorraad krijgen alvorens je ze kan inzetten (tenzij bij bepaalde acties die het inzetten van arbeiders mogelijk maken, je mag deze dan nemen uit de algemene voorraad).
In een beurt kan een speler kiezen uit volgende acties : - een nieuw gebouw starten - aan de bouw van een gebouw deelnemen - een arbeider in een invloedsgebied plaatsen - een leiderkaart nemen
1) een nieuw gebouw starten : je architect verplaatsen, alle arbeiders van het gebouw naar de invloedszones verplaatsen, de tegel omdraaien (gebouw afgewerkt kant), een sterrenfiche op het gebouw leggen als teken dat jij het gebouw hebt opgericht (indien je je architect verzet voor het gebouw is afgewerkt, leg je er geen sterrenfiche op), daarna activeer je 3 arbeiders door ze uit de algemene voorraad aan je persoonlijke voorraad toe te voegen.
2) leg 1 tot 3 arbeiders bij een bouwwerf, afh. van het aantal gevraagde arbeiders leg je deze bij een gebouw. Voer de extra actie uit die is weergegeven op de plaats waaraan het gebouw ligt.
3) deze actie wordt zelden gekozen, maar kan op het juiste moment zéér belangrijk zijn, je legt een arbeider uit je persoonlijke voorraad in een invloedsgebied naar keuze.
4) je mag slechts één leider per eeuw nemen, deze levert je een extraatje op tijdens het spel. Je activeert ook extra arbeiders naar gelang het aantal leiders dat reeds gekozen werd.
Nadat alle gebouwen van een eeuw zijn opgebouwd of wanneer een speler geen arbeiders meer voor zich heeft liggen, worden de invloedsgebieden gescoord en volgt de volgende eeuw. De zones worden in een bepaalde volgorde gescoord, de winnaar van een zone, neemt bovendien telkens extra arbeiders (de helft) mee naar de volgende te scoren zone.
Op het einde van het spel scoor je nog 1 punt per arbeider op het bord, 1 punt per twee arbeiders in je persoonlijke voorraad, de punten van je sterrenfiches op je gebouwen, extra punten voor je grootste groep aanééngelegen gebouwen.
Titel : Québec Auteur : Philippe Beaudoin & Pierre Poissant-Marquis Uitgeverij : Le scorpion masqué/Ystari Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 13+
Discworld, Ankh-Morpork is eigenlijk een a-typisch spel voor Martin Wallace. Alhoewel hij in z'n laatste creaties al zeker de meer commerciële toer is opgegaan, en hiermee bedoel ik spellen met een toegankelijke gameplay voor een grotere doelgroep. A few acres of snow leunde dicht aan bij Dominion qua spelprincipe en dit zorgde voor een zeer vlot verloop van een fantastisch leuk spel.
In discworld gaat hij nog een stapje verder en zit er zelfs zowaar een hoge geluksfactor in het spel. Het spel wordt gespeeld in de stad Ankh-Morpork. De spelers krijgen Riskgewijs aan het begin van het spel een opdrachtenkaart. Zo gauw ze aan deze voorwaarden voldoen aan het begin van hun beurt, dan winnen ze onmiddellijk het spel. Het spel eindigt ook wanneer alle kaarten van de trekstapel zijn getrokken.
Een speelbeurt is zéér eenvoudig. U speelt een handkaart uit, voert de acties die op de kaart staan uit (of deels), trekt terug kaarten bij zodat uw hand 5 kaarten telt en geeft de beurt door aan uw linkerbuur. Het spel uitleggen is dan ook niet echt eenvoudig aangezien de kaartjes gaan bepalen wat u kan doen. Toch even een overzicht wat mogelijke acties kunnen zijn :
- willekeurig evenement : staat dit symbool op de uitgespeelde kaart, MOET er een gebeurteniskaart worden getrokken en uitgevoerd. Nadat deze is uitgevoerd, wordt de kaart afgelegd (en kan dus nooit meer in het spel komen) - een volgeling plaatsen : bedoeling is dat je de stad gaat bevolken met volgelingen in de diverse districten. Je plaatst een volgeling in een regio waar je al aanwezig bent of in een aangrenzende regio (indien er in de regio al volgelingen stonden wordt er ook een onlustenfiche gelegd). Indien ze allemaal op het bord staan, mag je verplaatsen. Indien er een volgeling wordt verzet uit een regio, wordt ook de onlustenfiche verwijdert. - een gebouw plaatsen : enkel in een regio waar nog geen gebouw staat of onlustenfiche ligt, je betaalt de bouwkost aan de bank en neemt de regiokaart (deze levert je een voordeel op) - moorden : je verwijdert een volgeling van een tegenspeler, een trol of demon uit een regio met een onlustenfiche (deze onlustenfiche wordt sowieso weer verwijdert bij het verwijderen van een figuur) - verwijderen van een onlustenfiche - neem geld : aangegeven aantal dollars nemen van de bank - boekrol : voer de tekst (actie) op de kaart uit - speel nog een andere kaart - onderbreken : speel deze kaart buiten je beurt om om bepaalde acties van een speler tegen te houden op het moment dat hij deze wil uitvoeren
Titel : Ankh-Morpork Auteur : Martin Wallace Uitgeverij : Treefrog Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+