Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
We zijn nog maar een week ver in 2011 of één van de vooropgestelde doelen is al bereikt.
Onze eerst geposte foto op BGG staat op de frontpage. Voldoende duimpjes en hits zorgden ervoor dat hij daar geraakte. Dat is natuurlijk leuk en mooi meegenomen, maar we moeten nu onze doelstellingen dan ook bijschaven en hopen dat ook de andere foto's (vooral die met een grappige ondertoon) dit kunnen halen.
Maar is onze humor wel dezelfde als in de hele wereld? We zullen zien!
U kan ook uw steentje bijdragen door mijn foto's duimpjes te geven op BGG. U vindt ze het makkelijkste terug als u bij BGG users op zoek gaat naar SpinLi en dan een overzicht opvraagt van mijn foto's.
Bezoekt u BGG vandaag op www.boardgamegeek.com dan kan u alvast onze collectiefoto even bewonderen.
Ons eerste beeld is er ééntje van het Pegasusspel Firenze.
Ondertussen is dit beeld ook opgenomen in de database van BGG, dus ook daar kan u hem "bewonderen" en eventueel voorzien van een duimpje. Altijd fijn om duimpjes te krijgen hé. Misschien moet ik hier een keertje voor gaan. Gisteren vond ik op BGG de lijstjes met beste uploads, foto's, reviews, ... en als een foto voldoende duimpjes krijgt, wordt hij misschien wel opgenomen in de lijst.
Ik heb al wel gemerkt dat je dan best een mooie dame, met iets dieper uitgesneden decolleté toevoegt aan je foto, dus als er dames zich geroepen voelen, laat even een seintje.
Voor het razendverslavende spelletje Hive is er een nieuwe uitbreiding verschenen in Essen. Het lieveheersbeestje wordt aan het spel toegevoegd. Ze valt in de eerste plaats op door haar rode kleur. Daarnaast heeft dit insectje natuurlijk weer een andere mogelijkheid van verzetten. Het lieveheersbeestje verplaatst zich steeds 3 plaatsen, 2 daarvan loopt ze over andere stenen, bij de derde stap valt ze in een opening of aan de rand van de hive. Het lieveheersbeestje mag niet rond de hive bewegen en mag z'n beweging niet eindigen op een ander insect (zoals de tor). Dit kleinnood is wederom een leuke aanvulling op dit fantastische spel. Na de mug is er dus het lieveheersbeestje die voor extra mogelijkheden zorgt.
Er is in Essen overigens ook een gepimpte versie verschenen van Hive, nl. Hive carbon. De stenen zijn nu in de contrasterende wit-zwart tinten en bovendien zitten de uitbreidingen mug en lieveheersbeestje standaard bij dit spel. Dus moest u nog geen Hive thuis hebben liggen, is de carbon-versie misschien een zéér interessant gegeven.
Titel : Hive - the ladybug (uitbreiding van Hive) Auteur : John Yianni Uitgeverij : Gen 42 games/ Vendetta spel Aantal spelers : 2 Leeftijd : 8+ Speelduur : 20 min.
Zoals u reeds op onze nieuwsbrief kon lezen heb ik de nodige wensen al overgemaakt aan onze spellenclubleden. Natuurlijk krijgt u ook van mij alle gekende wensen zoals gezondheid, geluk, liefde, lottowinst, ... alles wat u maar wenst. Hopelijk wordt 2011 net zo'n tof speeljaar als dit jaar dat op z'n eind loopt. Het zou me te ver leiden om alle mooie momenten op te sommen, en aangezien het feestje hier thuis begint, ga ik dat ook niet doen.
Maak er in ieder geval ook vanavond een fantastisch feestje van, al dan niet met een spelletje en dan zie ik u allen graag volgend jaar terug.
The thief of Baghdad is in mijn ogen een ondergewaardeerd spelletje. Jammerlijk genoeg heeft het onvoldoende verkocht, want anders was onze (Syroit en ik hebben zo eens wat geprobeerd met dit spel) ingezonden uitbreiding misschien wel een optie geweest voor Queen games om te publiceren.
De spelers proberen in dit spel schatten te stelen in het kasteel. Door het uitspelen van kaarten bewegen ze hun dief en kopen ze de wachters om. Afhankelijk van het aantal spelers proberen we een aantal schatten als eerste te verzamelen om het spel te winnen.
Het speelbord toont de zes paleizen in de zes verschillende kleuren, die ook op de kaarten zijn terug te vinden. In deze paleizen worden schattenfiches gelegd van groot naar klein. (de kleine zijn makkelijk te stelen, maar dan moet je erg snel zijn, voordat een andere speler er mee weg is natuurlijk) Voor elk paleis wordt één neutrale zwarte wachter geplaatst. De spelers krijgen alle dieven in hun kleur, een aantal wachters (afh. aantal spelers, die ze over de verschillende paleizen verspreiden) en een aantal handkaarten. (startspeler krijgt er minder dan volgende enz.)
In een beurt kan een speler zoveel acties uitvoeren als hij wil en kan door het uitspelen van kaarten. 1) een eigen dief uit de voorraad in een paleis plaatsen : kost 1 kaart per vreemde wachter en er moet minstens 1 eigen en 1 vreemde wachter voor het paleis staan 2) een eigen wachter verplaatsen : kost 1 kaart in de kleur van het paleis waar de wachter nu staat of waar hij heen wil gaan (er moet natuurlijk wel een vrij plaatsje zijn) 3) een eigen wachter verplaatsen en daarbij een eigen dief meenemen : kost 1 kaart, idem actie 2, maar nu neem je gratis een dief mee van het ene naar het andere paleis 4) een neutrale wachter verplaatsen : kost 2 kaarten, één kaart in de kleur waar hij nu staat en één kaart in de kleur van het paleis naar waar hij wordt verplaatst
Zodra een speler erin slaagt om een aantal dieven in een paleis te krijgen dat gelijk is aan de waarde van de schat, mag hij de schat roven. De dieven gaan terug naar de voorraad en de bovenste schatfiche krijg je als beloning. Na je beurt trek je drie nieuwe kaarten van de stapel. Voert een speler geen actie uit in z'n beurt, dan trekt hij vier kaarten, één daarvan mag een danseres zijn. Een danseres is een jokerkaart en kan voor willekeurig welke kleur gebruikt worden. Als ze wordt gebruikt, wordt ze terug op de stapel met dansereskaarten gelegd.
Het spel eindigt als een speler 6,5,4 schatten heeft verzameld bij respectievelijk 2,3 of 4 spelers.
Titel : Thief of Baghdad Auteur : Thorsten Gimmler Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 8+ Speelduur : 45 min.
De spelers reizen als archeologen door Europa om de waardevolste opgravingen te doen en tentoonstellingen te houden met de gevonden schatten. Maar je kan niet zomaar in het wilde weg beginnen graven. Je verzamelt algemene en specifieke kennis, gaat te raden bij de lokale bevolking, zoekt vervoersmiddelen die je reis bespoedigen en assistenten die je een handje kunnen helpen.
Afhankelijk van het aantal spelers verloopt het spel over 3; 2,5 of 2 jaren. Het tijdsaspect is een speciaal gegeven in dit spel, dat later in andere spellen zou worden overgenomen. De actieve speler is steeds de speler die achterop hinkt. Zo lang hij laatste blijft, blijft hij ook aan de beurt. Doe je dus een actie die redelijk wat tijd in beslag neemt, zou het wel eens een tijdje kunnen duren vooraleer je terug aan de beurt komt.
In je beurt kan je gaan reizen, waarvoor je één week reistijd rekent per route. Met sommige actiekaarten kan je gratis reizen. Nadien kan je ook nog een actie uitvoeren : - een onderzoekskaart nemen - de onderzoekskaarten wisselen - een opgraving uitvoeren - een tentoonstelling inrichten
1) Een onderzoekskaart nemen : Er liggen vier kaarten open, je reist naar de desbetreffende locatie, neemt de kaart en rekent de tijd aan die de kaart aangeeft. Er wordt een nieuwe onderzoekskaart omgedraaid. Is dit een tentoonstelling wordt deze onmiddellijk op de daarvoor voorziene plaats gelegd en nog een kaart getrokken. Is de stapel uitgeput, wordt de tweede stapel (in het begin van het spel apart gelegd) toegevoegd en met de aflegstapel geschud.
2) Onderzoekskaarten wisselen : Ligt er geen enkele nuttige kaart, kan je naar Warschau reizen en de vier kaarten afleggen en vier nieuwe klaarleggen. Deze actie kost één week.
3) Een opgraving uitvoeren : De speler moet de toestemming hebben om te mogen opgraven (slechts één maal per jaar op een plaats), je beschikt over minstens 1 kennispunt in dit gebied. Je reist naar de bewuste plaats, bepaalt de tijd die je wil spenderen en trekt een aantal opgravinsfiches uit de zak. In deze zak zitten enkele schatfiches, maar ook erg veel puin. Als je een schat trekt, mag je deze houden, puin wordt na je beurt terug in de zak gestopt, dus je gaat steeds meer kans op rommel hebben. Hoe bepaal je je kennispunten? vakliteratuur (kaarten met de kleur van het gebied), van de lokale bevolking (kleur is hetzelfde als het gebied), assistenten (tellen voor elk gebied). Tenslotte telt ook de algemene kennis mee (max. evenveel als specifieke kennis). Nadien kiest de speler op z'n draaischijf hoeveel weken hij wil graven. Het rode cijfertje geeft dan aan hoeveel fiches je mag trekken.
4) Een tentoonstelling inrichten : Je gaat naar het gebied van de openliggende tentoonstelling en zorgt dat je de nodige schatten hebt verzameld. Je mag de tentoonstellingskaart nemen en bijhouden tot het einde van het spel.
Nadat iedereen een aantal jaren heeft gespeeld (afh. aantal spelers) eindigt het spel. De spelers tellen hun punten : - punten van de artefacten - punten van tentoonstellingen - congressen (kaarten die punten opleveren afh. van het aantal kaarten) - 5 punten voor de speler met het meeste kennis van een gebied (wordt voor elk gebied uitgedeeld)
Thebes is een erg leuk familiespel, speelt vlot weg en heeft de nodige geluksfactor bij het trekken van de schatten. Je kan je kans vergroten, maar zelfs met zeer beperkte kennis kan je aan de haal gaan met de waardevolste schatten. Vooral de laatste regel voor punten wordt vaak vergeten en deze beloont nu net diegene die zich vooral op de kennis toespitst. Het materiaal is fantastisch mooi om mee te spelen.
Titel : Thebes (Jenseits von Theben) Auteur : Peter Prinz Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
De geïnitieerde leeftijd voor dit spel staat op BGG aangeschreven als 10+, maar eerlijk gezegd kan je dit spel ook prima op tafel leggen met jongere kinderen. Het is een eenvoudig biedspel, waarbij je afhankelijk bent van de handkaarten die je op een bepaald ogenblik in handen hebt.
Elke speler krijgt bij aanvang van het spel 15 handkaarten met waardes 1 t.e.m. 15, je schudt deze en legt als gesloten stapel voor je neer. Het spel wordt gespeeld in drie ronden. In elke ronde neem je de vijf bovenste kaarten van je stapel. Deze kaarten heb je ter beschikking in de huidige ronde.
Een ronde bestaat op zijn beurt uit vijf fasen. In een fase neemt de startspeler afhankelijk van het aantal spelers een aantal edelstenen uit de zak, één hiervan legt hij terug in de zak de anderen leg je op het speelbord. Nu leggen de spelers, beginnende met de startspeler, om beurten één van hun handkaarten dicht bij één van de edelstenen waarop ze bieden. Als iedereen een kaart heeft gespeeld, worden de edelstenen verdeeld :
- ligt er maar één kaart bij een edelsteen, wint de speler van de kaart de edelsteen - ligt er geen kaart bij een edelsteen, wordt de edelsteen terug in de zak gestopt - liggen er meerdere kaarten bij een edelsteen, wint diegene met de hoogste waarde; bij gelijke stand wint diegene die als eerste de kaart speelde
Zo gauw de vijf fasen zijn afgehandeld, nemen de spelers de volgende vijf kaarten van de stapel en volgt de tweede ronde. Idem voor de derde ronde. Na drie ronden worden de punten opgeteld. De witte, rode, gele, groene en blauwe edelstenen leveren respectievelijk 1, 2, 3, 4 en 5 punten op. Daarnaast levert een set van 3, 4, 5, 6 of meer juwelen respectievelijk 2, 5, 10, 20 extra bonuspunten op. De speler met de meeste punten wint dit eenvoudige, doch leuke spelletje.
Titel : Sultan Auteur : Sergio Halaban & André Zatz Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
De strijd tussen zilverdwergen om de beste edelstenen, dat is de strijd waar het in dit spel om draait. Je probeert als speler zoveel mogelijk zilverstukken te verdienen, door sierraden te maken naar aanleiding van opdrachten. Hiertoe moet je je zilverdwergen en mijndwergen gunstig inzetten voor jezelf, maar ook mag je niet vergeten om schaduwdwergen in te zetten, om andere spelers dwars te zitten. En met name deze keuzes van jezelf vooruit helpen of een ander tegen zitten, maakt het spel boeiend.
Het spel zit in zo'n typische Queen Gamesdoos. Een (onnodig) erg hoge doos, die in verhouding veel ruimte inneemt in de kast. Dat is dan ook het enige minpunt, want het spel zelf ziet er verder prachtig uit. Voor iedere speler is er een setje met twee zilver/schaduwdwergen en vier mijndwergen. Daarnaast krijgen ze twee markeringsstenen voor het bijhouden van de stand, een zichtscherm en een actietabel. Verder bevat het spel een speelbord met ruimte voor de edelstenen en vakjes voor opdrachtkaartjes. Uiteraard ontbreekt de zilverstukkenlijst niet en is er een tabel om de prijs van de edelstenen aan te geven. Deze edelstenen zijn glazen steentjes in de kleuren rood, geel, groen en blauw.
Het doel van het spel is om zoveel mogelijk opdrachtkaartjes te verzamelen. Deze leveren zilverstukken op. Hoe sneller je een opdracht uitvoert, hoe meer zilverstukken deze oplevert. Iedere speler heeft een eigen persoonlijke opdracht en er zijn altijd twee neutrale opdrachten. Die mogen door iedere speler worden vervuld. Om deze opdrachten te verwezenlijken, moet je altijd acht edelstenen verzamelen. De kleuren staan op de kaartjes. Hoe minder kleuren edelstenen erop staan, hoe meer de opdracht oplevert. Deze variëren van 40 tot 120 zilverstukken als beginbedrag.
Om deze edelstenen te verzamelen, moet je je dwergen inzetten. Om dit alles te doen, worden er per ronde elke keer elf fasen gespeeld. Dat lijkt heel veel, maar valt in de praktijk reuze mee. In de eerste fase moeten de spelers hun zes dwergen inzetten. Dit gebeurt in het geheim achter het zichtscherm. Als iedereen daarmee klaar is, wordt de edelsteenprijs per kleur vastgesteld. Daarna volgen de verschillende acties van de schaduwdwergen, de mijndwergen en de zilverdwergen. Vervolgens worden de opdrachtkaarten naar een lagere waarde gedraaid, eventuele boetes betaald en/of nieuwe opdrachtkaartjes neergelegd op lege plekken en edelstenen afgelegd als men het maximum van twaalf stenen op dat moment overschrijdt. Hierna begint de volgende ronde met een nieuwe startspeler.
Hoe kan je nu je dwergen inzetten? Dit is tenslotte waar het allemaal om draait. De actietabel is ingedeeld in drie rijen. De bovenste rij is voor de acties van de schaduwdwergen, de middelste rij is voor de zilverdwergen en de onderste rij is voor de mijndwergen.
De schaduwdwergen zet je in om andere mensen te dwarsbomen. Per kleur kan je telkens dezelfde actie uitvoeren. Als je hem bijv. op de rode mijnschacht zet, dan kan je twee dwergen van andere spelers verwijderen die ook op de rode mijnschacht staan, of je kan een rode edelsteen pakken. Verder kan je met deze schaduwdwergen ook een opdracht van jezelf opwaarderen of van iemand anders in waarde verminderen en er is een mogelijkheid om twee edelstenen om te ruilen met de voorraad of willekeurig te trekken bij andere spelers.
De zilverdwergen helpen je om edelstenen te kopen of om een opdracht te verwezenlijken of om eventueel een edelsteenoverschot voor hopelijk veel geld te verkopen.
De mijndwergen zijn alleen hard aan het werk om edelstenen boven de grond te krijgen, die je weer kunt inzetten om een opdracht te vervullen. Door het totaal aantal mijndwergen te tellen per kleur, wordt de edelsteenprijs vastgesteld. Hoe meer dwergen er bijvoorbeeld zoeken naar gele edelstenen, hoe lager de prijs hiervan.
Als alles is ingezet, wordt zoals hierboven beschreven, de edelsteenprijs vastgesteld en daarna gaan de schaduwdwergen aan het werk. Zij verjagen eventuele dwergen van andere spelers, die daardoor wellicht hun opdracht niet meer kunnen vervullen, omdat ze geen edelstenen meer inbrengen. Dit is eventueel te voorkomen als je een voltooide opdracht hebt met een bepaald antiteken.
Nadat deze ellende achter de rug is, komen de mijndwergen in actie. Per ingezette mijndwerg, krijg je een edelsteen in de overeenkomende kleur. Vervolgens worden de acties van de zilverdwergen uitgevoerd. Het beste is natuurlijk om een opdracht uit te voeren, want dat levert zilverstukken op. Maar als je daar nog niet aan toe bent, omdat je niet voldoende edelstenen hebt, kunnen ze ook edelstenen voor je kopen, zodat je in een volgende ronde een opdracht kan vervullen, of eventueel verkopen om zo meer zilverstukken te krijgen.
Na het werk van deze dwergen, worden de opdrachten allemaal een kwartslag gedraaid. Daardoor worden ze minder waard. Als je opdracht nog lager moet worden gedraaid dan het laagste bedrag dat erop staat, gaat hij van het bord en moet je een boete betalen. Het is dus zaak om goed op je eigen opdrachten te letten. Op de plekken waar opdrachten lagen die van het bord zijn gehaald, worden nieuwe opdrachten neergelegd. Tot slot wordt er gekeken hoeveel edelstenen iedereen nu nog heeft. Een voorraad mag, maar niet meer dan twaalf edelstenen. Met het doorgeven van de startspelerfiguur begint een volgende ronde met weer het inzetten van de dwergen.
Het spel gaat net zolang door totdat een speler een score van 600 zilverstukken heeft bereikt of totdat alle opdrachten zijn vervuld. Dan wordt er gekeken wie de meeste punten heeft, nadat eventuele bonussen erbij zijn opgeteld. Deze bonussen kan je verdienen met vervulde opdrachten. Daar staan tekentjes op. Als je drie dezelfde werktuigen hebt verzameld, krijg je een bonus van veertig zilverstukken. Ook kan je een tekentje hebben dat jijzelf vijf zilverstukken vooruit mag, terwijl iemand anders er vijf achteruit moet.
Auteur : Franz Vohwinkel Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
Dit spel was de eerste grote, zware doos van Queen games, later kwam ook Colonia in dat formaat. Groot dat wil zeggen, veel materiaal, een dubbelzijdig speelbord, provinciekaarten, geldkaarten, speciale kaarten, actiekaarten, gebeurteniskaarten, daimyokaarten, spelertableaus, 310 gekleurde blokjes, 20 groene blokjes, 55 geldkisten (ipv briefjesgeld), 5 scorestenen, 5 rijststenen, 80 gebouwenfiches, 42 oproerfiches, 1 dobbeltoren, 1 sorteerbak, een overzichtskaart en de spelregels tenslotte.
Bedoeling van het spel is om zo veel mogelijk provincies te veroveren en deze te ontwikkelen door er paleizen, tempels en theaters te bouwen. Diegene die de meeste gebouwen van een soort bouwt, ontvangt hiervoor ook nog eens bonuspunten.
De opbouw van het speelbord is eigenlijk al een spel op zich, om beurten gaan de spelers hun legers (afh. aantal spelers) op hun startprovincies inzetten. Niet dat dit spelbepalend is, maar je kan toch al een beetje rekening houden met je tegenstrevers en hun mogelijke intenties. Daarna draai je je spelersbord om en zie je de 10 mogelijke acties die kunnen uitgevoerd worden in een ronde. De dobbeltoren wordt klaargemaakt door er al een aantal legers door te jassen, de gebeurteniskaarten worden opengelegd, zodat je weet wat je te wachten staat in de komende rondes. De actiekaarten worden half open en half dicht gelegd, de volgorde van de eerste vijf acties ken je, de andere weet je niet.
Het spel wordt gespeeld over 2 jaar, verdeeld over acht ronden. Na drie rondes (voorjaar, zomer en herfst) volgt er een tussenronde (winter) en een waardering. Daarna worden er nog eens vier ronden gespeeld.
Het voorjaar, zomer en herfst verlopen op dezelfde manier : 1) actiekaarten uitleggen : 5 open en 5 gedekt zoals hierboven besproken
2) speciale kaarten uitleggen : bevatten een dubbele functie, de actie van de kaart en de spelersvolgorde dmv veiling te bepalen (voordelen +1 geldkist, +1 rijst, 6 legers ipv 5 legers inbrengen, +1 leger bij aanval, + 1 leger bij verdediging)
3) persoonlijke acties plannen en bod bepalen : je legt je provincie- en geldkaarten op de verschillende acties op je spelersbord. Je kan kiezen tussen de volgende acties : - een paleis bouwen : kost 3 geldkisten en je plaatst een paleis in de gekozen provincie (die van de kaart die je erop legde) - een tempel bouwen : kost 2 geldkisten en je bouwt een tempel in de gekozen provincie - een theater bouwen : kost 1 geldkist en je bouwt een theater in de gekozen provincie - rijst opeisen : de op de kaart aangegeven rijsteenheden worden toegevoegd aan de rijsttrack - belasting heffen : de op de kaart aangegeven geldkisten worden uitbetaald (door deze laatste twee acties kan er een opstand uitbreken) - 5 legers plaatsen : betaal 3 geldkisten en breng 5 legers in op de gekozen provincie - 3 legers plaatsen : betaal 2 geldkisten en breng 3 legers in op de gekozen provincie - 1 leger plaatsen/ verplaatsen : betaal 1 geldkist en breng 1 leger in de gekozen provincie, aansluitend mag je legers verplaatsen vanuit deze provincie naar een eigen aangrenzende provincie (niet vechten) - gevecht/ verplaatsing A : vanuit de gekozen provincie een aangrenzende provincie binnenvallen - gevecht/ verplaatsing B : idem A
Is een actie afgedekt met een geldkaart, wordt deze actie door de speler genegeerd, de geldkaarten worden ook afgelegd. Er wordt ook steeds 1 kaart op het veilingveld gelegd om de speelvolgorde te bepalen.
4) gebeurtenis bepalen : openliggende gebeurteniskaarten worden geschud en één eruit getrokken die deze ronde geldt
5) spelersvolgorde vastleggen : laat je bod op het veilingveld zien en bepaal wie als eerste een speciale kaart mag omruilen voor z'n daimyokaart. De volgorde waarin de daimyokaarten komen te liggen bepaalt ook de speelvolgorde. (meeste geld kiest eerst, daarna provinciekaart en tenslotte geldkaart met nul kisten op). Bij gelijke stand worden de daimyokaarten van de betreffende spelers geschud en de volgorde wordt getrokken.
6) acties uitvoeren : de geplande acties worden in volgorde afgehandeld. De spelers voeren de acties uit in spelersvolgorde tot de 10 actiekaarten zijn afgehandeld.
Winterronde : provincies van rijst voorzien : de spelers verliezen een deel van hun rijstvoorraad zoals aangegeven op de gebeurteniskaart van de winter, daarna moeten ze voor elke provincie 1 eenheid rijst beschikbaar hebben. Is dit niet het geval leidt dit tot opstanden. Een tegenspeler trekt uit je provinciekaarten de provincies waar eventuele opstanden plaatsvinden. Tot slot krijgen de spelers punten : - voor elke eigen provincie = 1 punt - voor elk gebouw = 1 punt - de meeste paleizen in een regio = 3 punten - de meeste tempels in een regio = 2 punten - de meeste theaters in een regio = 1 punt
Het verloop van de gevechten hangt een beetje af van de aard van het gevecht : speler tegen speler, speler tegen een neutrale provincie, boeren in opstand, opstand in de winterfase. Alle gevechten worden wel afgehandeld door een aantal legers in de dobbeltoren te gooien en te zien wat het resultaat brengt. Door te vechten kan je provinciekaarten bijwinnen, de legers worden deels uit het spel genomen.
Na de eerste vier ronden worden 4 nieuwe gebeurteniskaarten getrokken, de rijstvoorraden terug op nul gezet en alle oproerfiches verwijderd. Daarna worden weer vier rondes gespeeld. Na het tweede jaar eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.
Titel : Shogun Auteur : Dirk Henn Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 150 min.
Eén van de verrassingen van het afgelopen speeljaar voor mij. Het spelletje neemt niet zoveel tijd in beslag. Qua materiaal en spelidee komt het een beetje overeen met "Heersers van de woestijn", maar toch speelt het helemaal anders. De hand van Harry Wu is hier duidelijk aanwezig. Ook in Chicago express vinden we een speelbord met vakjes. Op bepaalde plaatsen vinden we grondstoffen. Op deze plaatsen proberen de spelers kamelen van verschillende kleuren samen te brengen. Op welke plaatsen, hangt af van hun handkaarten. Als ze zich dan ook nog eens hebben kunnen inkopen bij deze families, levert hen dit op het einde van het spel veel punten op.
Als je aan de beurt bent, kan je maar uit twee opties kiezen : 1) in een familie introuwen 2) de handelsroute van een familie uitbreiden
1) Je kiest een familie, betaalt de bruidschat en legt deze bij de familie, neemt een tegel van de familie bij je (er zijn er slechts 2 per familie). Daarna trek je drie handkaarten bij. Je moet minstens 1 kaart houden, de rest mag je afleggen (kunnen ook handkaarten zijn die je reeds vast had). De handkaartenlimiet hangt af van het aantal spelers. Als je deze limiet al hebt bereikt, mag je wel inkopen, maar geen nieuwe kaarten nemen.
2) Je breidt de handelsroute uit van een familie waar je hebt ingekocht. De eerste kameel plaats je gratis aan een reeds geplaatste kameel. De tweede kameel mag je plaatsen tegen betaling van 1 dirham (uit de bruidschat). Kom je met de kameel op een handelswarenveld terecht, krijg je de fiche die er ligt (levert 1 punt op). De eigenaar van de kaart met dit handelswaar mag onmiddelijk de kaart voor zich afleggen om 3 dirham te krijgen (deze kaart levert dan wel geen punten meer op). Kom je voor het eerst met een kameel bij een kameel van een andere kleur is er een handelsverbond tussen de twee families. Je krijgt de bovenste verbondfiches van beide families. De spelers die in één van beide families is ingekocht krijgt nog inkomsten (actieve familie 3 dirham, passieve familie 1 dirham).
Het spel eindigt onmiddellijk als de laatste handelsfiche van een familie wordt uitgedeeld of wanneer elke familie minstens één handelsverbond heeft gesloten. Nu volgt de eindwaardering : - elke handelswarentegels = 1 punt - elke verbondstegel = 1 punt - elke dirham = 1 punt - handkaart zonder kamelen = 0 punten - handkaart met één kameel van niet ingekochte familie = 1 punt - handkaart met één kameel van ingekochte familie = 4 punten - handkaart met twee kamelen van niet ingekochte familie = 2 punten - handkaart met één kameel van niet ingekochte familie en één kameel van ingekochte familie = 5 punten - handkaart met twee kamelen van ingekochte familie = 8 punten
Titel : Samarkand Auteur : David V. H. Peters & Harry Wu Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 8+ Speelduur : 30 min.