
De spelers reizen als archeologen door Europa om de waardevolste opgravingen te doen en tentoonstellingen te houden met de gevonden schatten. Maar je kan niet zomaar in het wilde weg beginnen graven. Je verzamelt algemene en specifieke kennis, gaat te raden bij de lokale bevolking, zoekt vervoersmiddelen die je reis bespoedigen en assistenten die je een handje kunnen helpen.
Afhankelijk van het aantal spelers verloopt het spel over 3; 2,5 of 2 jaren. Het tijdsaspect is een speciaal gegeven in dit spel, dat later in andere spellen zou worden overgenomen. De actieve speler is steeds de speler die achterop hinkt. Zo lang hij laatste blijft, blijft hij ook aan de beurt. Doe je dus een actie die redelijk wat tijd in beslag neemt, zou het wel eens een tijdje kunnen duren vooraleer je terug aan de beurt komt.
In je beurt kan je gaan reizen, waarvoor je één week reistijd rekent per route. Met sommige actiekaarten kan je gratis reizen. Nadien kan je ook nog een actie uitvoeren : - een onderzoekskaart nemen - de onderzoekskaarten wisselen - een opgraving uitvoeren - een tentoonstelling inrichten
1) Een onderzoekskaart nemen : Er liggen vier kaarten open, je reist naar de desbetreffende locatie, neemt de kaart en rekent de tijd aan die de kaart aangeeft. Er wordt een nieuwe onderzoekskaart omgedraaid. Is dit een tentoonstelling wordt deze onmiddellijk op de daarvoor voorziene plaats gelegd en nog een kaart getrokken. Is de stapel uitgeput, wordt de tweede stapel (in het begin van het spel apart gelegd) toegevoegd en met de aflegstapel geschud.
2) Onderzoekskaarten wisselen : Ligt er geen enkele nuttige kaart, kan je naar Warschau reizen en de vier kaarten afleggen en vier nieuwe klaarleggen. Deze actie kost één week.
3) Een opgraving uitvoeren : De speler moet de toestemming hebben om te mogen opgraven (slechts één maal per jaar op een plaats), je beschikt over minstens 1 kennispunt in dit gebied. Je reist naar de bewuste plaats, bepaalt de tijd die je wil spenderen en trekt een aantal opgravinsfiches uit de zak. In deze zak zitten enkele schatfiches, maar ook erg veel puin. Als je een schat trekt, mag je deze houden, puin wordt na je beurt terug in de zak gestopt, dus je gaat steeds meer kans op rommel hebben. Hoe bepaal je je kennispunten? vakliteratuur (kaarten met de kleur van het gebied), van de lokale bevolking (kleur is hetzelfde als het gebied), assistenten (tellen voor elk gebied). Tenslotte telt ook de algemene kennis mee (max. evenveel als specifieke kennis). Nadien kiest de speler op z'n draaischijf hoeveel weken hij wil graven. Het rode cijfertje geeft dan aan hoeveel fiches je mag trekken.

4) Een tentoonstelling inrichten : Je gaat naar het gebied van de openliggende tentoonstelling en zorgt dat je de nodige schatten hebt verzameld. Je mag de tentoonstellingskaart nemen en bijhouden tot het einde van het spel.
Nadat iedereen een aantal jaren heeft gespeeld (afh. aantal spelers) eindigt het spel. De spelers tellen hun punten : - punten van de artefacten - punten van tentoonstellingen - congressen (kaarten die punten opleveren afh. van het aantal kaarten) - 5 punten voor de speler met het meeste kennis van een gebied (wordt voor elk gebied uitgedeeld)
Thebes is een erg leuk familiespel, speelt vlot weg en heeft de nodige geluksfactor bij het trekken van de schatten. Je kan je kans vergroten, maar zelfs met zeer beperkte kennis kan je aan de haal gaan met de waardevolste schatten. Vooral de laatste regel voor punten wordt vaak vergeten en deze beloont nu net diegene die zich vooral op de kennis toespitst. Het materiaal is fantastisch mooi om mee te spelen.
Titel : Thebes (Jenseits von Theben) Auteur : Peter Prinz Uitgeverij : Queen games Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
|