Foto
Over mijzelf
Ik ben Patrick
Ik ben een man en woon in Schriek (Belgie) en mijn beroep is gepensioneerde militair..
Ik ben geboren op 21/01/1960 en ben nu dus 64 jaar jong.
Mijn hobby's zijn: joggen en internet.
In mei 2012 nog 142kg, nu 85kg, en de joggingmicrobe heeft mij te pakken.
                                           
 JOGGINGKALENDER 




                                            

Inhoud blog
  • Stratenloop in Weerde
  • Einde van de tunnel in zicht ?
  • Genoodzaakte rustpauze
  • Natuurloop Herentals-Tielen
  • Dwars door Geel
  • Vuelta van Bevel
  • Jeezekesloop in Wezemaal
  • Kruistocht in Blauberg (Herselt)
  • Halve Marathon in Nijlen
  • Kermisjogging in Geel-Punt
    Mijn favorieten
  • Kalender Joggings en Loopevenementen in Vlaanderen
  • Bakkertje
  • Running.be
  • JogLog
  • Kilometervreterke
  • Funrunner
  • Joggings en loopwedstrijden
  • Dave
  • Jogging Mario
    Joggingkriebels
    Verhaal van een 'nieuwe' jogger
    Ervaring van een beginnende loper geboren in 1960.
    15-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Abdijentocht (Tongerlo - Averbode)

    Sinds ik aan het lopen gegaan ben, staat de Abdijentocht al elk jaar op mijn kalender. Dit jaar dus al voor de derde keer aan de start. Gezien het ene jaar gelopen wordt van Averbode naar Tongerlo en het andere jaar van Tongerlo naar Averbode stond ik nu dus voor de tweede keer aan de start in Tongerlo.

    Deze richting (Tongerlo-Averbode) is ook iets zwaarder dan de andere richting (meer 'bergop') en een 200m langer.

    Ik herinnerde mij van 2 jaar terug dat de organisatie met de pendelbussen tussen Averbode en Tongerlo toen slecht georganiseerd was en daarom was ik al ruim op tijd vertrokken. De auto geparkeerd op de ruime parking aan de aankomst in Domein de Vijvers te Averbode en dan direct richting pendelbus. Dit jaar echter een perfecte organisatie. Dranghekkens zorgden voor een sluis en zo geraakte iedereen vlot op de bus. Minder dan een half uur later stond ik al in Tongerlo.

    Aan de bushalte had ik Sandra Nijs gespot en op de bus deelden we onze ervaringen en doelstellingen. Ik had mij een scherp doel gesteld: eindigen onder 1u20.

    Met nog anderhalf uur te gaan tot de start nestelde ik mij in Tongerlo op het zonnige terras. Emiel Luyts was ook van de partij. Nog steeds een beetje last van de voet maar op dit zo goed als onverharde parcours zou dit hem minder last mogen bezorgen (wat later ook duidelijk bleek uit zijn goede uitslag).

    Ruim op tijd begaf ik mij naar de startbox waar ik teamgenoot Chris Hellebaut aantrof. We stonden relatief vooraan en zo zou ik alvast niet veel last mogen ondervinden van tragere lopers (en ik zou er zelf wel voor zorgen dat de snellere lopers achter mij geen last hadden om mij voorbij te geraken).

    Iets na 15 uur (de jaarlijkse 5 minuten vertraging bij de start waren er ook dit jaar) gaf één van de Norbertijnen van de abdij in Tongerlo het startschot.

    Na een paar kilometer besefte ik al dat ik te snel van start gegaan was. Zo vooraan plaatsnemen is niet altijd de beste taktiek. Tussen kilometer 6 en 9 kreeg ik dan ook een klein klopje en moest ik toch even recupereren waardoor het tempo iets te traag uit viel.

    Uiteindelijk zou ik Averbode bereiken na 1u22min40sec (997e op ruim 2600 lopers). Toch een dikke 2 min boven mijn doeltijd maar bij het bepalen van deze had ik er geen rekening mee gehouden dat de editie Tongerlo-Averbode iets langer is dan de omgekeerde richting.

    Uiteindelijk ben ik toch heel tevreden met mijn tijd. Na mijn dipje iets voor halfweg was ik er toch weer in geslaagd het tempo op te pikken om uiteindelijk nog goed te eindigen. Bovendien weet ik nu met absolute zekerheid dat ik geen snelle starter ben. Beter de eerste kilometers ietsje trager om daarna het tempo op te drijven. Dat ligt mij duidelijk beter. Het zal ook wel met de leeftijd te maken hebben zeker.









    Bijlagen:
    http://prod.chronorace.be/video/videov3.aspx?eventId=1138162038541142&lng=NL&mode=large&scope=categ&srch=M55&IdClassement=11708&v=IwAAAB%252bLCAAAAAAABAAzMjG2NDc0NjIysjC0tDCxMrU0Mjc0NTBQAEKrtMy8zOIMAA6uFf0jAAAA   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/774243624   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.949863871710957.1073741851.892102857487059&type=1   

    15-05-2015 om 11:43 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    11-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Schoonderbukenjogging in Scherpenheuvel

    Wat zou het worden in Scherpenheuvel, de dag na het WC-debacle in Winksele ? Moest ik misschien eerst eens langs de kathedraal passeren om een kaarsje aan te steken ?

    De Schoonderbukenjogging is een nieuweling op de kalender. Eerste organisatie en dus niemand die goed wist waaraan we ons mochten verwachten. Er waren drie wedstrijden: de 2,7 km (1 rondje), de 5,5 km (2 rondjes) en de 11 km (4 rondjes). Ik had mij een paar weken terug al ingeschreven voor de 11 km wedstrijd dus dat was al beslist.

    Gezien ik ruim te vroeg was, besliste ik ter plaatse om ook nog de 2,7 km wedstrijd mee te nemen. Deze vertrok, samen met de 5,5 km wedstrijd om 15 uur, drie kwartier voor het vertrek van de 11 km. Zo kon ik nog eens testen op pure snelheid en daarna de 11 km wedstrijd gebruiken om rustig uit te lopen.

    Een eerste verkenning van de omloop deed me al direct de wenkbrauwen fronsen. Serieus pittig, wel zo goed als 100% verhard (op een korte strook na) maar direct na de start een oplopende strook van zo'n 600m, dan een korte afdaling, waarna een vlak stuk volgde van zo'n 500m. Dan terug naar boven, zo'n strook van 250 à 300 m, gevolgd door een korte afdaling (onverharde strook) om dan de bocht naar de aankomst te nemen (nog zo'n 300 m oplopend). Dat was dus één rondje …

    Gelukkig was de wind een stuk minder strak dan de dag voordien in Winksele maar nu was de zon weer in overvloed aanwezig wat de temperatuur voor de toeschouwers heel aangenaam maakte maar voor de lopers was het al aan de warme kant.

    De bedoeling was om mijn eerste wedstrijd (2,7 km) gewoon voluit te gaan, niet te letten op wat mijn Garmin aan gaf en te zien waar we zouden stranden. Van bij de start zette ik mij in het spoor van Liesbeth Vanneste van de Woestijnroutelopers. Zij loopt bij de vrouwen regelmatig op het podium. Ik wist wel dat ik haar niet lang zou kunnen volgen, maar we konden maar proberen.

    Blijkbaar waren mijn benen (en de rest ook) veel veel beter dan de dag voordien. Ik kon Liesbeth gedurende zo'n 2 km volgen. De voorlaatste strook bergop moest ik lossen maar heel ver achterop geraakte ik niet. Ik bleef haar altijd voor mij in het zicht houden. Nog een laatste spurtje bergop naar de aankomst die ik twee plaatsen na Liesbeth bereikte. Een mooie 13e plaats algemeen (1e plaats in mijn leeftijdscategorie) zou later blijken. Bovendien een heel mooie tijd. Mijn snelste tempo op deze afstand tot nu toe en dit op een niet vlak parcours. Lekker gelopen noemen ze dat.

    De 11 km zou ik samen met Cynthia Verschueren, ook van de Woestijnroutelopers, afleggen. Onderweg regelmatig een praatje slaande volgden de rondjes elkaar op … één rondje, twee rondjes … maar wie stond daar langs de weg … de Rudy Sol, die ging toch ook de 11 km rustig uitlopen ?

    Awel Rudy, geen goesting … een woord en Rudy voegde zich bij ons … derde rondje met zijn drieën was ondertussen ook ten einde. Dan besliste Rudy zijn wraak te nemen en begon stilletjesaan het tempo op te voeren … Cynthia zette zich scherper en pikte aan … knal, daar ging mijn rustig uitlopen. Ik volgde dus ook maar. Het laatste rondje bleek uiteindelijk het snelste te zijn van de vier rondjes, maar dat wist ik al onderweg want af en toe moest ik toch serieus bijpikkelen om het spoor niet kwijt te geraken.

    Bij de aanwezigheidstombola viel ik dan ook nog eens in de prijzen. De zondag was dus absoluut een topdag vergeleken met de zaterdag … zo mogen er nog volgen.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/770651753   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/770651806   

    11-05-2015 om 19:30 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    10-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentejogging en Halve Marathon Ivo Van Damme - Winksele

    Na een slechte nacht (verkouden en veel liggen woelen) toch maar naar Winksele afgezakt om daar de halve marathon te lopen. Eerlijk gezegd, ik zag het niet zitten. Niet alleen de benen voelden vermoeid aan maar gans het lichaam zat nog in slaapmodus. Misschien moest ik maar vragen om mijn voorinschrijving te wijzigen naar een kortere afstand …

    In Winksele bestond de mogelijkheid om 1, 2, 3 of 4 ronden van 5,1 km af te leggen. Keuze genoeg dus. Bovendien viel het weer echt niet mee: heel veel wind en een paar dreigende donderwolken.

    Het rondje zelf dan: de start vind plaats in de nabijheid van de sporthal De Warnot waarna er door het dorp gelopen wordt om dan een eerste lichte onverharde strook bergop te nemen. Hierop volgt een (lange) verharde strook langs de spoorweg. Hier zat de strakke wind bovendien pal op kop. Na terug een passage door de dorpskern werd er op het 4 km punt terug aan de sporthal gepasseerd. Voor we de aankomst bereiken moet er echter nog een pittige lus van een goede kilometer onverharde weg gemaakt worden. Eerst pittig bergop om dan een naar beneden te lopen tot aan de aankomst. Een mooie omloop met ongeveer 35% onverharde wegen.

    De halve marathon bestond dus uit viermaal dit rondje. Pittig dus en helemaal al geen wandeling in park, zeker niet met die strakke wind.

    Uiteindelijk toch maar van start gegaan voor 4 rondjes maar na het eerste rondje (dat nog relatief vlot ging) voelde ik de darmen in werking schieten. Ook dat nog … bevorderlijk voor het tempo was dit al helemaal niet. Zelfs de vele aanmoedigingen onderweg konden niet vermijden dat ik alsmaar verder achteren afzakte.

    Na 9 km, bij de passage aan de sporthal vooraleer we de lus voor de aankomst zouden nemen, dook ik dan maar (snel) de sporthal in op zoek naar een toilet. Een paar minuutjes later kon ik mijn weg verder zetten.

    Een rondje verder, op het einde van de derde ronde dus, weer van hetzelfde … de sporthal binnen, WC op en af en beginnen aan het vierde rondje. Door mijn passage in de sporthal was ik ondertussen zelfs achter de fietsers terecht gekomen die de laatste loper vergezelden. De seingevers waren dan ook verwondert dat er na de fietsers alsnog een enkeling kwam afgelopen. Gelukkig had die laatste passage op het toilet van de sporthal een heilzaam effect want ik slaagde erin om eindelijk mijn tempo goed op te drijven. Al snel kon ik zo de fietsers en de laatsten voorbij lopen. De laatste kilometer, met de zware lus bergop, was het bobijntje echter wel volledig op. Blij aan de aankomst dat het erop zat en … dat ik toch had volgehouden. Mijn tijd … who cares. Uiteindelijk was ik er nog in geslaagd 5 lopers achter mij te laten en bleek mijn laatste rondje ook het snelste te zijn.

    In fijn gezelschap nog de aanwezigheidstombola uitgezeten maar zelf niet in de prijzen.

    Hopelijk brengt de nacht beterschap want op zondag gaan we voor de eerste editie van de Schoonderbukenjogging in Scherpenheuvel (wel heel rustig).











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/769530676   
    https://plus.google.com/photos/108833725566589950416/albums/6146920493832990657?banner=pwa   

    10-05-2015 om 21:33 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dwars door de Abdij - Tongerlo

    Gaan we voor 1, 2 of 3 rondjes Dwars door de Abdij ? Dat was de vraag die mij door het hoofd bleef spelen vrijdagavond en dit zelfs tot bij de inschrijvingstafel. Eén rondje van 4 km is echt de moeite niet dus bleven er maar twee opties over. Uiteindelijk toch maar gehouden op twee rondjes gezien er 's anderendaags een halve marathon op het programma stond.

    Bovendien zijn rondjes lopen niet echt aan mij besteed (zoals ik hier al meermaals heb laten weten).

    De omloop is wel mooi: vertrek op de atletiekpiste, door de Abdij van Tongerlo (kasseien), langs de abdij (grindweg) naar de openbare weg (fietspad) om dan door het bos terug naar de aankomst op de atletiekpiste te lopen.

    Heel diep wou ik zeker niet gaan. Mijn volgende doelstelling ligt namelijk minder dan een week weg: de Abdijentocht (van Tongerlo naar Averbode). Alles tot daar is maar training.

    Relatief snel vertrokken in Tongerlo voelde ik al direct dat het niet goed zat. Lag het aan het feit dat ik deze week nog niet gelopen had (een beetje loopmoe en het zware winderige, natte weer bevorderde dat gevoel alleen maar) of lag het aan het feit dat het voor het eerst sinds een paar weken weer warm was (want vrijdagavond was een warme, relatief windstille avond). Ik wist het toen nog niet. Uiteindelijk heel blij dat ik maar twee rondjes moest afleggen.

    Eens thuis begon het: niezen. De ene niesbui na de andere en 's nacht liggen woelen (eerst te warm, dan te koud) en nog een verstopte neus erboven op. Verkouden dus.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/768687411   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1692737490954628.1073741873.1523910857837293&type=1   
    https://www.youtube.com/watch?v=48iF7wzglQU   

    10-05-2015 om 12:16 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    03-05-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote Prijs Burgemeester Paul Dams in Tremelo

    Nog eens een jogging waar ik geen tijd verlies om er naartoe te gaan. De eerste organisatie van de Grote Prijs Burgemeester Paul Dams in Tremelo, op amper 5 km van mijn deur.

    Twee mogelijkheden: de 5 km wedstrijd (2 rondjes) of de 10 km wedstrijd (4 rondjes). Normaal gezien ben ik niet zo'n voorstander van rondjeslopen maar hier mij toch maar ingeschreven voor de 10 km. Juist voor de start van de 5 km (om 15:00 uur) liep ik Karen tegen het lijf en we beslisten dan maar om samen eventjes los te lopen door achteraan bij de 5 km lopers aan te sluiten en één rondje mee te lopen. Het nuttige aan het aangename koppelen want zo wisten we ook wat we van het parcours mochten verwachten.

    Een vlakke omloop dus. De eerste 1200 m verhard, dan een 180° bocht die er glad bij lag door de regen, dan een kilometertje onverhard (voornamelijk gras met een smal pad in) om dan te eindigen met 300 m verhard.

    De start van de 10 km vond plaats om 15:45 uur onder een lichte regen. De eerste kilometers zou ik stevig doorlopen, om dan afwisselend rustig en terug snel te lopen. Dat was het plan.

    De eerste vier kilometers verliepen vlot en heel snel. Toen ik even dacht van misschien toch maar te blijven gaan en misschien mijn PR op de 10 km aan te vallen, besliste mijn lichaam er anders over. Stekende pijn in de milt en het tempo moest vanzelf rustiger worden dus. Het volgende anderhalf rondje werd dus aan iets rustiger tempo afgewerkt en op een bepaald moment kwam Karen mij zelfs terug voorbij (zij had gisteren nog een obstakelrun van 12 km gewonnen bij de vrouwen). Even dacht ik om bij haar aan te pikken maar een nog steeds opspelende milt wou niet meewerken.

    Juist voor we de laatste kilometer aanvatten, bleek ik gerecupereerd te zijn en kon ik het tempo terug serieus opdrijven om in de laatste paar honderd meter terug bij Karen te komen. Eventjes gedacht om via een tussenspurtje haar het nakijken te geven maar dan won de gentleman in mij het.

    Dus één seconde na haar ook de aankomststreep over.

    We beslisten dan maar om na onze opwarmingsronde ook nog een herstelrondje toe te voegen. Dus vandaag in totaal toch 15 km op de teller.

    De jogging in Tremelo is zeker een mooie aanwinst op de kalender. Een mooi rondje en een perfecte organisatie met heel veel mooie prijzen (twee daarvan waren trouwens voor KC-teamleden, Karen en Johan).









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/764055000   

    03-05-2015 om 21:49 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Demerjogging in Langdorp

    Amper drie en half uur na de aankomst in Oud-Heverlee stond ik al terug aan de start van een volgende wedstrijd in Langdorp bij Aarschot, de Demerjogging. Keuze uit een 5 of 10 km. Vorig jaar was de 10 km wedstrijd gewoon 2 rondjes van 5 maar dit jaar had men het parcours aangepast en volledig ten goede moet gezegd.

    De 5 km wedstrijd speelt zich nog altijd af op het oude parcours van vorig jaar: vertrek aan het bruggetje over de Demer (dicht bij de kerk) om dan langs de (onverharde, grindweg) oever van de Demer te lopen tot de eerstvolgende voetgangersbrug, brugje over en terug langs de andere kant van de oever (onverhard, aangestampte aarde) om aan te komen waar men vertrokken is.

    De 10 km wedstrijd start op het weggetje aan het bruggetje en loopt bergopwaarts naar het centrum van Langdorp, door het centrum en dan linksaf de Bosberg op (een stevige kuitenbijter), zo'n goede 2 km door het bos waarvan het merendeel stijgend om dan langs veld- en een binnenweg naar de oever van de Demer te lopen tot we bij het bruggetje terug zijn waarna nog het parcours van de 5 km gevolgd wordt. Iedereen was het er over eens dat dit parcours stukken interessanter en uitdagender was dan tweemaal het rondje van de 5 km te moeten doen. Houden dus zo, zou ik zeggen.

    Deze 10 km beschouwde ik gewoon als uitlopen na de inspanningen van de namiddag. Gezien Karen en Johan er ook zo over dachten en Karen haar hond Lucy bij had, besloten we het tempo van Lucy te volgen. Een aangename manier om de spieren los te lopen.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/762200269   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1690722251156152.1073741872.1523910857837293&type=1   

    03-05-2015 om 21:45 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.SVK Bosloop in Oud-Heverlee

    Vorig jaar in Oud-Heverlee nog de weergoden moeten trotseren (gietende regen, donder, bliksem en hagel) maar dit jaar kregen we het gezelschap van een mooi warm lentezonnetje.

    Gekozen voor de langste wedstrijd dit keer (16 km, 2 rondjes van 8) naast de andere twee mogelijkheden (5km en 8 km). De omloop is volledig onverhard, golvend en uitgetekend in het Heverleebos. Een heel mooie omloop waar ondanks het golvende parcours toch een mooi tempo kan aangehouden worden. Vergelijk het een beetje met een mountainbike parcours met redelijk wat op en af en enkele afdalingen met een hoge bult in het midden en diepe geulen aan de zijkanten.

    Gezien ik achteraan vertrokken was, was het na de start toch even drummen toen het smaller werd. Zoals voorzien deed ik relatief rustig aan op het mooie parcours. Na een drietal kilometer was het tijd voor een eerste versnelling en nadien zouden er af en toe zo nog een paar volgen. Ik kon er zonder problemen een stevig tempo in houden. Op het einde van de eerste ronde vervoegden we de (tragere) lopers die de 5 km wedstrijd liepen en dus via een shortcut op het einde nog een kleine kilometer met ons meegingen tot aan de aankomst waar wij verder konden voor een tweede ronde. Al bij al vlogen de kilometers vlotjes en snel voorbij.

    Na Antwerpen was dit een mooie training zonder hiervoor 100% voluit te gaan. Mijn lichaam voelt zich er trouwens niet echt goed bij als ik elke week alles uit de kast haal. Het is dus een kwestie van te zien welke wedstrijden aan 100% gelopen kunnen worden en welke we moeten aanpakken als een intensieve duurloop.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/762200252   

    03-05-2015 om 21:42 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    27-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Antwerp 10 Miles

    Zondag, 26 april 2015 … haat – liefde verhouding. De wedstrijd die ik in feite wel graag loop maar aan de andere kant voor zoveel andere redenen ook een beetje haat …

    • Positieve punten voor mij: absoluut de beste sfeer die je in België kan beleven op een loopwedstrijd, massa's toeschouwers die je aanmoedigen over het ganse parcours, het parcours door Antwerpen is uitdagend maar niet heel zwaar, lopen tussen duizenden anderen heeft wel iets …

    • Negatieve punten: één van de wedstrijden waar ik absoluut een goede tijd wil neerzetten maar waar dit tot nu toe nooit lukte, vorig jaar zelfs de man met de hamer tegengekomen na een 10-tal kilometer, de vele (sorry tragere) deelnemers die in de weg lopen omdat ze absoluut vooraan willen vertrekken, de vriendengroepen die absoluut naast elkaar willen lopen en zo soms het ganse baanvak innemen … lopen tussen duizenden anderen heeft soms wel eens nadelen ...

    Dit jaar had ik mij dan ook de afgelopen week zeer rustig gehouden, daar kon het al niet aan liggen. Om ook de stressfactor van de dag zelf weg te nemen had ik zelfs mijn borstnummer al gaan afhalen op zaterdag, wat kan een mens dus nog meer doen …

    Op zondagmiddag afgesproken met Nicolle Mertens om samen de trein naar Antwerpen te nemen: trein om 12:40 uur in Heist op den Berg, aankomst Centraal 13:10 uur dan tram 5 naar Linkeroever. Eerst een tweetal trams laten passeren (echt te vol) om ons tenslotte toch een plaatsje te kunnen veroveren op de derde tram. Tien minuutjes als sardientjes onderweg en tegen 14:00 uur waren we op Linkeroever. Start om 15:00 uur, tijd genoeg dus gezien we onze nummers al hadden … en al zeker voor Nicolle die nog een uur later dan mezelf startte.

    Na een korte opwarming van zo'n tien minuutjes dan tegen 14:30 uur afgezakt naar de startbox die al goed vol zat. Juist voor het binnengaan nog Patrick Verbinnen (buurman en collega Bergloper) tegen het lijf gelopen en ons samen toch iets meer naar voren in de startbox begeven tot we Danny (nog een Bergloper tegen kwamen) zowat halverwege de startbox.

    In principe kon ik dus niet veel last hebben van tragere lopers hier … want in feite zat ik zelfs iets te ver naar voren. Startschot om 15:00 uur en een paar minuutjes later waren wij ook de startbox uit.

    Ik had lang getwijfeld aan welk tempo ik zou starten … zeker gezien mijn ervaringen van vorig jaar.

    Toch maar beslist om niet te snel van stapel te lopen … de eerste twee kilometers toch nog rond de 5:05 min gedraaid (wat ik te snel vond) en dus de volgende kilometers iets rustiger aan (ook al door de beklimming naar en uit de Kennedy-tunnel). Het tempo zat goed en ik kon vlot doorlopen … hoe lang zou dat echter duren … in het hoofdje ging er toch wel iet om.

    Zowat halverweg, op de Scheldekaaien, voelde ik mij nog altijd prima en daarna kwam de strook met de kasseien waar ik vorig jaar dus een klop gekregen had … dit jaar bleef deze uit en bleef ik mijn tempo van rond de 5:20 min vlot behouden. Het ging zelfs zo vlot dat ik nu maar besliste om terug sneller te gaan. We zouden wel zien wat er zou van komen …

    In de afdaling in de Waaslandtunnel (de konijnenpijp) gaf ik het volle pond … wordt door velen afgeraden omdat je dat dan bij de beklimming bekoopt, maar ik voelde me prima. Tijdens de beklimming uit de tunnel verloor ik maar weinig aan snelheid … ik bleef me fris voelen en kon die kilometer met de beklimming toch tegen 11 km/u (5:30 min) afwerken … hoera. Nu kon er niets meer mis gaan.

    De laatste kilometer nog eens het volle pond gegeven om uiteindelijk na 1u22min55s over de meet te lopen. Heel heel tevreden met mijn tijd en absoluut nog niet ten einde adem. Misschien had er zelfs iets meer ingezeten had ik mijn tempo van de eerste kilometers niet laten zakken … maar dat zijn vijgen na pasen.

    Mij rustig kunnen omkleden om tenslotte Nicolle op te wachten bij haar aankomst. Ook zij had haar tijd die ze in gedachten had kunnen waarmaken en was dus zeer gelukkig.

    Tijd om terug te keren … de file bij het metrostation was zooooo lang dat we maar besloten om te voet naar het Centraal Station te gaan. Zo konden onze spieren ook al een beetje loskomen …

    Tegen 20 u tevreden terug in Heist en op naar volgend jaar dan maar.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/757774716   

    27-04-2015 om 16:37 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (2 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Dijkloop in Betekom

    Net als vorig jaar ook dit keer in Betekom gekozen voor de 6,5 km (andere mogelijkheden: 3,5 km – 11 km of 10 mijl). In voorbereiding van de Antwerp 10 Miles overmogen leek deze afstand mij het meest geschikt.

    In tegenstelling tot vorig jaar dit keer echter mijn tempo serieus aangepast. Terwijl ik hier vorig jaar nog doorliep (en dit nadien in Antwerpen moest bekomen), hield ik het dit keer heel rustig. Achteraan vertrekken en ook lang daar gebleven. Iets over halverwege dan eens één kilometer iets meer snelheid gemaakt om dan de laatste kilometer het terug heel rustig te doen. Als het dit keer in Antwerpen weer tegenvalt dan zal het alleszins niet aan deze wedstrijd liggen.

    Voor de start nog tijd genoeg om een babbeltje te slaan met Karen, vooraleer zij dit weekend de marathon gaat lopen in Dusseldorf (samen met Rudy, Johan en Hans) en met Sarah Minart en Vicky Liekens die nadien de eerste en tweede plaats zouden behalen in de 11 km wedstrijd. Proficiat dames.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/755670131   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.468842659938785.1073741889.139595832863471&type=1   

    27-04-2015 om 12:10 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 4/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    19-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Km van Brussel

    Een nieuwe wedstrijd op de kalender en direct een voltreffer van formaat. Zo'n 4000 deelnemers verdeeld over een 400 tal aan de 5 km en 3600 aan de 10 km. Geen rondjes maar een omloop van 10 km dat stond de meesten van ons te wachten in een zonovergoten Brussel.

    Ik had mij op voorhand al een gedacht kunnen maken van wat ons zou te wachten staan want grote delen van dit parcours zitten ook in de 10 Km Gaston Roelants die ik al tweemaal gelopen heb.

    Start van de 5 km om 14:30 uur en de 10 km om 15:00 uur.

    Start op de piste van de Memorial Van Damme (Koning Boudewijnstadion) … dat maak je ook al niet elke dag mee natuurlijk. Na een halve ronde op de piste wordt het stadion verlaten en worden het Park van Laken en Ossegempark ons verder speelterrein. De volledige omloop speelt zich namelijk af in en rond beide parken … continue op en neer en niet zo'n klein beetje. Echt een paar serieuze kuitenbijters erin verwerkt. Een interval parcours dus. Tenslotte ook nog een unieke aankomst … in een weinig verlichte Heizel 12 paleis vol met opzwepende muziek.

    Heel de wedstrijd zou ik op het gevoel lopen … eens geen blikken werpen op mijn Garmin en zien waar we zouden uitkomen. Het viel heel goed mee … 899e plaats op bijna 3500 aankomsten.

    Bovendien had ik ook nooit het gevoel van TE snel te gaan … alhoewel ik op dit parcours toch ook niet veel sneller had gekund.

    Een heel goede training in het vooruitzicht van de 10 Miles volgende zondag. Dit parcours was bovendien veel zwaarder dan wat ons in Antwerpen te wachten staat (daar is het natuurlijk wel 6 km langer). Ach dromen … we zien uiteindelijk volgende week wel.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/751084579   

    19-04-2015 om 20:31 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.10 Km van Mechelen

    Hoe twee wedstrijden in dezelfde stad met dezelfde startplaats toch een totaal verschillende sfeer kunnen oproepen ? Dwars door Mechelen, elk jaar in september, ademt sfeer en gezelligheid uit. Een massa toeschouwers en een even grote massa deelnemers.

    De 10 Km van Mechelen, elk jaar in april, bijna geen toeschouwers en amper een paar honderd deelnemers. Totaal gebrek aan sfeer. Jammer.

    Net als vorig jaar was ik toch één van (weinige) deelnemers. Niet om een PR te lopen maar gewoon om een 10 km training af te werken in een wedstrijdsfeer.

    Het parcours is identiek als dat van de vorige jaren: start op de atletiekpiste van de Nekker, langs de Dijle tot Mechelen Broek waar een lokaal rondje gelopen wordt om dan terug langs de andere kant van de Dijle naar de atletiekpiste voor de aankomst. Alles verhard en niets om echt wild van te worden dus.

    Bij de start stond er een strakke wind maar gelukkig bleek die langs de Dijle zijwaarts te blazen zodat we deze nooit echt op kop kregen. Enkel tijdens het lokale rondje halverwege zat er zo'n stuk in maar dat viel al bij al best mee.

    Helemaal achteraan vertrokken om tijdens de eerste helft een rustig tempo aan te houden. Eens op het lokale rondje lichtjes versnellen en dan de laatste twee kilometer de gashendel open. Dat is in het kort mijn wedstrijdverslag.

    Alles verliep prima en het ziet er voorlopig nog altijd goed uit voor volgende week. Nog snel de trappen op naar de cafetaria om mijn deelnameprijs (een grote fles Carolus bier) in ontvangst te nemen en hop we zijn weg naar huis, want morgen staat er nog een 10 km op het programma, dit keer in Brussel.





    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/749831117   

    19-04-2015 om 08:13 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    18-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Run with Wolves in Wolfsdonk

    Wat herinner ik mij nog van de Run with Wolves van vorig jaar ? Een race naar de spoorwegovergang en direct daarna een 'dodelijke' beklimming. Dat is het ongeveer. Ik wou toen ook absoluut voor het passeren van de trein de overgang gepasseerd zijn (waardoor ik deze eerste 4.5 km voluit gegaan was) en enkele honderden meters na die spoorwegovergang was er de beklimming van de Bosberg. Na die beklimming moest ik zodanig recupereren dat ik mij verder niet veel meer herinner van de omloop (buiten dat het onverhard en mooi was).

    Dit jaar zou ik het anders aanpakken. Zowiezo was voluit gaan uit den boze één week voor de Antwerp 10 Miles. Dus achteraan vertrekken, we zien wel waar we uitkomen aan de spoorweg, beetje genieten onderweg en op het einde de benen nog eens testen … dat was zowat mijn wedstrijdplan voor dit jaar.

    In tegenstelling tot vorig jaar werd de start gegeven op het voetbalveld. Door achteraan te vertrekken, kwam ik al direct in de file terecht na de start … but who cares. Een heel rustige eerste kilometer (6:21 min) door een paar keer file en dan het bos in. Nu had ik tenminste de tijd om rond te kijken en het parcours echt in mij op te nemen. Ik passeerde dan ook plaatsen die ik mij totaal niet meer herinnerde van vorig jaar :)

    Tegen dat ik aan de spoorwegovergang was, was de trein al gepasseerd. Met dit keer nog voldoende jus in de benen kon ik de beklimming van de Bosberg aanvatten. Een pittige heuvel uit twee delen want als je denkt dat je boven bent, volgt eerst nog een kort stukje vals plat om dan terug stevig naar boven te gaan.

    Op geen enkel moment voelde ik dat ik boven mijn tempo ging … integendeel. Regelmatig op de klok kijken dat ik niet onbewust te snel ging … dat was het.

    Run with Wolves is echt wel een mooie wedstrijd. Op een paar verharde stroken na, mooie boswegen (ook tamelijk veel smalle, heb ik dit keer gemerkt), een paar mooie landwegen en zelfs een paar (echt niet veel) kasseien. Echt de moeite waard om hier eens te komen deelnemen.

    De laatste kilometers was het dan ook tijd om de benen echt eens te testen en dit viel na 10 kilometer nog goed mee. Vlotjes onder de 5:00 min/km … slecht kan ik dat niet noemen.

    Tevreden dus aan de aankomst. Nog twee wedstrijden tijdens het weekend (10 km van Mechelen en 10 km van Brussel) op het programma. Morgen al in Mechelen (rustig duurloopje, meer maak ik er niet van) om dan in Brussel er nog een tempoloopje van te maken.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/749086907   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.465339186955799.1073741888.139595832863471&type=1   

    18-04-2015 om 20:22 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    13-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Grote Prijs van Willebroek

    Ook de nieuwe organisaties verdienen een steuntje in de rug,dus gingen we vandaag maar eens kijken hoe het eraan toe gaat in de Grote Prijs van Willebroek. Een jogging die voor de tweede maal georganiseerd werd en loopt over één of twee rondjes van 5 km (in werkelijkheid zouden het echter bijna 5,7 km zijn).

    Al bij mijn aankomst aan de sporthal in Willebroek was het duidelijk dat het hier om een kleine organisatie ging. Een tweetal tenten, één die dienst deed voor de drankbar en ééntje voor de inschrijvingen. Gelukkig was ik ruim op tijd want bij de inschrijvingen was het al aanschuiven. Misschien toch beter om een tweede stand te voorzien, zeker als men werkt met voorinschrijvingen. Nu moesten zij die reeds ingeschreven waren aanschuiven met de anderen wat tot onnodig tijdsverlies lijdt.

    Mijn normale portie koffie voor een wedstrijd moest ik deze keer ook missen want enkel frisdranken en bier verkrijgbaar aan de kleine dranktent.

    Gelukkig hadden ze het zonnetje gereserveerd en kon ik aan één van de tafeltjes plaatsnemen. Wat als het geregend had ? Wat alles was buiten de sporthal aan de rand van de atletiekpiste georganiseerd.

    Het parcours is vlak en 100% verhard en loopt door het centrum van Willebroek. Dit was perfect georganiseerd. Een echte stratenloop dus en in principe een snelle omloop.

    Gezien ik op 14 dagen voor de Antwerp 10 Miles zit, had ik beslist om vanaf nu niet meer voluit te gaan in een wedstrijd. Elke wedstrijd tot 26 april zal dus een tempoloop worden en dit keer hou ik me er aan.

    De 5 en 10 km starten tesamen (zo'n 200 lopers schat ik). Eerst een rondje op de atletiekpiste waarna het stad ingedoken wordt. Aankomst terug op de piste.

    Elk rondje liep ik in ongeveer 5'20 zonder mij te forceren. Toch één verrassing onderweg: een strakke wind die op bepaalde stroken serieus op kop blies. Een goede training.

    Aan de aankomst was er evenwel geen water voorzien. We kregen wel een bonnetje voor een Herbalife drankje maar dat was het dan ook. Toch ook wel een minpuntje, vind ik persoonlijk.

    Geen goodie-bag hier en ook geen aanwezigheidstombola. Tijd om dus terug naar huis terug te keren na een geslaagd weekend. Op naar volgende week.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/744570749   

    13-04-2015 om 16:56 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    12-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gijmeljogging in Langdorp

    Tweede manche uit het Aarschots Joggingcriterium: de Gijmeljogging in Langdorp. Net als vorig jaar keuze uit één of twee rondjes van iets meer dan 5,2 km op een vlakke en snelle omloop.

    Vorig jaar was ik achteraan vertrokken en bij het verlaten van het voetbalveld in de file terecht gekomen. Dit jaar in het midden van het pak maar toch nog altijd een kleine file vooraleer iedereen door het poortje geraakte. Er zijn dan ook veel lopers aanwezig en zowel de 5 als 10 km starten samen.

    Eens het poortje door komt men echter op de (verharde) wegen terecht en kan het gas opengedraaid worden. Initieel was het mijn bedoeling om er een rustig tempoloopje van te maken (zowat rond 11 km/u) maar toen ik Wendy Vermaelen voor mij uit zag lopen, besliste ik er naar toe te lopen om een kort babbeltje te slaan. Gezien Wendy bezig was aan de kilometers af te malen tegen 12 km/u moest ik dus wel volgen. Gelukkig bleek ik niet echt een probleem te hebben om dit tempo aan te houden. Enkel de vierde kilometer verliep iets trager maar dat was te wijten aan de smalle doorgang door het bos en veld waar inhalen zo goed als onmogelijk was (dit zijn trouwens ook de enige onverharde stroken op de omloop, maar toch goed beloopbaar). Gezien ook de 5 km lopers nog in het pak zaten en er dus nog veel volk samenliep, ging het tempo hier dus wel iets omlaag.

    De tweede ronde bleef ik het tempo van 12 km/u gewoon aanhouden en deze keer zou de doorgang door bos en velden geen vertraging veroorzaken.

    Vorig jaar had ik hier al een PR gelopen op de 10 km en ook dit jaar zou ik mijn snelste tijd van dit jaar verwezenlijken. Een PR zat er evenwel niet in, maar ik had ook niet het gevoel dat ik echt tot het uiterste geweest was. Mijn gemiddelde hartslag zat dan ook nog een stukje onder mijn omslagpunt dus in theorie had ik een iets sneller tempo ook moeten kunnen volhouden.

    Dit jaar liggen mijn doelen echter niet op PR's breken maar meer op de langere afstanden.

    Het was dus weer een succesvolle Gijmeljogging met veel volk en voor het eerst dit jaar ook aangenaam loopweer (korte mouwen en korte broek).









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/742879839   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1680961685465542.1073741868.1523910857837293&type=1   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.462576910565360.1073741886.139595832863471&type=1   

    12-04-2015 om 08:29 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    07-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Trail Les Crêtes d'Orées in Engis

    Als afsluiter van het lange paasweekend kon mijn laatste wedstrijd wel tellen: de Trail Les Crètes d'Orées in Engis.

    Op paasmaandag staan er verschillende wedstrijden op de kalender. Keuze genoeg dus voor iedereen. De leden van het KC-Team waren dan ook verspreid aan de slag.

    Toen Karen voorstelde om naar de trail in Engis te trekken, was ik direct akkoord. Trails lopen kan heel ontspannend zijn en is een goede training in snelheid, uithouding en balans. Bovendien heb je nooit het gevoel dat je een 'uitslag' moet lopen.

    Het was wel vroeg opstaan. Om 06:20 uur liep de wekker af, snel onder de douche, een tweetal sandwiches naar binnen spelen en de auto in om Karen in Rotselaar op te pikken om zo door te rijden naar Engis (in de buurt van Huy). Rond 08:20 waren we ter plaatse. Plaats genoeg om dichtbij de start te parkeren en ons naar de inschrijvingen te begeven. Veel volk was er nog niet aanwezig in de turnzaal van de gemeenteschool. Toch wel bizar. Rudy daagde plots ook op ... te laat opgestaan om naar zijn voorziene wedstrijd te trekken en dan toch maar besloten om nog snel naar Engis te rijden om ook aan de start te verschijnen.

    Vorig jaar kwamen er 40 lopers aan de start van de langste afstand (32 km) en zo'n 180 kwamen er opdagen voor de 18 km trail. Wij gingen voor de langste afstand en toen we beseften dat de 18 km trail pas anderhalf uur later van start zou gaan, was het natuurlijk logisch dat deze nog niet aanwezig waren. Uiteindelijk zouden we toch met een man of vijftig à zestig om 09:00 uur de start nemen voor 32 km trailplezier.

    Het droge weer van de afgelopen dagen had het parcours zeker en vast deugd gedaan want de vele boswegen lagen er heel goed bij. Eindelijk eens een trail waar we niet overvloedig in de modder zouden moeten ploeteren.

    Deze trail bleek bovendien prima georganiseerd te zijn. Een mooie goed beloopbare omloop met een vijftal heel zware beklimmingen van meer dan 15% stijgingspercentage waaronder één klauterpartij over rotsen. Een paar steile afdalingen die voorzichtig genomen moesten worden maar voor de rest mooie golvende wegen, bospaadjes, single tracks en ook één passage door het water.

    Karen en ik hadden besloten om samen te blijven gedurende de wedstrijd en de eerste 10 km waren voorbij voor we er erg in hadden. De volgende 10 km gingen zelfs nog sneller (deze bevatten dan ook meer afdalingen). Rond km 22 vervoegden we dan het parcours van de 18 km trail en gezien deze dus anderhalf uur later van start gegaan waren, kwamen we tussen deze traillopers en loopsters terecht wat het heel aangenaam maakte omdat je zo terug meer volk voor en achter je had.

    Helaas begon Karen na 25 km last van de maag te krijgen en moesten we voor de laatste 6 km het tempo laten zakken. De laatste twee kilometer van de trail liepen bergafwaarts maar toch moesten we het rustig blijven houden omdat de maagproblemen ook invloed hadden op de ademhaling.

    Erg was het allemaal niet en het rustig uitlopen zorgde er ook voor dat we nog relatief fris de aankomst bereikten.

    Na de aankomst bleken vijf collega's van de Speelhofrunners deelgenomen te hebben aan de 18 km trail en konden we in de turnzaal bij een goed glas verbroederen.

    Een goede afsluiter voor een prima dag.

















    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/738949486   
    https://www.facebook.com/carine.heyne/media_set?set=a.902127766492768.1073742043.100000866594961&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/carine.heyne/media_set?set=a.902141749824703.1073742044.100000866594961&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/louis.marechal.37/media_set?set=a.357699194433177.1073742009.100005792980480&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/louis.marechal.37/media_set?set=a.357701217766308.1073742010.100005792980480&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/louis.marechal.37/media_set?set=a.357704244432672.1073742011.100005792980480&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/louis.marechal.37/media_set?set=a.357709171098846.1073742012.100005792980480&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/louis.marechal.37/media_set?set=a.357732094429887.1073742013.100005792980480&type=1&pnref=story   

    07-04-2015 om 09:57 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Kastelenloop in Zandhoven

    Vandaag de keuze moeten maken tussen twee joggings waar ik nog nooit aan deelgenomen heb: de Dijkrun in Niel of de Kastelenjogging in Zandhoven. Beiden ongeveer zo'n 30 km van mijn deur, dus daar al geen verschil.

    Na het bestuderen van het parcours geopteerd voor de Kastelenjogging. Een tocht van 10 km over asfaltbanen, wat kasseien, bospaadjes en grindweggetjes, een stuk grasland en ook nog een stuk langs de oevers van het Albertkanaal. Achtereenvolgens passeren we het Kasteel Hovorst, het Kasteel Montens en tenslotte het Kasteel Hof van Liere. Een mooie omloop met voor iedereen wat wils en zo goed als vlak.

    Iets minder dan 300 deelnemers vatten om 15 uur de wedstrijd aan. Gezien ik maandag een loodzware trail over 32 km in de Ardennen op mijn programma staan heb, besloot ik om er een strak tempoloopje van te maken (5:10 à 5:15 per km). De benen voelden goed aan, de wind was al stukken minder dan de vorige dagen, het was droog en er scheen zelfs af en toe een heel licht zonnetje.

    Naarmate de wedstrijd vorderde dreef ik het tempo ook ongemerkt een beetje op om tenslotte de laatste kilometers toch maar voluit te gaan.

    Na 50 min 36sec bereikte ik de aankomst. Uiteindelijk zelfs een beetje ontgoocheld dat ik niet van in het begin voluit gegaan was. Dan zat een tijd onder de 50 min er heel zeker in, maar gedane zaken nemen nu eenmaal geen keer.

    Na de aankomst toch een bizarre kronkel in de organisatie. De deelnemersprijzen konden pas vanaf 17 uur afgehaald worden, terwijl de meeste lopers toch al om 16 uur binnen waren. Het gaf je natuurlijk zo genoeg tijd om rustig te douchen. Vanuit een commercieel oogpunt (de cafetaria doen draaien) is dat misschien wel een goede zaak maar dan moet men ook consequent zijn. De stand met de deelnemersprijzen was al vanaf 16:15 uur klaar en bemand met twee personen. Toen enkelen probeerden toch al hun prijs in ontvangst te nemen, werden ze vriendelijk gevraagd te wachten tot 17 uur. Maar enkele minuten later konden er plots wel een aantal mensen hun prijs in ontvangst nemen en zo volgden er er nog een paar. Toen de mensen die al die tijd stonden wachten ook probeerden hun prijs te krijgen, werden ze terug gevraagd te wachten tot 17 uur. Bizar.

    Natuurlijk gaf het uitdelen van de deelnemersprijzen aan 'vrienden' en aan anderen niet direct aanleiding tot discussie. Jammer, maar hier schoot de organisatie, mijns insziens, toch tekort.

    Ofwel begin je er direct aan voor iedereen ofwel laat je iedereen een uur wachten, maar hierop uitzonderingen toestaan is om problemen vragen.





    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/736990452   

    07-04-2015 om 09:20 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Appelbloesemjogging in Gelrode

    April is de maand waarin veel joggingcriteriums hun start nemen, zo ook het Aarschots Joggingcriterium. Bijna elke vrijdagavond staat er één of andere wedstrijd op het programma.

    De kop werd als naar gewoonte afgebeten door de Appelbloesemjogging in Gelrode. Een leuke, heel pittige jogging waar altijd heel veel deelnemers opdagen om hetzij 4, 8 of 12,8 km heuvels te bedwingen.

    Deze eerste wedstrijd binnen het criterium wordt als recreatief beschouwd en hierdoor worden er ook geen uitslagen opgemaakt.

    Vorig jaar had ik hier de langste afstand gekozen en kwam ik de aankomst over toen het al donker was (dat kan gebeuren als de start maar om 19 uur is natuurlijk). Dit jaar koos ik dus wijselijk voor de iets kortere 8 km wedstrijd. Niet alleen het lopen in het donker maar ook de overvloedige regen van de voorbije week deden me daartoe besluiten. De omloop zou er zwaar bijliggen met veel modder.

    De wedstrijd over 8 km verloopt ongeveer over de helft verhard en de helft onverharde wegen, wat het dus iets gemakkelijkers maakt. Gezamelijke start met de lopers van de 12,8 km en na zo'n 6 km wedstrijd splitsen deze zich af voor een bijkomende lus van bijna 5 km over onverharde en zeer heuvelachtige zand- en boswegen.

    Vorig jaar liep ik hier 5:47 per km (wel over 12,8 km dus) en herinner ik mij dat ik bij de aankomst stikkapot zat. Dit jaar 5:34 per km (over 8 km) en nog heel fris bij de aankomst. Op geen enkel moment ook maar iets geforceerd maar het zwaarste deel zit hem natuurlijk in die bijkomende lus die de 12,8 km lopers erbij nemen.

    Gelukkig bleef het tijdens deze wedstrijd droog. Als nu de temperaturen in de komende dagen ook nog iets willen stijgen dan kunnen we echt gaan genieten van de lente.









    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/736332193   
    https://www.facebook.com/leon.verswyvelt/media_set?set=a.10205747721671179.1073743177.1200100332&type=1&pnref=story   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.460634604092924.1073741885.139595832863471&type=1   
    https://www.youtube.com/watch?v=sJvBNlGcrV4   

    07-04-2015 om 09:14 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 5/5 - (1 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    05-04-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.IMEC 50 Tinten Groen Natuurloop in Heverlee

    De weersvoorspellingen voor zondag waren allesbehalve: veel wind en veel regen vooral in de namiddag.

    Gelukkig vond de 1ste 50 Tinten Groen Natuurloop in Heverlee tijdens de voormiddag plaats. Deze jogging ten voordele van Levensloop van de Stichting Tegen Kanker werd dus voor de eerste maal georganiseerd en leek mij de ideale uitloopwedstrijd na de inspanningen van zaterdag in Reet.

    Bovendien zou ik niet alleen moeten lopen want Karen daagde na haar inspanningen in de Crêtes de Spa ook op om samen met haar Groenendaler Lucy ook de spieren los te lopen.

    Keuze uit een 5 km en een 10 km omloop. De start van beide wedstrijden werd samen om 10 uur gegeven. Na zowat 2,5 km splitste de 10 km wedstrijd zich af voor een bijkomende lus van 5 km om dan terug het parcours van de 5 km te vervoegen tot aan de aankomst. De omloop was zo goed als vlak en onverhard. Redelijk tot zeer goed beloopbaar met uitzondering van één strook van een paar honderd meter die er heel glibberig bij lag en waar het serieus opletten was om niet te vallen.

    Achteraan vertrokken bleven we de eerste kilometer ook hangen omdat voorbij steken niet mogelijk was. Eens de omloop iets breder werd, was Lucy niet meer in te houden en begonnen we één voor één de lopers voorbij te steken. Een Groenendaler maakt dan ook gemakkelijk de weg vrij voor ons :)

    Halverwege begon Lucy het tempo toch te laten zakken en bleven we op onze plaats hangen. Heel de 'wedstrijd' door bleef het licht regenen en kregen we een reeds redelijk opkomende wind te verwerken.

    Na zowat een uur bereikten we de aankomst. De spieren waren ondertussen goed losgelopen. Snel onze goodie bag gaan afhalen en direct terug naar huis (want de vrouw had de auto nodig).

    In de namiddag stonden er nog een aantal mogelijk interessante wedstrijden geprogrammeerd maar het zou dit keer zonder mij worden. Lekker in de zetel uitrusten terwijl anderen regen en wind mochten trotseren.

    Op naar het paasweekend.







    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/731820965   

    05-04-2015 om 08:57 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    29-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Lentejogging KWB Reet

    Een ganse week de loopschoenen aan de kant laten staan. Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar uiteindelijk is het mij toch gelukt ... en de kniepijn is gelukkig volledig verdwenen.

    In principe zou ik op zaterdag deelnemen aan de Crêtes de Spa (21 km) maar ik wou het lot toch maar niet tarten en de pas herstelde knie alweer direct zwaar belasten, dus werd het maar de Lentejogging in Reet.

    Initieel geopteerd daar voor de 14 km wedstrijd maar toen bleek dat dit zou betekenen vijf rondjes lopen van 2,8 km dan toch maar een alternatief ter plaatse gezocht en gevonden.

    Om 14:30 uur startte de wedstrijd over 3 km (1 rondje) en 6 km (2 rondjes), terwijl om 15:15 uur er ook nog een wedstrijd was over 9 km (3 rondjes) en 14 km (5 rondjes). Dus ingeschreven voor eerst de 3 km (2,8 in werkelijkheid) en daarna voor de 9 km (8,6 in werkelijkheid).

    De omloop: bijna volledig verhard op een kleine strook gras en aardeweg na, bijna zo goed als vlak op twee licht oplopende stroken van een honderd meter na en veel bochten. Niet echt een omloop waarbij je gaat dromen dus.

    Het weer: veel wind maar gelukkig tijdens de wedstrijden droog weer.

    De 3 km wedstrijd was voor mij dus ideaal om eens mijn snelheid te testen. Een weekje rust en dit jaar nog niet echt 100% voluit gegaan en dus was het afwachten wat dit zou geven. Wel ... fantastisch gevoel. Een gemiddelde snelheid van 13,67 km/u ... nog nooit zo snel gelopen.

    Daarna was het tijd om haas te spelen voor drie collega Berglopers (Eric Van de Putte, Toon Livens en Guy Pauwels). De bedoeling was om ongeveer een tempo van 5:30 min aan te houden over de 3 rondjes (11 km/u). Elk rondje legden we ongeveer in dit tempo af en de laatste kilometer dan toch even versneld om uiteindelijk met ons vijven over de aankomst te lopen in een gemiddelde van 5:22 min/km. Iedereen heel tevreden.

    Ook nog een mooi gevulde goodiebag mogen ontvangen maar voor mij geen tijd om te blijven voor de aanwezigheidstombola.

    Morgenvroeg afzakken naar Heverlee om aldaar 10 km in het bos te lopen op de Natuurloop. De weersvoorspellingen zien er alvast 'prachtig' uit: veel wind en veel regen.









    Bijlagen:
    http://www.kwbreet.be/?q=fotoalbum%2F26ste-lentejogging-kwb-reet-28-maart-2015   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/731120706   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/731120726   

    29-03-2015 om 18:28 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)
    23-03-2015
    Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Midwinterjogging in Kiewit

    De midwinterjogging in Kiewit (Hasselt) stond initieel gepland op 25 januari. Maar de weergoden beslisten er anders over: door de ruime sneeuwval en gladde wegen die morgen hadden de organisatoren geen andere optie dan de wedstrijd te annuleren (en te verplaatsen dus naar afgelopen zondag).

    Er werd een 5km en een 10 km wedstrijd georganiseerd. De 5 km wedstrijd startte om 13:30 uur en de 10 km om 14:30 uur. Samen met Johan en Karen beslisten we dan maar om deel te nemen aan beide wedstrijden: de 5 om eens voluit te gaan en de 10 daarna om 'rustig' uit te lopen.

    Aan de start van de 5 km verschenen iets minder dan 100 lopers. Een mooi rondje rond en deels op het domein van Bokrijk, langs de kinderboerderij, op zo goed als vlakke en bijna 100% verharde wegen leende zich tot een snelle wedstrijd. Enig minpuntje: de koude temperatuur en de nijdige wind.

    Een heel snelle tijd zou er voor mij zowiezo niet inzitten gezien mijn zware wedstrijd van daags voordien in Vilvoorde. Gezien Karen de Crazy Run (obstakelrun) van Bouillon in haar benen had, beslisten we om samen te blijven en proberen een tijd te halen van rond de 12 km/u. Dat zou al een heel mooi resultaat zijn. Zo gezegd, zo gedaan. Met nog een eindspurtje op het laatst konden we pronken met gemiddelde van 12,2 km/u over de 5,20 km. Heel tevreden waren we hiermee.

    Nu hadden we nog een half uurtje voor de start van de 10 km die we ook samen zouden afleggen op een 'rustig' tempo. Na eventjes buiten gestaan te hebben, zochten we in afwachting van de start toch maar de warmte van de cafetaria op want de ijzige wind blies dwars door ons heen. We waren trouwens niet de enigen want nog geen 5 minuten later doken ook Johan en Rudy op om van de warmte binnen te genieten tot de start van de 10 km.

    De omloop van de 10 km volgde grotendeels hetzelfde parcours als de 5 km met dat verschil dat er na 3 km een bijkomende lus van 5 km langs en door het domein van Bokrijk werd gemaakt (ook hier vlak en verhard).

    De eerste kilometers legden Karen en ikzelf af aan iets minder dan 10 km/u. Zelfs nog even stoppend om een paar foto's van Karen met een zwaan te maken om daarna terug aan te zetten, het tempo iets opdrijvend en zo de lopers die ons hadden voorbijgestoken toen we foto's aan het maken waren terug inhalend. Ja, loopwedstrijden kunnen ook recreatief zijn.

    Uiteindelijk legden we de bijna 10 km af in minder dan één uur aan een gemiddelde van 10,2 km/u.

    Na een weldoende douche nog een beetje nakeuvelen in de cafetaria, twee ruim gevulde goodie bags in ontvangst mogen nemen om daarna met Johan als chauffeur terug naar huis. Een sportieve aangename zondagnamiddag in de benen.

    Oh ja, de knie speelde mij geen parten (het was dan ook vlak). Volgende week de knie volledig rust gunnen, dus in de week niet lopen, enkel fitness en hopelijk zijn we volgend weekend van dat nare gevoel af. In principe zou ik volgende zaterdag de Crêtes de Spa lopen samen met een aantal andere KC-teamgenoten maar ik denk dat ik hiervan wijselijk maar zal afzien (gezien het loodzware parcours) en een iets vlakkere wedstrijd zal uitkiezen. We zien nog wel.











    Bijlagen:
    https://connect.garmin.com/modern/activity/726395103   
    https://connect.garmin.com/modern/activity/726395175   
    https://www.facebook.com/media/set/?set=a.293289757461690.1073741829.165020800288587&type=1   

    23-03-2015 om 08:23 geschreven door Patrick  

    0 1 2 3 4 5 - Gemiddelde waardering: 0/5 - (0 Stemmen)
    >> Reageer (0)


    Zoeken in blog



    E-mail mij

    Druk op onderstaande knop om mij te e-mailen.


    Gastenboek

    Druk op onderstaande knop om een berichtje achter te laten in mijn gastenboek


    Blog als favoriet !

    Laatste commentaren
  • Bedankt (Patrick)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • start to run Evy les 1 (Ine)
        op Genoodzaakte rustpauze
  • - (Stijn Heylen)
        op Marathon van Kasterlee
  • Topper!!! (Patrick Van Alphen)
        op Marathon van Kasterlee
  • proficiat (Paul Van Hiel)
        op Marathon van Kasterlee
  • Archief per week
  • 11/07-17/07 2016
  • 16/05-22/05 2016
  • 20/07-26/07 2015
  • 22/06-28/06 2015
  • 15/06-21/06 2015
  • 08/06-14/06 2015
  • 01/06-07/06 2015
  • 25/05-31/05 2015
  • 18/05-24/05 2015
  • 11/05-17/05 2015
  • 04/05-10/05 2015
  • 27/04-03/05 2015
  • 13/04-19/04 2015
  • 06/04-12/04 2015
  • 30/03-05/04 2015
  • 23/03-29/03 2015
  • 16/03-22/03 2015
  • 09/03-15/03 2015
  • 02/03-08/03 2015
  • 23/02-01/03 2015
  • 09/02-15/02 2015
  • 02/02-08/02 2015
  • 26/01-01/02 2015
  • 19/01-25/01 2015
  • 12/01-18/01 2015
  • 05/01-11/01 2015
  • 30/12-05/01 2014
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 17/11-23/11 2014
  • 10/11-16/11 2014
  • 03/11-09/11 2014
  • 27/10-02/11 2014
  • 20/10-26/10 2014
  • 13/10-19/10 2014
  • 06/10-12/10 2014
  • 29/09-05/10 2014
  • 22/09-28/09 2014
  • 15/09-21/09 2014
  • 08/09-14/09 2014
  • 01/09-07/09 2014
  • 25/08-31/08 2014
  • 11/08-17/08 2014
  • 04/08-10/08 2014
  • 28/07-03/08 2014
  • 21/07-27/07 2014
  • 07/07-13/07 2014
  • 23/06-29/06 2014
  • 16/06-22/06 2014
  • 09/06-15/06 2014
  • 02/06-08/06 2014
  • 26/05-01/06 2014
  • 19/05-25/05 2014
  • 12/05-18/05 2014
  • 05/05-11/05 2014
  • 28/04-04/05 2014
  • 21/04-27/04 2014
  • 14/04-20/04 2014
  • 07/04-13/04 2014
  • 31/03-06/04 2014
  • 24/03-30/03 2014
  • 17/03-23/03 2014
  • 10/03-16/03 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 03/02-09/02 2014
  • 27/01-02/02 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 23/12-29/12 2013
  • 11/11-17/11 2013
  • 28/10-03/11 2013
  • 14/10-20/10 2013
  • 30/09-06/10 2013
  • 16/09-22/09 2013
  • 09/09-15/09 2013
  • 26/08-01/09 2013
  • 19/08-25/08 2013
  • 12/08-18/08 2013
  • 05/08-11/08 2013
  • 29/07-04/08 2013
  • 15/07-21/07 2013
  • 01/07-07/07 2013
  • 24/06-30/06 2013
  • 10/06-16/06 2013
  • 03/06-09/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 29/04-05/05 2013
  • 22/04-28/04 2013


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs