De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot What we think we become
03-12-2009
Eerste vriendje
Zeventien. Mijn eerste vriendje, Alex. Ik ben apetrots, want
hij studeert aan de universiteit, is vijf jaar ouder dan mij en zit op kot.
Twee keer in de week bezoek ik heb, woensdagavond en vrijdagavond. s Vrijdags
blijf ik slapen, s woensdags neem ik de laatste trein naar huis.
Die ene vrijdag hebben we afgesproken om 18u10 aan het
station, ik ben stipt op tijd, hij niet. Ik wacht op hem, gezeten op een
bankje, uiteindelijk komt hij aangesloft. Het kost hem moeite om vriendelijk
tegen mij te zijn, ik voel de slapheid in zijn omhelzing, maar ik zeg er niets
van. Ik werp me extra stevig om zijn hals.
Hij neemt mijn tas over, hij staat er op en zegt nors dat
hij ze wel draagt. Voorbijgangers houden ons voor een dolverliefd koppel. Ik
hoop dat ze gelijk hebben, maar ik ben bang dat ze zich vergissen.
Ik heb ongelofelijk veel zin in hem. Op zijn kot vergt het
een serieuze inspanning van mijn kant om hem tot seks te verleiden, maar ik
weet perfect wat hem opwindt en ik krijg mijn zin. Seks met Lex, technisch
altijd tip top in orde, en soms lijkt hij zelfs emotioneel aanwezig.
Deze keer doet hij extra zijn best, maar hoewel ik bijzonder
opgewonden ben, lukt het niet om klaar te komen. Hij blijft doorgaan en
probeert een halve kama sutra aan standjes tot het uiteindelijk dan toch komt.
Ik had het niet meer verwacht.
Daarna lig ik op zijn borst en ik vertel over thuis, en
blijf over thuis vertellen, een soort zelfpijniging bij zijn tastbare
ongeïnteresseerdheid. Ik vraag waarom hij zo stil is. Nou, gewoon, zegt hij,
ik luister.
We hebben alle twee nog niets gegeten en dus kleden we ons
aan en zoeken we het stadscentrum op. Ook aan tafel zegt hij nauwelijks een
woord. Bij het dessert vraagt hij: Ben je het nog steeds van plan? Ik knik
heftig van ja en lacht ondeugend. Morgen zoek ik een kapper., zeg ik. Je
weet wat ik je gezegd heb?, vraagt hij. De woorden komen er mechanisch uit.
Ach, doe niet zo gek, het is toch maar haar? Je went er wel aan., verdedig ik
me. Opeens heeft hij geen trek meer.
We lopen langs het water. Deze stad is toch echt enig mooi
s nachts, niet?, vraag ik. Zeg ik dat nou om hem op de zenuwen te werken?
Omdat ik weet dat hij dát al een kleffe uitspraak vindt? Mijn vingers
verstrengelen met de zijne. Vraag het mij over tien jaar nog eens., mompelt
hij. Hoezo?, vraag ik weer. Ik kan alleen iets appreciëren als het er niet
meer is., antwoordt hij.
Ik kus hem. Hij rolt verveeld met zijn ogen. Denk ik. In het
donker kan ik het niet met zekerheid zeggen. Ik ga voor hem lopen. In het begin
zei hij vaak dat ik een waanzinnig mooi figuur heb. Maar nu zegt hij niets. En
ik voel dat hij het express doet, hij vermijdt mij met zijn ogen. Hij wíl mij
niet meer mooi vinden.
Terug op zijn kot, geven we ons
nog een keer aan elkaar over. Ik haal mijn beste moves uit de kast, maar het is
duidelijk: hij weigert er van te genieten. Uiteindelijk ben ik uitgeput en net
voor ik me echt niet meer wakker kan houden hoor ik hem zeggen: Hier krijg ik
een kick van; alles hebben om gelukkig te zijn en het dan toch niet zijn. Met
die conclusie rolt hij zich op in de deken en slaapt direct in, of doet toch
alsof.
s Ochtends ben ik voor hem op. Ik
sta voor de spiegel en bestudeer mezelf. Mijn haren glijden tussen mijn vingers
en ik bekijk nog eens goed de kleur. Daarna duik ik onder de douche. Achteraf
scharrel ik mijn kleren bijeen, die liggen her en der verspreid. Hij is nu
wakker en volgt al mijn bewegingen. Wat doe je?, vraag ik, vissend naar een
compliment. Ik verzamel beelden om die later te laten opborrelen, zodat ze mij
kunnen kwellen. En voor ik op zon typische uitspraak van hem kan reageren,
vraagt hij, net of hij niets gezegd heeft:
Moet je door?
Ja, ik heb een afspraak om tien. Ik heb
gebeld.
Ik ga naast hem op bed zitten. Kus hem
uitgebreid. Tot straks, knapperd, zeg ik zangerig. Hij kruipt traag in bed,
stapt een meter en laat zich in een schommelstoel zakken. Daar zit hij, gewoon
uit het raam te turen als ik de deur achter me dichttrek.
Als ik anderhalf uur later
terugkeer, zit hij daar nog. Met mijn breedste glimlach dans ik voor hem. Ik
schud met mijn kapsel. Nou, wat vind je er van? Het is precies zoals ik het
wilde. Geef toe, t is beter dan je verwachtte., zeg ik blij.
Alle emotie is nu echt weg uit
zijn gezicht, hij lijkt een soort stalen robot, net The Terminator, maar dan
zonder de zonnebril. Met zijn stem lijkt hij de kamer te veranderen in een iglo
als hij zegt: Je was gewaarschuwd. Wanneer heb je een trein terug?
Doe niet zo gek. Je went er wel
aan., zeg ik lachend.
Dat is nou net wat ik wil
vermijden: er aan wennen.
Hij weet hoe kil hij klinkt en ik
ken hem goed genoeg, hij geniet hiervan, hij heeft dit soort hardheid nodig om
iets aan zichzelf te bewijzen. Uit zijn verhalen kan ik opmaken dat het een
hardheid is die in zijn familie bewúst doorgegeven wordt van vader op zoon.
Wanneer heb je een trein terug?,
vraagt hij weer.
Ik word bang en stop met glimlachen.
Er is er elk uur wel één.
Dat weet hij goed genoeg. Ik krijg
het benauwd, alles in mijn lijf doet pijn en het is net of er uitgehongerde
slang happen neemt uit mijn hart.
Goed, zegt hij, je kent de weg
naar het station.
Hij neemt een tijdschrift op schoot en zegt
verder niks meer. Ik pak mijn spullen. Hij wil me niet zien en duikt in zijn
magazine, maar het doet hem ook pijn, dat weet ik, daar ontsnapt hij niet aan.
Ik wil mijn waardigheid behouden,
geen scène maken, niet smeken, maar inwendig bloed ik. Ik neem mijn tas en stap
richting de deur. Eindelijk kijkt hij op van zijn tijdschrift. Ik kan zo
gewoonweg niet met jou over straat. Je hebt een totaal gebrek aan stijl.
Ik ben niet van plan om mij te
laten doen en zeg bijna, ja, bijna kwaad:
Omdat ik mijn haar rood verf?
Ik houd me kranig, het laatste wat
ik wil, is wenen waar hij bij is.
Ja, kijk, zo zie je er uit als een
regelrechte slons. Niet dat je anders wél stijl hebt, maar dit slaat alles.
Ik slik. Zijn driftbuien ben ik
gewend, zijn ondoordringbare depressieve momenten, maar ik kan niet geloven wat
hij nu zegt.
Rotzak, stamel ik.
Ik had je gewaarschuwd, zegt hij
langs zijn neus weg. Kijk toch eens hoe hij wil benadrukken dat dit hem
allemaal niet raakt, dat het net is of hij met een krant een vlieg dood mept.
Ik vraag mij af of Roman Polanski
deze scène in mijn leven regisseert. Was ik maar zo knap als Emannuele Seigner.
Blijven heeft geen zin, dus ik
storm de kamer uit en sla zo hard als ik kan de deur achter me dicht.
Achter mij zwaait de deur meteen
weer open, Lex komt me achterna. Wat nou?
Wacht, roept hij. Weet je, gaat hij
verder, je bent best een leuke meid, maar je hebt gewoon nooit iets
interessants te vertellen.
Vind je het leuk om mij te kwetsen?, vraag
ik zonder te halt te houden en zonder naar hem om te kijken.
Maar nee, natuurlijk niet. Ik zal jou echt
missen.
Ik begrijp niet wat hij van plan is, maar dat
hij alleszins íets van plan is, weet ik wel zeker.
Vaak ben je echt schattig en je
figuur is subliem.
Net zeg je dat ik geen stijl
heb, protesteer ik half op mijn hoede, half triomferend.
Ja, maar, dat wil niet zeggen dat
je niet mooi bent. Als je eens wist hoeveel nachten ik naar jou liggen staren
heb. Naar dat on-ge-meen lieve gezicht van je, met die vertederende sproetjes.
Wat hij zegt, klinkt zo goed, de
klankwisseling in zijn stem is opeens zo warm, dat ik tranen voel opkomen, buiten
mijn wil om.
Meen je dat?, vraag ik.
Natuurlijk meen ik dat.
Ondertussen ben ik toch gestopt en
kijken we elkaar aan. Hij strijkt langs mijn wang. Schuifelt dichter en kust
me. Eerst bij mijn oor, dan mijn wang, zo steeds dichter bij mijn mond. Ik laat
mijn zak vallen op de grond en hij tilt me op alsof ik een lucifertje ben en
draagt me terug zijn kamer in.
We vallen samen op bed. Hij gaat
in mij. Ik ben nog nooit zo snel en zo wild klaargekomen. De golven van het
orgasme ebben nog weg als hij zich terugtrekt.
Wat scheelt er?, vraag ik verschrikt.
Sorry, t is echt geen zicht zo. Je ziet er
volstrekt mottig uit, net een rosse mier. Maak dat je wegkomt, ik moet jouw
rotkop hier echt nooit meer zien.
Ik begraaf me in het kussen en huil
hartverscheurend. Normaal zie ik zoiets komen, normaal echt wel. Anders kan ik
zijn spelletjes wel de baas. Ik heb mij nog nooit zo vernederd gevoeld, of zo
dom.
Het ergste is dat ik hem door en
door ken. Inwendig stort alles bij hem in, misschien nog fundamenteler dan bij
mij het geval is, maar hij lacht. Hij lacht luidop. Hij heeft zijn zin.
Ik wil mij van mijn beste kant laten zien en breng
Gregorij ontbijt op bed. Althans dat probeer ik. Als ik aanklop hoor ik hem de
deur op slot draaien. Roepen heeft geen zin. Ik krijg geen reactie. Ik zet het
dienblad met het ontbijt dan maar voor zijn deur. De rest van de dag is er geen
spoor te bekennen van Gregorij. Op de grappig bedoelde vragen van mijn pa: Hij
weet toch dat de koude oorlog al weer meer dan vijftien jaar afgelopen is?
antwoord ik zelfs niet. Mijn moeder denkt natuurlijk meteen dat we met een
crimineel opgescheept zitten. Ik zeg dat we hem nog een kans moeten geven. s
Avonds merk ik dat het ontbijt verdwenen is. Alleen een leeg dienblad blijft
over. Verder van Gregorij geen spoor.
Zomervakantie 2009. Matthijs en ik nodigen een Rus uit bij mij thuis.
Die zal een tijdje komen logeren. Het is een idee van Matthijs om
zo in de zomer ons Russisch bij te schaven. Hoop doet leven, denk ik en ik ga
akkoord. Ik heb toch niets beters te doen. Voor een vakantiejob ben ik immers
veel te lui. Het zoeken naar een job alleen al staat mij tegen.
Matthijs stopt een foto onder mijn neus. Een soort
Neanderthaler met een dikke, borstelige baard kijkt mij aan. Dat is hem.
Morgen komt hij aan met het vliegtuig. Zeg je moeder dat ze niks klaarmaakt dat
melk bevat, want daar krijgt hij de schijterij van
Had zijne
majesteit nog verzoekjes anders? Hoe heet die kerel trouwens?
Gregorij
Aleksandrovitsj Maksimov
En waar heb je die ergens
gevonden?
Simpel, via de site van de unief van
St-Petersburg. Gregorij studeert Nederlands.
Dat kan leuk worden, zeg ik tamelijk
apathisch. Dat denk ik ook, zegt Matthijs dolenthousiast. Ik heb al een hele
programma uitgestippeld, zodat onze gast alles te zien krijgt wat de moeite
waard is in ons landje.
Daar twijfel ik niet aan. Ik
bekijk mijn breed glimlachende vriend die naar me knipoogt en mij een kus toewerpt.
Ik bedenk dat maagden meer licht zien in dit tranendal. Dat komt, omdat ze
denken dat hen nog een wereld te wachten staat die het eeuwige geluk met zich
meebrengt: seks. Wacht tot hij daar zo gewend aan raakt als aan een pak
frieten.
Voorlopig laat ik hem zijn zoete dromen, dus
wij op een hete, zeg gerust snikhete, zomerdag naar Zaventem om Grigorij op te
pikken. Mathijs rijdt als een zwaar bijzijnde ouwe bomma met suïcidale
neigingen, maar hij rijdt tenminste.
We ontvangen onze gast met de grootste
hartelijkheid aan de arrivals. De respons is eerder lauw. Geen nood, het ijs
breekt vast nog we. Zo denken wij.We gooien Grigorijs bagage in de kofferbak
en scheuren weg. We geven een vijftal minuten stevig plankgas. Daarna keren we
terug voor Grigorij. Die waren we in ons wild enthousiasme (nou, vooral dat van
Matthijs eigenlijk) vergeten. De rit naar huis toe verloopt vlekkeloos en
rustig. Gregorij zegt geen woord. Ook niet na drie keer kak djila? (hoe gaat het?)
gevraagd te hebben. Matthijs en ik kijken elkaar een beetje bedenkelijk aan. We
houden het er op dat de lange reis hem uiterst vermoeid heeft. Thuisgekomen
wijzen we Gregorij de logeerkamer aan. Matthijs gaat naar zijn huis toe. Gregorij
zal bij mij logeren. Matthijs vader heeft immers gezegd langs de voordeur
binnen en meteen weer buiten langs de achterdeur toen we vroegen of zijn huis
plek had voor een Rus. Ik laat Gregorij zich rustig installeren zodat hij kan
bekomen van de grote verplaatsing. Ik denk morgen wel beter met hem te zullen
kennismaken.
(extract uit 'zaaien', rotzak Reimbrecht verpest de gezelligheid op de zondagse vlooienmarkt)
Het is ochtend, zeven uur en ik steven af op de vaste wekelijkse
rommelmarkt. Van die nieuwe versiertruc met de vingerhoed ben ik hoogst
tevreden, een echte wolfsklem voor wijven, zon prul. Dus ik ben vast van plan om
alle vingerhoeden die ik maar vinden kan te hamsteren. Na het bezoek aan de
rommelmarkt, ben ik van plan om mijn kans te wagen als straatmuzikant. Met mijn
zelfvertrouwen in poedervorm, durf ik dat nu wel aan.
De meesten zijn hun kramen nog aan het opstellen, maar vingerhoeden heb ik
gauw genoeg gevonden. En prachtexemplaren ook. Vier zijn het er. Niet
vervaardigd van metaal, maar van hout, beschilderd met Arabische motieven.
Hoeveel moeten die kosten?, vraag ik aan een man met een geldbeugel om
zijn middel gebonden en gekleed in een lichte regenjas. Hij draagt ook een
dikke muts en is vakkundig zijn kraam verder aan het uitstellen. Duidelijk zo
eentje die van rommelmarkten zijn hoofdberoep maakt.
Sorry, mijn kraam reikt maar tot het hobbelpaard daar. Mijn buurman komt zo
dadelijk weer, als je even wacht
Ik zeg dat ik eigenlijk heel dringend door moet en vraag hem om in de plek
van zijn buurman een prijs te verzinnen. Vier vingerhoeden, daar kun je weinig
verkeerd aan doen.
Hangt er echt nergens een prijs op?
Ik draai de vingerhoeden nog eens ostentatief om in mijn handpalm, antwoord
dan zeer beslist negatief en kijk de man ongeduldig aan.
Nou ja, goed, twee euro zal wel goed zijn, zeker?
Twee euro?, roep ik verbaasd uit. Ik bekijk ze nog eens en denk: voor
zulke mooie wil ik zelfs gerust 20 euro geven.
De man interpreteert mijn uitroep echter verkeerd en zegt:
Ja, sorry, je hebt gelijk, één euro zal ook wel al goed zijn.
Nee, dat bed,.., begin ik om het misverstand uit te klaren, maar ik herpak
mij tijdig en trek gauw een twijfelend gezicht:
Ja ok, van één euro zal ik wel niet verhongeren, niet waar?
Net als de man de euro op de kas van zijn buurman legt, duikt die terug op.
Herman, je had al een klant, ik leg je geld even hier.
Aha, de dag begint goed. Wat heb je verkocht?
Ik stap gauw door, want ik voel nattigheid.
De vingerhoeden.
De vingerhoeden? Alle vier?
Ja.
Maar hoeveel heb je daar dan voor gevraagd?
Wel ik dacht eerst een halve euro per stuk.
Een halve euro per stuk??
Ja, ik weet het, wees gerust, uiteindelijk heb ik 25 cent gevraagd.
Rommelmarkt allemaal goed en wel, maar we moeten ook geen misbruik maken van de
mensen hé
25 cent? Jouw hoer van een moer heeft ook de moederkoek opgevoed zeker toen
ze een miskraam had? Hoe haal je het in je kop om die dingen te verkopen voor
één euro? Heb je die wel eens bekeken? Weet je wel hoe oud die dingen zijn?
Kalm, kalm, Herman, ik heb gedaan om goed te doen, hé
En jawel, opeens hebben we de poppen aan het dansen. Ik heb duidelijk de
koop van mijn leven gedaan, dus vergeet maar dat ik nog afstand doe van die
hebbedingkjes. Gauw stap ik verder, want in mijn nieuwsgierigheid ben ik
blijven staan om het gesprek te kunnen overhoren.
De marskramers troepen samen rond het bekvechtende duo. En zoals ik al
verwachtte, trekt de helft partij voor de ene en de andere helft voor de
tweede. Iedereen haast zich om er alle mogelijke vuile was bij te halen. Niet
moeilijk, want iedereen kent hier iedereen en voor je het weet is het al lang
niet meer om die vier vingerhoeden te doen en blijft er niemand over die géén
ruzie heeft. Ongeloofelijk, denk ik, net een scène uit een album van Asterix.
De werkelijkheid is echt absurder dan fictie. Ik voel mij opeens helemaal in
mijn element.
Temidden van de escalerende chaos komt een bijzonder opmerkelijke figuur het
plein op gestapt. Met zijn resolute passen doet hij mij denken aan een onstuitbare
tankcolonne. Rommel an der Spitze, mijmer ik. Het geruzie stopt niet, maar ze
wijken tenminste als hij er langs wil.
De man draagt een lange zwarte
leren jas, die openhangt, zodat de wijde panden achter hem aan zweven. Het
lijkt wel of hij neergestreken komt uit de hemel. De kraag van de jas staat
omhoog, zodat hij net een rockversie van Bram Stokers Dracula is. Ik zeg
rockversie, want aan zijn ene hand heeft hij een gitaarkist en in de andere een
half gevuld glas Orval. Herkenbaar bier, zelfs van op deze afstand. Hij draagt
het niet bij de steel, maar zijn vingers omsluiten het van bovenaf bij de rand,
zodat zijn hand een spin lijkt te vormen. Geen idee waarom, maar ik vind de
manier waarop hij dat glas vasthoudt, meteen karakteristiek. Enkel mijn
onderbewuste weet waarom hij met die manier van doen mijn sympathie wint.
In zijn kielzog draaft een
puisterige, spichtige jongeman van ongeveer mijn leeftijd met een opzettelijk
gecultiveerde slordige look. De persoonlijke roadie van His Satanic Majesty,
mompel ik voor mezelf. Zijn krielkipkompaan kan hem haast niet volgen, zo snel
gaat hij.
Ik sla met mijn handen op de
respectieve ruggen van de twee dichtstbijzijnde ruziemakers en ik bijt hen luid
en agressief toe:
Heren, de moderne Don Quichot en
Sancho Panza zijn een stel straatmuzikanten. Hadden jullie dát nu óóit kunnen
bevroeden? Wel? Cervantes doet in zijn broek van geluk, als hij het ziet.
De twee kijken mij even aan. Net
of ik ben een struisvogel met de kop van een Dalmatiër en gaan dan weer gewoon
door met ruziën.
Hou je wijf beter aan de leiband
voortaan. Die ongewassen hoender laat niet het reglementaire minimum van
anderhalve meter tussen onze kramen! Hoe vaak moet ik dat nog zeggen?
Dat doet ze uit medelijden,
slampamper. Zo lijkt het alsof je aan een kraam staat dat wat te KOOP aanbiedt,
in plaats van die TBC-dekens van jou, die daar maar liggen te beschimmelen.
Als, ik zeg ALS, er bacillen
zitten in mijn dekens dan is het omdat dat wijf van jou er met haar gifgasmuil
te dicht bij komt hangen! Iedereen noemt haar achter dr rug om Stinky Steffie,
wist je dat? Jaja, Stinky Steffie noemen ze dr!!
Ik ben het moe en leg mijn
handpalmen over de gezichten van de mannen en duw hen achteruit. HAHA, ik ben
SUPERMAN!
Ik trek mijn neus nog eens goed
op en in mijn keel proef ik een heerlijke brok Witte Fee. Als ik halt houd voor
de open gitaarkist van de muzikant, zwieren mijn hersenen rond als een
wasmachine. Het duo heeft post gevat bij de enige boom op het plein en maakt
zich klaar voor een impromptu openluchtconcert.
De coke tovert mij om tot mijn
gedroomde ideale Ik en zonder omwegen, vraag ik of ik mee kan spelen.
No, men dont know anything or willingly act as though
they dont about the tough, tragic side of what theyre getting into. At best
they stoically think, Yes, I understand that sooner or later Im going to
relinquish sex in this marriage, but its in order to have other, more valuable
things. But do they understand what theyre forsaking? To be chaste, to live
without sex, well, how will you take the defeats, the compromises, the
frustrations? By making more money, by making all the money you can? By making
all the children you can? That helps, but its nothing like the other thing.
Because the other thing is based in your physical being, in the flesh that is
born and the flesh that dies. Because only when you fuck is everything that you
dislike in life and everything by which you are defeated in life purely, if
momentarily, revenged. Only then are you most cleanly alive and most cleanly
yourself. Its not the sex that is the corruption- its all the rest. Sex isnt
just fricion and shallow fun. Sex is also the revenge on death. Dont forget
death. Dont ever forget it. Yes, sex too is limited in its power. I know very
well how limited. But tell me, what power is greater?
Artistic Lair doesnt necessarily agree, but we still think
its an insiduously subversive piece of literature.
Ik fris me een beetje op en trek de stad in. In de
gang van mijn kot, pluk ik de planten van mijn onderbuurvrouw kaal. Vandaag heb
ik een doel, want in deze studentenstad zijn nog struikrovers actief. Helaas
zijn er geen struiken meer. Het stadsbestuur ontving al twee petities om daar
wat aan te doen, maar in afwachting daarvan werken de struikrovers in de
centraal gelegen winkelstraat.
Ik stop de geplukte blaadjes en takken achter mijn
oren en ga op jacht. Mijn redenering is waterdicht. Ik ga naar de buurt met de
consumptietempels en wie zich achter mij verstopt, is een struikrover. Die zal
ik vangen en aangeven bij de politie. Voor de beloning. Ja, een mens moet iets
voor hij een gevierd gitarist is.
Onderweg bedenk ik dat een shot
cafeïne mijn ondernemende bui helemaal compleet zou maken. Ik duik een taverne
en slurp de hele koffieproductie van Bolivia voor de maanden november en
december naar binnen. Als ik buiten kom met mijn ogen wijd opengesperd, stuiter
ik op en neer als een drilboor. Toeristen denken dat het een act is en gooien
geld naar mij. Op een halfuur rijf ik acht euro en twintig cent binnen.
Ik koop mij een fopspeen en ga op
schoot bij de sinterklaas. De omstanders lachen zich een kriek. Van tijdelijk
beroep ben ik leraar, dus de clown uithangen, gaat mij wel af. Ik krijg een zakje snoep. Een rot mandarijntje
en twee wakke koekjes.
Een meisje spreekt mij aan:
"Ben jij gek of zo?"
Ik antwoord: "Nee, ik werk
voor tv."
Zij: "Echt?"
En haar ogen lichten al hongerig
op.
Ik: "Nee. Gaan we iets
eten?"
"Wat?" Ze lacht. Dat
wil zeggen: na enig aandringen, vergezelt ze me.
"Ik heb zin in Chinees. Daar
heb je geen kerstversiering."
"Hou je niet van
Kerst?"
"Vorig jaar kreeg ik niets
van die krenterige zak. Kreeg jij wat?"
"Je bedoelt de kerstman?
Euh, zijn wij daar niet een beetje te oud voor?"
"Te oud om te krijgen?
Bejaarden trekken toch pensioen?"
"Dat is wat anders."
"Ja, dat brengt de postbode
en die heeft geen rendieren."
"Je bent raar."
"Jij ook. Je draagt een
muts. En dat terwijl de aarde opwarmt."
Uiteindelijk vinden we een
Chinees. Ik vraag hem de weg naar het dichtstbijzijnde Chinese restaurant. Hij
vloekt en stapt door. Ook behulpzaam. Uiteindelijk zien we een bord 'Restaurant
De Lange Muur.' We gaan binnen. "Twee personen?", vraagt de ober.
"Nee, vier. Ik heb een reuzenhonger." Het meisje schudt bedenkelijk haar
hoofd.
"Hoe heet je
eigenlijk?"
"Sophie."
"Griekse?"
"Nee, Belgische. Hoe heet
jij?"
"Chippy. Billy mag ook.
Alleen niet Willy."
"Euh, dan maar Billy. Denk
ik."
"Wat neem jij?"
"Ik ben nog onbeslist."
"Ik neem pikante kip en
pikante soep."
"Hmm, alles pikant. En om te
drinken?"
"Niets. Op restaurant eet
ik. Al beslist?"
"Ik neem de varkenslapjes in
zoetzure saus, een loempia en spuitwater."
"Je bent wat je eet."
"Noem je mij een
varken?"
"Nee, een loempia."
"Je bent raar."
"Jij ook. Je hebt je muts
nog op."
De ober neemt de bestelling op.
Hij spreekt Engels. Ik spreek Frans. Hij schakelt over op Frans. Ik spreek
Engels. Hij eindigt met: "Dank you schön." Ik zeg: "You bist
welcome."
Sophie glimlacht. Ik maakt plaats
en gooi de menukaarten op de aanpalende tafel. Onze buren schrikken op. Vanuit
mijn ooghoeken kijk ik hen streng aan. Zonder morren halen ze de menukaarten
uit hun bord.
"Lekker, menukaart met curry
en gebakken rijst."
"Ben jij altijd zo
hevig?"
"Alleen als ik wakker ben."
Ze trekt haar wenkbrauwen op.
"Welke hobby's heeft Sophie?
"Euh, ik lees veel, ik dans
graag, ik ga graag op reis."
"En paardrijden?"
"Euh, als kind, ja. Hoe kom
je daar bij?"
"Je ziet er uit als het
soort meisje dat paardrijdt."
"Wat wil je daar mee
zeggen?"
"Wat voor boeken lees
je?"
"Engelstalige klassiekers."
"Nee, maar. Hemingway?"
"Ook. Maar vooral Faulkner.
Jeanette Winterson vind ik ook goed."
"Why is the measure of love loss?"
"Je kent haar?"
"Nee."
Ik heb een algemene vorming genoten.
Ik weet van alles wel iets, maar van niets de essentie. De ober brengt het
eten.
"Even dacht ik dat u er in
China om was."
"Sorry, no understand."
"Yes, you do, you sick gook."
"What you say?"
"I said you got a great cook."
"Tank oe wel."
Hij plaatst de borden voor ons op
van die toestellen met kaarsen onder.
"Mjam. Lekker, wat denk je?
Dalmatiër?"
"Hoe bedoel je?"
"Wel, het vlees, Dalmatiër,
nee? Labrador kan ook. Wat denk jij?"
"Je bent raar."
"Ik ga anders niet met
wildvreemde mannen op restaurant."
Sophie slaat haar blik neer.
"Wat doe je zoal op
reis?"
"Ik hou wel van city-trips.
Ik bezoek graag museums."
"Wat is de laatste stad die
je bezocht?"
"Kopenhagen."
"Welke museums bezocht
je?"
"Euh, wel in Kopenhagen,
eigenlijk geen enkel."
"Hoeveel gaf je uit aan
kleren?"
"Ok, ok, je hebt mij."
"Wanneer heb je het voor het
laatst gedanst?"
"Goh, euh, enkele maanden
geleden?"
"Hoeveel maanden?"
"Euh, dat weet ik niet.
Veel."
"En je danst graag?"
Onze ogen maken nader kennis.
"Ok, je hebt een punt."
Ik vraag haar sterrenbeeld. Ze
zeg het.
"Interessant."
"Hoezo?"
Vraag eender welke vrouw haar
sterrenbeeld en een tel later zijn haar pupillen verdubbeld in grootte.
"Heb je genoeg?"
"Ja, neem maar als je
wilt."
"Waar zit je op kot?"
"Wie zegt dat ik op kot zit?
Zeg, waar blijf jij dat allemaal steken?"
"Van te eten krijg ik
honger. Is het ver van hier?", wil ik weten.
"Wie zegt dat ik je zomaar
meeneem?"
"Wie zegt dat ik mee
wil?"
Ze schrikt. Always mistify, mislead and surprise the prey,
said the hunter.
"Wil je niet mee dan?"
Ik kijk haar lachend aan.
"Dessert?"
"Koffie mag."
"Hier vlakbij verkopen ze
neuzen."
"Ah, lekker."
"Ik betaal en jij zet
koffie."
"Euh ja, ok dan."
De ober overhandigt het wisselgeld.
"Hoe keel je dat eigenlijk
zo'n hond? Kosjer?"
"Ik niet goed begrijp."
"Geeft niet. 't Was lekkere
hond. Eigen kweek, gok ik. Complimenten aan de chef."
"Tank oe wel."
"Rare."
"Zet gauw je muts op."
"Waarom zeul je eigenlijk
die takkenbos mee? Je zegt dat je niet van kerstversiering houdt."
"Da's nodig voor mijn werk.
Ik ben premiejager."
We kopen tweehonderd gram neuzen.
"Honderd gram neuzen van
landlopers, vijftig gram van vluchtelingen, en nog eens vijftig van
verongelukte bouwvakkers."
De verkoper kijkt mij vreemd aan.
Duwt een zakje in mijn handen en incasseert het geld.
"Ik weet waarom je zo
doet."
"Serieus?"
"Ja, je wilt testen hoe ver
je kunt gaan. Om te zien of ik je aanvaard of niet."
"Niet te wijs worden, anders
sloop je mijn verdediging nog."
"Wat moet ik dan
zeggen?"
Ze overvalt mij. De nar in mij
wil een tandje bijsteken. Ik haal mijn takkenbos boven en steek achter elk oor
een twijgje. Ze houdt mij tegen en zegt:
"Niet doen. Mijn kot is om
de hoek."
"Bang om te lachen of
zo?"
"Ik heb nog buikpijn van
net."
We betreden haar kot. Bijzonder
meisjesachtig ingericht. Tot afbeeldingen van stoeiende paarden op een strand
toe. We installeren ons op bed en kijken film.
Ik bied haar het zakje neuzen
aan.
"Welke heb jij liever? Die
van verongelukte bouwvakkers proeven het pittigst."
Ze lacht en schudt haar hoofd.
De rest van de dag vang ik geen
enkele struikrover.
it starts off like a
thousand other songs that you've heard before.
Except in this one they do a little do do-do do do dodoo.
So you try to change the station but it's playing on every one.
A bunch of shitty ass chords and lyrics recorded by a fucking moron.
And you assume that the general public is not that stupid.
You're positive that nobody will want to listen to this.
But you are wrong....
They want another stupid motherfucking lame cock sucking cookie cutter radio
friendly song.
And everyone sings along in their cars and at the mall.
And at the office they all love the new radio friendly song.
- WTF collective (the
chorus guy is outrageously funny)
Dominique Biebau is een hyperactief ventje, dat merk je
meteen als je de man ontmoet. Hij verdient de kost als leerkracht, maar is
naast een begeesterende leraar en een liefhebbende vader, ook een aanstormend
schrijftalent. Altijd druk in de weer kan je hem door de leraarskamer zien
cruisen. Zijn glimlach en schrijfstijl zijn al even ontwapenend. Tussen twee
lesuren door spreekt hij met enthousiasme over zijn vele schrijfprojecten. Hij
heeft een passionele verhouding met kortverhalen, al broedt hij ook op een
roman.
Een aantal van zijn kortverhalen kan je gebundeld vinden in
het boekje begonnen werk. De titel kon niet beter gekozen zijn. Deze
literaire duizendpoot vliegt er nog maar pas echt in. Zijn vroege kortverhalen (ja, ja, we spreken van vroege, want s
mans pen evolueert elke dag) verraden een verbijsterend groot potentieel
dat volop aan het rijpen is.
Zijn inspiratiebrandstof vindt hij overal, dat kan je merken
aan de ruime waaier aan kleurrijke personages die bij Dominique de revue
passeren. Obsessieve loodgieters, kotsende kunstenaars en moordzuchtige
talenleerkrachten Dosto, zoals hij zichzelf gedoopt heeft, bewijst op elke
pagina dat hij een scherp observator is van de mensheid. Zoals elke echt goeie
schrijver bulkt hij van empathie en inlevingsvermogen. Dit aparte talent maakt
van zijn personages steevast mensen van vlees en bloed. Als slavist merkten wij
tot ons genoegen op dat Dosto (ook weer geen toevallige bijnamen) bewust of
onbewust vaak links legt met de rijke Russische letterkunde. Zelf is de man
nochtans germanist. De tal van dit heerlijk onpretentieuze boekje is dan ook
een gestroomlijnd orgaan dat lekker weg leest.
De meeste verhalen in deze bundel zijn eerder al
gepubliceerd, onder andere in Gierik/NVT, Meander, het VPRO-radioprogramma De
Avonden, de VDAB-debuutbundel De eerste keer en verschillende web-sites. Andere
verhalen zetten hier hun eerste pasjes. Het resultaat is een rijke verzameling
waar je op elk moment van de dag kan induiken
Wij voorspellen deze auteur een stevige gefundeerde
schrijverscarrière. Al wat er verder voor nodig is, zijn één atoom
spotlighthonger en één atoom marktstrategie (wie
realistisch kijkt naar de boekenmarkt beseft dat enige marketing zich sowieso
opdringt als een schrijver niet alleen wil schrijver, maar ook gelezen wil
worden)
Begonnen werk is een plezante bundel om kennis te maken
met deze nieuwe stem. We mogen van hem goed verkopende, slanke werken
verwachten, die meer impact hebben, dan de lezer in eerste instantie beseft.
De kortverhalenbundel Begonnen werk is te koop via de
website Unibook.com en heeft een erg democratisch prijskaartje van 12, 19 euro!
Dieter and William are working on a new play, together with Alja Kiseleva. Actually, it's a concertplay, called 'Zilverbos' presented to you by Le Boulevard Russe. Two actors will perform sketches
sifted out of the rich and ever intriguing history of Mother Russia. The
concertplay will be staged on the 12th of December.
Artisic Lair is expanding, which means that a belly-dancer/playwright,
a sculptor and a poet have joined up and are now at the service of our
customers.
Let your orders roll right in and we will deliver in a fortnight* !
t is nu wel officieel, Gerrit is
doorgebroken., zegt mijn vrouw terwijl ze haar boodschappen volgens haar licht
neurotische opbergsysteem in de keukenkasten rangschikt.
Misschien heb ik er echt nog hoop in als ik
vraag:
Hebben ze enkele van zijn gedichten
gepubliceerd?
Die ze kan dan iedereen zijn die genoeg
literair aanzien heeft om mijn maat om te toveren, spoorslags van het land van
de hobbydichters naar het rijk van kortweg dichter.
Ha, roept ze schamper. Ja, misschien als
hij het niet overleeft, dan is zijn werk vast wel hot.
Mijn vrouw heeft de onhebbelijke gewoonte
om mij in medias res met nieuwe informatie te bestoken. Een gevolg van haar
wolfsvraat van jeugdboeken? Ze groet ook nooit of vraagt ook nooit simpelweg hoe
mijn dag is geweest. Nee, ze begint gewoon te vertellen over hoe de hare is
geweest of ze gooit er een gedachte uit waar ze al een hele dag mee zit. In het
begin was dat vervelend, maar het shot mijn hang naar formaliteiten wel lekker
loeihard tegen de schenen. Ik blijf er mij nochtans aan ergeren, want ik ben
koppig en ik blijf bijvoorbeeld ook
hardnekkig klampen aan rooskleurigheid.
Wat zou hij dan niet overleven? Zijn dipje? Ach, what doesnt kill
you only makes you stronger, toch? Hij moet blijven
schrijven en blijven insturen.
Mijn echtgenote draait met haar bruine
bambi-ogen. Verraderlijke dingen die maken dat ik haar niks kan weigeren.
Ja, venti, dat kun je wel zeggen. Maar
vertel mij eens hoe je sterker uit een hersenbloeding komt.
Als ze het dan uitgesproken heeft, is het
al alsof ik het al wist. Wat wil je ook? Die kerel draaide werkweken van 70 uur
en meer. Hij stond al om vijf uur in het warenhuis. Voor ziek personeel sprong
hij zelf in. Als s nachts de vriezers uit vielen, rushte die zelf naar ginder
om te sleuren met al die diepvrieskippen. Een germanist die vleeswaren gaat
redden van een voortijdige smeltdood. Wat bezielde hem?
We hebben het hem vaak genoeg gevraagd.
Nooit een plausibele uitleg gekregen. Misschien had zijn eerste lief dan toch
gelijk. Gerrit loopt de ratrace waarvan elke West-Vlaming als baby al het
genetische startschot voelt zinderen in zijn lijfje. Van de kloten is
natuurlijk dat er geen finish zijn. De vraag is ook of er andere tegenstanders
zijn in de race. Andere dan de geprojecteerde sluimerambities die t zuur geven
aan die hermetische boerendorpen van de Westhoek. Als die collectieve
dwingelandijen benen krijgen in je kop, schiet dan maar uit de startblokken als
het eerste orgasme van een gefrustreerde puber die nog nooit aan de melkerij
van zijn buurmeisje heeft mogen zitten.
Zeg, wat zit je nou zo te denken? Zou je
die maat van je niet liever een bezoekje brengen, daar bij die slachters in hun
witte jassen.?
Mijn vrouw heeft een ouder verloren op de
operatietafel. Heeft ze de geneeskunde nooit vergeven. Mijn vrouw doet niet aan
vergeven. Ik ben net thuis van mijn werk. Bijzonder veel zin heb ik het niet om
terug de winteravond in te trekken. Maar ja, die dwingende bambi-ogen. Ik heb
nog niet bevestigd of ze vraagt al wat ik als cadeau zou kunnen meedoen.
Lectuur allicht. Als Gerrit tussen vier
muren ligt zonder boeken of kranten wordt hij zot.
Mijn vrouw klapt, misschien niet eens met
opzet, luid een kastdeur dicht. Zeg, laat het uit, hé. Die gast heeft net een
hersenbloeding gehad en jij gaat aankomen met een paar kleppers zeker? Slecht
voor zijn bloeddruk. Ik flans hier wel een fruitmand in elkaar.
Gerrit, de kerel met de grootste
onderscheiding die makkelijk had kunnen doctoreren als de lange armen op de
faculteit verbonden waren geweest met andere rompen, zonder bezigheid zetten?
Das dan wel goed voor zijn bloeddruk?
Hoe zit het trouwens met onze eigen
Gerrit? Heb je hem van school gehaald?, vraagt ze terwijl ze een houten
dienblad weet te presenteren als een fruitig kunststuk.
Nee, ik heb hem vandaag maar eens laten
staan aan de schoolpoort. Erger zelfs, ik ben drie keer voor zijn neus
langsgereden zonder hem mee te nemen. Elk kind loopt wel een trauma op. Dus dan
geef ik het hem liever zelf, dan hebben we dat ook gehad.
Ach, laat die ironische bullshit
achterwege. Je weet dat ik daar niet tegen kan. Waar is hij?
Hij is boven aan het spelen met zijn
treinen.
Mijn vrouw kijkt boos op van haar
ersatzfruitmand.
Hoezo aan het spelen? Moet ik weer de
boeman gaan spelen? Je weet toch dat ze deze week proefwerken hebben? Tot acht
studeren en dan een half uurtje spelen. Dat hebben we toch zo afgesproken?
Ik zucht en slof naar de kinderkamer, de
kleine van zijn treinen sleuren, is net dat ietsje moeilijker dan een regiment
keizerminnende Japanners van een eiland jagen. Maar goed, banzai maar. Ik
herhaal voor mezelf nog eens die mantra: je bent zijn papa, niet zijn vriend.
In de hospitaalkamer, zeg ik het is
allemaal vers gekocht, hoor, en in de druiven zitten geen pitten. En zo te
zien zit er in Gerrit ook geen pit meer. Ik had gerust boeken kunnen
meebrengen, hij zou ze toch niet aangeraakt hebben.
Ik zet me naast hem in een stoeltje en
zonder een woord te zeggen kijken we samen naar een hersenloos belspelletje op
tv. De vraag die ik mij vooral stel is, waarom hebben we onze kleine ook weer
Gerrit genoemd?
Juist, omdat we die zo astronomisch
intelligent en onstuitbaar ambitieus vonden.
Acht jaar samen in de klas gezeten en nu pas voegen we
elkaar toe op facebook.
Elkaar een hele tijd uit het oog verloren en de vooroordelen
zijn hooggespannen.
Hij denkt die vult rekken in de Aldi en ik denk die is
inpakker in de Colruyt
Maar nee, den Benny doet nu full-time wat hij in het
middelbaar ook al deed, tekeningskes maken, van salamanders (naar het door hem
pas ontdekte, gelijknamige Gentse café) tot hete wijven met tetten zo rond dat
ze er mee naar hun werk stuiteren. In zoverre hete wijven natuurlijk een werk
moeten hebben. Die gast zit met acht in de klas in een animeerschool die
verdorie niet van karton alleen is (wel bijna helemaal) en zelfs een
opnamestudio heeft die werkelijke álles opneemt.
Met mij is het ook bijna goed afgelopen. Ik ben leerkracht
geworden, nu toevallig wel in een goede school, in tegenstelling tot de
jeugdgevangenis, Middenschool Istanbul, waar ik vorig jaar stond. Het concept
van de jeugdgevangenis hield voornamelijk in dat de leerlingen de leerkrachten
gijzelden en ook geselden, verbaal schoffeerden en folterden als ketters, zodat
ik het uiteindelijk enkel kon vinden met de Dari-sprekende Afghanen en de
Georgische en Tsjetsjeense enclave die Russisch sprak, omdat ik die verstond en
omdat die in land van herkomst ook al verdrukt werden.
Op mijn nieuwe school zit slechts één Turkse medemens en
daar kan ik het dan ook nog eens geweldig goed mee vinden, dus het gaat mij
voor de wind in de pedagogische sfeer. Ik hoef geen Albanees meer te
verwijderen van de benauwde keel van een met parfumflacon gewapende Thai. Ik
kan zo waar rustig les geven.
Benny zit drie keer op kot in Gent. Een keer hier vlakbij de
kinepolis, één keer op de Belgradolaan en ook één keer aan de watersportbaan.
Hij werkt op de Ajuinlei met sympathieke bazen die hem er vriendelijk op wijzen
als de halve kilo weed die hij steevast in zijn borstzakje zitten heeft, op de
grond is gevallen. Samen met Guy Mortier heeft hij meegewerkt aan de scenarios
van de film van Suske en Wiske, de Texas Rakkers.
Guy Mortier zegt
hierover in Guido Magazine:
Benny en ik zijn pas
begonnen toen er al een basisscenario was, van Dirk Nielandt, op basis van het
stripalbum. Het eerste wat we hebben gedaan, is de spreektaal natuurlijker
maken. Tempo, extra dialogen, geen lange zinnen, humor, al eens een nieuwe
situatie... Ze hadden ons bovendien gevraagd om de film ook voor volwassen
aangenaam te maken, wat we hebben geprobeerd door er wat absurde humor in te
steken. Vooral Benny had een pak absurde grappen bedacht, maar ze zijn bijna
allemaal gesneuveld in de definitieve versie. Tja, we dachten dat kinderen er
niets op tegen zouden hebben en dat volwassenen er eens mee zouden kunnen
lachen... Zo had we op een bepaald
moment bedacht dat tijdens het revolverduel een haar op Lambiks hoofd tegen hem
zou beginnen te praten. (lacht) Ook de dieren
wilden we doen spreken, maar toen hebben ze ons duidelijk gemaakt dat elk nieuw sprekend
personage weer zoveel geld kost, en het was al zo duur, dus we moesten dat wel
schrappen. Kortom, we zijn in alle mogelijke richtingen bezig geweest. Daar
kwam dan feedback op, zodat we na een
tijdje begonnenin te zien wat we niet
moest doen. De werkstudenten die onze studio kuisten, ludieke bijnamen geven of
de pornoversie van Wiske flyeren bij de poort van een basisschool. Dat kon dus
allemaal niet. Als scenarist moet je vooral zeer nederig zijn. Benny heeft daar
soms een probleem mee en dan vooral als hij onder de invloed is van paddos.
Hij heeft ook sterk de neiging om voortdurend de lijn ik was zat, ik weet het
niet meer als excuus te gebruiken. Wat ons na een auto-ongeval in Amsterdam
bepaald zuur is opgebroken. Maar soit, die jongen heeft veel in zijn mars en in
zijn borstzakje, dus die komt er wel.
In onze reeks jonge salamanders volgt binnenkort een
interview met Benny Raimondi, de man die u, zonder het goed en wel te beseffen,
reeds tweemaal op tv zag en die niet alleen kabouter Wesley inkleurt, maar ook
mee werkt aan de nieuwe Pixarfilm Downer, over de Scandinavische
grunge-eekhoorn, Krut Köppijn, die op 27 maandige leeftijd de tol van de roem
begint te voelen en als nieuwste nummer suicide by the snowside uitbrengt.
Ook plot en dialogen zijn van de hand (voor wie Benny beter kent: de hand die
aan de arm zit met alle festivalbandjes waarin een biologische kweekvijver is
geslopen) van
Ik stap van de trein in Erembodegem en ik krijg nog eens
gratis en voor niks bevestigd dat de helaasheid der dingen de feiten
beschrijft zoals ze zijn, daar in de Denderstreek.
(de helaasheid der
dingen is een verfilmd boek, ook bekend onder de titel: de helaasheid van het
feit dat een andere Aalstenaar meer geld verdient met schrijven dan William
Peynsaert)
Voor mij sloffen een man en een vrouw met achter hen twee
dutsjes die zo lijken weggeplukt uit Oliver Twist of Les Miserables, maar dan
gekleed in plastiek vestjes en lopende in neo-klompen, zijnde sportschoenen.
De vrouw, zwaar paffend, draait zich om naar haar jongeren,
en vraagt, zonder zichtbare aanleiding:
Moe je op a tanne emmen? (moet je op je tanden hebben, maw
moet ik uw muil kapot slaan?)
De man vraagt: Wadde?
Of dattem op zen tanne moed emmen, vroag ek em.
De zeer toegewijde vader trekt zijn brede schouders op en
zegt: Ach
De kindjes reageren al helemaal niet.
Ik kom graag in Erembodegem.
Niemand boven de 12 verwacht er nog iets van het leven.
Sinds enige tijd krijg ik bijna elke
middag een meisje over de vloer dat luistert naar de naam Nicole. Bij die naam
stel ik mij een potige slagersvrouw met drie kinderen van evenveel vaders voor.
Toen ik Nicole leerde kennen was ik dan ook verbaasd te horen dat ze zo heette.
Elke middag omstreeks half twaalf
belt ze bij me aan. Ik ben dan net wakker. Soms zit ik te tokkelen op mijn
gitaar. Meestal zit ik voor me uit te staren, terwijl ik aan het windhaar op
mijn kin pluk. Ze laat zichzelf binnen. Mijn reservesleutel hangt al aan haar
sleutelbos. Op sociaal vlak sla ik graag een aantal stappen over.
Ze komt binnen, ploft in mijn schommelstoel,
zegt geen woord. Grijnzend zit ze recht tegenover mij. Ik kijk onverschillig en
ram op mijn gitaar of pluk onverstoord verder aan mijn embryonische baardgroei.
Ze heeft een broodje bij. Dat peuzelt ze op. In minder dan vijf minuten heeft
ze die klus geklaard. Die meid ademt haar voedsel. Ik vraag mij af hoe dit
welpenjong zich in bed gedraagt. Of ze op dat vlak ook zo gulzig is. Ik kan het
niet weten. Er is niet het minste fysieke contact tussen ons. Ik kijk haar niet
aan, maar zie haar toch.
Ze is lang en mager. Stijlvol
gekleed. Ze draagt altijd die ene outfit. Zwarte botten, grijze broek,
glimmende zwarte jas. T-shirt varieert, meestal zit er een beetje glitters op
en staat er een spreuk op te lezen als: I love talking, I hate listening. Ja,
egocentrisme is een goedkeurde religie en mogen we ook op T-shirts propageren.
Nicole is het enige meisje met kort haar dat deel
uitmaakt van mijn kennissenkring. Ik vraag waarom ze eigenlijk de moeite doet om
hier te komen. Ze heeft niets beters te doen, zegt ze. Bovendien vindt ze mij
excentriek. Bij mij voelt ze zich als op een uitstapje naar de zoo. Ik zeg:
Nog eventjes en je hangt een bordje met verboden te voederen om mijn hals.
Dat zou wreed zijn. Je kunt best wat voedsel
gebruiken. Je ziet er uit alsof je al maanden onder een brug slaapt. Als je
inderdaad ooit een overberoemde rockster wil zijn, heb je de look al mee. Het
talent is wat anders.
Ik heb geen zin om mij te
verdedigen tegen haar verbale uithalen. Ik troost mij met de gedachte dat ze
elke middag hier is, bij mij, en niet ergens anders. Weten je vriendinnen dat
je hier bent?, vraag ik nieuwsgierig. Ik zeg hun dat ik bij mijn oma eet.
Ik trek bedenkelijk één wenkbrauw op. Daar ben
ik goed in. Mogen ze niet weten dat je hier bent? Ze schommelt wild heen en
weer. Ik heb graag mijn geheimpjes., zegt ze zelfvoldaan. Ik rasp mijn
vingers op de snaren van mijn gitaar. Als het vel straks van mijn vingertoppen
hangt, kan ik mezelf stoer vinden. Ik word depressief van jouw pogingen tot
muziek., zucht ze. Zo klinkt het in mijn ziel, antwoord ik lekker
dramatisch. Ze snapt niet wat ik tekort kom. Je hebt alles. Een kot,
liefhebbende ouders, uitzicht op een diploma, vrienden en een lief. Wat wil je
nog meer?
Ik heb geen lief, zeg ik.
Van wie is die foto dan?, vraagt ze.
Van mijn tegenspeelster.
Waarom wil jij elke vrouw die je kent versieren?,
luidt de volgende vraag.
Uit een fundamenteel gevoel van onmiskenbare
verveling. Alleen als ik neuk, voel ik mij compleet.
Een mens heeft zo van die vaste
one-liners.
Wil je mij ook versieren?, vraagt ze daarop.
Nee, lieg ik.
Ze vuurt de volgende vraag af:
Denk je dat ik jou wil verleiden?
Ook niet antwoord ik, hopend op het
tegendeel. Ik verlang er naar om haar vast te grijpen, een kus te drukken op
die scherp omlijnde lippen van haar. Op dit moment vervloek ik mezelf om mijn walgelijke
zachtheid. Liever zou ik haar optillen en met geweld op mijn bed gooien. Ergens
denk ik dat ze mij zou laten begaan. Ik kom er niet achter. Niet vandaag; ze
moet zich naar een nieuwe les spoeden. Snijd je polsen niet over of iets in
die aard. , zegt ze nog als ze weggaat. En tot morgen, voegt ze toe. Ja,
tot morgen, herhaal ik met een diepe zucht.
In mijn ademtocht zit zoveel
onbevredigd verlangen vervat dat er rook opstijgt uit mijn longen. De
kringelende damp vormt een moderne Venus die mij allerverleidelijkst wenkt. Met
name haar dijen zijn moordend. Ik werp mijn gitaar opzij. Met mijn armen wil ik
haar omsluiten. Ik grijp natuurlijk in het niets. Nicoles sjaal hangt over
mijn schommelstoel. Ik trek hem onder mijn neus door. Meisjesgeur. De enige
reden om s morgens uit bed te stappen.
Ik open mijn raam. In de verte zie ik
haar wegbenen. Ze heeft geen achterwerk, daar is ze te mager voor. Maar, God,
wat is ze verdomme cool. Net een gekke fotografe die dol is op conceptuele
kunst. Eigenlijk lijkt ze sterk op Astrid Kircherr, dat meisje dat de Beatles
fotografeerde bij de Reeperbahn, toen ze nog snotneuzen waren die met verwondering
naar de wereld keken. Toen ze elkaar nog niet aan stukken wilden scheuren, want sucksesss
corrumpeert onvermijdelijk.
Nicole, ongelukkige naam voor een ongeremde
persoonlijkheid die leeft om excentriek te zijn. Zo stel ik me haar voor. In
werkelijkheid is ze het zoveelste achttienjarige meisje dat uit voyeurisme mijn
gezelschap opzoekt. De enige excentriekeling ben ik. Ik doe het raam dicht en
draai mij om naar de. grinnikende spoken van de eenzaamheid.
AL 2: Artistic Lair interviewed by Spank Thru Magazine
AL 2: Artistic Lair interviewed by Spank Thru magazine for
the first time
Spank Thru
magazine
So how do you guys work? I mean, there doesnt seem to be a
genre, a style or technique that doesnt leave your studios.
Dieter
Usually its he who comes up with the basic idea.
William
Not always, sometimes Dieter has a catchy phrase or concept
in his mind and then he asks me to cook up a story.
Dieter
We just sit together and brainstorm our ass off.
William
As soon as we both agree on the storyline, main characters and
all that, we start work.
Dieter
He does all the writing, but right from the start we made it
clear that I would be very critical.
Spank Thru
magazine
And how does he take your criticism?
William
With two Dafalgans and half a kilo of Brussels sprouts.
Dieter
Well, then he usually falls silent for like exactly half a
minute and he comes up with like five alternatives. And then we just pick one. Well,
he'll go like, here are alternatives A, B, C, D, E, pick the best one, Partner
Spank Thru
magazine
And youre always ok with what he picks?
William
Yeah, of course. He knows what he likes, hes got an
excellent feeling for what will create the right effect. Any Deus ex machina
will give him the creeps and hes allergic to cliché or story-lines that get
out of hand, so I trust him, totally.
Spank Thru magazine
What about the pictures, do you tell Dieter exactly what to
draw?
William
Hell no. I supply him with the dialogues or the text and I
leave him to it. It rarely or never happens that Im not satisfied with what he
makes of it.
Spank thru
magazine
How did the two of you meet?
William
We shared the same cell in a Youth Detention Centre. Most of
the time youre really bored and we started making up stories to keep ourselves
busy.
Spank Thru
magazine
Why were the two of you in juvy?
William
I did a radio show on a college radio, called Slitthroat
Mayhem some people found very offensive.
Spank thru
magazine
What did you do?
Dieter
He aired this show called Guess the cruelty in which
people get tortured to death live on air and the listeners had to guess what was
happening to the victims.
William
It wasnt real of course. But some people thought it was
fucked up enough to put me away for some time.
Spank Thru
magazine
How about Dieter?
William
What do you think? Where do you think he gets all these
crazy drawings? This guy actually lived on chinese rocks throughout most of his
childhood, man. Hes dropped more acid than John Lennon and K3 put together.
Spank Thru
magazine
Whats K3?
William
Absolutely the best Belgian Indie rockband of the moment.
Spank Thru
magazine
Really?
William
Ow, definitely. They sound like a bluesy cross-over between
the Young Marble Giants and a giddy version of Daniel Johnston.
Dieter
Yeah, theyre the best. We once tried to shag all three of
them together. We even wanted to pay them with chocolate bars.
William
They wouldnt do it. Said we looked too serious and spoke in
too long sentences.
Spank Thru
magazine
What are your plans for the future?
William
Take you straight to literary nirwana.
Dieter
Record five albums with our band Jar of Jam, write 51
novels, get thrown out of a television show, get banished from at least one
country and get our own statue, so we can vandalize it and pretend were punk.
That and cash bigger and bigger, monstrously big cheques.
If you shoot for the moon, you might land a star, thats
what I believe.
I come home from work and theres a note on the
kitchen-table. I can tell immediately that its from Emily, because she always
writes in pink and puts little hearts on her is instead of dots.
Dear humpy Greggy,
Theres a little treat
for you upstairs, be sure to nibble on it as long and as slowly and as
teasingly as you like.
You know she likes it,
Your not always so
obedient humpmate,
Milly Moan
yYy
I was planning to grab a bite, but I know I should go up
there straight away. Theres no way to tell how long Lucindas been up there
and just how uncomfortable her current situation is. Emily is very original
when it comes to tieing people up, but she not much for comfort.
She has outdone herself this time though. Lucinda has her arms
above her head, shes chained to the ceiling. I like that. Her outstretched
position makes her look extra slim and accentuates the roundness of her ass.
There are ropes around her ankles to keep her legs apart and her buttcheeks are
wet with oil. Emilys gagged her with red stockings and blindfolded her with
one of my black boxershorts. I remove the ersatz blindfold and a pair of
twinkling eyes seem to yell out: surprise!.
Lucinda is wearing nothing but a lace bustier, bordeaux with
a black rim. Very thoughtful of sweet Emily to leave away the matching
underpanties. Im softly carressing her two long braids. They knock four years
of her age, so she looks 18, at most. Im wondering if Ill do something
original, or simply what I feel like doing. I decide on the latter, drop my
pants and promise myself Ill make it up to her later.
I roll the bustier up a bit and poke her in the small of her
back with my dick. I move slowly lower, wipe a few times across her asshole,
exert some pressure on it, go in with the head, redraw and then I suddenly
plunge in. Once inside I try to make downward thrusts, somehow believing that
this will make her feel some faint vaginal stimulation too.
I love coming inside her ass. Lucinda likes the way her ass
makes me go crazy, but it doesnt of course give her an orgasm. Luckily, she
has a very sensitive G-spot, so I slip in a vinger after Ive had my way with
her. And I start making this frantic come over here gesture with my middle
finger. Shes getting red in the face and her breathing is getting so fast now
that I remove the stockings, so she gasps for air. I like seeing this girl
come, she really clenches every muscle tight and when the orgasm hits her, she
starts shaking all over, causing the chains to make this funny, rattling sound.
When shes cooled down a bit, I untie her and I kiss her on
her lips.
Lucinda needs to be tied down in some rather threatening way,
at least twice a week. Otherwise she gets cross and then she can be a real pain
in the ass.
During our
first weekend together we went to see that new Pixar movie. She laughed the
loudest in a packed room. I noticed that the spots on her wrists had the same
colour as the flower in her hair. Right after a funny scene she turned to me:
Stop looking at me with those puppy eyes, youre breaking my heart. I pinched
her in her thigh, to prove my cruelty and my domination, but I knew then I was
lost.
I was
smitten by this strangely two-faced girl and I knew shed find out and dump me
straight away. She was a Scorpio, a fact I clung to, like a code I used to map
her out, the only thing about her that made sense. I knew the more Id love
her, the harder Id hit her. She laughed and I poor Pisces, wondered how much time
was left before Id feel her poisonous sting.
Dieter is most probably drawing away at our Tyler Series (click the button 'graphic novel' on our site to get a teaser) and
making sketches for a new comedy series we call 'Mister Verkrijt',
featuring a nervous, rather excentric teacher who always manages to get
himself in a world of trouble. Dieter is also finding the right vibes to draw a very intriguing story about a magician who loses a very precious collection of pebbles. Yes, they do end up in rather the wrong hands.
William is coming up with some Palestinian short stories, most of them based on actual events. His Palestinian friend, Dr.Badereddin A. Alsa'ada, is helping him to
get all the details right. William is also writing stories for a joint
project with the very talented writer, Dominique Biebau. Together with
the very energetic and always cheerful Bert Pecceu he's working on
yet an other children's book about a very peculiar friendship, to say
the least and not spill any more beans.
When Artistic Lair
isn't working, they are most likely to be found reading or playing
board games. Dieter has recently discovered the magnetic allure of
a Russian novel. An oldy, but a goody called 'heroj nasjevo vremeni' (a
hero of our time) by Michail Lermontov. William is reading a novel by Irina Denezjkina, called Daj! (give!) and is also doing some research about Belgians who fought in the American Civil War.
Oh
and of course, as we speak, rehearsals are taking place for a play,
written by Artistic Lair, which will be staged on the 11th of December.
The play is called 'Lars, Dwars' and the lead part is filled in by a
remarkably gifted young actor, called Michiel, who will also be
treating the audience to some live solo drum sessions!
We staired
into each others eyes for about five minutes and then finally I mustered all
the courage I had, lunged forward and kissed her. I was still aiming for her
cheek, just to be on the safe side. But she corrected me and catched my lips
with hers. After that she took over the action and drew me to her, rather
violently, I must say. She drew me down on the bed and I believe she hit her
head on the bed-side, but if she did, it sure didnt bother her. She was
breathing very heavily, I wasnt used to seeing a girl get so excited, that
quick.
She was so
impatient and turning and twisting all the time, that we were moving around the
bed like some sort of helicopter. When we finally got rid of most of our
clothes we had your average run-through. She didnt look all that pleased
during it, I asked her if was hurting her, twice. I obviously was, but she
simply said continue. I tried to last as long as I could, but then eventually
I decided she was the kind that doesnt climax simply through penetration, no
matter how long it lasts. So I went down on her, but that didnt work either.
I was
getting tired, and I felt very dissapointed, which she noticed, because I
couldt seem to pleasure her. So I asked her what she liked, promised that Id
do anything. She didnt answer. So I insisted she d tell me. Nothing she could
come up with, was going to shock me. And I was obviously not doing it right. I
dont know what I like, she said, its my first time.
Of course,
I should have known, but somehow I didnt. Maybe I couldnt imagine a virgin
having sympathies for some of the Nazis Endlösung principles. She didnt know
what she liked. Yes, that did sound like something I could believe. Ok, I
said, then let me rephrase that, do you have any idea of what you might like?
We can take our time you know.
She didnt
say a word, but she put my hand on her neck. This small move alone got her
aroused again. I didnt need to hear more from her. I simply felt that the
rougher, the tighter I squeezed her neck and the harder I ran it through her,
the more shed like it. First time or not. Afterwards I even found out she
could climax by rhitmically hitting her clitoris with the back of my hand. She
even asked me to tie her down, to come over her breasts and then to smear my
semen all over her tits. I joked that we should go out and buy a whip some time
later this week and she said the thought turned her on immensely, but that
shed like to wait a bit. Maybe in a month or so, shes be ready for that.
When we had
momentarily spent our cardinal force, she stroked my hair, which I enjoyed very
much, her fingers sort of electrified my temples. I used some of her stuffed
animals to act out scenes of fornication, which half shocked her, half amused
her. After a while she suddenly whispered, You know, you have the cutest puppy
eyes, but if you ever start acting like a puppy around me, Ill dump you, just
like that. I cant stand weakness. It makes me sick.
On the way
over to the chocolate bar she jumped up and down like a little girl of about
eight. She waved her arms about her and insisted wed go and see the new Pixar
movie. Dont you just love cartoons?, she asked. You read Latin, but you
love cartoons, somehow that doesnt make sense to me. She shrugged and said:
Im not really into the sense making business.
She sure
wasnt. During the fondue for two she casually mentioned that all physically
and mentally impaired persons should be liquidated or nutered at least. Strange
to hear that from a girl with big sparkling eyes and a purple flower in her
hair, who also claims to sleep with a ton of pluche pets. I was getting more
fascinated by the minute.
We did go
through all the rituals, so we had to let each other in on our past
romantic/sexual experiences. I let her do most of the talking. Some women like
to hear every detail about every girl you ever banged. They like to hear about
your insatiable hunger for pussy, because they like the excitement, the threat
you pose to their inevitably monogamous dreams. Others will simply walk out on
you. I hadnt figure out just which kind she was. I suspected the former and I
also feared shed be unimpressed by an all too honest presentation of my
record.
Much to my
suprise again, it turned out she had almost zero experience. I didnt even know
for sure, whether she was a virgin or not. Im the kind of Cassanova who
suffers from what Ill call the slows. It usually takes me three even four
dates before I get down a girls pants.
We ordered
an extra brownie, which got us a puzzled look from the waiter. After she had
woolfed that one down also, I suggested wed go to a cocktail bar. I had my own
route of seduction in this town.
No, she
said, lets go to my place.
To do what?
I know
sometimes its just better to shut up and nod yes, but I tend to fuck such
situations up by, well, not shutting up.
To
wrestle, she said.
Wrestle?,
I asked, still not shutting up, Im pig-headed, yes, I am.
Yes, it
turns me on like you wouldnt believe.
It was hard
to say anything after that, even for me.
She had a
spacious studio, that got very cold at night, because all the windows pointed
straight to the north and she was too economically balanced to turn on the
heating, she said.
Whenever I
get really cold I just run a few laps around my kitchen table.
I asked her
if she had any alcohol. I never drink, but on first and second dates I still
need to forget some painful high school rejection scenes. No matter how many
girls I sleep with, the first move never comes easy with me. After that first
one Im fine, Ill drink her menstruation fluid out of a cup, for all I care,
but that first move always makes me a little bit shy and sort of feverish.
There was
no alcohol. She did regret saying that, she said. I should have giving you a
glass of milk and told you it was mixed with rum. Youd have gotten drunk
anyway.
Yeah,
probably. Indeed, she should have done that. Would have worked fine.
So we just
sat on her bed, staring at large posters of cartoon animals with hysterical
looks on their faces that were on every wall. I could see she was getting cold.
Her hands were up in her sleeves and she was wearing two sweaters already. I
was afraid shed get tired, so I suggested a no blinking contest
Lets go
through all the right rituals, shall we? Im rather a traditional girl, she
said after a pause and taking a rather long look at me. I had difficulty
guessing her age. She could be between 17 and 22, maybe even 23. She wore
aflower in her hair and she was rather
muscular, she was fairly broad in the shoulders, but this only added to my
appetite. Her eyes were big and bright, surprisingly they were blue and
something about them told me she wasnt going to be this average fuck. I
thought she would be very tender, very clingy too though, which made her a
potential liability, dump-wise.
Something
in her face reminded me of a reptile or a skeleton even, she was very thin in
her face, with a big nose. I always like a big-nosed girl. To me the size of a
girls nose equals her libido. Its a simple trick that never fails me.
Take me to
your number one seductive spot
That would
be the chocolate bar, I said almost in a robot voice.
What will
we have there?
The
chocolate fondue for two
Sounds
about right.
She stood
up and grabbed her blanket, folded it very carefully into a tiny square and
somehow managed to tuck it into her bag. Somewhat to my dismay I now saw she
was about as tall as I was. In fact, we were exactly the same height, only I
was in the habit of stooping, which made me seem smaller than her.
In the
corner of my eye I saw my friend gesturing, a quick move of his hands I
interpreted as a big sigh followed by the word Finally.
Just before
we left the yard, she said:
Its very
rude of you not to ask my name, but I forgive you. I cant help liking rude
boys.
I was ready
to hit myself on the head with a clenched fist.
Im sorry,
whats..?
Thisbe. My
parents called my Thisbe. They both love Ovidius. Especially his
Metamorphoses.