
Wat?
Een miljonair gaat aan de schrijf over
vrouwen. Hij is net gescheiden en zet het allemaal eens op een
rijtje, hoe dat zo gaat, een man en de vrouwen in zijn leven.
Stijl
Stilistisch komt Vrouwen van de
korte-zinnen-school. Korte zinnen voor een kort, maar krachtig
effect. Dat werkt. Als de geladenheid, de intensiteit van het
vertelde ook nog goed zitten. Er zijn intensere boeken dan Vrouwen,
maar met de taal is op zich niets mis. De zinnen lopen, de
beschrijvingen haperen niet en zijn niet bij het haar getrokken. Fons
Burger doet ook niet krampachtig zijn best om literair te 'scoren'.
Misschien heeft hij zich zelfs onbewust een beetje ingehouden om niet
alle stijlregisters open te trekken.
Verhaal
De stijl is ok. Wel is het boek nogal
op zoek naar een verhaal. Van enige spanningsboog is geen sprake. Wie
uitsluitend spannende boeken leest, zal zich niet kunnen vinden in
dit boek. Wie zich wil laten opgeilen met soft-porno ook al niet. Wie
op een beeldende, dromerige manier iets wil leren over de mannelijke
psychologie heeft er meer aan. Trouwens opvallend hoe dit soort
boeken voornamelijk door vrouwen worden gelezen. Geen flauwe
chicklit, maar een boek dat een eeuwig thema eens iets nieuws wil
bijbrengen. Of toch andere invalshoeken.
Opbouw
Het
boek heeft twee verhaallijnen. Een coming-of-age-verhaal van
de hoofdpersoon als puber. Doet zeer vaag denken aan 'Eros en de
eenzame man' van Boon, maar de hoofdpersoon staat steviger in
zijn schoenen en is niet zo hulpeloos.
En dan als tweede verhaallijn is er the
coming of a midlife-crisis in een later stadium, Deze twee
verhaallijnen worden steeds afgewisseld met korte fragmenten. Dat
vertraagt het verhaal nogal en is een beetje vervelend. Ik kreeg het
boek niet in één ruk uit. Al went het wel.
Dat de oudere hoofdpersoon een
miljonair is, lijkt nogal sterk op een excuus om de handen vrij te
hebben om van vrouw naar vrouw te springen, zonder verhaal, zonder
inzet voor de hoofdpersoon. Meeleven met de miljonair valt moeilijk.
Met de jongere hoofdpersoon, die veel meer voor een uitdaging staat
-een totaal nieuw element een plaats geven in zijn leven: seks- gaat
dat een stuk makkelijker.
De fragmenten met de eerste seksuele
belevenissen van de hoofdpersoon zijn intenser, beeldrijker en
verruimen de kijk van de lezer op wat seksualiteit is. Mooi is
bijvoorbeeld hoe de jongen stopt met overmatig masturberen van zodra
hij verliefd is. Zeer realistisch is ook dat de jongen bij het
masturberen zich vanalles kan voorstellen, maar net niet het meisje
waar hij op dat moment verliefd op is.
Fons Burger snapt de mannelijke
psychologie zeer goed. De theorie dat een man vijf vrouwen nodig
heeft, is niet baanbrekend, maar plausibel en herkenbaar.
Het boek heeft voetnoten, maar dat
aanhangsel lijkt toch meer op franje, dan een noodzaak. Het boek had
even goed kunnen werken zonder voetnoten. De voetnoten dienen
hoogstens als korte samenvatting van enkele concepten, die op zich
geen baanbrekend stof doen opwaaien.
Gewikt en gewogen
Voornamelijk schrijven over seks, is
als een soep koken met peper als hoofdingredient. Is peper lekker in
soep? Tuurlijk. Maar alleen maar peper, is niet te vreten. Porno
schrijven, vervalt al snel in iets als het beschrijven van de
toonbank van een beenhouwer. De beste seksscènes vind je in een boek
dat niet in de eerste plaats over seks gaat. Vrouwen is geen
porno, maar schenkt veel aandacht aan seks. Opwindende seksscènes
zijn opwindend binnen de context van een goed verhaal. Dat goed
verhaal ontbreekt hier, dus de seksscènes zijn niet opwindend. Maar
was dat de bedoeling van Fons Burger?
Waarschijnlijk niet. De bedoeling lijkt
mij eerder om clichés te doorbreken. De hoofdpersoon is geen
karikatuur van een macho. Hij valt niet op grote borsten, voelt zich
niet geraakt in zijn mannelijkheid als een vrouw hem in zijn kont
vingert. Spijtig is dat de hoofdpersoon blijkbaar over een grote lul
moest beschikken. Als het dan clichédoorbrekend moet zijn, had een
hoofdpersoon met een micropenis een heel ander verhaal kunnen
opleveren. En de erotiek ware opwindender geweest binnen de context
van een echt verhaal, maar dat zei ik al.
De hoofdpersoon is miljonair, lijkt van
het leven al niets meer te verlangen en heeft koppig besloten om een
boek te schrijven. Fons Burger lijkt hetzelfde te hebben gedaan: hij
moest en zou een boek schrijven. Over een onderwerp dat hem nauw aan
het hart ligt: vrouwen. Maar het is geen verhaal dat hij echt kwijt
moest, hij moest een boek kwijt en hij schreef er een. Het resultaat
is een boek dat bij momenten, zeker niet altijd, een beetje een ziel
mist, wat vooral duidelijk wordt in de dialogen.
'zei ze nadrukkelijk', als er bij moet
worden gezegd dat een personage iets 'nadrukkelijk' zegt, dan schort
er wat aan je dialoog, de lezer moet voelen dat ze het nadrukkelijk
zei.
Het boek krijgt je als lezer
voornamelijk mee, doordat je wel voelt dat de auteur een sympathieke,
ruimdenkende kerel is door fragmenten die wel een intense stem
hebben. En sja, lezen over vrouwen en seks is als pizza eten, zelfs
middelmatige pizza gaat er vlot in. De fragmenten met de 'jonge'
hoofdpersoon zijn met veel meer liefde geschreven dan de andere
stukken. Het ware interessant te weten wat de auteur daar zelf over
vindt.
Fons Burger kan duidelijk stukken
beter. Als hij zich concentreert op een echt doorleefd verhaal, zoals
in het 'jonge' gedeelte en niet zozeer op een tastbaar eindresultaat:
een boek. Mannelijke schrijvers hebben die orgasmedrang en er is niet
altijd passie nodig of geduld voorradig om tot dat orgasme te komen,
net zoals een boek ook sneller af raakt met boekdrang en
doorzettingsvermogen, dan met echte passie en vertelgenot. Fons
Burger heeft zeker en vast een grote passie voor vrouwen, maar in dit
boek blijkt dat maar gedeeltelijk.
Mijn eigen 'Vrouwenalfabet' (zie
http://williampeynsaert.wordpress.com/)
is overigens in hetzelfde bedje ziek. It takes one to know one.
Vrouwen was trouwens de titel
van mijn tweede poging tot een manuscript, 9 jaar geleden. Een
verdomd goeie titel voor een half manuscript dat qua inhoud goed leek
op Vrouwen van Fons Burger, maar door gebrek aan ervaring,
zowel als schrijver als op vlak van vrouwen, bleef steken in
beschrijvingen. Het boek zal alleszins een bijzondere plaats krijgen
in mijn boekenkast en ik hoop Fons ooit eens te ontmoeten.
Wie iets interessant wil lezen over
mannelijke seksualiteit, kan het boek hier bestellen:
http://www.fonsburger.com/boeken/vrouwen/
Mijn eerste poging tot een manuscript
heette overigens Verkrijt mij, waar uiteindelijk alleen de
stripfiguur Verkrijt: (www.verkrijt.net)
is van overgebleven. Een stripreeks over het onderwijs, die op zijn
best is als ze daait om...
vrouwen.
20-01-2013 om 20:01
geschreven door Tederdraads 
|