Foto
Follow your bliss
De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot
What we think we become
03-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Een bescheiden succesverhaal dat begon met veel Guinness
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Met drankverhalen uitpakken is het kenmerk van de amateurschrijvelaar, maar het is waar, onze stripfiguur, Herman Verkrijt, zou er helemaal anders uitzien als Dieter Walckiers en ikzelve die ene keer niet hadden vergaderd in een Irish Pub.

We bedachten er wat de Guinness formule is gaan heten. Een receptenlijst voor wat een goeie grap moet hebben. In geen enkele handleiding voor comedians of sketch writers iets beter gevonden. Die boeken zoomden altijd maar in op 1 of 2 aspecten van die formule.

Nu, we zijn heel trots op die formule, en we toetsen er al onze gags aan. En als Verkrijt niet altijd grappig is, ligt het niet aan de formule. Het blijft gewoon een grote uitdaging om die formule echt goed toe te passen. Ook is Verkrijt – ook al op basis van de Guinness formule – eigenlijk niet ideaal voor gags. Al zeker niet voor een breed publiek. We schakelen dan ook over op een vertelverhaal en stappen af van korte gags. Laaiend positieve reacties op die gags kwamen soms tot mijn eigen grote verbazing. Zelf vond ik vooral de afleveringen met heel veel dialoog goed. Maar daar kregen we dan weer de kritiek dat er te veel tekst bij stond. Mijn favoriet uit de 100 gags staat hier.

Waarom een bescheiden succes? Sja, bij een grote uitgever moeten we er niet mee aankloppen. Alleen kleine uitgeverijen zijn geïnteresseerd en dan zijn we slechter af dan wanneer we alles zelf doen. Opvallend bij Verkrijt zijn al de vertalingen. Verkrijt is ondertussen vertaald in het Engels, Pools, Frans, Slowaaks en gisteren zijn de studenten van de Neerlandistiek onder leiding van Bojana Budimir begonnen aan de Servische vertaling. Dat al die talen nog niet van aflevering 1 tot 100 online te lezen zijn, ligt uitsluitend aan ons en zeker niet aan onze vertalers. Hongaars is ook in de maak.

Daarom danken wij graag de Poolse Neerlandistiek en in het bijzonder Kasia Wiercińska, de Hongaarse Neerlandistiek, en in het bijzonder Gert Loosen, en de Slowaakse Neerlandistiek, in het bijzonder Zuzana Pištova en Adam Bžoch, de Servische Neerlandistiek, en in het bijzonder Bojana Budimir, en last, but not least, Olivier Noël voor de Franse vertaling!

Toen we aan Verkrijt begonnen hadden we nooit durven dromen dat de online avonturen van deze foute leerkracht al na een jaar zoveel vertalingen zou krijgen.

Als we Verkrijt kunnen binnenloodsen bij een grote uitgeverij, ware dat de kers op de taart, maar het is sowieso een dol Verkrijtjaar geweest. In de bibliotheek van Gent zitten nog steeds bladwijzers van Verkrijt in een belachelijk groot aantal boeken, tot ergernis helaas, van het afkeurende, maar altijd beleefde personeel

De eerste aflevering van het lange, doorlopende verhaal van Verkrijt verschijnt in de loop van de volgende weken. 312 prentjes leesplezier zitten in de pijplijn.

En nooit vergeten: buiten de lijntjes kleuren, opent deuren. 

03-11-2012 om 11:57 geschreven door Tederdraads  


02-11-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Maar er is ook goed nieuws
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Het schijnt allemaal naar de kloten te gaan. In de VS dalen de belastingen voor rijken spectaculair, en dat al jaren. Een maat stuurt mij een grafiekje door, revolterend.

In Het Laatste Nieuws: een hele pagina voor een harde werker die elke job aanneemt, volgde VDAB-opleiding, maar hij wordt te oud. Hij kan geen auto betalen, en bij sollicitaties maakt hij dus geen kans meer. Alleenstaande vader. Twee kinderen. Straks krimpt zijn uitkering nog wat verder.

Maar Unizo vindt dat het allemaal niet ver genoeg gaat. Die uitkeringen moeten beperkt worden in de tijd. Want vlak voor een werkloze parasiet zonder uitkering valt, DAN vindt hij plots toch wel werk, hoor. Waar is al dat werk dan? Ik ken vijftigplussers die nog elke dag de site van de VDAB afzoeken, maar noppes. Bij de VDAB wil een medewerker wel eens heel eerlijk zeggen: 'sorry, maar het heeft geen zin, op uw leeftijd neemt niemand u nog aan'.

Op de trein: kerel naast mij belt met zijn vriendin (waarom de hele trein dat moest horen is weer iets anders). Hij is voor het eerst werkloos gevallen. Hij komt net van de hulpkas voor werkloosheidsuitkeringen. Hij schaamt zich dood.

'En onderaan het formulier stond: 'handtekening werkloze', zo deprimerend! En het is verdomme de eerste keer dat ik werkloos ben! En het gaat vier tot zes weken duren voor ik iets ontvang'.

Nu ja, Unizo zegt vast: 'die blijter had nog wel geld om zijn vriendin te bellen!'

Een vriendin mailt mij: 'mijn dochter die al van haar acht jaar kranten verslindt, maakt zich grote zorgen of ze nog wel ooit werk vindt, ze weet totaal niet wat ze moet gaan studeren'

Het antwoord daarop is natuurlijk: EENDER WELK universitair of hogeschooldiploma is goed OP VOORWAARDE dat je kunt netwerken en jezelf kunt verkopen. Je loon is toch meestal een kleine rekensom. Zelfvertrouwen maal sociale achtergrond maal EEN (of twee of drie) diploma. En aangezien dat zelfvertrouwen nogal vaak samenhangt met de sociale achtergrond waar je op groeit, zullen we maar zeggen: sociale achtergrond maal diploma. Niet dat er geen rijkeluiskindjes met een diploma van de Sorbonne hondsdepressief verslaafd zijn aan het betere merk hoestsiroop, maar toch.

Maar er is ook goed nieuws: ik heb een wonderschone vrouw. En politiek interesseert haar niet. Naast haar in bed, kan je toch nooit geloven dat er buiten een crisis de mensen ook al uitkleedt, maar dan zonder gewillige toestemming.

02-11-2012 om 23:56 geschreven door Tederdraads  


29-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Getormenteerde jongensdromen
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Mijn schrijfpartner -nu ja, partner, we hebben één boek samen geschreven in een verleden dat al zeer ver en schimmig lijkt- heeft via crowd funding een uitgever versierd. 150 Hollanders hebben geïnvesteerd in zijn boekproject en zo is een uitgever eindelijk gerust dat hij hier geen financiële kater aan overhoudt. Felicitaties aan mijn collega en vriend (hoewel wij elkaar minder dan twee keer per jaar zien gemiddeld), ik weet als geen ander hoe godverdoms moeilijk het is om een boek uitgegeven te krijgen. Zelfs al schrijft men zich te pletter en moet men al jaren horen: 'zeg, gij moet een boek schrijven' Voor wie niet schrijft, lijkt uitgegeven raken poepsimpel. Niet verwonderlijk want elke bekende snoet, of het nu een bekende wielrenner of een bekende tienerzwangerschap is, allemaal mogen ze een boekje placeren bij een uitgever. Sja, zelf waag ik mij nog niet aan crowdfunding, ik ben jonger en altijd al naiëver geweest dan hem. Ik zet eerst liever nog één klassiek inzendoffensief in met het helpende handje van een literair agent. Wordt moeilijk op een oververzadigde boekenmarkt. Er is niet alleen in de auto-industrie een overproductiecrisis en een kermend probleem van overcapaciteit. Elke Vlaming die al een boek in huis heeft, is niet snel geneigd om er nog een tweede aan te kopen, waarom zou hij. Twee auto's, ok, maar twee boeken? Why the hell for?

Mijn artistieke partner, Dieter Walkciers, de innovativiteit zelve, blijft niet bij de pakken zitten. Samen geven wij onszelf uit. Verkrijt, tweede oplage, 120 stuks, straks besteld via publish on demand, in bulk om de kosten te drukken. En zo blijven wij leren. Net nog drie boeken uitgelezen:

-the war of art

-turning pro

-do the work

allemaal van dezelfde auteur, Steven Pressfield, een gewezen US marine, die kunst scheppen aanvat met militaire discipline en -letterlijk- doodsverachting. Veel aan gehad aan deze drie slanke, lean and mean, boekjes. Het geeft troost, het literaire bedrijf zien als een strijd op leven en dood, want dat is het ook.

“Are you willing to bleed for it?”, vraagt Pressfield in 'do the work'.

Bleed I must and bleed I shall, tot dan eindelijk een boekwerk van mijntenwege in de boekhandels ligt via een reguliere uitgever. Erg rationeel is het allemaal niet, daarom noemt men het ook een droom en dan nog de meest potente van allemaal: een jongensdroom.

Bon, ik ga nog wat bleeden. En nog eens proficiat, Dominique Biebau, aka Macca.

Uw kruisbestuiver, Lennie.

29-10-2012 om 10:23 geschreven door Tederdraads  


28-10-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Skild ende vriend in Aalst anno 2012
Klik op de afbeelding om de link te volgen

De verjaardag van een ex en van Gael Garcia Bernal, een idool van die ex. Geen geval van nostalgie. Wel een minieme dosis nostalgie bij het herbekijken van het eerste seizoen van North and South. De licht geromantiseerde serie over de Amerikaanse Burgeroorlog. Het eerste seizoen gaat eigenlijk meer over tegenstelling tussen Noord en Zuid en de oorlog met Mexico. Net nog een artikel geschreven over de vele nepredenen van Amerika om oorlog te voeren. De oorlog met Mexico was zo'n lepe aanvalsoorlog, zogezegd om de agressie van Mexico in een grensincident te straffen.

Ook dichter bij huis en in het nu veel lepe politiek. Ex-VB'er Karim van Overmeire gaat hier in mijn eigenste ajuinenstad schepen van Vlaamse aangelegenheden worden. Leeuwtjes kliederen op de straatnaamborden en grote kuis houden in de anderstalige boeken van de bib. Een proletarisch schrijverken gelijk ik moet de goeie kanten aan alles zien. Ik lees betrekkelijk weinig in het Frans, en lees graag in het Duits. De sectie Frans zal wellicht het Bart De Wever dieet volgen, om communicerende vaten te vormen met de sectie Duits.

Ik hoop dat ze dan 'Der Fisch beginnt am Kopf zu stinken' aankopen. Duits gezegde om te zeggen dat het rot in 't systeem komt als de top rot is. Dan kunnen we in 't Duits lezen waar die donkerbruine pest in de leiding van een land traditioneel toe leidt.

Ik ga nog wat verder kijken naar North and South. Meer dan 600 000 dooien in die Amerikaanse burgeroorlog. Ook dankzij klootzakken die zo graag een strikt hiërarische maatschappij in stand wilden houden.

Ik heb ook zeer luidruchtig Fransche buren ier schiejf rechtoever, daar ben ik dan straks van verlost. Kielhalen in Dender en dan den trein op terug naar Brussel. In vierde klasse. Want met NVA aan de macht gaan we natuurlijk niet genoeg hebben aan de deling eerste en tweede klasse in onze ijzeren paarden.

28-10-2012 om 20:12 geschreven door Tederdraads  


29-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Zeepbellen, individualisme, UFO's, Judas Iskariot, rommelmarkten en mijn vader
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Vannacht een nachtmerrie gehad.

Mijn vader en ik hadden een UFO gestolen. Hoe dat precies gekomen was, herinner ik mij niet.

Mijn vader stuurde en ik zat beneden. De UFO was achteraf bekeken een Duplex Studio, met een kleine bovenverdieping waar de stuurkamer was. Claustrofobisch klein met een moeilijk trap die er naar toe leidde.

Ik voelde mij niet echt nuttig, terwijl mijn vader aan 't sturen was, dus ruimde ik beneden wat op en bracht ik hem iets om te drinken.

Hij zei dat de politie achter ons zat, omdat we zogezegd een ongeval hadden veroorzaakt. Wat niet het geval was.

In de lucht hingen zeepbellen met mensen in, die zeer gelaten en vreemd vrolijk waren alsof ze high waren, niet alleen high in de sky, maar ook gewoon high.

Als we ze om hulp vroegen, konden ze enkel over zichzelf of over hun hobbies spreken. Eentje volgde lessen om te leren zwemmen.

Uiteindelijk bleek dat Judas (ja, de Bijbelse Judas) al die mensen in die zeepbellen had gehangen, om in hun hersenen te kunnen lezen. Hun hersenen had hij aangesloten op een computer. Hij wilde al die gecombineerde hersenen gebruiken voor zijn eigen plannen.

Toen stopte de droom.

Ik ben niet voor Freudiaanse analyse van dromen, maar hier zit toch wat in:

-Mijn vader stuurt en we zijn op de vlucht, ik kan niks doen: ik herinner mij dat ik op mijn 5 jaar al zat te wenen achter de zetel toen mijn vader met de nachtploeg naar zijn werk trok. Hij kwam thuis en hij zei gebroken in lichaam en geest: Dat ne mens nu toch niks anders kan doen. Dat met die Ufo is het gevoel van machteloosheid waar ik mee ben opgegroeid. Het systeem dat ongestoord mijn vader kon vermoorden. Vandaar ook dat het in die UFO zo claustrofobisch was en dat mijn vader niet wist waarheen hij moest vliegen.

-mijn vader heeft vlak voor zijn dood een ongeval gehad. Zijn hart was kort stil gevallen en hij is tegen een stilstaande auto gereden. De politie beschuldigde hem van vluchtmisdrijf, totaal niet beseffende dat ze iemand die net een hartaanval had gehad, verweten. Again, het systeem vermoordt mijn vader

-die Judas is zowel een projectie van het systeem, het grootkapitaal als van mijn eigen ik. Het grootkapitaal dat ons individualisme uitspeelt (elk in onze zeepbel) om zichzelf te verrijken. Tegelijk ben ik zelf die Judas, die zich in dat systeem bevindt en de reflex heeft om het systeem zoveel mogelijk te misbruiken met de redenering: als je het systeem niet misbruikt, misbruikt het systeem jou

-die zeepbellen zijn symbool voor de IK-maatschappij, waarbij iedereen vast zit in zijn eigen grillen, wensen en ego, maar die ego's zijn zeer broos, 't zijn zeepbellen. (voor wie mij niet gelooft: lees De chaos van het neo-liberalisme van Paul Verhaeghe)

Ik ben deze keer niet jankend wakker geworden, dus zo'n vreselijke nachtmerrie was het niet. Met mijn vader in een UFO zitten, herinnerde mij aan al die keren dat we zonder goed de weg te weten naar rommelmarkten reden. Hij om vinylplaten te zoeken en ik om engelstalige romans vanonder stof te halen voor 25 cent.

29-04-2012 om 13:35 geschreven door Tederdraads  


27-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Het leven is ook...
...gaan kakken en een collega direct na u naar 't wc zien gaan. Ge wilt hem nog tegenhouden, maar dat zou ook maar raar zijn. Dus ge wast snel uw handen en ge maakt u snel uit de voeten. De eerstvolgende keer dat je iets tegen die collega moet zeggen, vraagt er een stem in uw hoofd: “Die gast is nu aan 't denken hoe hard uw kak stinkt”.

Och, ge moet maar denken, zolang ge nog schaamte kent, is er nog hoop voor uw persoonlijkheid.

Leven is ook...

beseffen dat je wat de belangrijkste persoon in uw leven moet zijn: uw lief of uw echtgenoot(e) veel minder uren op een dag ziet, dan die collega's. Vandaar ook waarschijnlijk dat mijn lief nog nooit naar 't wc is geweest vlak nadat ik gekakt heb. Misschien zijn we daarom nog samen. Alleszins, 't is vreemd om beseffen: we spenderen meer tijd op het werk dan bij ons vrouw.

Leven is ook...

u werkelijk dood ergeren aan een luide buurman op de trein

en door het boek dat je aan het lezen zijt, beseffen dat je u ergert, omdat

ge uzelf herkent in dat ram-ik-u-nu-door-de-ruit-of-wacht-ik-tot-den-trein-stopt ventje dat niet kon zwijgen over het grote project dat hij zou organiseren en hoe hij het ZOU aanpakken als hij voorzitter was van jeugdraad Aalst en hoe hij zou ZOU ZOU ZOU

ZOUT toch op man

maar meer daar over, later, als 't boekske uit is, want de NMBS is wel elke dag zo vriendelijk om mijn reistijd aanzienlijk te verlengen,

de vertragingen zijn nog niet van dien aard, dat ik in een heen en terugske Brussel een boek kan uitlezen.

27-04-2012 om 22:13 geschreven door Tederdraads  


24-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.34 is net 15 (en was ik maar nooit geboren)
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Dat tussen haken, moest ik er weer aanplakken. 34 is net 15 (titels moet je cursief zetten als je bij een krant werkt, n.v.d.r.) is een dicbtbundel.

Dat komt hier even zelden binnen als vrolijke mensen.

Bij de meeste dichtbundels (eigenlijk allemaal, behalve deze) voel ik nog voor het openslaan al plaatsvervangende schaamte en meestal is het altijd nog erger dan dat voorgevoel.

Niet zo, bij deze bundel. Biebau die zegt gewoon waar het op staat.

't is wreed om in leven te zijn.

Als man herinnert ge u toch vooral dat je ooit door een smalle tunnel moest spartelen in competitie met een miljoen anderen. En maar geven, en maar staartenwerk doen, want ellenbogen had ge nog niet. En ge had het kunnen weten stommerik, er waren 999.999 winnaars en maar ene loser. Ge hebt u laten vangen en nu loopt ge hier rond, nu moet ge wel.

Dominique die maakt er het beste van. En om zichzelf terug te vinden, loop hij nog altijd in tunnels, als ge bospaden zo moogt beschouwen.

En wat passeert er zo al: kinderen die ge de wereld moet tonen, maar die veel eerder u de wereld tonen, de vrouw die ge wilt gelukkig maken, en die ge vriendelijk vraagt om uw kop te vullen met haar gedachten, want voor uw eigen gedachten zijt ge te (levens)moe, 't is schoon om met iemand te zijn die wel talent heeft voor geluk en 't is schoon om daar aan bij te dragen, als ge dan toch nauwelijks uzelf kunt redden.

Bij mij is levensmoeheid: ook dood willen als ge gelukkig zijt. Want als ge de zin van het leven niet ziet, zou het onnozel zijn om te doen alsof ge die wel ziet als ge dan eens geluk ervaart.

En eigenlijk ervaar ik nog redelijk vaak geluk. Zo wat als fuck you voor die rare kronkel van de natuur die mij een denkende geest gelapt heeft, met irritante gedachten die nooit stoppen, ja, doe ik graag, tegendraads zijn, als ik dan toch moet leven, dan liever averechts. Averechts is hier in dees klimaat vooral links, hoe linkser hoe averechtser eigenlijk. Het schone aan het leven is: het stopt ooit vanzelf.

Dat is punk voor mij: eigenwijs leven als fuck you, omdat het moet.

34 is net 15 is een punkbundel.

Een die ik zonder schaamte of schuldgevoelens kan aanraden.


24-04-2012 om 23:13 geschreven door Tederdraads  


21-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.ik mocht er niks over zeggen, dus moest ik wel
Klik op de afbeelding om de link te volgen Het volgende moest dus in 't Russisch in de volgende videoclip van een obscure band bij de naam Deus (ik ken alleen Roses en wens het daar bij te houden, een band die Mauro Pawlowski in huis heeft, maar hem niet laat zingen, heeft een CEO nodig die slasht in de loonkost door Tom Barman buiten te sjotten en dat zeg ik niet omdat Deus mij niet wilde betalen, het lag helemaal niet aan Deus, maar aan het productiehuis van de videoclip- hoe richt ge eigenlijk zo'n productiehuis op, want dat interesseert mij ook wel) anyway:

" Hello everybody.  That was  The John Birdsong Quartet....next up are a cool outfit from Cyprus called dEUS,
 they're not really jazz, well they're not jazz by any stretch of imagination, but er.., what the hell....here they are with a
 neet little number called Quattre Mains. Please don't stir the ice in your glasses too loud because it will kill concentration...
 oh, and don't applaude for the solo's either...if they have any, that is...hahaha..well here they are!"

Ze hadden mij dus niet als vertaler nodig, maar als ghostwriter, want dees trekt toch echt op niks. Sjans dat alles in 't Russisch ofwel klinkt als een snoeiharde rondleiding door de Tuin der Lusten van Bosch (dan wel uitsluitend uitgevoerd met Slavische schoonheden) of als een aanval van 3000 tanks ondersteund door dubbel zoveel Katsjoesja raketten in de krakende sneeuw.

Dus, als ik nog eens een bandlid van Deus tegenkom, in Antwerpen, om 2u30 in de Petrol, en die vraagt, nadat hij mij vruchteloos drie keer vodka aanbiedt (ge moet maar stoppen met alkool drinken om constant getrakteerd te worden) wat vind gij de schoonste vrouwen ter wereld, dan zeg ik niet meer Slavische, dan zegt hij ook niet: 'Russisch? Ah ja, speciaal taalke. Heel speciaal taalke. Ja, jong, en die wijven zijn echt heet. Dat is misschien met dat het ginder altijd zo koud is he, die compenseren dat. Zo wil k er n paar in onze volgende videoclip'

Waarom ze dan niet van de eerste keer echte Russinnen gepakt hebben, is mij niet echt duidelijk. Waarschijnlijk zijn die niet zo stom en willen die niet gratis in een videoclip.

Een Russische vrouw is gelijk de duurste auto ter wereld, 't rijdt gelijk nen droom, maar ge moet er wel oliemagnaat voor zijn.

Dan liever een Slowaakse vrouw, een tempel van goddelijke vrouwelijkheid, maar ge komt er alleen in als ge nederig uw eigen nietigheid durft confronteren. Als ge de schoonheid van een simpele sleutelboom kunt appreciëren, slaagt ge heel misschien voor haar toelatingsexamen. In Slowakije tappen vrouwen wijsheid uit de berglucht, waar de ijle resten hangen van alle wijze dingen die ooit zijn uitgesproken. En mijn vrouw hopt van berg naar berg met benen van een fotomodel dat durft eten (zelfde vorm maar met spieren) Het klimmen naar de top zit tot in haar sterrenbeeld, steenbok. Een vrouw die zichzelf nooit Bohyna noemt, zoals Deus dat wel doet, maar 't ontegensprekelijk is.

21-04-2012 om 02:50 geschreven door Tederdraads  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.In uw leven gebeurt niet meer of minder als het mijne, alleen ik ben zo stom om het op op een blog te zetten

Het is niet meer van deze tijd. Een stream of conciousness. De mensen hebben geen tijd meer om te lezen. De mensen hebben voor niks nog tijd. Als ze niet de hele tijd zouden klagen dat ze geen tijd hadden en lange opsommingen zouden geven van wat ze allemaal moeten doen, zouden ze al direct veel meer tijd hebben. Mensen die voor niks tijd hebben, zijn meestal mensen die een job hebben die ze niet graag doen. Ik zuiver die meestal uit mijn leven. Ik hou niet van mensen die hun job tegen hun goesting doen. Als ik zombies wil zien, ga ik wel naar 't kerkhof rond Halloween, dat is spannender dan de de piekuurtrein- veewagon voor vee dat niet te vreten, noch te pruimen valt- van 17u27, maar wel veiliger.

Punk is freedom en dat moet bloggen ook zijn. Het is sowieso tijdverlies, want de mensen lezen dus niet, tenzij ik hier twee uur bezig ben het inlassen van YouTube links, pakkende citaten, trucs met VET en onderlijningen of Italic gedoe. En dan nog.

Maar dat stoort mij niet. En het klopt eigenlijk ook niet. Misschien hoop ik alleen dat niemand dat hier leest. Vandaag in mijn mailbox:

Waarom een treincontroleur of andere ambetante nobody's dood slaan? net gelezen en er veel plezier aan beleefd J Je schrijft beregoed en het leest lekker.

Ken je “Nacht van de boze dichters”?

Reacties op blogposts zijn als vrouwelijke orgasmes, ze komen als ge ze al lang niet meer verwacht of mogelijk acht.

Ik ken die Nacht van de boze dichters niet. Ik ken ook geen boze dichters. Didi De Paris schijnt niet helemaal vrolijk te zijn. De enige boze dichter die ik ken, is Dominique Biebau. Maar dat is er ene, enkelvoud. Dominique Biebau is ook de enige echt authentieke dichter die ik ken. Ik ken nog wel authentieke mensen die gedichten schrijven, maar ja, die zijn dan helaas authentiek talentloos. Dat gebeurt.

'Waar blijven jullie het halen?', vroeg iemand mij op FB.

'Onze inspiratie is zoetzuur. Het zoet vinden we tussen de benen van ons lief en het zuur krijgen we als we naar de wereld kijken'.

Veel meer moet ge er echt niet achter zoeken.

Om geïnspireerd te zijn, moet ge de magie die rond inspiratie hangt allereerst in de vuilbak smijten. 't is een jobke gelijk n ander. Ge rommelt wat in uw kop en ge plakt wat ideeën aan elkaar en als ge dat niet te clichématig doet, komt ge misschien met iets goed. Vooral als ge 't doet voor uw eigen plezier, en niet om te scoren.

Willen scoren levert nooit wat anders op dan publieke afgang en slechte seks (vooral voor de vrouw dan)

Ja, aan de basis van de meeste vrouwenproblemen ligt een man. Meestal in de zetel voor tv.

Ik ga nu beter verder in een nieuwe blogpost, want de moderne lezer (waarvan deze blog er blijkbaar meer van heeft dan gedacht) kan zo'n lang tekstblok niet aan. De moderne lezer heeft het druk. Druk met druk doen.

Ik ga mij eerst 20 keer opdrukken. Vooral omdat we sinds de crisis geen verwarming meer kunnen of durven betalen.

Om ons te verwarmen hebben we de kachel vervangen door een hometrainer. Als ik kou krijg, kruip ik daar op en lees ik daar boeken en schrijf ik daar brieven aan mijn lief, die ondertussen honderden brieven mogen ze postuum gerust publiceren, al was het maar om aliens te stimuleren met een onderzoek naar menselijke emoties. Graag zien, moeten ze er toch kunnen afleiden. En hoe een volledig zuivere vrouw en een volledig rotte man (soortement man, allez) een wonderlijk productieve symbiose kunnen vormen.

Slaapdronkenheid maakt mij lyrisch. De enige zatheid die nog lukt, na de dood van alkool, 1 februari 2012.

In mijn dorp moet je beginnen drinken, zo rond uw vier jaar, voor zover ik mij herrinner, maar ge moet ook op tijd kunnen stoppen, als ge uit pure tegendraadsheid wilt kunnen aantonen dat er meer in 't leven is, dan elke dag met veel alkool de somberte in uw hart marineren.

Aalst, als een mens geen klein beetje geloof had in de vooruitgang, zou je er aan verknocht raken. Als uit les Fleus du Mal van Beaudelaire een stad kon springen, zou het Aalst zijn.

Maar Aalst springt niet, zij zwezjelt (= strompelt), wie hier gezond oud wordt, is genen echten. In mijn dorp leeft men het leven, alsof de vier ruiters van de apocalyps in aantocht zijn, maar we willen ze te slim af zijn en zelf de boel plat branden, met een schuimende pint in de linkerhand en een vlammenwerper in de rechter.

Live fast, die young.

Morgenvroeg vier syndicalisten gaan interviewen.

Met genoeg wallen onder mijn ogen om mijn domiciliëring in Aalst op mijn gezicht te plakken.

21-04-2012 om 02:11 geschreven door Tederdraads  


19-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Sinds ik bij een gazet werk zit mijn wijsvinger vaker aan de delete space dan aan de clitoris van mijn lief

Schrijven is schrappen.

Akkoord, maar bloggen is lullen, dus hier schrappen we niet.

Een heel fout schaamtemoment:

een verstandelijk minder bedeelde vrouw (soms zijn we toch eens politiek correct) kon haar treinticket niet betalen. Iedereen zat en keek er naar. De conducteur wond zich op.

Ik taste in mijn zakken en gaf haar een euro. Het was geen mooie vrouw, dus het was echt een spontane aanval van edelmoedigheid.

Als ge dat in deze maatschappij doet, bekijkt iedereen u als een dikke stommerik, en zo voelt ge u ook, ge denkt: waarom ben ik de enige versuikerde clochard die dat doet?

Zo kijken ook de andere personages, sommige kijken misschien zelfs kwaad: gij, klootzak, gij beloont dat gedrag van die bloedzuigers.

Ik weet het niet. Toen de conducteur zei:' Ge moogt mijnheer een dikke knuffel geven', heb ik mij uit de voeten gemaakt' Ik zei 't al, 't was geen knappe.

En dan begint het gevecht tegen de egoïstische conditionering. Wat gaat er mis met iemand zijn opvoeding als ge u een hoer voelt als ge een euro weggeeft?

Maar ik heb mij gewapend, als self-help junkie: Anthony Robbins zegt: door geld weg te geven, schept ge een gevoel van abundance, waardoor je vanzelf (veel) meer geld aantrekt.

(ja, mannen uit 1 stuk bestaan niet meer, tegenwoordig moet ge daar 200 zelfhulpboeken voor uitpluizen om iet of wat een solide persoonlijkheid bij elkaar te rapen)

Kamiel Sergeant zei tegen mij: 'wat van voor naar buiten gaat, komt vanachter weer binnen'

Dat lijkt als een reclametekst voor een revolutonaire versie van immodium, maar toch, hij heeft een punt.

Vlak nadat ik die euro weggaf, trakteerde een van mijn opdrachtgevers (tegenwoordig kuis ik andermans gedrochten van manuscripten op) mij op 5 Spa's. En eigenlijk had ik zelfs vijf gratis whiskey's kunnen krijgen. Hoezee! Ik moet nog euros weggeven. Aan 't centraal station in Brussel geef ik regelmatig nen halve euro weg aan ne Roma zigeuner.

Die 2,5 Spa in ruil, verreken ik in de gratis thee op mijn werk.

Ik drink geen alkool meer. Al drie maand niet.

Ja, ik dacht, als al mijn collega's zich in den alkool hangen voor ze zich in den inkt smijten, doe ik weer averechts en stop ik met drinken.

Ik ben wel van plan om terug te beginnen met drinken voor ik in Herman Brusselmans verander.

Die met zijn wijsvinger helaas even weinig aan zijn delete space zit als aan clitorissen.


19-04-2012 om 23:11 geschreven door Tederdraads  


13-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Waarom een treincontroleur of andere ambetante nobody's dood slaan?
Klik op de afbeelding om de link te volgen

Wat volgt is geen wetenschappelijk onderbouwde uitleg

en daarom misschien net de waarheid.

Ge leest in de gazet dat ne voetballer 600 000 euro in de maand verdient.

Ge denkt aan die keren dat ge met nen bal tegen ne muur shotte en ervan droomde om voor 60 000 man stadionvee te scoren. 2 euro de man, dat is niet veel gevraagd.

Maar ge zijt gene voetballer geworden. Ge hebt een bediendejobke, ge werkt in een magazijn, ge spuit gevels, ge plaatst keukens, ge werkt in een call-center. En ge verdient geen 600 000 in de maand, ge verdient er 1600 in de maand (maaltijdcheques en wat ancienniteit inbegrepen)

Ergens wringt dat. Al zult ge dat niet toegeven. En lacht ge dat weg, aan de toog. Gij zijt ne levensgenieter. Ze mogen het allemaal hebben. Pinten pakken, DAT maakt een man. Maar ge lacht toch eens groen als ge de blonde stoten ziet waar zo ne voetballer mee in de boekskes staat.

Of ge leest over ne CEO die niet eens tegen een bal kan schotten maar nog méér verdient dan ne voetballer. En niet één blonde stoot heeft, maar tien nieuwe per week.

En dan nog 't ergste misschien, bijna elke week staat er wel een of andere pipo in de gazet die een idee heeft gehad. Plots. Die heeft plots het gat in de markt gezien. Of die is stommelings bekend geraakt via youtube en die verdient nu zoveel als tien CEO's samen en die zegt dan nog in een interview dat het allemaal toevallig is gekomen? Godverdomme, waarom overkomt u dat eens niet? Aan uwe stomme bureau, aan die lopende band, aan die hoogoven, in die grootkeuken aan de ketels, in de slagerij van een groot distributiecenter, aan 't stuur van uwe camion? Gij hebt zo geen idee'ke om aan die sleur te ontsnappen?

Godverdju, als ge zo eens peinst, is 't precies of iedereen doet het beter dan u. Iedereen is op weg naar het grote geld en de blonde stoot.

Behalve gij.

Maar godverdomme, gij zijt toch ook iemand? Gij zijt toch ne SOMEbody? En dat gaat ge bewijzen ook! Als ge stapt dan stapt ge met zwierende armen gelijk ne gorilla die juist vijf apinnen van achteren gevogeld heeft, terwijl hun echtgenoten er impotent staan bij te grienen. Als ge in uwe auto stapt, vertrekt ge met gierende banden. En ge geeft gas door smalle straatjes en dat bewijst nu toch dat gij nen echte vent zijt, een man, zo groot als al die CEO's, ook al hebt ge nu toevallig geen 600 000 euro bonus gekregen? 

En als een maat u belt, nadat hij tegen een bus is gereden, dan vliegt ge gelijk Batman in uwen baD-mobiel en scheurt ge gelijk ne supersonische viper naar de plek van 't onheil. Want die maat is een grootheid. Want die is vriendjes met u, de grootste grootheid die er ooit rondliep, ook al snappen de kranten dat nog niet. En de controleur die den boel komt opmeten, DAT is ne loser. En die gaat u en uw maat zeggen wat ge moet doen? Zeg, werkt die voor dezelfde gazet die al de verkeerde mensen ophemelt? En ge steekt nu eens echt al het ego, al uw trots die de maatschappij zo miskent in uw vuist en ge geeft dat stukske nobody van een controleur daar een oplawaai waarmee hem uit zijn C&A broek vliegt. En voor effekes, ziet ge 't al voor u, in de gazet: "Moderne ridder springt voor zijn arme, vernederde maat in de bres!" En daarna een eigen televisieprogramma, waarbij gij controleurs controleert en er op wijst dat ze respect moeten hebben voor de opgejaagden der aarde die al eens tegen een bus rijden. En daarna uw biografie. En een verfilming. Ja, ja, het lot is eindelijk eerlijk!

Maar, maar, maar, die smeerlap van een controleur die wil niet mee werken. Die zal nooit nog ergens aan mee werken. Hem is dood. Gelijk een vlieg geplet tussen de uitgehongerde mondwanden van uw verschopt ego.

Ge slaat die dus dood omdat ge uw eigen de grootste nobody van allemaal vindt en heel effkes de machteloosheid die ge elke dag voelt elke keer als ge weer de gazet opent, opzij wilt zetten. De gazet en het showbusiness nieuws dat ge blijft openen gelijk een kind met een gat in zijn tand die blijft lucht langs dat gaatje zuigen om te zien of het nog altijd pijn doet.

En nu naar 't prison. En eerst een proces. Da's ook aandacht, maar de verkeerde. En daar weer van 't zelfde. Er is er altijd ene met een idee'ke dat hem in 't nieuws krijgt. Dennis Black Magic scoort zelfs in 't prison. Die vraagt dat gevangenen porno krijgen in hun cel. Als gij dat vraagt, lachen ze u vierkant uit, maar dien Dennis die haalt daarmee weer alle pers.

Het spel is gefikst, de kaarten zijn vals, ge zijt een nummerke, een niet-winnend lot dat God heeft verloren gegooid en ge hebt iemand dood geklopt. Misschien wel iemand die na zijn werk gewoon graag naar huis ging bij zijn gezin en geen last had van CEO's, voetballers, en instant-mediawonderen.

In uw cel wordt ge melancholisch en als ge een klein beetje discipline had, zou ge de blues leren spelen, maar dat vraagt 10 000 uur oefenen voor ge daar 1500 man mee haalt voor een optreden. En dat is nog altijd 58500 minder dan die voetballer. Ge legt 'I can't get no satisfaction op' van The Rolling Stones, op de I-pod die ge gekregen hebt van uw mama, de enige die nog wil klappen met u na uw gloriemoment.

En ge beeft wat. De 150 kilo geil vlees in het bed boven u, kijkt voor zijn satisfaction uw richting uit. En hij ziet in u ook een nobody. Een nobody met een nauw gat. En de egostrelingen die hij ook al niet in de media vond of op zijn bankrekening, die vindt hij elke avond voor een paar minuten in dat gat van u. 

En ge denkt terwijl uw prostaat tot in uw keel stijgt: had ik nu nooit mogen dromen? En de echte vraag die ge u moet stellen: waarom klop ik iemand dood, komt niet bij u op. In de media in uw kop schrijven ze alleen en zeer lovend over u.


En 't is niet eens echt uw fout. 't is de fout van ons economisch bestel. Maar dat vertellen ze u niet. Ge las de verkeerde gazetten. Toegeven, die andere gazetten waren veel moeilijker te lezen en te vinden en t ging over stakers, niet over de nieuwe Goden waarvan ge er zo graag 1 waart geweest. 

13-04-2012 om 23:59 geschreven door Tederdraads  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Ik word niet rap kwaad. Een open blogske aan de regisseur die mijn kloten kan kussen.

Ik word niet rap kwaad. Ik vind dat serieus spijtig. Als kind wilde ik een opvliegend ventje worden.

Als ik kwaad word is het altijd met veel vertraging. Mijn ex-schoonouders vonden mij een schaap. (ik vond hen gieren, en zo hadden we een bont beestenbos, maar soit, da's een ander verhaal)

Een beetje gelijk de zee die lang moet opbouwen voor het met een Tsunami een paar kusten naar het voorpaginanieuws schuimt, zo ben ik.

En nu ben ik kwaad.

Op Geert Callebaut.

Noemt zichzelf regisseur.

Er moet iets van aan zijn.

Hij woont naast een theater en zuipt witte wijn en heeft nog zijn eigen website.

Die mijnheer klampt mij aan, bij een voorstelling waarin 'mijn' andere regisseur de hoofdrol speelt.

'U moet ik hebben', zegt hem. Ik ruik de witte wijn van den Aldi nog. In de theaterwereld is alcohollucht de voorhoede van een opdracht.

Ik krijg een behoorlijk complexe opdracht. Een stuk voor open lucht, acht acteurs, ze spreken allemaal hun eigen taal, het publiek verstaat er niks van, maar alles moet duidelijk zijn in de handelingen. Het moet wild zijn, vol actie, zo gewelddadig dat het grappig wordt.

En wat nog allemaal niet.

Hij wil de première in een park in Gent. Het moet een internationale tournee maken. Ik moet ZEKER betaald worden.

Ik ben een stommerik, en nog erger: een schrijfgeile stommerik. Dus ik schrijf dat. ZONDER CONTRACT (lieve mensen, als uw kinderen ooit schrijver willen worden, schop ze dan als ze nog maar naar een pen durven wijzen, doe ze hun bibliotheeklidkaart opvreten, toon hen foto's van bekende schrijvers – gedrochten allemaal- en als dat niet helpt en ze volharden: schop ze tot ze d'office het woord CONTRACT BRULLEN als ze zich voorstellen.

In een recordtempo schrijf ik dat spel, al zeg k het godverdomme zelf. Zonder contract, godverdoms peperkoeken kalfsvlees dat ik ben.

Geert is enthousiast. Laaiend enthousiast zelfs. Ook over een ander toneelstuk van mij. Ook 1 dat ik in opdracht schreef voor een regisseur die dan later epilepsie-aanvallen kreeg van de drank en in de kliniek eindigde. Maar kijk, DAT vind ik een lekker rock and roll excuus om een toneelstuk af te lassen, daar heb ik verder eigenlijk geen probleem mee. Dat bekt schoon: mijn toneelstuk komt er niet direct, de regisseur heeft zich dood gedronken. Met zo'n excuus kunt ge rustig thuis komen.

Ik wil vooruit met de show. Ik heb ADD (ambitious demon drive) Ik zeg Geert dat het maar de eerste versie is. Dat ik feedback wil om er verder aan te werken. We maken enkele afspraken. Geert gaat op reis. Verzet afspraken. Is onbereikbaar. Ik bel enkele keren, stuur berichten. Ik hoor niks meer.

Nu moet ge weten, Geert, ge hebt nu misbruik gemaakt van het enthousiasme en het talent van een jonge schrijver, maar ge moet nooit of nooit nog aankloppen, want soort gelijk gij, die zijn er als de eerste bij om te profiteren van een ander zijn succes.

Het zieligste van uwe kant, vind ik dat je niet gewoon kunt zeggen: 'Sorry, William, het gaat nu toch niet door, en ik armoezaaier, kan u zelfs geen klein bedragske voor de moeite uitkeren.' Dat zou mij echt niet gestoord hebben.

Echt mee inzitten, doe ik niet. Olie komt altijd boven drijven en met amateurs waar niks in zit, heb ik liever direct ruzie, dan dat ik er eerst een paar maand tijd mee verlies.

Nog een geluk dat ge mij ooit twee gratis tickets bezorgd hebt voor een komedie'ke. Dat was ne schonen avond met een Oekraïense schoonheid aan mijn zij. De schoonheid van de avond zat hem dus wel niet echt in 't toneelstuk.

Ik ben altijd makkelijker in de omgang dan ik zelf peins, dus ik pik dat als mijn kleine compensatie.

Een jonge schrijver moet overal de voordelen in zien, want anders ligt ge rap tussen de met kwik vergiftigde vissen van de Dender.

Er zijn gelukkig ook echt serieuze mensen om mee samen te werken, mannen en vrouwen van hun woord.

Ik wil eigenlijk maar voor één reden schatrijk worden, dat is om al die mensen die mijn ziekelijke schrijfambities altijd zwaar gesteund hebben allemaal een huis te kopen. Die mensen zijn veel meer waard dan ik zelf. 't zijn ambetanteriken die schrijven.

Maar toch, zij die met scepsis bleven kijken naar mijn schrijvelarij, ik weet niet, die vliegen toch op de zwarte lijst.

Een jonge schrijver moet zijn eigen toch een klein beetje serieus pakken, anders kan hij beter wat anders gaan doen. Vergevingsgezindheid levert ten andere minder stof voor boeken dan wat etterige rancune.

Geert, ik kan alleen mensen haten waar ik wat op lijk, in u zit niks, dus hierna ga ik u vergeten, ge moogt zelfs mijn kloten niet kussen.

13-04-2012 om 01:51 geschreven door Tederdraads  


12-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Frigide in een Marginaalst Café

« whatever you do, sex always comes up », Kurt Cobain. 

Aan ‘t station van Aalst. De laatste plek die politieke vluchtelingen van Aalst zien als ze asiel aanvragen in Gent.

Ik heb net vergaderd met een actrice van Artistiek Nest over étage fermé, het stuk dat we brengen op de Gentse feesten.

We willen nog naar een café om na te praten, maar ze durft geen enkel café binnengaan. Na lang wikken en wegen kiezen we toch voor het café op de hoek. Waar de uitbater zo’n aardbeineus heeft dat ik altijd een aardbeienmilkshake bestel. Die daar niet op de kaart staat. Een gemiste kans, met zo’n sappige uithangbord.

‘Mijn’ actrice bestelt koffie. Schuchter met haar hand stevig rond haar portemonnee geklemd. Ze is van Rusland en wel wat gewend qua drankzucht, maar dit beneveld hol is ook een ervaring voor haar.

We zitten nog maar 20 seconden of er vliegt een Marokkaan op mij af (nee, niet met een knipmes, bevooroordeelde lezer)

Hij vraagt of ik een Belg ben. Ik krijg die vraag vaak. Tenminste als ik in België ben. Ik zeg ja en hij vraagt het nog twee keer.

Daarna zegt hij : ‘Man, van liefde he, daar krijg je koppijn van.' 

Daarna waggelt hij naar toilet.

De actrice die ik om redenen van hoe dit stuk verder gaat, anoniem laat, vindt het gelukkig grappig.

De Marokkaan komt terug en maakt duidelijk dat het niet om een liefde voor bier gaat die hem koppijn bezorgt.

« ik ga nooit nog verliefd worden VOOR ik iemand door en door ken »

Dat zoiets ingaat tegen de principes van verliefdheid, zeg ik maar niet. Verliefdheid is een biologisch principe dat voor versnelde kennismaking zorgt. Als ge elkaar al door en door kent, heeft het dus geen zin meer. 

Hij vraagt nog eens of ik Belg ben. Ik bevestig. Maar hij lijkt mij niet te geloven. Ik ben misschien te nuchter om van Aalst te zijn.

Mijn actrice meldt dat ze frigide is. Een zatte omgeving noopt tot ontboezemingen.

‘Mijn vagina heeft een deurtje. Komt er een man aan, dan sluit het deurtje’

‘Astarozne, dveri zakrivajoetse’, zeg ik.

Ze lacht. Dat is het standaard zinnetje in Russische metro’s (opgepast, de deuren sluiten)

We graven een klein beetje in haar verleden. Als amateurpsycholoog doe ik dat graven vaker met mijn lul dan met een schop, de DSM of enigerlei andere deontologisch correcte methode.

Ze zegt dat ze nog niet klaar is voor seks. Ze is 22. Haar deurtje werd voor het eerst opengebroken toen ze 13 was.

Tegenwoordig acteert ze vooral dat ze een plank is in bed. Ze kan zo naar studio Herman Teirlinck. Daar houden ze van dat soort oefeningen.

Ze faket orgasmes. Een walgelijke praktijk. Dat weet ze. Ze had al eens een vriendje die haar plechtig liet zweren van dat nooit te doen. Nu doet ze het wel. Voor de rust in hun huis. Tenminste de rust voor en na de tweewekelijkse tien minuten seks die ze nog heeft.

Ik luister. Aandachtig. Ik doe niks. Ik maak geen move. Frigide vrouwen hebben een verkillend effect. En ik weet dat er meer voor nodig is dan drie keer zeggen ‘Sezam open u’ voor ‘t slot van de deur springt.

Bovendien wacht mijn vrouw thuis. Als ik rap ben, kunnen we nog spreken voor ze slaapt. Een vrouw met antivries in haar bloed.

Ik bestel groene thee. De madame achter de toog weet niet wat dat is. Ze toont mij een zakske lemon en ze vraagt of dat groene thee wil zeggen. Ik zeg van ja. Om er vanaf te zijn. Ze heeft zo die wilde blik in haar ogen, die mijn Schizofrene tante ook had, voor ze medicatie nam.

Achter ons roept er ene : « ik ben al zo vaak gekwetst geweest, ik kan het niet meer, ik kan mij niet meer gegeven. »

‘t is een man tegen een vrouw. De vrouw slaat hard op tafel. Ze wil hebben dat zij al veel vaker is gekwetst geweest. Ze slaat nog eens op tafel. Ze doet dat precies graag.

De Marokkaan duikt weer op. Geen idee waar die altijd naar toe verdwijnt. Misschien verschijnt hij alleen als met empathie naar mijn frigide gesprekspartner kijk.

‘ik heb twee kinderen’, zegt hij, ‘Ashley’ en de andere naam ben ik vergeten.

Ik glimlach vriendelijk en knik.

Dat moet het juiste antwoord zijn, want hij is weer weg.

Ik stap met mijn Russische winterkoningin naar de trein.

Mijn trein is eerst. Ik stap in.

Astarozjne, dveri zakrivajoetse.

We zwaaien nog. 

‘t is kil op de trein.

Ik ben geen kruisvaarder voor vrouwelijk seksgenot meer. Tenminste, niet meer in praktijk.

Ik duik in de Metro. De krant.

En vraag mij af of het kapitalisme de oorzaak is van frigiditeit.

Sinds ik bij Solidair werk, zoek ik de wortel van alle kwaad in het systeem.

Misschien werd ze zo beïnvloed door reclame dat ze vond dat ze seks moest hebben op haar 13.

Volgens de volgende eye-openende (het woord eye-opener wordt tegenwoordig zo vaak gebruikt, dat je zou denken dat we altijd met onze ogen toe lopen) documentaire kan dat :

a fresh look at how advertising traffics in distorted and destructive ideals of femininity

Als ik wil vermijden dat mijn dochters hun vrouwelijkheid en hun seksualiteit vlekkeloos (totaal verkeerd woord hier) verloopt, moet ik ze van kindsbeen af voorzien met zeer scherpe commentaar op die griezelige moderne sprookjes als die waarin een een arrogant wijf met een huid alsof van goud, in de camera lipt:

‘I am drama’

Eerst een drama,

en dan een frigide tragedie.

12-04-2012 om 00:00 geschreven door Tederdraads  


03-04-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.waar ne mens zoal op peinst, op den trein terug van zijn werk
Ge zit op een schokkend stoptreintje van Brussel tot Erembodegem, met een halte of vijftien.

Het schokt gelijk een vrijpartij die altijd weer op gang komt, maar weer stil valt,
omdat ge niet wilt klaarkomen, want dan is de fun gedaan, en ze is zo schoon,
ze heeft zo'n subliem heet lijf, dat ge nog efkes in haar wilt zijn.

Als ge stomende sekspartijen begint te zien in de beweging van nen trein,
dan zitten uw ballen tsjokvol geil en is 't hoogtijd dat ge uw vrouw weer
efkes helemaal vrouw laat voelen.

Maar goed, ik ben nen overseksten, maar ik denk ook nog na over andere dingen,
mijn gedachten doen over drie stroken aan blokrijden: seks, de maatschappij
en de mensen rond mij en in 't derde rijvak: de eeuwige zelfreflectie en die fanatieke
schrijfambities.

Maar laat ons nu bij dat beeld blijven: ge zit op den trein. Iedereen rond om u
probeert krampachtig te doen alsof ze heel alleen op dezen trein zitten. Want vreemde
mensen daar zijn we bang van. In België klapt ge alleen met mensen die aan u voorgesteld
worden door mensen die ge al kent.

Dus in de trein, waar niemand ons aan elkaar voorstelt, hebben we gezeten achter onze marmeren
smoelen, veel tijd om na te peinzen.

Ge denkt dan aan dingen als:

-dat verhaal dat Thomas Blommaert schreef over Boelwerf Temse, waar ze nu een rijkemensenkolonie
gezet hebben, op de plek waar vroeger mensen samen boten bouwden. Hoe die rijke stinkaards, die
denken dat zij de wereld zijn, leven op de kap van de mensen die werkelijk de wereld maken, met hun
werkmanshanden en hun zweet.

En dat die Thomas Blommaert toch schoon kan schrijven. En dat die nochtans geen grote bekende
literator wil zijn. En dat die waarschijnlijk veel edelere ambities heeft. Ik zou 't niet weten eigenlijk.
In zijn verhaal ging het niet over hemzelf of toch heel weinig. Chapeau voor die gast.

Er zijn mensen, die hebben een beeld van zichzelf, van hoe ze zouden willen zijn, en dat is niet wie ze echt zijn,
er ligt daar een gigantische kloof tussen. Ik ben er zo ene, bij mij is die kloof vre groot, maar miss minder groot
dan vroeger. Bij Thomas Blommaert lijkt er geen sprake te zijn van zo'n kloof. Wie hij is, is ook wie hij wil zijn.

En ik met al mijn nijd, die mens heeft zo'n rust, ik kan er zelfs niet nijdig op zijn. Ik zit vreemd ineen, ik kan niet nijdig
zijn op mensen die zelf geen aanleg hebben voor nijd. Hoe zou dat precies werken? Op iedereen nijdig lopen, behalve
als ze zelf nooit nijdig zijn. Misschien is mijn nijd gewoon de neiging om mensen met een groot ego te willen koeioneren
door ze in de schaduw te zetten van mijn ego.

INTERMEZZO

ik stond dus vandaag in de gazet. En twas ne schone foto. En een goed artikel (ik had het bijna zelf geschreven)
Ik lachte niet. Dat beviel mij. Met mijn ogen wat gelijk een Chineeske bijeen geknepen, is 't precies Kurt Cobain
met bruin haar en een vetlaag.

TERUG NAAR DEN TREIN

Ge denkt aan Bert De Graeve. Over die zijn moddervette bonus, terwijl hij er meer dan 600 afdankt.

En ge vraagt u af: die mens kan toch werkelijk niet zo goed zijn in zijn job, dat hij dat geld echt VERDIENT?

Ge verdient geen miljoenen euros. Mensen verdienen hoogstens een paar duizend euro's. Van als ge van miljoenen
spreekt, moet ge zeggen: een mens PIKT die miljoenen.

Bert de Graeve en consoorten, dat is georganiseerde criminaliteit. En niet alleen tasten ze in onze zakken,
ze grabbelen ook in onze hersenen en verleggen daar wat verbindingen gelijk dat het in hun kraam past.

In de media bespuwen ze ons met de idee dat wij hier in een MERITOCRATIE wonen.

Dat is een woord dat express zo moeilijk is, dat niet iedereen het zou snappen.

MERITOCRATIE: als mensen loon naar werken krijgen. Ge zijt zo goed als uw pré.

DIKKE ZEVER is dat.

Dus als ge niet veel verdient, is 't uw eigen dikke fout, want dat zijt ge ne stommerik en een
tamzak. Als ge van die walvisbonussen vangt, zou ge die dus verdienen. MERITOCRATIE.

Niet dus.

We leven niet in een meritocratie. De grootste verdienste gaat niet naar wie het hardst werkt.
De grootste verdienste gaat naar wie de beste contacten heeft, het sluwst te werk gaat en met veel
hoerensjans en geen geweten de grootste directeurszetel met zijn kont gaat slijten.

Peinzen ze nu echt dat we dat allemaal zo maar gaan blijven slikken, gelijk een pijpautomaat,
alsof we allemaal op kniehoogte in een muur zijn gemetseld met alleen ons muil nog vrij, zodat
de passerende grootverdieners hun kwakske in onze sliksmoel kunnen schieten, terwijl ze ondertussen
nog met de gsm een grote bonus voor 1 van hun vriendjes regelen?

Hier in Erembodegem stapt ne mens zuur van den trein.

03-04-2012 om 23:57 geschreven door Tederdraads  


31-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.als ge dan eindelijk in de gazet staat
Klik op de afbeelding om de link te volgen succes is gelijk uw pensioen, het komt als ge te oud zijt om er nog echt van te genieten

vijf jaar geleden, was ik door 't stad geboemeld om de eerste de beste wulpse wespentaille op
te vrijen

nu is succes vergaren een weddenschap met een dooie willen winnen, mijn pa die 't niet meer meemaakt
er was thuis niemand om mij met een sarcastische grijns te bekijken: 'dat obsessief menneke lapt het nu toch'

dus nu ging ik braaf naar huis na 't foto'ke trekken met de gazet en sleutelde ik niet aan de clitoris-angel
van een wulpse wespentaille, maar aan meer verkrijtscenarios.

misschien schreef Cobain daarom succes als suckses

verder gaan we niet te veel zagen, want het betekent allemaal heel weinig

niet omdat ik geen succes wil (ik heb die zieke neiging) maar omdat ik altijd bohémiens punk heb
willen zijn en het nooit ben geweest.

Daarom staat 'just kids' van Patti Smith op de leeslijst, tussen de slavische romans en de Amerikaanse
zelfhulpboeken. Amerikanen zijn goed in van die bombastische peptalk. Dat werkt bijna zo goed als
een snuif natte kut. Luister bij deze zin eventueel naar volgend nummer: Moist Vagina

Maar over verder te gaan over succes. Kurt Cobain deed altijd of hij dat succes niet wou en alles hem
per ongeluk, ongevraagd overkwam. Naar buiten toe kon het hem zogezegd allemaal niet schelen en
was hij de nochalantie zelf. Intern was dat een control freak die kloeg dat MTV zijn videoclips niet genoeg
speelde en Pearl Jam de grond in boorde, omdat die meer verkochten.

Ik zoek vaak naar authenticiteit. Dat is moeilijk, want ik bestudeer succes als een kunde, als iets
dat te machineren valt. Als er succes aan komt, dan is het niet per ongeluk, maar door veel getouwtrek,
geneuzel, bijna machiavellistische berekeningen, oorlogstactieken, chameleontechnieken, zelfverkrachting
desnoods (al levert dat meestal niks op, vandaar de authenticiteit, want die doet beter) en dus is zelfs
de zoektocht naar authenticiteit manipulatie en strategie. Luister in dit verband gerust naar Iggy Pop.

Toegeven dat ge succes wilt is in een underdogcultuur als die van Vlaanderen tactisch bijzonder debiel.
Maar ontkennen heeft geen zin, ge ruikt het aan mij.

Mijn lieven komen altijd aanzetten met het feit dat ik naar boterkoeken of melk ruik/smaak.

Dat is omdat ik opgegroeid ben onder de dampen van een glucosefabriek. Amylum heeft van mij
een zoetzuur koekske gebakken en het wast er niet meer af. Courtney Love zie van Cobain dat hij
naar koekjes smaakt. Misschien smaakt artistieke ambitie gewoon naar koekjes. Ik zou een succesvolle
Vlaamse schrijfster moeten likken om het zeker te weten. Maar er is geen enkele knappe succesvolle
Vlaamse schrijfster.

Vandaag liet een ambitieuze Vlaamse kunstenares/tekenares mij weten dat ze dringend een stripper zocht.
Ik heb niet gereageerd. Vijf jaar geleden had k dat wel gedaan. Vijf jaar geleden likte ik de dame in kwestie.
Ik kan mij niet herinneren of ze nog naar melk of boterkoekjes smaakte. Ik weet wel dat ze klaagde, omdat
ik te altruïstisch was om mij te laten pijpen. De eerste tien keer met iemand nieuw slooft men zich nog
uit in altruïsme. En maakt het mij niet meer uit. I'm married, buried, happily married, cosily buried. In the sun,
in the sun I feel as one. Als ik 7 jaar nog in een mail aan een goede vriend over mijn toenmalig lief schreef:
'ze is perfect, maar in een liefdevolle relatie zitten remt mijn groei', moet ik nu zeggen dat geen enkele relatie zo slecht
was dat ik boven mijn 1m74 uitkwam.

Alleen op een blog kan men ongestraft doelloos meanderen. Mensen die wat berusting zoeken, beluister: all apologies

Of zoals Boon vroeg: 'wat heeft dat alles voor zin?'

Het enige dat ik graag had gehad, alleen maar om het direct weer te verliezen is: kinderlijke onschuld.

31-03-2012 om 23:40 geschreven door Tederdraads  


Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.De plastic tetten van mijn jongste tante doen mij denken
Ze zijn nieuw. Ze kosten 10 000 euro. Maar de littekens wegwerken is op kosten van de ziekenkas.

Toen ik 15 was en mijn seksleven noodgedwongen in eigen hand moest houden, fantaseerde ik wel eens
over haar.

Nu gaat dat niet meer, ze is te oud, mijn hand is mij beu en haar twee plastic cupmaten extra
brengen daar al zeker geen verandering in.

Ze doet het voor haar zelfvertrouwen. Zelfvertrouwen aannaaien voor 10 000 euro, het kan.

Ze is er heel blij mee. Nu gaan ze nog vet uit haar billen zuigen om het gebied rond haar borstbeen op
te spuiten. Anders valt het te veel op dat haar tetten van plastic zijn.

Vroeger had ze een B-cup. Ik lag nog naast haar op strand, als 12 jarige bom vreed gefrustreerd testosteron.
Ze had toen zeer schone tetten. Zeer vrouwelijk. Zeer echt. Nu zijn ze van plastiek. Nu lijkt ze op een vrouw
waar ze een stootkar hebben op gemonteerd, een bagagerek voor als we nog eens naar 't strand trekken.

Naturel is toch altijd schoner. Ook A-cups kunnen mij bekoren. Zelfs meer dan ballons. Ik vind fiere A's en B's
zeer aantrekkelijk.

Maar goed, ik ben een benenman. Ik word honds als ik lange, ronde, strakke dijen zie. Elk zijn meug.

Dat is naar t schijnt omdat ik geen rokende extraverte macho ben. Rokende extraverte macho's schijnen wel op dikke loezen
te vallen.

Blijkbaar toetsen die hun mannelijkheid aan de dikte van de tetten van de vrouwen die zij af en toe als ego-stootkussen vol
lozen.

In mijn ervaring zijn vrouwen met A en B cups, zeer sterke vrouwen. Er hoeft geen causaal verband te zijn.

Maar toch, na de vaginavrienden, ook graag de vrienden van A en B cups.

Met een optreden van Bikini Kill in den AB, als kick-off.

A tot E, het maakt mij eigenlijk niet uit, twee cups of laudanum,

er schijnt meer gevogeld te worden door de crisis.

De mensen willen niet uitgeven en kruipen in bed.

't spaart op verwarming en een fitnessabonnement.

En ge vergeet efkes dat ge dood gaat.

Maar mijn tante hoeft niet vrezen, haar extra cupmaat van plastiek,
overleeft haar veel eeuwen nadat ze niet meer kan poepen van reumatiek.

31-03-2012 om 22:45 geschreven door Tederdraads  


30-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Bijna geen kat op politiek debat, waar Voka beet in de arbeider zijn gat
Klik op de afbeelding om de link te volgen Net terug van een politiek debat. Ik ben één van die weirdo's die zijn kop daar laat zien. VTM faalt om mij binnen te houden. Ik had net
een hersencel te veel, eentje maar, om bij den tv te blijven plakken. En net 1 te weinig om een manier te vinden om de avond poepend door te brengen

De sprekers in het debat:

Ne zekere Filip van Unizo, baas van een KMO'ke met acht MEDEWERKERS (en geen werknemers, nee medewerkers klinkt beter, dat is om hen het gevoel te geven dat ze even belangrijk zijn voor het bedrijf als de baas, behalve als het op geld aankomt)

Erwin Callebaut van ABVV (dat is een vakbond)

Jan Van Gyseghem (van VOKA, dat is het clubke van de mensen die ondernemen en die dat graag ongestoord willen doen, zonder gezaag van mensen die de zware arbeid moeten verrichten binnen dat glorieus ondernemen)

Paul Stockman (schepen economie, met de sch van schaapachtig glimlachen)

Romain Dierickx (de reïncarnatie van Marx @ Aalst)

Onderwerp van de avond, eigenlijk: economie.

Om het wredig simpel te stellen:

Flippo en Jan (de lichte, als in lichtgrijs kostuum) waren het er over eens: de motor van de samenleving zijn de werkGEVERS (voor hen synoniem voor barmhartige weldoener) Zij zijn het die werk creëren. Blijkbaar hebben zij daarvoor een knutseldoos op zolder, waar zij jobs boetseren die zij als honingzoete goedzakken dan uitdelen aan al die weinig creatieve, hongerige, makke, afhankelijke arbeidertjes die zonder de rijke, slimme, innovatie werkdonateurs helemaal verloren zouden zijn in deze wereld, de laatste voorraden van de brouwerijen (die zonder werkgevers niet lang meer zouden draaien) zouden opzuipen om dan elkaar het beetje hersenens in te slaan. Ja ja, LEVE DE WERKGEVERS. Die volgens Flippo, als de Goden van de Olympus zo goed willen zijn om af en toe van hun olijfgaarden neder te dalen en jobs onder het volk te strooien.

Voor Erwin draaide het allemaal om werkgelegenheid.

Romain die wilde uitleggen dat die werkgevers nul de botten zijn zonder werknemers. Dat de werknemers de winst maken die de werkgevers dan lekker afromen, omdat ze veel sluwer zijn. 't zijn zotten die werken. Beter van andere te laten werken en het zo te draaien dat hun producitiveit zich vertaalt in geld op uw bankrekening. Dat noemen ze dan denkarbeid. Andere mensen noemen dat pikken.

Flippo die stelde het cru: 'en als de werkgevers nu eens zouden staken?'

Dat is geen origineel idee. Dat wordt al geopperd en uitvoerig uitgewerkt in de roman 'Atlas in staking' waar alle werkgevers daadwerkelijk in staking gaan tot meerdere ramp van de domme werknemers die niks zijn zonder werkgevers. Wat zouden al die makke, talentloze schapen zijn zonder werkgevers met hun clevere ideeën om domme brute kracht om te zetten in winst?

De werkgever, de gladde winstpikker, hij voelde zich een God in 't diepst van zijn gedachten, en Gul met even grote G toen hij jobs kon uitstorten over de hulploze massa die het aan elk druppel zelfredzaamheid ontbreekt.

Kom, eigenlijk hielden de Flippo en de Jan een betoog voor een corporatieve samenleving, waar niemand het in zijn kop haalt om te staken, en waar werknemer en werkgever aan het zelfde zeel trekken en het Führerprincipe terug heilig verklaren en verder alleen nog samenspannen om de glorierijke captains of industry, de gulle werkgever in alle rust zijn winstgevend kopke te laten uitwerken ter meerdere glorie van hemzelf en zijn bankrekening. En de rest mag content zijn dat ze een jobke hebben en geen al te grote armoede lijden.

Flippo van Unizo, die zo naïef is om te geloven dat zijn acht medewerkers durven hun gedacht zeggen tegen hem over wat ze vinden van de staking, wist naar eigen zeggen verdomd goed hoe de werkmens tegenover de nationale staking stond op 30 januari. De werkmensen stonden er tegenover met zeer grote antwoorden en wilden niet mee het land nog verder de grond in boren. (een conclusie op basis van intieme gesprekken met zijn acht medewerkers, voorzeker representatief voor de mening van een heel land) 

Nee, zeg, zij moesten bij hem komen vragen waarom er eigenlijk feitelijk gestaakt werd. Ge ziet het, die domme medewerkers kennen hun eigen belangen niet, gelukkig is er de werkgever die ze in hun plaats kent.

Arbeit macht frei. 

30-03-2012 om 01:28 geschreven door Tederdraads  


28-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Liefde is...niet meer kunnen masturberen
Klik op de afbeelding om de link te volgen Echt vervelend zou ik het niet noemen. Het spaart vlekken uit. Maar 't is moeilijk in slaap raken.

Volgens Didi de Paris, zie http://didideparis.wordpress.com/ is liefde een uppercut.

Anthony Robbins, mijn goeroe, zeg maar, noemt dat transformationeel taalgebruik. Iets als de mens schept
zijn wereld door zijn woordkeuze.

Voor mij is liefde geen uppercut. Voor mij is dat een reis naar mijn completerende bestemming met als indrinkend mooie route
mijn vrouw en als eindbestemming een vergroeid wezen, waarvan zij de betere, gezondere helft is. Ik kan niet linken. Ze heeft geen blog,
haar blog is haar glimlach, haar daden, de wijsheid in haar ogen. Met zo'n ogen hoef je niet te schrijven om een verhaal te hebben.

Herman Verkrijt is volgens semi-fans niet agressief genoeg. Vannacht nog een agressief scenario gestuurd naar Dieter,
de grafische vader van Verkrijt. Geen antwoord gekregen. Dieter houdt niet van agressieve scenario's en dat siert hem.

Tussen het Slowaaks leren door - it's a long way to polyglotism, maar toch korter dan bvb de way naar vonkende rock krijgen
uit een gitaar-Boks van Didi gelezen. Zeer sympathiek, zeer sociaal geëngageerd. Tussen de lijnen en in de lijnen zelf ook nogal
wat over het krabben van de kunstenaar naar publiek. Logisch, we hebben een overaanbod aan schrijflustigen en een bijzonder kleine
vraag naar kunst. Dat valt de mensen niet te verwijten. In deze maatschappij moet ge na uw werkuren als een wolf op wacht liggen op internet
om -leve het liberalisme- de beste formule voor elektriciteit, digitale tv, internet, gsm en wat nog al niet van het net te plukken en de nodige paperassen in te vullen. En als ge van die liberale strijd om het bestaan wilt bekomen, lukt dat beter met Thuis of Familie dan met een dichtbundel
of een kloeft van een roman. Is er al eens onderzoek gedaan naar de financiële verschillen tussen lezers en niet-lezers? Lezen brengt tenslotte geen patatten op tafel.

Op de trein vergelijk ik de niet-lezers en de minderheid van lezers (ik snap niet hoe de krant Metro altijd volk vindt voor zijn rubriek 'betrapt met een boek', misschien fantaseren ze die of worden die geschreven door dezelfde computer als de astrologierubriek) Ja, de lezers op de trein, het zijn
geen aantrekkelijke uithangborden voor de activiteit lezen. Precies of men begint met lezen om een boek te hebben tussen hemzelf en de reflectie in de treinruit. Wat vooral opvalt, is dat de treinlezertjes schuchter, met de verwondering van het kind lijken rond te trippelen, ik haal ze er al uit op het perron, nog voor het in stampen (tis druk in Brussel). Ik herken dat bij mezelf ook. Als ik mezelf door 't station zie lopen, denk ik ook, dat is een opgejaagd konijn dat in het lichaam van een verkoper van de daklozenkrant is gesprongen.

Maar, als de lezers een lees-ontradend effect hebben, dan hebben de niet-lezers een nog veel sterker leesbevorderend effect. Die leegheid in de blik, dat aftellen naar het weekend dat die mensen uitademen. Leven voor twee zevende van de tijd, dat moet triest zijn. Ik heb het ook ooit gedaan, een maand of vier. Ik ben toen meer jaren verjaard dan in de laatste vijf jaren samen. Als ik die uitgedoofdheid zie, dan lees ik liever. En dan hang ik wel vast aan de foute formule voor mijn gsm en enter ik dagelijks het internet van de buren (ik vermoed dat hier ergens in de buurt een oud vrouwtje internet heeft zonder het zelf te beseffen, want wie zet anders in deze tijd geen paswoord op zijn internet) en betaal ik te veel voor elektriciteit. Leve lezen, hoe onnuttig ook, als het alleen maar al de verwondering in stand hield.

ah ja, en Boks van Didi heb ik graag gelezen. Alles wat oproept tot een boycot van fastfoodketens, Israëlische producten en een immigratiestop eist voor Disneyland kan op mijn volle sympathie rekenen. En klein hongerig schrijverke zijnde dat gelijk een klein kruidenierke moet opBOKSen tegen
de grote warenhuizen met confectieliteratuur was ik geroerd door de regels:

"Boksen is gezonder dan schrijven,
elke mep een uitlaatklep,
stukken minder kans op letsel
en meer aanhang"

Minder kans op letsel, godverdomme 't is waar

En ter algemene aanmoediging van de grote volksopstand, raad ik nog de blog van Anna Coudenys aan, vandaag zeer scherp: http://annacoudenysblogt.wordpress.com/




28-03-2012 om 23:10 geschreven door Tederdraads  


Tags:masturberen, didi de paris, slowaaks, lezen, boeken, dichtbundel
27-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Gij moet mijn beste vriend zijn, want ik kan u wel wurgen
Wat steekt een jonge journalist met kreunende schrijfambities (er is geen pilleke tegen die ziekte) zo al uit op een dag? Volgens James Altucher, een veel betere blogger dan ik, moet een goede blog met authenticiteit leuren. We doen dan maar een poging om authenticiteit te serveren.

Voor de blog van James Altucher klik hier

Zijn gedachtegoed is donkerblauw liberaal, maar hij heeft inspirerende ideeën en hij heeft zeer aanlokkelijke titels voor zijn blogstukken.

Zsjesus, een communist die reclame maakt voor een neo-liberaal.

Ik lees Boon dan wel niet, daarvoor ben ik te veel anarchist en viezen tist (zijn pornoliteratuur slaagt er niet in
om mijn zaad te doen stuwen, dus ook dat lees ik niet van hem)

Wat ik wel lees van hem zijn citaten en daar zitten kopstoten tussen.

"Als ge van 100 mensen 99 mensen een geweten schopt, dan wordt die ene die overblijft president en als ge daar nog tegen
schopt, vliegt ge in de gevangenis."

Om een beetje aan te sluiten bij de titel:

Mijn beste vriend is ook mijn grootste nachtmerrie: een mens die beter presteert dan ikke. Dat is erg he, en dat is dan uw beste vriend.
Eigenlijk is het niet schoon tegenover mijn andere vrienden, om mijn vriendschappen in een hiërarchie te gieten, en aan de top een beste vriend
te zetten. Mijn andere vrienden kunnen echter gerust zijn: het is geen benijdenswaardige positie. Mijn beste vriend kan zich verwachten aan
aanvallen van nijd, van jaloers gif, op alle momenten dat hij het beter doet op momenten dat ik hem niet kan bijbenen. Omgekeerd is dat ook zo,
maar ik ben van Aalst, ik ben opgegroeid in de dampen van fabriek amylum, en in alle bescheidenheid, als het op giftigheid aankomt, ben ik een natuurtalent. Die beste vriend van mij is een clevere, die heeft mij wel door. Hij noemde mij eens een klootzak met een gouden randje, en dat was dan zeer vriendelijk en zeer gematigd van zijn kant. Mijn beste vriend heeft een zeer gematigd, stabiel karakter. Daar benijd ik hem om. De dynamiek is ingewikkelder dan dat. Als de ene te veel op kop ligt, draait hij zich om de achterblijver mee te trekken. De concurrentiestrijd tussen ons steekt pas op als we een nek-aan-nek-race hebben. Hoe nijdig ik soms ook op hem ben, moest hij zichtbaar achterblijven, zou ik de eerste zijn om hem bij te trekken. Maar dan moet ik daarna wel een tandje bij steken, want ik wil wel voor blijven. Een beetje maar. Een neuslengte.

Goed, ik heb besloten van hem voortaan niet meer te benijden en geen gifgasaanvallen in te zetten, telkens hij meer verdient dan ik, een taal beter spreekt dan ik of vlotter in de omgang is dan ik. Dat is misschien als een hyena die beslist van vegetariër te worden, maar een mens moet dromen of hij verliest alles. Dus bij deze beste vriend, ge moogt meer succes hebben dan ik en ik zal niet meer groen uitslaan en geringschattend doen over uw successen. Dat geringschattend doen over successen is trouwens niet puur nijd, ik bejubel gewoon niet rap succes, ik had als kind te veel idolen die ik nooit kon evenaren, dan werd alle succes plots heel klein in vergelijking.

"Mijn moeder stond in brand", zo kopt de blog die ik vanmorgen opstartte met Jonathan. Ook daar authenticiteit als basisingrediënt.
Als Staaf Witloof, ook zo'n anarchistische Aalstenaar, het goed vindt, moet het toch wel goed zijn. Dus voor die blog met als filosofie alweder
een citaat van Boon (wanneer bundelen ze die zijn citaten eens in een boek van hem, dan kan ik eindelijk zeggen dat ik er 1 uitgelezen heb):

"Zij die niet veel te vertellen hebben, schrijven. De mensen die veel te vertellen hebben, die kunnen niet schrijven".

Om het interview met Kamiel Sergeant te lezen, die op een zaterdag maar liefst 400 mensen eten geeft, klik hier.

Mensen die zoals ik rap nijdig zijn, hoeven niet te vrezen: Jon en ik verdienen niks aan uw klik.

Verder zat vandaag ook nog Boks, van Didi De Paris in mijn brievenbus. Een recensie-exemplaar van uitgeverij P. Als ik niet aan t kokerellen
was met authenticiteit, zou ik koketteren met dat woord: recensie-exemplaar. Moet goed klinken op receptie: "O ja, ik herinner mij dat boek, men heeft mij nog een recensie-exemplaar gestuurd." Een narcistisch woordenboek, zou dat al bestaan?

In elk vrij moment Slowaaks geleerd. Talen leren is zo wat mijn veiligste manier om wat intellectueel prestige te vergaren.

Hoog tijd voor een gesprek met mijn vrouw. De mentaal gezonde helft in onze relatie, zonder rare verwachtingen van het leven, zonder nijd, zonder toegevoegde waarde aan woorden als 'recensie-exemplaar'. Medicijn op catwalkbenen. In haar zee van puurheid, is mijn egomanisch gif een drupke dat rap geneutraliseerd is.

27-03-2012 om 23:24 geschreven door Tederdraads  


25-03-2012
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.prentjes van blote tieten en harige kutten
Klik op de afbeelding om de link te volgen Lekker ranzig over mezelf lullen in deze ego-cultuur.

Vanmorgen 8 km gelopen. Buikvet weglopen van jaren vreten in depressieve toestand. Het is vervelend zitten als hangbuikzwijn, die rollen
hangen daar maar te hangen. Voor de helft van de kama sutra is het ook al niet handig. Melk en andere zuivel uit mijn dieet gesmeten. Ook al twee maand geen alcohol aangeraakt. Voorwaar geen kleine prestatie in een dorp dat de collectieve zelfmoordgolf nog even uitstelt, zo lang het bier en de wijn nog vloeien. Nee, dat is geen overdrijving. Men zuipt hier. Men is er niet eens trots op. Het is zelfs geen statement meer. Men zuipt zich hier dagelijks lam, net zoals andere mensen dagelijks ademen.

Na die acht km narcistische wellness therapie langs de Dender (alwaar ik meermaals werd uitgescholden door wielertoeristen, omdat ik in de weg liep) trok ik naar de fenomenale feminatheek van collega viezen tist Boon (die mens waar ik veel sympathie voor heb, maar nooit meer dan twee pagina's kan van lezen, zonder die geschriften op kant te gooien, sorry Louis).

Ik zag daar poezen met veel haar op en niet-gefotoshopte tetten. Dat beviel mij wel, want ik hou van naturel. Ik hoef geen geschoren kutten in mijn bed. Ik heb er liever wat haar op. Maar soit, ik had mij verwacht aan 22 000 prentjes. De hele collectie. Maar nee, het waren er hooguit 200. Dat zijn er minder dan de oude, Hollandse pornoboekjes die ik vroeger stiekem vanonder de matras van mijn ouders trok, toen ik een jaar of tien was.

Verder op een terras gezeten op de grote markt van Aalst, vlak naast de Zwarte Man (één van de eerste drukkers van Europa en dat in een stad die niet leest, jawadde, die man verdient inderdaad een standbeeld) Dit in Oekraïens gezelschap. Toch een derde van de tijd in het Russisch gesproken. Zij zuiver Russisch, ik Russisch met haar op, net als op die kutten.

Gisteren heb ik de hele dag Slowaaks gelezen (ik las voor de vijfde of de zesde keer Predcitac- Der Vorleser van Bernard Schlink, ook verfilmd als The Reader) en Peter et Luce van Romain Rolland in Slowaakse vertaling.

Daarna kreeg ik nog bezoek van mijn eigenste Romain. Voorzitter van PVDA Aalst. Die zeer terecht suggereerde dat ik een aandachtszieke vergiftigde kunstenaar ben, product van een geïndividualiseerde maatschappij, waarbij iedereen zoveel mogelijk aandacht voor zichzelf wil en zijn eigen persoonlijkheid wil profileren. Allemaal eilandjes zijn we, waarop we staan te schreeuwen om een beetje aandacht van de andere eilandjes.

Romain is altijd zeer scherp in zijn analyses en ik kan hem dan ook zeer makkelijk gelijk geven. Ik ben een aandachtszieke, over-geïndividualiseerde kunstenaar. Die onder andere actief is op:

www.verkrijt.net

en liever harige kutten likt dan er foto's van ziet.

25-03-2012 om 23:01 geschreven door Tederdraads  


Tags:Louis Paul Boon, Feminatheek, Aalst, kutten, seks, beffen


Zoeken in blog



Inhoud blog
  • Wat vind ik in Slowakije? Een zekere 'pokoj'
  • 5 ingrepen om meer uit je dag te halen
  • Het probleem met Vlaanderen is dat het vol Vlamingen zit
  • Ik heb het bijna gehad met al dat analyseren van mezelf
  • Bloggen: Voor wie of voor wat?
  • Blitzkerstshoppen door een mini winterstorm
  • Jachtinstinct botvieren in de Kringloopwinkel
  • Te zijn of to be?
  • Lezen over Gestalttherapie, Tony Robbins, een beetje trainen en zorgen voor mijn grootouders
  • Waar komt geld vandaan?
  • De antwoorden zitten in ons, maar ze moeten je aandacht verschalken om indruk te maken
  • ik lijd aan aandachtszucht
  • Een zelfportret om eens de balans op te maken
  • Drie dagen groepstherapie in een klooster, 11 keer diep achter de schermen van 11 schone mensen en hard in de spiegel kijken
  • Tien eindejaarsvragen
  • Hoe zit het met uw nieuwjaarsresoluties?
  • Friends en het 'echte' leven of je vrienden verliezen aan de 9 tot 5 wereld
  • Het recept om uzelf mentaal te ruïneren
  • Waarom (romans) lezen?
  • Waarom hebben zoveel leerkrachten een burnout?
  • Zes redenen waarom ik niet staak vandaag
  • Prins William en zijn vrouw Kate hebben drie foto's van hun zoontje George vrijgegeven
  • Een soort gesprek tussen een extreem-linkse en een extreme fan van alles wat menselijk is
  • Psychiater Dirk De Wachter en het leven dat doordramde
  • Generatie Me :: Wat is dat?
  • Doorbreek de eenzaamheid en word buddy
  • Red de wereld, lynch elke week een opniemaker
  • Waarom zit er een koffielepel in mijn broekzak?
  • Een thesis deponeren in Olomouc
  • The usual suspects :: mijn zes meest frequente doemgedachten
  • De geur van oude mensen en wachten op de trein in Olomouc
  • Hand to mouth :: Een razend boekske van een Amerikaanse die shitty jobs doet
  • 10 redenen waarom ik wéér in een Slowaakse kerk zit
  • Meet Mark: Een moderne man met moderne complexen
  • 34 persoonlijke dingen over John Lennon, 34 jaar na zijn dood
  • Niet serieus :: Dingen posten op 'www.writehistory.be'
  • Tien essentiële tips voor succes
  • Elke zondag zit ik in een Slowaakse mis
  • Writehistory :: Een site voor beginnende schrijvers
  • William Peynsaert, De revolutie van Russell Brand :: Plezant, maar 't zal niet voor morgen zijn
  • Strip over foute leerkracht
  • Boyhood :: Een film over niks of over alles
  • Eten, schrijven en lezen in Slowakije
  • Mijn vrouw blijft me verbazen
  • Slick and Silk :: een klein amateuristisch filmprojectje
  • Stalingrad en vrouwen versieren
  • Schrijven in de bunker
  • Operatie Walkure
  • Bent u gelukkig met wat u doet?
  • Geluk zoeken
  • Al die schone dingen die we niet laten gebeuren
  • Er is weinig net aan netwerken
  • Weg peddelen
  • Mijn loon weerspiegelt mijn lage zelfvertrouwen
  • Mijn dag in minder dan 1000 karakters :: Verbinding
  • Een tontine? Wat is dat nu weer?
  • Ge moet maar de pretentie hebben om u voort te planten
  • Gevallen op het veld van eer
  • Deze blog is verhuisd naar
  • De veel te heerlijke opwarming (13) :: wèèèèèèh
  • De veel te heerlijke opwarming (13) :: Mèèèèèèh
  • De veel te heerlijke opwarming (12) :: 8 km met Freud, dambusting cannabis en brokeback Dender
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (11) :: Het rijdt niet, het staat stil
  • De veel te (h)eerlijk opwarming (10) :: Grootvader bouwt al lang geen Volkswagens meer en rijdt al zeker niet meer rond in Pershing of Leopard tanks
  • De veel te (h)eerlijk opwarming (9) :: De wilde weldoenster in mijn straat heeft Korsakov
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (7):: Als een intercultureel koppel Engels wil afzweren
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (6):: Mijn Roma-zigeuner wilde niet meewerken en Iwans verkrachtten liefste mollige vrouwen
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (5) :: “Il y a full black à Denderleeuw et Aloste”
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (4) :: papierwerk, geld, werken, statusangst en iets dat we voor 't gemak maar Karma zullen noemen
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (3) :: het is niet al kak op Faecesbook
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (2) :: drie overbruggingen en een klaplong
  • De veel te (h)eerlijke opwarming (1) :: red de wereld, lynch elke week een opniemaker
  • Rauwe rouw (16)
  • Rauwe rouw (15)
  • Rauwe rouw (einde)
  • Rauwe rouw (14)
  • Rauwe rouw (13)
  • Rauwe rouw (12)
  • Rauwe rouw (11)
  • Rauwe rouw (10)
  • Rauwe rouw (9)
  • Rauwe rouw (8)
  • Rauwe rouw (7)
  • Rauwe rouw (6)
  • Rauwe rouw (5)
  • Rauwe rouw (4)
  • Rauwe rouw (3)
  • Rauwe rouw (2)
  • Cappuccino :: Gelukkige (echte) verjaardag, George
  • Rauwe rouw (1)
  • Cappuccino :: Feedback van een volbloed perfectionist
  • Cappuccino :: Een vré gelukkige, Kurt
  • Cappuccino :: Bloedboeken
  • Cappuccino :: Leven in het nu en nooit meer nijdig zijn
  • Cappuccino :: Energetische sterfputten
  • Gelezen :: Vrouwen
  • Gelezen :: Achter je angst, ligt je kracht, van Jonathan Alpert
  • Mijn Syrische leerling over Syrië
  • Pestmails
  • In afwachting van ups, meer nieuws over downs
  • Wat doet een schrijverke zo dagdagelijks om zijn literaire carrière levend te houden?
  • Kortverhaal :: Koud Obstakel
  • Kortverhaal :: Doe het wel netjes
  • Kortverhaal :: Scalpenjagers
  • Ervaringen als beginnende leerkracht
  • CV tips van de VDAB
  • Gelezen :: The Last Full Measure
  • Moet uw passie ook uw werk zijn?
  • Koppels
  • Soms hebt ge een vacature die naar u schreeuwt
  • Vroeger plukten wij actrices van 't straat
  • Op restaurant met mijn psychiater
  • Een gevoel van belegering
  • Gedronken :: Rape me, demo versio, Nirvana, cd 3 van 'with the lights out'
  • Guerrilla sollicitaties, afwijzingen en kunstenaarsstatuten, maar ge leert er van
  • Waarom ik de rest van de week een zombie ben (helaas niet in een blockbuster)
  • Waarom ik nooit naar foto's van mijn vrouw kijk
  • Conformisme, Ramones en Club 27
  • “Ik heb zo'n maat, zie je, hij geeft mij het gevoel dat ik meer wilde dan ik kon stelen.”
  • Gelezen:: Jonge honden: is er nog toekomst voor de journalistiek?
  • niet EEN stompzinnige interesse, maar TWAALF stompzinnige interesses
  • Hij zit ook in u :: Maak kennis met een demon
  • Gelezen :: Maak van je merk een held, Guillaume Van der Stighelen
  • Gelezen :: Het spel der tronen: hiermee vergeleken is Machiavelli een lepe kleuter
  • Gelezen :: Amerika: een biografie van dromen en bedrog
  • Interesses waar ge niet rijk van wordt
  • Waarom ze die kutserie waar ik mij graag aan erger hebben afgeschaft
  • “Wat zit er daar achter?” “Hij wil u in uw poep pakken.”
  • Schaduwschrijven: andermans manuscripten opschonen
  • Interviews doen is niet: gewoon opschrijven wat ze u zeggen
  • Playing it safe, in fiscusdorp Erembodegem/Aalst
  • De volgende Twilight komt niet van uitgeverij Hautekiet
  • Inspiratie bestaat niet
  • Vrouwen, maandstonden en marketing
  • Onder collega's :: Fons Burger, auteur van 'Vrouwen'
  • De beste investering :: Blauwe bonen
  • Treingesprekken :: Zelfmoord in Roosdaal
  • Waarom mijn angst op de bodem van de Dender ligt
  • Provocerende homo's: waar of niet?
  • Onder collega's :: Jeroen Olyslaegers, ik wil uw branding pikken
  • 'jullie zijn allemaal de slachtoffers van een marketing holocaust'
  • Schrijverkens, smijt er op tijd het bijltje bij neer
  • De zeven spirituele wetten van succes- Deepak Chopra
  • De sixpack tirannie
  • Mijn adviseur gaat tien dagen, ehm, smurfen in Brazilië
  • Treingesprekken, treinlectuur en mijn eigenste Roma-zigeuner
  • Gratis bij proclamatie van uw zoon of dochter: N-VA-propaganda
  • Ik ben bang
  • My own private Sleepy Hollow: Halloween met mijn tante
  • Een bescheiden succesverhaal dat begon met veel Guinness
  • Maar er is ook goed nieuws
  • Getormenteerde jongensdromen
  • Skild ende vriend in Aalst anno 2012
  • Zeepbellen, individualisme, UFO's, Judas Iskariot, rommelmarkten en mijn vader
  • Het leven is ook...
  • 34 is net 15 (en was ik maar nooit geboren)
  • ik mocht er niks over zeggen, dus moest ik wel
  • In uw leven gebeurt niet meer of minder als het mijne, alleen ik ben zo stom om het op op een blog te zetten
  • Sinds ik bij een gazet werk zit mijn wijsvinger vaker aan de delete space dan aan de clitoris van mijn lief
  • Waarom een treincontroleur of andere ambetante nobody's dood slaan?
  • Ik word niet rap kwaad. Een open blogske aan de regisseur die mijn kloten kan kussen.
  • Frigide in een Marginaalst Café
  • waar ne mens zoal op peinst, op den trein terug van zijn werk
  • als ge dan eindelijk in de gazet staat
  • De plastic tetten van mijn jongste tante doen mij denken
  • Bijna geen kat op politiek debat, waar Voka beet in de arbeider zijn gat
  • Liefde is...niet meer kunnen masturberen
  • Gij moet mijn beste vriend zijn, want ik kan u wel wurgen
  • prentjes van blote tieten en harige kutten
  • The female alphabet: Pia
  • The female alphabet- Olga with the mjagkij znak
  • Silk- Alessandro Baricco
  • The imaginary girlfriend- John Irving
  • Model Behaviour, Jay McInerney
  • On Chesil Beach, Ian McEwan
  • Five reasons to read Outliers
  • What do Americans want?
  • What I talk about when I talk about running
  • Margot- If it hadn't been for streets
  • The X-files of literature, Arie Storm
  • Game of Thrones
  • Blue Mondays is
  • Only in Erembodegem
  • 7 things I like to read about in the news
  • Parental Advice
  • First Kill
  • Pat smear is not gay
  • when I grow up
  • Lore- A platonic Liaison
  • Kate
  • Jess-Towering goddess of feminity
  • Irene
  • Herlinde
  • Chuck Chalkers- teaching students nothing, except life
  • Georgina
  • Fay
  • The female alphabet:: Elise
  • The female alphabet: Denise
  • The female alphabet:: Cathy
  • Gratefulness

    Archief per week
  • 29/12-04/01 2015
  • 22/12-28/12 2014
  • 15/12-21/12 2014
  • 08/12-14/12 2014
  • 01/12-07/12 2014
  • 24/11-30/11 2014
  • 03/03-09/03 2014
  • 24/02-02/03 2014
  • 17/02-23/02 2014
  • 20/01-26/01 2014
  • 13/01-19/01 2014
  • 27/05-02/06 2013
  • 20/05-26/05 2013
  • 13/05-19/05 2013
  • 06/05-12/05 2013
  • 25/02-03/03 2013
  • 18/02-24/02 2013
  • 14/01-20/01 2013
  • 17/12-23/12 2012
  • 10/12-16/12 2012
  • 03/12-09/12 2012
  • 26/11-02/12 2012
  • 19/11-25/11 2012
  • 12/11-18/11 2012
  • 05/11-11/11 2012
  • 29/10-04/11 2012
  • 22/10-28/10 2012
  • 23/04-29/04 2012
  • 16/04-22/04 2012
  • 09/04-15/04 2012
  • 02/04-08/04 2012
  • 26/03-01/04 2012
  • 19/03-25/03 2012
  • 05/03-11/03 2012
  • 20/02-26/02 2012
  • 02/01-08/01 2012
  • 03/10-09/10 2011
  • 12/09-18/09 2011
  • 05/09-11/09 2011
  • 29/08-04/09 2011
  • 22/08-28/08 2011
  • 01/08-07/08 2011
  • 25/07-31/07 2011
  • 18/07-24/07 2011
  • 20/06-26/06 2011
  • 13/06-19/06 2011
  • 06/06-12/06 2011
  • 30/05-05/06 2011
  • 16/05-22/05 2011
  • 02/05-08/05 2011
  • 07/03-13/03 2011
  • 31/01-06/02 2011
  • 24/01-30/01 2011
  • 06/12-12/12 2010
  • 29/11-05/12 2010
  • 22/11-28/11 2010
  • 15/11-21/11 2010
  • 27/09-03/10 2010
  • 21/12-27/12 2009
  • 14/12-20/12 2009
  • 07/12-13/12 2009
  • 30/11-06/12 2009
  • 23/11-29/11 2009
  • 16/11-22/11 2009
  • 09/11-15/11 2009
  • 02/11-08/11 2009
  • 12/10-18/10 2009
  • 15/06-21/06 2009
  • 08/06-14/06 2009
  • 01/06-07/06 2009
  • 25/05-31/05 2009
  • 18/05-24/05 2009
  • 11/05-17/05 2009
  • 04/05-10/05 2009
  • 27/04-03/05 2009
  • 20/04-26/04 2009
  • 13/04-19/04 2009
  • 06/04-12/04 2009
  • 30/03-05/04 2009
  • 23/03-29/03 2009
  • 16/03-22/03 2009
  • 09/03-15/03 2009
  • 02/03-08/03 2009
  • 23/02-01/03 2009
  • 16/02-22/02 2009
  • 09/02-15/02 2009
  • 02/02-08/02 2009
  • 26/01-01/02 2009
  • 19/01-25/01 2009
  • 12/01-18/01 2009
  • 05/01-11/01 2009
  • 13/10-19/10 2008
  • 22/09-28/09 2008


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs