De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot What we think we become
14-12-2014
Prins William en zijn vrouw Kate hebben drie foto's van hun zoontje George vrijgegeven
So what? Wat dan
nog? Lieve mensen van de NOS, om het nog vrij beleefd te zeggen: Dat
kan mij geen réét schelen. Merk trouwens ook op hoe de vrouw er
hier bijgesleurd wordt als een aanhangsel van de prins. De prins, o
ja, en zijn vrouw. Het kan mij absoluut niks schelen of die Kate nou
tien kinderen of twee uit haar vaginakanaal heeft gepoept. Het kan
mij niet schelen of die kinderen er schattig uitzien of gedrochten
zijn met twee neuzen op hun anus en een uitpuilende navel tot aan hun
enkels. Kan me NIET schelen. Waarom moet een tamelijk serieus
nieuwskanaal als de NOS hierover berichten? Om te bewijzen dat ze ook
de 'anaal' in nieuwskanaal alle eer willen aandoen en dus
strontnieuws brengen? Wie heeft er nou ene fuck aan dit 'nieuws'? Die
kleine ziet er uit als elke andere baby. En natuurlijk is dit een
zeer minutieuze selectie geweest. Op die foto's tonen ze hem
natuurlijk niet terwijl hij ligt te schreien, in zijn eigen kak ligt
te stinken of het royale Engelse breakfast heeft uitgekotst. Dat ware
tenminste eerlijk geweest. Het leven van een baby in al zijn
facetten. Dank u, NOS, om zo'n enthousiaste poging te doen om ons met
zijn allen dom te houden terwijl we geilen op alles wat enkele
beroemdheden doen. Beroemdheden die op den duur enkel nog beroemd
zijn omdat ze nou eenmaal beroemd zijn, en alle media, ook de
serieuze hen bevestigen in die status van beroemdheid. Ergens in
Kongo is vandaag wellicht wel minstens één baby met machetes in
stukken gehakt terwijl de mama -evenzeer vol moederliefde als Kate-
gedwongen werd om toe te kijken. Van enige front dat er werkelijk toe
doet... geen nieuws. En we tuimelden rustig verder door onze zondag
en vreetten ons vol terwijl we zijn: 'Ja, William en Kate hebben toch
een schoon kindje, he? Wat sneu nou dat Diana er niet meer is om dat
baby'tje in haar armen te houden'. Snif snif. Nog een stukje taart?
Tags:William Peynsaert, NOS, nieuwe journalistiek, relevante journalistiek, de vierde macht, alternatief nieuws, nieuws dat er toe doet, relevant nieuws
13-12-2014
Een soort gesprek tussen een extreem-linkse en een extreme fan van alles wat menselijk is
Extreem-linkse
Vanwaar
komt winst? Hoe komt het dat de kapitalist geen winst maakt als men
staakt?
Tederdraads
Als
de molenaar een ezel heeft die de molen doet draaien, en de ezel wil
niet meer, dan heeft de molenaar inderdaad een probleem. Maar kan de
ezel een molen uitdenken? Nee, de molenaar geeft de ezel eten omdat
hij 't vuile werk doet en helaas kan de ezel geen oplossing bedenken
voor zijn noeste arbeid. Hij kan werken of hij kan staken en als hij
te lang staakt, zoekt de molenaar een andere ezel, want ezels zijn er
genoeg, maar er zijn niet zo heel veel molenaars.
Extreem-linkse
Maar
als er al molens zijn, waarom zouden ze dan opnieuw moeten uitgedacht
worden? Moet het wiel opnieuw uitgedacht worden als het al bestaat?
Misschien kunnen de molens ook allemaal samen op maatschappelijk vlak
georganiseerd worden in plaats van elke molen apart zonder te weten
wat de andere molens doen en waarbij men probeert andere molens uit
te schakelen om de sterkste te kunnen zijn op de molenmarkt. En veel
kennis komt van publieke instellingen waaronder universiteiten. Zou
je niet denken dat als wetenschappers de hoofden wereldwijd bij
elkaar steken, we veel sneller vooruitgang zouden maken dan de
patenten die zo typisch zijn het huidige tijdperk van het
molenmarktmechanisme? Ik denk dat de fabriekarbeiders bij Audi Vorst
veel beter weten hoe ze een auto in elkaar moeten steken dan de
aandeelhouders van het bedrijf. DE aandeelhouders zijn enkel
geïnteresseerd in de markt en de winst die het spelleke oplevert.
Eigenlijk produceren de arbeiders hun eigen loon, maar winst ontstaat
omdat de waarde van wat ze produceren groter is dan de loonmassa
zodat aandeelhouders dure wagens en grote villa's kunnen kopen. En
met een deel van de opbrengst, renteniert men. Het machtige wapen van
aandeelhouders: "als jullie niet doen wat we vragen trekken we
weg uit Europa". Het gaat hier dus duidelijk om MACHT. Zijn we
ja-knikkers? Kunnen we allemaal worden zoals de beursmakelaar in de
Wolf of Wallstreet? Moet de meerderheid van de mensen die werken en
produceren buigen voor een minderheid van zeer rijken? Lijkt me
weinig democratisch. En ik ben voor een verdere democratisering van
de samenleving. Geen totalitaire donkerblauwe neoliberale oligarchie.
Zoals jij je de wereld voorstelt moeten we terug naar farao's en
piramidebouwers van weleer. Ik ben daarentegen voor een samenleving
waar iedereen zijn zeg kan doen hoe de productie kan georganiseerd
worden en wat er nodig is om goed te kunnen leven. Voor mij zou
economie moeten dienen om alle mensen een menswaardig leven te
bezorgen en hen voorzien van alles wat daarvoor nodig is: een huis,
kledij, voedsel, onderwijs, gezondheidszorgen,... De economie zoals
ze nu is is een instrument in handen van de elite, een rijk kliekje
molenaars. Zoals je weet leven de meeste mensen op deze ultramoderne
kapitalistische wereld nog steeds in deprimerende armoede. Het
kapitalisme slaagt er niet in hongersnood en armoede op te lossen en
kan dat ook niet want het is een systeem die rijkdom haalt uit het
werk, de arbeid van anderen. Ik denk dat niemand toch geschrokken is
van de studie van die Franse econoom Thomas Piketty?
Tederdraads
Je
sleurt er hier vanalles bij dat niet echt tot onze vrij simpele
discussie hoort, maar allez, ik heb het gelezen. Hebt gij iets te
klagen in dit systeem, extreem-linkse? Hebt gij niet een beter leven
dan de rijkste middeleeuwse koning? Is dat geen vooruitgang? Ja, er
leven nog veel mensen in relatieve armoede. En langzaam, langzaam
wordt dat wat beter en beter. 'De geschiedenis van de vooruitgang' is
een tof boek daarover. Of 'The better angels of our nature'. Bijna
iedereen heeft binnen dit systeem kansen. En als de molen verplaatst
wordt, is het om het product goedkoper te maken. Ik koop graag
spotgoedkope melk. En ja, dan moeten er een hoop Oost-Europese
chauffeurs de baan op voor een klein mager loon. Nou ja, ze moeten
niet, ze mogen.
Extreem-linkse
Ik
denk niet dat ik rijker ben dan een koning uit de Middelleeuwen. Ik
ben contractueel en niet zeker van mijn job. Er sneuvelen nu reeds
contractuele collega's omdat het budget te klein is geworden. Ik weet
dus niet of ik volgende week mijn job nog heb of niet.En ja ik heb
het beter dan een kind die op een vuilnisbelt werkt om in leven te
blijven. Dat is waar.
Tederdraads
Die
middeleeuwse koning was ook van niks zeker. Ge hebt veel meer luxe
dan die koning. Veel meer opties. Massa's vrije tijd.
Extreem-links
Ja,
ik denk dat die koning inderdaad nog geen gsm had.
Tederdraads
Lekkere
postduiven wel. Als ge nu eens al uw energie stak in het oprichten
van een functioneel bedrijf. Dat zou zeker lukken, want ge moet veel
energie gebruikt hebben om tot uw analyse te komen en die te
propageren. Maak een tof bedrijf met een economisch model dat ten
dienste staat van de mens. Gaat uw gang, ik ben uw eerste klant. Be
the change you want to see in the world (klagen over het huidige
systeem is niet inbegrepen). Zolang de mens slecht is, zal elk
systeem rot zijn als de mens goed is, is elk systeem goed. Als ge
niet tegen onrecht kunt, help dan mensen. In een ander systeem gaat
er ook onrecht zijn, corruptie, vriendjespolitiek, verbannen van
mensen die niet akkoord zijn. In uw systeem zou staken al direct
helemaal niet meer mogen. De gelijkheid tussen mensen is enkel op te
leggen door terreur. Je hebt dan 'zekerheid' in dat extreem-linkse
systeem, de zekerheid dat je gestraft wordt als je initiatief toont
om uw leven te verbeteren.
Extreem-links
Ofwel
moet ik mij een rijke prinses zoeken? Zoals dat in rijke kringen ook
gebruikelijk is. Trouwen onder mekaar. Zoals mijnheer Saverys. Zo kun
je ook een imperium uitbouwen natuurlijk. En je concurrenten
uitschakelen en een staat onder druk zetten om de beste voorwaarden
te verlenen bijvoorbeeld door de afbouw van hetgeen die arme drommels
in de fabrieken met heel veel moeite hebben opgebouwd. Maar je hebt
deels gelijk. Die dreigers die vertrekken naar andere oorden als ze
hun goesting niet krijgen mogen vertrekken. Dan kan de maatschappij
de productie overnemen.
Tederdraads
Laat
die mensen ne keer doen. Dan kan de maatschappij de productie
overnemen, waardoor dan direct de productie slabakt, de innovatie
stokt, de creativiteit wegvalt enz, alle negatieve dingen van dat
soort gedoe.
Extreem-links
Laat
de mensen ook de vrijheid om niet akkoord te gaan met wat een
oligarchie ons oplegt. Er zijn voorstanders van deze recepten van
langer werken en minder verdienen, maar er mogen ook tegenstanders
zijn. Ik sluit me aan bij die laatste groep, maar deze zin is
eigenlijk overbodig.
Tederdraads
Ge
kunt een heel leven wijden aan roepen op de barricades over wat er
allemaal beter kan of ge kunt daadwerkelijk iets opbouwen.
Extreem-links
Of
niks doen.Of andere afbreken die iets anders willen.
Tederdraads
Ik
heb liever den Steve jobs dan moordenaarke Che Guevara. Iets anders
willen, dat ze niet eens kunnen definiëren. Een beetje idealistisch
gedroom lullen, maar niks concreet en heelder dagen propageren,
jadejadejade, en dan nog via de kanalen zoals social media die het
kapitalisme hen schenkt.
Extreem-links
Ik
heb geen individuen als helden. Mensen met een goed groot hart raken
mij. Ik ben tegen persoonsverheerlijkingen tenzij iemand echt iets
wezenljk heeft veranderd in goede zin zoals een standbeeld van een
dokwerker.
Tederdraads
Den
dokwerker... Een belediging voor de mogelijkheden van het menselijke
verstand kiezen om als muildier door het leven te gaan. Nein danke,
laat mij weten als uw bedrijf ter dienste van de mensch in werking
is. Ik herhaal: ik ben uw eerste klant. Ik zie u graag trouwens.
Tags:marxisme, economie, economisch models, wat is een goelag, wat is een gulag, extreem-links, democratie, vrijheid, individualisme, ayn rand, atlas shrugged, goelagarchipel, be all you can be, individuele menselijke mogelijkheden, vrijheid, leven in vrijheid
Psychiater Dirk De Wachter en het leven dat doordramde
Den
Dirk was gisteren op tv. Ik heb mijn ma gevraagd om het op te nemen,
want ik zit zelf in 't buitenland. Ik ken den Dirk van zijn boek.
'Borderline Times' heet het. Hij zegt daarin dat heel onze
maatschappij 'borderline' is. De kenmerken van borderline zijn:
Krampachtig
proberen te voorkomen dat iemand je in de steek laat.
Een
patroon van instabiele en intense relaties, waarbij de ander heel
erg wordt geidealiseerd of juist gekleineerd.
Identiteitsstoornis:
duidelijk en aanhoudend instabiel zelfbeeld of zelfgevoel.
Impulsiviteit
op ten minste twee gebieden die je mogelijk kunnen schaden.
Terugkerende
suïcidale gedragingen, gestes of dreigingen, of automutilatie
Sterk
wisselende stemmingen
Een
chronisch gevoel van leegte.
Inadequate,
intense woede of moeite om je kwaadheid te beheersen.
Voorbijgaande,
aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve
verschijnselen.
Als je aan vijf
van de bovenstaande criteria voldoet, heb je gewonnen, dan heb je
quasi een vrijgeleide om vanalles en nog wat uit te spoken dat niet
gans kosher is. Dan ben je namelijk 'borderline'. Doe ook de test
voor je omgeving. En? Hoeveel 'borderline' mensen zitten er in uw
omgeving? Bij mij verdacht weinig, maar misschien ben ik een
borderliner die uit schroeiende verlatingsangst uitsluitend zeer
stabiele mensen in zijn omgeving toelaat. Dirk zegt dat we allemaal
borderline zijn. Zou Dirk zelf ook borderline zijn? Vult hij zijn
chronisch gevoel van leegte op door een boek te schrijven? Door op tv
te komen? Kan hij zijn kwaadheid niet beheersen en moet hij daarom de
hele maatschappij verwijten dat we borderline zijn? Is zijn vettig
kapsel een vorm van automutilatie? Hij quote in zijn boek voortdurend
Paul Verhaeghe. Zou hij Paul Verhaeghe idealiseren? En Dirk zegt dat
hij 'ook maar vast zit in dat leven dat doordramt'. Dat klinkt niet
bepaald vrolijk. Dat klinkt ook alsof het leven hem meesleurt en
overkomt, dat hij niet de baas kan. Heeft Dirk een duidelijk en
aanhoudend instabiel zelfbeeld? Kunnen we 'borderline times'
beschouwen als de verdoken bekentenis van een borderliner die ons met
zijn allen wil meesleuren in zijn eigen diagnose?
Dirk, ik zie je
graag. Ik vind je boek sympathiek. Ik vind het ok dat je met vettig
haar op tv komt. Ik hou van artistieke slordigheid. Dirk, ik ben blij
dat ik je boek heb gelezen. En ik kijk er naar uit om de volledige
uitzending te bekijken. Je bent een toffe gast, Dirk. Ook al klink je
als iemand die Facebook haat en dat hoofdzakelijk via Facebook
meedeelt. Misschien is het waar, misschien zitten we met zijn allen
vast in het leven dat doordramde. In een Zeitgeist die niemand
helemaal prettig vindt, maar we moeten het er maar mee doen.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
Generatie Me :: Wat is dat?
Het
is generatie Me. Ikke ikke ikke. Alles ter mijner meerdere glorie, en
dan sta je natuurlijk voor absoluut niks, tenzij voor opportunisme,
maar een zwak opportunisme, alles pakken wat recht voor je ogen komt,
en als het maar scoort op Facebook. Een depressief, verplicht genot,
noemt psycholoog Paul Verhaege dat.
Als
ik dan mijn hele generatie, mezelf incluis, wil aborteren op
beschuldiging van leeg egoïsme en egocentrisme, denk ik aan Socrates
die ook al de jeugd verfoeide. Zou het van alle tijden zijn? Het
afschrijven van de jeugd als los van idealen, enkel op zoek naar
lichtzinnig vertier, irritant haantjesgedrag? Ik zit nog wel op
twitter en iedereen die 140 tekens toch per se moet gebruiken om een
eigen 'prestatie' of een kotsmisselijkmakende foto (een baby, een
katje, het avondeten) te posten, gaat er uit. Ik post daar enkele
motiverende quotes en word massaal ontvriend.
Ik
zit een beetje tussen twee generaties in. Ik kan nog naar mijn ouders
kijken die het hadden meegemaakt, die nog ergens voor stonden:
vrijheid, onafhankelijkheid, maar degelijk begrensd door het
overgeërfde christelijke principe 'doe niet aan een ander wat jezelf
niet wil aangedaan worden', doodbrave hippies die graag schopten
tegen het establishment en niet de kapitale foute drive hadden (zoals
de communisten die ik ken) om het te vervangen door gewoon weer een
nieuw establishment. Nee, macht, en machthebbers, dat moet je
permanent bespotten, dat houdt het een heel klein beetje gezond, en
je kan er dan tenminste om lachen, het reformeren of vervangen door
een andere macht, dat is pest willen genezen met ebola.
Ik
ratel door, maar dat is goed, de geest een beetje opwroeten, als je
het lang genoeg doet, stuit je al eens op goud, of toch zilver.
Generatie
Me. Ik wil ze graag compleet afschrijven, maar laat ik er nou een
excuus voor zoeken. Ik lees te veel advocatenromans, ik begin de vijf
kanten van elke zaak te bepleiten. Als ik echt geen kant meer op kan,
ga ik rechten studeren.
Waarom
zijn wij (ik reken mezelf er bij) tot zulke robotjes van ons eigen
miezerige ego uitgegroeid?
Ja,
we zijn uitzonderlijk hard in de watten gelegd door onze ouders en
ook grootouders. Uitzonderlijk hard. We zijn gepromoot van kindsbeen
af als het enige centrum van de wereld, want God was toch dood. En
die wereld mocht in vlammen vergaan, zo lang we maar voor onszelf een
diploma, een promotie, geld en faam uit de brand konden slepen. We
kregen ook de nogal onnozele boodschap mee: work hard, play hard.
Echt
waar, die boodschap kregen we. We moesten 'het' maken in de wereld,
maar we moesten ook heel veel plezier maken, van het leven genieten.
Dat was een imperatief, want onze ouders waren nog geknecht
opgegroeid, losgebroken vanaf hun trouwpartij het ouderlijke huis
letterlijk ontvlucht en hadden hun eigen ouders nooit helemaal
vergeven dat ze een doodsaaie kindertijd hadden beleefd terwijl er
verdorie lol te beleven viel ergens, want The Rolling Stones waren op
tv geweest! Dus wij moesten het allebei hebben, succes en heel veel
plezier, o zoveel plezier. En succes dus.
Dat
succes werd echter zeer eng gedefinieerd. Het moest er goed uitzien.
Het moest een ronkende titel zijn 'customer service purchasing
officer' en niet 'telefonist' (qua jobinhoud zero verschil). Een
ideaal was er niet aan verbonden. De wereld moest er niet beter van
worden, de buren moesten er groen van worden. De buren zijn
'vrienden' op Facebook geworden, maar het principe is hetzelfde. We
lachten met de serie 'keeping up appearances' en wisten niet dat we
met onszelf lachten en niet meer wisten dat er achter onze
appearances niks meer zat, dat ons vertoon ons zijn werd, en dat we
antidepressiva nodig hadden omdat je van vertoon alleen niet kan
leven.
We
gingen reizen, reizen, reizen, uiteindelijk om geen enkele andere
reden dan om foto's te kunnen tonen, eerst achteraf, dan uiteindelijk
live, instant, online. Een leven in dienst van de camera. Niet op
foto staan, is niet bestaan. Men voelt zich zo leeg, dat men steeds
materieel bewijs zoekt voor zijn eigen bestaan. Men moet gezien
worden. Of men bestaat niet. Ik schrijf dit helaas zonder fles Jack
bij de hand, dus ben bloedserieus. Waarom moesten er plots open space
offices komen? Waarom was het gedaan met werknemers in hun eigen
hokje stampen? Die muren moesten weg, ze werden ondraaglijk, we
moeten niet elkaar zien, we willen gezien worden, of de zelftwijfel
bekruipt ons, wie zijn we dan? Nee, als iemand mij ziet, dan moet ik
wel bestaan. Ik sta op foto, mijn collega ziet mij, oef, ik besta.
Rebels
zijn werd mainstream. Iedereen rebelleert en beseft niet dat je net
zo conformeert, als iedereen het toch al doet. En dat moest uiterlijk
vertolkt worden met piercings, verplichte inbreuken op dress codes,
tatoeages (een idiote rage die bij mijn kennissen weer opsteekt),
allemaal zo leeg als wat. Als je geen Chinees gestudeerd hebt, ben
je een hansworst als je het Chinees teken voor crisis is opportunity
(als dat echt hetzelfde is in het Chinees) op je arm laat kerven.
Enige
besef van de wereld vervaagde. Onder andere omdat mijn
leeftijdsgenoten de kruistochten in de 18de eeuw plaatsen (echt
meegemaakt). Ja, men ging de nadruk leggen op vaardigheden, niet op
kennis. Je moest dus niemendal weten over de kruistochten, je moest
het alleen kunnen opzoeken. Jammer, maar helaas, niemand zocht het
op. De zoekfunctie van je pc kennen was genoeg. Jonge mensen hebben
dus geen idee vanwaar de mensheid komt en dus geen enkel idee waar
het heen gaat, of hun eigen rol daarin. Zonder achteruitkijkspiegel
kan je niet rijden.
En
dan gaan ze de leegte vullen door het shoppen naar 'causes'. Ze
worden vegetariër voor een maand of zes. Ze kopen geen merkkledij,
ook maar voor een tijdje. Alsof het iets uitmaakt, al die dingen
komen uit Azië, merk of niet. De vegetariër leest over soja en hoe
ze daarvoor het oerwoud ook al ontbossen en geeft het op. Er zijn
geen 'goede' keuzes meer. Lijkt het wel.
De
aandelenmarkt is nep. Religie is onttroond. Van politici verwacht je
gewoon dat ze nep zijn, hoe nepper hoe beter (Obama??? Als je
authenticiteit wil parodiëren ga je automatisch kijken als die).
Alles wordt een karikatuur van zichzelf. Amnesty international is een
marketingmachine, Occupy sterft als het niet meer plezant is. "De
eerste weken filosofeerden we over mogelijke verandering en acties en
daarna maakten we enkel nog ruzie over wiens beurt het was om op te
ruimen" (geknipt uit een interview) Het was niet plezant meer.
En
dan, zonder enig stevig fundament, slaan we op drift, in een wereld
die ons van alle kanten bombardeert met een total information
overload. Mensen die al helemaal niet weten waar ze voor staan,
krijgen veel meer keuzes aangeboden dan het menselijke brein aankan.
Plus moet het allemaal snel gaan. Plus zet de media schijnbaar
instant successen in de kijker. Plus is wat je doet enkel goed als je
er aandacht mee scoort. Een cocktail om je verstand bij te verliezen
en onstuitbaar te beginnen hinniken, omdat men totaal, totaal
stuurloos is en wanhopig zonder te weten waarom. Proberen mee rennend
in een tredmolen waarvan men het bestaan niet echt ziet, wel vaag
instinctief aanvoelt. De Matrix trilogie had genoeg mensen bij de
ballen. Net als de film Fight Club. Net als American Beauty (al
blijven al die dingen toch nog te veel aan de oppervlakte, ze krabben
toch al waar het kriebelt).
Na
mijn seksloze flirt met de communisten, zie ik maar 1 oplossing meer,
en dat is teder anarchisme. Laat de vrijheidsjagers aaneenklitten,
menselijk verstand alle eer aandoen, en zonder arrogantie in de
spiegel kijken en nog wat plezier maken ook. En er volgen er dan nog
wel, die niet meedoen aan het circus of in volle besef aan meedoen,
dat is ook nog ok. Waarom zit iemand als Adam Bzoch de facto in een
isolement? Dan ben je zo iemand en de prijs die je betaalt, is
ballingschap, want er is verdomme niemand om mee te praten. Dus maakt
hij vrienden van boeken.
Zolang
je het kan negeren, zoals ikzelf, ik heb geen apen boven mijn kop, en
wil ook niet meer voor klassen van apen staan, is het leven goed, het
beste sinds het ontstaan van de mensheid, ik leef beter dan eender
welke Farao, Romeinse keizer of middeleeuwse koning. Ik ben net zo
goed deel van generatie Me, ik moet centraal staan, of het
intereseert me niet, of toch, het motiveert mij niet, de
communistische partij zette niet mij centraal, maar wel hun
pathologische, ziekelijke machtsdrang, en dus moest ik er weg, als
het niet om mij draait, voel ik mij letterlijk verdrinken, verwelken,
verstikken. En sinds ik dat besef, maak ik eerlijkere keuzes.
Ik
hoop dat je iets kan destilleren uit bovenstaande wolkbreuk.
Volgevreten,
niks anders doende dan films kijken en boeken lezen, zelfanalyse ten
top drijvende, en tussendoor Slowaaks lerende, en push-ups en sit-ups
doende tot het zeer doet, die therapeut is om de enige gezonde lui op
te vangen, als je in deze maatschappij niet mee kan draaien, getuig
je van gezonde menselijkheid en dus vang ik je met open armen op, aan
65 euro per anderhalf uur, want ik ben een kind van mijn tijd.
Al
enige tijd ben ik vrijwilliger voor 'Buddywerking'. Wat houdt dat in?
Ik engageer mij om minstens twee jaar enkele uren per maand af te
spreken met iemand die het moeilijk heeft. Meer is het eigenlijk
niet. De organisatie ondersteunt de vrijwilligers goed, geeft hen
informatie over psychologische kwetsbaarheden, organiseert ook
uitstappen voor de vrijwilligers en zorgt ervoor dat de buddy gelinkt
wordt aan een deelnemer die bij hem/haar past. De organisatie stelde
mij vorige week deze tien vragen.
1.
Hoe lang ben jij reeds buddy?
Ongeveer
sinds april 2013.
2.
Hoe verliep de kennismaking met de deelnemer?
In
alle drie de gevallen vlotter dan verwacht. De medewerkers van
buddywerking bereiden je goed voor, ze scheppen rust en de
kennismaking vindt plaats in een ongedwongen sfeer.
3.
Zie je een evolutie in het contact tussen jou en de deelnemer?
Ja,
in het begin gaat het vaak over de omstandigheden en de problemen van
de deelnemer, daarna ligt het accent minder op serieuze gesprekken en
meer op samen plezante activiteiten doen. Als de deelnemer het
moeilijk heeft, valt hij/zij makkelijk op je terug, omdat je geen
deel bent van zijn vaste omgeving en ook niet het 'ernstige etiket'
van een professionele hulpverlener meedraagt, je bent toegankelijker.
De activiteiten en de gesprekken worden spontaner. In het begin heeft
de deelnemer veel nood om af te spreken, daarna minder. Soms is een
telefoongesprek ook goed.
4.
Welke activiteiten doen jullie samen?
Praten,
wandelen in natuur, musea bezoeken, een spel spelen, films kijken,
gaan eten op restaurant, naar toneel, fietsen, samen winkelen, social
media leren gebruiken, ...
5.
Weet jij wat jij en de afspraken met jou voor de deelnemer
betekenen?
Ik
meen dat de deelnemer het contact met de vrijwilliger kan inzetten
als een soort 'joker', als een 'time-out', doordat je noch familie
bent, noch een vriend, noch een professionele hulpverlener. De
deelnemer heeft een objectiever klankbord, heeft te maken met iemand
die enige affiniteit heeft met de problematiek van de deelnemer, en
psychologisch belangrijk: hij/zij moet niet betalen voor dat
luisterend oor (wel zo, bij een therapeut).
Het luisterend oor lijkt
mij dubbel zo veel effect te hebben, omdat de vrijwilliger de
deelnemer en zijn verhaal de moeite waard vindt, gewoon zo. Familie
en vrienden staan soms te dicht bij de deelnemer, vellen sneller een
oordeel, de deelnemer is vaak ook bang van hen te belasten of 'in
herhaling' te vallen. Sommige kwesties liggen zo gevoelig dat ze ook
niet met vrienden of familie te bespreken zijn. Of: vrienden en
familie kunnen geen activiteit meer ondernemen ZONDER over de
problemen te beginnen, ze beginnen de persoon te veel te associëren
met zijn probleem, terwijl de deelnemer liever gewoon iets wil doen
zonder aan die problemen herinnerd te worden.
6.
Wat betekent de deelnemer en de afspraken met de deelnemer voor
jou?
Een
bevoorrechte inkijk in minder bekende delen van onze leefwereld, die
je anders nooit te zien krijgt. De kans om iemand te steunen wanneer
het echt nodig is. Een zeer leerrijke, praktische kijk op psychologie
en de zeer concrete samenhang tussen trends in onze maatschappij en
het effect daarvan op de psyche van individuele mensen.
Zeer
concreet: Ik heb twee toffe mensen leren kennen, met een zeer rijke
belevingswereld en veel levenservaring, die allebei bewezen dat ze
ondanks hun problematiek iets willen betekenen voor hun omgeving en
onze maatschappij.
7.
Buddys halen psychisch kwetsbare mensen uit hun isolement.
Ervaar jij dit ook zo? Kan je dit met een concreet voorbeeld
toelichten?
Ja,
absoluut. De deelnemer kan na langdurige ziekte de indruk hebben dat
hij enkel nog contact heeft met professionele hulpverleners of met
mensen die zelf ook in een isolement zitten. Op zo'n moment ben je
echt de 'gids' naar de buitenwereld. Soms is de deelnemer zo onwennig
bij het doen van alledaagse dingen dat je al veel betekent gewoon
door er te zijn. Ook moeten deelnemers vaak een schuldgevoel
overwinnen. Ze zijn ziek, maar zijn bang dat er nog steeds een taboe
ligt op psychische kwetsbaarheid en denken dat mensen hen zullen
veroordelen. Dat versterkt hun isolement nog. Door hun probleem te
erkennen en hen tegelijk duidelijk te maken dat ze door hun probleem
niet aan waarde inboeten, versterk je voor een deel hun
assertiviteit.
8.
Wat heb jij nodig om je goed te voelen in je engagement als buddy?
Degelijke
informatie. Een regelmatige opvolging. Deelnemers die op een
verantwoordelijke manier omgaan met Buddywerking (in de mate van het
mogelijke) Enige rekening houden met mijn chronisch chaotische agenda
(al die dingen zijn er bij Buddywerking) (het gratis én lekkere eten
tijdens infodagen is een zeer toffe bonus!!)
9.
Krijg je soms reacties uit je omgeving op het feit dat je dit
engagement opneemt?
Zelden.
Mensen zijn soms positief verrast dat je zoiets doet. Soms zijn ze
nogal rap om te vragen: 'kun je daar niet voor betaald worden?' De
meeste mensen vinden het 'mooi' dat je zoiets doet. Of ze zeggen dat
zoiets 'niet evident' is.
10.
Heb jij een droom voor de buddywerking?
Het
ware goed als dit initiatief breder bekend raakte en er een reflex
ontstond om niet alleen naar een psycholoog te stappen of een dokter,
maar een aanvraag voor een buddy te doen. Ik denk dat een initiatief
als buddywerking een groot verschil kan maken. Dat meent ook een
professional en academicus Paul Verhaeghe (Ugent). Verder als droom:
Buddywerking zou misschien elk jaar één grote culturele activiteit
kunnen organiseren met de input van de deelnemers en de
vrijwilligers, omdat ik bij zowel deelnemers als vrijwilligers een
bovengemiddelde interesse in kunst en cultuur opmerk...
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, tips mindfullness, mindful zijn, technieken mindfullness, meditatietechnieken, buddywerking, een buddy aanvragen, ziekenzorg, buddy
11-12-2014
Red de wereld, lynch elke week een opniemaker
Morning
papers noemt Julia Cameron het. Kwestie van nooit in writers block
te vervallen, gewoon dagelijks beginnen met een tweetal paginas
over whatever in uw mind komt gevlogen. Het moet niet goed geschreven
zijn, het moet geen steek houden, het moet u alleen maar ontgiften en
kickstarten.
Ik open Facebook,
de blauwe fee. Filip de Bodt van VZW Uylenkot (het moet niet correct
gespeld zijn in de morning papers) deelt al verontwaardigd een
opiniestuk in de Morgen. Wereldoorlog drie wordt in de rest van de
wereld nog uitgevochten met afdankertjes uit wereldoorlog twee,
stokoude Duitste Sturmgewehren duiken zelfs op in Irak, maar hier in
t westen vechten we wereldoorlog III uit met opiniestukjes en veel
verontwaardiging. De sociale media zijn vooral de asociale slagvelden
geworden. We gaan nog lang opiniestukjes over en weer schieten. En in
t niemandsland zit het overgrote deel van de bevolking dat zich
afkeert van politiek, er absoluut niks mee te maken wil hebben, en
hoogstens afgestompt kankert op al wie hun een doorn in het oog is
(de gemiddelde Vlaming heeft een kloek balkske in beide ogen, das
bekend, je kan er de opiniestukken op na lezen)
Vannacht
ging ik wandelen, want ik loop de muren op zonder mijn lief, hier in
the void, wat wij Erembodegem noemen en ik kreeg de neiging om
Vlaamse leeuwenstickers van veel te propere (altijd een slecht teken)
autos te trekken. Maar ja, ten eerste heb ik daar een erg
negatieve associatie mee, met die leeuwenbrol, ik haat bovendien ook
nog de kleur geel (brave conformistische bierbuikpapas dragen gele
zwembroeken op t strand) en die associatie is heel negatief, wie
weet bedoelt die lustige stickerplakker iets helemaal anders met zijn
leeuwenvlagje (zijn, niet haar, vrouwen plakken geen vlaggen op hun
auto en daarom zijn zij het wijze geslacht), misschien bedoelt die
gewoon dat hij graag frieten eet en in slaap valt voor de wielerkoers
om wakker te schieten bij de finish. Dus ik liet die vlagskes dan
toch maar hangen.
Wellicht ben ik beter met een opiniestuk over
leeuwenvlaggen, dan echte actie. Want echte actie, daar doen we niet
meer aan mee. Das passé. De politieke arena, das Facebook, de
blauwe fee, en opiniestukken. Gegarandeerd is een maar een
minipercentage van de bevolking die zich dagelijks door al die
opiniestukken worstelt. Nog geen 2 procent waarschijnlijk. En die
vreten dan hun kas op en kruipen zelf in hun verontwaardigde pen. Om
de problemen op te lossen, zou ik als gokker (ik gok helaas alleen
met mijn tijd, niet met mijn geld, das ook weer cryptisch he) toch
mijn geld zetten op mensen die nooit opiniestukken schrijven en
helemaal nooit opiniestukken lezen. Want gelijk Louis Paul Boon al zei, zij die
niks te vertellen hebben, schrijven, zij die wel iets te vertellen
hebben, kunnen niet schrijven. Boon had trouwens verder ook niet veel
te vertellen, maar hij kon het wel sappig brengen. En er blijven
tenminste een paar goeie citaten van over. Gelukkig geen
opiniestukken.
Ik
heb net acht kilometer gelopen, en twee paginas morning papers
geschreven, nu nog beffen, the most important meal of the day, en de
testes ledigen, en ik ben helemaal ontgift, verre weg van de
opninieuze stellingenoorlog. Met excuus voor eventuele typfouten. Het
zijn morning papers. Nalezen fnuikt er de bedoeling van.
Tags:William Peynsaert, morning papers, schrijfroutine, tips voor schrijvers, schrijftips, opiniestukken, hoe word je opiniemaker, lynchpartij, lynchpraktijken, de wereld redden
Waarom zit er een koffielepel in mijn broekzak?
Als ik elke dag zou
optellen dat ik zwaar depressief ben geweest en met
zelfmoordgedachten rondliep, kom ik waarschijnlijk aan één derde
van mijn leven, en dan ben ik onkarakteristiek optimistisch. De
eerste depressie, toen nog redelijk onbegrijpelijk, maar als donker
water dat plots tot mijn nek stroomde, à là 'meent ge nu echt
serieus dat dit het leven is? En dan heb ik het nog redelijk goed,
wat voor hel moet dit hier zijn voor al die anderen? En moet dit nu
nog een jaar of 70 duren?- had ik rond mijn vier jaar. Waarom ik zo
vaak depressief geweest ben, is voor u allicht van minder belang.
Indien u het toch wil weten, moet u mij maar mailen.
Waarom zit er een lepel
in mijn broekzak? Een metalen koffielepel voor alle duidelijk. En
geen schoenlepel bijvoorbeeld.
Dat het een lepel is,
maakt eigenlijk niks uit. Het had ook een tandenborstel kunnen zijn
of een walnoot of een kiezelsteen. Ik koos een lepel omdat ik die
toevallig in de buurt had.
Aangezien ik sinds een
jaar of zo zeker ben dat onze gedachten de bouwstenen zijn van onze
toekomst en we onze gedachten dus zelf moeten kiezen en bepalen,
bewaak ik mijn gedachten zoals een 70-jarige neurotische hobbytuinder
waakt over de 10 vierkante meter patatten en selder die hij kweekt in
zijn hof en zo erg onkruid wiedt, dat hij al op zijn knieeën zit met
een pincet in de aanslag nog voor het onkruidsprietje zijn kop durft
laten zien.
Dus: Telkens ik een
negatieve gedachte (nijd, haat, doem, pessimisme, wanhoop,
verslagenheid, het afbreken van anderen) opmerk, gelijk een
modderspat op een witte auto, steek ik die koffielepel in mijn andere
broekzak. Dat zorgt er voor dat die negatieve gedachte op heterdaad
betrapt wordt en als demonische boorling gesmoord wordt nog voor die
uitgroeit tot een reus die heel mijn dag verkloot en in 't meest
ambetante geval mij doet zoeken naar voldoende hoge hoogtes om vanaf
te springen.
De techniek werkt
verbazend goed, beter dan ik zelf verwacht had. Ik moet de lepel ook
minder vaak van broekzak verhuizen dan ik op voorhand had ingeschat.
Het is vreemd, gewoon omdat ik weet dat ik anders die lepel van
broekzak moet verwisselen, aborteert mijn geest de zygote van de
negatieve gedachte voor die een eigen leven gaat leiden en mij
wegsleurt van mijn levensweg naar mijn lijdensweg. Nee, merci, dan
versteek ik liever een koffielepel een keer of tien tot twintig per
dag.
Wat houdt u tegen van
het zelf te proberen? Een armbandje is waarschijnlijk praktisch, maar
ik heb liever iets onpraktisch gelijk een koffielepel in mijn
broekzak, die mij tientallen keren zegt dat ik zelf bepaal wat ik een
plaats geef in mijn gedachten.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, tips mindfullness, mindful zijn, technieken mindfullness, meditatietechnieken
10-12-2014
Een thesis deponeren in Olomouc
8u05. In een trein naar Tsjechië. Mijn vrouw moet haar thesis gaan afgeven in haar universiteitsstad. Voor een digitaal tijdperk moet een mens zich nog steeds belachelijk vaak verplaatsen. We zijn opgestaan om vijf uur deze ochtend. Gisteren heb ik tot half twee 's nachts naar Game of thrones gekeken en geschreven aan mijn eerste serieuze roman in 't Engels. We gaan hier nu niet stoer doen en zeggen dat ik niet moe ben.
Ik had naast mijn bed al een halve liter koffie klaarstaan in een grote tas, dus ik zit nu lekker stijf van de cafeïne ergens in een stilstaande trein ergens bij de grens van Tsjechië en Slowakije. Zuzi leest glunderend haar thesis nog eens na, al is het te laat om nog iets te wijzigen, want het werk is al ingebonden in leer. Ze heeft haar thesis helemaal in het Duits moeten schrijven. Toen ik slavistiek studeerde, mochten we onze thesis in het Nederlands schrijven. Wat een ongelofelijke watjes zijn wij, Vlaamse slavisten. Waarom waren we niet verplicht om onze thesis in het Russisch te schrijven? Dan waren we zeer terecht met de helft minder afgestudeerd en we waren zeker helemaal vloeiend geweest in het Russisch. Tot wat dat dan had moeten leiden, weet ik niet, want kennis van Russisch leidt op de arbeidsmarkt voornamelijk tot de meest helse strontjobs in de ontmenselijkte nine to five wereld.
Ach ja, ik hou in het algemeen niet van mensen die leerkrachten nodig hebben en regulier onderwijs om iets te leren. Dat is alleen omdat ze iemand nodig hebben die als boeman staat te kijken of ze wel leren. Alles kan je jezelf aanleren. Wie een leerkracht nodig heeft, wil niet leren, maar wil wel gedwongen worden om iets te leren. Dat ik het reguliere onderwijs een saaie, inefficiënte schijnvertoning vind, mag allicht wel blijken uit de stripreeks Verkrijt. And you gotta walk the talk natuurlijk: wat ik het beste ken, heb ik mezelf aangeleerd. Amerikaanse Burgeroorlog, Engels, Duits, Slowaaks en toneel schrijven. Alleen in dat laatste heb ik enige les gekregen, vreemd genoeg van mijn prof Sloveens... De wegen van de God van onderwijs zijn helemaal ondoorgrondelijk.
Ik ben nog steeds een klein De Weverke aan t placeren. Dat wil niet zeggen dat ik de arme mensen harder in de armoede aan t trappen ben of in mijn vrije tijd grote investeerders pijp, beide bevolkingsgroepen hebben mij daarvoor helemaal niet nodig, maar het wil wel zeggen dat ik nog steeds op dieet ben, weliswaar zonder maagring zoals De Wever en zonder dat mijn dieet het beste onderdeel is van mijn mediacampagne. Ben ik al vermagerd? Ik weet
het niet. Ik vermoed van wel, want ik eet maar 1 maaltijd per dag meer. En vroeger at ik per maaltijd drie maaltijden, goed voor 9 maaltijden per dag. Ik heb ook helemaal geen zin meer in eten. Ik begin zeer sterk te vermoeden dat mijn haast boulimisch gevreet van de laatste drie jaar te maken had met mijn frustraties door mijn werk als propagandist voor de laatste stalinisten, wat ongeveer hetzelfde is als 'schrijven' voor Kerk en Leven. Als ik moet kiezen, zou ik trouwens liever voor Kerk en Leven werken, want daarmee kom je tenminste niet uit bij goelags. Bij Kerk en Leven hebben ze spijt van de inquisitie, bij de stalinisten is men nog volop in ontkenning.
The usual suspects :: mijn zes meest frequente doemgedachten
Gouden tip voor verstokte piekeraars: kies een vast tijdstip van 1
halfuur per dag om VERPLICHT te gaan piekeren. Als je buiten dat half
uur piekert, zeg dan direct tegen jezelf dat je nu niet kan piekeren,
dat je zal piekeren tijdens het vaste half uur piekeren. Schrijf tijdens
je half uur piekeren je piekergedachten neer op de linkerbladzijde van
een schrift. Schrijf op de rechterbladzijde een aantal remedies tegen
die piekergedachte. Vraag je af wat je er kan tegen doen en schrijf alle
invallen op. Doe dat een drietal weken en je zal merken dat je
piekergedachten te herleiden zijn tot enkele vaste thema's. Een stuk of
5. Je zal echter merken dat je het tienvoud aan remedies hebt bedacht.
Uiteindelijk zal je meteen aan een remedie denken als je een
piekergedachte voelt opkomen. Het resultaat is dat je veel minder
piekert en de reflex opbouwt om constructief te denken.
Mijn typische piekergedachten:
-ik ben bang dat ik nooit een groot maandloon zal verdienen...
Een remedie: euhm, kerel, je kent minstens acht talen... Wake the fuck up...
-ik ben bang dat ik geen geschikte ruimte vind voor mijn therapeutenpraktijk
Een
remedie: doe zoals de huisdokter, doe huisbezoeken. En als dating coach
kan je gerust op café afspreken met een cliënt en in de zomer in een
park. Seriously, start thinking way outside of the box!
-ik ben
bang dat ik een job (=jammerlijk onbevredigende beproeving) zal moeten
doen tegen mijn zin en terug non stop zelfmoordgedachten krijg
Remedie:
dude, je bent koppiger dan Hitler op zijn koppigste dag. Je vindt
altijd een manier om geld te verdienen én lol te beleven. Work is play,
remember? Follow your bliss en the money rolls right in, dat is altijd
al zo geweest.
-ik ben bang dat mijn beste vrienden geen tijd meer hebben voor mij
Remedie:
geef ze de ruimte en sta open voor nieuwe mensen. Alles stroomt. Panta
rhei. Mensen komen voor een reden en ze gaan voor een reden. Wens
'fading friends' oprecht al het beste en wees dankbaar voor de tijd die
jullie samen doorbrachten.
-ik ben bang dat ik geen goed
doctoraat schrijf over de Amerikaanse Burgeroorlog en met mijn doctoraat
niks nieuws toevoeg aan het meest beschreven onderwerp in de
geschiedenis van de mensheid sinds de Bijbel.
Remedie: Er is
relatief weinig geschreven over de interne verdeeldheid van de
Confederatie. En heel wat mensen ontkennen dat feit, dus er is genoeg
ruimte om iets toe te voegen. Duik in de primaire bronnen. Luister naar
de wijze raad van je promotor.
-ik ben bang, helaas bijna zeker, dat er na de dood niks meer is en dat ik mijn vader nooit meer terugzie
Remedie: ok, this one is a particularly tricky one...
Maak
het jezelf gemakkelijk en neem gewoon aan dat je je vader na je dood
nog voor minstens 1 gesprek terug kan zien. Je wil dat gesprek enorm
boeiend en plezant maken, dus je hebt nu absoluut geen tijd voor dit
soort piekergedachten. There, you get the point. Wat zijn jouw
terugkerende piekergedachten en welke oplossingen kan je bedenken voor
je zorgen? Pak een schrift, vind een half uur en doe jezelf een plezier:
ga opzettelijk een half uur zitten piekeren. Maar daarna voor de hele
dag niet meer, akkoord?
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie
De geur van oude mensen en wachten op de trein in Olomouc
14u59.
Station Olomouc. We hebben net blitzinkopen gedaan op de lokale
kitschmarkt, euhm, kerstmarkt en hebben wat trinkets mee voor het
thuisfront. En medovina. Honingwijn. Waarvan de slinkse verkoper mij
twee shots deed proeven. Gevaarlijk spul. Iets met alcohol dat voor 1
keer niet smaakt alsof men rotte pruimen met napalm in je keelgat kwakt.
We
zitten in de wachtzaal van het station. Waar ik de bloeddruk krijg van
een bedrijfsleider op een traditionele Belgische stakende maandag.
Voornamelijk omdat ik zot word van automatische deuren die voortdurend
open en dicht gaan door de vele voorbijgangers. En omdat ik een 'cold
turkey' voel opkomen, omdat ik hier geen internetverbinding heb en ook
omdat het hier naar oude mensen ruikt. Wat allicht de geur is van
menselijke huid die zich niet meer kan vernieuwen en overtrokken raakt
door een soort bruine schubben. Hoe zeg je 'die young, stay pretty' in
het Tsjechisch? Zomri mlady, zostan pekny? Zoiets? Als ze hun wandelstok
naar mijn kop smijten, zal het wel correct zijn.
Ik ben te moe om
te lezen en heb nochtans twee goeie boeken mee voor therapeuten. Dus
kijk ik rond naar knappe vrouwen met behulp van mijn eigen knappe vrouw,
die af en toe zelf mijn aandacht trekt naar een knappe vrouw. Wij zijn
dat zeer vreemd soort koppel dat niks wegsteekt voor elkaar. Ja, dat
kan. Idee: het handboek 'als koppel de eerlijkheid overleven' schrijven.
Een
vriend van mij is gek, want hij werkt in een call centre. Hij heeft
sinds jaren eindelijk eens een lange vakantie. Zes weken. En? Hij is
ziek nu. Griep. Heb hem 'when the body says no' van Gabor Mate
aangeraden. Als we een job (=just over broke) enkel voor de papieren
kalveren (= geld) doen, protesteert onze ziel en worden we ziek. Hoeveel
discipline of masochisme we ook mogen hebben.
De oude naar de
dood geurende kerel met dat soort typische hoedje dat iedereen per post
opgestuurd krijgt als men 65 jaar wordt, die naast mij zit en mij mijn
jeugd doet vieren, leest iets zoals Dag allemaal. Hier heet die shit
'bliksem'. Iets pervers in mij wil graag eens een tijdje werken voor Dag
allemaal of Story of Blik (bestaat dat nog?) en met veel overgave
schrijven over bekende Vlamingen die trouwen om te kunnen scheiden en om
de drie maand een andere verslaving overwinnen. Dat is pas succesvolle
propaganda. Schaamteloos inspelen op de primaire roddelinstincten van de
mens. Ah, een interview uitschrijven met Eddy Wally of een andere
comateuze mummie en 'are you not entertained?' roepen naar de lezers die
van niks weten. Niet neerkijken op mijn medemens staat bij mijn
voornemens voor het nieuwe jaar (wie neerkijkt op een ander, kijkt in de
eerste plaats altijd neer op zichzelf, arrogantie vertrekt altijd in
verdoken zelfhaat). IK WEET HET, HET IS NIET SCHOON VAN MIJ. MAAR VINDT
GE HET NIET EERLIJK? (en het is niet eens waar, op deze blog is mijn
schaduwzijde aan het woord...)
Maar we zijn nog 2014, dus ga
ik nog verlekkerd 'life at the bottom' lezen van Theodore Dalrymple.
Stompzinnig slecht geschreven, maar in tegenstelling tot wat links van
dat boek denkt, wil die Dalrymple echt de mensen uit hun armoede halen,
hun armoede die vooral een geestelijke armoede is, want materieel hebben
ze het eigenlijk nog enorm veel beter dan de rijkste middeleeuwse
koningen. Verdomme, ik krijg zin om verder te kijken naar Game of
Thrones.
Om uw aandacht er bij te houden: Slowakije heeft opvallend meer knappe vrouwen dan Tsjechië.
Hand to mouth :: Een razend boekske van een Amerikaanse die shitty jobs doet
Wie Hand to Mouth opzoekt op het internet kan op een autobiografie van de Amerikaanse schrijver Paul Auster stoten en op porno (duh...) en op deze razend 'view from the bottom' van Linda Tirado. De naam is een omen, want dit is een tirade van begin tot het einde. Vergeet 'Het leven aan de onderkant' van Theodore Dalrymple, this is the real deal. Hopelijk krijgt dit boek een vertaling in het Nederlands. Geen enkel boek schetst beter hoe laaggeschoolden in Amerika vastzitten in een vicieuze cirkel. De schrijfster zou bijvoorbeeld kunnen werken als een secretaresse van een advocatenbureau. Maar dan heeft ze eerst genoeg geld nodig om een professionele garderobe te kopen, want in haar huidige kleren ziet ze er simpelweg niet goed genoeg uit. En haar resem shitty jobs en vrij eentonig, goedkoop dieet, en al de stress en de vermoeidheid, zorgen er voor dat ze er niet bepaald 'commercieel' uitziet. En dus steeds onverkoopbaarder wordt op de arbeidsmarkt. Zelf blijf ik geloven in de Amerikaanse droom, maar ik ben altijd wat aan de koppige kant geweest. De meeste scherpzinnige opmerking over de Amerikaanse droom is deze:
Tags:hand to mouth, life at the bottom, laagste rang, minimumloon, werken in Amerika, laageschoolden Amerika, het leven aan de onderkant, Theodore Dalrymple
Mijn vrouw vraagt of ik klaar ben voor de mis. Wat? Weer? Ja, wéér. Het is acht december en, ik goddeloze, weet niet dat dat een heilige dag is. Nog steeds weet ik niet wat die dag heiliger dan andere maakt. Maar sinds gisteren weet ik dat het iets met de heilige maagd Maria te maken heeft. De knaz (=priester) had het gisteren voortdurend over Maria. Ondanks mijn verwoede pogingen om in mijn hoofd een teleportatie te doen naar zaken die mij veel meer boeien dan een maagd met een laken over zijn kop die kleine stukjes brood uitdeelt, maar de wijn altijd voor zichzelf houdt (waarom eigenlijk? Zo'n eucharistieviering mag gewoon écht niet leuk zijn, he? Daarom is het, he? Daarom houdt die krenterige knaz (=pastoor) altijd de wijn voor zichzelf en mag de rest sjieken op een stuk papier ZONDER druppel LSD erop...MAAR GOED, we gaan verder), ondanks al die verwoede pogingen om aan iets anders te denken, ontging het me niet dat 8 december in het teken stond van de heilige maagd Maria. Voor mij staat 8 december elk jaar in het teken van de vermoorde John Lennon (vraag: ziet iedereen die een beetje voor messias doorgaat er op een bepaald punt in zijn leven een beetje als Jezus uit?), maar daar liggen ze hier natuurlijk niet wakker van.
Aaaaanyway, ik zit dus wéér in een kerk, want het is 8 december, en dat is reden één. Het is maandag en ik zat gisteren ook al in een kerk. Ook gisteren zat ik een uurlang op een foltertuig, zijnde een gammele kerkbank, verzonken in geliefkoosde gedachten, zoals: Wat als Hitler toch aanvalt bij Duinkerken? Wat als het Noorden de stad Atlanta niet kan innemen in 1864? Hoe zou dat dan kunnen? Wat als Julius Caesar niet was vermoord? Enzovoort, enzovoort, enzovoort.
Reden twee zit naast mij in de vorm van mijn lieftallige, slanke vriendin, een interessante harmonieuze balans tussen een vrouw die eruit ziet als een model, maar het gelukkig niet is en ook geen ambities heeft in die richting en ook nog eens boeken leest, af en toe, als ze niet aan het kuisen is en mijn spullen aan het verstoppen is waar ik die nooit meer terugvind (zij zegt: opruimen of 'een plaats geven', ja, een plaats waar ik nooit aan denk). Met andere woorden, mijn vrouw is een productiefout in de fabriek van de kapitalistische post-moderne jonge mensen. Yippie. Zelf ben ik niet zozeer een productiefout, maar van de lopende band gekletterd, overreden door een heftruck en op het stort gegooid, waar ik bloemen ben beginnen kweken. Hey, als het leven citroenen naar je kop gooit, maak dan limonade.
Soit, ik wijk af, ik wijk af.
Reden drie zijn mijn schoonouders. Diepgelovige mensen. Mijn schoonvader heeft het al gepresteerd om een applicatie op mijn i-pad te installeren die toelaat om de Bijbel te lezen in ongeveer 150 talen. In verschillende vertalingen! Voor het Nederlands alleen zijn er drie versies. Mijn schoonouders gaan ELKE DAG naar de kerk. 's Ochtends vroeg VOOR het werk. Jawel, VOOR het werk. Waarom dat nodig is? Daar verschillen de meningen over. Volgens mij is het een vlucht uit de realiteit, een vlucht voor zichzelf. Mijn vrouw is het daar volstrekt niet mee eens. Volgens mijn vrouw geloven ze gewoon. Onzin natuurlijk. Ze zijn op de vlucht. Allemaal hebben we iets nodig dat groter is dan onzelf, of we worden knettergek, destructief, depressief, kortom, niks goeds komt ooit van het gebrek aan 'iets groters dan onszelf.'
Mijn schoonouders hebben hun vluchtroute goed gevonden. Hun bunker is stevig. En niet ver. Op tien minuten tijd zijn ze er. Er wordt wat voorgelezen uit een oud boek van iets minder dan 2000 jaar oud. Wie het samengesteld heeft, weet ver niemand meer. Waar het allemaal op slaat, daar zijn duizenden andere boeken over geschreven. Maar ach, dat geeft niet. Het gaat niet om wat erin staat. Het gaat om de herhaling, om de zekerheid. Er is dat boek en er wordt uit voorgelezen, altijd op dezelfde vreselijk monotone wijze. Vandaar dat men in de mis op tijd en stond moet rechtstaan, moet knielen en weer gaan zitten of men zou echt in slaap donderen.
Nu ik zo vaak in een misviering zit, valt mij iets op aan de toon waarop de mensen altijd spreken tijdens een misviering.
Dat klinkt ongeveer zo:
Stel je voor dat je op handen en voeten, in doggystyle zit, met je broek af. Achter je staat een regiment zwarte VN-soldaten uit Kameroen en die gaan je allemaal hard in de anus pakken. Je weet dat verzet geen zin heeft, en gelaten, slaafs, mak laat je het over je heen gaan, laat je het zwarte regiment over je heen gaan. En met een filosofische berusting ontspan je je sluitspier. All things must pass, zing je in je hoofd en je laat het gebeuren. Want op een dag wisselen we toch het tijdelijke voor het eeuwige en dan doet het er allemaal niet meer toe.
Overgave. Het gaat om overgave in zo'n eucharistieviering. En daarom is het een vlucht. Een vlucht voor de chaos van elke dag. Een vlucht voor de angsten die het snel veranderende moderne leven ons geeft, de angst van: doen we het wel goed in ons leven? Is dit nu het meeste dat we uit het leven kunnen krijgen? De kerk en zijn missen ontzenuwt die vragen, trekt de existentiële teken uit ons vel en laat ons berusten in wat komen moet. Een botergeil regiment VN-soldaten uit Kameroen met saluerende lullen achter ons of alle andere plagen die het leven rijk is. Maakt niet uit. Laat maar komen. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk (is dat even fijn voor die God). Kies het pad van de minste weerstand en leg er u bij neer.
Reden vier is dat ik te timide, te conflictvermijdend ben om gewoon te zeggen: 'Godverdomme, weet je, ik blijf lekker thuis, voor mij werkt dat hele vluchtmechanisme helaas niet. Mijn zoektocht naar een vluchtroute is al zo ver doorgeslagen dat de zoektocht op zich al de vlucht is geworden.' Nee, ik heb absoluut geen zin in wrevel. En dus schrijf ik mijn gedacht later wel op in het Nederlands, op een blog waarvan mijn schoonouders niet eens het bestaan vermoeden (of onderschat ik hen nu?).
Reden vijf is dat ik mijn lieve schoonouders en lieve vrouw niet wil kwetsen. Ik wil niet het levende bordje zijn dat langs hun vluchtroute staat en zegt: 'Doodlopend straatje, afgrond op 500 meter'. Neen, neen. Deze mensen hebben een zielenrust gevonden. God en de Bijbel zijn niet heilig voor mij, maar lieve mensen hun zielenrust is dat wel. Dus neen, laat ze het hebben. Laat ze het alstublieft hebben. Ze zien er zo vredig uit, mevrouw, mijnheer, u zou ze eens moeten zien terwijl ze vroom knielen en ik daar de enige ben in een 200-koppige kerk die zijn hoofd niet wil buigen, geen kruisteken wil slaan en zich afvraagt of de priester echt nooit seks heeft en wat we straks eigenlijk gaan eten.
Reden zes is dat ik antropologie nog wel interessant genoeg vind om eens te kijken wat die Slowaken zoal uitspoken tijdens hun missen, waar ze in drommen heen trekken, als een soort hondjes van Pavlov, een vrome volksverhuis zoals wij die niet meer gezien hebben sinds de vroege jaren '50.
Reden zeven is dat ik mijn schoonouders geen ongemak wil bezorgen door alleen thuis te blijven in hun huis. Niet dat ze ooit iets in die trant laten merken, want dit zijn BIJNA echte Christenen (als ze minden homofoob waren, waren het misschien echte Christenen geweest), maar ik wil hen toch echt niet ongemakkelijk maken. Deep down inside zouden ze zich durven afvragen wat ik zo helemaal alleen durf uitspoken in hun huis. Misschien ook niet, en bewijst reden zeven alleen dat ik een vrij lage opinie heb over mezelf. Projectie, zoals dat heeft.
Reden acht is dat ik stiekem hoop dat dat geloof toch de waarheid in pacht heeft en mij ook die begeerde zielenrust zal schenken, maar ik kom steeds weer van een schrale reis en diep verveeld terug thuis.
Reden negen is een sadistisch trekje. Ik wil achteraf altijd testen of mijn vrouw (wiens zielenrust ik eigenlijk niet altijd respecteer) überhaupt één woord kan herhalen van wat er in de mis gezegd is. Meestal moet ze even diep in haar geheugen graven als wanneer ik u nu zou vragen wat u vorige week dinsdagavond gegeten hebt. Wat heeft u vorige week dinsdagavond gegeten? Zo kijkt elke diepgelovige kerkganger als je een uur na de mis vraagt, welk stuk van de Bijbel er voorgelezen werd en wat de bedoeling ervan was.
Reden tien, goh ja, is eerlijk gezegd om iets te hebben om over te kunnen schrijven en mij zoals steeds te kunnen opstellen als outsider die niet tot een kudde behoort. Maar zoals mijn wijze vrouw zegt: 'Tegenwoordig zijn er zoveel mensen die zichzelf als outsider opstellen, dat de outsiders zelf een kudde vormen.'
Mark heeft geen sixpack en dat stoort hem. Voor wie de laatste vijf jaar
geen internetverbinding had: een sixpack wil zeggen: uw buikspieren
puilen uit zoals een Grieks standbeeld van een Spartaanse krijger of van
een doorsnee acteur in gay porno.
Mark heeft geen sixpack en dat stoort hem. Op internet heeft hij gelezen
dat die mannelijke modellen alleen maar een sixpack hebben, omdat ze
mager zijn én omdat ze totaal gehydrateerd zijn op het moment van de
fotoshoot. Ze drinken dagenlang niks en de dag zelf drinken ze een paar
glazen wijn, omdat alcohol nog meer dyhdrateert. En dus, telkens Mark
gaat zwemmen, dehydradeert hij zichzelf eerst. Zodat hij toch de zeer
vage contouren heeft van een sixpack. En barstende koppijn van de
dehydratatie. Wie mooi wil zijn, moet lijden.
Mark vindt zijn lul wel nog lang genoeg. Zo af en toe kan hij te diep in
een vrouw gaan, dan heeft ze pijn. Dan stopt hij wel direct, maar
ergens is hij opgelucht: zijn lul is lang genoeg om te diep te gaan.
Maarrr, daarmee is zijn ongerustheid niet van de baan: Mark vindt zijn
lul te dun. Mark kijkt te veel naar porno waar een soort gladiotoren een
lul hebben zwiebelen zo dik als Marks onderarm, en dat maakt Mark
ongerust. Mark weet overigens niet dat pornoacteurs hun erectie op de
set behouden door injecties onderaan de schacht, waar meestal een
bloederige vlek zit van de vele naalden. Soms bloeden ze ook op de
actrices. Dat krijgt Mark niet te zien. Mark weet alleen dat hij zijn
lul te dun vindt.
Mark heeft ook haar op zijn kont. En in de jarenlange relatie met zijn
vriendin, wandelt hij als hij naakt in haar buurt is, altijd
achterwaarts. Zijn vriendin heeft nog nooit opgemerkt dat Mark zonder
kleren automatisch achterwaarts begint te stappen. Mark neemt hierdoor
verkeerdelijk aan dat zijn vriendin nog nooit gezien heeft dat Mark een
weelderige holbaard heeft. Hij heeft het ook een beetje op zijn
onderrug, waardoor hij nooit halfnaakt zal zonnen op het strand. Maar
dat ligt ook aan het gebrek aan een sixpack. En op een zonnig strand wil
hij niet dehydrateren. Zo ver drijven Marks complexen hem nog niet.
Mark vindt ook zijn biceps maar mager. Mark is vegetariër, maar vindt
het hebben van een grotere biceps zo belangrijk, dat hij toch maar terug
vlees is beginnen eten. Hij heeft op internet gelezen dat eiwitten uit
vlees toch echt wel essentieel is om spiermassa te kweken. Tegelijk
heeft hij gelezen dat veel soya eten hem veel vrouwelijk hormoon zouden
bezorgen. En Mark wil absoluut zijn testosteron hoog houden, want dat is
een ander complex van Mark: Hij voelt zich sowieso niet mannelijk
genoeg. Daarom heeft hij een fitnessabonnement gekocht, maar dat verergt
het probleem, hij voelt zich een mietje omdat hij een fitnessabonnement
heeft, maar nooit gaat fitnessen, omdat hij bang is van de confrontatie
met gespierdere mannen. En trouwens, hij vindt fitnessers eigenlijk
allemaal wreed irritante narcisten.
Mark vindt zichzelf ook een tiental centimeter te klein. Mark kijkt op
openbare plaatsen altijd om zich heen om te zien of er veel mensen
groter zijn dan hij. Dat valt behoorlijk mee met zijn 1m74, maar toch,
heel vaak komt Mark mannen en soms ook vrouwen tegen die één tot twee
tot drie (?) hoofden groter zijn dan hem. Het maakt Mark timide. Mark
denkt dat zijn leven op elk vlak anders was gelopen als hij tien
centimeter groter was geweest.
Op een dag ziet Mark langs de kant van de weg een groot bord met een
advertentie van Calvin Klein. Er staat een glimmend mannelijk model op.
Een donker vlekkeloos lijf met een spierwitte onderbroek. En een sixpack
als ware het een middeleeuwse burcht op een eilandje van vlees. Mark
voelt de vetrandjes over zijn te strak zittende broek en begeeft zich op
het makke drafje van een man met een ongebruikt fitnessabonnement naar
de dichtstbijzijnde hoge spoorwegbrug.
Net als hij wil springen en tot complex verhakkelde materie wil vergaan
onder een Duitse goederentrein, tikt een hoogempathisch, 17-jarige
anorectisch meisje met de ostereoporeuze knikkende beentjes van een
75-jarige gepensioneerde kuisvrouw, hem op de schouder. Ze zegt: 'Kom
mee. We zijn met veel. We wonen in een bergdorp zonder advertenties, die
je altijd, altijd, minderwaardig doen voelen om je meer te doen
consumeren.'
'Het bergdorp van de lelijke mensen?', vraagt Mark met tranen in zijn ogen.
Hij en het meisje omhelzen elkaar innig en springen samen van de brug.
Tags:William Peynsaert, hoe een sixpack krijgen, penisvergroting, een grotere penis, dikte penis, dikste penis, complexen, snel afslanken, snelste manier om af te slaan, lengte penis, photoshoppen schoonheid, wasbord, hoe krijg je een wasbord
08-12-2014
34 persoonlijke dingen over John Lennon, 34 jaar na zijn dood
34 jaar geleden, op 8 december 1980, werd John Lennon
afgeknald door een verwarde fan, Mark David Chapman (die om die
reden nog steeds opgesloten zit). Vandaar kort even 34 persoonlijke
dingen over John Lennon:
Yup, John Lennon is mijn favoriete
Beatle. Ik vind zijn accent het leukst, ik vind hem het meest
onderhoudend als hij iets vertelt, ik vind de Beatle nummers die hij
geschreven heeft de betere? Eeuwige optimist Paul past bijvoorbeeld
niet bij mij. George is te esoterisch. En Ringo... Nou ja, Ringo zal
allicht wel onderschat zijn, maar ik ken niks van drummen, dus ik
weet het niet.
Mijn pa leek redelijk goed op John
Lennon toen hij jong was. Toen ik een poster van John Lennon op mijn
kamer had hangen, vroegen mensen regelmatig en nogal beschuldigend
waarom ik een poster van mijn vader op mijn kamer had hangen.
Blijkbaar is dat not done.
Naar eigen zeggen was zijn
gelukkigste tijd, de korte periode waarin hij 'onder goedkeurend en
besturend oog van puppet master Joko' een relatie had met May Pang.
Een Chinees-Amerikaanse dame, die verdorie een hete babe is, zie
foto's.
In de film Backbeat is John
Lennon het interessantste personage. Vooral zijn onverklaarbare
fundamentele kwaadheid valt daar op. Lang voor hij liefde en
pacifisme ging prediken. Clip uit de film
Tegenwoordig doet Russell Brand
mij een beetje denken aan John Lennon, al is John ongewijfeld
getalenteerder (of gedisciplineerder) dan Russell Brand die er
ondanks zijn turbo eloquentie als een opgeschoten moeilijk te
scholen 12-jarige blijft uitzien.
Weinig geweten is dat John enkele
boeken schreef en dat hij daar prijzen voor gewonnen heeft, nog voor
hij het icoon was zoals we hem nu kennen. Zie het book 'in his own
write'.
Zijn boodschap van 'all you need
is love' heeft voor mij altijd bijzonder gevloekt met de manier
waarop hij omging met zijn eerste zoon: Julian Lennon. Die overigens
een bovenste beste kerel lijkt, hoewel nogal aan de depri kant. Hij
heeft een zeer vergelijkbare stem, en toch heb ik nooit naar zijn
muziek geluisterd en ben ik dat ook niet echt van plan. Vreemd hoe
mensen hoe mensen toegang vinden tot muziek...
Mijn vrouw was zo goed om een
T-shirt te beschilderen met het gezicht van John. Waarvoor ik haar
nogmaals hartelijk wil danken.
John Lennon en The Beatles waren
de reden waarom mijn moeder mijn haar moest knippen terwijl ik
sliep. Eén kant per nacht... In die tijd kon ik niet aan een lief
geraken. Dus 'all you need is love', kon ik met veel smachten
meezingen.
Een van zijn betere quotes is
deze:
Je weet meestal dat een Beatles
nummer van John Lennon is als de tekst in 'ik-vorm' is geschreven
John deed zijn best om feminist te
zijn en zei onder andere: 'woman is the nigger of the world'. He
tried to walk to talk en wijdde zich enige tijd toe aan
huishoudelijke taken terwijl Yoko Ono de financiële zaken en de
business kant van de muziek beheerde.
Er bestaat een hele film 'the
hours and the times' over het mysterieuze weekend waarin John Lennon
en manager Brian Epstein verdwenen. Of de twee seks hadden, weet ik
niet, en dat maakt ook helemaal geen verschil.
Van zijn solocarrière vind ik
'mother', 'instant karma', 'well well well', 'how do you sleep at
night?' en 'cold turkey' de beste nummers
Toen the Beatles nog concerten
gaven en de fans zo hysterisch schreeuwden dat de muziek niet meer
te horen was, schreeuwde hij obsceniteiten in de mirco. De grootste
storm stak echter op toen hij in Amerika zei: 'we're more popular
than jesus'
John Lennon zat vol diepe
onzekerheden. Tijdens opnames in de studio wilde hij absoluut
vermijden dat hij zijn eigen stem kon horen.
The Beatles hebben moordend veel
samen op podium gestaan, vooral tijdens hun tijd in Hamburg. Ze
speelden voor peanuts, praktisch non-stop, op amfetamines om wakker
te blijven. Tegenwoordig kent iedereen de regel van '10.000 uren':
wat het ook is waar je wereldtop in wil worden, je moet er 10.000
uren voor oefenen en openstaan voor serieuze feedback. The Beatles
klopten in Duitsland zeer lange dagen en toen ze terugkwamen in
Engeland zaten ze aan die 10.000 uur en... braken ze massaal door.
10.000 uur, dat is zes uur oefenen mét kritische feedback per dag,
en dat ongeveer 4,5 jaar lang. But who ever does that? Die
enkelingen zoals The Beatles. Volgens auteur Malcolm Gladwell is
Bobby Fischer de enige die ooit ontsnapt is aan de regel van 10.000
uur. Die werd wereldkampioen schaken met 9.000 uur achter de kiezen.
Volgens dezelfde theorie is wonderkind Mozart eigenlijk een
laatbloeier, want die had er al een stuk meer dan 10.000 uur
opzitten toen hij doorbrak.
John Lennon was een grote
vreetzak. Hij ziet er op de meeste foto's nogal slank uit, maar de
kerel kon naar 't schijnt een serieus stukske vreten. I sympathize!
(Russell Brand die ik al eerder vermeldde en mij in een (ultra)light
versie aan John doet denken, heeft overigens last van boulemie)
Lucy in the sky with diamonds
zou niet geschreven zijn door de invloed van LSD, maar gebaseerd
zijn op een tekening van zoon Julian. Julian had zoals al gezegd,
geen goeie band met zijn vader, die totaal niet voorbereid was op
het vaderschap en had een betere band met Paul McCartney.
Als iemand met -tegen beter weten
in- een zwak voor astrologie, is het toch opvallend dat elke Beatle
perfect past bij zijn sterrenbeeld. John (weegschaal) en Paul
(tweelingen) vormen bijvoorbeeld een ideaal astrologisch duo.
Mijn ex-schrijfpartner -hij heeft
het te druk met zijn solocarrière- noemt mij Lennie, naar John
Lennon, en ik noem hem Macca, naar Paul McCartney. Astrologisch zijn
we echter minder compatibel, ik zijnde vissen-ram en hij zijnde een
op en top ram. Dat geeft veel herkenning en sympathie, maar te
weinig echte kruisbestuiving. We lijken wat te goed op elkaar. En
als pure ram is hij te zeer monomaniac (nee, dat is niet hetzelfde
als een egomaniac, dat heb ik niet gezegd, Macca)
Ik mocht als kind van mijn vader
IN GEEN GEVAL zeggen dat John Lennon een genie was. IN GEEN GEVAL.
Ik schrok toen een beetje van de heftigheid van dat gebod, maar ik
veronderstel dat hij wilde zeggen: iedereen kan John Lennon zijn, je
moet er gewoon verdomd veel discipline voor opbrengen. En geluk
hebben (maar volgens mij volgt geluk uit voorbereid zijn op geluk
door... discipline)
Ja, ik geloof dat Yoko een door en
door manipulatief persoon is, maar ik geloof ook dat ze John iets te
bieden had, dat hij nergens anders kon vinden. Misschien de kracht
om zichzelf te zijn?
Om één of andere morbide reden
vind ik het nodig om Youtubevideo's te zoeken waar de andere
Beatles wenen als ze het over John hebben... Voor Ringo en Paul heb
ik die gevonden.
Maar
voor George, die stiekem, of nee, nogal openlijk, de dood verkoos
boven het aardse, vind ik niks. Wel een tamelijk gemeen
telefoongesprek tussen George en John, vlak voor diens dood. Zo'n
telefoongesprek dat alleen kan plaatsvinden tussen twee mensen die
elkaar door en door en door kennen en exact weten waar ze moeten
trappen als het moet pijn doen. Ach ja, onder vrienden, mag het al
eens pijn doen.
Een van zijn betere grappen blijft: "For our last number, I'd like to ask your help. Would the people in
the cheaper seats clap your hands. And the rest of you, if you'll just
rattle your jewelry."
Een van mijn favoriete psychologen, Gabor Mate, gebruikt twee nummers van John Lennon ('Mother' en het minder bekende, maar zeer gevoelige 'I call your name') in één van zijn lezingen over hoe we kinderen en masse affectief beschadigen: https://www.youtube.com/watch?v=E9grl42lGzc
Zijn eerste vrouw Cynthia, schreef een openhartige boek 'John' over haar huwelijk met de Beatle. Je krijgt een beeld van een tamelijk overdonderde jongeman met veel onzekerheden en angsten, heel hard op zoek naar iets 'hogers', die van de ene dag op de andere compleet veranderd na zijn kennismaking met Yoko Ono. Hij gaat van dan af erg onverschillig om met zijn zoon Julia en ex-vrouw Cynthia. Uiteindelijk probeert hij wel de brokken te lijmen. Vooral in de periode met May.
Iedereen -ouder dan 12 in 1980- zou zich naar 't schijnt herinneren waar hij was de dag dat John Lennon stierf. Deze sportcommentator heeft die dag alleszins geen fut meer om de match American Football nog verder te bekijken. 'This is just a football game. No matter who wins or loses. An unspeakable tragedy has been confirmed to us...' Bekijk hier
Voor wie vindt dat hij geen tijd mag verspillen door blog posts te lezen over overleden idolen
De mens ging wel door een, euhm, zekere transformatie doorheen de jaren