De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot What we think we become
11-11-2009
De inkleurder van kabouter Wesley
Acht jaar samen in de klas gezeten en nu pas voegen we
elkaar toe op facebook.
Elkaar een hele tijd uit het oog verloren en de vooroordelen
zijn hooggespannen.
Hij denkt die vult rekken in de Aldi en ik denk die is
inpakker in de Colruyt
Maar nee, den Benny doet nu full-time wat hij in het
middelbaar ook al deed, tekeningskes maken, van salamanders (naar het door hem
pas ontdekte, gelijknamige Gentse café) tot hete wijven met tetten zo rond dat
ze er mee naar hun werk stuiteren. In zoverre hete wijven natuurlijk een werk
moeten hebben. Die gast zit met acht in de klas in een animeerschool die
verdorie niet van karton alleen is (wel bijna helemaal) en zelfs een
opnamestudio heeft die werkelijke álles opneemt.
Met mij is het ook bijna goed afgelopen. Ik ben leerkracht
geworden, nu toevallig wel in een goede school, in tegenstelling tot de
jeugdgevangenis, Middenschool Istanbul, waar ik vorig jaar stond. Het concept
van de jeugdgevangenis hield voornamelijk in dat de leerlingen de leerkrachten
gijzelden en ook geselden, verbaal schoffeerden en folterden als ketters, zodat
ik het uiteindelijk enkel kon vinden met de Dari-sprekende Afghanen en de
Georgische en Tsjetsjeense enclave die Russisch sprak, omdat ik die verstond en
omdat die in land van herkomst ook al verdrukt werden.
Op mijn nieuwe school zit slechts één Turkse medemens en
daar kan ik het dan ook nog eens geweldig goed mee vinden, dus het gaat mij
voor de wind in de pedagogische sfeer. Ik hoef geen Albanees meer te
verwijderen van de benauwde keel van een met parfumflacon gewapende Thai. Ik
kan zo waar rustig les geven.
Benny zit drie keer op kot in Gent. Een keer hier vlakbij de
kinepolis, één keer op de Belgradolaan en ook één keer aan de watersportbaan.
Hij werkt op de Ajuinlei met sympathieke bazen die hem er vriendelijk op wijzen
als de halve kilo weed die hij steevast in zijn borstzakje zitten heeft, op de
grond is gevallen. Samen met Guy Mortier heeft hij meegewerkt aan de scenarios
van de film van Suske en Wiske, de Texas Rakkers.
Guy Mortier zegt
hierover in Guido Magazine:
Benny en ik zijn pas
begonnen toen er al een basisscenario was, van Dirk Nielandt, op basis van het
stripalbum. Het eerste wat we hebben gedaan, is de spreektaal natuurlijker
maken. Tempo, extra dialogen, geen lange zinnen, humor, al eens een nieuwe
situatie... Ze hadden ons bovendien gevraagd om de film ook voor volwassen
aangenaam te maken, wat we hebben geprobeerd door er wat absurde humor in te
steken. Vooral Benny had een pak absurde grappen bedacht, maar ze zijn bijna
allemaal gesneuveld in de definitieve versie. Tja, we dachten dat kinderen er
niets op tegen zouden hebben en dat volwassenen er eens mee zouden kunnen
lachen... Zo had we op een bepaald
moment bedacht dat tijdens het revolverduel een haar op Lambiks hoofd tegen hem
zou beginnen te praten. (lacht) Ook de dieren
wilden we doen spreken, maar toen hebben ze ons duidelijk gemaakt dat elk nieuw sprekend
personage weer zoveel geld kost, en het was al zo duur, dus we moesten dat wel
schrappen. Kortom, we zijn in alle mogelijke richtingen bezig geweest. Daar
kwam dan feedback op, zodat we na een
tijdje begonnenin te zien wat we niet
moest doen. De werkstudenten die onze studio kuisten, ludieke bijnamen geven of
de pornoversie van Wiske flyeren bij de poort van een basisschool. Dat kon dus
allemaal niet. Als scenarist moet je vooral zeer nederig zijn. Benny heeft daar
soms een probleem mee en dan vooral als hij onder de invloed is van paddos.
Hij heeft ook sterk de neiging om voortdurend de lijn ik was zat, ik weet het
niet meer als excuus te gebruiken. Wat ons na een auto-ongeval in Amsterdam
bepaald zuur is opgebroken. Maar soit, die jongen heeft veel in zijn mars en in
zijn borstzakje, dus die komt er wel.
In onze reeks jonge salamanders volgt binnenkort een
interview met Benny Raimondi, de man die u, zonder het goed en wel te beseffen,
reeds tweemaal op tv zag en die niet alleen kabouter Wesley inkleurt, maar ook
mee werkt aan de nieuwe Pixarfilm Downer, over de Scandinavische
grunge-eekhoorn, Krut Köppijn, die op 27 maandige leeftijd de tol van de roem
begint te voelen en als nieuwste nummer suicide by the snowside uitbrengt.
Ook plot en dialogen zijn van de hand (voor wie Benny beter kent: de hand die
aan de arm zit met alle festivalbandjes waarin een biologische kweekvijver is
geslopen) van