De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot What we think we become
08-12-2014
34 persoonlijke dingen over John Lennon, 34 jaar na zijn dood
34 jaar geleden, op 8 december 1980, werd John Lennon
afgeknald door een verwarde fan, Mark David Chapman (die om die
reden nog steeds opgesloten zit). Vandaar kort even 34 persoonlijke
dingen over John Lennon:
Yup, John Lennon is mijn favoriete
Beatle. Ik vind zijn accent het leukst, ik vind hem het meest
onderhoudend als hij iets vertelt, ik vind de Beatle nummers die hij
geschreven heeft de betere? Eeuwige optimist Paul past bijvoorbeeld
niet bij mij. George is te esoterisch. En Ringo... Nou ja, Ringo zal
allicht wel onderschat zijn, maar ik ken niks van drummen, dus ik
weet het niet.
Mijn pa leek redelijk goed op John
Lennon toen hij jong was. Toen ik een poster van John Lennon op mijn
kamer had hangen, vroegen mensen regelmatig en nogal beschuldigend
waarom ik een poster van mijn vader op mijn kamer had hangen.
Blijkbaar is dat not done.
Naar eigen zeggen was zijn
gelukkigste tijd, de korte periode waarin hij 'onder goedkeurend en
besturend oog van puppet master Joko' een relatie had met May Pang.
Een Chinees-Amerikaanse dame, die verdorie een hete babe is, zie
foto's.
In de film Backbeat is John
Lennon het interessantste personage. Vooral zijn onverklaarbare
fundamentele kwaadheid valt daar op. Lang voor hij liefde en
pacifisme ging prediken. Clip uit de film
Tegenwoordig doet Russell Brand
mij een beetje denken aan John Lennon, al is John ongewijfeld
getalenteerder (of gedisciplineerder) dan Russell Brand die er
ondanks zijn turbo eloquentie als een opgeschoten moeilijk te
scholen 12-jarige blijft uitzien.
Weinig geweten is dat John enkele
boeken schreef en dat hij daar prijzen voor gewonnen heeft, nog voor
hij het icoon was zoals we hem nu kennen. Zie het book 'in his own
write'.
Zijn boodschap van 'all you need
is love' heeft voor mij altijd bijzonder gevloekt met de manier
waarop hij omging met zijn eerste zoon: Julian Lennon. Die overigens
een bovenste beste kerel lijkt, hoewel nogal aan de depri kant. Hij
heeft een zeer vergelijkbare stem, en toch heb ik nooit naar zijn
muziek geluisterd en ben ik dat ook niet echt van plan. Vreemd hoe
mensen hoe mensen toegang vinden tot muziek...
Mijn vrouw was zo goed om een
T-shirt te beschilderen met het gezicht van John. Waarvoor ik haar
nogmaals hartelijk wil danken.
John Lennon en The Beatles waren
de reden waarom mijn moeder mijn haar moest knippen terwijl ik
sliep. Eén kant per nacht... In die tijd kon ik niet aan een lief
geraken. Dus 'all you need is love', kon ik met veel smachten
meezingen.
Een van zijn betere quotes is
deze:
Je weet meestal dat een Beatles
nummer van John Lennon is als de tekst in 'ik-vorm' is geschreven
John deed zijn best om feminist te
zijn en zei onder andere: 'woman is the nigger of the world'. He
tried to walk to talk en wijdde zich enige tijd toe aan
huishoudelijke taken terwijl Yoko Ono de financiële zaken en de
business kant van de muziek beheerde.
Er bestaat een hele film 'the
hours and the times' over het mysterieuze weekend waarin John Lennon
en manager Brian Epstein verdwenen. Of de twee seks hadden, weet ik
niet, en dat maakt ook helemaal geen verschil.
Van zijn solocarrière vind ik
'mother', 'instant karma', 'well well well', 'how do you sleep at
night?' en 'cold turkey' de beste nummers
Toen the Beatles nog concerten
gaven en de fans zo hysterisch schreeuwden dat de muziek niet meer
te horen was, schreeuwde hij obsceniteiten in de mirco. De grootste
storm stak echter op toen hij in Amerika zei: 'we're more popular
than jesus'
John Lennon zat vol diepe
onzekerheden. Tijdens opnames in de studio wilde hij absoluut
vermijden dat hij zijn eigen stem kon horen.
The Beatles hebben moordend veel
samen op podium gestaan, vooral tijdens hun tijd in Hamburg. Ze
speelden voor peanuts, praktisch non-stop, op amfetamines om wakker
te blijven. Tegenwoordig kent iedereen de regel van '10.000 uren':
wat het ook is waar je wereldtop in wil worden, je moet er 10.000
uren voor oefenen en openstaan voor serieuze feedback. The Beatles
klopten in Duitsland zeer lange dagen en toen ze terugkwamen in
Engeland zaten ze aan die 10.000 uur en... braken ze massaal door.
10.000 uur, dat is zes uur oefenen mét kritische feedback per dag,
en dat ongeveer 4,5 jaar lang. But who ever does that? Die
enkelingen zoals The Beatles. Volgens auteur Malcolm Gladwell is
Bobby Fischer de enige die ooit ontsnapt is aan de regel van 10.000
uur. Die werd wereldkampioen schaken met 9.000 uur achter de kiezen.
Volgens dezelfde theorie is wonderkind Mozart eigenlijk een
laatbloeier, want die had er al een stuk meer dan 10.000 uur
opzitten toen hij doorbrak.
John Lennon was een grote
vreetzak. Hij ziet er op de meeste foto's nogal slank uit, maar de
kerel kon naar 't schijnt een serieus stukske vreten. I sympathize!
(Russell Brand die ik al eerder vermeldde en mij in een (ultra)light
versie aan John doet denken, heeft overigens last van boulemie)
Lucy in the sky with diamonds
zou niet geschreven zijn door de invloed van LSD, maar gebaseerd
zijn op een tekening van zoon Julian. Julian had zoals al gezegd,
geen goeie band met zijn vader, die totaal niet voorbereid was op
het vaderschap en had een betere band met Paul McCartney.
Als iemand met -tegen beter weten
in- een zwak voor astrologie, is het toch opvallend dat elke Beatle
perfect past bij zijn sterrenbeeld. John (weegschaal) en Paul
(tweelingen) vormen bijvoorbeeld een ideaal astrologisch duo.
Mijn ex-schrijfpartner -hij heeft
het te druk met zijn solocarrière- noemt mij Lennie, naar John
Lennon, en ik noem hem Macca, naar Paul McCartney. Astrologisch zijn
we echter minder compatibel, ik zijnde vissen-ram en hij zijnde een
op en top ram. Dat geeft veel herkenning en sympathie, maar te
weinig echte kruisbestuiving. We lijken wat te goed op elkaar. En
als pure ram is hij te zeer monomaniac (nee, dat is niet hetzelfde
als een egomaniac, dat heb ik niet gezegd, Macca)
Ik mocht als kind van mijn vader
IN GEEN GEVAL zeggen dat John Lennon een genie was. IN GEEN GEVAL.
Ik schrok toen een beetje van de heftigheid van dat gebod, maar ik
veronderstel dat hij wilde zeggen: iedereen kan John Lennon zijn, je
moet er gewoon verdomd veel discipline voor opbrengen. En geluk
hebben (maar volgens mij volgt geluk uit voorbereid zijn op geluk
door... discipline)
Ja, ik geloof dat Yoko een door en
door manipulatief persoon is, maar ik geloof ook dat ze John iets te
bieden had, dat hij nergens anders kon vinden. Misschien de kracht
om zichzelf te zijn?
Om één of andere morbide reden
vind ik het nodig om Youtubevideo's te zoeken waar de andere
Beatles wenen als ze het over John hebben... Voor Ringo en Paul heb
ik die gevonden.
Maar
voor George, die stiekem, of nee, nogal openlijk, de dood verkoos
boven het aardse, vind ik niks. Wel een tamelijk gemeen
telefoongesprek tussen George en John, vlak voor diens dood. Zo'n
telefoongesprek dat alleen kan plaatsvinden tussen twee mensen die
elkaar door en door en door kennen en exact weten waar ze moeten
trappen als het moet pijn doen. Ach ja, onder vrienden, mag het al
eens pijn doen.
Een van zijn betere grappen blijft: "For our last number, I'd like to ask your help. Would the people in
the cheaper seats clap your hands. And the rest of you, if you'll just
rattle your jewelry."
Een van mijn favoriete psychologen, Gabor Mate, gebruikt twee nummers van John Lennon ('Mother' en het minder bekende, maar zeer gevoelige 'I call your name') in één van zijn lezingen over hoe we kinderen en masse affectief beschadigen: https://www.youtube.com/watch?v=E9grl42lGzc
Zijn eerste vrouw Cynthia, schreef een openhartige boek 'John' over haar huwelijk met de Beatle. Je krijgt een beeld van een tamelijk overdonderde jongeman met veel onzekerheden en angsten, heel hard op zoek naar iets 'hogers', die van de ene dag op de andere compleet veranderd na zijn kennismaking met Yoko Ono. Hij gaat van dan af erg onverschillig om met zijn zoon Julia en ex-vrouw Cynthia. Uiteindelijk probeert hij wel de brokken te lijmen. Vooral in de periode met May.
Iedereen -ouder dan 12 in 1980- zou zich naar 't schijnt herinneren waar hij was de dag dat John Lennon stierf. Deze sportcommentator heeft die dag alleszins geen fut meer om de match American Football nog verder te bekijken. 'This is just a football game. No matter who wins or loses. An unspeakable tragedy has been confirmed to us...' Bekijk hier
Voor wie vindt dat hij geen tijd mag verspillen door blog posts te lezen over overleden idolen
De mens ging wel door een, euhm, zekere transformatie doorheen de jaren
Tags:William Peynsaert, John Lennon, John Lennon 24 jaar dood, 24 jaar na de dood van John Lennon, moord op John Lennon
07-12-2014
Niet serieus :: Dingen posten op 'www.writehistory.be'
Hoe kunt ge daar nu iets gaan posten?
Mijn vaste schrijfpartner, een ervaren
auteur, die haar métier verdomd serieus neemt en ver wegblijft van
woordendiarree, in tegenstelling tot mezelf, die dagelijks literaire
laxatieven door mijn systeem en mijn toetsenbord jaag, zegt: 'Hoe
kunt ge daar nu iets gaan posten? De enige reden lijkt mij om
slechter te mogen schrijven.'
Writehistory is een site voor
schrijvers. Tenminste, dat is de bedoeling, want mensen die
gepubliceerd raken bij gevestigde uitgeverijen, steken hun tijd niet
in iets als writehistory. De site is vrij eenvoudig gemaakt en je kan
er elke dag maximum één verhaal en één gedicht kwijt. Het
overgrote deel van de gebruikers post geen verhalen, maar wat men in
het Engels 'rants' noemt, die met haken en ogen aan elkaar hangen en
vol taalfouten staan. Enkele jaren geleden kende de site wat meer
activiteit, maar de site is betalend en tegenwoordig zijn er
paradijzen voor aandachtszuchtigen als Facebook en Twitter waar men
gratis en voor niks zijn exhibitionistische verbale scheten op de
wereld kan afvuren.
'Waarom doet ge dat dan?'
In de vage, vage hoop dat er daar
enkele mensen tussen zitten, die serieuze feedback geven op gemeende
pogingen tot verhalen. Af en toe zitten er echt mensen tussen die
goed bedoelde opbouwende commentaar geven. En dat doen ze gratis en
voor niks. Nee, ze betalen er zelfs nog voor ook. Daarom dus, en uit
routine, want schrijven is vooral routine. En het werkt als een
online archief, omdat je elke dag maar één ding mag posten krijg je
na verloop van tijd een heel goed overzicht over waar je mee de
afgelopen jaren (betaal ik al zo lang voor writehistory??) mee bezig
was.
Ook is overigens duidelijk dat ik bijna
uitsluitend reactie krijg als ik over seks lul. Maar aangezien ik dat
thema kotsbeu ben, moet het dan maar zonder reacties.
'Nee, serieus, waarom doet ge het dan?'
Ja, het is natuurlijk stupide.
Schrijfsels uitstrooien over het internet in de vage, onrealistische
hoop om een verbinding te krijgen met een verwante ziel, ergens, op
de een of andere manier. Nee, writehistory is zeker niet de beste
manier. Bloggen in het wilde weg, is ook echt niet de manier.
Aan de toog hangen van een café is
waarschijnlijk een betere manier, maar ik drink niet graag alcohol,
en let's face it: als ge geen alcohol drinkt, geraakt ge zelden echt
in gesprek op café. En dus ramt het schrijverke zijn literaire
laxatieven uit zijn afgeleefd toetsenbord. En mijn professionele
schrijfpartner kijkt er een beetje triestig naar en zet enige gezonde
druk om de kunst van verhalen vertellen onder de knie te krijgen, los
van enige vluchtige aandacht op sites voor (opgepast :: er volgt een
vooroordeel!!) derderangs wanna be schrijverkens.
Wat mijn
schrijfpartner vraagt is eigenlijk: 'Hebt ge dan geen sikkepit
zelfrespect meer?' En wat ik zelf vraag, is: hoe ver wil ik gaan om
een mini beetje aandacht te krijgen, van mensen die ik nooit te zien
krijg in real life? Dat is namelijk DE formule om slecht te
schrijven: schrijven voor aandacht, en niet omdat je een verhaal voor
je ogen ziet dat je gewoon moet opschrijven, ook al was je de laatste
mens op aarde en je zeker wist dat niemand het ooit zou lezen.
Tags:schrijftips, schrijfadvies, leren schrijven, hoe schrijf ik een roman, een bestseller schrijven, bestseller formule
Tien essentiële tips voor succes
Ik
ga mij bij een aantal van mijn vrienden absoluut niet populair maken
met deze tips, want er ligt een soort taboe op denken dat je succes
kan hebben, dat je dat zelf grotendeels in handen hebt. Het is bijna
verboden om echt je dromen te koesteren en daar voor te gaan. Genoeg
mensen liggen in hinderlaag om je dromen meteen te doorzeven, van
zodra je er durft voor uitkomen. Vandaar tip 1.
Negeer alle
'realistische' mensen die je zeggen dat je niet kan bereiken wat je
wil bereiken. Dit slaat ook op mensen die misschien op dit moment
niet in je omgeving zitten, maar het ooit wel. Vergeet de leerkracht
die zei dat het niet kon. Vergeet de maat die er zeker van was dat
het leven miserie was en dat succes afhing van geluk. Vergeet al die
shit. Je komt er geen stap verder mee, je voelt je down, het is
gewoon niet 'empowering'. Omring je met mensen die blij worden als
je succes hebt. Omring je met mensen die zelf ook compromisloos voor
hun dromen gaan. Een psychologisch axioma zegt: We zijn
het gemiddelde van de vijf mensen waarmee we het meeste contact
hebben. Zorg ervoor dat die vijf mensen je droom steunen,
kies vijf mensen die zelf een goed rolmodel zijn.
Visualiseer zo
gedetailleerd mogelijk wat je precies wil bereiken. Visualiseer je
bestemming zo duidelijk, dat je je nu al heel goed voelt, als je
denkt aan hoe het voelt om op die bestemming te zijn. Beleef het nu
al, stap in je droom. Dit moet je vervullen met opwinding, dit moet
lekker voelen, telkens je dit voelt, moet het voelen alsof je
adrenaline kan tappen. Is dat niet het geval, ga dan naar tip 3.
Je doel moet groot
zijn, mik hoog, mik naar iets waarvan je echt wild wordt als je er
aan denkt. Hoe opwindender de droom, hoe meer energie je zal krijgen
om er voor te gaan. Als je droom groot genoeg is, zal je vanzelf
geactiveerd raken.
Herinner jezelf
voortdurend aan de droom en doe dit zo concreet mogelijk. Verander
de ringtone van je gsm op passende wijze. Hang je huis vol posters
die je droom uitbeelden. Alles wat je droom vertolkt, beeldjes,
foto's, spreuken, eender wat, verspreid het overal. Er zijn massa's
mogelijkheden. Verander de welkomstekst van je gsm door enkele
essentiële woorden die je aan je droom herinneren. Zorg dat deze
reminders je een postief gevoel geven over je droom en een
energiestoot geven.
Zoek modellen.
Zijn er mensen voor wie jouw droom nu al realiteit is? Zoek hen,
contacteer hen en vraag hoe ze het gedaan hebben. Aarzel niet.
Mensen die gelukkig zijn, succesvolle mensen zijn bijna altijd heel
erg bereid om hun kennis en hun ervaring te delen. Blijf zoeken tot
je een goed model vindt dat je de weg wijst. Remember: de leraar
komt als de leerling klaar is. Dus wees klaar om te leren.
Een van de
grootste obstakels is angst om te falen. Heel belangrijk: Falen
bestaat niet. Neem dat aan: Falen bestaat niet. Er zijn alleen
LEERMOMENTEN. Telkens je iets probeert en het lukt niet, heb je iets
geleerd. Je hebt dan één methode geëlimineerd waarmee het niet
lukt. Probeer gewoon vrolijk een andere. Er komt een methode die wél
lukt.
Zorg er niet
alleen voor dat je een mentor hebt, maar ook dat je zelf mentor van
iemand bent. Een mentor kan je met sprongen vooruit laten gaan. Maar
even belangrijk is zelf mentor zijn van iemand die minder ver staat
dan jij. Waarom? Omdat de snelste manier om iets te leren het aan te
leren aan iemand anders is. Wat je iemand leert, leer je zelf beter
doordat je de moeite moet doen om het goed uit te leggen. Je bekijkt
de skill of de kennis terug van beginnerlevel en je ziet dan beter
de finesse ervan. Ook: door er les over te geven, versterk je de
passie van wat je weet en kent. Een goeie regel: telkens je iets
nieuws leert, ga het dan meteen aan iemand anders leren, dan leer je
het direct dubbel zo goed.
Doe dagelijks
positieve affirmaties. Wil je bijvoorbeeld fysiek in topvorm zijn,
herhaal dan dagelijks mét visualisatie: Ik ben in topvorm, in ben
in topvorm. Stel je daarbij je lichaam voor zoals dat er voor jou
uitziet als het in topvorm is. Positieve affirmaties moet je
formuleren in de tegenwoordige tijd en nooit ontkennend. Zeg dus
niet: 'Ik eet geen suiker meer', zeg: 'ik eet alleen gezonde dingen,
zoals x, y en z'. Begin elke dag met positieve affirmaties, en voor
je gaat slapen, visualiseer dan je droom en doe je positieve
affirmaties. Je geest zal die indrukken meenemen in je slaap.
Remember: je programmeert je hele wezen om voor je droom te gaan.
Heb vertrouwen.
Terwijl je je geest programmeert voor het succes dat je wil, is de
geest automatisch op zoek om dit succes te verwezenlijken. Panikeer
niet als je niet meteen ziet hoe je het succes zal bereiken.
Vertrouw erop dat je automatisch andere beslissingen zal nemen,
omdat je je open hebt gesteld voor het succes. Je hebt je
onderbewust als het ware het bevel gegeven om naar het succes toe te
werken.
Wees zo specifiek
mogelijk. Stel je niet als doel om te vermageren. Stel jezelf als
doel dat je vijf kilo wil vermageren. Stel jezelf niet als doel dat
je dit jaar meer wil lezen, stel jezelf als doel dat je dit jaar
minstens één boek per week leest. Plak hier ook steeds een
DEADLINE op. Zeg niet, ik wil alle boeken van Dostojevski uitlezen.
Zeg: 'ik lees alle boeken van Dostojevski uit tegen december 2015'
Dit zijn tien zeer
basic tips om meer succes in je leven mogelijk te maken. Het is de
top van de ijsberg, maar de essentie is er. Hoewel het interessant is
om je af te vragen waarom deze principes van succes werken, is die
vraag niet al te productief. Het belangrijkste is om de principes te
gebruiken. Ik kan je heel moeilijk uitleggen hoe elektriciteit werkt,
maar ik gebruik het elke dag.
Probeer het voor dertig
dagen en je zal merken dat deze principes een positief verschil
maken. Voor concete vragen over de toepassing van deze principes, kan
je mij altijd mailen.
Tags:William Peynsaert, tips succes, succes advies, succesvol zijn, the secret toepassen, de wet van de aantrekkingskracht, aantrekkingskracht, wetten aantrekkingskracht, succestips, we worden onze gedachten
Elke zondag zit ik in een Slowaakse mis
Het is hier een zondagsritueel: met de hele familie naar de kerk. Het ontbijt volgt pas daarna, maar ik bedrieg, ik eet ervoor én erna. Dit volk heeft nog rituelen, heeft nog een geloof. De woorden 'priester', 'kerk' en 'God' vallen hier minstens één keer per uur. Wat een onvoorstelbare ratio is.
Er lijken mij bepaalde voordelen aan te zitten. Het leven is hier simpeler. Alles wat gebeurt is Gods wil en dat is wel een handige wetenschap. Ik kom hier weinig identiteitscrisissen tegen, weinig mensen die totaal op drift zijn zoals ik die wel voortdurend ontmoet in Vlaanderen. De mensen zijn ook bescheiden, als ze al arrogant zijn, dan zijn ze dat op een collectieve manier: wij gelovigen versus die ontaarde atheïsten uit het westen met hun gestoorde homohuwelijken, etc. Als individu zijn ze zeer bescheiden en voelen ze zich naakte zondaars altijd onder het oordelende oog van God.
Soms benijd ik hen, want ze hebben een zeer intieme relatie met hun God. Hun God is een God van liefde, die helaas wel de meest vreselijke toestanden laat gebeuren op aarde, MAAR dat is dan de fout van de mens, want God is zo goed geweest om de mens vrije wil te geven. Die vrije wil heb je echter alleen om te kiezen of je wel of niet de wil van God doet. En als je dat niet doet, dan ben je fout bezig en loop je vroeg of laat tegen de lamp. Het lijkt allemaal een beetje parodoxaal in elkaar te zitten, maar hier stelt niemand zich daar vragen bij. Wie niet in God gelooft, zit voor de Slowaken vrij letterlijk 'in het donker'.
Er zijn ook nogal wat Slowaken die élke ochtend naar de kerk gaan. Op zondagnamiddag gaan de gesprekken nog steeds over de mis. NOOIT over wat de priester precies gezegd heeft, natuurlijk niet, tenzij hij een grapje heeft gemaakt, dan weer wel. Of de temperatuur in de kerk, was het niet te koud, dat is ook interessant. Nee, het gaat hem niet om de inhoud. Elke christen die enige zinnige uitleg wil geven aan de tegenstrijdigheden van het christelijke geloof moet zich in de meest kronkelige bochten wringen. Gelukkig gaat het hem niet om de inhoud maar om het ritueel, aan de herhaling, aan de vastigheid van het geheel, hoe intern onzinnig het ook is.
Knielen is de essentie
De essentie van de hele boel, is het knielen. Jawel, jawel, het knielen. Dat deel van de mis die een misviering doet lijken op een sessie fitness voor bejaarden. Op en neer. Knielen, staan, knielen, staan. De essentie van de mis is collectieve zelfkleinering, zelfvernedering. En, pas op, dat is gezond, jawel. Het is hier aangenaam toeven. Bij gebrek aan God wanen westerse mensen zich vaak zelf God van hun omgeving, die aanbeden moet worden via hun Facebookpagina en zo. Hier heb je dat een stuk minder. De mens is hier een nietig wezen, die leeft volgens de regels van God en zichzelf niet ophemelt. Het is aan God om te oordelen of het individu een goed leven leidt of niet. De kans is vrij klein, want het oog van de naald waar de gelovige doorheen moet kruipen is behoorlijk nauw. Maar dat houdt iedereen strak en scherp.
En ik verkies dit geestelijk klimaat tegenover dat van Vlaanderen, waar men een meergodendom heeft heruitgevonden, een polytheïsme waarbij men iedereen aanbidt die enige bekendheid geniet: politici, sportmannen, 'kunstenaars', tv-persoonlijkheden, enzovoort. Meestal vervagen de lijnen daartussen zeer snel. Want de wielrenner schrijft een boek (of doet alsof), de tv-persoonlijkheid komt op bij de verkiezingen, enzovoort. Als eeuwige Einzelgänger en buitenstaander verkies ik het Slowaakse geestelijke klimaat, omdat ik het goed ken van mijn kindertijd (mijn moeder heeft mij katholiek opgevoed, mijn vader heeft mij atheïstisch opgevoed en de meeste atheïsten kennen de Bijbel beter dan gelovigen) en omdat het toch nog altijd onderbouwder is, dan dat gedoe in Vlaanderen, waar men niet in God gelooft, maar God wel mist, en dus op drift is, voor niks meer staat, geen fundamenten heeft, behalve chronische zelfverheerlijking.
Writehistory :: Een site voor beginnende schrijvers
Wie zin heeft om een beetje feedback te krijgen van andere schrijflustigen, kan terecht op deze site: www.writehistory.be
Veel moet je er niet van verwachten, er zijn maar weinig actieve gebruikers. De meesten geven geen feedback en posten ook helemaal geen echte verhalen of zoiets. Maar af en toe kom je er iemand tegen die je goede opbouwende kritiek geeft.
Het kost een kleine som om een jaar actief te kunnen zijn op de site. Je kan er zowel proza als gedichten kwijt. En eigenlijk eender wat je maar uit je toetsenbord kan rammen. De gemiddelde leeftijd van de gebruiker lijkt mij aan de hoge kant, maar laat dat geen jonge mensen afschrikken. Het zijn meestal zeer sympathieke mensen en de actieve leden zijn bijna altijd vriendelijk in hun commentaren.
Tags:schrijftips, schrijfadvies, leren schrijven, hoe schrijf ik een roman, een bestseller schrijven, bestseller formule
William Peynsaert, De revolutie van Russell Brand :: Plezant, maar 't zal niet voor morgen zijn
Russell Brand is een komiek. Grappig vind ik hem niet. Tenminste niet tijdens zijn shows. Tijdens interviews is hij echter hi-la-risch. Omdat interviewers hem totaal niet aankunnen. In dit voorbeeld walst hij als een stoomtrein over de arme interviewer. Die interviewer bedoelt het goed,
maar hij krijgt er geen woord tussen. Ook raakt hij snel uit zijn lood geslagen, omdat Brand voortdurend zijn knie blijft aanraken. Brand gebruikt minstens drie technieken om zijn interviewer lam te maken:
-hij gebruikt constant hun voornaam om een band te scheppen -hij laat zich nooit onderbreken -hij raakt hen fysiek aan, of doet op zijn minst alsof ze al jaren samen aan de toog hangen in hetzelfde stamcafé
Zeer efficiënt. En op zich al grappig, want die interviewers weten niet wat gedaan om er een speld tussen te krijgen.
Soms vindt Brand een min of meer waardige tegenstander, zoals Jeremy Paxman of John Snow.
Wat je ook mag vinden van Brands opvattingen, onmiskenbare narcisme, eloquent, flitsend, maar soms leeg taalgebruik, je moet het hem nageven dat hij een charisma heeft, zoals ik dat in bijvoorbeeld Vlaanderen nog nooit of te nimmer heb waargenomen. Als wizzard van het woord kan ook geen enkele Vlaming op tv hem evenaren. Zo'n vuur zie je op de Vlaamse tv gewoonweg nooit.
Zijn nieuwste boek 'Revolution' met hemzelf op de cover als een soort nieuwe sexy messias (hij lijkt toevallig op Jezus en ook het troetelbeertje van extreem links: Che Guevara). Geen enkele politieke stroming weet iets aan te vangen met het boek. Het roept wel op tot een revolutie, maar dan één waar links niks mee aan weet te vangen. Hij roept op tot een spirituele revolutie. Ook overtuigt hij mensen op politici gewoon en masse te negeren. Wat inderdaad de beste optie lijkt om die machtswellustelingen (en dat zijn ze allemaal, van de eerste tot de laatste) buiten spel te zetten, zodat iedereen zijn eigen leven in handen neemt en zorg draagt voor elkaar. Russell roept eigenlijk simpelweg op tot 'ama et fac quod vis', 'heb lief en doe wat je wil'. Met zo'n boodschap kunnen politici niks aan, want die zien alles wat gebeurt als vertrekkende van een staatsapparaat, dat ze o zo graag zelf willen controleren. Brand heeft alleszins gelijk dat je met een bolletje te kleuren in een stemhok automatisch aan zelfcastratie doet en je macht afgeeft aan één of andere zeiker die het goed kan uitleggen en graag een kostuum draagt.
Brand krijgt zeer gemengde commentaren op zijn boek. Op amazon heeft hij er op korte tijd al honderden verzameld. Sommige verwijten hem van hypocriet te zijn. Hij is nu schatrijk, dus nu is het gemakkelijk om kritiek te spuien op het systeem. Die aanval pareert hij vrij vlot door te zeggen dat men hem 'bitter' noemde toen hij kritiek had als hij nog arm was. En nu hij rijk is en nog steeds kritiek heeft, is hij hypocriet.
De grootste verdienste van de man -of zijn boek nu een verkrachting is van het papier waarop het geschreven is of niet- is dat hij massa's jongeren heeft aangezet tot nadenken over politiek en over de maatschappij. Nogal wat politici moeten groen van jaloezie achterover vallen door de aandacht die de jongeman krijgt, met volgens hun een academisch aan alle kanten lekkend boek. Dat komt allicht omdat politici ten eerste notoir onsexy zijn én zich ook nog eens in allerlei bochten wringen om toch maar te zeggen wat de mensen willen horen (zelfs als ze doen alsof ze dingen zeggen die de massa niet wil horen). Brand is gewoon zichzelf, heeft de mazzel dat hij er goed uitziet, een ideale lengte heeft (1m85) en een onstuitbare spraakwaterval is, die op alles een antwoord heeft en desnoods de reacties van de journalisten kan ontzenuwen met vrij guitige humor.
Wie het boek wil kopen kan hier terecht. Je kan er ook de vele reacties lezen, een feest op zich.
Tags:revolutie Russell Brand, apolitiek, piratenpartij, Vlaamse komieken, Britse komieken, interview Jeremy Paxman, interview John Snow, Vlaamse journalistiek, Vlaamse televisie, messias, kritiek kapitalisme, maatschappijkritiek
Strip over foute leerkracht
De stripreeks over Herman Verkrijt, een 'foute' leerkracht, met als slogan 'Buiten de lijntjes kleuren, opent deuren', heeft een nieuwe aflevering. Je kan de stripreeks hier volgen.
De reeks is wat je noemt een 'acquired taste', je moet de figuur Verkrijt eerst leren kennen vooraleer het plezant en grappig wordt...
Een tiental afleveringen lezen, zou moeten volstaan om fan te zijn.
Commentaar is altijd zeer welkom. Dieter Walckiers und ikzelve proberen de reeks regelmatige te 'pimpen'. Wie naar de eerste afleveringen terugklikt, ziet al een hele evolutie, menen wij, bescheiden.
Gisteren hebben we hier naar 'Boyhood' gekeken. Ik ben fan van de 'Before'-trilogie. Before sunrise, Before sunset en Before midnight, drie films die de geschiedenis van een koppel volgen. Babbelfilms die puur om dialogen draaien. En ik was dan ook niet echt verbaasd toen ik achteraf zag dat deze film van dezelfde regisseur is. In 'Boyhood' gebeurt ook niet veel. Behalve dan dat je een kleine jongen ziet opgroeien tot hij 18 is. Mijn schoonvader sprong na afloop van de film recht en riep ontgoocheld uit: 'Dat ging nu echt over helemaal niks!'
En voor mij ging het over alles. Over het leven hoe het werkelijk is. Waarin nauwelijks iets gebeurt. De moeder van de jongen jammert op een bepaald moment: 'Ik had gewoon méér verwacht'.
Is dit de beste film van 2014 zoals nogal wat Amerikaanse critici beweren?
Dat zou best wel eens kunnen. De dialogen zijn zeer levensecht. Alle situaties zijn zeer herkenbaar. De psychologie blijft aan de oppervlakte, maar is subtiel genoeg. Zelf herkende ik vooral de irritante stoere mannenpraat van enkele zuipende patriarchale personages. De eerste vriendin van de jongen is smoking hot, wat mij betreft. (Een obscure actrice die Zoe Graham blijkt te heten). De groeipijnen zijn voelbaar, zonder schreeuwerig gedwangvoederd te worden door de regisseur.
Als je twee uur tijd vindt, zeker kijken. Blok alle mogelijk afleiding. En dompel je onder in een leven, niet meer of minder opmerkelijk dan dat van jezelf. Zoals het is. Met personages die stommiteiten begaan en soms geniaal zijn, en soms vervelend zijn en soms grappig, en soms stoer doen en soms openhartig broos zijn.
Het gaat over niks. Er is geen invasie van aliens. Er is geen aanslag op de president. Geen tikkende tijdbommen. Geen ontspoorde treinen. De CIA komt er niet aan te pas. De NSA wordt alleen maar eens vluchtig vermeld. Geen complotten. Geen derde wereldoorlog. Niemand wordt vermoord (hoera!), er zit zelfs geen achtervolgingsscène in.
Tags:Boyhood, recensie boyhood, films met dialogen, Before trilogie, Zoe Graham, groeipijnen
29-11-2014
Eten, schrijven en lezen in Slowakije
Yow Tom,
Ik zit in Slowakije dit weekend. In Banska Bystrica, een oude mijnstad in het hart van Slowakije. Elke plaatsnaam met 'Banska', wijst er trouwens op dat er in de buurt van de stad of het dorp ooit mijnen waren.
Soit, wat steek ik hier uit?
Veel lezen, veel schrijven en Slowaaks leren. Dat laatste voornamelijk via mijn schoonfamilie, die gelukkig veel te vertellen hebben en een zeer zuiver soort Slowaaks spreken, geen onverstaanbaar dialect.
Wat lees ik?
Boeken over de Amerikaanse Burgeroorlog. Voor mijn doctoraat over de burgeroorlog IN de burgeroorlog. Dat wil zeggen: Zuidelijken die niet tegen Noordelijken vechten, maar tegen andere Zuidelijken. Verder lees ik vooral romans (om zelf beter te schrijven) en boeken over psychologie (om een betere therapeut te zijn)
Ook kijk ik elke dag één film. Mijn schoonvader selecteert die vaak en dan 'spravime si kino', dat wil zeggen: dan maken we een cinemazaal van de woonkamer, hier op het zesde verdiep van een vrij groot flatgebouw. Waar het trouwens opvallend rustig is. Bij die films maak ik notities om beter te weten hoe men het beste een verhaal kan vertellen.
Elke dag eten we allerlei soorten soep, veel gebakken kaas (vyprazeny syr), uitstekende yoghurt (zo'n yoghurt hebben ze bij ons niet) en drinken we bijzonder veel koffie en thee, wat ik uitermate enthousiast toejuich.
Mijn vrouw- die niet weet dat ik deze blog actief onderhoud en dit dus niet leest- zou, indien wij samenwoonden en ik haar elke dag zou zien, mijn mogelijks abnormale nood aan vrouwen om mij heen kunnen bevredigen. Dat op zich is al verbazend, want wie mij van nabij kent, weet dat vrouwen voor mij drugs, inspiratie, leidraad, Poolster, vitale voeding, esthetische ontroering, enzovoort, enzovoort, zijn. Ik word een ander mens in gezelschap van een vrouw, een mens die ik weet te appreciëren, terwijl de mens die ik ben zonder vrouwen in de buurt, maar zeer matig op enige appreciatie kan rekenen van mijn kant. Zonder de roes van de vrouw, ga ik in een zombieslaap en doof ik uit. Wellicht zeer bizar, maar ik heb dan maar van de nood een deugd gemaakt. Gezien er drie miljard vrouwen zijn, hoef ik nooit zonder vrouwen te zijn. Sinds ik één vrouw helemaal op nummer één zet, is relationeel-juridisch wel flou wat ik nog met die andere vrouwen kan doen. Nu is mijn vrouw zo slim om te zeggen dat ik veel mag. Maar ik wil het haar toch liever niet aandoen om elke avond bang te moeten zijn of ik niet ergens in een ander bed rol. Mijn vrouw heeft mij monogaam gemaakt, evenwel zonder sinistere chirurgische ingrepen. Wat matig frustrerend is bij momenten -zie vorige blogpost-, al valt dat in België mee, omdat ik hier zelden vrouwen zie die ik onweerstaanbaar vind. In Slowakije zou ik bijvoorbeeld zot worden om niet bij mijn vrouw te zijn EN gewetenswroeging te hebben als ik andere vrouwen benader. Alleen al daarvoor zou ik toch nog terug verhuizen naar den Oost. Heute was ik ook in aantrekkelijk vrouwelijk gezelschap, wat in combinatie met de zon, deed oplichten wat het leven te bieden heeft. Mijn vrouw en schoonzus slagen daar ook steeds in, als we met drie in een eenpersoonsbed, gesandwicht naar tv liggen te kijken. Dat heeft een zeer harmoniserend effect en mijn aangeboren hardnekkige depressiviteit is met niets anders te bekampen, dus op internationale vrouwendag, wil ik in de eerste plaats mijn Czarina bedanken voor alle endorfines die ze losmaakt in mijn anders zo neerslachtige geest, alsook al die andere vrouwen die mij zo moeiteloos weten mee te leiden uit het zompige moeras dat mijn brein zo graag aanlegt.
Slick and Silk :: een klein amateuristisch filmprojectje
Het concept: Vrouwenversierder Slick wil zijn maat Silk leren vrouwen versieren, en dat mislukt keer op keer. (Bestaat ook in stripvorm op www.slickandsilk.com) We filmen dat met een digitaal fototoestel. De beeldkwaliteit daarvan is redelijk. Er is geen cameraman, geen regisseur. Gelukkig wel een scenario en twee acteurs. Wij zelf. Als de kijker zich zo hard amuseert als wij terwijl we filmen, zit het goed. 'Living in the material world' nog eens gezien. Over het leven van George Harrison. Prachtig om mensen te zien die puur voor hun artistieke leven gaan. Bij mij is er altijd een groot schuldgevoel, omdat ik mijn tijd steek in zo'n projectjes. Het is misschien dat schuldgevoel dat zo'n drive geeft. Maar het is ook dat schuldgevoel dat ervoor zorgt dat ik geen simpele verhaalkes durf vertellen en er altijd een schep te veel bovenop doe... Het overheersende gevoel sinds 2008 is uitputtende onzekerheid.
Deze nacht op het programma: een monoloog over Stalingrad schrijven. Wordt opgevoerd in Antwerpen binnenkort. Door 1 Russisch-Belgische actrice. Een miniem beetje glamour in mijn armzalig schrijversleven. Valt er nog iets nieuws te zeggen over die Kesselschlacht? Waarschijnlijk niet. En als oorlog gedenken oorlog kon vermijden, dan hadden we nu geen oorlogen meer. Maar ondanks het vieren van honderd jaar eerste wereldoorlog, en leuteren over nooit meer oorlog, een hele resem knappe anti-oorlogsfilms, staat Syrië in brand en marcheerde het Russische leger de Krim binnen. Dus wat moet ik er mee doen? Het entertainend maken. Wereldvrede zal het niet brengen. Als zelfs een topreeks als Unsere Mütter und unsere Väter de geesten van de mensen niet en masse kan pacificeren, dan ook mijn kleine monoloog niet.
Morgen vanaf de middag staat er wat anders op het programma, zijnde het amateuristisch in elkaar steken van een kortfilm over een vrouwenversierder (Slick) die zijn beste vriend, een complete kneus (Silk) wil leren vrouwen versieren, wat een onmogelijkheid blijkt, maar ze zijn allebei koppig. Ge kunt dat onnozel vinden dat we onze tijd daar in stoppen. Maar als niemand ooit toegaf aan die onnozele drang om toneeltje te spelen, was er op tv echt niks meer te beleven. En het is beter dan thuis liggen sudderen in zelfhaat. Waarom de mensheid verhalen nodig heeft, weet ik niet. Ik heb de indruk dat hoe meer inzicht ik krijg in verhalen en de nood aan verhalen hoe slechter het mijn schrijven vergaat. Je moet de chemische samenstelling van melk niet kennen om goeie melkkoeien te kweken. Ik schrijf en ik vervloek mezelf daar dagelijks om, maar ik zou niet weten wat ik anders moet gaan doen. Ik veronderstel dat je dan schrijver bent, als je het niet wil zijn, en het toch dagelijks doet.
Elke zaterdagochtend zit ik met een collega-schrijfster in de kelder van de bibliotheek van Aalst. 'De bunker', zegt de collega-schrijfster. Het is hier overdreven warm, ik claim het enige stopcontact voor mijn laptop en kleine kinderen OF oude mensen komen hier op internet. We schrijven hier van 9u30 tot 11u50. In die tijd kan je ongeveer drie A-4 pagina's schrijven. Zoals sommig e mensen samen gaan joggen, gaan wij samen schrijven. Kwestie van de discipline erin te houden en de angst te overwinnen. Want je moet toch maar de pretentie hebben om een wit blad te schenden met woorden.
Vandaag stond verder in het teken van mijn vrijwilligerswerk bij buddywerking. Mensen begeleiden die nood hebben aan een babbel. Babbelen kan ik goed. Dat vrijwilligerswerk is waarschijnlijk het meest interessante, uitdagende dat ik tegenwoordig doe.
Het leven zal wel nooit zo spannend worden als een aanslag plegen op Hitler. Wel zo gezellig als met een kop thee naar een film over Stauffenberg kijken. Al ware het nog gezelliger als de film Duits gesproken was. "Je kan niet alles hebben", zegt mijn vrouw.
In de trein. Ik zit te lezen. Kortverhalen van Anna Gavalda. Die mij totaal niet kunnen boeien. Foute keuze om mijn Frans wat op te kuisen (ik werk in Brussel). Een meisje recht voor mij prutst met haar smartphone. Ze heeft lang blond haar en een knalrode sjaal. Licht imponerend eigenlijk. Maar soit, vrouwen proberen versieren hoort er al enkele jaren niet meer bij.
Ze zucht hoorbaar. En sterk. Alsof ze een taart vol kaarsen uit
blaast. Maar tegen haar zin. Onze ogen raken. Altijd beter dan verbale
communicatie.
Tot mijn verbazing vraagt ze: "Bent u gelukkig met wat u doet, mijnheer?"
Niet: Bent gelukkig? Nee, specifieker, correcter wellicht: bent u gelukkig met wat u doet? Gezien ik sinds een jaar of twee eerlijkheid beoefen als een soort sport, zeg ik: "Ik probeer die vraag zoveel mogelijk te vermijden." Zij: "Zo bang van het antwoord?" Amai, heeft dit meisje wel Vlaamse roots? Ik ben bijzonder bevooroordeeld -allicht onterecht- tegenover mijn Vlaamsche medemensen. Spontaniteit schrijf ik hen bijvoorbeeld niet toe.
De conducteur komt langs. Stilte. Haar telefoon rinkelt opnieuw. De verbinding is slecht. "Ja, ik hoor u weer niet, zenne." De verbinding valt weg. Ze prutst nog wat op haar gsm. Ze zegt niks meer. "Lastige dag op het werk?", vraag ik. Ze zucht weer. Mijn halte is daar al.
Als ze ziet dat ik moet afstappen, zegt ze: "Volgende keer een echt antwoord he!" Ik stap naar huis. Dat is verdomme een gevaarlijke vraag. Bent u gelukkig met wat u doet? En kunt ge daar nog eerlijk op antwoorden? Als we echt helemaal vrij mochten kiezen, zouden we dan niet allemaal iets anders aan het doen zijn?
Volgens mijn verloofde bestaat er niet zoiets als een gelukkig leven. Zij denkt: het leven gaat niet over proberen leven in de zon, maar over leren dansen in de regen. Ik blijf op zoek naar de eeuwige zon, de ideale, bevredigende situatie. En misschien zoek ik nog altijd niet hard genoeg. Ik lees nu een boek over Gestalttherapie. Een individu wil zijn behoeften bevredigen en wil zichzelf waarmaken. En dat steeds in interactie met zijn omgeving. Op dit moment leef ik niet in de meest bruisende, stimulerende omgeving. Verander dat dan, zeggen geluksgoeroes. Follow your bliss. Volg wat je gelukkig maakt. Maar wat is dat? Ik krijg daar zeer uiteenlopende, nogal onpraktische antwoorden op. Wat maakt jou gelukkig?
Politieke meeting gisterenavond en politieke meeting deze ochtend. Zeer fijne mensen gezien, die nog willen delen met anderen. De meeste mensen willen delen, als ze er dank u voor terug krijgen. Nooit gedacht dat ik mij nog zoveel met politiek zou bezighouden. Ergens is het zonde van de tijd, maar het is even nodig als ademen. Niet aan politiek doen, is terrein laten voor de nukken van het grote geld. Veel plezanter was het toen ik in een Gentse winkelstraat een mooi meisje zag. Ik sprak haar aan. Ze studeerde psychologie. Haar vader bleek erg links te denken. Waarom doen we dat niet vaker? Een wildvreemde aanspreken op straat, gewoon zomaar, omdat de lentekriebels het vragen? Politiek ligt mij na aan t hart, omdat ik zoveel miserie zie. Graag was ik dat allemaal even vergeten, om de belangrijkste maaltijd van de dag te nuttigen en dat meisje te beffen in een studentenkot. Geen betere plek om haar jeugd in te drinken. Maar het volwassen leven riep mij als een hese sirene met doorrookte keel.
In een drukke winkelstraat passeren ons per uur honderden potentiele connecties. En tussen iemand kennen en niet kennen, staat geen muur. Een maand geleden had ik een tof treingesprek. Die jongeman heeft mijn werk gecontacteerd om mijn emailadres te krijgen, om ons gesprek verder te kunnen zetten. Als ik niet wil dat de superrijken ons verdelen, kan ik ook niet toelaten dat de ongeschreven sociale regels het doen. Wanneer sprak u voor het laatst een wildvreemde aan?
Of loopt u zoals ik meestal te veel te kniezen om die stap te zetten?
Voor het eerst bloggen op een I-Pad. De elektronische stenen tafel. Zou dat nooit zelf in huis halen. Heb hem in bruikleen van het werk. Zeer sympathiek. Als journalist ook wel nodig om snel en overal een artikel te kunnen rondsturen. In deze tijd waar we onszelf voorbijlopen, moet alles gisteren al gebeurd zijn en moeten we al vertrokken zijn waar we pas aankomen. Hoewel ik van dat opgefokte ritme permanent angst heb, begeleid ik in mijn vrije tijd mensen met psychische aandoeningen. Je kan dat gek vinden, maar dat kalmeert mij. Wat mij niet kalmeert, is de financiele ongelijkheid tussen mensen. Er lopen mensen rond die op een dag meer verdienen dan ik in een jaar. Dan voel ik mij een idioot. Of een zacht ei. Ik ben er van overtuigd dat mijn loon perfect mijn lage zelfvertrouwen weergeeft. Hoeveel zelfvertrouwen komt elke maand op uw bankrekening? Volgens anderen weerspiegelt mijn loon mijn ethische principes, waarvan ik niet wist dat ik ze had. Kan je van ethische principes rijk worden? Ondanks of net daarom?