De ups en downs van een schrijver, tolk, therapeut, echtgenoot What we think we become
24-12-2014
ik lijd aan aandachtszucht
Maar
dan wel in een eerder passief-agressieve vorm (uitleg volgt nog). Ik
ben mijn aandachtszucht als ziekte beginnen beschouwen, iets dat mij
afremt, een kanker, een tumor, een belemmering, een juk, een molensteen
rond mijn dikke nek, een dwangbuis, een vorm van zelfcastratie.
Serieus,
ik moet er echt mee stoppen, het maakt te veel kapot. Ge moet kunnen uw
ding doen zonder te denken aan aandacht, zonder afhankelijk te zijn van
aandacht die ge er voor krijgt, want anders gaat het mis en boet wat je
aanbiedt heel erg in aan kwaliteit, het wordt iets zeer kunstmatig,
steriel zelfs.
Die
nood aan aandacht, wijst op een groot gemis, een verloren lopen, een
niet weten wat doen met mijn talenten. Maar dat gemis valt eigenlijk
niet in te vullen door aandacht te krijgen voor geschrijf.
Bovendien
is wat ik doe vaak totaal niet origineel, veel te braaf of net
krampachtig stout en bijna boodschaploos. Ook ben ik niet flexibel in
mijn zoektocht naar aandacht. Ik krijg nooit genoeg aandacht, maar ik
zoek ook weinig naar nieuwe manieren om aandacht te krijgen. Mijn manier
om aandacht te krijgen is nogal onnozel. Ik kwak dingen op een totaal
onbekende blog.
En ik post elke dag iets op een site als writehistory. Die site heeft
met zijn megalomane naam eigenlijk geen publiek meer. Het is een beetje
een club voor bejaarden geworden die elkaar overstelpen met positieve,
slijmerige feedback waar je eigenlijk zelden iets aan hebt. Toch post ik
daar elke dag iets. Op zich is dat ok, het geeft routine. Maar iemand
die op een slimme manier op zoek zou gaan naar aandacht, zou dat niet
doen. Of zou het toch maar als een miniem onderdeel zien van een veel
grotere campagne om die behoefte aan aandacht te bevredigen.
Er
zijn nochtans opties. Ik zou veel meer toneel kunnen opvoeren, want dat
levert meer aandacht op dan geschrijf gratuit op internet zetten en ik
zou op zijn minst kunnen regelen dat ik publiceer op sites waar
tenminste lezers passeren. Ik zou vlogs kunnen maken in plaats van blogs
en die videos kan ik op YouTube zetten. In plaats van in het
Nederlands te schrijven, zou ik prioritair in het Engels kunnen
schrijven. Nu schrijf ik nog prioritair in het Nederlands en dat terwijl
mijn Engels eigenlijk beter klinkt, vlotter vloeit, dan mijn
Nederlands. Ik klink ook optimistischer, energieker, minder egocentrisch
in het Engels.
Dus
waarom dan niet? Is het gebrek aan aandacht veiliger dan wél aandacht
krijgen? Frustreer ik mezelf graag? Heb ik stiekem genoeg aan maar een
beetje aandacht van enkele kenners? Ja, ik moet eerlijk zeggen: Als ik
aandacht krijg, dan is het altijd van mensen die er verstand van hebben.
Maar het is niet genoeg.
Waarom schrijf ik deze post nu?
Enkele redenen:
-ik ben het kotsbeu dat ik als een nerveuze tic tientallen keren per dag check hoeveel hits Verkrijt krijgt,
hoeveel hits mijn blog krijgt, of ik nieuwe Twitter-volgers (ziek
woord) heb en of er misschien iemand gereageerd heeft op dat geschrijf
van mij.
-hoe meer ik schrijf in functie van aandacht hoe meer mijn schrijven in waarde zakt
-JimTV
heeft ons voorzichtig laten merken dat we Verkrijt simpeler moeten
maken als we op hun site willen blijven verschijnen. Maar ik merk nu
toch weerstand. Ik wil Verkrijt niet veranderen puur om te kunnen
blijven verschijnen op JimTV. Mijn artistieke partner gelukkig ook niet.
Aandacht krijgen, is wel degelijk een verslaving merk ik. Met dezelfde effecten:
-de dosis moet altijd groter, er is een enorm tendens naar gewenning
-je gaat jezelf in de uitverkoop zetten om je steeds stijgende behoefte te kunnen bevredigen
-het snijdt je af van de mensen in je omgeving, de mensen waarmee je werkelijk in contact komt
-je gaat in een zielig hoekje zitten met andere gebruikers en afhankelijken
-je hele leven vernauwt tot het alleen nog dat is: die verslaving.
Dus
genoeg. Ik heb Facebook gelukkig al enkele maanden geleden afgesloten.
Maar ik merk nu dat ik Ersatzmiddelen zoek. Methadon voor mijn heroïne.
Ik
moet cold turkey gaan en mijn aandacht geven aan kwalitatieve dingen,
niet aan een uiteindelijk leeg gegeven als x aantal hits vandaag.
Want wat verandert er voor mij persoonlijk nu echt of er 100 hits zijn
op een dag of 1000? Ik verlies alleen heel veel energie, mijn leven
raakt gereduceerd tot een wachten op hits. Mijn gedrag raakt bepaald
door aandacht krijgen. Ik vermijd plaatsen waarvan ik vermoed dat ik er
niet in het centrum van de belangstelling zal staan. Op plekken waar ik
niet in het centrum van de belangstelling sta, kruip ik helemaal in mijn
schulp, dan wil ik verdwijnen, wil ik weg. Ja, ik moet cold turkey
gaan en mij dringend concentreren op geven, in plaats van nemen. Hoe ik
dat concreet invul weet ik nog niet precies. Maar ik ga er vanuit dat ik
dingen begin te doen, als ik mij loskoppel van aandachtszucht.
Als
er nog mensen zijn die willen afkicken van hun aandachtszucht kunnen we
misschien een support group oprichten, wat peinst ge?
Tags: piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
23-12-2014
Een zelfportret om eens de balans op te maken
Tijdens
de Gestalttherapiegroep deden we een geleide visualisatie. We moesten
onze ogen dicht doen en ons stap voor stap concentreren op onze
afzonderlijke lichaamsdelen. Elk lichaamsdeel symboliseerde iets.
De
voeten. Hoe stevig sta je op de grond? Heb je een fundament? Zoals je
ziet op de tekening: mijn voeten staan voor een groot stuk wel duidelijk
op de grond, maar de toppen wijzen duidelijk omhoog. Ik sta stevig op
de grond, ik heb goeie roots, maar ik verveel mij zo. Ik tuur omhoog, ik
wil los van de grond, ik wil iets hogers beleven. Ik wil meer
excitement, dat is duidelijk. Ik heb niet genoeg verstandelijke
uitdagingen.
De
benen symboliseren hoe flexibel je bent. Zoals je ziet, ben ik rigide.
Niet echt flexibel. Nogal rechtlijnig, vreemd genoeg. Het is waar. Om
mijn doelen te bereiken, zet ik vaak eerder in op koppig hetzelfde doen
tot het werkt. Beuken tot de weerstand het begeeft. Maar dat werkt
natuurlijk niet altijd, en het kan vermoeiend en frustrerend zijn.
Pijnlijk om dat te beseffen eigenlijk. In een spel doe ik dat niet, dan
ben ik inventiever. Maar in het echte leven, ben ik rigide, verroest.
Mijn
schaamstreek heeft de kleur van lavendel. Want lavendel doodt
testosteron. En mijn libido ligt al enkele maanden plat. Vandaar dus.
Zeer kalm daar. Duidelijk geïnteresseerd in andere zaken.
Mijn romp is oranje. Een gezonde, warme vitale kleur, want fysiek ben ik kerngezond.
De longen zijn lucht, de vrijheid. Veel groen bij mij, want mijn vrijheidsdrang is sterk ontwikkeld.
Mijn
hart is groot en is een hamer, een werktuig. Mijn passie moet iets
opleveren. Mijn passie moet constructief zijn. Het heeft ook iets
fanatieks. Een hamer, hard, kloppen, het heeft ook iets agressiefs.
Aan
de andere kant zie je een groene ballon met een rood mandje. Dat is
simpel. Mijn vrijheid moet tot mijn passie leiden. En mijn passie moet
mijn vrijheid mogelijk maken. In mijn hoofd zit gesmolten goud en er
staan eurotekens, want geld houdt mij heel erg bezig de laatste jaren.
De
das. Dat is wat anders. Die is zwart. Die symboliseert het
maatschappelijke. Het maatschappelijke keurslijf. Mijn angst om dingen
tegen mijn goesting te moeten doen. Mijn angst om een hatelijke job
(Jammerlijk Onbevredigende Beproeving) te moeten doen. Vandaar dat er op
de das ook zo vaak SS staat. Omdat ik dwang ervaar als de dwang van
concentratiekampen. Ook symboliseert de das mijn angsten om nooit wat te
kunnen doen met mijn passies. En de strop natuurlijk. Want zelfmoord is
een zeer centraal, dichtbij thema in mijn leven.
Mijn
ogen zijn groot en fel groen. Want als ik mij niet obessief bezighoud
met mezelf, dan zijn mijn interesses groot en kijk ik naar de wereld met
nog altijd gretige ogen, de pupillen zijn rood en hongerig, passievol.
Nog altijd.
Mijn
oren zijn groot en zwart, want ik sla alle info op, en dat is een
moeten. Dat ervaar ik als een verplichting, zoveel mogelijk info op
slaan, uit angst, om mij met kennis te kunnen verdedigen. Die kleur
keert ook weer bij de boeken die in mijn zakken zitten. De zakken zijn
mijn bagage, en mijn bagage is van goud. Maar die bagage nog uitbreiden
-door kennis te vergaren- ervaar ik blijkbaar toch ook als een last.
Mijn
haar is lang, want in mijn zelfbeeld is mijn haar nog altijd lang, het
lange haar dat ook de vrijheid symboliseert en het vrouwelijk, het
gevoel, de emotie, het gevende en tegelijk ook het ontvankelijke.
En mijn mond staat scheef en wijst op een zeer cynische trekje. De cynicus is altijd de ontgoochelde idealist.
Mijn
armen en voeten hebben een duidelijk contrast. Dat is ook weer logisch,
want ik ben intern vaak verdeeld. Ik heb een erg sociale kant, maar ik
heb ook een hyperindividualistische kant. En ik heb strijdbaars, maar
ook iets fatalistisch.
Voila, ik denk dat we rond zijn. Ecce homo. De naakte mens, op een blad papier met wascostiften.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
Drie dagen groepstherapie in een klooster, 11 keer diep achter de schermen van 11 schone mensen en hard in de spiegel kijken
Een driedaagse groepstherapie in een wel bijzonder intieme sfeer.
Wat
moogt ge daar eigenlijk over zeggen? Zelfs als ge de namen van de
andere deelnemers niet vermeldt, wat moet moogt ge er dan over zeggen?
11 mensen die binnen de muren van een klooster hun ziel eigenlijk in
alle vertrouwen op tafel hebben gelegd. Moogt ge daar achteraf iets over
schrijven?
Misschien als ge in algemeenheden schrijft.
Zou zon groep nu representatief zijn voor de mensen in onze samenleving?
Als dat zo is dan zijn er veel mensen die
gewrongen zitten in een job die ze eigenlijk niet graag doen.
als kind hun grenzen bruut hebben zien overschreden worden door volwassenen die véél beter hadden moeten weten.
willen communiceren met familieleden die om heel veel redenen, eigenlijk niet echt die communicatie ten volle kunnen aangaan.
erg eenzaam zijn.
hun
ouders hebben willen gelukkig maken, maar daar niet in geslaagd zijn en
wenen als ze beseffen dat dat ok is, dat dat niet hun taak was.
ondanks
veel leed, er toch nog altijd in slagen om zeer positieve bindingen aan
te gaan met anderen. En dat maakt het zo schoon.
Die
verhalen van 11 mensen hebben mij zeer geraakt. Ze dansen rond in mijn
hoofd, de pijn ervan, maar ook de lessen, en ook de schoonheid. Die 11
mensen zijn kwetsbaar, omdat het gevoelige mensen zijn, mensen die geven
om een ander.
Het ene verhaal blijft wat meer plakken dan het andere. De ene mens heeft onbewust meer lessen voor u dan een ander.
Er waren voor mij enkele personen die mij meer op enkele feiten drukten dan anderen.
Zo
was er iemand die zich helemaal zo geen zorgen maakt over zaken als
sociale zekerheid. Het is iemand die eigenlijk meer het leven leeft dat
ik vroeger altijd predikte, vooral als kind. Iemand die een huis deelt
met velen en absoluut niet in het klassieke
huisje-boompje-tuintje-verhaal stapt. Dat is ergens confronterend, want
zelf blijf ik wel vaak hangen in heel veel zorgen rond sociale zekerheid
wat mij soms ook drijft tot orthodoxe keuzes waar ik toch zo tegen ben.
Die persoon zal misschien mijn ongemak hebben opgemerkt als deze
persoon in mijn buurt was. Langs deze weg dan sorry: het heeft niks met
jou te maken, maar alles met een zelfverwijt en enkele van mijn angsten.
Ook was je vrolijke uitstraling en lichte tred confronterend voor mij
en ben je daardoor erg blijven plakken.
Ook
was er iemand die zich meteen zo heel erg thuis voelde en zo ontspannen
en ongedwongen in de groep zat, dat het eerst op mijn zenuwen werkte.
Ook weer als spiegel. Want ik kom in zon groep en stop mij weg en reken
uit wat ik moet doen om op een bepaald moment eindelijk -o de
opluchting- alle aandacht op mij te kunnen vestigen. De berekende
control freak extravert die tijdens zijn berekeningen nog als stille
introvert overkomt. Dat ben ik. En als het mij dan niet zou lukken om
veel aandacht naar mij toe te trekken, dan ben ik gewoon weg, want dan
ervaar ik een donker, duistere overspoeling van falen. Zeer, mja, ik ga
er geen uitspraak over doen: een zeer speciaal kantje van mij dat die
persoon met zijn ontspannen, bijna huiselijke houding heel erg
contrasteerde voor mij.
Ook
was er iemand die voor een groot stuk mezelf was. Een dokter. Een
helper, iemand die zich optrok aan anderen helpen. Iemand die zijn
maatschappelijke rol als mantel kon aantrekken om naar buiten te
stappen. Och jong, hoe vaak heb ik dat niet gedaan? Eén rol aangenomen
en mij zo fier en gerust kunnen presenteren aan de wereld, zodat ik de
rest van mij heerlijk onder de mat kon vegen. En dan dat verstand, dat
bezig moet zijn, dat altijd bezig moet zijn, gelijk een spons die altijd
honger heeft. Allemaal zeer spiegelend.
Ik
zou nog voortgaan en zeggen wat ik allemaal geleerd heb, maar dan kom
ik uit op een blogpost die veel te lang is voor het concentratievermogen
van de digitale mens.
Alleszins:
Ik kan iedereen een Gestalttherapiegroep van het IVC aanraden om met
heel veel zaken in het reine te komen en duidelijk te weten hoe het nu
verder moet.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
21-12-2014
Tien eindejaarsvragen
Wat is de meest opvallende trend van 2014?
Het toenemende narcisme, de wild gepredikte eigenliefde, het steken
van de eigen loftrompet in de anus van de buurman of collega waar men
jaloers op is. Het narcisme sijpelt overal doorheen. Komt het door
Facebook? Is het omdat we geen religie meer hebben en we onszelf tot God
hebben gemaakt? Het gaat alleszins ver. Al bijna zo ver als uw eigen
eindejaarsvragen stellen.
Wat is het meest markante feit van 2014?
Buitenland:
De isolatie van Rusland door het Westen. Binnenland: De absurde
demonisering van een mens als Bart De Wever en tegelijk de toegenomen
polarisering tussen links en rechts, terwijl beide ongelijk hebben en
rond de pot draaien. Persoonlijk: Hoe kalm en gebeurtenisloos dit jaar
was.
Wat wenst u mensen toe in 2015?
Dat
ze zich afvragen waarom ze doen wat ze doen en of wat ze doen hen
eigenlijk wel gelukkig maakt. Als blijkt dat ze niet gelukkig zijn met
wat ze doen, wens ik hun de moed toe om hun leven een extreme makeover
te geven. En dat ze hun politieke macht zelf uitoefenen, niet door te
gaan stemmen en zich te laten vertegenwoordigen door een of andere
gladden aal, maar door zelf hun dromen uit te bouwen.
Van welk boek heeft u in 2014 het meest genoten?
Waarschijnlijk
van het tamelijk zeemzoete One day van David Nicholls. Het heeft niet
veel om het lijf, maar het is een aardig boek. En onderhuids vat het
eigenlijk zeer goed onze tijdsgeest.
Van welke film heeft u in 2014 het meest genoten?
Doe
dan maar Boyhood. Veel gebeurt er niet in, maar in een mensenleven
gebeurt nu eenmaal niet veel. Eerlijke cinema. En als het geen film moet
zijn van 2014: About time, zelden zo vertederd geweest.
Van welke cd heeft u in 2014 het meest genoten?
Ik
verdraag sinds enkele jaren geen enkele muziek meer. Een verklaring heb
ik daar niet voor. Het is begonnen door altijd naar documentaires te
luisteren via YouTube. Maar of dat nou de oorzaak is van mijn plotse
aversie voor muziek? Als ik toch iets moet zeggen: In utero van
Nirvana, de enige muziek die ik soms nog opleg. Of nog rauwer: de derde
cd van With the lights out.
Wat is het belangrijkste dat u dit jaar gepresteerd hebt?
Goh,
eindelijk durven beginnen aan een doctoraat. Misschien mijn vooruitgang
met Slowaaks. Ah, en de opvoeringen van In de ketel. De herlancering
van Verkrijt (www.verkrijt.net) .
Mijn engagement voor buddywerking. Mijn lidmaatschap van de liberalen.
Het verdict van mijn therapeut: er is met u eigenlijk niks mis. Het
verdict van een knappe huisarts: Ge hebt het eigenlijk wel in u om veel
geld te verdienen. YEAH BABY!!!
Wat is het ergste dat u dit jaar is overkomen?
Niks.
Het was al bij al een zeer kalm, gebeurtenisloos jaar. Als ik iets moet
zeggen: in de eerste helft van het jaar heb ik mijn vrouw vreselijk
hard gemist. Doctoreren in de Amerikaanse Burgeroorlog is wel plezant.
En de wereld van Gestalt is zeer boeiend, bevrijdend.
Wat is het beste dat u dit jaar is overkomen?
Mijn
vrouw en mijn schoonfamilie. De verbeterde samenwerking met mijn
tekenaar en mijn co-schrijfster. Misschien de deelname aan een
Gestalttherapiegroep en de kennismaking met Gestalttherapie. En ik ben
zeer graag vrijwilliger bij Buddywerking.
Wat wil u absoluut verwezenlijken in 2015?
Zoveel
mogelijk positiefs betekenen voor zoveel mogelijk mensen zonder mezelf
te moeten verraden en zonder mij financieel nog letterlijk op een dieet
van enkel patatten met koffie in een onverwarmde tochtige zolderkamer te
zetten.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
18-12-2014
Hoe zit het met uw nieuwjaarsresoluties?
Ge
moogt binnen een jaar eens komen kloppen om te horen wat ik ervan
gebakt heb. Hier zijn ze, ik heb er veel meer, maar ik houd het op de
tien belangrijkste:
Ok,
ge gaat lachen en/of mij verwensen en mij direct willen lynchen,
geef maar toe, want in Europa vinden we 't ziekelijk als iemand zijn
situatie al te drastisch wil verbeteren, maar ik zeg het toch: 4000
euro per maand verdienen. Nèm, het is er uit. Ik wil 4000 euro per
maand verdienen.
Ik
wil elke dag minstens 6 km lopen. Bij voorkeur 's morgens vroeg. En
max 12 km, want ge moet daar ook niet in overdrijven.
Ik
wil minstens één nieuw toneelstuk opvoeren in 2015.
Ik
wil volgende zomer trouwen in Slowakije.
Ik
wil mijn aversie tegenover macho's genoeg overwinnen om enkele keren
per week te gaan fitnessen (en als het niet lukt, om al het
fitnessmateriaal aan te kopen om zelf een fitnesszaal in mijn eigen
huis te hebben)
Ik
wil in plaats van elke week minstens één boek te lezen,
overschakelen naar om de twee weken één echt nuttig boek te lezen,
want ik lees nog altijd te veel brolboeken.
Ik
wil een film met sketches maken van in totaal anderhalf uur en
vertonen in een zaal.
Ik
wil enkele uren vrijwilligerswerk extra per week doen, bijvoorbeeld
bij de drugslijn.
Ik
wil Pools gaan studeren en op tolkniveau kennen. (Of beter: ik wil
uitzoeken welke tolktaal naast Slowaaks er zeer gevraagd is in
Vlaanderen en die gaan studeren)
Ik
wil voor mijn doctoraat naar de Verenigde Staten gaan en in
oorspronkelijke bronnen kijken en dus niet alleen maar boeken lezen
over mijn onderwerp.
Bonus
11: Ik wil minstens 200 nieuwe, toffe mensen leren kennen, want de
laatste drie jaar was mijn sociaal leven vaak zeer tam, leeg, saai.
Wat
zijn uw nieuwjaarsresoluties? Als ge eerlijk zijt.
Friends en het 'echte' leven of je vrienden verliezen aan de 9 tot 5 wereld
Tijdens mijn studententijd en in de jaren daarna beleefde ik de droom van veel mensen: mijn beste vrienden woonden ofwel in hetzelfde huis als ik ofwel binnen een straal van 1 km. Vaak hadden wij gesprekken tot 's ochtends vroeg, we kookten samen, keken films samen, gingen samen lopen, speelden nachtenlang gezelschapsspellen à la Risk, kolonisten, Axis and Allies, deden allerlei creatieve projectjes samen, trokken samen de stad in enz. De beste vergelijking die ik kan maken is met de sitcom 'Friends'. Zo heb ik het beleefd. Altijd samen, verstrengelde levens in een twilightzone tussen adolescentie en volwassenheid in. Langzaamaan verbrokkelde dat. Eén voor één gingen ze voor de bijl en werden ze nine to fivers die -horror, horror- het belangrijk gingen vinden om hun gras af te rijden. En onder gras verstaan we dan werkelijk dat groene gedoe buiten dat geen enkel nut heeft tenzij je een koe hebt of een koe bent. Een voor een werden ze gegrepen door de normaliteit. Ze hadden geen tijd meer. Ze zagen er altijd moe uit. Het lachen verging hen. Diezelfde mensen die altijd grappen maakten, altijd een idee hadden om lol te maken, konden enkel nog als machines hun werkprestaties opdreunen, kwijlend de lof die ze kregen van hun baas herhalen, alsof ze nu het verlengde waren van die baas. Ook vonden ze het nodig om een kleurenspecialist in te huren, een kleurenspecialist! Ze gingen mensen betalen om hen te zeggen welke kleuren ze in huis moesten gebruiken. Dan verdienen ze geld, en dan geven ze het aan zoiets. Ook gingen ze er allemaal eender uitzien. Alsof ze allemaal tegelijk die ene trui van de H&M hadden gekocht en allemaal die ene grijze 'professioneel' ogende jas uit C&A op de kop tikten. Grijs, want ze bekenden kleur: ze waren grijze muizen geworden.
De doodsteek voor elk interessant gesprek kwam er toen ze het nodig vonden om hun genetisch materiaal te reproduceren in de vorm van een koter. Finaal gedaan met enige interesses in iets anders dan de temperatuur van het badwater, de juiste voeding, de kots van de kleine of de kostprijs van de pampers. Dat is dan het punt dat je je vrienden gewoon begint te mijden, alsof het een soort lepralijders zijn. De lepra zijnde 'het voorgeschreven leven'. Wie dat leven voorschrijft, weet ik niet, maar ze nemen het allemaal aan, zelfs al klagen ze erover en hebben ze nog wel eens een vage droom over 'iets anders'. De vrouwen zijn 'volvo driving soccer mums' geworden. Ooit had je er een trio mee op de vloer van een armzalige, maar unieke studio en nu wonen ze in een kopie van een kopie van een kopie van een fermette en draait hun hele leven om een klein kind en de afbetaling van die fermette. Die kleine moet dan onvermijdelijk de dromen waarmaken die pa en ma zelf niet konden of niet durfden waarmaken. Ze kopen hun eigen gevangenis en noemen het een 'investering'. Rare investering als je dan verplicht bent om je hele leven er naar in te richten. Koop geen huis, koop een enkelband als je dan per se honkvast wil zijn. Goedkoper en je wordt dan geen slaaf van de bank. In principe heb je dan ook geen kleurenspecialist nodig.
En dan uiteindelijk, als je hardnekkig weigert om 'op te groeien' (omdat het lijkt alsof je stopt met leven dan) lijkt het alsof je op een eilandje raakt, een filosofisch soort party eiland waar de anderen aanspoelen die ook niet verleid raken door de wonderen van het IKEA-leven en de zielloze humanoïds die leven voor het weekend en vijf weekdagen lang hun verstand op nul moeten zetten om een job te kunnen doen die ze haten, maar toch niet mee stoppen. Terwijl rondom de zombies in hun tredmolen multitasken -ze hebben het altijd druk, druk, druk, o zo druk- om God weet wat te doen, te conformeren aan 'iets', is het tenminste lekker rustig op het eilandje in het midden waar het leven 24/7 interessant is, waar geen kleurenspecialisten toegelaten zijn, waar slechts één IKEA is, omdat we die op tijd en stond eens kort en klein willen slaan en waar we casual friday vervangen hebben door formal friday, gewoon om eens te weten hoe strak de strop voelt voor onze voormalige vrienden in de 9 to 5 wereld.
En af en toe gooien we een reddingsboei, want in de 9 to 5 wereld heb je twee mogelijkheden: in slaap vallen en je leven zien wegtikken zonder veel excitement, of een dag schreeuwend wakker worden en roepen zoals die vrouw in de film Boyhood: 'Ik dacht gewoon dat er méér zou zijn!' En er is meer, er is meer. Op het eiland in het midden, waar er geen hel is die aanvangt om 9 en eindigt om 5. Waar het summum niet is: doen wat je baas je zegt in ruil voor wat geld om entertainment te kopen ter compensatie van je gevreesde werktijd. Waar het summum is: koppig beslissen om je leven te leiden exact zoals jij dat wil, al moet je daarvoor door een wirwar van krijtlijnen tekenen. Voor mensen die voelen dat hun moderne leven een gevangenis is: weet dat de poort wagenwijd openstaat.
Tags:William Peynsaert, nine to five wereld, 9 to 5 wereld, conformisme, conformeren, volwassen worden, volvo driving soccer mum, anders leven, ontsnappen aan het moderne leven, tredmolen, zombies
17-12-2014
Het recept om uzelf mentaal te ruïneren
Deze
morgen had ik 'controle' van de begeleiders van Buddywerking, de
organisatie waar ik vrijwilliger ben. Ge moogt mij, zoals nogal wat
mensen uit mijn omgeving, zot verklaren dat ik gratis mensen wil
helpen, maar binnen redelijk normen (ik moet helaas ook geld
verdienen) doe ik dat graag. De man die ik begeleid, zei drie keer
dat het dankzij mij was dat hij het voorbije jaar niet moest
opgenomen worden in een psychiatrisch ziekenhuis. Ik ben daar
redelijk trots op of ik zou het niet herhalen. Al die zelfbewieroking
in deze tijd raakt enorm afgezaagd, maar ik maak er mij ook constant
schuldig aan. Mijn moeder was minder trots. 'En waarom wordt ge daar
niet voor betaald?', was haar eerste vraag. Ja, waarom niet? Ik weet
het niet. Ik denk dat het daarom net zo hielp, omdat mijn
aanwezigheid geheel gratis was.
Maar,
het is waar, om een echt goeie therapeut te zijn, heb je serieus wat
onkosten. De opleiding die ik deze week volg, kost toch alweer 500
euro. En dat is dan één mini-opleiding in een opleiding die
eigenlijk nooit stopt. Van zodra ik 't groot lot win, ga ik het
helemaal gratis doen. En dan zal het waarschijnlijk nog iets beter
werken, al zijn de meningen daarover verdeeld. Een rasechte liberaal
zou zeggen dat de mensen gratiswerk niet naar waarde schatten. Het
kan, ik weet het niet. In Slowakije reizen alle studenten sinds kort
gratis met de trein. Ik heb de mensen daar nog nooit zo horen klagen.
Zélfs de studenten die er toch van profiteren, zijn er niet over te
spreken. 'Onze ouders betalen dat gratisticket dan dubbel zo dik bij
de belastingen van volgend jaar.'
Och
ja, 't is niet gemakkelijk om zonder commentaar goed te doen, de ene
verwijt u van een stommerik te zijn omdat je iets gratis doet, een
ander verwijt u een geldwolf te zijn, omdat je 't niet gratis wil
doen. Mijn patiënten zijn vaak mensen die... voor iedereen goed
willen doen. Als ge een recept wilt om mentaal aan de grond te raken,
awel, probeer dan echt voor iedereen goed te doen. Soit, ik ga een
bejaarde man bellen met een zeer bescheiden reisclub voor bejaarden.
Hij heeft een tolk Russisch nodig. Iets dat ik gratis doe. Waarom? Ik
weet het niet. Ik vind die mens sympathiek. Een gepensioneerde
leerkracht geschiedenis. Als kind wilde ik dat ook worden. Dat heb ik
trouwens nog nooit gedaan: gratis geschiedenislessen gegeven. Zelfs
gratis is daar geen vraag naar. Spijtig, ik zou 't met veel plezier
doen. Bon, die mijnheer bellen en dan 't avondeten dat mijn vrouw
vooralsnog gratis bereidt, opeten. Wie trouwens op een dag beslist om
zichzelf te zijn: ge gaat voor uw eigenheid aangevallen worden. Maar
dat geeft niet. Als ge u voor doet als iemand anders, wordt ge ook
daar voor aangevallen. "Ik word liever gehaat als iemand die ik
ben, dan dat ik graag gezien word als iemand die ik niet ben",
zei Kurt Cobain, iemand die het zich allicht nogal aantrok wat mensen
van hem dachten, of hij had geen zelfmoord gepleegd.
Wie
graag een stukje van zijn tijd wil geven om iemands steunpilaar te
zijn, kan zich hier aanmelden: http://www.buddywerking.be/
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
16-12-2014
Waarom (romans) lezen?
Zo
af en toe bekruipt mij het gevoel dat ik meer lees over het leven van
volstrekt fictieve figuren, dan ik zelf leef. Of telt lezen eigenlijk
ook als leven? Ik maak op een doorsnee dag eigenlijk betrekkelijk
weinig mee. Als ik niet aan het schrijven, aan het tolken, therapie
aan 't geven of aan 't schrijven ben, aan mijn doctoraat (lees: lezen
over de Amerikaanse Burgeroorlog) bezig ben, ben ik aan 't lezen. Wat
ik van al dat gelees verwacht, is zelfs mij niet duidelijk.
Plezier?
Goh, soms, nogal vaak, moet ik mij door de pagina's worstelen.
Kennis? Mja, ik weet het niet, ik kan toch niet direct iets zeer
bruikbaars bedenken dat ik zou uit romans gehaald hebben. Naar 't
schijnt, verhoogt het mijn empathie. Kan ik daarom vrij goed snappen
hoe mensen zich voelen, omdat ik romans lees? Bewijs daarvoor heb ik
niet. Ik vond mezelf al een zeer empathisch en (over)gevoelig kind
nog voor ik kon lezen. Misschien grijpen gevoelige mensen gewoon
eerder naar een roman om te ontsnappen uit de soms harde realiteit.
En
lukt mij dat dan? Ontsnap ik uit de realiteit als ik een roman lees?
Zelden. Het moet al een verdomd goed boek zijn, eer ik vergeet dat ik
aan het lezen ben. Mijn talen verbeteren erdoor. Ik pas er dan ook
voor op om geen boeken te lezen in het Nederlands, om er tenminste
zeker van te zijn dat lezen dat tenminste toch mijn talenkennis wat
verbetert. Wat verwacht ik toch van al dat lezen? Verlichting? De
status van intellectueel te zijn? Tegenwoordig is dat een
scheldwoord, een woord dat gelijkstaat aan arrogante, pedante zak.
Dus dat ook al niet. Wijsheid? De meest wijze mensen die ik ken,
lezen helemaal nooit romans. Lees ik om zelf beter te schrijven? In
de praktijk zorgt lezen er vooral voor dat je zelf minder schrijft,
faalangst krijgt of ontmoedigd concludeert: shit, waartoe nog
schrijven? Alles is al geschreven. Waarom doe ik het dan? Om aan
mezelf te bewijzen dat ik de discipline heb om door honderden
pagina's te wroeten? Omdat ik mijn ogen kapot wil maken zodat ik
levenslang recht heb op een invaliditeitsuitkering? Best toch eerst
even checken of blinden daar daadwerkelijk recht op hebben. Ah,
wacht, zou ik lezen om contact te kunnen leggen met andere lezers?
Hmm, boekenwurmen zijn natuurlijk zelden de meest extraverte,
communicatieve personen. Sja, ik weet het niet. Als ik moet gokken
dan is het hierom: omdat ik opgegroeid ben in een gezin waar er rond
boeken een mythische, zeg gerust heilige sfeer hing. Ik eer eigenlijk
mijn vader als ik lees. Maar euhm, misschien moet ik toch eens wat
anders gaan doen om mijn vader te eren. Iets dat wat concretere
dingen oplevert.
Dat
gezegd zijnde, kan ik het toch niet laten: wat is het laatste boek
dat jij hebt gelezen?
Tags:William Peynsaert, schrijftips, schrijfadvies, leren schrijven, hoe schrijf ik een roman, een bestseller schrijven, bestseller formule
Waarom hebben zoveel leerkrachten een burnout?
Wat
is dat burnout? Dat is het gevoel dat men je leegzuigt. De
aanleiding: taken toebedeeld krijgen waar je wel verantwoordelijk
voor bent, MAAR in essentie weinig tot geen controle over hebt.
Leerkrachten
verdrinken in administratieve taken, tijdrovende aanvullingen van
leerlingendossiers, moeten zich voor vanalles en nog wat
verantwoorden. Kunnen geen scheet laten of er staat een kwaaie ouder
aan de poort. In de lerarenkamer werkt men naast met rode balpennen,
vooral met dolken om in de rug van collega's te steken al was het
maar om vijf minuten minder lang toezicht te moeten houden of in het
gevlei van de directeur te komen. Men heeft nauwelijks
doorgroeimogelijkheden, eens leerkracht altijd leerkracht. De sociale
status is betrekkelijk laag. Zelfs de leerlingen beseffen dat en zijn
niet bang om dat ook te zeggen. 'Wie het kan, doet het, en wie het
niet kan, geeft er les over.'
De
relevantie van de leerkracht wordt ook steeds minder. En ons
onderwijs is ooit opgebouwd om te voldoen aan de eisen van de
industriële revolutie. Ons onderwijs wil nog steeds hapklare
productjes voor de arbeidsmarkt afleveren. Onze huidige arbeidsmarkt
evolueert echter zo snel dat het onderwijs in zijn huidige vorm
onmogelijk de race kan volhouden. Hoeveel leerkrachten zijn op dit
eigenste moment niet hetzelfde lesje aan het afdreunen? Het volstaat
toch om de beste leerkracht die les te laten geven voor een camera en
alle leerlingen die les te tonen? Dan hebben ze allemaal de beste les
van de beste leerkracht gehad. De leerkracht voelt zijn eigen
overbodigheid, maar verdrinkt paradoxaal wel in allerlei werk waarvan
hij zelf de relevantie niet meer ziet. En dan de termen die men
uitdenkt in het onderwijs... Voeten. Heeft u wel eens gehoord van
iets als voeten? Nee, niet die handige dingen waarmee u door het
leven marcheert, wel VAKOVERSCHRIJDENDE EINDTERMEN. Welke inktneuker
aan een bureau in Brussel heeft nu zoiets uitgedacht?
Vakoverschrijdende
eindtermen... En dat is één van de vele conceptjes die elk jaar hun
ingang vinden op de werkvloer. Blijf maar bij, blijf maar gemotiveerd
om hier het nut van in te zien. De leerkracht voelt dat hij niet
afgerekend wordt op de werkelijke kwaliteit van zijn les, maar wel op
alles in de marge: is zijn agenda wel goed ingevuld? Heeft hij goed
geslijmd bij de directeur? Staat hij goed met de collega's en met de
ouders? Heeft hij zich genoeg kunnen profileren op de schoolreis, op
de open deur dag? Heeft nog altijd kans om vastbenoemd te worden? Het
essentiële: lesgeven, raakt steeds meer op de achtergrond. En de
leerkracht voelt zich leeggezogen worden. Burnout. En dan zit hij
thuis. En dan mag er een vervanger opdraven voor twee weken (met kans
op verlenging) en die vervanger rolt in de race. Als hij zich genoeg
profileert, mag hij misschien blijven, en als hij zich blijft
profileren met allerlei randshit zoals cake bakken op de opendeurdag,
raakt hij misschien ook ooit eens vastbenoemd. Nee, het is geen
dankbare job, leerkrachtje spelen.
1.
Ik jaag op mijn passie, niet op mijn pensioen. Ik zou niet kunnen
staken vandaag, want dan moet ik stoppen met wat ik het liefste doe.
Ik raad alle stakers vandaag dan ook aan om uit te kijken naar andere
activiteiten om hun boterham te verdienen, zodat ze ook nooit nog zin
hebben om het werk neer te leggen.
2.
Ik moet gelukkig niet rondkomen met een parttime aan de kassa van de
Carrefour, zonder andere opties te zien, zoals helaas zeer velen
onder ons. Dat komt ook wel omdat mijn ouders mij van kleinsafaan
enorm bang hebben gemaakt voor het leven zoals dat van de meeste
stakers vandaag. Ik ben nog altijd zo bang van het leven aan een
lopende band of als kantoorslaaf dat ik nog dagelijks bijstudeer. Ik
ben als nerd gepest geweest op school. MAARRR die pesters hebben
vandaag redenen om te staken. Ikke niet.
3.
Ik ga niet betogen, omdat ik -eerlijk waar- te lui ben om mij te
verplaatsen, het mij niet direct iets oplevert, ik mij psychologisch
niet in het kamp van de stakers wil zetten, en ik in het algemeen
absoluut niet hou van de sfeer van een staking, allicht ook omdat ik
niet op het podium sta en niet weet hoe ik daar de show kan gaan
stelen (ja, ik weet het, dat klinkt niet gezond...) en ook omdat ik
niet echt iets extra bijleer, alles wat ik er wil over bijleren, kan
op een andere, gemakzuchtigere manier.
4.
Moest de situatie nu zo erg worden dat ze mijn ma haar pensioen
afpakken, mijn tante haar invaliditeitsuitkering en mij en mijn
mannelijke vrienden oproepen voor het leger om de grondstoffen van
een ander land te gaan inpikken, ja, dan zal ik het mij wellicht
beklagen dat ik niet gaan staken ben. Maar, reden 4: nu heb ik liever
tijd om voort te werken aan mijn carrière. Individualistisch?
Egoïstisch? Kortzichtig? Ik weet het niet. Hoe beter ik mij
concentreer op mijn werk als therapeut, hoe beter voor de
maatschappij, denk ik.
5.
Ja, ik zou uit solidariteit met de stakers moeten meestaken allicht,
het zijn mensen die het volgende zeggen te verdedigen, en naar 't
schijnt in 't verleden hiervoor hebben gezorgd:
-kindergeld
-een
waardige pensioensleeftijd
-het
behoud van een goede indexering van de lonen (en dus de garantie dat
de lonen niet opgevreten worden door inflatie)
-lage
studiekosten en dus opwaartse sociale mobiliteit
-lage
kosten voor jeugdbewegingen
-geld
voor de cultuursector
-jobs
voor jongere mensen, in plaats van oudere mensen langer te laten
werken
-anciënniteit
voor oudere werknemers (dus dat je op termijn meer verdient)
Kortom,
mensen die voor steun zijn aan alles wat niet rechtstreeks winst
oplevert voor de gehaaide mensen die een eigen bedrijf runnen. De
maatregelen die deze regering wil doorvoeren, gaan veel mensen in de
armoede duwen, minder mogelijkheden geven, harder doen werken voor
minder loon, ook voor minder werkelijk loon (door inflatie, daling
van de koopkracht).
Waarom
doe ik dan niet mee? Simpel: ik heb veel meer sympathie voor mensen
die de guts, het verstand, het inzicht, de drive hebben om een eigen
bedrijf op te starten, dan de loonslaven die er voor werken en dus
moeten aaneenklitten om wat karige rechten af te dwingen, omdat ze
helaas zelf niet zo inventief, moedig, creatief enzovoort zijn...
Ben
ik het volledig oneens met de stakers? Mnee, ze bedoelen het goed, ze
weten van niet beter. De regering vind ik ook maar gevaarlijk. Hun
hoofdredenering is:
als
ge de rijksten in de maatschappij alle mogelijkheden geeft om nog
meer geld binnen te rijven, dan zijn die zo slim om met dat geld de
juiste investeringen in de maatschappij te doen, wat op termijn ten
goede komt aan de rest, de armen, de niet-rijken, ook al moeten ze
een tijdje pijn lijden.
Werkt
dat?
Ja,
voor die rijken
voor
de rest is het eerste gevolg: minder voordelen
en
op de zeer lange termijn stokt ook de winst van de rijksten, want de
armere onderlaag krijgt gradueel minder koopkracht
wat
de gevolgen DAARNA zijn, is anyone's guess... (er zijn een hele reeks
opties mogelijk dan)
Wellicht
de belangrijkste reden: De mensen weten dat niet, maar een staking
als deze speelt heel erg in de kaarten van de communisten (vooral de
stalinisten) in dit land. Die gebruiken gelegenheden als deze om
sterker te staan en willen ooit de macht grijpen, de parlementen
plat leggen, alle andere partijen afschaffen en hun wil opleggen aan
iedereen. Dan ben ik -iemand die altijd graag zijn gedacht zegt- de
eerste die in de nieuwe goelags (in Breendonk?) vliegt. Dus daarom
alleen kan ik geen stakingen steunen, de gevaarlijkse mensen in
België gebruiken zo'n momenten om te groeien en alle kwaad tussen
1917 en 1989 nog eens lekker over te doen, met alle nare gevolgen
van dien... Gelukkig staan ze nog bijna helemaal nergens en laat ons
dat vooral zo houden, onder andere door niet te staken, en naar
moderne manieren te zoeken om onze welvaart (zowel materieel als
mentaal) te verbeteren.
PS.
De nieuwste aflevering van Verkrijt gaat ook over hoe staken er uit
ziet.
Prins William en zijn vrouw Kate hebben drie foto's van hun zoontje George vrijgegeven
So what? Wat dan
nog? Lieve mensen van de NOS, om het nog vrij beleefd te zeggen: Dat
kan mij geen réét schelen. Merk trouwens ook op hoe de vrouw er
hier bijgesleurd wordt als een aanhangsel van de prins. De prins, o
ja, en zijn vrouw. Het kan mij absoluut niks schelen of die Kate nou
tien kinderen of twee uit haar vaginakanaal heeft gepoept. Het kan
mij niet schelen of die kinderen er schattig uitzien of gedrochten
zijn met twee neuzen op hun anus en een uitpuilende navel tot aan hun
enkels. Kan me NIET schelen. Waarom moet een tamelijk serieus
nieuwskanaal als de NOS hierover berichten? Om te bewijzen dat ze ook
de 'anaal' in nieuwskanaal alle eer willen aandoen en dus
strontnieuws brengen? Wie heeft er nou ene fuck aan dit 'nieuws'? Die
kleine ziet er uit als elke andere baby. En natuurlijk is dit een
zeer minutieuze selectie geweest. Op die foto's tonen ze hem
natuurlijk niet terwijl hij ligt te schreien, in zijn eigen kak ligt
te stinken of het royale Engelse breakfast heeft uitgekotst. Dat ware
tenminste eerlijk geweest. Het leven van een baby in al zijn
facetten. Dank u, NOS, om zo'n enthousiaste poging te doen om ons met
zijn allen dom te houden terwijl we geilen op alles wat enkele
beroemdheden doen. Beroemdheden die op den duur enkel nog beroemd
zijn omdat ze nou eenmaal beroemd zijn, en alle media, ook de
serieuze hen bevestigen in die status van beroemdheid. Ergens in
Kongo is vandaag wellicht wel minstens één baby met machetes in
stukken gehakt terwijl de mama -evenzeer vol moederliefde als Kate-
gedwongen werd om toe te kijken. Van enige front dat er werkelijk toe
doet... geen nieuws. En we tuimelden rustig verder door onze zondag
en vreetten ons vol terwijl we zijn: 'Ja, William en Kate hebben toch
een schoon kindje, he? Wat sneu nou dat Diana er niet meer is om dat
baby'tje in haar armen te houden'. Snif snif. Nog een stukje taart?
Tags:William Peynsaert, NOS, nieuwe journalistiek, relevante journalistiek, de vierde macht, alternatief nieuws, nieuws dat er toe doet, relevant nieuws
13-12-2014
Een soort gesprek tussen een extreem-linkse en een extreme fan van alles wat menselijk is
Extreem-linkse
Vanwaar
komt winst? Hoe komt het dat de kapitalist geen winst maakt als men
staakt?
Tederdraads
Als
de molenaar een ezel heeft die de molen doet draaien, en de ezel wil
niet meer, dan heeft de molenaar inderdaad een probleem. Maar kan de
ezel een molen uitdenken? Nee, de molenaar geeft de ezel eten omdat
hij 't vuile werk doet en helaas kan de ezel geen oplossing bedenken
voor zijn noeste arbeid. Hij kan werken of hij kan staken en als hij
te lang staakt, zoekt de molenaar een andere ezel, want ezels zijn er
genoeg, maar er zijn niet zo heel veel molenaars.
Extreem-linkse
Maar
als er al molens zijn, waarom zouden ze dan opnieuw moeten uitgedacht
worden? Moet het wiel opnieuw uitgedacht worden als het al bestaat?
Misschien kunnen de molens ook allemaal samen op maatschappelijk vlak
georganiseerd worden in plaats van elke molen apart zonder te weten
wat de andere molens doen en waarbij men probeert andere molens uit
te schakelen om de sterkste te kunnen zijn op de molenmarkt. En veel
kennis komt van publieke instellingen waaronder universiteiten. Zou
je niet denken dat als wetenschappers de hoofden wereldwijd bij
elkaar steken, we veel sneller vooruitgang zouden maken dan de
patenten die zo typisch zijn het huidige tijdperk van het
molenmarktmechanisme? Ik denk dat de fabriekarbeiders bij Audi Vorst
veel beter weten hoe ze een auto in elkaar moeten steken dan de
aandeelhouders van het bedrijf. DE aandeelhouders zijn enkel
geïnteresseerd in de markt en de winst die het spelleke oplevert.
Eigenlijk produceren de arbeiders hun eigen loon, maar winst ontstaat
omdat de waarde van wat ze produceren groter is dan de loonmassa
zodat aandeelhouders dure wagens en grote villa's kunnen kopen. En
met een deel van de opbrengst, renteniert men. Het machtige wapen van
aandeelhouders: "als jullie niet doen wat we vragen trekken we
weg uit Europa". Het gaat hier dus duidelijk om MACHT. Zijn we
ja-knikkers? Kunnen we allemaal worden zoals de beursmakelaar in de
Wolf of Wallstreet? Moet de meerderheid van de mensen die werken en
produceren buigen voor een minderheid van zeer rijken? Lijkt me
weinig democratisch. En ik ben voor een verdere democratisering van
de samenleving. Geen totalitaire donkerblauwe neoliberale oligarchie.
Zoals jij je de wereld voorstelt moeten we terug naar farao's en
piramidebouwers van weleer. Ik ben daarentegen voor een samenleving
waar iedereen zijn zeg kan doen hoe de productie kan georganiseerd
worden en wat er nodig is om goed te kunnen leven. Voor mij zou
economie moeten dienen om alle mensen een menswaardig leven te
bezorgen en hen voorzien van alles wat daarvoor nodig is: een huis,
kledij, voedsel, onderwijs, gezondheidszorgen,... De economie zoals
ze nu is is een instrument in handen van de elite, een rijk kliekje
molenaars. Zoals je weet leven de meeste mensen op deze ultramoderne
kapitalistische wereld nog steeds in deprimerende armoede. Het
kapitalisme slaagt er niet in hongersnood en armoede op te lossen en
kan dat ook niet want het is een systeem die rijkdom haalt uit het
werk, de arbeid van anderen. Ik denk dat niemand toch geschrokken is
van de studie van die Franse econoom Thomas Piketty?
Tederdraads
Je
sleurt er hier vanalles bij dat niet echt tot onze vrij simpele
discussie hoort, maar allez, ik heb het gelezen. Hebt gij iets te
klagen in dit systeem, extreem-linkse? Hebt gij niet een beter leven
dan de rijkste middeleeuwse koning? Is dat geen vooruitgang? Ja, er
leven nog veel mensen in relatieve armoede. En langzaam, langzaam
wordt dat wat beter en beter. 'De geschiedenis van de vooruitgang' is
een tof boek daarover. Of 'The better angels of our nature'. Bijna
iedereen heeft binnen dit systeem kansen. En als de molen verplaatst
wordt, is het om het product goedkoper te maken. Ik koop graag
spotgoedkope melk. En ja, dan moeten er een hoop Oost-Europese
chauffeurs de baan op voor een klein mager loon. Nou ja, ze moeten
niet, ze mogen.
Extreem-linkse
Ik
denk niet dat ik rijker ben dan een koning uit de Middelleeuwen. Ik
ben contractueel en niet zeker van mijn job. Er sneuvelen nu reeds
contractuele collega's omdat het budget te klein is geworden. Ik weet
dus niet of ik volgende week mijn job nog heb of niet.En ja ik heb
het beter dan een kind die op een vuilnisbelt werkt om in leven te
blijven. Dat is waar.
Tederdraads
Die
middeleeuwse koning was ook van niks zeker. Ge hebt veel meer luxe
dan die koning. Veel meer opties. Massa's vrije tijd.
Extreem-links
Ja,
ik denk dat die koning inderdaad nog geen gsm had.
Tederdraads
Lekkere
postduiven wel. Als ge nu eens al uw energie stak in het oprichten
van een functioneel bedrijf. Dat zou zeker lukken, want ge moet veel
energie gebruikt hebben om tot uw analyse te komen en die te
propageren. Maak een tof bedrijf met een economisch model dat ten
dienste staat van de mens. Gaat uw gang, ik ben uw eerste klant. Be
the change you want to see in the world (klagen over het huidige
systeem is niet inbegrepen). Zolang de mens slecht is, zal elk
systeem rot zijn als de mens goed is, is elk systeem goed. Als ge
niet tegen onrecht kunt, help dan mensen. In een ander systeem gaat
er ook onrecht zijn, corruptie, vriendjespolitiek, verbannen van
mensen die niet akkoord zijn. In uw systeem zou staken al direct
helemaal niet meer mogen. De gelijkheid tussen mensen is enkel op te
leggen door terreur. Je hebt dan 'zekerheid' in dat extreem-linkse
systeem, de zekerheid dat je gestraft wordt als je initiatief toont
om uw leven te verbeteren.
Extreem-links
Ofwel
moet ik mij een rijke prinses zoeken? Zoals dat in rijke kringen ook
gebruikelijk is. Trouwen onder mekaar. Zoals mijnheer Saverys. Zo kun
je ook een imperium uitbouwen natuurlijk. En je concurrenten
uitschakelen en een staat onder druk zetten om de beste voorwaarden
te verlenen bijvoorbeeld door de afbouw van hetgeen die arme drommels
in de fabrieken met heel veel moeite hebben opgebouwd. Maar je hebt
deels gelijk. Die dreigers die vertrekken naar andere oorden als ze
hun goesting niet krijgen mogen vertrekken. Dan kan de maatschappij
de productie overnemen.
Tederdraads
Laat
die mensen ne keer doen. Dan kan de maatschappij de productie
overnemen, waardoor dan direct de productie slabakt, de innovatie
stokt, de creativiteit wegvalt enz, alle negatieve dingen van dat
soort gedoe.
Extreem-links
Laat
de mensen ook de vrijheid om niet akkoord te gaan met wat een
oligarchie ons oplegt. Er zijn voorstanders van deze recepten van
langer werken en minder verdienen, maar er mogen ook tegenstanders
zijn. Ik sluit me aan bij die laatste groep, maar deze zin is
eigenlijk overbodig.
Tederdraads
Ge
kunt een heel leven wijden aan roepen op de barricades over wat er
allemaal beter kan of ge kunt daadwerkelijk iets opbouwen.
Extreem-links
Of
niks doen.Of andere afbreken die iets anders willen.
Tederdraads
Ik
heb liever den Steve jobs dan moordenaarke Che Guevara. Iets anders
willen, dat ze niet eens kunnen definiëren. Een beetje idealistisch
gedroom lullen, maar niks concreet en heelder dagen propageren,
jadejadejade, en dan nog via de kanalen zoals social media die het
kapitalisme hen schenkt.
Extreem-links
Ik
heb geen individuen als helden. Mensen met een goed groot hart raken
mij. Ik ben tegen persoonsverheerlijkingen tenzij iemand echt iets
wezenljk heeft veranderd in goede zin zoals een standbeeld van een
dokwerker.
Tederdraads
Den
dokwerker... Een belediging voor de mogelijkheden van het menselijke
verstand kiezen om als muildier door het leven te gaan. Nein danke,
laat mij weten als uw bedrijf ter dienste van de mensch in werking
is. Ik herhaal: ik ben uw eerste klant. Ik zie u graag trouwens.
Tags:marxisme, economie, economisch models, wat is een goelag, wat is een gulag, extreem-links, democratie, vrijheid, individualisme, ayn rand, atlas shrugged, goelagarchipel, be all you can be, individuele menselijke mogelijkheden, vrijheid, leven in vrijheid
Psychiater Dirk De Wachter en het leven dat doordramde
Den
Dirk was gisteren op tv. Ik heb mijn ma gevraagd om het op te nemen,
want ik zit zelf in 't buitenland. Ik ken den Dirk van zijn boek.
'Borderline Times' heet het. Hij zegt daarin dat heel onze
maatschappij 'borderline' is. De kenmerken van borderline zijn:
Krampachtig
proberen te voorkomen dat iemand je in de steek laat.
Een
patroon van instabiele en intense relaties, waarbij de ander heel
erg wordt geidealiseerd of juist gekleineerd.
Identiteitsstoornis:
duidelijk en aanhoudend instabiel zelfbeeld of zelfgevoel.
Impulsiviteit
op ten minste twee gebieden die je mogelijk kunnen schaden.
Terugkerende
suïcidale gedragingen, gestes of dreigingen, of automutilatie
Sterk
wisselende stemmingen
Een
chronisch gevoel van leegte.
Inadequate,
intense woede of moeite om je kwaadheid te beheersen.
Voorbijgaande,
aan stress gebonden paranoïde ideeën of ernstige dissociatieve
verschijnselen.
Als je aan vijf
van de bovenstaande criteria voldoet, heb je gewonnen, dan heb je
quasi een vrijgeleide om vanalles en nog wat uit te spoken dat niet
gans kosher is. Dan ben je namelijk 'borderline'. Doe ook de test
voor je omgeving. En? Hoeveel 'borderline' mensen zitten er in uw
omgeving? Bij mij verdacht weinig, maar misschien ben ik een
borderliner die uit schroeiende verlatingsangst uitsluitend zeer
stabiele mensen in zijn omgeving toelaat. Dirk zegt dat we allemaal
borderline zijn. Zou Dirk zelf ook borderline zijn? Vult hij zijn
chronisch gevoel van leegte op door een boek te schrijven? Door op tv
te komen? Kan hij zijn kwaadheid niet beheersen en moet hij daarom de
hele maatschappij verwijten dat we borderline zijn? Is zijn vettig
kapsel een vorm van automutilatie? Hij quote in zijn boek voortdurend
Paul Verhaeghe. Zou hij Paul Verhaeghe idealiseren? En Dirk zegt dat
hij 'ook maar vast zit in dat leven dat doordramt'. Dat klinkt niet
bepaald vrolijk. Dat klinkt ook alsof het leven hem meesleurt en
overkomt, dat hij niet de baas kan. Heeft Dirk een duidelijk en
aanhoudend instabiel zelfbeeld? Kunnen we 'borderline times'
beschouwen als de verdoken bekentenis van een borderliner die ons met
zijn allen wil meesleuren in zijn eigen diagnose?
Dirk, ik zie je
graag. Ik vind je boek sympathiek. Ik vind het ok dat je met vettig
haar op tv komt. Ik hou van artistieke slordigheid. Dirk, ik ben blij
dat ik je boek heb gelezen. En ik kijk er naar uit om de volledige
uitzending te bekijken. Je bent een toffe gast, Dirk. Ook al klink je
als iemand die Facebook haat en dat hoofdzakelijk via Facebook
meedeelt. Misschien is het waar, misschien zitten we met zijn allen
vast in het leven dat doordramde. In een Zeitgeist die niemand
helemaal prettig vindt, maar we moeten het er maar mee doen.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, Dirk De Wachter, Borderline kenmerken
Generatie Me :: Wat is dat?
Het
is generatie Me. Ikke ikke ikke. Alles ter mijner meerdere glorie, en
dan sta je natuurlijk voor absoluut niks, tenzij voor opportunisme,
maar een zwak opportunisme, alles pakken wat recht voor je ogen komt,
en als het maar scoort op Facebook. Een depressief, verplicht genot,
noemt psycholoog Paul Verhaege dat.
Als
ik dan mijn hele generatie, mezelf incluis, wil aborteren op
beschuldiging van leeg egoïsme en egocentrisme, denk ik aan Socrates
die ook al de jeugd verfoeide. Zou het van alle tijden zijn? Het
afschrijven van de jeugd als los van idealen, enkel op zoek naar
lichtzinnig vertier, irritant haantjesgedrag? Ik zit nog wel op
twitter en iedereen die 140 tekens toch per se moet gebruiken om een
eigen 'prestatie' of een kotsmisselijkmakende foto (een baby, een
katje, het avondeten) te posten, gaat er uit. Ik post daar enkele
motiverende quotes en word massaal ontvriend.
Ik
zit een beetje tussen twee generaties in. Ik kan nog naar mijn ouders
kijken die het hadden meegemaakt, die nog ergens voor stonden:
vrijheid, onafhankelijkheid, maar degelijk begrensd door het
overgeërfde christelijke principe 'doe niet aan een ander wat jezelf
niet wil aangedaan worden', doodbrave hippies die graag schopten
tegen het establishment en niet de kapitale foute drive hadden (zoals
de communisten die ik ken) om het te vervangen door gewoon weer een
nieuw establishment. Nee, macht, en machthebbers, dat moet je
permanent bespotten, dat houdt het een heel klein beetje gezond, en
je kan er dan tenminste om lachen, het reformeren of vervangen door
een andere macht, dat is pest willen genezen met ebola.
Ik
ratel door, maar dat is goed, de geest een beetje opwroeten, als je
het lang genoeg doet, stuit je al eens op goud, of toch zilver.
Generatie
Me. Ik wil ze graag compleet afschrijven, maar laat ik er nou een
excuus voor zoeken. Ik lees te veel advocatenromans, ik begin de vijf
kanten van elke zaak te bepleiten. Als ik echt geen kant meer op kan,
ga ik rechten studeren.
Waarom
zijn wij (ik reken mezelf er bij) tot zulke robotjes van ons eigen
miezerige ego uitgegroeid?
Ja,
we zijn uitzonderlijk hard in de watten gelegd door onze ouders en
ook grootouders. Uitzonderlijk hard. We zijn gepromoot van kindsbeen
af als het enige centrum van de wereld, want God was toch dood. En
die wereld mocht in vlammen vergaan, zo lang we maar voor onszelf een
diploma, een promotie, geld en faam uit de brand konden slepen. We
kregen ook de nogal onnozele boodschap mee: work hard, play hard.
Echt
waar, die boodschap kregen we. We moesten 'het' maken in de wereld,
maar we moesten ook heel veel plezier maken, van het leven genieten.
Dat was een imperatief, want onze ouders waren nog geknecht
opgegroeid, losgebroken vanaf hun trouwpartij het ouderlijke huis
letterlijk ontvlucht en hadden hun eigen ouders nooit helemaal
vergeven dat ze een doodsaaie kindertijd hadden beleefd terwijl er
verdorie lol te beleven viel ergens, want The Rolling Stones waren op
tv geweest! Dus wij moesten het allebei hebben, succes en heel veel
plezier, o zoveel plezier. En succes dus.
Dat
succes werd echter zeer eng gedefinieerd. Het moest er goed uitzien.
Het moest een ronkende titel zijn 'customer service purchasing
officer' en niet 'telefonist' (qua jobinhoud zero verschil). Een
ideaal was er niet aan verbonden. De wereld moest er niet beter van
worden, de buren moesten er groen van worden. De buren zijn
'vrienden' op Facebook geworden, maar het principe is hetzelfde. We
lachten met de serie 'keeping up appearances' en wisten niet dat we
met onszelf lachten en niet meer wisten dat er achter onze
appearances niks meer zat, dat ons vertoon ons zijn werd, en dat we
antidepressiva nodig hadden omdat je van vertoon alleen niet kan
leven.
We
gingen reizen, reizen, reizen, uiteindelijk om geen enkele andere
reden dan om foto's te kunnen tonen, eerst achteraf, dan uiteindelijk
live, instant, online. Een leven in dienst van de camera. Niet op
foto staan, is niet bestaan. Men voelt zich zo leeg, dat men steeds
materieel bewijs zoekt voor zijn eigen bestaan. Men moet gezien
worden. Of men bestaat niet. Ik schrijf dit helaas zonder fles Jack
bij de hand, dus ben bloedserieus. Waarom moesten er plots open space
offices komen? Waarom was het gedaan met werknemers in hun eigen
hokje stampen? Die muren moesten weg, ze werden ondraaglijk, we
moeten niet elkaar zien, we willen gezien worden, of de zelftwijfel
bekruipt ons, wie zijn we dan? Nee, als iemand mij ziet, dan moet ik
wel bestaan. Ik sta op foto, mijn collega ziet mij, oef, ik besta.
Rebels
zijn werd mainstream. Iedereen rebelleert en beseft niet dat je net
zo conformeert, als iedereen het toch al doet. En dat moest uiterlijk
vertolkt worden met piercings, verplichte inbreuken op dress codes,
tatoeages (een idiote rage die bij mijn kennissen weer opsteekt),
allemaal zo leeg als wat. Als je geen Chinees gestudeerd hebt, ben
je een hansworst als je het Chinees teken voor crisis is opportunity
(als dat echt hetzelfde is in het Chinees) op je arm laat kerven.
Enige
besef van de wereld vervaagde. Onder andere omdat mijn
leeftijdsgenoten de kruistochten in de 18de eeuw plaatsen (echt
meegemaakt). Ja, men ging de nadruk leggen op vaardigheden, niet op
kennis. Je moest dus niemendal weten over de kruistochten, je moest
het alleen kunnen opzoeken. Jammer, maar helaas, niemand zocht het
op. De zoekfunctie van je pc kennen was genoeg. Jonge mensen hebben
dus geen idee vanwaar de mensheid komt en dus geen enkel idee waar
het heen gaat, of hun eigen rol daarin. Zonder achteruitkijkspiegel
kan je niet rijden.
En
dan gaan ze de leegte vullen door het shoppen naar 'causes'. Ze
worden vegetariër voor een maand of zes. Ze kopen geen merkkledij,
ook maar voor een tijdje. Alsof het iets uitmaakt, al die dingen
komen uit Azië, merk of niet. De vegetariër leest over soja en hoe
ze daarvoor het oerwoud ook al ontbossen en geeft het op. Er zijn
geen 'goede' keuzes meer. Lijkt het wel.
De
aandelenmarkt is nep. Religie is onttroond. Van politici verwacht je
gewoon dat ze nep zijn, hoe nepper hoe beter (Obama??? Als je
authenticiteit wil parodiëren ga je automatisch kijken als die).
Alles wordt een karikatuur van zichzelf. Amnesty international is een
marketingmachine, Occupy sterft als het niet meer plezant is. "De
eerste weken filosofeerden we over mogelijke verandering en acties en
daarna maakten we enkel nog ruzie over wiens beurt het was om op te
ruimen" (geknipt uit een interview) Het was niet plezant meer.
En
dan, zonder enig stevig fundament, slaan we op drift, in een wereld
die ons van alle kanten bombardeert met een total information
overload. Mensen die al helemaal niet weten waar ze voor staan,
krijgen veel meer keuzes aangeboden dan het menselijke brein aankan.
Plus moet het allemaal snel gaan. Plus zet de media schijnbaar
instant successen in de kijker. Plus is wat je doet enkel goed als je
er aandacht mee scoort. Een cocktail om je verstand bij te verliezen
en onstuitbaar te beginnen hinniken, omdat men totaal, totaal
stuurloos is en wanhopig zonder te weten waarom. Proberen mee rennend
in een tredmolen waarvan men het bestaan niet echt ziet, wel vaag
instinctief aanvoelt. De Matrix trilogie had genoeg mensen bij de
ballen. Net als de film Fight Club. Net als American Beauty (al
blijven al die dingen toch nog te veel aan de oppervlakte, ze krabben
toch al waar het kriebelt).
Na
mijn seksloze flirt met de communisten, zie ik maar 1 oplossing meer,
en dat is teder anarchisme. Laat de vrijheidsjagers aaneenklitten,
menselijk verstand alle eer aandoen, en zonder arrogantie in de
spiegel kijken en nog wat plezier maken ook. En er volgen er dan nog
wel, die niet meedoen aan het circus of in volle besef aan meedoen,
dat is ook nog ok. Waarom zit iemand als Adam Bzoch de facto in een
isolement? Dan ben je zo iemand en de prijs die je betaalt, is
ballingschap, want er is verdomme niemand om mee te praten. Dus maakt
hij vrienden van boeken.
Zolang
je het kan negeren, zoals ikzelf, ik heb geen apen boven mijn kop, en
wil ook niet meer voor klassen van apen staan, is het leven goed, het
beste sinds het ontstaan van de mensheid, ik leef beter dan eender
welke Farao, Romeinse keizer of middeleeuwse koning. Ik ben net zo
goed deel van generatie Me, ik moet centraal staan, of het
intereseert me niet, of toch, het motiveert mij niet, de
communistische partij zette niet mij centraal, maar wel hun
pathologische, ziekelijke machtsdrang, en dus moest ik er weg, als
het niet om mij draait, voel ik mij letterlijk verdrinken, verwelken,
verstikken. En sinds ik dat besef, maak ik eerlijkere keuzes.
Ik
hoop dat je iets kan destilleren uit bovenstaande wolkbreuk.
Volgevreten,
niks anders doende dan films kijken en boeken lezen, zelfanalyse ten
top drijvende, en tussendoor Slowaaks lerende, en push-ups en sit-ups
doende tot het zeer doet, die therapeut is om de enige gezonde lui op
te vangen, als je in deze maatschappij niet mee kan draaien, getuig
je van gezonde menselijkheid en dus vang ik je met open armen op, aan
65 euro per anderhalf uur, want ik ben een kind van mijn tijd.
Al
enige tijd ben ik vrijwilliger voor 'Buddywerking'. Wat houdt dat in?
Ik engageer mij om minstens twee jaar enkele uren per maand af te
spreken met iemand die het moeilijk heeft. Meer is het eigenlijk
niet. De organisatie ondersteunt de vrijwilligers goed, geeft hen
informatie over psychologische kwetsbaarheden, organiseert ook
uitstappen voor de vrijwilligers en zorgt ervoor dat de buddy gelinkt
wordt aan een deelnemer die bij hem/haar past. De organisatie stelde
mij vorige week deze tien vragen.
1.
Hoe lang ben jij reeds buddy?
Ongeveer
sinds april 2013.
2.
Hoe verliep de kennismaking met de deelnemer?
In
alle drie de gevallen vlotter dan verwacht. De medewerkers van
buddywerking bereiden je goed voor, ze scheppen rust en de
kennismaking vindt plaats in een ongedwongen sfeer.
3.
Zie je een evolutie in het contact tussen jou en de deelnemer?
Ja,
in het begin gaat het vaak over de omstandigheden en de problemen van
de deelnemer, daarna ligt het accent minder op serieuze gesprekken en
meer op samen plezante activiteiten doen. Als de deelnemer het
moeilijk heeft, valt hij/zij makkelijk op je terug, omdat je geen
deel bent van zijn vaste omgeving en ook niet het 'ernstige etiket'
van een professionele hulpverlener meedraagt, je bent toegankelijker.
De activiteiten en de gesprekken worden spontaner. In het begin heeft
de deelnemer veel nood om af te spreken, daarna minder. Soms is een
telefoongesprek ook goed.
4.
Welke activiteiten doen jullie samen?
Praten,
wandelen in natuur, musea bezoeken, een spel spelen, films kijken,
gaan eten op restaurant, naar toneel, fietsen, samen winkelen, social
media leren gebruiken, ...
5.
Weet jij wat jij en de afspraken met jou voor de deelnemer
betekenen?
Ik
meen dat de deelnemer het contact met de vrijwilliger kan inzetten
als een soort 'joker', als een 'time-out', doordat je noch familie
bent, noch een vriend, noch een professionele hulpverlener. De
deelnemer heeft een objectiever klankbord, heeft te maken met iemand
die enige affiniteit heeft met de problematiek van de deelnemer, en
psychologisch belangrijk: hij/zij moet niet betalen voor dat
luisterend oor (wel zo, bij een therapeut).
Het luisterend oor lijkt
mij dubbel zo veel effect te hebben, omdat de vrijwilliger de
deelnemer en zijn verhaal de moeite waard vindt, gewoon zo. Familie
en vrienden staan soms te dicht bij de deelnemer, vellen sneller een
oordeel, de deelnemer is vaak ook bang van hen te belasten of 'in
herhaling' te vallen. Sommige kwesties liggen zo gevoelig dat ze ook
niet met vrienden of familie te bespreken zijn. Of: vrienden en
familie kunnen geen activiteit meer ondernemen ZONDER over de
problemen te beginnen, ze beginnen de persoon te veel te associëren
met zijn probleem, terwijl de deelnemer liever gewoon iets wil doen
zonder aan die problemen herinnerd te worden.
6.
Wat betekent de deelnemer en de afspraken met de deelnemer voor
jou?
Een
bevoorrechte inkijk in minder bekende delen van onze leefwereld, die
je anders nooit te zien krijgt. De kans om iemand te steunen wanneer
het echt nodig is. Een zeer leerrijke, praktische kijk op psychologie
en de zeer concrete samenhang tussen trends in onze maatschappij en
het effect daarvan op de psyche van individuele mensen.
Zeer
concreet: Ik heb twee toffe mensen leren kennen, met een zeer rijke
belevingswereld en veel levenservaring, die allebei bewezen dat ze
ondanks hun problematiek iets willen betekenen voor hun omgeving en
onze maatschappij.
7.
Buddys halen psychisch kwetsbare mensen uit hun isolement.
Ervaar jij dit ook zo? Kan je dit met een concreet voorbeeld
toelichten?
Ja,
absoluut. De deelnemer kan na langdurige ziekte de indruk hebben dat
hij enkel nog contact heeft met professionele hulpverleners of met
mensen die zelf ook in een isolement zitten. Op zo'n moment ben je
echt de 'gids' naar de buitenwereld. Soms is de deelnemer zo onwennig
bij het doen van alledaagse dingen dat je al veel betekent gewoon
door er te zijn. Ook moeten deelnemers vaak een schuldgevoel
overwinnen. Ze zijn ziek, maar zijn bang dat er nog steeds een taboe
ligt op psychische kwetsbaarheid en denken dat mensen hen zullen
veroordelen. Dat versterkt hun isolement nog. Door hun probleem te
erkennen en hen tegelijk duidelijk te maken dat ze door hun probleem
niet aan waarde inboeten, versterk je voor een deel hun
assertiviteit.
8.
Wat heb jij nodig om je goed te voelen in je engagement als buddy?
Degelijke
informatie. Een regelmatige opvolging. Deelnemers die op een
verantwoordelijke manier omgaan met Buddywerking (in de mate van het
mogelijke) Enige rekening houden met mijn chronisch chaotische agenda
(al die dingen zijn er bij Buddywerking) (het gratis én lekkere eten
tijdens infodagen is een zeer toffe bonus!!)
9.
Krijg je soms reacties uit je omgeving op het feit dat je dit
engagement opneemt?
Zelden.
Mensen zijn soms positief verrast dat je zoiets doet. Soms zijn ze
nogal rap om te vragen: 'kun je daar niet voor betaald worden?' De
meeste mensen vinden het 'mooi' dat je zoiets doet. Of ze zeggen dat
zoiets 'niet evident' is.
10.
Heb jij een droom voor de buddywerking?
Het
ware goed als dit initiatief breder bekend raakte en er een reflex
ontstond om niet alleen naar een psycholoog te stappen of een dokter,
maar een aanvraag voor een buddy te doen. Ik denk dat een initiatief
als buddywerking een groot verschil kan maken. Dat meent ook een
professional en academicus Paul Verhaeghe (Ugent). Verder als droom:
Buddywerking zou misschien elk jaar één grote culturele activiteit
kunnen organiseren met de input van de deelnemers en de
vrijwilligers, omdat ik bij zowel deelnemers als vrijwilligers een
bovengemiddelde interesse in kunst en cultuur opmerk...
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, tips mindfullness, mindful zijn, technieken mindfullness, meditatietechnieken, buddywerking, een buddy aanvragen, ziekenzorg, buddy
11-12-2014
Red de wereld, lynch elke week een opniemaker
Morning
papers noemt Julia Cameron het. Kwestie van nooit in writers block
te vervallen, gewoon dagelijks beginnen met een tweetal paginas
over whatever in uw mind komt gevlogen. Het moet niet goed geschreven
zijn, het moet geen steek houden, het moet u alleen maar ontgiften en
kickstarten.
Ik open Facebook,
de blauwe fee. Filip de Bodt van VZW Uylenkot (het moet niet correct
gespeld zijn in de morning papers) deelt al verontwaardigd een
opiniestuk in de Morgen. Wereldoorlog drie wordt in de rest van de
wereld nog uitgevochten met afdankertjes uit wereldoorlog twee,
stokoude Duitste Sturmgewehren duiken zelfs op in Irak, maar hier in
t westen vechten we wereldoorlog III uit met opiniestukjes en veel
verontwaardiging. De sociale media zijn vooral de asociale slagvelden
geworden. We gaan nog lang opiniestukjes over en weer schieten. En in
t niemandsland zit het overgrote deel van de bevolking dat zich
afkeert van politiek, er absoluut niks mee te maken wil hebben, en
hoogstens afgestompt kankert op al wie hun een doorn in het oog is
(de gemiddelde Vlaming heeft een kloek balkske in beide ogen, das
bekend, je kan er de opiniestukken op na lezen)
Vannacht
ging ik wandelen, want ik loop de muren op zonder mijn lief, hier in
the void, wat wij Erembodegem noemen en ik kreeg de neiging om
Vlaamse leeuwenstickers van veel te propere (altijd een slecht teken)
autos te trekken. Maar ja, ten eerste heb ik daar een erg
negatieve associatie mee, met die leeuwenbrol, ik haat bovendien ook
nog de kleur geel (brave conformistische bierbuikpapas dragen gele
zwembroeken op t strand) en die associatie is heel negatief, wie
weet bedoelt die lustige stickerplakker iets helemaal anders met zijn
leeuwenvlagje (zijn, niet haar, vrouwen plakken geen vlaggen op hun
auto en daarom zijn zij het wijze geslacht), misschien bedoelt die
gewoon dat hij graag frieten eet en in slaap valt voor de wielerkoers
om wakker te schieten bij de finish. Dus ik liet die vlagskes dan
toch maar hangen.
Wellicht ben ik beter met een opiniestuk over
leeuwenvlaggen, dan echte actie. Want echte actie, daar doen we niet
meer aan mee. Das passé. De politieke arena, das Facebook, de
blauwe fee, en opiniestukken. Gegarandeerd is een maar een
minipercentage van de bevolking die zich dagelijks door al die
opiniestukken worstelt. Nog geen 2 procent waarschijnlijk. En die
vreten dan hun kas op en kruipen zelf in hun verontwaardigde pen. Om
de problemen op te lossen, zou ik als gokker (ik gok helaas alleen
met mijn tijd, niet met mijn geld, das ook weer cryptisch he) toch
mijn geld zetten op mensen die nooit opiniestukken schrijven en
helemaal nooit opiniestukken lezen. Want gelijk Louis Paul Boon al zei, zij die
niks te vertellen hebben, schrijven, zij die wel iets te vertellen
hebben, kunnen niet schrijven. Boon had trouwens verder ook niet veel
te vertellen, maar hij kon het wel sappig brengen. En er blijven
tenminste een paar goeie citaten van over. Gelukkig geen
opiniestukken.
Ik
heb net acht kilometer gelopen, en twee paginas morning papers
geschreven, nu nog beffen, the most important meal of the day, en de
testes ledigen, en ik ben helemaal ontgift, verre weg van de
opninieuze stellingenoorlog. Met excuus voor eventuele typfouten. Het
zijn morning papers. Nalezen fnuikt er de bedoeling van.
Tags:William Peynsaert, morning papers, schrijfroutine, tips voor schrijvers, schrijftips, opiniestukken, hoe word je opiniemaker, lynchpartij, lynchpraktijken, de wereld redden
Waarom zit er een koffielepel in mijn broekzak?
Als ik elke dag zou
optellen dat ik zwaar depressief ben geweest en met
zelfmoordgedachten rondliep, kom ik waarschijnlijk aan één derde
van mijn leven, en dan ben ik onkarakteristiek optimistisch. De
eerste depressie, toen nog redelijk onbegrijpelijk, maar als donker
water dat plots tot mijn nek stroomde, à là 'meent ge nu echt
serieus dat dit het leven is? En dan heb ik het nog redelijk goed,
wat voor hel moet dit hier zijn voor al die anderen? En moet dit nu
nog een jaar of 70 duren?- had ik rond mijn vier jaar. Waarom ik zo
vaak depressief geweest ben, is voor u allicht van minder belang.
Indien u het toch wil weten, moet u mij maar mailen.
Waarom zit er een lepel
in mijn broekzak? Een metalen koffielepel voor alle duidelijk. En
geen schoenlepel bijvoorbeeld.
Dat het een lepel is,
maakt eigenlijk niks uit. Het had ook een tandenborstel kunnen zijn
of een walnoot of een kiezelsteen. Ik koos een lepel omdat ik die
toevallig in de buurt had.
Aangezien ik sinds een
jaar of zo zeker ben dat onze gedachten de bouwstenen zijn van onze
toekomst en we onze gedachten dus zelf moeten kiezen en bepalen,
bewaak ik mijn gedachten zoals een 70-jarige neurotische hobbytuinder
waakt over de 10 vierkante meter patatten en selder die hij kweekt in
zijn hof en zo erg onkruid wiedt, dat hij al op zijn knieeën zit met
een pincet in de aanslag nog voor het onkruidsprietje zijn kop durft
laten zien.
Dus: Telkens ik een
negatieve gedachte (nijd, haat, doem, pessimisme, wanhoop,
verslagenheid, het afbreken van anderen) opmerk, gelijk een
modderspat op een witte auto, steek ik die koffielepel in mijn andere
broekzak. Dat zorgt er voor dat die negatieve gedachte op heterdaad
betrapt wordt en als demonische boorling gesmoord wordt nog voor die
uitgroeit tot een reus die heel mijn dag verkloot en in 't meest
ambetante geval mij doet zoeken naar voldoende hoge hoogtes om vanaf
te springen.
De techniek werkt
verbazend goed, beter dan ik zelf verwacht had. Ik moet de lepel ook
minder vaak van broekzak verhuizen dan ik op voorhand had ingeschat.
Het is vreemd, gewoon omdat ik weet dat ik anders die lepel van
broekzak moet verwisselen, aborteert mijn geest de zygote van de
negatieve gedachte voor die een eigen leven gaat leiden en mij
wegsleurt van mijn levensweg naar mijn lijdensweg. Nee, merci, dan
versteek ik liever een koffielepel een keer of tien tot twintig per
dag.
Wat houdt u tegen van
het zelf te proberen? Een armbandje is waarschijnlijk praktisch, maar
ik heb liever iets onpraktisch gelijk een koffielepel in mijn
broekzak, die mij tientallen keren zegt dat ik zelf bepaal wat ik een
plaats geef in mijn gedachten.
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie, tips mindfullness, mindful zijn, technieken mindfullness, meditatietechnieken
10-12-2014
Een thesis deponeren in Olomouc
8u05. In een trein naar Tsjechië. Mijn vrouw moet haar thesis gaan afgeven in haar universiteitsstad. Voor een digitaal tijdperk moet een mens zich nog steeds belachelijk vaak verplaatsen. We zijn opgestaan om vijf uur deze ochtend. Gisteren heb ik tot half twee 's nachts naar Game of thrones gekeken en geschreven aan mijn eerste serieuze roman in 't Engels. We gaan hier nu niet stoer doen en zeggen dat ik niet moe ben.
Ik had naast mijn bed al een halve liter koffie klaarstaan in een grote tas, dus ik zit nu lekker stijf van de cafeïne ergens in een stilstaande trein ergens bij de grens van Tsjechië en Slowakije. Zuzi leest glunderend haar thesis nog eens na, al is het te laat om nog iets te wijzigen, want het werk is al ingebonden in leer. Ze heeft haar thesis helemaal in het Duits moeten schrijven. Toen ik slavistiek studeerde, mochten we onze thesis in het Nederlands schrijven. Wat een ongelofelijke watjes zijn wij, Vlaamse slavisten. Waarom waren we niet verplicht om onze thesis in het Russisch te schrijven? Dan waren we zeer terecht met de helft minder afgestudeerd en we waren zeker helemaal vloeiend geweest in het Russisch. Tot wat dat dan had moeten leiden, weet ik niet, want kennis van Russisch leidt op de arbeidsmarkt voornamelijk tot de meest helse strontjobs in de ontmenselijkte nine to five wereld.
Ach ja, ik hou in het algemeen niet van mensen die leerkrachten nodig hebben en regulier onderwijs om iets te leren. Dat is alleen omdat ze iemand nodig hebben die als boeman staat te kijken of ze wel leren. Alles kan je jezelf aanleren. Wie een leerkracht nodig heeft, wil niet leren, maar wil wel gedwongen worden om iets te leren. Dat ik het reguliere onderwijs een saaie, inefficiënte schijnvertoning vind, mag allicht wel blijken uit de stripreeks Verkrijt. And you gotta walk the talk natuurlijk: wat ik het beste ken, heb ik mezelf aangeleerd. Amerikaanse Burgeroorlog, Engels, Duits, Slowaaks en toneel schrijven. Alleen in dat laatste heb ik enige les gekregen, vreemd genoeg van mijn prof Sloveens... De wegen van de God van onderwijs zijn helemaal ondoorgrondelijk.
Ik ben nog steeds een klein De Weverke aan t placeren. Dat wil niet zeggen dat ik de arme mensen harder in de armoede aan t trappen ben of in mijn vrije tijd grote investeerders pijp, beide bevolkingsgroepen hebben mij daarvoor helemaal niet nodig, maar het wil wel zeggen dat ik nog steeds op dieet ben, weliswaar zonder maagring zoals De Wever en zonder dat mijn dieet het beste onderdeel is van mijn mediacampagne. Ben ik al vermagerd? Ik weet
het niet. Ik vermoed van wel, want ik eet maar 1 maaltijd per dag meer. En vroeger at ik per maaltijd drie maaltijden, goed voor 9 maaltijden per dag. Ik heb ook helemaal geen zin meer in eten. Ik begin zeer sterk te vermoeden dat mijn haast boulimisch gevreet van de laatste drie jaar te maken had met mijn frustraties door mijn werk als propagandist voor de laatste stalinisten, wat ongeveer hetzelfde is als 'schrijven' voor Kerk en Leven. Als ik moet kiezen, zou ik trouwens liever voor Kerk en Leven werken, want daarmee kom je tenminste niet uit bij goelags. Bij Kerk en Leven hebben ze spijt van de inquisitie, bij de stalinisten is men nog volop in ontkenning.
The usual suspects :: mijn zes meest frequente doemgedachten
Gouden tip voor verstokte piekeraars: kies een vast tijdstip van 1
halfuur per dag om VERPLICHT te gaan piekeren. Als je buiten dat half
uur piekert, zeg dan direct tegen jezelf dat je nu niet kan piekeren,
dat je zal piekeren tijdens het vaste half uur piekeren. Schrijf tijdens
je half uur piekeren je piekergedachten neer op de linkerbladzijde van
een schrift. Schrijf op de rechterbladzijde een aantal remedies tegen
die piekergedachte. Vraag je af wat je er kan tegen doen en schrijf alle
invallen op. Doe dat een drietal weken en je zal merken dat je
piekergedachten te herleiden zijn tot enkele vaste thema's. Een stuk of
5. Je zal echter merken dat je het tienvoud aan remedies hebt bedacht.
Uiteindelijk zal je meteen aan een remedie denken als je een
piekergedachte voelt opkomen. Het resultaat is dat je veel minder
piekert en de reflex opbouwt om constructief te denken.
Mijn typische piekergedachten:
-ik ben bang dat ik nooit een groot maandloon zal verdienen...
Een remedie: euhm, kerel, je kent minstens acht talen... Wake the fuck up...
-ik ben bang dat ik geen geschikte ruimte vind voor mijn therapeutenpraktijk
Een
remedie: doe zoals de huisdokter, doe huisbezoeken. En als dating coach
kan je gerust op café afspreken met een cliënt en in de zomer in een
park. Seriously, start thinking way outside of the box!
-ik ben
bang dat ik een job (=jammerlijk onbevredigende beproeving) zal moeten
doen tegen mijn zin en terug non stop zelfmoordgedachten krijg
Remedie:
dude, je bent koppiger dan Hitler op zijn koppigste dag. Je vindt
altijd een manier om geld te verdienen én lol te beleven. Work is play,
remember? Follow your bliss en the money rolls right in, dat is altijd
al zo geweest.
-ik ben bang dat mijn beste vrienden geen tijd meer hebben voor mij
Remedie:
geef ze de ruimte en sta open voor nieuwe mensen. Alles stroomt. Panta
rhei. Mensen komen voor een reden en ze gaan voor een reden. Wens
'fading friends' oprecht al het beste en wees dankbaar voor de tijd die
jullie samen doorbrachten.
-ik ben bang dat ik geen goed
doctoraat schrijf over de Amerikaanse Burgeroorlog en met mijn doctoraat
niks nieuws toevoeg aan het meest beschreven onderwerp in de
geschiedenis van de mensheid sinds de Bijbel.
Remedie: Er is
relatief weinig geschreven over de interne verdeeldheid van de
Confederatie. En heel wat mensen ontkennen dat feit, dus er is genoeg
ruimte om iets toe te voegen. Duik in de primaire bronnen. Luister naar
de wijze raad van je promotor.
-ik ben bang, helaas bijna zeker, dat er na de dood niks meer is en dat ik mijn vader nooit meer terugzie
Remedie: ok, this one is a particularly tricky one...
Maak
het jezelf gemakkelijk en neem gewoon aan dat je je vader na je dood
nog voor minstens 1 gesprek terug kan zien. Je wil dat gesprek enorm
boeiend en plezant maken, dus je hebt nu absoluut geen tijd voor dit
soort piekergedachten. There, you get the point. Wat zijn jouw
terugkerende piekergedachten en welke oplossingen kan je bedenken voor
je zorgen? Pak een schrift, vind een half uur en doe jezelf een plezier:
ga opzettelijk een half uur zitten piekeren. Maar daarna voor de hele
dag niet meer, akkoord?
Tags:William Peynsaert, piekeren, stoppen met piekeren, piekergedachten, omgaan met depressie, tips depressie
De geur van oude mensen en wachten op de trein in Olomouc
14u59.
Station Olomouc. We hebben net blitzinkopen gedaan op de lokale
kitschmarkt, euhm, kerstmarkt en hebben wat trinkets mee voor het
thuisfront. En medovina. Honingwijn. Waarvan de slinkse verkoper mij
twee shots deed proeven. Gevaarlijk spul. Iets met alcohol dat voor 1
keer niet smaakt alsof men rotte pruimen met napalm in je keelgat kwakt.
We
zitten in de wachtzaal van het station. Waar ik de bloeddruk krijg van
een bedrijfsleider op een traditionele Belgische stakende maandag.
Voornamelijk omdat ik zot word van automatische deuren die voortdurend
open en dicht gaan door de vele voorbijgangers. En omdat ik een 'cold
turkey' voel opkomen, omdat ik hier geen internetverbinding heb en ook
omdat het hier naar oude mensen ruikt. Wat allicht de geur is van
menselijke huid die zich niet meer kan vernieuwen en overtrokken raakt
door een soort bruine schubben. Hoe zeg je 'die young, stay pretty' in
het Tsjechisch? Zomri mlady, zostan pekny? Zoiets? Als ze hun wandelstok
naar mijn kop smijten, zal het wel correct zijn.
Ik ben te moe om
te lezen en heb nochtans twee goeie boeken mee voor therapeuten. Dus
kijk ik rond naar knappe vrouwen met behulp van mijn eigen knappe vrouw,
die af en toe zelf mijn aandacht trekt naar een knappe vrouw. Wij zijn
dat zeer vreemd soort koppel dat niks wegsteekt voor elkaar. Ja, dat
kan. Idee: het handboek 'als koppel de eerlijkheid overleven' schrijven.
Een
vriend van mij is gek, want hij werkt in een call centre. Hij heeft
sinds jaren eindelijk eens een lange vakantie. Zes weken. En? Hij is
ziek nu. Griep. Heb hem 'when the body says no' van Gabor Mate
aangeraden. Als we een job (=just over broke) enkel voor de papieren
kalveren (= geld) doen, protesteert onze ziel en worden we ziek. Hoeveel
discipline of masochisme we ook mogen hebben.
De oude naar de
dood geurende kerel met dat soort typische hoedje dat iedereen per post
opgestuurd krijgt als men 65 jaar wordt, die naast mij zit en mij mijn
jeugd doet vieren, leest iets zoals Dag allemaal. Hier heet die shit
'bliksem'. Iets pervers in mij wil graag eens een tijdje werken voor Dag
allemaal of Story of Blik (bestaat dat nog?) en met veel overgave
schrijven over bekende Vlamingen die trouwen om te kunnen scheiden en om
de drie maand een andere verslaving overwinnen. Dat is pas succesvolle
propaganda. Schaamteloos inspelen op de primaire roddelinstincten van de
mens. Ah, een interview uitschrijven met Eddy Wally of een andere
comateuze mummie en 'are you not entertained?' roepen naar de lezers die
van niks weten. Niet neerkijken op mijn medemens staat bij mijn
voornemens voor het nieuwe jaar (wie neerkijkt op een ander, kijkt in de
eerste plaats altijd neer op zichzelf, arrogantie vertrekt altijd in
verdoken zelfhaat). IK WEET HET, HET IS NIET SCHOON VAN MIJ. MAAR VINDT
GE HET NIET EERLIJK? (en het is niet eens waar, op deze blog is mijn
schaduwzijde aan het woord...)
Maar we zijn nog 2014, dus ga
ik nog verlekkerd 'life at the bottom' lezen van Theodore Dalrymple.
Stompzinnig slecht geschreven, maar in tegenstelling tot wat links van
dat boek denkt, wil die Dalrymple echt de mensen uit hun armoede halen,
hun armoede die vooral een geestelijke armoede is, want materieel hebben
ze het eigenlijk nog enorm veel beter dan de rijkste middeleeuwse
koningen. Verdomme, ik krijg zin om verder te kijken naar Game of
Thrones.
Om uw aandacht er bij te houden: Slowakije heeft opvallend meer knappe vrouwen dan Tsjechië.