De komst van Dominion was een verfrissing in bordspellenland. Toch alleszins voor mij persoonlijk. Ik had nog nooit een deckbuilding-spel gespeeld. Dit wil eigenlijk niet meer zeggen dan dat je de juiste kaartjes probeert te verzamelen om zo sterk mogelijk voor de dag te komen. Er wordt hier en daar een vergelijking gemaakt met Magic the gathering, maar hier kan ik niets over zeggen aangezien ik deze laatste totaal niet ken (schaam op mij als spellenliefhebber waarschijnlijk :oops:)
Het spelconcept van Dominion is eigenlijk vrij eenvoudig uit te leggen, maar alle mogelijke kaartencombinaties uitleggen en daarin dan nog een winnende strategie vinden, dat is dan weer heel wat anders. Ik heb tot nog toe enkel maar met de basisopstelling gespeeld, maar in een doos met meer dan 500 kaarten, kan u met verschillende opstellingen van start gaan.
Het spel wordt steeds samengesteld uit de puntenkaarten, de geldkaarten en dan 10 soorten kaarten naar keuze. U kan dit volledig zelf gaan samenstellen, maar er worden ook enkele combinaties voorgesteld. Bovendien zijn er ondertussen ook weeral uitbreidingen op de markt verschenen (of in de maak) die je nog meer mogelijkheden geven, maar het spel zelf verandert natuurlijk niet. Jammerlijk genoeg zijn deze uitbreidingen in de meeste gevallen niet vertaald, dus indien Engels (of Duits) een obstakel is, is een aankoop niet aan de orde.
De uiteindelijke bedoeling is om zoveel mogelijk puntenkaarten in je deck te krijgen. Maar deze punten zitten gedurende het spel wel danig in de weg aangezien je hiermee niets kan uitvoeren. De spelers starten met zeven geldkaarten (waarde 1) en 3 puntenkaarten (waarde 1). Ze schudden deze kaarten en nemen 5 handkaarten. Een beurt bestaat uit drie fasen : 1) actiefase : de speler mag een grijze kaart spelen en de tekst die erop staat uitvoeren 2) aanschaffase : de speler mag een nieuwe kaart kopen met het geld dat hij voorhanden heeft 3) opschoonfase : alle uitgespeelde kaarten, de gekochte kaart en de overige handkaarten worden afgelegd en de speler neemt vijf nieuwe kaarten van zijn stapel voor de volgende ronde. Zijn deze kaarten op, dan neemt hij de ganse stapel, schudt deze en neemt vijf nieuwe kaarten.
Op deze manier wordt het spel verdergespeeld tot ofwel de stapel met puntenkaarten (waarde 6) op zijn of er 3 stapels met grijze actiekaarten weg zijn. Daarna worden de decks van de spelers gecontroleerd op de hoeveelheid punten. De speler met de meeste punten wint.
So far ... so good, nu zou ik oeverloos kunnen beginnen over de mogelijke combinaties, maar dit zou ons te ver leiden. Maar om u een idee te geven : je zou bijvoorbeeld een actiekaart kunnen spelen met daarop de tekst "+ 1 actie + 1 aanschaf", u kan nu nog een grijze kaart (actie) spelen die u in de hand heeft bv. "+ 3 kaarten", u neemt 3 extra kaarten van uw trekstapel. Nu mag u in totaal 2 aanschaffen doen. U koopt met het geld dat u voorhanden heeft een nieuwe grijze actiekaart en neemt voor 0 een geldkaart met waarde 1 (deze kan u steeds aanschaffen omdat u er nul voor moet betalen). Deze kaarten gaan allemaal op uw aflegstapel en komen later in het spel wel in uw handen. Een beetje geluk is er natuurlijk mee gemoeid, de juiste combinatie van kaarten op het juiste ogenblik in handen krijgen is een voordeel, zeker voor de aankoop van overwinningspunten met waarde 6. U zal vaak gefrustreerd zijn, als u merkt dat u weer 1 geld tekort komt om zo'n kaart te kopen. Ik neem aan dat het niet direct duidelijk is waar het in dit spel om draait, ik kan u enkel aanraden om het gewoon een keertje te proberen, en na één rondje ervaar je zelf wel de oneindige mogelijkheden van dit spel.
Titel : Dominion Uitgeverij : Hans im Glück (uitgegeven in het Nederlands door 999 games) Auteur : Donald X. Vaccarino Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+ Uitbreidingen : Intrigue - Seaside - Envoy - Alchemy - Black market - Stash - Prosperity
|