Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-11-2012
Tzolk'in the mayan calendar (CGE)
Weken, zo niet maanden voor Spiel werd dit spel al gehypet en nadien zoals steeds in dit geval afgebroken, nog vooraleer iemand het spel in levende lijve had gezien, laat staan gespeeld. Natuurlijk heeft dit spel een unieke gimmick in de vorm van draaiende tandwielen, die aan elkaar zijn verbonden en op die manier zorgen voor een dynamisch en veranderlijk spelverloop waarmee je als speler dient rekening te houden.
Tzolkin kan je het best omschrijven als een worker-placement-game voor gevorderden. Het is meer dan enkel je arbeiders inzetten en de bijbehorende actie uitvoeren. Je moet met héél wat zaken rekening houden, vooral het draaien van de tandwielen, maar ook moet je ervoor zorgen dat je in de vier voedselseizoenen, voldoende voedsel kan afgeven om je arbeiders tevreden te houden. Eigenlijk doet het geheel me een beetje denken aan spelconcepten van verschillende andere spellen, het plaatsen van arbeiders doet me aan Manhattan project denken, de voedseljaren aan Agricola en de rest aan een samenraapsel van Stone age, Ninjato en andere worker-placements.
Als je aan de beurt bent, kan je ofwel arbeiders inzetten en hiervoor met het nodige graan betalen of ze terugtrekken en de acties die erbij horen uitvoeren. Let wel, je moet verplicht één van beide zaken doen. Heb je geen graag om arbeiders in te zetten en kan je er ook geen terugtrekken, dan dien je voor graan te smeken en ga je achteruit in de tempel omdat de goden je minachten.
Afhankelijk van waar je je arbeiders inzet zal je grondstoffen kunnen verzamelen (graan, hout, steen, goud of kristallen schedels), technologische vooruitgang boeken, gebouwen en monumenten bouwen, vooruitgaan op de tempelsporen en overwinningspunten sprokkelen. Om al deze zaken te overlopen, is het spel net ietsje te uitbreid en complex. Maar eens je bezig bent, lijken de symbolen echter duidelijk en is het allemaal redelijk logisch.
Als ik zeg dat je met allerlei zaken moet rekening houden, bedoel ik dat je de nodige grondstoffen moet verzamelen om bepaalde gebouwen te kunnen bouwen, graan om je arbeiders te voeden, extra arbeiders aanwerven om later weer te kunnen inzetten, punten verzamelen, vooruitgang boeken op de tempelsporen (aangezien deze ook twee maal tijdens het spel gescoord worden). Daarnaast mag je ook niet te lang wachten om je arbeiders van het bord te halen, want als ze van het tandwiel afvallen, zijn ze nutteloos en komen ze gewoon terug naar de voorraad.
Op het einde van het spel worden alle grondstoffen geconverteerd in graan, dat op z'n beurt wordt omgeruild in punten tegen een ratio van 4:1, 3 punten voor elke kristallen schedel en eventuele punten voor monumenten. Diegene die het meeste punten verzamelde, wint het spel.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".