
Toen ik de spelregels van dit spel doornam, rinkelde er onmiddellijk een belletje bij mij : dit heb ik al een keertje gespeeld, maar dan in een iets andere setting. Toen waren de plastic vliegtuigjes nog treintjes, en jawel, zelfde auteur, zelfde gelijklopende spelregels, ... Is dit een ramp? Neen, zeker niet, want het spel waar ik het over heb is "Union pacific", waarover ik u hier (klik) al kort vertelde. Het muffe materiaal van Union Pacific wordt enigszins opgepoetst en iets trendy-er gemaakt. (alhoewel we nu ook niet te euforisch gaan doen hierover). Hopelijk bereikt dit spel dan ook het grotere publiek, want dat is het zeker waard.
Het spelbord toont Europa, waarbij de steden zijn verbonden met vliegroutes (waarop diverse maatschappijen kunnen vliegen), 112 aandelenkaarten van de speciale maatschappijen (allen bordspellengetint), 112 vliegtuigjes overeenkomstig de aandelen (niet elke maatschappij is even hard vertegenwoordigd), 20 maatschappijmarkers, 20 Abacusmaatschappij-aandelen (geen vliegtuigjes voor deze maatschappij), 84 overwinningspuntenfiches, 70 geldbriefjes van verschillende waarde, 4 bonusconnectiemarkers en vijf overzichtskaarten vervolledigen de speeldoos.

De volledige setup van het spel ga ik u hier besparen, maar ik verklap u alvast dat u in het begin van het spel reeds een aandeel krijgt en de andere aandelen Ticket-to-ride-gewijs (rara, welke auteur?) in het spel komen. In de trekstapel met aandelen worden drie scorekaarten gestopt. Zo gauw de laatste uit de trekstapel komt, eindigt het spel en wint de speler met de meeste punten.
In een spelersbeurt moet je één van volgende acties ondernemen :
1) koop één of twee routelicensies en neem een aandeel : de speler breidt het vliegbereik van de maatschappij uit door de vliegroutes te betalen en er een vliegtuigje op te plaatsen. Deze moeten grenzen aan de startplaats van de maatschappij of verder gaan op waar reeds gevlogen is, je moet steeds de goedkoopste route nemen, elke maatschappij mag slechts één keer op een route staan. Indien alle licensies verkocht zijn voor een route, kan hier niet meer gevlogen worden. Zo gauw de vliegtuigen van een maatschappij op zijn, kan deze maatschappij geen routelicensie meer kopen. De speler mag in z'n beurt twee licensies aanschaffen, nadien neemt hij één aandeel (ook al kocht hij twee licensies). Er liggen ook vier bonusconnectiemarkers, deze waarderen bepaalde kleine maatschappijen op als ze hun eindbestemming (aangegeven op marker) bereiken. Indien een maatschappij geblokkeerd wordt, kan deze ook geen verdere licensies meer aanschaffen.

2) aandelen uitspelen en dividenden krijgen : de speler speelt uit z'n hand voor zich op tafel ofwel zoveel aandelen als hij wil van één maatschappij OF één aandeel van verschillende maatschappijen. Voor elk afgelegd aandeel, krijgt de speler 2 miljoen euro.
3) inwisselen voor Air Abacus aandelen : de speler mag 1 aandelenkaart afleggen in ruil voor 1 Abacusaandeel, of 3 aandelenkaarten afleggen voor 2 Abacusaandelen. Later dienen ook deze aandelen proberen worden afgelegd (via actie 2). Aandelenkaarten op handen leveren niets op.

4) Geld nemen : de speler krijgt 8 miljoen van de bank.
Waardering : zo gauw er een scorekaart wordt opengedraaid, volgt er een waardering. Elke speler mag eerst een aandelenkaart uit de vitrine op handen nemen, overgebleven kaarten worden uit het spel verwijderd en er wordt terug aangevuld tot 5 kaarten. Nadien worden alle vliegtuigmaatschappijen gescoord. Elke speler telt z'n eigen aandelen van de maatschappij en kijkt op de hoeveelste plaats hij zich bevindt, dan wordt gekeken hoe ver de marker van de maatschappij staat (afh. aantal gekochte licensies) en wordt er gescoord. De Air Abacusaandelen scoren volgens de tabel op het speelbord. Na drie waarderingen eindigt het spel onmiddellijk en wint de speler met de meeste punten. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste Air Abacusaandelen.
Titel : Airlines europe Auteur : Alan R. Moon Uitgeverij : Abacusspiele Aantal spelers : 2-5 Leeftijd : 10+ Speelduur : 75 min.
|