Spelers moeten hun acties goed overwegen aangezien de stadstaten snel aanzien kunnen verliezen.
Spelonderdelen
Spelbord bestaande uit acht stadstaten met hoofdstad, drie steden en drie dorpen aan elkaar verbonden door handelsroutes.
Een startspelerpion (grote houten pion)
Een beurtpion (grote witte pion)
36 invloedsmarkers (9 economische, 9 militaire, 9 politieke, 9 religieuze)
56 handelaarsmarkers (14 in elk van de vier spelerskleuren)
8 stadstatentegels
Een zak
Spelvoorbereiding
Elke speler krijgt de handelaarsmarkers van een kleur :
elk 14 in een spel met drie spelers
elk 10 in een spel met vier spelers
De rest wordt in de doos gestopt en wordt niet gebruikt tijdens het spel.
Plaats de acht stadstatentegels in willekeurige volgorde onderaan het spelbord.
Hun positie zal hun belang tijdens het spel bepalen.
De drie eerste plaatsen van links zijn de stadstaten die momenteel het meeste aanzien hebben (deze zullen op het einde van de ronde gescoord worden)
De drie stadstaten die het meeste aanzien hebben, veranderen gewoonlijk als de spelers hun acties uitvoeren.
Plaats de invloedsmarkers in de zak en trek er zes willekeurig. Plaats deze op de daarvoor voorziene plaatsen onderaan het spelbord, boven de drie stadstaten met het meeste aanzien (zie afbeelding)
De rondemarker wordt op de eerste plaats van het rondespoor (gemarkeerd met een 1) op het spelbord geplaatst.
Kies een willekeurige startspeler en geef hem de startspelerpion.
Beginnend met de startspeler, plaatsen de spelers beurtelings hun handelaren in een hoofdstad, stad of dorp op het spelbord.
Elke nederzetting kan maar één handelaar bevatten.
De hoofdstad is belangrijker dan de steden, die op hun beurt belangrijker zijn dan de dorpen (zoals later wordt uitgelegd)
Het is goed om handelaren verspreid over het bord te bezitten en in het bijzonder deze in de stadstaten met aanzien.
Dit wordt herhaald tot elke speler heeft geplaatst :
acht handelaren in een spel met drie spelers
vijf handelaren in een spel met vier spellers
Spelers houden hun resterende handelaren voor zich.
Spelverloop :
Het spel bestaat uit zes rondes.
Gedurende elke ronde hebben de spelers (beginnend met de startspeler) elk drie beurten.
Tijdens je eigen beurt moet je één van de volgende acties uitvoeren :
Voeg één van je handelaren toe op het spelbord, of
verplaats één van je handelaren op het spelbord, of
verwijder één van je handelaren van het spelbord.
* Voeg één van je handelaren toe :
Neem één van je handelaars uit je voorraad en voeg deze toe aan een lege nederzetting op het spelbord.
Deze stadstaat wint nu aan invloed.
Wissel de stadstaattegel waar je een nieuwe handelaar hebt geplaatst met diegene die er links van ligt, indien mogelijk.
Indien al jouw handelaren op het bord zijn, kan je deze optie niet kiezen.
* Verplaats één van je handelaren op het spelbord.
Verplaats één van je handelaren langs een handelsroutes naar een volgende lege nederzetting in die richting.
Je kan over andere handelaren van jezelf of tegenspelers springen, maar je moet stoppen aan de volgende lege nederzetting.
Indien je op een bezette stad terechtkomt, mag je reizen over één van de handelsroutes die aan deze stad grenst.
De omcirkelde handelaar kan naar de drie locaties (aangegeven door de pijlen) bewegen.
Indien de handelaar zijn beweging eindigt in een verschillende stadstaat dan diegene waarin hij vertrokken is, wint de nieuwe stadstaat invloed.
Wissel de tegel van de nieuwe stadstaat waar je de handelaar hebt geplaatst met diegene die er links van ligt, indien mogelijk.
* Verwijder één van je handelaren van het spelbord.
Neem één van je handelaren van het spelbord en plaats hem in je voorraad.
Deze stadstaat verliest nu invloed. Wissel de tegel van de stadstaat waarvan je je handelaar hebt verwijderd met diegene die er rechts van ligt, indien mogelijk.
Eens alle spelers hun beurt hebben vervolmaakt, wordt de rondemarker naar de volgende plaats op het rondespoor gezet.
Einde van een ronde :
De ronde eindigt als alle spelers drie beurten hebben gehad.
Op het einde van elke ronde bepaal je wie de controle heeft in de stadstaten met het meeste aanzien.
De drie stadstaten wiens tegel links liggen hebben het meeste aanzien, en de spelers met het meeste invloed in deze stadstaten winnen kracht in de vorm van invloedsmarkers. Voor elk van deze stadstaten, heeft de speler met het meeste handelaren in de stadstaat controle, de speler met het tweede meeste handelaren is tweede. Een gelijkstand wordt gebroken door de bezette nederzettingen van de stadstaat te tellen.
Indien er een gelijkspel is, wint de speler met de meeste handelaren in de stad.
Indien nog steeds gelijk, wint de speler met de meeste handelaren in de dorpen.
Indien nog steeds gelijk, wint de speler die eerst speelde deze ronde.
De speler die de controle heeft in de meest toonaangevende stadstaat, krijgt als eerste twee van de drie invloedsmarkers (naar keuze) boven de tegel van de stadstaat. De tweede speler bekomt de overblijvende invloedsmarker.
De speler die de controle heeft in de tweede toonaangevende stadstaat mag als eerste één van de twee invloedsmarkers kiezen boven de tegel van de stadstaat. De tweede speler krijgt de overblijvende invloedsmarker.
De speler die de controle heeft in de derde toonaangevende stadstaat krijgt de invloedsmarker boven de tegel van de stadstaat.
De tweede speler in de derde toonaangevende stadstaat krijgt niets.
Indien er geen handelaren zijn in een toonaangevende stadstaat, worden alle invloedsmarkers afgelegd.
Gelijkaardig, indien één speler handelaren heeft in een toonaangevende stad, heeft hij de keuze voor invloedsmarkers zoals gewoonlijk, de overblijvende markers worden afgelegd.
Maak het spelbord klaar voor een volgende ronde :
Plaats de rondemarker terug op plaats 1 op het rondespoor.
Hervul de zes plaatsen boven de drie stadstaten met het meeste aanzien met zes nieuwe, willekeurige invloedsmarkers uit de zak.
Bepaal de startspeler voor de volgende ronde.
De speler die het minste handelaren had in de meest toonaangevende stadstaat gaat laatst in de volgende ronde geef de startspelerpion aan zijn linkerbuurman. Indien er hier een gelijkspel optreedt, herhaal dan dit process in de volgende stadstaat tussen deze twee spelers, tot er een verschil is. Leg de drie stadstaattegels die gescoord zijn opzij. Verplaats de andere stadstaattegels drie plaatsen naar links (zodat de vierde stadstaat nu op de eerste positie ligt) Plaats de opzij gelegde stadstaattegels tenslotte aan de andere kant van het bord in omgekeerde volgorde (vb. 1→8, 2→7, 3→6) Spelers plaatsen gewonnen invloedsmarkers voor zich, zodat ze ten allen tijde zichtbaar zijn voor de tegenspelers.
Einde van het spel :
Speel zes rondes (tot de invloedsmarkers zijn opgebruikt)
Elke speler krijgt punten voor zn markers.
Punten worden gescoord voor elk van de vier types markers zoals aangegeven in de tabel van de spelregels.
Tel je scores van elk van de vier types samen, de speler met het hoogste puntenaantal is de winnaar.
In het geval van gelijkspel, wint de speler met het meeste markers van één bepaald type.
Indien dit nog steeds gelijk is, dan delen deze spelers de overwinning.