Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
16-09-2015
Flea market (Mayfair games)
Enkele weken geleden konden we alvast de eerste titel van Mayfair games voor Essen voorstellen. Isle of skye was onmiddellijk een voltreffer zoals is gebleken uit onze imprESSEN. Flea market is een totaal ander genre spel. Mensen die de spellen van Colovini een beetje kennen, weten dat hij wel houdt van relatief eenvoudige spellen, met simpele rechtlijnige spelregels, ... maar toch wel wat speelplezier. Flea market is zo'n klein hebbedingetje dat een marktsysteem van vraag- en aanbod simuleert en waarbij je tracht je 2de-handsspullen aan een mooiere prijs door te verkopen. De speler die als eerste 45 dollar kapitaal weet te verzamelen, wint het spel.
In de speldoos vindt u een speelbord, 10 spelersdobbelstenen (in 5 kleuren), 3 witte dobbelstenen, 16 voorwerpfiches, 1 actieve speler fiche, 5 spelersfiches en 60 geldfiches met verschillende waarden (die overigens erg moeilijk van elkaar te onderscheiden zijn). Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de 16 voorwerpen willekeurig op de daarvoor voorziene plaatsen op het speelbord gelegd en elke speler krijgt in z'n kleur een spelersfiche, 24 dollar en 2 dobbelstenen. Er wordt gedobbeld om startspeler te worden en deze krijgt de actieve spelerfiche en de 3 witte dobbelstenen.
De actieve speler gooit de 3 witte dobbelstenen, telt de waardes op en legt het voorwerp met het overeenkomstig nummer op de veilingplaats. Indien het voorwerp reeds bij een speler lag, legt hij deze op de veilingplaats en zal de opbrengt integraal naar deze speler gaan. Valt er een gat in de weg van de voorwerpen op het speelbord, wordt deze opgevuld met de eerste voorwerpfiche in de rij. (op deze manier speel je getallen vrij die je als bonus kan ontvangen, zie later)
In stap 2 gooien alle spelers hun 2 dobbelstenen (achter hun hand, zodat de andere spelers ze niet zien). Je mag beslissen om één van beide dobbelstenen één maal te hergooien. Je finale resultaat is je bod dat je zal doen op het geveilde voorwerp. Het voorwerp wordt als eerste aangeboden aan de speler met het hoogste bod. Wenst hij het te kopen, betaalt hij z'n gegooide waarde aan de bank OF de speler die het voorwerp terug op de veilingplaats moest leggen. Indien dit tweede het geval is, krijgt deze speler ook nog eens het hoogste zichtbare getal als bonus. Indien de speler het voorwerp niet wenst te kopen, wordt het aan de volgende speler aangeboden. Wenst niemand het voorwerp te kopen, ontvangt de actieve speler het voorwerp gratis. De verworven voorwerpen worden open voor de spelers gelegd. Indien meerdere spelers éénzelfde bod hebben, mag de speler het dichtse bij de startspeler (klokwijzerzin) als eerste aanschaffen.
Tenslotte geeft de actieve speler z'n fiche en de 3 witte dobbelstenen in klokwijzerzin door naar de volgende speler en volgt er een volgende veiling. Dit gaat zo door tot een speler op een moment 45 dollar in z'n bezit heeft. Deze speler wint onmiddellijk het spel. In het zeldzame geval dat de spelers geen 45 dollar weten te verzamelen tegen dat de rij met voorwerpen is opgebruikt, worden de witte dobbelstenen nog één keer gegooid en krijgt de eigenaar van het voorwerp nog 10 dollar. De speler met het meeste geld wint in dit geval. Indien gelijkstand wint de speler met de meeste verworven voorwerpen.
Titel : Flea market Auteur : Leo Colovini Uitgeverij : Mayfair games Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 8+
Stingy is de andere titel waarmee Playthisone naar Essen trekt. Ook deze komt van de hand van de spellenmeester Reiner Knizia. Het spel omvat 115 tegels, 6 informatiekaarten en 1 stoffen buidel om alles in te bewaren. Op deze tegels staan 3 flessen in 6 verschillende kleuren, 4 papegaaien in 6 kleuren, 5 munten in 6 kleuren, 6 edelstenen in 6 kleuren en 7 piratenvlaggen die enkel op zwarte tegels staan.
Bij aanvang van het spel worden al deze tegels gedekt geschud in het midden van de tafel. Elke speler neemt er zes uit en legt deze open voor zich neer. Tegels in dezelfde kleur en met dezelfde tekening worden bij elkaar gelegd. Doel van het spel is om volledige sets te verzamelen bv. 3 rode flessen, 4 groene papegaaien, 5 gele munten, ...
Om beurten voeren de spelers volgende acties uit in hun beurt : eerst mogen ze een ruil doen, daarna trekken ze nieuwe tegels.
1) Ruilen : je kiest één groep (één of meerdere identieke) tegels van een medespeler en legt deze bij jouw tegels. Daarna mag deze tegenspeler bij jou tegels nemen van maximaal dezelfde waarde (de waarde hangt af van het aantal tegels dat je afneemt, zijnde 1,3,6,10,15,20,25 voor respectievelijk 1,2,3,4,5,6,7 tegels die je afpakt). Uiteraard mag hij geen tegels nemen van de groep die je net zelf afnam. Indien de tegenspeler niet dezelfde waarde aan tegels kan nemen, dan mag hij je ook verplichten om "uit te betalen". In dit geval kiest de eigenaar zelf welke tegels hij weggeeft, maar het moet van een hogere waarde zijn dan hetgene dat jij nam. Indien dit laatste niet mogelijk is, vind er geen ruil plaats. Als je een complete groep vormt door het ruilen van tegels, worden deze tegels als gedekte stapels bij je gelegd. Ze leveren punten op op het einde van het spel.
2) Nieuwe tegels : je trekt één (bij 5-6 spelers) of twee (bij 3-4 spelers) tegels uit het midden en legt ze bij je aan. Indien je geen ruil hebt gedaan deze beurt en je hebt niet meer dan 2 groepen van één tegel voor je liggen, mag je nog een extra tegel trekken.
Als alle tegels uit het midden zijn verdwenen wordt er nog één volledige ronde gespeeld, dus eindigt het spel bij de speler die de laatste tegel trok. Alle spelers tellen nadien de waardes van hun volledige groepen (idem als ruilwaarden) op. De speler met de meeste punten wint. Enkel bij gelijke stand worden de ruilwaardes van de incomplete groepen nog geteld, voor het overige zijn ze waardeloos.
Het spel voorziet ook een variant voor 2 spelers, waarbij je met een derde virtuele speler aan de slag gaat. Er worden telkens 2 nieuwe tegels toegevoegd bij de virtuele speler als die aan de beurt is. Je mag tegels van hem afpakken, maar dan gaat je tegenstander in naam van de virtuele speler bij jou stelen en bij de virtuele speler neerleggen.
Daarnaast is er de Captain Sly variant waarbij je je tegenstander niet mag dwingen om "uit te betalen". Kan je geen tegel(s) nemen van gelijke of lagere waarde dan krijg je gewoon niets terug.
Tot slot kan je als gevorderde speler nog extra bonuspunten toevoegen voor het verzamelen van verschillende kleuren van sets. Des te meer kleuren, des te meer punten verdien je extra. (zelfde waarden als ruilwaarden : overzichtje staat netjes op de informatiekaarten)
Titel : Stingy Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Play this one Aantal spelers : 2-6 Speelduur : 40 min. Leeftijd : 10+
De nederlandse uitgeverij Play this one komt in Essen met twee nieuwe titels op de proppen. Beide nieuwe spellen zijn van niemand minder dan Reiner Knizia himself, toch wel een ronkende naam in spellenland. Dit maakt ons natuurlijk meer dan nieuwsgierig en we hebben het geluk om de spellen alvast even voor u te mogen bekijken.
In RevoltAAA gaan badeendjes de strijd aan tegen speelgoedrobots, qua thema misschien een beetje absurd, maar we kunnen wat dat betreft ook nog wel andere voorbeelden geven. Abstracter bekeken kunnen we zeggen dat het een strijd zal zijn tussen de rode en de blauwe kaarten die u in dit kaartspelletje vindt. 66 kaarten om precies te zijn, 7x0, 6x1, 5x2, 5x3, 5x4 en 5x5 zowel in rood als blauw.
Bij aanvang van het spel schud je de kaarten en geef je elke speler 11 kaarten. Er wordt ook een extra "neutrale" stapel van 11 kaarten in het midden van de tafel gelegd. De resterende kaarten worden uit het spel genomen. Elk spel gaat over enkele ronden, net zo lang tot er vier slagen zijn gewonnen door één van beide kleuren (blauw of rood). - In een ronde wordt de bovenste kaart van de neutrale stapel omgedraaid en in het midden van de tafel gelegd. Daarna kiezen alle spelers een kaart uit hun handen, leggen deze gedekt voor zich neer en draaien gelijktijdig om als iedereen klaar is. - Alle waarden van de kaarten worden per kleur opgeteld en er wordt bepaald welke de winnende kleur van de ronde is (diegene met de hoogste waarde natuurlijk). Bij gelijke stand geeft de kaart van de neutrale stapel de doorslag. - Tenslotte wordt de winnende kaart van de ronde bepaald, dit is de laagste unieke kaart van de winnende kleur. De desbetreffende speler neemt alle kaarten bij zich en legt de winnende kaart bovenop zichtbaar voor zich neer. Indien er zo geen unieke laagste kaart is, gaat de slag naar de neutrale stapel. - Daarna volgt een nieuwe ronde of het einde van het spel als er vier scorestapels in rood of blauw bij alle spelers en neutrale stapel liggen. Indien dit het geval is, is deze kleur de winnende kleur van het spel. Er volgt een waardering om de winnaar te bepalen.
* 1 punt voor elke stapel die je voor je hebt liggen in de winnende kleur * 1 punt voor elke resterende handkaart in de winnende kleur
De speler met de meeste punten wint het spel. Men raadt ook aan om meerdere potjes te spelen en de punten te noteren. Er is ook nog een variant waarbij de neutrale stapel wordt weggelaten en waarbij de kaarten om beurten worden gespeeld, vertrekkende vanaf een startspeler. Ook hier wordt de winnende kleur en kaart bepaald en de speler die een slag wint, begint de volgende ronde. De overige regels zijn identiek.
Een imprESSEN volgt binnenkort hier op de blog!
Titel : RevoltAAA Auteur : Reiner Knizia Uitgeverij : Play this one Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 10+
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Na het drukke begin van het schooljaar kwam er eindelijk nog eens een spel op tafel. Iets in mij vermoed dat dat de komende weken en maanden nog wel meer het geval zal zijn.
Gespeelde spellen : City of iron, Isle of Skye, Flip city & The game Speeldatum : 26/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : City of iron nog eens op tafel gekomen naar aanleiding van lopende Kickstarter voor de tweede editie. We voelden onmiddellijk het unieke van het spel, maar ook het erg nauwe en berekenbare, wat het spel zeker niet zo toegankelijk maakt. Hopelijk heeft men ook duchtig aan de spelregels gewerkt, zodat deze vollediger en gestroomlijnder zijn. Neemt niet weg dat het wel een leuk spel is, waar héél wat in zit en mogelijkheden zijn. Dit zou wel eens kunnen leiden tot AP. Tot slot : artwork van Ryan Laukat = fabuleus.
+ één actie per beurt, waar gaan we het schrijven, veel simpeler kan het niet + de startspelerpion, een mooie dschunke, tegenwoordig krijg je al te vaak een flauw fiche of belachelijke meeple + het biedsysteem was even zoeken, maar eigenlijk komt er wel wat extra bluf bij kijken, een breinbreker is het daarentegen zeker niet
- het papieren geld, het blijft een afknapper, ook al staat er een mooi plaatje op afgebeeld - het is al een ouder spel en de gameplay is ondertussen wel wat achterhaald in vergelijking met de nieuwe generatie spellen - enkel in het Duits te verkrijgen, dus de taalbarrière is aanwezig op de speciale kaarten (een kleine vertaling is echter voldoende om zonder problemen het spel te spelen
Conclusie : het heeft belachelijk lang geduurd vooraleer deze titel uit onze spellenkast is gekomen. Het was één van de eerste spellen van Queen die we nochtans hadden, maar het was er op de één of andere manier nooit van gekomen om hem te spelen. Net zoals bij bijna alle spellen van Michael Schacht heb ik hier het gevoel dat er wel iets inzit, maar dat het net niet voldoende is om echt goed te zijn. Het feit dat je maar één actie hebt, zorgt ervoor dat je in een beurt waar je als laatste zit vaak echt niets kan doen. Het is allemaal wel straight-forward en duidelijk, dus echt zware keuzes zal je niet moeten maken. Het materiaal op zich is meer dan voldoende, maar je merkt dat we de laatste jaren meer en meer verwend worden wat dat betreft. Een speciale vermelding toch wel voor de startspelerpion, een mooie, grote, houten, rode Dschunke, die tenminste duidelijk aangeeft wie wanneer startspeler zal worden. De balans in het spel zit op zich ook wel goed heb ik de indruk. Je scoort op diverse manieren gedurende en op het einde van het spel geld en komt relatief kort bij elkaar aan. (bij ons kwam het op 1 geld aan voor de overwinning). De opdrachten die op de speciale kaarten staan, zijn niet zo eenvoudig, maar wel de moeite waard om naar te spelen. Ik ben erg blij dat ik deze titel nu eens op tafel heb gekregen, of het nog vaak daar te zien zal zijn, dat is een andere vraag. Ik heb wat dat betreft terug een Coney Island-gevoel, trouwens ook een Schacht-spel, leuk, goed, toegankelijk, rechtlijnig, ... maar NET niet!
Speelplaats : Terras SpinLi Opmerkelijk : The day after een zware, thematische spellendag ... spelen we gewoon terug een spelletje. Nu met vrouw en kinderen, hoe kan het ook anders, daar ze niets anders te zien krijgen thuis!
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Dit was de eerste keer dat we een volledige spellendag "in thema" organiseerden. Ik hoop dat de aanwezigen ervan genoten hebben zoals ikzelf. We speelden 13 overheerlijke "oosterse" spellen, smulden 's middags van zelfgeprepareerde Sushi en genoten tijdens het avondmaal ook nog eens van lekkere meeneem-chinees. Topdagje!
Gespeelde spellen : Isle of Skye, De glasstraat, Broom Service & Medieval Academy Speeldatum : 19/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : de overwinningen werden mooi verdeeld. Erg blij dat de Glasstraat nog eens op tafel kwam. Dit is zo'n spel dat je meer moet spelen om het goed te spelen. Ook Isle of Skye is me weer prima bevallen. Broom service was weer zo'n beetje in hetzelfde bedje ziek, maar kon me wel bekoren op zich en volgende keer moeten we Medieval academy toch echt wel eens met al die varianten proberen te spelen.
+ prachtig artwork van Franz Klemens (zoals we gewend zijn) + elegant puzzel-tegel-legspel dat erg toegankelijk is, maar een upgrade is voor Carcassonne + het biedsysteem : hier haal ik mijn hart aan op, een bod leggen bij je eigen tegels om ze zelf te houden of er voldoende voor te krijgen (het prachtige Demetra-systeem is eindelijk nog eens gebruikt) + de diversiteit aan scoretegels, zodat elk spel totaal anders is, bovendien is ook de volgorde ook nog eens anders + de interactie tussen spelers lijkt in dit soort spellen vaak ver weg, hier is het verbazend dichtbij + de snelle, vlotte gameplay + de prachtige zichtschermen, die bovendien erg stevig zijn en een mooi overzichtje van de spelfasen bevat
- het artwork van Franz Klemens, we kennen het ondertussen wel en het wordt misschien een beetje té - er zijn héél wat mogelijkheden, maar als je het centrale "biedsysteem" niet doorhebt, dan ga je je misschien frustreren (je moet ook durven een mooie tegel te verliezen) - het formaat van de doos is niet standaard, in je rij spelletjes op de kast gaat hij er uit springen (kan misschien ook positief zijn).
Conclusie : Isle of Skye leek me, na het lezen van de spelregels, al onmiddellijk een spel met véél potentieel en iets dat mij persoonlijk zou moeten liggen. Dat is nu ook gebleken, ik heb me kostelijk met dit spel geamuseerd. Het is een vlot en elegant ontwerp dat toegankelijk is voor iedereen, maar met een biedsysteem dat je niet onmiddellijk onder de knie hebt. Het spel brengt naar mijn mening voldoende uitdaging met zich mee, zowel op bied-, puzzel- als scoregebied. Bovendien is het een spelletje met een perfecte speelduur, op zo'n 45 minuutjes moet je normaal rond zijn. Zes ronden zijn voorbij voor je het weet en dat kunnen we enkel toejuichen. Ben je dus op zoek naar een Carcassonne-taken-to-the-next-level, dan is dit spel zeker ééntje dat je moet bekijken. Ik ben erg blij dat hij in de collectie zit en leg hem graag nog een keertje met u op tafel.
+ we zijn niet echt weerwolven-fans, maar deze kon ons toch bekoren + het is slechts één dagfase, dus geen player-elimination, behalve op het einde van het spel natuurlijk + er zijn héél wat mogelijkheden, ondanks het feit dat het maar één nacht is, zeker als je een beetje gewend geraakt aan de diverse karakters + het app-je dat je kan downloaden zorgt ervoor dat je geen verteller meer nodig hebt + het artwork is fantastisch en viel ons al op toen de originele versie verscheen
- het is en blijft wel weerwolven, aan het thema en mechanisme is niet echt veel geraakt - mondige spelers houden hier wel van, stillere spelers vinden dit waarschijnlijk helemaal niets (of vinden het wel oké, maar zijn op zich geen meerwaarde voor het spel) - één rondje is snel en tof, maar de intrige uitbouwen is er hier niet echt bij - ondertussen zijn er al uitbreidingen op deze variant, dus misschien weer een straatje zonder eind - het blijft een spel voor groepen (hoewel je met 5 blijkbaar ook al erg aan je trekken zou komen)
Conclusie : het was waarschijnlijk een schande dat ik dit spel nog niet gespeeld had tot nog toe, maar het is er gewoon nooit van gekomen. Een echte weerwolven-fan was ik niet meer, aangezien ik meestal een grote mond op zet in dit soort spellen (wat volgens mij de bedoeling is) en dat schrikt de meeste mensen (vaak onbekenden, omdat je met zo veel moet spelen) af, daardoor vloog ik er regelmatig in de eerste ronde uit. Low-profile blijven is in het eerste weerwolvenspel interessant, hier héél wat minder, want je kan rechtstreeks aan iedereen rond de tafel gaan vragen welke rol ze hebben. Door gebruik te maken van de fiches, kan je ook visueel gaan voorstellen hoe bepaald denkpatronen eruit zien. Je moet de karakters echt wel goed kennen vooraleer je je uit de nesten kan gaan praten volgens mij en er zijn wel wat parameters die het erg uitdagend maken, maar dat is zeker een pluspunt. Waar ik bij weerwolven vaak het gevoel had dat het een over-en-weer-beschuldigen was, is het in 1 nacht weerwolven allemaal dat tikje eleganter en gestroomlijnder. Is dit spel een must voor onze collectie? Ja en neen, het zal waarschijnlijk niet evident zijn om zoveel mensen bij elkaar te krijgen om dit te spelen, maar moest je toch eens dit aantal bereiken, is dit spel misschien wel een leuk alternatief. De meeste mensen zijn ook wel vertrouwd met het "weerwolven-spel" vanop de scouts of andere jeugdbeweging, dus dat maakt het uitleggen ook aanzienlijk sneller en makkelijker. Moesten we het spel ooit op de kop kunnen tikken, dan nemen we het graag mee. Zeker de kinderen uit de klas gaan dit spel appreciëren, want het moeilijkste "verteller spelen" kan je nu uitschakelen door de knappe app.
"In Isle of Skye vecht je als Schotse clan om dominantie over het eiland. Enkel het stamhoofd dat het territorium van z'n clan het beste uitbreidt, zal tot koning gekroond worden. De volgende keer dat je het speelt, zal echter alles anders zijn." Met deze vrije vertaling van de inleiding geeft men onmiddellijk aan dat er wat parameters zijn die het spel telkens anders maken. Isle of Skye is een tegel-leg-spel, dat op het eerste gezicht een Carcassonne-look heeft. Het spel is echter een stuk tactischer en dieper. Ik geef dit spel dan ook alvast de ronkende titel "Carcassonne taken to the next level" mee.
In de doos, die overigens geen standaardafmetingen heeft, vindt u een dubbelzijdig speelbord (één kant voor 5 spelers, de andere voor 2-4) met hierop een overzicht van de speelronden, de kleine regeltjes en de scoremogelijkheden, alsook een scorespoor en een overzichtje van de eindtelling (zie ook afbeelding hieronder). Daarnaast zijn er 16 scoretegels, waarvan er in elke spel slechts 4 gebruikt worden en ook nog eens in willekeurige volgorde, dus u gaat in elk spel op andere zaken moeten spelen. De 73 landschapstegels vormen het hart van het spel en worden in de stoffen zak geschud. Elke speler ontvangt een scorepion, een starttegel die hij voor z'n zichtscherm legt en één aflegfiche. De rondepion wordt op het speelbord geplaatst, de scorepionnen op nul op het rondespoor en het geld wordt klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen en dan kan het spel beginnen.
Een spel omvat 6 ronden (5 bij 5 spelers) die op hun beurt bestaan uit 6 fasen. Fase 1 : Inkomsten Standaard krijgt elke speler al 5 goud per beurt voor z'n kasteelfiche. Elk, met wegen aan het kasteel verbonden, vat whiskey levert 1 extra goud op. Bovendien krijgen de spelers vanaf ronde 3 extra goud voor spelers die voor hen staan op het scorespoor. (in ronde 3 = 1 goud per speler die voor je ligt op het scorespoor; in ronde 4 = 2 goud; in ronde 4 = 3 goud en in ronde 5 = 4 goud)
Fase 2 : Trek tegels en bepaal de prijzen Elke speler trekt drie tegels uit de zak die hij naast elkaar voor z'n zichtscherm legt. Achter z'n scherm gaat hij op gelijke hoogte van de tegels een bod erbij plaatsen of de aflegfiche. Je bod moet minstens 1 goud bedragen. Resterend goud hou je in je hand. Zo gauw alle spelers klaar zijn, worden de zichtschermen weggezet, zodat iedereen kan zien welke tegels beschikbaar zijn tegen welke prijs.
Fase 3 : Leg een tegel af De spelers leggen de tegel, waarbij ze het aflegfiche legden als bod, terug in de zak en schudden de zak nadien.
Fase 4 : Koop een tegel In speelvolgorde gaan de spelers een tegel kopen bij hun tegenspelers. Ze betalen hiervoor de prijs die de desbetreffende speler bij de tegel heeft geplaatst. De speler wiens tegel werd gekocht, neemt, naast het verworven goud, ook z'n bod van die tegel terug op handen. De gekochte tegel wordt voorlopig nog terzijde gelegd (zie fase 5). Indien je geen tegel wil of kan kopen, moet je passen. Nadat alle spelers kochten of pasten, verwerf je de resterende tegels die voor je liggen. Het bod dat je bij deze tegels plaatste, gaat terug in de algemene voorraad.
Fase 5 : Bouw In deze fase moeten de spelers al hun tegels die ze verworven in fase 4 aan hun speelveld leggen. Elke tegel moet minstens met één zijde grenzen aan een eerder gelegde tegel. Daarnaast moeten de landschapstypen kloppen. Wegen mogen wel onderbroken worden. Door het plaatsen van tegels kan je afgesloten gebieden vormen, dit zijn gebieden die volledig door een ander landschapstype worden omgeven. Indien je een bepaalde tegel niet kan plaatsen volgens de bouwregels, wordt deze tegel terug in de zak gestopt.
Fase 6 : Einde van de ronde en waardering De spelers scoren overwinningspunten volgens de scoretegels die geldig zijn voor de lopende ronde (A,B,C,D). Voor een overzicht bekijk je het speelbord. Elke scoretegel wordt 3x in het spel gewaardeerd. De startspeler wordt doorgegeven aan de volgende speler in wijzerzin. Na de laatste ronde volgt er nog een eindtelling.
Eindtelling : De spelers waarderen de tegels in hun speelgebied met een perkamentje. Zo kan je scoren voor : 1 punt per 2 schapen, 1 punt per 2 whiskey, 1 punt voor elke 2 schepen, 1 punt per vee, 1 punt per toren, 1 punt per boerderij en 1 punt per vuurtoren. Indien dit perkamentje zich bevindt in een afgesloten gebied worden de punten die dit perkament oplevert, verdubbelt. Tenslotte krijg je nog 1 punt voor elke 5 goud dat je nog op handen hebt.
De scoretegels : - 2 punten voor elk vierkant van 4 landschapstegels (tegels mogen meermaals gebruikt worden) - 1 punt per schaap in je gebied - 1/3/6 punten voor 1/2/3 torens in je gebied - 5 punten voor de speler met het meeste whiskeyvaten en 2 punten voor de speler met het tweede meeste whiskeyvaten - 1 punt voor elk schaap en elk vee dat orthogonaal grenst aan een boerderij of op de tegel van de boerderij staat afgebeeld - 2 punten voor elk vee dat via wegen aan elkaar verbonden is - 1 punt voor elke tegel die via wegen aan je kasteel is verbonden - 2 punten voor elke tegel in je grootste afgesloten watergebied - 2 punten voor elk afgesloten gebergtegebied - 3 punten voor elke verticale lijn in je gebied die uit minstens 3 landtegels bestaat - 3 punten voor elk watergebied met 1 schip dat aan een vuurtoren grenst - 5 punten voor de speler met het meeste geld, 2 punten voor de speler met het tweede meeste geld - 5 punten voor de speler met het meeste schepen, 2 punten voor de speler met het tweede meeste schepen - 5 punten voor elke set van torens, vuurtorens en boerderijen (elk gebouw kan maar in één set gebruikt worden) - 3 punten voor elk afgesloten gebied dat uit minstens drie landtegels bestaat - 1 punt voor elk afgesloten gebied
Titel : Isle of Skye Auteurs : Andreas Pelikan & Alexander Pfister Uitgeverij : Mayfair games/ Lookout spiele Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30-60 min. Leeftijd : 8+
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Eerst een spelletje met de kids, dan een tussendoortje met twee om nadien aan de hoofdbrok te beginnen. Twee deftige spellen op toch redelijke duur afgewerkt, Nico was de grote winnaar van de avond!
+ dit spel heeft net als A Few Acres of Snow iets, moeilijk te omschrijven, maar het is er wel + A Few Acres of Snow voor 4 spelers, count us in + deckbuilden met niet al te veel diverse kaarten, eenvoudige symboliek en toch erg véél mogelijkheden + ondanks het feit dat het spel zich afspeelt in een fantasy-setting met ongekende gebieden, ben je snel gewend aan de nieuwe map (vooral doordat de kaarten erg mooi en duidelijk zijn en de desbetreffende regio highlighten + je gebruikt slechts een deel van de eindconditie- en speciale kaarten, zodat elk spel totaal anders zal zijn + er zijn véél acties, maar toch is het vrij duidelijk wat je al dan niet kan doen + ik vind het artwork nogal sec, maar wel sfeervol, dus vandaar toch een plusje bij deze + de gevechten zijn relatief eenvoudig en straigth-forward, hier houden we wel van, bovendien kan je als verdediger op z'n minst nog reageren (als je de juiste kaarten op handen krijgt) + je hebt hier echt het gevoel dat je je deck aan het opbouwen en zuiveren bent, zodat je de beste combo's snel terug op handen krijgt
- er is een limited edition met houten speelstukken, maar ik weet eigenlijk niet of ik die wel mooi vind in vergelijking met de goedkopere standaardeditie - het einde van het spel is redelijk raar, het kan wat blijven kabbelen naar het einde toe en dat is erg jammer, een alternatief einde met houserules dringt zich dan ook op - de namen op de map zijn aanvankelijk nogal raar en onbekend, dus het is even zoeken - je startopstelling is puur random en dat kan dan, in combinatie met eindconditiekaarten soms in het voordeel van een speler spelen (zoals bij ons het geval was), op het einde trok de speler echter niet aan het langste eind, dus misschien is het nu weer niet zo'n groot probleem - de eerste keer dat je het speelt, zijn er echt wel véél acties om uit te kiezen (maar door onze voorkennis van a Few Acres of Snow viel dit voor mij persoonlijk wel mee) - het verschil tussen een dorp en stad (als dat al de juiste benamingen zijn) op de fiches is niet echt superduidelijk, als je ze van naderbij bekijkt, is het wel duidelijk, maar als ze op de andere kant van het bord liggen, moet je vaak twee keer kijken
Conclusie : Deze imprESSEN is vrij lijvig en dat wil op zich al wel wat zeggen. Hoogstwaarschijnlijk kan ik nog wel wat kleine puntjes bedenken, maar in deze conclusie wil ik vooral mijn overall gevoel weergeven. Mythotopia kondigde zich aan als een zware brok, met veel acties en mogelijkheden. De spelregels zijn echter zéér duidelijk geschreven en eens je vertrokken bent, is het allemaal logisch en met een beetje gezond verstand kom je bij vragen dan ook tot de juiste conclusie. Ik wilde het spel vorig jaar in Essen aanschaffen, maar na de eerste berichten die ik las (die eerder negatief waren) en doordat het budget daar altijd te snel op is, viel dit spel van de lijst. Na het nu een partijtje te hebben kunnen spelen, vind ik dit onterecht. Mythotopia heeft me gecharmeerd, op uitzondering van de eindfase na, maar die moeten we dan maar op de één of andere manier aanpassen. Je bent bij dit spel wel een tijdje onderweg, maar het voelde op geen enkel moment als té lang aan (weer met uitzondering van de eindfase). Ik vermoed dat er nog héél wat extra mogelijkheden liggen te ontdekken bij volgende speelsessies, dus ik voeg dit spel binnenkort graag toe aan onze collectie.
+ erg snel en elegant ontwerp + thema verkeerslichten, het kan slechter ;-) + de witte "joker"lichten die voor iedereen gelden, maken het echt wel een doordenker + wie houdt van de mix vier-op-één-rij en puzzelen, zowel horizontaal als diagonaal komt hier aan z'n trekken + de kaarten zijn van een fijne kwaliteit + de spelregels zijn poepsimpel, winnen héél wat minder
- geen
Conclusie : Stoplights was voor mij een ontdekking. Het spel lag wat stof te vergaren bij Nico, hij had het nog nooit gespeeld. Het spel is echter een zeer snel, elegant kaartspelletje waarbij je probeert om 5 stoplichten van je kleur op een rij te krijgen en dat is hier niet evident. U moet rekening houden vanalles en nog wat, maar de spelregels zijn dan weer erg simpel. Kaartje leggen en kaartje trekken OF kaartje bovenop een andere kaart leggen en geen kaart trekken OF twee kaarten trekken, handkaartenlimiet is zeven, wit licht is een joker voor allen en een zwart licht is niets, voilà. Ik heb dan ook weinig negatiefs te melden, dit spel doet waarvoor het ontworpen is en doet dat erg goed. Moet het spel nu zodanig in mijn collectie? Neen, maar als ik het ooit op de kop kan tikken, dan mag het zeker.
Deelnemers : Andy, Cynthia, Kim, Johan, Kamiel, Viktor & Arne
Gespeelde spellen : Safari, Mmm!, Tiki topple, Flip city, Go west, Glastonbury, Cacao, Just 4 fun, On top, Attika, Cappuccino, Vivajava the coffee game the dice game, Café melange, Le fantôme de l'opéra (2x), Splendor, Step by step, Big points & Würfel-Ligretto Speeldatum : 06/08/15
Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk : Belachelijke speelse spellendag gehad, met zéér uitéénlopende spellen, met de kids, familiespellen, spellen voor iets gevorderde spelers, 2-persoonsspellen, ... het zat er allemaal wel wat in ... maar vooral een superfijne, gezellige dag gehad. Had ik in één van de vorige berichten trouwens niet gemeld dat ik verwachtte dat de eay-play-reeks nog aan bod zou komen!