Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
20-05-2013
Spelen met SpinLi 79
Deelnemers : Boualy, Peter & Arne Gespeelde spellen : Maharadja, Fresco & Luna Speeldatum : 18/05/'13 (avondsessie) Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: Goed, beter, best vanavond ... drie erg goed en leuke spellen. Maharadja steekt met kop en schouders boven de ganse big-box-collectie van Phalanx uit. Fresco vind ik nog steeds erg leuk, misschien moeten we nu toch eens eindelijk één van de extra uitbreidingsmodules gaan toevoegen (zeker nu ik ze netjes gesorteerd heb en in zakjes gestopt). Luna blijft één van de absolute toppers in mijn persoonlijke top tien lijst. Ik ben een Feld-fan, maar deze heeft nog altijd dat net ietsje meer als de rest en dat wil toch wat zeggen als ik volgende titels even vlug uit mijn hoofd opsom : Trajan, Castles of Burgundy, Brügge, Bora Bora, Rialto, Macao, In the year of the dragon, Notre Dame, Koopmanshuis, Strasbourg, ...
Deelnemers : Kevin, Carl & Arne Gespeelde spellen : Hanze, Kardinaal en koning, Mesopotamië, Call to glory & Love letter Speeldatum : 18/05/'13(namiddagsessie) Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: We zetten onze trend om enkele "oudjes" van onder het stof te halen gewoon gezellig door. Ik heb in ieder geval genoten van deze spellen die al enkele jaren stof staan te vangen. Het waren telkens erg spannende potjes waar het op enkele punten aankwam. Love letter met z'n drieën vind ik persoonlijk voorlopig het beste spelersaantal. Call to glory is dan weer zo'n spelletje dat telkens anders aanvoelt. Ik heb het al met diverse andere spelers gespeeld en telkens loopt het toch weer net dat ietsje anders. Kenmerk van een goed spel waarschijnlijk. Achteraf heb ik gemerkt dat dit echt wel een "Schacht"-namiddagje was.
Behendigheidsspellen zijn altijd al een succes geweest in onze spellenclub. Enerzijds zijn deze spellen fantastisch handig om te gebruiken tijdens zo'n avond, want er dienen maar weinig spelregels te worden uitgelegd. Anderzijds zijn ze hun geld meer dan waard aangezien ze meestal uit hout zijn vervaardigd en dit materiaal is slijtvaster dan sommige andere materialen en ze gewoonweg enorm leuk zijn. Er is ook vaak een nadeel aan verbonden. Meestal heb je héél wat plaats en soms ook goed weer nodig, ik denk aan Kubb of Molkky. Anderen zijn dan weer niet zo eenvoudig om te vervoeren, ik denk aan Crokinole en Carrom.
Nu hebben we een spel dat de oplossing biedt voor bovenstaande problemen, Pucket ofte sjoelbakken met een elastiek (niet oneerbiedig bedoeld). Het spel past perfect op de tafel en bestaat uit een speelterrein, opgesplitst in twee delen. Elk deel is voorzien van een elastiek en de afsluiting tussen de beide terreinen is een houten lat met in het midden een gaatje. Elke speler krijgt bovendien acht houten schijven die hij in z'n speelveld legt.
De bedoeling van het spel is om zo snel mogelijk je eigen schijven in het speelveld van de tegenspeler te krijgen. Je moet de schijven met de elastiek door het gaatje schieten. In de spelregels worden twee technieken voorgeschreven, de harpist en dubbelhandig. Bij de harpist gebruik je één hand om de elastiek aan te spannen en de andere hand om de schijf op de juiste plaats te leggen. Je gebruikt je ene hand dan ook voor het uit de weg vegen van pucks die in de weg liggen. Iemand die geen voorkeurshand heeft, kan eventueel met twee handen tegelijk werken, terwijl de ene hand een puck wegschiet, raapt de andere hand al de volgende puck op om weg te schieten. Deze methode wordt dubbelhandig genoemd.
Er kunnen zich enkele speciale momenten voordien in het spel : - Indien een schijf in het gaatje blijft steken, moet je het verder schieten met een andere schijf (of je tegenstander doet dit voor je natuurlijk). (Gatekeeper's dinner) - Indien een schijf over de afsluiting vliegt, ben je verplicht om die terug te pakken (Flying sailor) - Het kan gebeuren dat je door middel van een perfect schot een schijf tegen de elastiek aan de overkant terechtkomt en deze rechtstreeks terug op jouw veld vliegt (Cardinal's revenge) - Wanneer beide spelers gelijktijdig een puck schieten kunnen deze elkaar in het midden raken zodat ze terug op de eigen speelhelft terechtkomen (Neptune's kiss) Zo gauw iemand al z'n schijven aan de andere kant van het bord krijgt, wint hij het spel.
Ik ben ervan overtuigd dat dit spel in geen tijd een enorme hit zal zijn op onze spellenclub. Kom het dus zeker een keertje proberen ... en heb je de smaak te pakken, dan kan u uw eigen exemplaar op de site van de Nederlandse uitgeverij Pucket games bestellen met een mooie korting.
Titel : Pucket
Uitgeverij : Pucket games
Aantal spelers : 2
Speelduur : afh. aantal spelletjes en je eigen behendigheid natuurlijk
En vandaag ook ineens de derde telg van Odynaut op het programma gezet. Dit keer een 2-persoonsspel dat zeer vlot doorspeelt. Het zou iets te kort door de bocht zijn om het een Stratego met kaarten te noemen, maar er zijn zeker elementen herkenbaar uit de klassieker ... en dat is positief bedoeld. In Cavemen playing with fire speelt elke speler met z'n eigen kleur (rood en blauw, toevallig?) en heeft hij in z'n stapel kaarten, grotkaarten, oermensen en vuurtjes zitten. Doel van het spel is om door te dringen in het gebied van de tegenstrever en één van de vuurtjes te doven. De speler die hierin slaagt, wint het spel.
In de beginopstelling legt elke speler z'n drie grotkaarten naast elkaar met telkens ruimte om er één kaart tussen te leggen. Daarboven legt hij telkens twee grotkaarten. De blauwe en rode speler sluiten hun speelgebied op deze manier aan elkaar, zodat hun vuren in totaal dus vier plaatsen in de kolom van elkaar verwijderd zijn. In totaal zijn er vier (twee tussen de kaarten en twee aan de buitenkanten) looppaden waar de spelers hun kaarten gaan kunnen spelen. De spelers krijgen ook nog vijf handkaarten van hun trekstapel om het spel te beginnen.
In een beurt doorloopt een speler telkens 4 fasen : actie, bijleggen, afleggen en rapen. 1. In de actiefase mag de speler z'n oermenskaarten vooruit, achteruit of zijwaarts bewegen (over een grot- of vuurkaart). Per verticaal looppad mag men één actie (beweging) uitvoeren. Diagonaal bewegen mag niet. Kom je op een plaats terecht waar een kaart van een tegenstander ligt, volgt er een aanval. De rangen van beide kaarten worden vergeleken. De verliezer wordt open op de aflegstapel gelegd. De winnaar blijft gedekt op de plaats liggen.
2. In de bijlegfase met een speler max. 3 kaarten uit z'n hand bij op tafel leggen. De kaarten worden steeds gesloten neergelegd. Ze mogen enkel worden bijgelegd naast eigen grot- of vuurkaarten. (bewegen mag natuurlijk wel naast kaarten van de andere speler). Val je met een eigen grotkaart een grotkaart van een tegenstander aan, verandert de kleur van de grotkaart. De geslagen grotkaart gaat naar de aflegstapel. Zo wordt je eigen kolom langer.
3. In de aflegfase mag een speler 1 of 2 kaarten uit z'n hand open afleggen op de aflegstapel.
4. De speler beëindigt z'n beurt door z'n hand terug aan te vullen tot vijf, zolang er voldoende kaarten in z'n trekstapel zijn. In bepaalde gevallen mag de speler van z'n aflegstapel terug een trekstapel maken (zie karakters)
De karakters hebben allen een rang, waarvan het laagste nummer steeds wint tegen een hoger nummer. Daarnaast hebben sommige karakters (oermensen) een extra mogelijkheid : - Plucky : mag twee stappen in een beurt doen (mag wel maar één keer slaan) - Gutsy : beweegt zoals Plucky - Zippy : mag over een lege plaats in een kolom springen, is de laagste in rang en wordt dus door iedereen geslagen, maar is wel de enige die Baltsy kan verslaan (vgl. maarschalk - spion). Zippy is een karakter dat ervoor zorgt dat je aflegstapel terug trekstapel kan worden. (enkel als je hem niet verliest door een eigen aanval). - Baltsy : zorgt voor het vormen van een nieuwe trekstapel. - Dino : eet alle oermensen op zonder pardon, maar verdwijnt uit het spel als hij er één heeft opgeschrokt
Titel : Cavemen playing with fire Auteur : Steffan Ros Uitgeverij : Odynaut Aantal spelers : 2 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 12+
Chipleader is het tweede spel in de Odynautreeks dat we onder de loep zullen nemen. Aan de leeftijd die staat vermeld op het doosje is al gauw duidelijk dat dit spel toch ietsje complexer is dan Hennen jennen, maar dit wil zeker niet zeggen dat dit spel niet vlot speelt. Het is gewoon allemaal een beetje complexer. Het feit dat het thematisch om gokken en casino's gaat heeft hier op zich geen invloed mag ik hopen en denken.
In chipleader krijgt u drie soorten kaarten in uw doosje. Er zijn enerzijds de chipstukkaarten (die punten opleveren in een juiste set van vier), de "face"kaarten en de "suit"kaarten. Daarnaast zijn er ook nog 10 casinokaarten die in de twee stapels worden verstopt en die nodig zijn om uiteindelijk punten te gaan scoren en die tevens de klok van het spel zijn. Zo gauw er vier van de vijf verschillende casino's bezocht zijn, eindigt het spel.
De suit-kaarten tonen de verschillende soorten van het kaartspel (klaveren, ruiten, harten en schoppen) en vormen in het midden van de tafel een fruitautomaat, door er 5 naast elkaar te leggen. Elke speler krijgt ook 3 van deze kaarten open voor zich liggen. Als je aan de beurt bent, ga je de fruitautomaat laten "draaien" door te kiezen tussen de volgende drie acties :
- een kaart spelen : je kiest één van je kaarten en legt deze bovenop één van de vijf kaarten uit de fruitautomaat
- de fruitautomaat laten draaien : je legt een eigen kaart op de aflegstapel en vervangt een gekozen aantal kaarten uit de combinatie op tafel met kaarten van de trekstapel
- een kaart trekken : je neemt een kaart van de trekstapel en vult je eigen rij aan (max. 5)
Indien er op het einde van je beurt een rij van dezelfde symbolen in de fruitautomaat ligt, krijg je als beloning een aantal kaarten (zoals aangegeven op een overzichtje) van de andere stapels kaarten (facekaarten of chipstukkaarten). In deze stapels zitten ook de casinokaarten gemengd. Ook van dit soort kaarten mag je er maximum vijf op handen hebben, een teveel leg je steeds af. De combinatie wordt overlegd en je krijgt één kaart van de trekstapel bij in je eigen rij. Indien er onmiddellijk terug een combinatie tevoorschijn komt, mag je terug incasseren. Je krijgt wel geen extra kaart meer van de trekstapel.
Met de chipstukkaarten tracht je een volledig chip te maken, maar je mag deze pas uitspelen op tafel als je ook een casinokaart kan afleggen. De facekaarten stellen je in staat om elkaar lekker te gaan pesten.
Deze facekaarten kunnen uitgespeelde chipkaarten beschermen, maar ook aanvallen. Ze hebben de waardes van de traditionele hogere kaarten (aas, heer, dame, boer en joker). De verschillende waardes verslaan elkaar van hoog naar laag en de joker kan de aas verslaan. Facekaarten die elkaar opheffen, worden op de aflegstapel gelegd. Indien je een onbeschermde chipkaart aanvalt, wordt deze ook afgelegd.
Naast deze rangorde hebben de facekaarten ook nog een extraatje :
aas : je mag de hand van een tegenstander bekijken en er één kaart uitnemen
heer : beschermt de chipkaarten, maar je mag de chipstukkaarten met de laagste waarden bovenaan leggen
dame : je mag chipstukkaarten op andere chipstukkaarten spelen om ze te versterken
boer : annuleert de waarde van een volledige chipkaart tot de boer wordt verwijderd
joker : stelt je in staat om een chipstukkaart van een tegenspeler weg te nemen en zelf houden, de getroffen speler mag onmiddellijk het stuk vervangen indien mogelijk, zoniet neemt hij alle chipstukkaarten terug op handen.
Vandaag krijgt u alvast de eerste recensie van de Odynautspellen. We opteerden ervoor om te starten met "Hennen jennen". Dit spel konden we al een keertje testen op Spel in Broechem dit jaar en we moeten bekennen dat het ons best wel beviel. Hennen jennen is een relatief éénvoudig kaartspelletje waarbij elkaar pesten de boodschap is.
Het spel bestaat enkel uit 60 kaarten, waaronder 12 hanen (3 per spelerskleur), 3 schuren, 17 kippen, 5 eieren, 15 boze boeren, 1 boer met een sleutel, 1 slot en 6 vossen. De schuren worden in het midden van de tafel gelegd en elke speler krijgt z'n 3 hanen en 2 kaarten van de trekstapel. De andere kaarten vormen de trekstapel.
In een beurt legt een speler een kaart uit z'n hand onder een schuur naar keuze en vult z'n hand terug aan tot vijf kaarten. Dit gaat zo door tot de trekstapel volledig is opgebruikt en als ook alle handkaarten zijn gespeeld, eindigt het spel. Bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk kippen te verzamelen. Op het einde van het spel wordt er dan ook in elke schuur gekeken wie het meeste hanen in z'n kleur in de stapel heeft zitten. Deze speler krijgt de punten (kippen) uit die schuur. Indien gelijke stand worden de kippen netjes verdeeld onder deze spelers. De speler met de meeste punten wint het spel.
Dit is een zéér korte samenvatting van hoe het spel in z'n werk gaat, maar natuurlijk maken de pestkaarten het spel aantrekkelijk en erg leuk om te spelen. - de vos telt voor 1 minpunt in de stapel bij een schuur, hij eet als het ware één van de kippen op - een eikaart kan gespeeld worden als een andere speler z'n kaart onder een schuur wil spelen, zowel de eikaart als de gespeelde kaart worden op de aflegstapel gelegd - de boze boer laat je toe om in één stapel onder een schuur te gaan kijken en één kaart eruit te halen en onder een andere schuur te stoppen - het slot stelt je in staat om een schuur af te sluiten, zodat er geen extra kaarten meer kunnen bijgespeeld worden (een eikaart kan het slot niet annuleren) - de boer met de sleutel werkt op identieke wijze als de boze boer, maar laat je toe om een kaart toe te voegen aan de schuur met een slot of een kaart uit deze stapel naar een andere schuur te verplaatsen
Titel : Hennen jennen Auteur : Steffan Ros Uitgeverij : Odynaut Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
De volgende spellen kondig ik al met veel plezier aan, want ze zullen aanstonds onze collectie vervoegen. U mag dan uiteraard op korte termijn een recensie en imprESSEN van de spellen verwachten en u kan ze vanaf de volgende spellenavond bij ons gezellig komen meespelen. Alvast héél hartelijk bedankt voor de ondersteuning Odynaut.
Deelnemers : Gaetan, Kris, Ann & Arne Gespeelde spellen : Agents of Smersh & Assyria Speeldatum : 10/05/'13 Speelplaats : Spellenweekend Pallieter-Vizit (domein Rosendael) Opmerkelijk
: Assyria (met 3 spelers, Kris had afgehaakt) nog eens op tafel kunnen brengen met juiste spelregels dit keer, superspannend en geëindigd op gelijke stand (jammer dat er geen tie-breaker is voorzien). Agents of Smersh serieus verloren, hoewel we de nodige intel hadden verzameld, liep het telkens grandioos mis bij de locaties en het vechten tegen de handlangers.
Deelnemers : Marc, Wim, Jeroen, Michel & Arne Gespeeld spel : Straw & Guillotine Speeldatum : 10/05/'13 Speelplaats : Spellenweekend Pallieter-Vizit (domein Rosendael) Opmerkelijk
: twee kleine, snelle tussendoortjes die ik bij mijn vorige pakketverkoop van de hand heb gedaan. Van Straw heb ik niet echt spijt, Guillotine blijft wel een leuk spelletje, maar in deze categorie prefereer ik toch nog steeds "pecunia non olet".
(geen foto van de snelle tussendoortje, waarvoor excuses)
Deelnemers : Marc, Wim, Ann, Jeroen & Arne Gespeelde spellen : Zong Shi & Lock and key Speeldatum : 10/05/'13 Speelplaats : Spellenweekend Pallieter-Vizit (domein Rosendael) Opmerkelijk
: Zong Shi was weeral een tijdje geleden, vandaar ook nogal wat haperingen aanvankelijk bij mijn spelregeluitleg. Maar nu zit hij er terug fris in, misschien gauw nog eens hernemen. Lock & key kende ik enkel van naam, was een leuk spelletje, maar zal vooralsnog niet echt snel in onze collectie opduiken denk ik.
+ multifunctionele kaarten, niet enkel Dominique van "De tafel plakt!" kickt erop, ook wij zijn grote voorstander + de mogelijkheden, u heeft keuze genoeg ... en toch weer niet, u zal een strategie moeten uitwerken en u eraan houden om succesvol te zijn + een strategie die ook een rondje in het water kan vallen als de benodigde kleuren niet in het spel komen, anticiperen is de boodschap + opportuniteiten zien en ze grijpen, dat doet u constant in dit spel + een spel over een Belgische stad, kan niet aan onze collectie ontbreken + een klein, maar functioneel speelbord dat net de juiste hoeveelheid plaats op je speeltafel beslaat + "Feld", dat is de auteur waarom het draait in 2013, na Bora Bora en Rialto is dit meer van hetzelfde, maar toch weer anders, goed bezig Herr Feld + we hebben er de laatste tijd al te vaak een negatief punt van moeten maken, maar bij deze terug een fatsoenlijke en duidelijk spelregelboek, zelfs in het Duits voor mij erg duidelijk (ondanks de toch hogere moeilijkheid van het spel) + de gebeurtenissen zorgen voor een constante druk, wat kies je? Geld, handlangers, kanalen bouwen, huizen zetten ... of toch maar onheil voorkomen??? + spannend tot het slot, volgens mij ook prima gebalanceerd spel, maar pas op het eind van het spel komen de apen uit de mouw
- als u niet van lange eindtellingen houdt en u een goed overzicht wil hebben wie goed bezig is en wie niet, dan is dit wederom niets voor u - het spel is voorlopig enkel voorradig in het Duits en binnenkort in het Engels (maar aangezien de kaartjes wel van wat tekst zijn voorzien is een beperkte basiskennis van deze talen nodig) - er is vooralsnog geen Nederlandstalige versie beschikbaar, kom op uitgevers! (de kaarten zijn wel wat werk om te vertalen, maar zo moeilijk is het ook weer niet en dit is echt wel een goed spel) - wat is dat toch met die umlauten? Extra typwerk en uitrekken van de rechterpink tot gevolg, dank je wel Hans im Glück voor Brügge
Deelnemers : Marc, Wim, Ann & Arne Gespeeld spel : Brügge Speeldatum : 10/05/'13 Speelplaats : Spellenweekend Pallieter-Vizit (domein Rosendael) Opmerkelijk
: een imprESSEN van Brügge krijgt u zeker nog, maar ik geef u al graag mee dat dit echt wel een Feld is, punten sprokkelen tijdens het spel in beperkte mate en een eindtelling waarmee je serieuze sprongen kan maken.
Deelnemers : Kevin, Koen, Jef, Mark, Wout, Dieter & Arne Gespeelde spellen : Diamant, Agents of Smersh, Metropolis, Love letter, Kakkerlakkenpoker royal & Tenzi Speeldatum : 09/05/'13 Speelplaats : Spellenavond bij Kevin (waarvoor dank voor de invitatie) Opmerkelijk
: Agents of Smersh een tweede keer, foutje aangepast en terug winnend afgesloten, maar erg spannend tot het slot. Love letter met z'n vijven gespeeld, hoewel het eigenlijk tot vier spelers aangegeven staat, maar lukte aardig. Kakkerlakkenpoker royal was een leuk weerzien met een oud spelletje plus het royale erbij dit keer. Tenzi werd door de gastheer omschreven als het slechtste spel ooit, daarover durf ik nog te twijfelen, maar het was in ieder geval niet echt goed. We hebben het gespeeld, de tag met BGG is gemaakt, het schaamrood mag op onze wangen, maar de play staat geregistreerd.
De nieuwe Spielbox lag eergisteren in onze brievenbus te blinken. Dit keer een extraatje in de vorm van een kaart van het spel "Hoogspanning-de eerste vonken". Daarnaast een zéér uitgebreide reportage over de voor- en nadelen van Kickstarter en ik kan u verklappen dat er serieus wordt uitgehaald. De frustraties die u en ik hoogstwaarschijnlijk ook delen, worden netjes op een rijtje gezet. Een stukje over podcasts waarmee u de spelregels auditief krijgt aangeboden, de Catanmobiel die Duitsland (en over de grens) doorkruist worden besproken. Een overzicht van spellen waarbij u het speelbord stilaan leegplukt, is ook een interessant leesstuk. Er werd ook een portret gemaakt van de Portugese vrienden van MESAboardgames. In de digitale paragraaf vinden we de iOS-versie van Caylus.
Ook vindt u de volgende besprekingen in deze editie : Bora Bora, Il Vecchio, Escape, Escape - illusions, Yedo, Eminent domain, Ruhrschifffahrt, The lord of the rings - dice building game, Ginkgopolis, City tycoon, Goblins inc. en D-day dice.
Wat de kinderspellen betreft, vinden we volgende spellen terug : Ringo Flamingo, Vincelot en Burg Klettermax
Tot slot nog enkele variaties op Myrmes, Palaces of Carrara en Dragons
Deelnemers : Sven, Elke, Ann & Arne Gespeelde spellen : Fleet & Agents of Smersh Speeldatum : 03/05/'13 Speelplaats : Spellenclub SpinLi Opmerkelijk
: Een eerste keer "Agents of Smersh" en relatief makkelijk gewonnen. Oké, we dobbelden wel erg goed, maar misschien hebben we hier of daar toch een foutje gemaakt, morgen eens even de regels terug doornemen. Hij staat wel alvast op het programma voor zo gauw het maar kan. Erg leuk, als je van dit type spel houdt.
+ thematisch erg mooi uitgewerkt + het boek bevat erg leuke verhalen, draagt enorm bij tot de sfeer + we wonnen het spel (en dat voor een eerste keer) + er staat een nieuwe speelsessie gepland (zo gauw als mogelijk) en dit is een goed teken + kwalitatief erg mooi materiaal + dobbelstenen zijn in dit spel echt wel te manipuleren (of wel gooiden we erg goed) + een topper als je van dit type spel houdt, storytelling, sfeer, avontuur... you name it!
- we wonnen het spel, en dat voor een eerste keer, misschien toch een foutje hier of daar gemaakt (ik check het even de volgende dagen) - we speelden het tijdens een te drukke gelegenheid (spellenavond), wat het moeilijker maakte - de spelregels zijn niet de beste ter wereld, alles staat er wel ergens in waarschijnlijk, maar je kan zelfs niet op zoek gaan (want er is ook geen glossary voorzien)
Deelnemers : Michel, Sven, Johan, Els, Esmeralda & Arne Gespeelde spellen : Isla dorada, City of horror, Augustus, Sitting ducks & The resistance Speeldatum : 30/04/'13 Speelplaats : Spellenzolder SpinLi Opmerkelijk
: De avond die zonder twijfel bekend zal blijven staan als de avond voor de 1ste mei en de avond waar "elkaar pesten" echt wel centraal stond. Ik heb me dan ook traditiegetrouw reuze geamuseerd, met één logisch gevolg, iedereen een overwinning behalve de gastheer, maar dat weegt helemaal niet op tegen het speelplezier dat we eraan beleefd hebben. Merci aan de bezoekers voor de fijne avond.
Deelnemers : Kevin, Leen & Arne Gespeelde spellen : Love letter, Hanabi Speeldatum : 27/04/'13 Speelplaats : Spellenclub Pallieter Lier Opmerkelijk
: Love letter voor een tweede keer gespeeld bij een tweede spellenclub ... en weet u wat? Vandaag zal dat hoogstwaarschijnlijk in een derde club gebeuren, bij SpinLi. Dat wil u uiteraard niet missen, dus tot vanavond iedereen!
Nu ook de laatste van de drie Feld-titels. Brügge is uitgegeven door Hans im Glück en u weet dat deze uitgeverij toch wel garant staat voor een zekere kwaliteit. Daarnaast is er het feit dat het spel alvast is aangekondigd bij Z-mangames, die de Engelse versie voor z'n rekening zal nemen. Het is een beetje afwachten of 999 games deze titel ook binnenhaalt. Het zou in ieder geval fijn zijn, want ik neem aan dat héél wat spelers last zullen hebben met de Duitse tekst op de kaartjes. Mij stoort het persoonlijk niet, maar in dit spel is het toch meer dan enkel een woordje hier of daar.
In Brügge bouw je je eigen stad op aan de hand van kaarten, want ook dit spel is in grote lijnen weer een kaartspel met een bordje erbij. Elke speler begint op dit bord aan een stadspoort en zal de vesten rondom moeten gaan bouwen. Moeten is ook niet meteen het juiste woord, want zoals het een goeie Feld betaamt, gaat u op héél wat manieren punten kunnen rapen. U gaat personen uitspelen die punten opleveren, huizen bouwen om je personen te huisvesten, bepaalde voordelen van personen leveren iets extra op, u streeft naar meerderheden op bepaalde gebieden, bouwt de vesten rond de stad en probeert u op te werken in het stadsbestuur om alzo aan de broodnodige puntjes te komen.
Een spel verloopt over verschillende ronden, tot één van de trekstapels met kaarten is uitgeput. Een ronde bestaat op z'n beurt uit 4 fasen die één voor één door alle spelers worden afgehandeld :
- Fase 1 : kaarten trekken : De spelers vullen hun hand aan tot 5 kaarten, ze kiezen van welke trekstapel ze een kaart nemen. Ze zijn enkel de kleur van de kaart. Ze mogen telkens een andere trekstapel kiezen, maar ze mogen de kaarten zelf nog niet bekijken, tot ze alle kaarten in hand hebben.
- Fase 2 : dobbelstenen gooien : De startspeler gooit de vijf dobbelstenen en legt ze in oplopende volgorde op het speelbord. Voor elke vijf en zes die gegooid zijn, nemen alle spelers een bedreigingsfiche in de kleur van de dobbelsteen. Is dit de 3de fiche in die kleur, gebeurt er een onheil bij deze speler(s). Daarnaast kan je je pion in het stadhuis een plaatsje gaan opwaarderen. Je betaalt de kosten, berekend door elke gegooide 1 en 2 op te tellen en zet één stapje vooruit. (wanneer er geen 1 of 2 gegooid wordt, vervalt deze stap)
- Fase 3 : kaarten uitspelen en bijhorende acties uitvoeren : De spelers spelen om beurten één van hun vijf handkaarten uit en voeren de bijpassende actie uit. Ze doen dit tot ze vier kaarten hebben gespeeld. Elke kaart stelt je in staat om uit 1 van de volgende 6 mogelijke acties te kiezen : * 2 handlangers nemen : in de kleur van de kaart, de kaart wordt afgelegd * geld nemen : je neemt evenveel gulden als aangegeven op de dobbelsteen in de kleur van de kaart, de kaart wordt afgelegd * 1 bedreigingsfiche afleggen : in de kleur van de kaart, je scoort 1 punt en de kaart wordt afgelegd * 1 stukje van de vesten bouwen : leg de kaart af in de kleur van het aan te bouwen deel, betaal de kosten zoals aangegeven op het bord. Je moet steeds verder bouwen vanaf je stadspoort of een eerder geplaatst deel. Als je het eind bereikt neem je de bovenste standbeeldfiche (punten op het einde van het spel) * 1 huis bouwen : je legt de kaart met de rugzijde naar boven voor je neer (elk huis levert op het einde van het spel 1 punt op) * 1 persoon afleggen : je legt de persoon op een huiskaart, betaalt de kosten (scoort punten voor elke persoon op het einde van het spel) en voert de eventuele actie van de persoon uit (sommigen hebben een onmiddellijk effect, anderen een constant, een te activeren of een effect bij de eindtelling)
- Fase 4 : meerderheden uitdelen : De spelers mogen hun meerderhedenfiche omdraaien als ze de meerderheid hebben (of aan kop staan) bij : - stadhuis : de speler die alleen vooraan staat mag de fiche omdraaien - personen : heb je meer personen uitgespeeld dan de andere spelers, mag je de fiche omdraaien - vestenbonus : heb je meer delen van de vesten gebouwd dan de andere spelers, mag je de fiche omdraaien. Eens je fiche is omgedraaid, blijft deze zo liggen en zal je dus vier punten scoren op het einde van het spel. De startspeler schuift nu een plaatsje door.
Zo gauw een trekstapel kaarten is opgebruikt, wordt de laatste ronde gespeeld en eindigt nadien het spel. De spelers tellen hun punten op : - personen (afhankelijk van de persoon) - huizen : 1 punt per huis - voordelen van personen (zie kaarten) - punten van meerderhedenfiches (4 per fiche) - vesten : 3 punten als je halverwege geraakte, langs beide kanten te bekijken en punten voor eventuele standbeeldfiches - punten voor je plaats in het stadhuis (gaande van 0 tot 7) De speler met de meeste punten wint het spel, bij gelijke stand wint diegene die nog het meeste geld heeft.
Titel : Brügge Auteur : Stefan Feld Uitgeverij : Hans im Glück Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+