Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
30-11-2010
K2
Op deze koude, winterse dag geef ik u graag een toemaatje en met welk spel kan ik dit beter toepasselijk doen dan met K2. In dit spel probeer je met je bergbeklimmers de K2, de tweede hoogste berg ter wereld, te bestijgen. Maar let op, koude, onweer, zuurstofgebrek en moeilijke hindernissen zullen je het leven zuur en moeilijk maken. De speler die met z'n twee bergbeklimmers opgeteld het hoogste raakt en niet sterft (!), wint dit thematisch zeer goed uitgewerkt spel.
In de speeldoos vind je in de eerste plaats stevig, maar ook mooi materiaal. Een dubbelzijdig speelbord met een beklimming langs de "makkelijke" kant en de moeilijkere kant van de 8611 m hoge berg, 4 spelerspionnen (2 om de score aan de tegen, 2 om te klimmen op het speelbord), 12 weertegels (waarvan 6 zomertegels voor een "makkelijke" versie en 6 wintertegels voor de "dodelijke" versie), een weermarker, een startspelerfiche, 2 tenten per speler, 2 acclimatisatiemarkers per speler, risicofiches, 5 spelersborden en een set van 19 kaarten per speler (18 actiekaarten en 1 reddingskaart).
Het spel bestaat uit 18 rondes, die op hun beurt steeds bestaan uit 5 fasen : - kaarten kiezen - risicofiches uitdelen - actiefase - acclimatisatie controleren en aanpassen - einde van een ronde
1) De spelers schudden hun set kaarten en nemen er zes op handen. Uit deze zes kiezen ze er drie en leggen deze dicht voor zich neer. Op deze kaarten staan ofwel bewegingspunten (groen) of acclimatisatiepunten (blauw).
2) De speler draaien gelijktijdig hun gekozen kaarten om en tellen hun aantal bewegingspunten op. Diegene met de meeste bewegingspunten neemt het meeste risico en dient één van de drie openliggende risicofiches te nemen. Deze zullen je beperken in bewegen of acclimatisatie.
3) In spelersvolgorde voeren de spelers hun acties op de kaarten uit. Ze bewegen één (of beide) van hun bergbeklimmers. Dit kan zowel bergop als bergaf zijn, op de vakjes op het speelbord staat aangegeven hoeveel stappen je nodig hebt om dit stuk te bereiken. Voor de acclimatisatiekaarten wordt er een punt bijgezet op het spelersbord. Dit toont het acclimatisatieniveau van de twee beklimmers. Let op : op sommige plaatsen kunnen maar x aantal beklimmers samenstaan (zie speelbord), je mag zo'n vak wel passeren maar er niet gaan bijstaan als de maximumlimiet al is bereikt. Als je beklimmer op een hoger niveau geraakt, wordt ook onmiddellijk de overeenkomstige scoremarker hoger gezet. Het laatste wat je kan doen is een tent oprichten. Elke speler heeft twee tenten ter beschikking (voor elke beklimmer één). Je moet evenveel bewegingspunten afgeven als het vak aangeeft waarop je de tent bouwt. Een tent zal je beschermen en je één extra acclimatisatiepunt geven elke ronde.
4) Na de acties check je de acclimatisatie : - op sommige plaatsen op de berg dien je zulke punten af te geven of win je er bij (onderaan berg) - je checkt de weercondities en verliest overeenkomstig eventueel extra acclimatisatiepunten - heb je op het eind nog meer dan 6 punten, zak je sowieso terug tot op 6 acclimatisatiepunten Moest één van je bergbeklimmers onder 1 zakken, dan sterft hij. Eénmalig kan je je reddingskaart inzetten om de beklimmer te redden. Desalniettemin dient hij dan onderaan de berg terug te starten, ook z'n scorepion start terug onderaan.
5) Op het einde van de ronde wordt de weermarker een plaatsje verschoven, neem je drie extra kaarten zodat je weer keuze hebt uit zes (behalve als het de drie laatste kaarten zijn, dan moet je het daar mee doen) en begint er een nieuwe ronde.
De speler die na 18 ronden het meeste punten scoort met z'n beide beklimmers opgeteld wint het spel. Bij gelijke stand wint diegene die als eerste het hoogste punt (de top) heeft bereikt. Heeft niemand de top bereikt, dan is er een gelijkspel.
Titel : K2 Uitgeverij : Rebel Auteur : Adam Kaluza Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".