Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
28-11-2010
Safranito
Een spel van Zoch, dat spreekt ons altijd wel aan. Ook dit spel is na het lezen van de spelregels weer ééntje waarvan ik van overtuigd ben dat het een succes zal worden in de spellenclub. U hoeft niet te veel van dit spel verwachten, maar ook niet minder, als u me begrijpt. In dit spel proberen de spelers om ter snelste drie kruidenmengsels te maken.
Het speelbord toont de negen beschikbare specerijen en vier mogelijke acties. Er zijn specerijenkaarten, 1 startspeler-pepermolen, 6 fiches per kleur en de opdrachtkaarten waarvan u er drie dient te winnen om het spel te winnen.
Het spel draait in zekere zin om behendigheid. De spelers gooien om beurten hun fiches op het speelbord, volgens enkele regels. Nadat alle fiches zijn gegooid, worden de acties uitgevoerd waarop een fiche ligt, daarna worden de specerijen verkocht en gekocht en tenslotte worden de kruidenmengsels gemaakt. Dus u mag zich verwachten aan vier fasen.
1) het gooien van de fiches : beginnend met de startspeler gooit iedereen om beurten een fiche op het speelbord. Er zijn eigenlijk maar twee regels, je mag je hand niet boven het speelbord bewegen, dus gooien vanaf de kant en een fiche waarvan het centrum (gaatje) niet op de actie of de specerij ligt, telt niet mee. Fiches die van het bord worden gegooid, tellen niet mee en zijn out voor de huidige ronde.
2) evalueren van de acties : de startspeler draait de fiches op de actieplaatsen om en bekijkt wie ze mag uitvoeren, dit is de speler wiens fiche de hoogste waarde aangeeft (fiches hebben waarden 10-20-30-40-50-60). Bij gelijke stand mag diegene die het dichtste bij de startspeler zit (of startspeler zelf) de actie uitvoeren. De acties : - extra worp van een fiche (indien deze terug op deze actie landt, wordt deze niet meer uitgevoerd) - extra specerijkaart (afh. van de waarde van de fiche mag je x aantal specerijkaarten van de trekstapel nemen en één ervan op handen houden) - kruidenmengsel reserveren (neem de bovenste kaart van de trekstapel en houd deze exclusief voor jou, let op, ze is nog niet vervuld) - startspeler (neem de pepermolen en wordt onmiddellijk nieuwe startspeler)
3) verkopen en kopen specerijen : de startspeler kiest in welke volgorde de specerijen worden verhandeld. Hij kiest een schotel waar minstens een fiche ligt, handelt eerst de verkoop af en nadien de aankoop van dit specerij. Zo worden de specerijen allen afgehandeld. verkoop = alle spelers mogen het desbetreffende kruid verkopen, je krijgt de totale waarde van de fiches op de schotel uitbetaald door de bank, de verkochte kaarten gaan op de aflegstapel. De spelers die dit specerij verkopen, mogen nadien niet onmiddellijk dit specerij aankopen. kopen = indien er een kaart van dit specerij ligt, is het te koop, je kan enkel kopen als jouw fiche aanwezig is in deze schotel, de speler met de hoogste waarde mag als eerste kopen, maar dient ook deze waarde te betalen. Indien er meerdere kaarten beschikbaar zijn, worden deze allen verkocht. Onverkochte specerijen blijven rond het speelbord liggen.
4) kruidenmengsel samenstellen : beginnend met de startspeler mag elke speler om beurten een openliggende opdrachtkaart proberen te vervullen door de drie gevraagde specerijen uit de hand af te leggen. De opdrachtkaart wordt open voor je neergelegd. Eventuele gereserveerde kaarten mogen ook vervuld worden ipv een openliggende opdrachtkaart.
Een nieuwe ronde : de pepermolen gaat naar de linkerbuurman van de huidige startspeler, de opdrachtkaarten en specerijkaarten worden aangevuld. Einde van het spel : wanneer een speler z'n derde opdrachtkaart binnenhaalt, wint deze speler onmiddellijk.
Titel : Safranito Auteur : Marco Teubner Uitgeverij : Zoch verlag Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 30 min.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".