Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
27-11-2010
Era of inventions
Dit spel is de nieuwe masterprint van Quined games, dwz dat u weer kon kiezen uit twee versies. De masterprint is diegene die u netjes verticaal kan classeren in uw spellenkast met het uitzicht van een boekenkaft. De "gewone" versie doet voor mij weinig onder qua lay-out en grafiek, maar als je de reeks spaart, is een masterprint misschien een logischere keuze. Al een geluk dat het spel dat in de doos zit, in ieder geval, hetzelfde is.
De masterprint-reeks wordt vooral gekenmerkd door tactischere spellen voor de iets doorwinterde speler. Met "Chocolatl" heeft Quined dan ook héél wat spelers een beetje teleurgesteld aangezien dit echt wel een zeer luchtig biedspelletje bleek te zijn. Persoonlijk kon ik het nog wel pruimen, maar om nu van de daken te schreeuwen dat ik dat elke dag op tafel wil leggen, neen, dan is dit spel terug een stap voorwaarts. Ik durf het gevoelsmatig dan ook een tactisch familiespel noemen, in de goede zin van het woord. De spelregels zijn erg duidelijk, maar de keuzes die je hebt, zijn uitgebreid. Je zal je best kunnen amuseren met dit spelletje.
In dit spel ga je overwinningspunten scoren door uitvindingen te produceren en ze zelf uit te vinden natuurlijk. Afhankelijk van het aantal spelers worden enkele ronden gespeeld. Het speelbord klaarzetten vraagt een kleine inspanning, maar kan u stapsgewijs netjes volgen in de spelregels. De speelronden zijn vergelijkbaar met Agricola, u zet uw actieschijven (2, met 3 spelers 3) om beurten in op de zes mogelijke actievelden, waarbij er slechts 2 schijven per actie gekozen kunnen worden. Nadien voeren de spelers in spelersvolgorde hun acties om beurten uit. (2 of bij 3 spelers dus drie ronden).
De mogelijke acties : - fabrieken bouwen : je geeft de grondstoffen af en koopt tot max. 3 openliggende fabrieken - grondstoffen produceren : de fabrieken die je bezit leveren de grondstoffen zoals op de fabriek vermeld - grondstoffen kopen : tegen betaling van 1 munt per schip of loods de grondstoffen kopen die hierop liggen (max. 3 schepen en/of loodsen) - uitvindingen produceren : max. 3 uitvindingen, betaal de kosten en krijg de opbrengst, de uitvinders van de uitvindingen scoren ook punten of geld - ruilmarkt : neem 1 ontwikkelinsblokje of voer max. 5 handelingen uit op de ruilmarkt (ruil 2 munten voor 1 ontwikkelingsblokje of omgekeerd, ruil 2 munten of 1 ontwikkelingsblokje om in een punt, ruil 2 grondstoffen en/of munten in voor een ander grondstofblokje en/of munt, koop met 2 munten een zwarte actieschijf) - uitvindingen ontwikkelen of patenten vastleggen : uitvindingen kosten ontwikkelingsblokjes, patenten geld. Je hebt keuze uit 9 uitvindingen in een originele en doorontwikkelde vorm, betaal het aantal gevraagde ontwikkelingsblokjes en scoor de opbrengst, plaats daarna je uitvindingsmarker op de uitvinding. Je mag max. 7 ontwikkelingsblokjes per actie inleveren. De kaarten van deze uitvindingen komen vanaf nu in het spel en kunnen geproduceerd worden. Er zijn drie kaarten van elke uitvinding in het spel, de derde is de namaakuitvinding. Deze mag niet door de uitvinder zelf worden geproduceerd en je kan hier kiezen welke grondstoffen je afgeeft. Indien andere spelers zo'n namaakuitvinding produceren loop je de inkomsten mis, tenzij je een patent hebt aangeschaft. Betaal hiervoor het aantal gevraagde munten, scoor de punten en plaats je patentmarker op de uitvinding.
Per ronde kan de speler een extra zwarte actieschijf inzetten na elke gespeelde actie om onmiddellijk een extra actie uit te voeren. Voor zo'n zwarte schijf kan je 1 uitvinding produceren; de opbrengst van 1 fabriek ontvangen, de lading van 1 schip of loods opkopen, 1 handeling op de ruilmarkt doen, 1 uitvinding ontwikkelen, 1 patent vastleggen of 1 fabriek kopen.
Nadat alle acties zijn uitgevoerd wordt het bord terug klaargemaakt voor een nieuwe ronde. Na een aantal ronden (afh. aantal spelers) wint de speler die het verste is gevorderd op het telspoor. De punten zijn de punten die in de loop van het spel zijn vergaard, de opbrengsten van éénmalige toepassing van de ruilmarkt (ruilen van geld, grondstoffen en ontwikkelingsblokjes naar punten) en de bonuspunten (meeste patenten = 5 punten; meest geïnvesteerd in ontwikkelen van uitvindingen = 5 punten; grootste productiecapaciteit met z'n fabrieken = 5 punten). Indien er zich een gelijke stand zou voordoen, wint de speler met de meeste uitvindingen.
Titel : Era of inventions Auteur : Anthony Daamen Uitgeverij : Quined games Aantal spelers : 3-5 Leeftijd : 12+ Speelduur : 90 min.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".