 Knotsgekke ruimterace is de deze moet ik zeggen. Het is nogal moeilijk en abstract om alles uit te leggen, maar eens je het een beetje doorhebt, dan speelt deze erg leuk en vlot weg. De spelers dienen eerst hun eigen ruimteschip te bouwen dat zo goed mogelijk bestand is tegen alle gevaren die ze zullen tegenkomen op hun ruimtereis. Dit bouwen dienen ze dan overigens ook nog eens tegen een tijdlimiet te doen. Gezellig is anders, maar dat is nou éénmaal het spel.
Ready or not? Gaan met die ruimtebanaan. De vlucht zit vol gevaren en hopelijk is jouw schip het beste bestand tegen al deze onvoorziene omstandigheden.
Het spel bestaat uit twee grote delen : het opbouwen van het schip en de ruimtereis. Bij het opbouwen van het schip kan het wel eens hectisch zijn, want iedereen speelt gelijktijdig. In het midden van de tafel liggen alle onderdelen (fiches) blind te grabbel voor de spelers. Je mag slechts met één hand spelen en één tegel per keer nemen. Je hoeft een tegel niet op je bord te leggen, maar legt hem dan terug in het midden van de tafel. Als je je schip opbouwt moet je met enkele zaken rekening houden. Motoren dienen sowieso met hun uitgang naar beneden te wijzen, er mag hier niets achter staan, je moet rekening houden met de verbindingsstukken (er zijn er drie verschillende). Zorg dat al je kanten voorzien zijn van schilden en wapens, zodat je gevaren kan afweren. Voorzie je schip zeker ook van batterijen aangezien je die nodig hebt om je wapens en schilden te activeren. Leg je extra cockpits aan, dan krijg je meer bemanningsleden en ook laadruimten zijn nodig om extra punten te scoren. Speel je de gevorderde versie kan je bovendien ook nog eens aliens aan boord halen. Deze werkwijze zal er telkens voor zorgen dat je schip er anders uitziet, er zijn bovendien drie soorten spelersborden zodat je telkens een ander schip dient te bouwen. Ben je tevreden over je schip, neem je de eerstvolgende volgordefiche, dit heeft als voordeel dat je eerder mag gaan vliegen (zodat je misschien al een kleine voorsprong hebt).
In deel twee van het spel maken we het schip klaar voor de vlucht, we nemen bemanningsleden en batterijen aan boord. De avontuurkaarten worden geschud en klaargelegd. Daarna start de ruimterace, de avonturenkaarten worden om beurten opengedraaid en afgehandeld. Je kan open ruimte tegenkomen, dan kan je goed opschieten. Je passeert planeten waar je grondstoffen kan oppikken. Kaarten die de speler met minste bemanningsleden afstraft, verlaten ruimtestations die je kan plunderen, meteorenzwermen die op je schip inslaan als je je niet kan verweren met wapens of schilden. Je komt vijanden, piraten, smokkelaars en slavenhandelaren tegen die grondstoffen of bemanningsleden afhandig maken, ... Als alle avonturenkaarten zijn afgehandeld, worden de spelers uitbetaald. Je krijgt inkomsten voor je stand in de race, voor grondstoffen die je nog kan inbrengen, maar je moet ook betalen voor kapotte stukken aan je schip.
Deze bespreking omvat zeker niet alle regeltjes en geeft misschien niet alles weer wat het spel inhoudt, maar ik denk wel dat u een gevoel krijgt van het spelconcept, dat eerlijk gezegd, best wel leuk is. Speel wel steeds met spelers van eenzelfde niveau. Zeker voor het opbouwen van de schepen kan dit doorslaggevend zijn.
Titel : Galaxy trucker Auteur : Vlaada Chvatil Uitgeverij : QWG Aantal spelers : 2-4 Leeftijd : 10+ Speelduur : 60 min.
|