Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
12-06-2010
Morgenland
Met dit spel heb ik al leuke en minder leuke momenten beleefd. In dit geval spreek ik van een "gezelschapssyndroom". Is de speelgroep waarbij je dit spel op tafel legt uit op een leutige, leuke spellenavond, dan zullen ze dit weten te appreciëren. Zijn ze in de mood voor een tactisch meesterwerk die avond, dan zou ik deze toch netjes in de kast laten staan.
Sfeervol is dit spel zeker en vast, een mooi spelbord, toffe toverkaarten, schatten in verschillende vormen en kleuren en een hoop artefacten die je probeert te verzamelen. Elke speler krijgt acht biedfiches met de waarden (1,2,4,5,6,7,8,9) die ze om beurten dicht op het speelbord uitspelen om op diverse plaatsen een meerderheid te halen, schatten op te halen, schatten te ruilen, toverkaarten in handen te krijgen, startspeler, de paleiswacht om te kopen en artefacten aan te schaffen.
Hiermee is alles eigenlijk al gezegd. De speler die bij het verkopen van het laatste artefact het meeste artefacten verzameld heeft, wint het spel. Bij gelijkspel wint de speler met de meeste perkamentrollen. Is hier nog steeds een gelijke stand, wint diegene met de meeste schatten over.
Om beurten leggen de spelers hun biedfiches op het speelbord, zo gauw ze allemaal gelegd zijn, worden de verschillende plaatsen één voor één afgehandeld. Te beginnen met de kelders bij de draken waar de schatten te rapen zijn. De speler die het meeste heeft geboden, krijgt de bovenste schatten (en afh. van het aantal spelers en schatkaarten liggen er misschien nog schatten voor de 2de, 3de en 4de speler). Daarna komen we bij Aladdin's tent waar de winnaar twee toverkaarten mag nemen, één houden en de tweede krijgt de andere. In het huis van Djinn mag de winnaar twee artefacten spelen in deze ronde (zie ook bij artefacten). In de markt mag je één willekeurige schat ruilen tegen 3 kleine schatten en op de karavaansplaats speel je voor de startspelerpion (kameel). Tot slot kom je bij de paleiswachter (elke ronde nieuwe fiche), die moet je proberen te evenaren of overtreffen met je bod om in het paleis te mogen om artefacten te kopen. (een verschil mag je eventueel bijpassen met schatten)
De speler die bij de artefacten het meeste bood, mag het artefact kopen tegen de prijs van zijn geboden fiches. Kan de speler dit niet, mag eventueel de tweede speler nog aankopen. Deze artefacten heb je nodig om het spel te winnen en nog wat te manipuleren. Artefacten : - aladdin's wonderlamp : je mag zoveel toverkaarten spelen als je wil (normaal 1) - dubbelganger : je legt dit bij één van je biedfiches en deze telt nu dubbel - het vliegend tapijt : wordt ingezet als een biedfiche waarde 3 - tegenspreuk : doet toverkaarten teniet - sleutel : mag het paleis betreden zonder de confrontatie aan te gaan met de paleiswacht - perkament : geen speciale rol, maar tie-breaker bij gelijkspel
De toverkaarten maken het geheel nog een beetje kruidiger door bijvoorbeeld fiches van plaats te mogen wisselen, open te bieden, schatten te verzamelen, artefacten te ruilen, ... Kortom rustig doorspelen, niet al te veel nadenken (dat helpt toch niet al te veel bij dit spel) en gewoon genieten van een leuk, gezellig spel.
Titel : Morgenland Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgegeven door 999 games) Auteur : Richard Breese Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".