Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-05-2010
Hängende gärten
Misschien kent u het spel Bloom van QWG, indien ja, dan weet u ongeveer hoe het spelconcept in elkaar zit. Indien neen, dan leg ik het hier graag even voor u uit. Pas op, ook de Bloom-specialisten moeten even opletten, want er zijn enkele essentiële verschillen.
In de eerste plaats gaat iedereen zelf bouwen aan zijn eigen hangende tuinen. De spelers starten met een lege kaart (6 bouwvakken). Op deze kaart gaan ze steeds andere kaarten bouwen (zie afbeelding) om zo mooie tuinen te vormen. Bedoeling is om dezelfde soorten bouwwerken naast elkaar te krijgen tot een reeks van min. 3. Vanaf het moment dat je er minstens 3 naast elkaar hebt liggen, kan je overwinningsfiches gaan kiezen uit de vitrine, die je op het einde van het spel punten opbrengen.
In een beurt kan je dan ook niet al te veel doen. Je kiest één van de vier openliggende kaarten (3 bij 3 spelers), legt deze volgens de bouwregels aan op je speelvlak, kan eventueel een tempel inzetten om een deel te waarderen (min. 3 dezelfde bouwwerken) en verzamelt op die manier de puntenfiches die open op het gezamenlijke speelbord liggen.
Bouwregels : - bouwplaatsen mogen op de tafel komen te liggen - gebouwen mogen niet op tafel komen te liggen, moeten worden gezet op een bouwplaats - je mag gebouwen afdekken (zeker om grotere gehelen te creëren met andere bouwwerken) - je mag een gescoorde groep gebouwen opsplitsen, maar mag geen tempel bedekken
Scoringsregels : - er moeten minstens 3 dezelfde gebouwen aan elkaar grenzen om een tempel op in te zetten (moet op de pas gelegde kaart zijn) - afh. of je 3, 4, 5, 6+ gebouwen aan elkaar hebt liggen, mag je respectievelijk puntenfiches kiezen uit de 1ste, 2de, 3de kolom en zelfs één extra van de trekstapel (bij 6+) (zie afbeelding rechts onder) - indien al je tempels reeds op het speelveld staan, mag je voor een nieuwe score een oude tempel (van de kleinste groep gebouwen) verzetten
De puntenfiches tracht je te verzamelen in setjes. Als je hierboven even bekijkt zie je dat een enkelvoudige gele fiches 3 punten oplevert, een set van twee 7, drie dezelfde 12 en een kwartet zelfs 20 punten. Linksonder zie je ook een personenfiche, hiervoor scoor je 3 punten als je enkele gele fiches hebt verzameld 3 punten, maar als je een setje volledig hebt kunnen sparen (in dit geval 4) dan krijg je 12 punten.
De speler die het meeste punten weet te scoren, wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met het meeste tegels. Ik word persoonlijk koud noch warm van dit spel. Het heeft wel iets, maar je hebt weinig vat op het gegeven, pas op het moment dat je het gevoel hebt dat het een beetje gaat lopen, loopt het spel gewoon op z'n eind. Het zal waarschijnlijk wel aan mij liggen wat dit laatste betreft, maar ik vind dat er betere spellen zijn in de HiG-stal.
Titel : Hängende gärten Uitgeverij : Hans im Glück Auteur : Din Li Tsan Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".