
Een klassieker die je ongetwijfeld in huis moet hebben. Heb je hem nog niet, ga hem dan maar snel halen. Is het dan zo'n topspel? Neen, dat misschien nu ook weer niet, maar het is wel erg goed. Ik moet wel bekennen dat je als leek moeilijk de regels kan inschatten. Vooral het deel intern en extern conflict zorgde in het begin voor héél wat problemen, maar daarover straks meer.
In Eufraat en Tigris ga je aan beschavingen bouwen op vier diverse domeinen : bevolking, religie, landbouw en handel. Je moet op de vier domeinen scoren want je eindscore wordt bepaald door je uiteindelijk slechtst scorende domein. Dus probeer je score zo goed mogelijk in evenwicht te houden.
Een speelbeurt op zich is tamelijk eenvoudig. Je mag twee acties uitvoeren in een beurt en mag willekeurig kiezen uit volgende vier acties : (je mag een actie dus ook gerust 2 keer kiezen in een beurt) - een leider plaatsen (elke speler heeft er vier in de vier domeinen-kleuren) - een fiche plaatsen en zegepunten pakken - een rampfiche plaatsen - maximaal 6 fiches omruilen
1) Een leider plaatsen of verplaatsen of terugnemen : Een leider moet op een vrij veld geplaatst worden horizontaal of verticaal aan een tempel (rode fiche), behalve op een rivier. Je mag hem niet op een veld zetten als je hierdoor twee koninkrijken (gebied met leider) met elkaar verbindt, wel met losse fiches of gebieden zonder leider.
2) Fiche plaatsen : Je neemt een fiche van achter je scherm (6 handfiches), de blauwe mogen enkel op een rivier, alle anderen moeten op een ander vrij veld. Je krijgt een zegepunt in de kleur van de fiche als er een leider ligt in dit koninkrijk met dezelfde kleur, het punt gaat naar de eigenaar van de leider. Indien er geen leider in die kleur is, maar wel een koning (zwarte leider) krijgt dez het punt. Staat er geen koning of leider krijgt niemand het punt. Er wordt ook geen punt verdeeld als het een vrije fiche is of twee koninkrijken verbindt.
3) Een rampfiche plaatsen : (je hebt er twee ter beschikking) Je speelt deze om een koninkrijk dat op één plaats samenhangt terug uit elkaar te drijven. Je mag deze fiche niet leggen op een schat of monument en ze blijven voor de rest van het spel liggen als ze gespeeld zijn. Je kan met zo'n rampfiche een tempel uitschakelen, deze wordt van het bord verwijderd en ook de aangrenzende leiders moeten dan worden teruggenomen.
4) Maximaal 6 fiches omruilen : Je mag tot 6 fiches omruilen, de oude gaan uit het spel.
Einde van de beurt : - als er één of meerdere van je leiders verbonden zijn met monumenten, scoor je extra punten - vul je fichevoorraad terug aan tot 6 - ook andere spelers mogen hun fichevoorraad terug aanvullen (zijn er kwijt indien er een conflict is geweest) - de volgende speler (met de klok) is aan de beurt
Dit is eigenlijk de basis van het spel, ik heb nu over twee zaken nog niet gesproken, nl. de conflicten en de monumenten en schatten. Om dit volledig uit de doeken te doen, kan je best een voorbeeld gebruiken en hiervoor verwijs ik u graag door naar de spelregels. In het kort komt het gewoon neer op het volgende : - intern conflict : als er twee leiders van dezelfde kleur (verschillende spelers dus) in één koninkrijk komen wordt er gevochten. Je telt het aantal tempels waaraan de leider grenzen + eventueel ingezette tempelfiches vanachter het scherm, de verliezer druipt af, de winnaar krijgt een rood zegepunt. - extern conflict : als door het plaatsen van een fiche twee koninkrijken verbonden worden waarin dan twee dezelfde leiders zouden staan volgt er ook een conflict. Je telt het aantal fiches in de koninkrijken van de vechtende leiders + eventueel ingezette fiches in die kleur van achter het scherm, de verliezer druipt af (zowel leider als de fiches van die kleur in dat koninkrijk), de winnaar krijgt zegepunten in die kleur voor elke verwijderde fiche en leider. - monumenten worden gebouwd als er vier dezelfde fiches naast elkaar liggen in een vierkant, het monument dat je plaatst moet natuurlijk wel de kleur bevatten van de tegels, je draait de tegels om en bouwt hierop het monument. Als je op het einde van je beurt een leider verbonden hebt met een tempel krijg je een punt in die kleur (je kan dus met twee leiders punten scoren, aangezien een monument steeds twee verschillende kleuren heeft) - schatten : liggen al van het begin van het spel op het speelbord, je kan er één verdienen als je een koninkrijk vormt waar er meer dan een schat is en je de handelaar (groene leider) daar plaatst. Elke schat is een zegepunt in een kleur naar keuze op het einde van het spel.
Het spel eindigt als een speler zijn fiches niet meer tot zes kan aanvullen of als er nog slechts één of twee schatten op het speelbord staan. Daarna worden de zegepunten gesorteerd en bepaalt de speler z'n score op basis van zijn slechtste resultaat.
Titel : Eufraat & Tigris Uitgeverij : Hans im Glück (in het Nederlands uitgebracht door Top Licence) Auteur : Reiner Knizia Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
|