
De auteur van dit spel kennen we allemaal, maar dan van het spel Ticket to Ride. In dit spel wil je zo dicht mogelijk bij de mammoeten blijven, aangezien zij een bron van voedsel zijn voor de prehistorische mens. Het spel verloopt over vier ronden, waarin je eigen jagers gaat inbrengen, jagers verzetten van de tegenstrevers en mammoeten door het land laat trekken. Al deze acties kosten stenen, zij zijn het betaalmiddel in dit voorhistorische spel. Maar om aan stenen te geraken, zal je tegemoetkomingen moeten doen voor je tegenstrevers. Des te meer voordeel je hen geeft, des te meer stenen zal je krijgen om voor jezelf te gebruiken. Aan het einde van elke ronde vindt een waardering plaats, waar jagers die zich bij mammoeten bevinden er veel van zullen opstrijken. Natuurlijk wil iedereen daarom wel bij de mammoeten zijn en dit gaat niet zonder bots of stoot. Haal je knots boven en sla de schedel in van je tegenstrevers. (dit mag je letterlijk doen bij het spel Aaargggh, maar hier niet)

Elke ronde bestaat uit vier fasen : 1) zich vestigen (duurt tot de laatste steen uit de donkere voorraad is weggenomen) 2) conflicten beslechten 3) waarderingen bepalen 4) gletsjerdelen plaatsen
In fase 1 ga je eerst een kaart uitspelen, daarna mag je één kaart afleggen en tot slot vul je je handkaarten terug aan tot vijf. Speel je een lichtbruine kaart, dan is dat in je eigen voordeel, je betaalt de stenen die nodig zijn en voert de actie uit. Speel je een donkerbruine kaart, dan krijg je zoveel stenen als aangegeven op de kaart en mogen de medespelers de actie uitvoeren.
In fase 2 worden de vuurschijfjes blootgelegd en wordt er gebied na gebied nagegaan of er al dan niet teveel jagers in een gebied zijn. Het aantal jagers hangt af van diverse zaken : - het basisaantal per gebied is drie jagers - elke mammoet verhoogt de waarde met 1 - de waarde van de vuurfiches verhoogt de waarde van het aantal jagers Zijn er nog steeds te veel jagers, moet de speler met het minste jagers één jager wegnemen. Zijn er nog steeds te veel moet de speler met het op één na minste jagers één jager wegnemen, ...
In fase 3 worden punten gescoord voor : - 1 punt per jager indien er geen mammoet in de regio is - 2 punten per jager met één mammoet in de regio - 3 punten per jager met minstens twee mammoeten in de regio
In de vierde en laatste fase mag de speler die op dat ogenblik laatste staat een gebied afdekken met ijs. Het gebied moet wel grenzen aan een de bovenste rand van het speelbord of aan een gebied waar reeds ijs is.
Ik herinner me nog goed de laatste keer dat we dit spel speelden, het was op een warme zomerdag. Toen we halverwege het spel waren, hoorden we muziek bij de buren en gingen we een kijkje nemen. Het was de à-capella-groep Vane, de plaatselijke trots, die aan het repeteren waren. We werden vriendelijk uitgenodigd voor een drankje en een privéconcert en dat was zonder meer de moeite. Net als het spel overigens. Het speelt snel, vlot, de kaarten zijn erg leuk, vooral het systeem dat je goed moet doen, om meer onheil te kunnen brengen is erg leuk.
Titel : Eiszeit Auteur : Alan R. Moon & Aaron Weissblum Uitgeverij : Alea spiele Aantal spelers : 3-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 10+ Spelregels
|