Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-01-2010
Diep in de zee ...
... Jipiejajee, diep in zee, jipiejajee, al die sardientjes, zijn toch mijn vriendjes, die in de zee, jipiejajee... Fantastische herinneringen aan nog steeds één van de mooiste Disney-tekenfilms, de kleine zeemeermin. U moet toch ruiterlijk toegeven, dat u Ariël, toch ook wel schattig vindt met die paarse schelpjes? Bon, laat het dan nog een afwijking zijn van mijnentwege, ik kom gewoon vlekkeloos tot onze volgende spelbespreking.
In "Submarine" gaan we de wondere waterwereld van onze zeemeermin ontdekken, en naar goede menselijke gewoonte leegroven. Het spelbord toont de zee, met verschillende dieptes, op deze dieptes zijn schatten te vinden. Bovenaan weinig, des te dieper, des te meer schatten. Elke speler krijgt een containerkaart waarop hij de 12 verschillende schatten probeert te verzamelen, 1 jokerfiche, 15 bergingskaarten, 1 bergingsschip en 5 duikboten. (met 2-3 spelers, met meer spelers krijg je duikboten en kaarten minder) De speler schudt zijn bergingskaarten en neemt er drie op handen. Met de wijzers van de klok mee, zetten de spelers om beurten hun duikboten op het speelveld, direct onder het wateroppervlak. Er mogen verschillende boten (zelfde of verschillende kleur) op hetzelfde vak staan. Het spel kan beginnen.
Iedere speelbeurt bestaat uit 2 delen : - de beweging van de bergingsschepen - de actie van de duikboot of duikboten
1) De bergingsschepen varen op het oppervlakt van de zee, ze starten op het linkse veld en varen steeds verder naar rechts. Het schip moet in een beurt minstens één veld verschoven worden (mag ook meer) tot het uiteindelijk rechts aankomt. Daar zal het blijven staan tot alle berginsschepen zijn aangekomen. Pas dan beginnen ze helemaal terug links. Indien het schip rechts staat en niet meer kan verzet worden, kan de speler ook actie 2 (actie duikboten) niet uitvoeren, in plaats daarvan mag hij een bergingskaart ruilen. Hij steekt één kaart onder de stapel en trekt een nieuwe.
2) De duikboten die zich onder het bergingsschip bevinden komen in actie. De duikboten kunnen in deze kolom verplaatst worden, ofwel voor de berging van schatten worden ingezet. Elke speler moet minstens één actie ondernemen, dus als je niet kan bergen, moet je verplaatsen. - Bij het verplaatsen mag je de duikboot zowel over de ganse rij (zelfde niveau) verplaatsen of een niveau laten stijgen of dalen. - Bij het bergen van schatten mag hij met z'n duikboten onder het bergingsschip een willekeurig aantal schatten bergen, indien hij hiervoor de kosten kan betalen. Voor elke schat moet hij één kaart met dezelfde achtergrond als de schat afgeven (aflegstapel) en bovendien moet hij nog betalen met kaarten van zijn voorraadstapel voor elke vreemde duikboot tussen zijn duikboot en het bergingsschip per schat (te betalen aan de tegenstrever). Indien de speler minder dan 3 handkaarten heeft, mag hij direct aanvullen. Indien een speler onvoldoende kaarten in de voorraadstapel heeft, mag hij ook met handkaarten betalen aan de tegenstrevers.
Als je een schat hebt geborgen, leg je deze op je containerkaart. Heb je deze schat al, kan je hem gebruiken als joker. (net zoals diegene die je in het begin van het spel al kreeg). Aan het einde van je beurt zorg je dat je sowieso 3 handkaarten terug hebt. (indien voldoende in voorraadstapel natuurlijk)
De jokers kunnen gebruikt worden als vervangingsmiddel bij het betalen van een schat (de kleur doet nu niet ter zake). Ofwel wordt de joker gebruikt bij het bergen van een schat, er moeten nu geen kaarten betaald worden aan tegenstrevers, je vervangt de joker met de schat die je bergt en je joker is terug beschikbaar om in volgende rondes op te bergen.
Het spel eindigt als één speler z'n containerkaart heeft kunnen vullen. Deze speler wint het spel. Of als een speler de laatste schat uit een kolom bergt en dus de kolom helemaal leeg is. (een joker-mossel telt in dit geval niet als schat, de rij is leeg) Tenslotte is het spel ook ten einde als geen enkele speler nog kaarten heeft en alle kaarten op de aflegstapel liggen. De speler die het meeste schatten verzamelde, wint. Bij gelijke stand telt het aantal jokers dat men nog heeft, is dit ook gelijk, tellen het aantal kaarten die men nog heeft over de winst.
Titel : Submarine Auteur : Leo Colovini Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".