Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
Tot slot van ons piratenverhaal pen ik hier snel even deel 4 neer. Ook nu weer werd er gekozen voor een spel van een andere hand. De piraten hadden in het vorige deel goud verzameld en nu ze op terugreis zijn, ontstaat er op het schip onenigheid. Al vlug gaan de poppen aan het dansen en zal men een kant moeten kiezen. Ga je mee voor de kapiteit of doe je mee aan de muiterij? Met andere woorden, kies je de kant van stuurman Ramon Diaz of die van kapitein Valverde?
Het spelbord toont het dek van onze piratenboot. Hierop staan 10 piratenfiguren die genummerd zijn van 1 tot 10 (onderkant figuur), dit getal geeft hun basissterkte aan in een duel. In de loop van het spel zullen de spelers zowel vechtkaarten van de ene als de andere kant verzamelen om alzo het gevecht te gaan beïnvloeden. Vanaf het moment dat een kant drie piratenduels heeft gewonnen, wint deze groep. Voor de gevechten heb je trouwens een partij moeten kiezen. Verliest je partij, dan kan je de winst sowieso op je buik schrijven. Zijn er meerdere spelers die de winnende partij kozen, dan wint de speler met het meeste goud. (verzameld in de loop van het spel)
Het spel is opgesplitst in twee delen, de zeevaart en de muiterij.
De zeevaart verloopt over meerdere ronden. De kaartengeven mengt de speelkaarten en legt een aantal kaarten (aantal spelers + 3) dicht voor zich af. De resterende kaarten gaan naar de linkerbuurman (ze worden niet gebruikt) maar hij is de volgende kaartendeler. Per ronde kan een speler slechts één kaart gebruiken. De kaarten tonen kajuitdeuren die één voor één (van links naar rechts) zullen worden geopend. De kaartdeler begint en opent de eerste kajuit. Hij kan nu opteren voor volgende zaken : - hij gebruikt de eigenschap van de kaart en beëindigd op deze manier zijn beurt - hij gebruikt het voordeel niet en opent de volgende kajuit, hij kan nu deze eigenschap gebruiken of voort kajuiten opendraaien - indien hij de "geest" omdraait eindigt zijn beurt onmiddellijk en kan hij deze ronde geen actie ondernemen Zo gauw de speler een actie heeft gedaan, legt hij de gebruikte kaart af en heeft de volgende speler de keuze uit de kaarten die reeds openliggen of gaat hij in het bovengeschreven systeem verder. Nadat elke speler een actie heeft ondernomen eindigt een ronde en wordt het schipfiguur op de track voortbewogen afhankelijk van het niet opengedraaide kaarten (0-3 stappen). Komt het schip op een stormveld dan wordt er een piraat ziek, de speelkaarten worden geschud en één kaart wordt afgelegd in het sloepje. Komt het schip op muiterij eindigt de zeevaartfase en komt het tot muiterij op het schip. (muiterij kan ook plaatsvinden als alle vechtkaarten, goudkaarten of goudmunten zijn opgebruikt)
Enkele mogelijke acties die er tussen zitten : goudkaart en goudmunt nemen, de bovenste vecht- of goudkaart bekijken en er één uitkiezen, twee gevechtskaarten van de stapel nemen, twee bovenste vechtkaarten bekijken en één kiezen, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen met de trekstapel, 0 tot 3 vechtkaarten inruilen tegen goudstukken, de bovenste vechtkaart of één goudstuk nemen, een goudstuk stelen van een tegenspeler, je krijgt goudstukken afhankelijk van het aantal opengedraaide kaarten, je legt je keuze qua partij vast of wisselt deze nog, je gaat de keuze bij andere spelers bekijken, je legt een duel vast of verandert piraten van plaats
Aan de muiterij kunnen enkel spelers deelnemen die tegen dan partij getrokken hebben. Wie dat niet heeft gedaan, stopt onmiddellijk met het spel en kan winst dus ook logischerwijs vergeten. Let op : je laat nog niet zien voor wie je partij hebt getrokken.
- ten eerste worden de duels vastgelegd (in die mate dat dit nog niet in de zeevaart is gebeurd) - elke speler neemt z'n gevechtskaarten en aapkaart bij de hand - de sterkte van de beide piraten wordt bekend gemaakt (onderkant figuur) - de spelers beïnvloeden de sterkte door het uitspelen van gevechtskaarten (verdekt) - de kaarten worden geschud, bekend gemaakt, de sterkte van de piraten aangepast - zo kunnen er verschillende rondes gespeeld worden, maar vanaf ronde 2 mag je ook je aapkaart spelen
Het spelen van de aapkaart heeft twee gevolgen : - je trekt je terug uit het huidige gevecht en legt geen vechtkaarten meer aan - zijn aap steelt een goudmunt bij een willekeurige tegenspeler als je alleen de aapkaart speelt, een goudmunt uit de voorraad indien er meerdere spelers de aapkaart spelen (dit kan enkel als je de kaart speelt in ronde 2)
- als iedereen zijn aap gespeeld heeft, eindigt het duel en wordt er gekeken welke piraat wint - er worden duels uitgevochten tot een partij drie overwinningen heeft
Ik had beloofd dat dit spel eenvoudiger was dan het vorige in de reeks en ik vind dat dit zeker het geval is, al zullen de spelregels waarschijnlijk het tegendeel laten vermoeden. Eigenlijk heb je echt niet zo erg veel keuze. Je wordt voor een voldongen feit gezet als ze die personenkaarten omdraaien. Je verzamelt vooral vechtkaarten, hier en daar wat goudmunten of goudkaarten en maakt vooral je keuze voor het einde van de zeevaart. En dan is het gewoon een beetje bluffen, en er proberen voor te zorgen dat jouw piraten winnen. Span je samen met een andere speler, geen probleem, maar zorg dat je dan meer goud hebt, zodat je uiteindelijk de winst naar je toe kan trekken.
Titel : Cartagena - die meuterei Auteur : Michael Rieneck Uitgeverij : Winning moves Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".