Met dank aan Pieter Syroit die alle eer verdient voor deze vertaling van de uitbreiding van Valdora. Indien u de pdf zoekt, verwijs ik u graag door naar de website van Michael Schacht (of BGG). Of u stuurt ons gewoon even een mailtje.

Uitbreiding voor 2 tot 5 spelers vanaf 10 jaar; enkel te spelen met Valdora.xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
1 laatste speler miniatuur (metalen boekje) 6 concurrentenfiches voor het 2-persoonsspel 20 speciale kaarten (5 met een donkere achterkant, 15 met een lichte) 4 blanco kaarten (om zelf in te vullen) 1 spelregels 5 overzichten
Laatste speler miniatuur
Bij aanvang van het spel, wordt de laatste spelerminiatuur gezet bij de speler rechts van de startspeler. Als een het spel eindigt komen alle spelers nog aan de beurt tot en met de speler met het miniatuur. Hierna is het spel afgelopen.
Valdora Het Duel (2-speler variant)
De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.
Spelvoorbereiding
Plaats de werkplaatsfiches in een tweede buitenring rond de arbeiderfiches zodat de werkplaats naast de arbeiderfiches van dezelfde kleur ligt. Leg de 6 concurrentenfiches zichtbaar in een rij.
Actie c) Opdrachten vervullen
Als een speler in zijn beurt één of meer opdrachten heeft vervuld, wordt de meest linkse concurrentenfiche opgelost aan het einde van zijn beurt. Met andere woorden, de fiches die op de concurrentenfiche staan afgebeeld, worden uit de algemene voorraad gehaald en uit het spel verwijderd.
Als niet alle (arbeiders-)fiches meer in het spel zitten, worden fiches van de volgende (in wijzerzin) beschikbare arbeidersplaats genomen.
Indien er een arbeiderfiche met een vraagteken op staat afgebeeld, mag de actieve speler een arbeidfiche naar keuze uit het spel halen.
De concurrentenfiche wordt nu omgedraaid en opzij gelegd.
Als al de 6 concurrentenfiches zijn opgelost worden ze goed gemengd en weer in een open rij naast het bord gelegd.
Valdora met speciale kaarten (Variant voor 2 tot 5 spelers)
Noot: De 4 blancokaarten kunnen gebruikt worden om eigen speciale kaarten te maken, verder worden ze niet gebruikt.
De regels van het basisspel blijven hetzelfde. Volgende wijzigingen zijn van toepassing.
Spelvoorbereiding
Sorteer de speciale actiekaarten op achterkant, schud ze en leg ze vervolgens in 2 dichte stapels naast het bord. Elke speler krijgt 1 kaart met een donker achter kant en 3 met een lichte achterkant. De spelers houden hun speciale kaart geheim voor de ander spelers. Bij minder dan 5 spelers, gaan de overige kaarten, gedekt, zonder dat iemand ze ziet, terug in de doos.
Het spel
Om gebruik te kunnen maken van een speciale kaart, moet de speler deze in de vorige ronden hebben uitgespeeld spelers mogen de speciale kaart niet spelen in de ronde waarin ze deze hebben uitgespeeld. Je mag zoveel kaarten uitspelen als je wilt.
De spelers mogen de krachten van de kaarten met de lichte achtergrond elke beurt één keer gebruiken, tenzij anders is aangegeven. Ze mogen niet gebruikt worden in de beurt waarin ze zijn uitgespeeld..
De speciale kaarten met de donkere achter kant geven aan het einde van het spel extra punten. Ze moeten hiervoor wel zijn uitgespeeld en er moet aan de voorwaarden voldaan zijn die op de kaart staan.
Het duel en de speciale kaarten kunnen samen gespeeld worden.
De speciale kaarten overzicht
Links boven op elke kaart staat een nummer. Dit nummer verwijst naar de uitleg die hieronder vermeld staat.
Lichte achtergrond op de rugzijde
Bewegen
1) Als je op het einde van je beurt op een plaats komt, waar een of meer medespelers staan, betaald de bank in jouw plaats de kosten.
Actie a) Koop uitrusting of opdrachten
2) Je mag één extra pagina omdraaien zonder kosten. (deze kaart zit 2 keer in het spel)
Noot: Als je beide kaarten hebt, mag je 2 extra kaarten gratis omdraaien.
3) Eén keer in het spel mag je een uitrusting kopen die je reeds bezit, Plaats deze kaart onder de tweede uitrusting.
4) Je mag in totaal 4 onafgewerkte opdrachten op hand houden> De vierde opdracht die je koopt kost echter 2 munten.
5) In een stad mag je tegen betaling van 2 munten je proviand aanvullen en een andere actie van die stad (uitrusting of opdracht kopen of edelstenen nemen in een havenstad) uitvoeren.
Actie b) Edelstenen verzamelen
6) Betaal 2 munten om een edelsteen naar keuze uit het edelstenenaflegveld te nemen en deze te leggen op de plaats waar je spelfiguur staat.
Noot: Je mag de net verplaatste edelsteen meenemen als je hiervoor nog plaats hebt.
7) Op deze kaart staat een kar afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een kar hebt gekocht. Je kar wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.
Noot: Het vullen van de kar kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 2.
8) Op deze kaart staat een paard afgebeeld. Je mag deze kaart alleen spelen als je al een paard hebt gekocht. Je paard wordt uit het spel verwijderd en vervangen door deze speciale kaart.
Noot: Het beladen van het paard kost vanaf nu slechts 1 munt in plaats van 3.
9) De speciale kaart is een uitrustingskaart met een pollepel, een nieuwe uitrusting voor goud. Om deze uitrusting te vullen moet je 1 munt betalen.
Noot: Een goudpan en pollepel zijn 2 verschillende soorten uitrustingen!
10) In een haven of in de stad met een haven mag je 1 edelsteen meer inladen dan het aantal schepen in die haven.
Noot: Je mag enkel edelstenen laden waarvoor je een uitrusting en plaats hebt.
11) Als je minstens 2 edelstenen laadt in je beurt, krijg je 1 munt van de bank nadat je ingeladen hebt. (deze kaart zit 2 keer in het spel)
Noot: Als je beide kaarten hebt, krijg je 2 munten als je minstens 2 edelstenen geladen hebt. JE mag nooit meer dan 6 munten hebben.
Actie c) Opdrachten vervullen
12) Je mag 3 munten betalen om een edelsteen naar keuze door goud te vervangen bij het vervullen van een opdracht.
Einde van je beurt
13) Als je aan het einde van je beurt geen munten hebt, krijg je één munt van de bank.
Donkere achtergrond op de rugzijde
14) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je geen onvervulde opdrachten meer hebt aan het einde van het spel.
15) Je krijgt 5 extra punten voor elke werkplaats die je aan het einde van het spel hebt.
16) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je 3 of meer bonusfiches hebt aan het einde van het spel.
17) Elke edelsteen die nog op je uitrusting ligt levert aan het einde van het spel 3 punten op in plaats van 1.
18) Je krijgt 10 punten voor deze kaart als je een kar en paard hebt aan het einde van het spel.
|