Zoals beloofd, een nederlandstalig overzicht van het spelverloop! Indien u dit overzicht of het overzicht van "das neue Big Boss" wenst, mag u mij steeds contacteren.
ALCAZARxml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
Speldoel
|
Voorbereiding
|
Spelverloop
|
met je edelen de hoogste posities innemen
|
per speler : 2 grandes, 6 baronnen, 10 bouwkaarten in de hand, 40 real startkapitaal
naast het bord : 20 torenkaarten, 6 open bouwkaarten, stapel dichte bouwkaarten, 84 bouwstenen en 20 bruggen
|
er wordt in de richting van de klok gespeeld, de actieve speler voert één actie uit. Hij kan een kaart kopen of bouwen (een kaart uitspelen)
|
een kaart kopen : bouwkaart = 5 real (open of verdekt), torenkaart = 10 real
bouwen (KW = Kasteel-/Villawaarde)
Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 4 bouwstenen inzetten (3 op het bord, 1 op verdiep)
Respecteer de minimumafstand : 3 velden van een ander kasteel, 1 veld van een villa
Kasteelvaandel en wapen inzetten, inkomsten incasseren (KW = 5 real)
Mag : 1-2 edelen inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)
Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, inkomsten incasseren (1 real)
Respecteer de minimumafstand : 1 veld van een kasteel/ villa
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW)
C) Uitbouw van een kasteel of villa met een bouwkaart
|
Moet : 1 bouwkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, nieuwe KW bepalen, inkomsten
incasseren. De KW verhoogt per verdiep (bord = +1, verdiepen = +2)
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van plaats wisselen
D) Uitbouw van een kasteel of villa met een torenkaart
|
Moet : 1 torenkaart uitspelen, 1 bouwsteen inzetten, KW verhoogt met 2, inkomsten
incasseren. Bouwsteen onder een eigen edele zetten of ter voorbereiding van een brug
bouwen (maximale hoogte = 5)
Mag : 1 edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van
plaats wisselen
E) Een brug bouwen kosten 15 real
|
Moet : een brug mag enkel bij eigen edelen worden gebouwen, KW verhoogt afhankelijk de
hoogte x 3, inkomsten incasseren. Eigen adelen komen op de brug te staan. Een brug
volledig op een andere brug bouwen is niet toegestaan.
Mag : 1edele inzetten, kosten : baron (1 x KW), grande (2 x KW) of gratis omzetten of van
plaats wisselen
Versmelting (door een verbindende bouwsteen of een brug)
Versmelting tussen 2 kastelen :
- brug bouwen of bouwkaart uitspelen en verbindende bouwsteen inzetten
- KW van één kasteel verhogen
- Waarde van kleinere kasteel wordt bij grotere gevoegd (max. KW = 50)
- Inkomsten incasseren (actieve speler)
- Kasteelvaandel en wapen van overgenomen kasteel terug in voorraad
- De speler kan 1 edele op de bouwsteen/ brug plaatsen (kosten!) of omzetten of verplaatsen
- De edelen van het overgenomen kasteel blijven op hun plaats
Geen versmelting : Indien één van de kastelen reeds KW = 50 bezit, mag de bouwkaart wel gespeeld worden, maar gaat de bouwsteen uit het spel. Een brug mag niet gebouwd worden.
Versmelting tussen kasteel en villa en twee villas : vinden altijd plaats.
Villa wordt vanaf KW = 5 kasteel
|
KW = 50
|
Edelen terugtrekken
|
Omzetten en verplaatsen
|
in zoverre er nog kasteelvaandels en wapens beschikbaar zijn
|
wie een kasteel met KW = 50 uitbouwt, krijgt 50 real, het wapen blijft op 50 liggen
|
dit is een vrijwillige, bijkomstige actie die als eerste uitgevoerd dient te worden, de speler incasseert het inkomen van de teruggetrokken edele
|
ipv een edele te plaatsen, is ook omzetten en verplaatsen toegelaten, maar enkel op de pas gebouwde bouwsteen of brug
|
Slagen van edelen
|
Passen
|
Speleinde
|
Scoren
|
is mogelijk als bij het plaatsen van een bouwsteen of bij een brug wanneer een vreemde edele op die plek of onder de brug staat
|
dit is enkel toegelaten als men niets anders kan
|
zo gauw de laatste bouwsteen of de laatste brug wordt gebouwd eindigt het spel
|
Elke edele op het bord brengt punten op
baron = hoogte x 1, grande = hoogte x 2
Elke 50 real is 1 punt
de speler met de meeste punten, wint het spel
|
|