
Is het nu Alcazar of Big boss? Wanneer je deze doos opent, vind je een handleiding terug die langs twee kanten is bedrukt, ééntje met de naam Alcazar, het andere met de naam (das neue) Big boss. Big boss is een spel van Wolfgang Kramer, dat best wel succesvol was en gegeerd wild op de tweedehandsmarkt in bordspellenland. Misschien daarom dat Kosmos het tijd vond voor een facelift van het spel. Heb je dan twee spellen voor de prijs van één??? Neen, als je de spelregels doorneemt, ben je precies een kopietje aan het lezen, enkel de manier waarop punten kunnen gescoord worden is ietsje anders. Laat het ons stellen dat je een alcazar en een alcazar light (of toch een variant)krijgt voorgeschoteld. De originele big boss ken ik persoonlijk niet, dus hier kan ik ook geen vergelijkingen mee maken.
Het spelmateriaal is totaal taalonafhankelijk, maar daar proberen ze bij Kosmos wel meer op te letten. Enkel de overzichten, die wel erg nuttig zijn, komen in het Duits. Hiervan is het misschien wel handig om een vertaling van te hebben. Indien ik de tijd vind, zal ik me er wel eens achter zetten. Wat direct opvalt als je de "grote, dikke" doos opent, zijn de bouwelementen, die kennen we nog van Torres (Ravensburger), al is het gebruikte materiaal lichtjes gewijzigd. Het spelidee is ook vergelijkbaar, probeer zo hoog mogelijk te bouwen en je mannetjes op het hoogst mogelijke verdiep te zetten. Daarmee houdt de vergelijking wel bijna op. Bij Torres, wat ik persoonlijk een fantastisch spel vind, kan je acties uitvoeren in de vorm van actiepunten, in Alcazar is dit tactische aspect een heel deel minder.
Het spelprincipe van dit spel is erg eenvoudig, je zou het zelfs een beetje kunnen vergelijken met Carcassonne, kaartje leggen, bouwen en je mag een mannetje inbrengen. Het enige wat voor wat moeilijkheden kan zorgen is het scoren van punten, wat bij Alcazar omvangrijker is dan bij Big boss. In een beurt kan een speler dan ook niet veel meer doen dan ofwel : een kaart te kopen (5 real voor een bouwkaart en 10 real voor een torenkaart) of een kaart uit te spelen en te bouwen volgens de regels. Na het bouwen scoor je punten en kan je eventueel nog een mannetje (Grande of Baron) inzetten.
Bedoeling is dat na verloop van tijd de bouwwerken steeds groter en hoger zullen worden, dat je probeert bruggen te bouwen (enkel bij Alcazar) en op die manier je geldreserve te spijzen. Op het einde van het spel draait het echter wel om de punten. Je mannetjes scoren punten afhankelijk van de hoogte van het gebouw waar ze staan en er wordt ook nog geld ingeruild voor punten (50 real voor 1 punt).
 Om nu alle situaties die zich kunnen voordoen uit de doeken te doen in dit verslag, vind ik een beetje overbodig. De spelregels spelen hier wel goed op in met mooie voorbeelden.
Titel : Alcazar (Big boss) Uitgeverij : Kosmos Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 12+ (10+)
|