IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
09-12-2017
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Agra (Quined)


Vandaag presenteren we u de tweede titel die Quined dit najaar op de markt gooide ... en wat voor één. Agra is één van die zwaardere euro-games, lekker stevig, met veel bewegende componenten en spelsystemen die in elkaar haken tot een lekker, pittig geheel. Het gaat er hier vandaag dan ook een beetje anders uitzien dan normaal. De spelbeschrijving ga ik relatief algemeen houden. Ik geef graag een overzichtje van het spel, met de diverse fasen in het spel, maar alle kleine regeltjes en kantjes hier neerpennen is zo goed als onmogelijk zonder een kopie te maken van het spelregelboek ... en het zou op zich niet zo veel meerwaarde hebben. Ik beloof u bij deze dan ook al wel plechtig dat we een uitgebreide imprESSEN zullen schrijven op onze nieuwe blog eens we een beetje vertrouwd zijn met de lijvige spel. Ik kijk daar alvast naar uit, hopelijk jullie ook.

We zullen misschien eerst al even beginnen met het materiaal, erg véél materiaal. De verpakking verdient overigens alvast een extra vermelding. Al de fraaie houten componenten zaten netjes apart verpakt en dan nog eens in een apart kartonnen doosje, dat hadden we nog nooit meegemaakt. Vanaf het moment dat je de folie van de doos haalt, ademt het spel gewoon rijkdom en kwaliteit uit. Ik laat het je zelf graag ontdekken, maar je gaat er plezier aan beleven. In de doos vinden we 1 speelbord, 1 paleisbord (dat schuin oploopt en dat heeft zo z'n redenen), 24 notabelenkaarten, 3 prijsfiches, 3 limietfiches, 69 roepies, 3 gildenopdrachtmarkers, 1 koopman (op een olifant), 1 bouwer, 1 boot, 1 meditatiemarker, 1 startspelermarker (in de vorm van een grote ster), 1 dobbelsteen, 12 bouwplaatstegels, 12 bouwbonustegels, 14 gunsttegels en dan voor elke speler 1 spelersbord, 1 stoffen zak, 8 afdekfiches, 10 arbeiders, 22 speelstenen, 4 boeren, 3 invloedmarkers en 1 meditatieteller. Qua opbouw verwijs ik erg graag door naar de spelregels, want er dient wel het één en ander te worden voorbereid aan dit spel. Je neemt de eerste keer ook best even al het materiaal alvast eens in de hand zodat je alles al eens in je kan opnemen, dat bevordert alleszins het klaarzetten van het spel. Wat de spelregels ook erg goed doen is het omschrijven van het spelverloop, de diverse materialen, ... vooraleer met de eigenlijke spelregels te beginnen. Op deze manier heb je alvast een zicht op het grote geheel en kan je je beter in bepaalde acties inleven en begrijpen.



Een spel loopt over een variabel aantal ronden. In een beurt doorloopt een speler telkens drie fasen, vooraleer de volgende speler aan de beurt komt. Een speler mag tijdens z'n beurt op elke moment een aantal bijkomende acties uitvoeren. Er wordt gespeeld tot aan één van eindcondities is voldaan. De huidige ronde wordt nog uitgespeeld en er volgt nog een volledige ronde. Daarna volgt de eindwaardering en wint de speler met het meeste geld.  

FASE 1 : Meditatiefase (optioneel)
- een speler mag een aantal arbeiders op het speelbord platleggen om meditatiepunten te verdienen. Deze punten kunnen dan weer ingezet worden voor meditatieacties. Afhankelijk waar je glazen meditatieteller ligt, ontvang je een aantal meditatiepunten per arbeider die je platlegt. Je genereert minstens één punt per arbeider, maar dit kan ook oplopen. 
- Daarna mag je je meditatiepunten gaan gebruiken om één of meer van de onderstaande mogelijkheden zo vaak als je kan en wil uit te voeren :
* ruil een goed tegen een goed van dezelfde waarde, betaal meditatiepunten gelijk aan de waarde van het goed
* lever één goed aan een notabele (soort contracten) en betaal hiervoor 3 meditatiepunten
* bewerk één goed tot één ander goed via een pijl (op het speelbord, opwaarderen goederen), betaal meditatiepunten gelijk aan de waarde van het opgewaardeerde goed
* verwijder een afdekfiche van je spelersbord en betaal hiervoor 2 meditatiepunten, je productie zal op deze manier stijgen
* verplaats een boer één veld en betaal hiervoor 1 meditatiepunt
- tenslotte verplaats je de meditatiemarker op het speelbord naar de laatste actie die je ondernemen hebt. Deze actie is nu niet meer geldig voor de volgende speler, die de schijf op z'n beurt weer op een ander veld gaat leggen, ... Het centrale veld (verplaats boer) wordt nooit afgedekt. 

FASE 2 : Actiefase (verplicht)
- Je moet één van je arbeiders uit je voorraad gaan inzetten op een hoofdkarakter, een gebouwd gebouw of een bouwplaatstegel waar de bouwer staat. Je plaatst je arbeider op een actieveld. Dit veld kan leeg zijn, je voert de actie gewoon uit. Het kan bezet zijn door een liggende arbeider, deze wordt dan terug aan de bewuste speler gegeven en voer de actie uit. Zet je je arbeider bij een andere arbeider die nog recht staat, krijgt deze speler de arbeider terug en één gunst (of 2 als de meditatieteller op 4 staat), voer daarna de actie uit. Tenslotte kan je arbeider ook op een veld terechtkomen waar een eigen arbeider staat, betaal 2 roepies aan de bank en voer daarna de actie uit. Je plaatst in dit geval geen nieuwe arbeider, maar gebruikt diegene die er ligt of staat. Zet de arbeider ook terug recht. 
- Als het gebouw waar je gaat staan bezet is met de koopman, ontvang je 2 gunsten nadat je de actie hebt uitgevoerd. Werp nadien de dobbelsteen en verplaats de koopman het aangegeven aantal plaatsen. Plaats 1 roepie uit de bank op elk gebouw dat de koopman passeert. Indien je later op zo'n gebouw gaat staan, neem je ook al het geld dat erop ligt. 
- Als het gebouw bezet is door de bouwer, dan bouw je het gebouw zonder bouwkosten (en geen bouwbonus) en bewerk je goederen. Daarna werp je de dobbelsteen en verplaats je de bouwer het aangegeven aantal plaatsen over de bouwtegels. Wanneer alle gebouwen gebouwd zijn, verwijder je de bouwer uit het spel. 
- Er zijn drie locaties waar je arbeider terecht kan komen : hoofdkarakters, productiegebouwen en bewerkingsgebouwen. 

De karakters :
1) Architect : plaats één van je invloedsmarkers één stap omhoog OF bouw een gebouw naar keuze. Indien je opteert voor het laatste, betaal je de bouwkosten. Je krijgt een bonuskorting als je met minstens 2 soorten bouwmateriaal aan de slag gaat. Daarna krijg je een bouwbonustegel van het gebouwde niveau en leg je de tegel gedekt voor je na het nemen van de bonus. Tenslotte plaats je een arbeider uit je voorraad op dit gebouw en mag je tot 3 goederen bewerken. 
2) Schipper : vervul één gildeopdracht op het paleisbord OF/EN lever goederen aan de notabelen. Als je voor een gildeopdracht kiest, lever je de gevraagde goederen in en verplaats je de gildeopdrachtmarker één stap naar onder. Je ontvangt het aangegeven aantal roepies. Indien je aan de notabelen levert, mag je zo veel goederen leveren als je wil. Elk geleverd goed levert 1 tot 5 roepies op, zoals afgebeeld en je mag je invloedsmarker 1 stap omhoog plaatsen op het paleisbord voor elke soort dat je levert aan de notabelen. 
3) Handelaar : je kan tot 3 goederen gaan inruilen voor andere goederen naar keuze. De totale waarde van de nieuwe goederen moet één lager zijn dan de ingeleverde goederen. Voor of na de ruilactie mag je één van de drie prijsfiches plaatsen, verplaatsen of omdraaien. Deze fiches verhogen of verlagen de waarde van een goed met 1. De prijsfiches blijven liggen tot een speler beslist om één te verplaatsen of er een specifieke gebeurtenis plaatsvindt op de rivier. 
4) Botanist : je mag 2 opties kiezen uit de volgende drie mogelijkheden : verhoog je meditatieteller door goederen af te geven, verwijder een afdekfiche of/en verplaats boeren (tot 2 stappen). 

De productiegebouwen : In de 4 productiegebouwen kan je de 4 basisgoederen gaan produceren. Je slaat ze nadien op in de bijbehorende opslag. 

De bewerkingsgebouwen : In deze gebouwen kan je goederen gaan bewerken naar andere, opgewaardeerde goederen. Verplaats de goederen via de pijl naar het volgende vak. Je mag 1 tot 3 stenen op deze manier verplaatsen. De andere spelers mogen ook één goed via dezelfde pijl bewerken. Dit levert de actieve speler 1 gunst op per andere speler die besluit om gebruik te maken van de actie. 

De bijkomende acties : 
- betaal 1 curry OF 1 olie om één van je arbeiders overeind te zetten of betaal 1 curry EN 1 olie om drie arbeiders recht te zetten
- gebruik je gunsten om de gunstacties uit te voeren. Elke actie vraagt een aantal gunsten, deze staan mooi afgebeeld op je bord en de tegels. Je mag elke gunstactie maar één keer uitvoeren in je beurt. Je kan opgewaardeerde goederen aanschaffen, 1 goed produceren, stappen zetten op het invloedsspoor. 
- elk luxegoed stelt je in staat om een speciale actie uit te voeren : een extra hoofdactie uitvoeren, 3 liggende arbeiders overeind zetten voor 1 gunst, 2 invloedsmarkers 1 stap omhoog plaatsen, roepies ontvangen naar gelang de waarde van de kleding



FASE 3 : Opdrachtfase (optioneel)
In deze fase mag je goederen gaan inleveren bij keizer Akbar OF één opdracht vervullen in de gildeopdrachtkolom. Goederen die je levert aan de keizer leveren je roepies op aan het einde van het spel. Vervul je een opdracht bij de gilden, verplaats je de gildeopdrachtmarker een plaats en ontvang je het aangegeven aantal roepies. 

De notabelen en de rivier : er zijn telkens 2 notabelen aan wiens voorwaarden je kan gaan voldoen. Zodra aan de voorwaarden van de notabelen is vervuld, vaart de boot verder over de rivier, vindt er een gebeurtenis plaats en zijn er 2 nieuwe notabelen beschikbaar. Als een notabele is afgewerkt, wordt het spel even gepauzeerd en de notabele gewaardeerd. De speler die het meeste heeft bijgedragen aan de notabele ontvangt de kaart en draait deze op de contractkant. Hij kan vanaf nu gebruik maken van de speciale eigenschap. Bij een gelijkstand, wint de speler die het bovenste goed leverde. De speelstenen gaan terug naar de voorraad van de spelers. 

Einde van het spel : 
Het einde van het spel wordt ingeluid als : 
- een notabelencontract waarde IV wordt vervuld 
- een invloedsmarker van een speler het bovenste veld bereikt op één van de invloedssporen
- een gildeopdrachtkolom gevuld is met 6 speelstenen
Daarna wordt de lopende ronde uitgespeeld en nog één ronde afgewerkt en volgt een slottelling :
- voor elke notabele met een "einde-spel-symbool" ontvang je het aangegeven aantal roepies
- de drie invloedssporen worden gewaardeerd, de beste ontvangt 2 roepies per steen, de tweede 1 roepie per steen
- elke speler met z'n meditatieteller op het laatste veld ontvangt 5 roepies
- 1 roepie voor elk verwijderd afdekfiche 
- 1/3/5/+3 roepies per 1/2/3/+1 geleverd goed aan keizer Akbar
De spelers tellen al hun roepies in hun zakje op en de rijkste speler wint het spel. Bij gelijkstand geven de resterende goederen en gunsten de doorslag.

Titel : Agra
Auteur : Michael Keller
Uitgeverij : Quined
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 90-120 min.
Leeftijd : 12+


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Bloggen.be, eenvoudig, gratis en snel jouw eigen blog!