Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
06-12-2017
Feuville (Huch)
Feuville is een stad die door z'n inwoners telkens weer wordt opgebouwd, tot Dragomir de draak weer passeert en alles platbrandt. De inwoners trachten met al hun eigenschappen het uitzicht van de stad zo aantrekkelijk mogelijk te maken. Ze proberen te voldoen aan de koninklijke besluiten om op die manier de nodige overwinningspunten te verzamelen. In de doos vinden we 1 speelbord, 90 bouwkaartjes, 30 koninklijke besluiten, 20 graskaarten, 18 feeënfiches, 4 startkaarten, 4 spelerstableaus, 4 scoremarkers, 1 rare kabouterfiguur, 1 startspelerbeker en 2 dobbelstenen.
Het speelbord toont de zes karakters die aanwezig zijn in het spel met daarboven telkens een rij muurkaartjes, torenkaartjes en hemelkaartjes. Daarboven liggen dan ook nog eens zes koninklijke besluiten. Elke speler ontvang z'n spelerstableau, z'n startkaartje en graskaartje met wapenschild. De scoremarker plaats je op de nul op het scorespoor rond het speelbord. De feeënfiches en resterende bouwkaartjes worden per soort terzijde gelegd. De startspeler zet de startpelerbeker voor zich en neemt de dobbelstenen om het spel te beginnen.
Als je aan de beurt bent, gooi je de twee dobbelstenen en voer je de mogelijke acties uit. Er kunnen zich twee situaties voordoen : - je gooit 2 x dezelfde waarde en lanceert hiermee de draak die alles komt platbranden wat niet beschermd is (zie later) - je gooit 2 verschillende waarden en zet de dobbelstenen om beurten in om één van de drie mogelijke acties ermee uit te voeren
Voor elke dobbelsteen apart beslis je of je een actie van het personage uitvoert OF een feefiche gebruikt OF beroep doet op de hulp van de rare kabouter. 1) De acties van het karakter : Leg je dobbelsteen op het bijhorende karakter (afh. gegooide waarde) en kies uit : - een bouwkaartje uit de kolom nemen en sparen of bouwen volgens de bouwregels - een koninklijk besluit uit de kolom nemen en sparen of scoren - de vaardigheid van de persoon uitvoeren (zie onder)
Bouwregels : * je bouwt steeds van onder naar boven (muur, toren, hemel) * je bouwt maximum 3 tegels op elkaar * er is geen limiet in de breedte * er zijn geen restricties qua soort tegels die op elkaar mogen gebouwd worden * verbrande tegels zijn ruïnes waarop niet gebouwd mag worden
Scoretegels : * wijktellingen : een kleine wijk (blok van drie bouwelementen) levert je vijf punten op, leg er een grastegel onder om aan te geven dat deze wijk gescoord is, een grote wijk (blok van 2x3 bouwelementen) levert je 10 punten op, leg er een grastegel onder om aan te geven dat deze wijk gescoord is. * stadspuntentelling : die kan je maar één keer in het ganse spel uitvoeren. Je telt hiervoor 2 punten per betrokken muur- en torenkaartje van een stad die bestaat uit twee hoektorens en een aantal tussenstukken. * statussymbolen : 3 punten per stadswacht/gouden ster/rode vlag/griffoen en speciale tellingen : 1 punt per statussymbool in een blok van 2x2 bouwelementen, 3 punten per zelf gekozen type statussymbool
De karakters : 1) goochelaar : gooi de dobbelsteen zo vaak je wil en tel de waarden op. Zo lang je onder de 10 blijft scoor je pluspunt, ga je over de 10 scoor je niets. De andere spelers krijgen altijd punten, zijnde het verschil tussen je eindtotaal en 10, dus enkel als je exact 10 gooit, scoren ze niet. 2) dief : steel een kaartje uit een tableau van een medespeler en leg het onmiddellijk in je eigen tableau of in je stad (indien je tegenspeler beschermd is door een feefiche kan je hem niet aanvallen) 3) waard : elke speler kiest om beurten één kaartje uit de vitrine en moet deze dan onmiddellijk aanbouwen (niet opslaan!). De actieve speler zelf mag nadat iedereen heeft gekozen, nog een tweede kaartje kiezen. Als een rij volledig leeg is, wordt de vitrine terug aangevuld zoals gebruikelijk. 4) architecte : vul de volledige rijen bouwelementen aan en kies een willekeurig bouwkaartje 5) burgemeester : kies een willekeurig koninklijk besluit en voer uit of sla op in je tableau 6) magiër : je mag 1 of 2 afgebrande kolommen terug omdraaien en herstellen. Bovendien mag je een feefiche kiezen en in je voorraad leggen
Extra karakters in Feuville : De Fee : leg een dobbelsteen naar keuze af en kies een feefiche uit de vitrine. Gebruikte fiches worden onmiddellijk gemengd met de trekstapel. Zo gauw alle fiches uit de vitrine zijn gekozen, worden ze aangevuld. De rare kabouter : spendeer je twee dobbelstenen om in de huid te kruipen van een personage naar keuze. Je kan er dan voor opteren om zoals gewoonlijk een bouwelement te kiezen OF een koninklijk besluit van die kolom OF de eigenschap van het karakter. Nadien leg je de rare kabouter terug op z'n plaats.
De feefiches : - de meeste leveren je onmiddellijk een aantal punten op die direct bijzet op het scorespoor - kies een willekeurig kaartje als er een rij wordt aangevuld - bescherm je tegen de dief - bescherm je stad één keer tegen de draak Je kan maximaal 2 feefiches op je spelerstableau opsparen.
De draak : Als je tijdens je beurt twee keer dezelfde waarde dobbelt, worden alle spelers aangevallen door de draak. Alle spelers tellen het aantal kolommen in hun stad en het aantal wolken op hun hemelelementen. Heb je evenveel of meer wolken dan kolommen gebeurt er niets voor jou en ben je beschermd tegen de draak. Als je minder wolken dan kolommen hebt, verlies je net zo veel kolommen tot je gelijk staat met het aantal wolken. De kolommen worden omgedraaid en tellen niet meer mee voor tellingen. Je kiest zelf welke kolommen je omdraait. Nadien voert de actie speler een reguliere beurt uit door de dobbelstenen nog een keer te gooien.
Als alle koninklijke besluiten van het speelbord zijn opgebruikt maak je de lopende ronde nog af. Je telt het aantal koninklijke besluiten die je hebt gescoord tijdens het spel. De speler die er het minste heeft, scoort 7 bonuspunten. De speler die het meeste punten heeft verzameld wint het spel en wordt ereburger van Feuville.
Titel : Feuville Auteur : Udo Peise Uitgeverij : Huch Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".