Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
26-11-2017
Dragonsgate college (NSKN)
Vandaag presenteren we een Belgisch spel in een Roemeense uitgave. We kennen de auteurs al van hun topspel "Yedo", dat bij ons zeer goed onthaald werd en op zich smaakte naar meer. Hopelijk voldoet hun nieuwste spruit aan die erg hoogliggende lat. In Dragonsgate college draait alles rond het gebruiken van de dobbelstenen, die van je jezelf, neutrale, maar ook die van de andere spelers. Indien je opteert voor dit laatste, krijgt ook de eigenaar een extra actie en dat maakt het allemaal zo interessant.
Qua thema ga je proberen om je studentenhuis te vullen met leerlingen en profs en je bekwamen in de verschillende domeinen van de magie. Ik ga het materiaal en de spelvoorbereiding hier niet helemaal uit de doeken doen, want dit zou ons redelijk ver leiden. Er zijn wel wat toeters en bellen aan het spel, maar alles staat erg netjes opgelijst en met afbeeldingen erbij kom je zonder problemen tot een vlekkeloze en redelijke vlotte spelopstelling. Belangrijk om te weten is dat elke speler bij aanvang van het spel 2 eigen dobbelstenen op z'n spelersbord heeft en één afgeeft aan de startspeler. Eén dobbelsteen van jezelf zal je al hebben in de dobbelsteenworp die ertoe doet in de lopende ronde. De worp wordt steeds aangevuld met neutrale (witte) dobbelstenen om steeds 2 dobbelstenen per speler in een ronde te hebben. In de loop van het spel probeer je natuurlijk meer van je eigen dobbelstenen in de poel te krijgen, zodat je meer acties gaat kunnen ondernemen. Wees ook niet bang om de dobbelstenen van een andere speler te gebruiken. Je geeft de tegenstrever er een actie mee, maar zorgt ervoor dat later ook jouw dobbelsteen door iemand anders gekozen zal (kan) worden. Dit spelconcept maakte ons alvast erg nieuwsgierig naar een speelsessie. Bij deze al een overzichtje van het spelverloop en de mogelijkheden. Dragonsgate college loopt over vijf ronden, die op hun beurt zijn opgedeeld in 5 fasen. Enkel in de laatste ronde van het spel voegen we nog een zesde fase toe, nl. de scorefase.
1) voorbereidingsfase : leg ongebruikte leerling- en proftegels van het centrale speelbord op een aflegstapel en vul de vitrines terug aan.
2) inkomstenfase : standaard ontvangt elke speler 2 munten per ronde. Sommige gebouwen in de studentenhuis laten je toe om extra inkomsten te vergaren in de vorm van geld, kabouters en tovenaarskaarten. De kabouters stellen je in staat om de waarde van een dobbelsteen met 1 te verhogen of te verlagen. Je kan overigens van een 1 naar een 6 springen en andersom. Je mag zoveel kabouters spenderen als je wil om een dobbelsteenresultaat aan te passen.
3) dobbelsteenworpfase : de startspeler verzamelt de poel van dobbelstenen. In ronde 1 en 2 zijn dat er 2 per speler, in ronde 3 en 4 zijn dat er 3 per speler en in ronde 5 zijn dat er 3 plus de zwarte dobbelsteen die elke speler een actie laat uitvoeren. (Er is altijd minstens één dobbelsteen van elke speler, aangevuld met neutrale dobbelstenen en in de laatste ronde dus een extra zwarte dobbelsteen. In de actiefase gaan spelers hun eigen dobbelstenen in het spel proberen te brengen ter vervanging van de neutrale dobbelstenen.
4) actiefase : Om beurten, vertrekkende van de startspeler, kiest een speler een dobbelsteen uit de geworpen poel en voert de desbetreffende actie uit die afgebeeld staat op het speelbord (eventueel na aanpassing van de waarde door het afgeven van kabouters). Leg de gekozen dobbelsteen tijdens de beurt voor je neer, want als je een dobbelsteen van een tegenspeler neemt, mag ook deze speler een actie uitvoeren en kan het verwarrend worden wie er daadwerkelijk als volgende aan de beurt is. Na het uitvoeren van de actie(s) wordt de dobbelsteen op de aflegplaats gelegd voor gebruikte dobbelstenen. Alle beschikbare acties worden hieronder opgesomd.
5) opschoonfase : Nadat alle dobbelstenen zijn opgebruikt, worden de resterende leerlingen en profs afgelegd en moet elke speler z'n onderhoudskosten betalen. Deze kosten staan aangegeven op je persoonlijke spelersbord. Voor elke munt die je niet kan betalen, verlies je 2 prestigepunten (waar het in het spel om draait). Heb je al je geld en prestige opgebruikt, verlies je verder niets meer. Bekijk tenslotte de nieuwe speelvolgorde. Indien een speler ervoor koos om startspeler te worden, wordt hij of zij de nieuwe startspeler. Koos niemand ervoor, dan schuift de startspeler kloksgewijs door naar de volgende speler. Verwijder alle volgordeschuiven van het spoor en zet de rondemarker één stap verder. Je bent nu klaar voor een volgende ronde, tenzij dit de vijfde ronde is en je naar fase 6 gaat.
6) scorefase (enkel in de laatste, vijfde ronde van het spel) : De spelers krijgen punten voor : - 1 punt voor elke 5 geld - 1 punt voor elke 2 kabouterfiches in je voorraad - 1 punt voor de startspeler - 1 punt voor diegene met de meeste gebouwen (onafhankelijk van de grootte) - 1 punt voor het hebben van de meeste leerlingen (bij gelijkspel scoren alle spelers 1 punt) - 1 punt voor het hebben van het meeste profs (bij gelijkspel scoren alle spelers 1 punt) - 2 punten voor elke set van verschillende carrièretegels (strijder, tovenaar, schurk) - elke speler met z'n schijf in de schatkamer scoort het afgebeeld aantal punten - punten voor je stand op het uitvluchtspoor - 4 punten voor elke set van drie identieke trofeeën - 4 punten voor elke set van drie verschillende trofeeën (je mag elke trofee maar in één set gebruiken) - 1 strafpunt voor elke lege plaats in je studentenhuis op je spelersbord De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met de meeste carrièretegels. Daarna tellen de kabouters en nadien diegene die het dichtst bij de startspeler zit in speelvolgorde.
(foto : Henk Rolleman)
De acties : (netjes en overzichtelijk op het speelbord weergegeven) - gratis actie : je mag voor het nemen van een dobbelsteen altijd 4 munten afgeven om 1 kabouter te kopen - dobbelsteenwaarde 1 : ruil 1 neutrale dobbelsteen in het afgeveld voor een eigen dobbelsteen - dobbelsteenwaarde 2,3,4 : ontvang munten zoals afgebeeld op het speelbord (2/3/4 geld) - dobbelsteenwaarde 1,3,6 : betaal 3 munten voor 2 prestigepunt of 7 geld voor 3 prestigepunten - dobbelsteenwaarde 3,4 : kies een leerling uit de vitrine of betaal 1 munt om de bovenste van de trekstapel te nemen en leg in je studentenhuis. Je hebt maar een aantal beschikbare plaatsen, indien je geen ruimte meer hebt moet je een tegel afleggen (dit mag de zonet ontvangen tegel zijn) - dobbelsteenwaarde 1,2 : kies een prof uit de vitrine of betaal 2 munten om de bovenste van de trekstapel te nemen en leg in je studentenhuis. Indien je geen ruimte meer hebt om de tegel te plaatsen, moet je een tegel afleggen (dit mag de zonet ontvangen tegel zijn). Profs zorgen ervoor dat je vaardigheden stijgen op diverse domeinen, pas je verschillende sporen steeds aan als je profs toevoegt of aflegt. Sommige profs zorgen ook voor een éénmalige bonus aan geld of prestige. - dobbelsteenwaarde 5,6 : kies één van de beschikbare gebouwen en betaal 2 munten voor elk vakje waaruit het bestaat (1,2,3 vakken kosten dus 2,4,6 munten). Verplaats je blokje 1 stap naar rechts om je onderhoudsspoor en ontvang 1 punt. Elk gebouw levert je een eigenschap op en vaak ook een stapje vooruit op je vaardighedenspoor. Als je een bonus afdekt, krijg je deze éénmalig (geld, kabouter, ...) - dobbelsteenwaarde 4,5,6 : beweeg je marker respectievelijk 1,2 of 3 stappen op het trainingsspoor en ontvang de afgebeelde bonussen (geld, kabouter, prestige) die je passeert. Indien je in de laatste kamer komt, zet je je marker op het hoogste puntenaantal (voor je eindscore) - dobbelsteenwaarde 1,2,3,4,5,6 : zet je marker op een willekeurige plaats van het speelvolgordespoor en ontvang de afgedekte bonus (geld, kabouter of volgende startspeler). - dobbelsteenwaarde 1,3,6 : kies een carrière voor één van je leerlingen (hiervoor verwijs ik je graag naar de spelregelboek, want dit is erg abstract om onder woorden te brengen. Met het voorbeeldje in het spelregelboek kom je er wel makkelijker)
Titel : Dragonsgate college Auteurs : Wolf Plancke & Thomas Vande Ginste Uitgeverij : NSKN Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60-90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".