Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
05-11-2017
Memoarrr! (Edition Spielwiese/Pegasus)
Je hebt altijd voor- en tegenstanders voor bepaalde spelsystemen en memorie is er daar zeker één van. Heb je het geheugen van een lekke zeef, dan kijk je er toch altijd tegen op om een spel op tafel te gooien met een memorie-aspect erin. Maar vooraleer je onmiddellijk wegklikt, zou ik toch even verder lezen. Misschien vinden we met deze Memoarrr! wel de memory-variant die je wel weet te appreciëren. Ben je wel een fan van het systeem, dan raad ik je alvast aan om naar de winkel te spurten, want dan ga je hier sowieso fan van zijn.
In een doosje Memoarrr! vinden we 40 kaarten, bestaande uit 25 locaties, 3 vulkanen, 7 schatkaarten, 4 overzichtskaarten en 1 opstellingskaart. De locatiekaarten tonen telkens de 5 verschillende dieren in de 5 verschillende landschappen. Schud deze kaarten en leg ze in een grid van 5x5. De middelste kaart van de opstelling wordt uit het spel verwijderd en zonder te bekijken terug in de doos gelegd. De schatkaarten worden gedekt geschud en als trekstapel in het midden van het speelveld gelegd. Neem een aantal vulkaantegels, gelijk aan het aantal spelers minus één, schud deze en leg ze bovenop de schatkaarten. Elke speler ontvangt daarnaast ook nog een overzichtskaartje.
Voor aanvang van de eerste ronde mag elke speler de drie binnenste kaarten aan de rand van het speelveld aan z'n kant bekijken en terug gedekt neerleggen. Er mag hier uiteraard niet over gecommuniceerd worden. De speler die het meeste als een emotionele vulkaan uitbarst, mag het spel beginnen. Als je aan de beurt bent, draai je één van de gedekte kaarten open. Er kunnen zich twee situaties voordoen :
- de kaart komt overeen met de vorige opengedraaide kaart qua landschap of qua dier, je blijft in de lopende ronde en de volgende speler is aan de beurt - de kaart komt niet overeen met de vorige opengedraaide kaart qua landschap of qua dier, je ligt uit de lopende ronde, neemt de bovenste vulkaankaart en legt deze voor je neer. De volgende speler is aan de beurt. Vanaf nu wordt je beurt steeds overgeslagen.
Enkele bijzonderheden : - tijdens de eerste beurt van de startspeler mag deze geen kaarten opendraaien die hij bij aanvang van het spel heeft bekeken - de startkaart is altijd vrij natuurlijk, aangezien er nog geen overeenkomsten met andere kaarten kunnen zijn - wanneer je aan de beurt komt en alle 24 kaarten opengedraaid zijn, moet je een vulkaankaart nemen als je aan de beurt bent
De speler die als laatste overblijft (diegene zonder vulkaankaart voor zich), krijgt de bovenste schatkaart en legt deze gedekt voor zich neer. Daarna worden alle kaarten terug dichtgedraaid en start de volgende ronde met de speler op wiens vulkaankaart de meeste vogels stonden. Dit principe wordt 7 keer herhaald tot alle schatkaarten vergeven zijn. Na 7 ronden tellen de spelers het aantal robijnen op hun schatkaarten en wint de speler die er het meeste heeft verzameld.
Minder geluk? Sorteer de stapel met schatkaarten met bovenaan de zwakste en onderaan de beste schat.
Expertspel? De bovenstaande regels zijn die van het basisspel. In het expertspel ga je na het opendraaien van een kaart (die matcht) de eigenschap van het afgebeelde dier extra uitvoeren. - pinguïn : bekijk in het geheim een gedekte locatiekaart en leg ze gedekt terug - octopus : ruil deze kaart met een orthogonaal aangrenzende kaart, het maakt niet uit of deze open of gedekt ligt - walrus : duid een locatie aan die in de volgende beurt niet omgedraaid mag worden - krab : de speler neemt onmiddellijk nog een beurt. Indien je nog een krab omdraait, moet je weer een beurt spelen, ... - schildpad : er gebeurt niets
Titel : Memoarrr! Auteur : Carlo Bortolini Uitgeverij : Edition Spielwiese & Pegasus spiele Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 15 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".