Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
07-10-2017
Cannon buster (Happy Baobab)
In Cannon buster gaan de spelers op zoek naar de sterkste piraten om bij hun crew te laten aansluiten en alzo het meeste goud weg te kapen. Vergeet ook zeker niet op regelmatige basis je kanonnen leeg te schieten op de tegenstand, want hiermee zou je ze wel eens pijn kunnen doen. In de fraaie, kleurrijke doos vinden we 1 speelbord (dat dienst doet als rondeoverzicht en opslagplaats voor schatten en goudstukken), 36 piratenkaarten (met waarden 1 tot en met 8), 10 kanonkaarten, 8 piratenmarkers, 1 achtzijdige dobbelsteen, 10 gouden munten en 9 schatkisten (met waarden 0 tot en met 3).
Een potje Cannon buster loopt over 6 ronden. In deze zes ronden trachten de spelers zo veel mogelijk piraten toe te eigenen en hun specifieke eigenschappen uit te spelen om op die manier aan de meeste schatten en goud te komen. Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd, de piraat met nummer 8 doet dienst als rondemarker (en wordt enkel bij de eindtelling aan de speler gegeven die het meeste piratenkaarten met waarde 8 wist te verzamelen). De schatfiches en gouden munten worden op de voorziene plaatsen van het speelbord gelegd. De piraten- en kanonkaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd. Er wordt een willekeurige startspeler gekozen.
Het is belangrijk te weten dat de piratenkaarten genummerd zijn van 1 tot en met 8. Dit getal geeft aan over welke piraat het gaat, hoe vaak ze in het spel zitten en welke waarde ze hebben als je aan het einde van het spel de meerderheid hebt van deze piraten. Bij deze ook al een overzichtje van hun eigenschappen : 1) neem een willekeurige schatfiche en leg deze gedekt voor je neer (je mag ze zelf wel bekijken) 2) steel een schatfiche of gouden munt van een tegenspeler. Indien niemand dit heeft, heeft de dief geen effect 3) neem een kanonkaart van een andere speler af 4) neem gouden munten van het speelbord (of tegenspeler als er geen meer voorradig zijn), gelijk aan het aantal kanonkaarten die voor je uitleggen 5) leg een kanonkaart van een tegenspeler af 6) neem een gouden munt van het speelbord (of tegenspeler als er geen meer voorradig zijn) 7) ruil een kanonkaart van jezelf met die van een andere speler. Indien je zelf geen kanonkaart hebt, heeft deze kaart geen effect 8) levert je enkel aan het einde van het spel punten op als je de meerderheid hebt
Een ronde bestaat telkens uit 6 fasen : 1) Trek kaarten : elke speler krijgt een aantal kaarten zoals aangegeven op het rondeoverzicht
2) Kies 3 kaarten : elke speler kiest 3 van zijn handkaarten, legt deze gedekt voor zich neer en legt de andere kaarten af
3) Check meerderheid : alle spelers draaien hun gekozen kaarten om en leggen zij op volgorde. De piraten worden per soort afgehandeld. Indien een speler een unieke meerderheid heeft van een bepaalde piraat ontvangt hij de piratenmarker die erbij hoort. Zo worden alle piratenmarkers tot en met waarde 7 afgehandeld. Bij gelijkstand krijgt niemand de marker.
4) Speciale eigenschappen van de piraten : vertrekkende van de startspeler mogen de spelers om beurten de speciale eigenschappen van de piraten uitvoeren (zoals hierboven beschreven) waarvan ze de marker hebben. Na het gebruik van de eigenschap wordt de marker terug in de voorraad gelegd. Nadat alle eigenschappen al dan niet gebruikt zijn, zet je ook je kanonkaarten in werking. Je mag ze afschieten in een volgorde naar keuze, maar ze moeten afgeschoten worden. - normaal kanon : gooi de dobbelsteen en leg één kaart met de gegooide waarde af bij een tegenspeler. Je mag geen eigen kaarten afleggen. - krachtig kanon : gooi met de dobbelsteen en leg één kaart met de gegooide waarde af bij al je tegenspelers. Je mag geen eigen kaarten afleggen. - antiek kanon : gooi met de dobbelsteen en leg één kaart met de gegooide waarde van jezelf af. Indien je deze waarde niet hebt, krijg je 1 gouden munt en leg je een kaart met de gegooide waarde van een tegenspeler af. Bovendien leveren deze kanonnen je 2 overwinningspunten op aan het einde van het spel
5) Kaartenlimiet : kijk na of je niet te veel kaarten voor je hebt uit liggen, zoals aangegeven op het rondeoverzicht. Een eventueel teveel aan kaarten wordt afgelegd.
6) Klaarmaken volgende ronde : schud alle kaarten van de trekstapel en aflegstapel en vorm een nieuwe trekstapel om een nieuwe ronde te beginnen.
Na zes ronden berekenen de spelers hun scores. In deze laatste ronde wordt er nog gekeken voor meerderheden (ook van piraat waarde 8) en dan eindigt het spel. De spelers tellen hun verzamelde markers op (de piraten waarvan ze de meerderheid hebben), de waarde van hun schatfiches en hun verzamelde gouden munten. Tenslotte tel je ook nog 2 punten bij voor elk antiek kanon dat je voor je hebt liggen.
Titel : Cannon buster Auteur : Gary Kim Uitgeverij : Happy Baobab Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (1)
07-10-2017
Bijna weekend
07-10-2017 om 01:05
geschreven door Bernward
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".