Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
03-08-2017
Flamme rouge (HOT games)
In Flamme rouge gaan de spelers aan de slag met twee wielrenners, een rouleur en een sprinter, om een klassieker te winnen. De speler die zich het meeste in de wielen kan zetten, uit de wind, heeft een grote kans om dit spel te winnen. In de doos vinden we 4 spelersborden, 8 fietsfiguren (4 rouleurs en 4 sprinters in de vier spelerskleuren), 21 parcourstegels, 15 sprinterkaarten in elke spelerskleur, 15 rouleurkaarten in elke spelerskleur, 30 sprinteruitputtingskaarten en 30 rouleuruitputtingskaarten. Daarnaast zijn er 4 overzichtskaarten en 6 etappekaarten. Kies één van de zes etappekaarten en bouw het parcours met de juiste tegels na (er staan telkens letters vermeld, zowel op de kaart als de tegels om dit te vergemakkelijken) of bouw je eigen parcours natuurlijk. Op BGG vind je overigens al héél wat alternatieve parcoursen en zelfs een solo-variant voor dit spel.
Elke speler neemt z'n spelersbord, alsook z'n beide stapels speelkaarten. Beide stapels worden afzonderlijk geschud en als gedekte trekstapels op het spelersbord gelegd. De beide stapels uitputtingskaarten worden als open trekstapels klaargelegd (al deze kaarten tonen de sprinter of rouleur met waarde 2). De rouleur heeft in z'n stapel telkens 3 kaarten met waarden 3,4,5,6 en 7, zodat deze een egaal ritme aanhoudt, de sprinter daarentegen heeft telkens drie kaarten met waarden 2,3,4,5,9 en is dus wispelturiger. Om beurten, vertrekkende van de startspeler plaatsen de spelers hun fietsers op een vrij vak achter de startlijn (je moet niet als eerste gaan staan). Elk vak bestaat uit twee banen (rechts heeft in het spel telkens voorrang). Daarna ben je volledig klaar voor de start van de race.
Een etappe bestaat telkens uit verschillende rondes, waarbij elke ronde op z'n beurt bestaat uit 3 fasen. Dit wordt telkens herhaald tot er minstens één fietser over de finishlijn is gekomen. De speler die hierin slaagt is de winnaar. Komen er meerdere spelers in dezelfde beurt over de streep is diegene die het verst voorbij de finish is de winnaar. Staan beide fietsers dan nog gelijk, wint diegene die rechts staat op het parcours. De drie fasen die je doorloopt zijn :
1) Energiefase : de spelers spelen gelijktijdig. Ze kiezen één van hun renners, nemen vier kaarten van deze trekstapel en weerhouden er één van die ze gedekt naast de stapel leggen. De resterende kaarten komen open terug onder de trekstapel terecht. (je mag deze open kaarten steeds gaan bekijken, is de trekstapel opgebruikt, wordt deze terug geschud). Nadien herhalen ze dit proces voor hun andere renner. Let op : je mag de kaarten van de tweede renner NIET bekijken vooraleer je die van de eerste renner terzijde hebt gelegd.
2) Verplaatsingsfase : alle gekozen kaarten worden gelijktijdig opengedraaid. De voorste renner beweegt als eerste (bij gelijkstand speelt eerst de renner die rechts staat). Het veranderen van baan kost geen bewegingspunten. Je zet de renner steeds rechts indien dit mogelijk is. Een renner kan door andere renners doorbewegen, maar kan niet op hetzelfde vak eindigen. Indien je onvoldoende bewegingspunten hebt om renners te passeren, dien je erachter te blijven. Herhaal dit voor alle renners.
3) Eindfase : alle gespeelde kaarten worden uit het spel verwijderd. Daarna ga je kijken of er spelers kunnen "wieltjeszuigen" ofte "slipstreamen". Je vertrekt vanaf de laatste renner (of groep renners) en kijkt of er exact één vak is tussen deze en de voorgaande renner of groep. Is dit het geval, dan schuift de groep één gratis vak op. Daarna wordt er naar de volgende groep gekeken, op deze manier kunnen renners meerdere keren in één ronde gaan slipstreamen. Tenslotte ga je kijken welke renners met hun neus in de wind zitten en vermoeid worden. Elke renner die een vrij vak voor zich uitheeft, moet een uitputtingskaart nemen van de desbetreffende open trekstapel en deze toevoegen aan z'n persoonlijke trekstapel door ze open onder deze stapel te steken.
Tenslotte voorziet het spel nog een extraatje in de vorm van hellingen. Aan de zijkanten van de weg staan rode (helling) of blauwe (afdaling) pijlen om dit aan te geven. De volgende regels dienen te worden toegepast op deze vakken : - op een helling kan een renner zich maximaal 5 stappen per beurt verplaatsen, resterende bewegingspunten vervallen - op een helling kan een renner nooit gebruik maken van de slipstream (bergop is het ieder voor zich) - tijdens de afdaling beweegt een renner altijd met een minimum van 5 stappen per beurt, onafhankelijk van de gespeelde kaart - tijdens de afdaling wordt de slipstream WEL toegepast
Titel : Flamme rouge Auteur : Asger Harding Granerud Uitgeverij : HOT games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 30-45 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".