Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
11-06-2017
Nimbee (A-muse-ment)
Vandaag hebben we aandacht voor een bijzonder kleinood dat het erg goed deed op de UK games expo enkele weken geleden. Nimbee is via Kickstarter tot leven gekomen en kan toch wel uitpakken met enkele mooie componenten. Het artwork in aquarel van Jen Buckley dat gebruikt werd voor de kaarten en het doosje verdienen ook zeker wat extra aandacht. Qua materiaal krijgen we een speelbord, 4 spelersbordjes, 8 honingpotten, 4 Beeples (meeples in de vorm van een bij), 4 volgordefiches, 1 queen bee-figuurtje, 4 einde-van-het-pad-kaarten (2 x waarde 14, 2 x waarde -7), 5 actiekaarten en 45 bloemenkaarten.
Het speelbord wordt in het midden van de tafel gelegd. Elke speler krijgt een spelersbordje, 1 volgordefiche en beeple in z'n kleur. Deze beeples wordt in de weide geplaatst op het speelbord (onderaan). De speelvolgordefiches worden geschud en in een willekeurige volgorde op het volgordespoor gelegd. De queen bee-figuur wordt in het midden van het speelbord (in het centrum van de bijenkorf) geplaatst. De honingpotjes vormen een algemene voorraad. De bloemen- en actiekaarten worden geschud en vormen een trekstapel. Hiervan worden 12 kaarten rondom het speelbord gelegd. De resterende kaarten worden pas in volgende ronde(s) gebruikt. De einde-van-het-pad-kaarten worden geschud en er worden er zoveel van getrokken als er spelers deelnemen aan het spel, dit geeft ook het aantal ronden weer dat er gespeeld zal worden. De bovenste van deze kaarten wordt opengedraaid, de anderen blijven nog gedekt.
In Nimbee proberen de spelers zoveel mogelijk nectar te verzamelen in de vorm van bloemenkaarten (met waarden 2 t.e.m. 10) en einde-van-het-pad-kaarten (waarde 14 of -7, die heb je natuurlijk liever niet). De speler die aan het einde van het spel het hoogste totaal aan nectar heeft, wint het spel. Een ronde bestaat uit verschillende beurten waarin de beeples rond de bijenkorf vliegen en telkens eindigen op de weide om nectar te verzamelen. Afhankelijk van de plaats waar ze telkens terechtkomen zullen ze een actie mogen uitvoeren. Zo gauw alle 12 kaarten rondom het speelbord zijn opgepikt, wordt de einde-van-het-pad-kaart gewonnen door de speler die als eerste op de weide aankomt. Daarna wordt alles terug in gereedheid gebracht voor de volgende ronde door 12 nieuwe kaarten rond het speelbord te leggen en de volgende einde-van-het-pad-kaart open te draaien. Is er zo geen kaart meer voor handen is het spel ten einde.
Een speelbeurt bestaat telkens uit 2 delen, eerst ga je je beeple bewegen, nadien voer je de actie uit van de plaats waar je terechtgekomen bent. Vooraleer de eerste speler z'n beurt speelt, moet de queen bee een stapje verder gezet worden binnen de bijenkorf. Ze blijft altijd in de korf en zet telkens maar één stapje. Een speler heeft standaard één bewegingspunt, maar je kan dit gaan boosten door het inleveren van honingpotjes of boostkaarten (zie later). Je mag nooit je beweging eindigen op de plaats met de queen bee (tenzij een actiekaart het toelaat). Je bewegingspunt laat je toe om te "stappen", dit is je beeple gewoon één stap kloksgewijs verder te zetten OF te "vliegen" naar het eerstvolgende vrije veld (kloksgewijs) in de bijenkorf.
Na je beweging voer je de actie uit van het veld waar je terecht bent gekomen : - Neem 1 honingpotje en plaats deze op je spelersbord. Je kan er max. 2 verzamelen. Een honingpotje kan je inleveren om één extra bewegingspunt te gebruiken tijdens je bewegingsfase. - Queen bee : deze actie brengt 2 mogelijkheden met zich mee. Je mag de eerste kaart uit de rij rond het speelbord nemen en deze gedekt onder je spelersbord leggen afh. van de waarde van de kaart. Je kan op elk plaatsje maar één kaart hebben liggen. Deze kaarten kunnen je beweging ook met 1, 2 of 3 stappen boosten. Indien het een actiekaart betreft, gebruik je de kaart onmiddellijk of spaar je ze voor later te gebruiken. Een tweede mogelijkheid is het promoveren van één van je eerder verzamelde boostkaarten. Je verschuift de kaart dan gewoon één plaatsje onder je spelersbordje (ze wordt dan meer bewegingspunten waard). Indien je je beweging boost met één van deze kaarten moet je wel al de bewegingspunten gebruiken, anders mag je de kaart niet gebruiken. Deze kaarten tellen niet mee voor je score op het einde van het spel. - Ruil : deze actie brengt 2 mogelijkheden met zich mee. Je mag jouw beeple ruilen met de plaats waar de queen bee staat en nadien die actie uitvoeren. Anderzijds kan je de speelvolgorde veranderen met deze actie. Je verplaatst je eigen volgordefiche met eender welke andere fiche en draait de fiche naar de "zzz-kant" om aan te geven dat deze fiche niet meer kan geruild worden gedurende de lopende beurt. De speler wiens fiche verandert is, voert onmiddellijk een actie uit (hierdoor kan deze speler dus 2 keer aan de beurt komen in één rondje). - Weide : de beweging moet hier verplicht stoppen (met een exact aantal bewegingspunten). Je neemt de eerste vrije kaart rondom het speelbord. Is dit een bloemenkaart levert deze punten op aan het einde van het spel. Je mag honingpotten en boostkaarten spenderen om kaarten over te slaan en een verdere kaart te nemen (met hogere waarde). De overgeslagen kaarten worden uit het spel genomen. Actiekaarten worden bij de speler genomen en kunnen later gebruikt worden. Op deze manier krijg je ook de einde-van-het-pad-kaart te pakken.
De actiekaarten : - Hiversion : je mag de weide passeren en onmiddellijk verder vliegen in de bijenkorf - Honey grabber : steel een honingpot van een andere speler, je moet het zelf wel kunnen opslaan - Nectar detector : aan het einde van het spel verdubbelen de waarden van de kaarten met waarde 2 t.e.m. 5 - Two bees in a pod : gedurende het ganse spel mag je je beweging eindigen op het veld van de queen bee - Busy bee : doe een extra beweging en voer de actie van het eindveld uit
Titel : Nimbee Auteur : Nick Case Uitgeverij : A-muse-ment Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".