Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-01-2017
Railroad revolution (What's your game)
We gaan het niet onder stoelen of banken steken, wij zijn grote fans van What's your game. De spellen die ze de laatste drie jaren op de markt brengen, zijn van zo'n hoog niveau dat we ze altijd graag op tafel gooien. Daarvoor waren hun spellen heavy euro's die iets te complex waren naar mijn bescheiden mening. Vinhos, Madeira, Vasco da Gamma zijn ook ronkende namen ... maar ze komen gewoon iets minder aan bod wegens hoge complexiteit en oplopende speelduur. Maar schotel ons een Zhanguo, Nippon, Signorie voor en wij zijn gelukkig. Ook nu trekken ze de lijn door met hun nieuwe "Railroad revolution". De spelers gaan op zoek naar de gebruikelijke overwinningspunten door spoorlijnen aan te leggen van de oost- naar de westkust van de VS. Daarnaast proberen ze ook nog wat voordelen te doen aan telecommunicatie en opdrachten te vervullen. Zoals uit de beschrijving zal blijken, zijn er diverse wegen naar de overwinning en kunnen punten op verschillende manieren behaald worden.
In de doos vinden we een overzichtelijk speelbord, 4 spelersborden, 64 arbeiders (in 5 kleuren), 52 gebouwen (in spelerskleuren), 68 rails (in spelerskleuren), 12 prestatiemarkers (in spelerskleuren), 48 telegraafaandelen, 6 telegraaftegels, 13 stadstegels, 24 treintegels, 38 opdrachttegels, 9 dealtegels, 4 opstellingstegels (dubbelzijdig), 1 startspelerfiche en 52 geldfiches in verschillende waarden. De spelopstelling is relatief snel. Elke speler ontvangt een spelersbord, 600 dollar, 3 telegraafaandelen, 5 arbeiders (4 neutrale witte en 1 gespecialiseerde), 1 treintegel, 2 doeltegels en een extraatje van de startopstelling. Dit alles staat stapsgewijs en netjes uitgeschreven in de zeer overzichtelijke en goed geschreven spelregels. Bovendien kan ik éénieder ook het filmpje van Paul Grogan "Gaming rules" aanbevelen.
Doel van het spel is je eigen acties optimaliseren om een zo goed mogelijk netwerk van treinen en telegraafhuizen uit te bouwen. Waardeer zeker ook je prestaties in de drie sporen op, zodat ze aan het eind van het spel nog extra veel punten opleveren. Punten scoor je voor de volgende zaken : - 8 punten voor elke actieve treintegel - punten voor volbrachte opdrachttegels - punten voor de drie prestatiesporen (gebouwde stations, telegraafhuizen en verbonden steden aan de westkust) - 5/8 punten voor de telegraafhuizen (2 aangrenzende) De speler met de meeste punten wint het spel. Bij gelijkstand wint de speler met het meeste resterende geld. Vertrekkende van de startspeler voeren de spelers hun beurt uit in klokwijzerzin tot één van de spelers z'n laatste huis of rail van z'n spelersbord verwijderd dat links van z'n logo staat (zie afbeelding onder). Dan wordt de lopende ronde nog afgespeeld en krijgt elke speler nadien nog één beurt.
In een beurt doorloop je de volgende stappen : 1) neem een arbeider van naast je bord 2) plaats de arbeider op één van de vier mogelijke acties op je spelersbord 3) voer de gekozen actie uit Indien je geen arbeiders meer naast je speelbord hebt, neem je eerst alle arbeiders van je spelersbord en zet je onmiddellijk er terug één in. De vier acties die het spel met zich meebrengt zijn : een station bouwen, je spoorwegennet uitbreiden, je telegraafnetwerk uitbreiden, handelen.
Daarnaast zijn er enkele zaken die gedurende heel het spel in acht genomen moeten worden : - Je mag de effecten van de acties in eender welke volgorde uitvoeren. Zo kan je bijvoorbeeld eerst geld incasseren om nadien de actie te betalen - Je moet telkens je beurt eindigen met 4 arbeiders. Sommige acties vragen om arbeiders af te geven, maar je mag dus nooit met minder dan 4 arbeiders eindigen. - Je mag ten allen tijde telegraafaandelen verkopen aan de voorraad voor 150 dollar, omgekeerd geldt dit niet - Je mag ten allen tijde een arbeider (kleur naar keuze) aanschaffen voor 800 dollar (dit is duur, maar kan ten gepaste tijde nuttig zijn) - Indien je een treintegel mag nemen, mag je volledig zelf kiezen, je mag een tegel meerdere keren bezitten en je mag zoveel treintegels hebben als je wil
De acties even uitgelicht : 1) een station bouwen : neem het meest linkse station van je spelersbord en zet het op een stad die aangesloten is op je netwerk van rails. Betaal de kosten die boven de stad staan en ontvang de specifieke actie, het verwerven van specialisten, die de stad met zich meebrengt (elk spel anders afhankelijk van de stadstegel die erbij komt te liggen). Daarnaast ontvangt de speler die als eerste een station in een stad bouwt een extraatje. Elke speler kan maar één station in een stad bouwen, maar elke speler kan er wel terecht.
2) aan je treinnetwerk bouwen : neem de twee meest linkse rails van je spelersbord en plaats ze op het speelbord. Ze moeten je netwerk verlengen en moeten niet noodzakelijk verder gebouwd worden op een station. Je mag de rails achter elkaar leggen of op diverse plaatsen in je netwerk plaatsen. De vaste kosten zijn 400 dollar, daarenboven komt 100 dollar voor elk driehoeksymbooltje op je weg (dit stelt ruw terrein voor). Indien je een rail plaatst op een plaats met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.
3) aan je telegraafnetwerk bouwen : neem het meest linkse gebouw van je spelersbord en plaatst het op een telegraafvakje op het speelbord naar keuze. De speler die als eerste een gebouw in het vakje plaatst krijgt een bonus. Je ontvangt de aangegeven aandelen en daarenboven kan je de telegraaftegel activeren na het betalen van de kosten. Indien je een vak activeert met een dealsymbool, moet je na je actie de dealtegel afhandelen.
4) handelen : neem het meest linkse gebouw of rail van je spelersbord en ontvang het aangegeven aantal dollar. Daarnaast mag je één van je treintegels omdraaien. Draai je deze van de actieve naar passieve kant, dan voer je de actie van de tegel uit. Indien je de omgekeerde weg bewandelt, doe je voor de rest niets, maar is de treintegel terug actief voor een volgende keer (en is hij bovendien 8 punten waard aan het einde van het spel).
* Dealtegels : indien je een actie uitvoert met een dealsymbool, wordt de bovenste dealtegel afgehandeld. De actieve speler mag de twee afgebeelde acties uitvoeren indien hij dit kan en wenst (of één of geen). Daarna mogen de andere speler in klokwijzerzin één van beide acties uitvoeren. Al deze acties vergen het inleveren van aandelen, dus je moet ermee rekening houden dat je dit aantal aandelen probeert achter de hand te houden. * Doeltegels : indien je de gevraagde arbeider op je doeltegel krijgt en je voldoet aan de ganse vraag van de tegel, leg je de arbeider af, draai je de opdrachttegel om en krijg je er een nieuwe van een hoger niveau. Je trekt 3 nieuwe tegels, kiest er één en legt de overige twee onder de bewuste trekstapel. De volbrachte doeltegels leveren punten op aan het einde van het spel.
Het spelregelboek geeft ook een mooi overzicht van alle mogelijke symbolen die in het spel voorkomen. Dit alles is redelijk intuïtief en je zijn erg duidelijk zodat ze geen al te grote problemen met zich mee zullen brengen. Het gaat dan om de symbolen op de doeltegels, de prestatiesporen, de voorbereidingstegels, de treintegels, de telegraaftegels, de bonussen van de steden, de dealtegels en vooral op de achterkant van de spelregels de speciale mogelijkheden van de specialisten. Indien je een specialist inzet bij het uitvoeren van je actie (stap 1), levert deze je een eigenschap op (allen divers, afhankelijk van de kleur van arbeider en de gekozen actie). Zo levert de ene je geld of kortingen op, de andere zorgt dat de actie rendabeler wordt, nog een andere zorgt voor punten aan het einde van het spel. Elke specialist kan telkens gebruikt worden als een witte "neutrale" arbeider om ze op de doeltegels te kunnen plaatsen.
Titel : Railroad revolution Auteurs : Marco Canetta & Stefania Niccolini Uitgeverij : What's your game Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45-90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (4)
22-01-2025
95137520
Every weekend i used to pay a visit this web page, as i wish for enjoyment, as this this web page conations genuinely nice
funny material too.
22-01-2025 om 16:23
geschreven door Skye
31-12-2024
480327997
I was excited to discover this page. I need to to thank you for your time for
this fantastic read!! I definitely enjoyed every part of it and i also have
you book marked to look at new stuff on your website.
31-12-2024 om 21:00
geschreven door Kelvin
21-09-2024
586001544
Appreciating the persistence you put into your site and in depth information you present.
It's nice to come across a blog every once in a while that isn't the
same unwanted rehashed material. Excellent read! I've saved your
site and I'm including your RSS feeds to my Google account.
21-09-2024 om 19:21
geschreven door Sheldon
20-09-2024
890758625
Hmm it seems like your website ate my first comment (it was extremely long) so I guess I'll
just sum it up what I submitted and say, I'm thoroughly enjoying
your blog. I too am an aspiring blog blogger but I'm still
new to the whole thing. Do you have any recommendations for first-time blog writers?
I'd genuinely appreciate it.
20-09-2024 om 13:40
geschreven door Ardis
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".