Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
25-12-2016
Touria (Huch & friends)
De prins en prinses van Touria zijn jong, good-looking en vooral ... huwbaar. De spelers trachten als eerste in het kasteel te geraken om mee te dingen naar de hand van de prins en prinses. Ze doen dit door voldoende kapitaal (geld) en liefde (hartjes) te vergaren om de liefde van de prins of prinses voor zich te winnen.
In de doos vinden we één speelbord (met daarop Touria, het kasteel in het centrum en rondom een pad met alle mogelijke locaties), 4 torens (die aangegeven welke acties je kan ondernemen in je beurt), 1 groep helden, 4 elixirfiches, 16 magische voorwerpen, 16 zwaarden, 32 harten, 9 kasteeldeuren, 4 wapenschilden, 37 goudstukken, 18 handelsopdrachten, 4 zichtschermen, 1 dobbelsteen (kleuren), 1 informatiestrook, 65 juwelen, 1 stoffen zakje en 2 speeloverzichten.
Leg het speelbord in het midden van de tafel. Schud de 16 magische voorwerpen en leg ze op hun voorziene plaats, draai er 2 open en leg ze in de vitrine. Zet de vier torens op de aangegeven startpositie in de hoeken van het speelbord. Schud de 9 kasteeldeuren en leg deze gedekt op de deuropeningen in het kasteel. Sorteer de handelsopdrachten per niveau en leg ze bij de handelaar op het speelbord. Stop de 65 juwelen in de zak en trek er 2 uit per juwelenmijn (er mogen nooit 2 zwarte juwelen op een mijn liggen). Gooi de dobbelsteen en leg deze op de goudsmid. De goudstukken, harten en zwaarden vormen een algemene voorraad. Elke speler neemt 1 zichtscherm, wapenschild in z'n kleur, alsook 1 elixir en 3 goudstukken. Er wordt een startspeler gekozen en elke speler krijgt nog een startcadeau in de vorm van een juweel of een goudstuk of een zwaard (naar keuze). De startspeler krijgt dit cadeau niet, maar mag het spel beginnen.
Doel van het spel is om in het kasteel te geraken en de prins/prinses te vinden op één van de achterkanten van de 9 deuren. Om het kasteel binnen te mogen, moet je 7 goudstukken, 7 harten en GEEN zwarte juwelen bezitten. Om de beurt voeren de spelers hun beurten uit tot ze aan deze voorwaarde voldoen. In je beurt mag je één torenactie doen. Elke speler zit aan een zijde van de tafel en ziet vier andere kanten van de torens. Hij kiest één van de vier torens wiens afgebeelde actie hij wil uitvoeren. De afgebeelde actie toont ook waar je de groep helden naartoe beweegt in jouw beurt. Je zegt naar welke locatie je gaat, draait de toren 90° met de klok en voert je actie uit.
Als je de heldengroep verplaatst, moet je rekening houden met de volgende zaken : - je verplaatst de helden via de weg van de ene naar de andere plaats - je mag de groep max. 3 plaatsen gratis verzetten. Elke extra stap kost je 1 goudstuk - het kasteel geldt als een normaal veld waar je overheen mag - je MOET uitkomen op de plaats die je koos op de toren - welke weg je kiest, mag je volledig zelf bepalen, dit moet niet de kortste weg zijn - je mag elke weg maar éénmaal per beurt gebruiken, niet héén en weer lopen - je mag er ook voor opteren om de heldengroep niet te bewegen als je reeds op de gekozen locatie staat (je mag ook een rondje lopen om hier terug op te komen) - als je op je weg een juwelenmijn tegenkomt moet je juwelen nemen (als er één zwart en één kleur ligt, moet je beiden nemen. Als er één of twee gekleurde juwelen liggen, neem je één van beiden. Als de mijn nu leeg is, vul je ze terug aan)
De torenacties : - zwaardmeester : neem 2 zwaarden uit de voorraad - handelaar : kies één van de opdrachten, geef de gevraagde juwelen af en ontvang het aantal goudstukken - boself : neem één van de 2 openliggende magische voorwerpen - bronelf : leg één van je zwarte juwelen af (uit het spel) - dief : trek 3 juwelen uit het zakje, kies ééntje en doe de andere 2 terug in de zak - draak : gooi met de dobbelsteen, leg een juweel in de gegooide kleur af en ontvang één hart (met een zwaard af te geven mag je hergooien, met wat geluk neemt de draak een zwart juweel van je) - goudsmid : ruil 1 juweel voor 1 goudstuk OF ruil 2 dezelfde juwelen voor 1 hart OF ruil 3 dezelfde juwelen voor 2 harten (is in dit laatste geval de dobbelsteen ook nog van de kleur die je afgeeft, krijg je één hart extra). Zwarte juwelen kan je hier niet inruilen. - observatorium : betaal 1 goudstuk, ga naar een plaats naar keuze en voer daar de actie uit (je gaat niet door mijnen in dit geval). Enkel met deze actie kan je naar het magische tornooiveld, hier ruil je 1 zwaard voor 1 hart of 3 goudstukken.
Speciale regels : - paarse juwelen zijn zeldzaam, als je ze afgeeft, mag je de actie die je uitvoert twee keer uitvoeren - door je elixirfiche af te geven, mag je de actie van een andere speler kopiëren (buiten je beurt) - met een zwaard kan je herdobbelen bij de draak, inruilen tegen harten of geld op het tornooi of kan je een toren 90° tegen de klok verzetten aan het begin van je beurt (zo kan je een toren naar de actie draaien die je wenst uit te voeren) - de magische voorwerpen kan je tijdens je beurt inzetten wanneer je wil, daarna leg je ze af (een overzicht vind je op de achterkant van de spelregels)
Zodra je 7 harten en 7 goudstukken hebt en geen zwarte juwelen, leg je je wapenschild in de kapel in je beurt. Je hebt hiervoor geen torenactie nodig. Leg de harten en goudstukken in de algemene voorraad. Draai nadien 1 deur naar keuze open. Als je een verkeerde deur opent, moet je een bepaald voorwerp (elixir, zwaard, magisch voorwerp, goudstuk, geel juweel, groen juweel, rood juweel of blauw juweel) afgeven. Als je dit kan, mag je direct een volgende deur opendoen. Lukt dit niet, dan eindigt je beurt en kan je pas volgende keer verder gaan. Geopende deuren blijven open. Eens je de prins/prinses omdraait, win je het spel.
Titel : Touria Auteurs : Inka Brand, Markus Brand & Michael Reineck Uitgeverij : Huch & friends (verdeeld door Geronimo games) Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45-60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".