Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
19-12-2016
Aurimentic (Nikamundus)
In Aurimentic hebben de spelers de kracht over graan, bieten, bomen, stenen, onkruid en kristallen. Ze proberen deze op de diverse eilanden naar hun hand te zetten en de controle te houden over de meest waardevolle eilanden. Door slim om te springen met de grondstoffen verwerven ze inkomsten, kunnen ze slim gaan handelen en kunnen ze gebouwen plaatsen om nog meer macht te krijgen op de diverse eilanden. De speler die aan het einde van het spel het meeste auri (geld) heeft vergaard, wordt uitgeroepen als winnaar.
In de prachtige doos vinden we erg mooi materiaal, 7 dubbelzijdig bedrukte eilanden, 1 dubbelzijdig weerbord, 1 weerfiche, 20 arbeidersfiches, 100 auri, 145 houten grondstoffen (graan, bieten, bomen, stenen, onkruid en kristallen), 8 houten torens, 16 houten boerderijen en 2 dobbelstenen. Elke speler neemt bij aanvang van het spel z'n 2 torens, 4 boerderijen en 3 auri bij zich. Het speelveld wordt opgebouwd uit 5 eilanden naar keuze (voor je eerste spel neem je best de tegels A1-A5). De grondstoffen, arbeidersfiches en geld worden als voorraad klaargelegd. Er worden willekeurig 4 bomen, 4 bieten, 4 graan, 4 onkruid en 2 kristallen verdeeld over de eilanden. De dobbelstenen worden aan een willekeurige startspeler gegeven. Tegen de klok in plaatsen de spelers hun eerste boerderij op een vrije plaats naar keuze op één van de eilanden.
Vooraleer we beginnen nog even een verduidelijking over het weerbord. Over dit bord verschuift een weerfiche. Deze geeft aan op welk type van ondergrond er grondstoffen kunnen gezet worden tijdens de beurt, waarin er handel kan gedreven worden en of er al dan niet onweer losbarst met verlies van grondstoffen tot gevolg (alsook de grondstof die gespaard blijft). Afhankelijk van de gekozen kant van dit weerbord ga je bepaalde combinaties hebben. Onder elk landschapstype staan er telkens 2 onweersvakjes, één met een kruis en één met een hand boven een bepaalde grondstof. Indien een speler tijdens het spel het onweersymbool gooit op één van de dobbelstenen, wordt er hier naar gekeken. Staat de weerfiche bij een kruis, gebeurt er niets. Staat het echter bij het andere symbool, worden alle grondstoffen op het landschapstype waar de weerfiche staat van het speelveld (alle eilanden) verwijderd, behalve de grondstof waar er een hand boven gehouden wordt.
In een beurt doorloopt een speler de volgende (mogelijke) fasen : 1) ontvang auri van gecontroleerde gebieden (indien die er zijn) : je ontvangt 2/2/3 auri voor respectievelijke controle over een graan-, bieten- en bomengebied. Zo'n gebied levert enkel auri op als ze bestaat uit een vierkantje van 2x2 van de desbetreffende grondstoffen.
2) gooi de dobbelstenen en neem de afgebeelde grondstoffen uit de voorraad. Rol je een onweersymbool, dan pas je het mogelijke onweer toe (zoals hierboven beschreven bij het weerbord) en neem je geen grondstoffen. Indien je geen grondstoffen voor je hebt liggen, mag je een hergooi doen na je eerste gooi, maar moet je dit tweede resultaat wel behouden en uitvoeren. Staan er op de dobbelstenen eventuele +1 of -1 symbolen met de weerfiche respectievelijk een plaats naar rechts of links verschoven worden. Na deze fase kan een speler de volgende 5 mogelijke stappen in een willekeurige volgorde gaan uitvoeren. Belangrijk is wel dat je maximaal 3 grondstoffen kan overdragen naar de volgende beurt.
3) plaats grondstoffen op de eilanden : - je mag grondstoffen enkel plaatsen op het type ondergrond, aangegeven door de weerfiche op het weerbord (indien dit type niet meer beschikbaar is, eindigt het spel) - indien mogelijk moet je de grondstoffen orthogonaal aangrenzend plaatsen naast elkaar. Als dit niet mogelijk is, mag je op een ander veld van het gevraagde type opnieuw beginnen - indien je één grondstof insluit tussen 2 grondstoffen van éénzelfde andere soort, dan wordt de "gesandwichte" grondstof omgevormd in de net geplaatste grondstof - indien je de grondstof plaatst die als bonus op het weerbord staat aangegeven, krijg je een extra grondstof uit de algemene voorraad in je persoonlijke voorraad. Door het verschuiven van de weerfiche in je beurt, kan je dit zelfs meermaals krijgen. (zie magische plaats) - indien je een grondstof plaatst op een veld met een opgedrukte grondstof ontvang je deze onmiddellijk uit de algemene voorraad in je persoonlijke voorraad. - indien je een grondstof plaatst op een magische plaats (pentagon-symbool), mag je onmiddellijk de weerfiche 1 of 2 stappen naar links of rechts verschuiven
4) grondstoffen omvormen : (omvormschema staat op het weerbord) een speler kan tijdens zijn beurt steeds grondstoffen gaan omvormen : 2 graan --> 1 biet; 2 bieten --> 1 boom; 2 bomen --> 1 steen; 2 stenen --> 1 kristal. Kristallen en onkruid kunnen niet omgevormd worden. Onkruid ga je overigens gebruiken om andere spelers een hak te zetten. Plaats ze strategisch zodat andere spelers geen inkomsten verwerven of nog erger, "sandwich" een strategisch geplaatste grondstof zodat deze ook onkruid wordt.
5) ruilen met de algemene voorraad : Het weerfiche geeft op het weerbord weer welk type van grondstof in je beurt te koop is of verkocht mag worden. Er mag slechts éénmalig één van beide acties gekozen worden. Ook wanneer het weerfiche eventueel van plaats verandert, mag een speler slechts één keer deze actie in z'n beurt uitvoeren.
6) arbeiders inhuren : Je hebt arbeiders nodig om je gebouwen te kunnen plaatsen. In ruil voor 2 voedselgrondstoffen (2 graan, 2 bieten of 1 biet en 1 graan) mag je één arbeidersfiches uit de voorraad nemen. Je mag zoveel arbeidersfiches in je persoonlijke voorraad hebben als je wil. Ze tellen niet bij de limiet van 3 grondstoffen. Je kan ze NIET terug inruilen tegen grondstoffen.
7) gebouwen plaatsen : betaal de kosten om één van je gebouwen (boerderij of toren) op een veld naar keuze te plaatsen op één van de eilanden. (de plaatsingsregels tellen niet voor gebouwen!) Een boerderij heeft kracht van 1, een toren een kracht van 3 voor het bepalen wie de controle over een eiland heeft. Is er een gelijke stand blijft het eiland neutraal en krijgt geen enkele speler de inkomsten. De kosten om een boerderij te bouwen zijn : 1 arbeider, 1 boom en 1 steen. De kosten van een toren zijn : 1 arbeider en 2 stenen.
8) speciale actie : graan offeren een speler mag aan het einde van z'n beurt 1 graan inruilen om de weerfiche 1 of 2 stappen te verzetten naar links of rechts op het weerbord. Deze actie beëindigt sowieso de speler z'n beurt.
Het spel eindigt onmiddellijk als er aan één van volgende voorwaarden voldaan wordt : - een speler heeft al z'n gebouwen geplaatst - het laatst veld van één landschapstype is volgebouwd - een speler heeft meer dan 50 auri in z'n persoonlijke voorraad en kondigt zelf het einde aan
Daarna volgt er een slotwaardering : - elke verzamelde auri tijdens het spel - elk kristal op een eiland dat je controleert is 5 auri waard - elk eiland dat je controleert is ook 5 auri waard De speler met het hoogste totaal aan auri wint het spel.
Titel : Aurimentic Auteur : Nikolaus R. Friedrich Uitgeverij : Nikamundus Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 45-90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".