Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
31-12-2016
1775 - Rebellion (Academy games)
In 1775 ga je een deel van de Amerikaanse geschiedenis herbeleven en een stukje herschrijven. Elke speler controleert één van de grote facties die deelnamen aan de Amerikaanse revolutie. Aan de Britse kant worden deze vertegenwoordigd door de British regulars (redcoats), Loyalist militia en German Hessian Mercenaries, de Amerikaanse kant bestaat uit het Continental army, Patriot militia en French regulars. Daarboven kunnen beide zijden profiteren van de oorspronkelijke inwoners van het continent die zich aansluiten bij diegene die het gebied controleert. De spelers trachten zoveel mogelijk kolonies op het speelbord te controleren. Elke ronde zullen er versterkingen worden uitgestuurd, gevechten worden afgehandeld en controles op kolonies wijzigen. Zo gauw elke factie z'n vredeskaart heeft gespeeld, eindigt het spel en wint de zijde die het meeste kolonies controleert.
In de doos vinden we één fraai speelbord (verdeeld over 16 kolonies, die op hun beurt soms zijn opgesplitst), 205 blokjes (die de verschillende eenheden voorstellen, in de kleuren van de facties), 16 gevechtsdobbelstenen, 54 kaarten (verdeeld over de vier facties), 1 rondemarker, 16 dubbelzijdige controlefiches en 4 volgordemarkers die in het linnen zakje worden gestopt. Het spel komt met een standaardversie, een introductiespel en een variant waarbij de belegering van Quebec wordt nagespeeld. Elke speler kiest een factie en neemt het overeenkomstige materiaal. Bij minder dan vier spelers, neemt één speler meerdere facties op zich. Alle facties doen telkens mee in elk spel. Plaats alvast eenheden zoals op het speelbord staat afgebeeld. Trek een volgordemarker uit de zak. De speler wiens marker getrokken is, voegt nog 4 extra eenheden aan het bord toe in een regio die hij controleert. Nadien doet ook de andere factie van z'n zijde dat en daarna doen de facties van de tegenpartij hetzelfde. De resterende eenheden vormen de voorraad van waaruit versterkingen worden gehaald. De kolonies die volledig door één zijde worden gecontroleerd krijgen een controlefiche op de juiste kant in het gebied. Elke speler neemt z'n basiskaarten (genummerd van 1-12), schudt deze en trek er drie op handen. Plaats de rondemarker op 1 en stop alle vorlgordemarkers terug in de zak. Het spel kan beginnen.
Aan het begin van een ronde worden de vier volgordemarkers in de zak gestopt. Ze worden er één voor één uitgetrokken. Telkens nadat er een marker verschijnt, voert de desbetreffende speler z'n beurt volledig uit. Daarna wordt de volgende marker uit de zak getrokken tot alle spelers hun beurt hebben gespeeld. De actieve speler voert in z'n beurt de volgende fasen uit :
1) versterkingsfase : - de actieve speler plaatst 4 nieuwe eenheden uit z'n voorraad op een regio die z'n team controleert. Indien de voorraad onvoldoende eenheden bevat, gebruik je alle resterende - de actieve speler plaatst de gevluchte eenheden (uit vorige gevechten) op een regio die z'n team controleert. - indien het team van de actieve speler alle regio's van een kolonie controleert, wordt er een controlefiche geplaatst. Indien het team deze kolonie verlaat, wordt deze neutraal en de fiche verwijderd.
2) bewegingsfase : - In z'n beurt moet de actieve speler minstens één bewegingskaart spelen. Deze beweging kan over land of water zijn, afhankelijk de gespeelde kaart. Deze geeft overigens ook aan hoeveel legers en hoeveel stappen je mag zetten. Indien je met een leger een regio van de vijand binnenvalt, moet je je beweging stoppen. Je kan geen eenheden oppikken en meenemen in je beweging en elk leger mag slechts éénmaal bewogen worden. - Naast de bewegingskaarten heeft elke speler ook een vredeskaart. Als je deze kaart speelt, wordt deze naast het speelbord open gelegd. Ze wordt gespeeld als een bewegingskaart. Het spel eindigt als na ronde 3 (of alle volgende rondes) elke speler deze kaart gespeeld heeft. - Elke factie heeft ook een aantal gebeurteniskaarten. De actieve speler mag deze spelen op het moment zoals aangegeven op de kaart. Bovendien mag hij er zoveel uit z'n hand spelen als hij kan en wil. Deze gebeurteniskaarten laten je toe om extra eenheden te plaatsen, te verplaatsen, te bewegen of kunnen gebruikt worden in een gevecht.
3) gevechtsfase : De spelers die betrokken zijn in een gevecht nemen de dobbelstenen van hun factie. Het aantal wordt bepaald door het aantal eenheden, maar het aantal dobbelstenen voorzien in het spel is het maximum. De verdedigende speler gooit als eerste, nadien is de aanvaller aan de beurt (indien nog vertegenwoordigd). De mogelijke resultaten zijn een hit, een vluchtmogelijkheid of een commando. Bij een hit moet de tegenspeler één van z'n eenheden van het speelbord halen en in de algemene voorraad plaatsen. Bij een vluchtresultaat beslist de tegenstander welke eenheden hij in de vluchtsectie op het speelbord legt (deze eenheden komen terug op het bord in fase 1). Bij een commando (lege dobbelsteenzijde) tenslotte mag de speler die de dobbelsteen gooide, beslissen om één van z'n eenheden terug te trekken naar een aangrenzende regio, die niet bezet is door de vijand.
4) trek kaartenfase : De actieve speler vult na z'n beurt, zijn hand terug aan tot 3 kaarten. Indien er onvoldoende handkaarten zijn, doe je het met de resterende kaarten. Indien de actieve speler geen bewegingskaart op handen heeft, toont hij dit, herschudt hij z'n trekstapel en trekt 3 nieuwe kaarten. Een speler moet steeds een bewegingskaart op handen hebben. De volgende volgordemarker wordt uit de zak getrokken en die speler speelt z'n beurt. Zo gauw alle spelers aan de beurt zijn geweest, eindigt de ronde, wordt de rondemarker verzet en begint alles overnieuw.
Als alle facties hun vredekaart hebben gespeeld op het einde van een ronde wint het team dat het meeste kolonies controleert.
Titel : 1775 - Rebellion Auteurs : Beau Beckett & Jeph Stahl Uitgeverij : Academy games Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60-120 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".