Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
15-12-2016
Order of the gilded compass (Grey fox games)
Bij het doorlezen van de spelregels bekroop me een gevoel van herkenbaarheid. Alea Iacta Est van Aleaspiele blijkt van dezelfde auteurs en komt volledig overeen met dit spel, enkel het thema is ietwat aangepast en hier en daar zijn er enkele kleine wijzigingen aangebracht.
In de doos vinden we diverse gebouwtegels, 26 mapfiches, 36 artifactfiches, 6 collectiekaarten, 20 speciale eigenschapskaarten, 24 magische voorwerpen, 24 kennisfiches, 30 gezonken schatfiches, 20 missies, 36 schatten, 36 specialisten, 42 dobbelstenen en een startspelerfiche. Je kan dit spel op verschillende manieren opzetten en afhankelijk van je opstelling gaat het spel diverse richtingen uit. Je gebruikt telkens 3 A-gebouwen in combinatie met 1 B-gebouw en 1 C-gebouw. Afhankelijk van de gebruikte gebouwen gaan ook de bijpassende fiches al dan niet in het spel komen. Elke speler krijgt alleszins de 8 dobbelstenen in z'n kleur, een collectiekaart en één hergooi/kennisfiche. Kies een willekeurige startspelen en je kan er al aan beginnen.
Het spel verloopt over 5-6 ronden (bij 4-5/2-3 spelers) waarin de spelers om beurten hun dobbelstenen gooien en een gekozen aantal op één van de beschikbare gebouwen plaatsen. Nadat iedereen dit een keertje deed, hergooit de startspeler z'n dobbelstenen en legt hij wederom een combinatie af. Dit gaat zo door tot de lopende ronde waarin een speler z'n laatste dobbelsteen op een gebouw plaatst. Na het plaatsen van de dobbelstenen worden de gebouwen één voor één (van links naar rechts en boven naar onder) afgehandeld en verzamelen de spelers fiches, voordelen, ... die punten zullen opleveren aan het einde van het spel. De spelers krijgen hun dobbelstenen terug, de startspeler schuift één speler met de klok op en er begint een volgende ronde. Nadat alle ronden zijn afgehaspeld, wint de speler met het meeste goud (aangegeven op de fiches die je verzamelt).
De A-gebouwen : 1) archief : dobbelstenen dienen in sets te worden afgelegd. De dobbelstenen moeten in set allen dezelfde waarde hebben. Elke waarde kan in combinatie met z'n aantal maar één keer voorkomen op het archief. Je mag meerdere groepen gaan samenstellen of dobbelstenen aan je set toevoegen, zolang je niet zondigt tegen de voorwaarden. De speler met de hoogste combinatie (eerst meeste dobbelstenen, dan waarde) heeft als eerste de keuze uit één van de maptegels die erbij liggen. Daarna nemen alle andere spelers in volgorde ook een maptegel tot deze opgebruikt zijn. Dobbelstenen die niets opleveren worden in alle gevallen op de bibliotheek gelegd, waar ze later een hergooi/kennisfiche opleveren. 2) universiteit : hier kan je specialisten inhuren die in combinatie met je maptegels extra punten opleveren. Je dient hier enkele dobbelstenen te plaatsen of combinaties van waarde 5 (bv. 1-4, 2-3). Rangschik de dobbelstenen van lage naar hoge waarde. Indien er dobbelstenen uit de universiteit vallen, worden ze op de bibliotheek gelegd. 3) bibliotheek : elke dobbelsteen die hierop wordt gelegd, levert een hergooi/kennisfiche op die de speler voor zich legt. Je kan deze ten allen tijde gebruiken om een willekeurig aantal dobbelstenen te hergooien. Aan het einde van het spel leveren 2 zulke fiches 1 goud op.
B-gebouwen : 1) veilingshuis : op deze locatie dienen straten gelegd te worden. Elke speler mag er maar één combinatie leggen en dezelfde combo mag er nooit liggen. Ofwel moet er verschil in lengte van straat zijn, ofwel moet de waarde hoger of lager zijn. Bij het afhandelen kiezen de spelers van hoog naar laag één van de openliggende artifactfiches. Deze fiches leveren goud op naar gelang het verzamelde aantal (waarde aangegeven op de fiches) 2) Schattenjagersgilde : werkt op identiek dezelfde manier als het veilingshuis en levert je een geheime missiefiche op. Deze tegel geeft een voorwaarde aan. Als je op het einde van het spel aan de voorwaarde voldoet, scoor je het afgebeelde goud.
C-gebouwen : 1) verborgen tempel : de spelers leggen een dobbelsteencombinatie van 2 dobbelstenen met waarde 7 op één van de vrije verborgen tempeltegels. Ze kunnen hier niet afgejaagd worden en krijgen deze tegels bij de afhandeling. Op deze tegels staan magische voorwerpen waarvan de kleur overeenkomt met die van de specialisten. Je dient ze daarom ook met hen te combineren om de waarde van de specialist te verdubbelen. 2) illuminatie : de spelers leggen dobbelstenen af naar gelang hetgeen dat de vorige speler legde (bv. speler 1 legt een vijf, de volgende legt verplicht een 5 en een andere waarde bv. 2, de derde speler legt verplicht een 5, een 2 en wederom een andere waarde). Je mag slechts één rij per speler maken, maar je mag verder aanvullen. Enkel de spelers met de twee langste combinaties krijgen een beloning. Bij de illuminatie krijg je speciale eigenschaptegels. De speler met de langste combo kiest als eerste één van de drie openliggende tegels, diegene met de tweede beste combo neemt als tweede een tegel en de laatste, overblijvende tegel gaat terug naar de eerste speler. Elke niet-gebruikte speciale eigenschap levert aan het einde van het spel 1 goud op. 3) gezonken galjoen : elke keer een speler hier dobbelstenen wil leggen, plaatst hij één dobbelsteen meer dan de vorige combo en telkens met een grotere gezamenlijke waarde. De eerste speler legt er één, de volgende twee, ... Daarna neem je hetzelfde aantal schatfiches als het aantal dobbelstenen die je aflegde. Je bekijkt de waarde en legt ze gedekt voor je neer. De speler die uiteindelijk het meeste dobbelstenen op het galjoen plaatste, mag 2 van z'n fiches definitief houden, de andere spelers die dobbelstenen hebben geplaatst, mogen één fiche houden. Elke tegel scoort aan het einde tussen de 1 en 3 goud. 4) Schattentoren : de spelers leggen één dobbelsteen op de toren (waarde 1-3 in de linkerkolom, waarde 4-6 in de rechterkolom), een tweede speler mag de onderste rij aanvullen zodat ze gezamenlijk 7 waard zijn. Na de ronde krijg je voor elke dobbelsteen van jezelf een schatfiche in de afgebeelde kleur. Dobbelstenen die uit de toren worden geduwd, komen in de bibliotheek terecht. De schatfiches zijn tussen de 0-3 goud waard.
Titel : Order of the gilded compass Auteurs : Bernd Einstein & Jeff Allers Uitgeverij : Grey fox games Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 30-60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".