Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
14-12-2016
First class (999 games/Hans im Glück)
De nieuwe big-box van HiG, die in het Nederlands wordt verdeeld door 999 games, wij staan te trappelen. De nieuwe van auteur Helmut Ohley, de man achter Russian railroads, wij trappelen nog een beetje harder. Als we erg kort door de bocht gaan, zouden we dit spel ook wel Russian railroads the cardgame kunnen noemen misschien. Enerzijds omwille van het feit dat de auteur dezelfde is, anderzijds omdat het thema bij de treintjes blijft. Het spelmechanisme waarvoor men koos is echter compleet verschillend. Waar RR nog een beroep deed op worker-placement ga je hier met een soort van card-drafting aan de slag.
First Class komt als basisspel met onmiddellijk 5 modules bijgeleverd. In deze bespreking geef ik u graag een overzicht van het basisspel en een korte omschrijving van wat de modules toevoegen aan het geheel. Een spelletje First class loopt over 6 ronden, opgedeeld in 3 keer 2 ronden, met na elke even ronde een tussentelling. Aan het einde volgt nog een slotwaardering en de speler met de meeste punten wint het spel. Het basisspelmateriaal bestaat uit : 94 wagonkaarten (waarden 0/1/2/4/7/12), 16 postwagonkaarten, 72 basiskaarten (24 in 3 kleuren), 21 speleindekaarten, 12 conducteurs, 4 locomotieven, 24 blokjes, 48 munten 1 Konstantinopelfiche, 4 spelersborden, 1 scorebord, 1 startspelerfiche en 1 startspelerfiguur.
Het scorebord wordt terzijde gelegd en alle spelers plaatsen 1 van hun conducteurs op nul punten. De blokjes van hun kleur leggen ze naast dit scorebord. De wagonkaarten worden per waarde klaargelegd. Elke speler ontvangt een spelersbord, waaraan hij rechts 2 wagonkaarten legt waarde nul als start van z'n twee treinen. De twee resterende conducteurs worden net voor deze wagonkaarten gelegd. De houten locomotief wordt in de startplaats gezet en elke speler ontvangt alvast 1 munt die hij linksonder op z'n spelersbord plaatst op de voorziene plaats. De locomotieffiches worden in volgorde klaargelegd, alsook het Konstantinopelfiche. Elke speler ontvangt de 4 postwagonkaarten in z'n kleur. De speleindekaarten worden geschud en als trekstapel klaargelegd, er worden alvast vier kaarten als vitrine opengelegd. Daarnaast krijgt elke speler alvast één kaart (te kiezen om beurten uit een stapeltje gelijk aan het aantal spelers +1). Tenslotte neem je de kaarten met de groene achtergrond en leg je er 18 van open in 3 rijen. Het startspelerfiche leg je links naast de eerste rij en je kiest een willekeurige startspeler die de startspelerfiguur voor zich zet.
Als je aan de beurt bent, neem je ofwel één van de openliggende kaarten uit één van de drie rijen of het startspelerfiche. Indien je de startspelerfiche neemt, dan verwijder je onmiddellijk de eerste kaart uit de eerste rij en voer je de zaken uit die op de startspelerfiche staan. Je krijgt zelf 2 geld, de volgende speler krijgt niets, de 3de speler krijgt een wagonkaart waarde 0 en de vierde speler krijgt een wagonkaart waarde 0 of een upgrade van een 0 naar een 1. In de volgende ronde word je startspeler. Indien je een kaart neemt uit de vitrine, heb je twee mogelijkheden. Ofwel voer je de actie uit die op de kaart staat aangegeven (zie onder) OF je doet een upgrade van één van je wagonkaarten en legt de kaart zonder gevolgen af. Als je een kaart uit een rij neemt en er op die manier voor zorgt dat er zoveel kaarten uit de rij zijn verdwenen als het aantal spelers, worden de resterende kaarten van deze rij uit het spel verwijderd. Dit systeem wordt drie keer herhaald, zodat elke speler 3 kaarten heeft kunnen nemen. Resterende kaarten worden afgelegd en alles wordt in gereedheid gebracht voor de volgende ronde. Aan het einde van ronde 2,4 en 6 is er een tussentelling. Na ronde 6 volgt er nog een slotwaardering.
De verschillende kaarten : - Nieuwe wagon nemen : je neemt de afgebeelde wagonkaart uit de voorraad en plaatst deze aan je trein. Je legt ze steeds rechts naast de vorige kaart. Is dit de vijfde kaart in je rij, dan leg je onmiddellijk één van je postwagonkaarten en mag je de overeenkomstige bonus activeren. Is dit de negende kaart neem je onmiddellijk de bovenste locomotieffiche en scoor je de afgebeelde overwinningspunten. - Een wagon opwaarderen : draai de wagonkaart om naar de volgende waarde of neem de volgende waarde uit de voorraad. Let wel dat je wagonkaarten steeds in aflopende volgorde moeten blijven in de rij. Je moet dus eerst je meest linkse kaarten gaan opwaarderen om daarna de rechtsliggende kaarten te upgraden. Sommige symbolen geven een specifieke upgrade aan, terwijl anderen je de keuze laten. Je moet echter altijd wel stap voor stap opwaarderen. - Je conducteurs bewegen : verzet je conducteurs het afgebeelde aantal stappen op je trein(en). Erg belangrijk is dat je je conducteur verzet op de treinen, want bij de tussentelling zullen enkel de kaarten tellen waar je conducteur gepasseerd is of op staat. Bereik je overigens als eerste met je conducteur een locomotieffiche (10de in de rij van kaarten) dan scoor je extra punten. - Je locomotief bewegen : linksboven op je spelersbord start je locomotief vanuit Parijs. Telkens een kaart je in staat stelt om de locomotief te verplaatsen, zet je hem een aantal stappen naar links (zoals aangegeven op de kaart). Je kan de route langer maken door de passende kaarten te selecteren. Komt je locomotief op een puntensymbool scoor je onmiddellijk de afgebeelde punten. Passeer je een horlogesymbool scoor je de eigenschap bij de tussentelling. - Je route langer maken : zie hier net boven - Opdrachtenkaarten : worden naast je speelbord gelegd. Eens je voldoet aan de voorwaarden die bovenaan de kaart staan, mag je de kaart omdraaien (bovenop je normale beurt) en de bonussen onderaan de kaart uitvoeren. - Speleindekaarten aanschaffen : naast je reguliere beurt kan je speleindekaarten aanschaffen tegen een betaling van 4 munten. Sommige actiekaarten laten je overigens ook toe om zulke kaarten te nemen. Hou ze naast je spelersbord en scoor hiervoor punten aan het einde van het spel. Vul nadien de vitrine terug aan tot vier kaarten. - Geld : elke speler heeft een aflegplaats voor 12 munten. Je start het spel alvast met 1 munt. Als je munten krijgt, plaats je deze van onder naar boven en van links naar rechts op je spelersbord. Je mag de munten gebruiken als je aan de beurt bent naast je normale kaartenactie. Afhankelijk van de plaats waar je de munt wegneemt kan je gebruik maken van de bonus die het oplevert, zijnde een wagonkaart waarde 0 aanleggen, je conducteur of locomotief verzetten en een upgrade naar keuze doen. Je kan een munt ook omzetten in 1 overwinningspunt of voor vier munten dus een speleindekaart aanschaffen.
Tussentelling : - bonussen voor je locomotief : voer alle eigenschappen uit die bij de horlogesymbolen staan die je gepasseerd bent met je locomotief. Je mag kiezen in welke volgorde je de bonussen neemt. Je kan ze wel maar één keer per waardering gebruiken. - punten voor je treinen : tel de waarde van de wagonkaarten op waar je conducteur gepasseerd is of op staat, van beide treinen.
Eindtelling : - voor elke resterende munt scoor je 1 punt - punten voor speleindekaarten waaraan je voldoet
De speler met de meeste punten wint het spel.
Module A : opdrachten : brengt extra opdrachten in het spel, alsook verdubbelaars die je bij één van je kaarten kan inzetten. Deze leveren bij de waarderingen dubbele punten op. Module B : postkaarten en beroemdheden : zijn ook verdubbelaars, de beroemdheden verdubbelen de waarde van de wagonkaart waaraan je ze toewijst, de postkaarten verdubbelen je uitbreidingen van je route vanuit Parijs. Module C : wie is de moordenaar? : elke speler krijgt een verdachtenkaart bij aanvang van het spel die hij geheim houdt. In de loop van het spel ga je aanwijzingen kunnen verzamelen om te achterhalen wie de moordenaar aan boord is. Module D : passagiers en bagage : je tracht passagiers en hun bagage onder te brengen in je wagonkaarten. Des te meer je er kan meenemen, des te meer punten zullen ze opleveren. Passagiers brengen overigens extra munten en een éénmalige bonus op. De bagage zal dan weer punten opleveren tijdens het spel en bij de eindtelling, alsook een éénmalige bonus. Module E : wijken en mecaniciens : deze kaarten worden tussen je twee treinen geplaatst en hebben ook op beide betrekking. De wijken brengen extra punten op voor de wagonkaarten die net boven en onder de wijk liggen (als de conducteur hier gepasseerd is). De mecaniciens zijn een soort van mini-opdrachtjes waarvoor je de nodige bonussen ontvangt tijdens het spel als je eraan voldoet.
Titel : First Class Auteur : Helmut Ohley Uitgeverij : 999 Games/ Hans im Glück Aantal spelers : 2-4 Speelduur : 60 min. Leeftijd : 10+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".