Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
13-12-2016
Simurgh - Call of the dragonlord (NSKN)
Vandaag staat er nog eens een uitbreiding op het programma. Neen, geen kleintje dit keer, maar een volwaardige, grote doos volgepakt met materiaal dat onder verschillende modules naar hartelust kan gecombineerd worden met het basisspel, waarover je hier meer vindt : http://www.bloggen.be/speleninlille/archief.php?ID=2798708. In dit artikel geef ik je dan ook graag een overzichtje van de diverse modules en hun toevoegingen aan het basisspel. In de spelregels staan ook de best mogelijke combinaties en welke combo's er beter niet gemaakt worden met de diverse modules.
Module 0 : Diversiteit Deze module heet bewust module nul, aangezien er geen expliciete wijzigingen zijn aan het basisspel. Deze module voegt gewoon extra materiaal toe, zodat er meer mogelijkheden zijn in het basisspel. Zo komen er 8 productietegels bij, 8 exploratietegels, 5 transformatietegels en 5 onderzoekstegels. Je voegt al dit materiaal gewoon bij de startopstelling van het basisspel en hanteert de reguliere spelregels.
Module 1 : Tovenaars Qua extra materiaal worden de tovenaarsminiaturen gebruikt, alsook de tovernaars hun speciale eigenschapskaarten. Elke speler krijgt een tovenaar toegewezen in z'n spelerskleur bij aanvang van het spel. Er wordt één eigenschapskaart van de stapel getrokken en luidop voorgelezen, dit is de speciale eigenschap die de tovenaars dit spel kunnen hanteren. Het gebruik van deze eigenschap is een gratis actie, maar brengt voor sommige eigenschappen wel een kostprijs met zich mee. Een speler mag de eigenschap maar één keer per beurt uitvoeren.
Module 2 : Vergeten metropolis Deze module is ongetwijfeld de grootste. Het voegt een extra dubbelzijdig speelbord toe aan het spel. De spelers zullen hun tovenaars over dit bord bewegen (deze module wordt best niet gecombineerd met module 1). Elke speler krijgt ook een stapel toverspreukkaarten met aan de ene kant een grote spreuk en een kleinere aan de andere kant. Er staat telkens op aangegeven welke grondstoffen een speler moet inruilen om de spreuk te mogen activeren en het aantal manna dat erdoor vergaard wordt. Als hoofdactie kan je een grote spreuk gaan vervullen. Het vervullen van een kleine spreuk is een gratis actie, alsook het terugroepen van je tovenaar naar de witte stad. Als je een grote spreuk lanceert, draai je de kaart naar de achterzijde. Het gewonnen manna wordt gebruikt om je tovenaarsfiguur te verzetten op het nieuwe speelbord (metropolis). Een kleine spreuk verloopt op identieke wijze. Als een speler z'n tovenaar terugroept van het speelbord, neem je niet meer deel op het Metropolisbord, maar heb je een extra drakenrijder om in te zetten op het standaardbord. Als je je tovenaar echter laat verder bewegen op het Metropolisbord ontvang je telkens de afgebeelde grondstoffen van je stopplaats. Komt de tovenaar helemaal bovenaan, plaatst hij z'n figuur op de hoogste plaats en ontvangt de overeenkomstige overwinningspunten. Alle andere spelers krijgen nog één speelbeurt en dan eindigt het spel.
Module 3 : Leiderschapstegels Deze module introduceert een nieuw type van actietegels die de limiet van het aantal vazallen dat je per beurt mag plaatsen doorbreken. Het introduceert nieuwe opties, alsook een element van onzekerheid omdat spelers op deze manier van actieplaatsen gebruik gaan kunnen maken waar je niet echt op gerekend had. Het wordt allemaal een tikje onvoorspelbaarder.
Module 4 : Eigenschappen van het huis Door elk huis z'n specifieke eigenschap te geven, zullen de spelers een spel nu asymmetrisch aanvangen. Elke speler heeft nu een unieke eigenschap voor z'n draken en kan speciale eigenschappen gebruiken om extra bonussen te ontvangen bij bepaalde acties. De spelers zullen echter eerst de eigenschappen moeten vrijspelen door de gevraagde grondstoffen te verwerven en af te geven. Zo gauw er aan de eisen voldaan is, wordt de huiskaart omgedraaid naar de actieve kant en kan de eigenschap gebruikt worden. Als gratis actie kan een speler dan éénmalig per beurt de eigenschap hanteren.
Module 5 : Queesten Door queesten toe te voegen, kunnen de spelers op meer diverse manieren punten scoren. Ze gaan opdrachten vervullen waardoor ze extra overwinningspunten aan hun totaal kunnen toevoegen. Elke speler krijgt bij aanvang 2 queestkaarten van de trekstapel. Als een speler in z'n beurt aan de voorwaarden aan een kaart voldoet, mag hij als gratis actie de kaart voor zich openleggen. De speler legt een marker op de kaart om aan te geven dat de queeste vervuld is. Aan het einde van het spel worden al deze markers gebruikt om op de drakentegels te leggen. Vertrekkende van de laatste speler legt elke speler de markers op een drakentegel naar keuze. Ze tellen mee voor het behalen van de meerderheden op drakentegels (zie regels basisspel)
Module 6 : Schurken Deze module introduceert een nieuw type van personages, de schurken. Ze gelden als een speerman, maar hebben daar bovenop naar een speciale eigenschap. De schurk vervangt bij aanvang van het spel één van de speermannen in de voorraad van de spelers. Daarbovenop krijgen de spelers een schurkenkaart die een speciale eigenschap met zich meebrengt. Als gratis actie kan een speler de eigenschap van de schurk gebruiken. Bij het aanwerven van nieuwe strijdkrachten kan een schurk in de plaats van een speerman genomen worden (indien beschikbaar in de voorraad).
Module 7 : Thuiskomst kaarten Deze module bestaat uit een setje kaarten die voordelen bieden aan alle spelers. Het betreft de situatie waarin een speler z'n speelfiguur van bepaalde actieplaatsen terugtrekt. De linkerkant van de thuiskomst-kaart geeft het voordeel aan voor de actieve speler, de rechterkant geeft het voordeel weer voor de andere spelers. Het is dus geven en nemen bij deze module.
Titel : Simurgh - Call of the dragonlord Auteurs : Andrei Novac, Pierluca Zizzi & Blazej Kubacki Uitgeverij : NSKN Aantal spelers : 2-5 Speelduur : 90 min. Leeftijd : 12+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".