IK SPEEL GRAAG EEN KEERTJE MEE !

Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken
opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om
zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren.
Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!

Foto
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!!
(Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)


Flag Counter
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
05-12-2016
Klik hier om een link te hebben waarmee u dit artikel later terug kunt lezen.Geister, geister, schatzsuchmeister! (Mattel)


Vandaag presenteren we u niet een spiksplinternieuw spel, maar eentje van twee jaar geleden dat we eindelijk op de kop konden tikken in Essen. Anderzijds is het morgen de verjaardag van ons groot idool, Sinterklaas en zetten we graag een kinderspel in de kijker dat in elke familiespellenkast thuishoort. Dit spel kreeg een nominatie voor Kinderspiel des Jahres 2014 ... en verdiend!

De spelers duiken met z'n allen in een spookhuis en trachten de 8 juwelen uit het huis te halen vooraleer er 6 kamers volledig behekst zijn. Winnen of verliezen? Je doet het alleszins samen. In de doos vind je prachtig materiaal : 1 speelbord, 4 schattenjagers, 19 kaarten, 24 spookfiguren, 5 behekst-markers, 1 bewegingsdobbelsteen, 2 vechtdobbelstenen en 8 juwelen.
Leg het speelbord in het midden van de tafel, zet de schattenjagers die deelnemen aan het spel alvast voor de deur. Schud alle kaarten (voor een basisspel worden enkele kaarten eruit gelaten) en leg ze op het speelbord. Zet een spookfiguur in de kamers C,F,I en L en plaats een juweel en elke kamer met een juweelsymbool. Zorg ervoor dat je de letters van de kamers niet afdekt zodat deze goed leesbaar zijn.



In je beurt doorloop je volgende stappen :
1) gooi de bewegingsdobbelsteen
2) indien de dobbelsteen een spookje toont (bij waarden 1-5) draai je de bovenste kaart van de stapel open en plaats je een spook in de aangegeven kamer. Er zitten ook kaarten bij die deuren sluiten of de trekstapel laten herschudden. Indien je een zes gooit, sla je deze stap volledig over.
3) verplaats je schattenjager het aangegeven aantal stappen. Een passage door een kamer telt als 1 stap, elk vakje in de gang ook. Velden in de gang kunnen slechts door één jager bezet worden, je mag elkaar wel passeren. In een kamer mogen wel meerdere jagers samen staan. Je mag ook verzaken aan het bewegen, maar stap 1 en desgevallend 2 moeten wel eerst uitgevoerd worden.
4) indien je je beweging eindigt in een kamer met een juweel kan je dit oppikken en in je rugzak stoppen. Je kan slechts één juweel dragen en je moet het eerst buiten de deur gaan afleggen vooraleer je een nieuw kan gaan oppikken. In het basisspel maakt de waarde van het juweel niet uit. In de gevorderden variant moet je de juwelen in oplopende volgorde naar buiten sleuren. Als je in het laatste geval in een kamer met een juweel komt, draai je de fiche om zodat je de waarde kan zien. Je beslist nadien zelf of je het juweel al dan niet al oppikt.
5) indien je met een juweel in je rugzak tot uit het huis kan bewegen, leg je het juweel buiten aan de deur. Je beweging eindigt onmiddellijk.
6) indien je je beurt eindigt in een kamer met een spookfiguur kan je ertegen vechten. Je gooit één vechtdobbelsteen. Toont deze het spookfiguur met een kruis over, dan mag je één figuur verwijderen. Sta je toevallig met twee jagers in de kamer mag je zelfs met twee dobbelstenen gooien. Je kan echter maar max. 1 figuur uit de kamer verwijderen, ook al gooi je twee spoken met een kruis door.

Behekste kamers :
Als er een derde spookfiguur in een kamer zou moeten verschijnen, worden de spookfiguren uit de kamer gehaald en een behekst-marker in de plaats gelegd (rode spoken). Als je een spook zou moeten plaatsen in een kamer die reeds behekst is, dan schuift het spook door naar de volgende kamer in alfabetische volgorde. Als je in een behekste kamer bent en je draagt een juweel mag je de kamer niet verlaten tot de beheksing verwijderd is. Je kan een beheksing enkel met meer dan één jager bekampen. Je gooit met de twee vechtdobbelstenen en mag de beheksing verwijderen als je een rood symbool gooit.

Je wint het spel als je alle juwelen uit het huis hebt kunnen halen (in volgorde in het gevorderden spel).
Je verliest het spel als er zes kamers behekst zijn, dus als de zes rode spoken op het speelbord staan. In het gevorderden spel verlies je ook het spel als elke schattenjager in een aparte kamer is die behekst is en ze een juweel dragen. Ze mogen dan niet meer uit de kamer en je moet met twee in een behekste kamer staan om de beheksing op te heffen en dit is niet meer mogelijk.

Titel : Geister, geister, schatzsuchmeister!
Auteur : Brian Yu
Uitgeverij : Mattel
Aantal spelers : 2-4
Speelduur : 30 min.
Leeftijd : 8+


Geef hier uw reactie door
Uw naam *
Uw e-mail
URL
Titel *
Reactie *
  Persoonlijke gegevens onthouden?
(* = verplicht!)
Reacties op bericht (0)


Foto

Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan


Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".

Zoeken in blog



Contact via mail :

spellenkanaal (at) gmail (dot) com

Categorieën
  • "Kaartje leggen" (5)
  • Essen 2009 (47)
  • Essen 2010 (27)
  • Essen 2011 (45)
  • Essen 2012 (137)
  • Essen 2013 (212)
  • Essen 2014 (85)
  • Essen 2015 (86)
  • Essen 2016 (77)
  • Essen 2017 (76)
  • Hete hangijzers (6)
  • imprESSENs (651)
  • Nürnberg 2012 (17)
  • Nürnberg 2013 (17)
  • Spelen met SpinLi (318)
  • Spellen in beeld (77)
  • Tussendoortjes (9)

  • Bezoek je onze nieuwe blog alvast een keertje? Zie bij de links!

    Links
  • Spellenlijst SpinLi
  • Bordspelmania : forum
  • Ditterio's blog
  • Spel(l)enderwijs
  • Boardgamegeek
  • De tafel plakt ! (Dominique)
  • SpinLi's nieuwe blog !!!
  • Spellenclub Pallieter (Lier)
  • Spellenclub Heist statie (Heist-op-den-Berg)
  • Spelregels.eu

    Foto

    5% korting bij aankoop als SpinLi-lid !!!
    Klik op het logo om hun site te bezoeken.
    Inhoud blog
  • Solar Flux
  • Elk einde heeft een nieuw begin ...
  • Photosynthesis (Blue Orange Games)
  • Nutz (Blue Orange Games)
  • Katarenga (Huch)

    Blog als favoriet !

    Klik hier
    om dit blog bij uw favorieten te plaatsen!

    Archief per maand
  • 12-2018
  • 12-2017
  • 11-2017
  • 10-2017
  • 09-2017
  • 08-2017
  • 07-2017
  • 06-2017
  • 05-2017
  • 04-2017
  • 03-2017
  • 02-2017
  • 01-2017
  • 12-2016
  • 11-2016
  • 10-2016
  • 09-2016
  • 08-2016
  • 07-2016
  • 06-2016
  • 05-2016
  • 04-2016
  • 03-2016
  • 02-2016
  • 01-2016
  • 12-2015
  • 11-2015
  • 10-2015
  • 09-2015
  • 08-2015
  • 07-2015
  • 06-2015
  • 05-2015
  • 04-2015
  • 03-2015
  • 02-2015
  • 01-2015
  • 12-2014
  • 11-2014
  • 10-2014
  • 09-2014
  • 08-2014
  • 07-2014
  • 06-2014
  • 05-2014
  • 04-2014
  • 03-2014
  • 02-2014
  • 01-2014
  • 12-2013
  • 11-2013
  • 10-2013
  • 09-2013
  • 08-2013
  • 07-2013
  • 06-2013
  • 05-2013
  • 04-2013
  • 03-2013
  • 02-2013
  • 01-2013
  • 12-2012
  • 11-2012
  • 10-2012
  • 09-2012
  • 08-2012
  • 07-2012
  • 06-2012
  • 05-2012
  • 04-2012
  • 03-2012
  • 02-2012
  • 01-2012
  • 12-2011
  • 11-2011
  • 10-2011
  • 09-2011
  • 08-2011
  • 07-2011
  • 06-2011
  • 05-2011
  • 04-2011
  • 03-2011
  • 02-2011
  • 01-2011
  • 12-2010
  • 11-2010
  • 10-2010
  • 09-2010
  • 08-2010
  • 07-2010
  • 06-2010
  • 05-2010
  • 04-2010
  • 03-2010
  • 02-2010
  • 01-2010
  • 12-2009
  • 11-2009
  • 10-2009
  • 09-2009
  • 08-2009
  • 07-2009
  • 06-2009
  • 05-2009
  • 04-2009
  • 03-2009
  • 02-2009
  • 01-2009
  • 12-2008
  • 11-2008
  • 10-2008
  • 09-2008
  • 08-2008
  • 07-2008
  • 06-2008
  • 05-2008
  • 04-2008
  • 03-2008
  • 02-2008
  • 01-2008
  • 12-2007
  • 11-2007
  • 10-2007
  • 09-2007
  • 08-2007
  • 07-2007
  • 06-2007
  • 05-2007
  • 04-2007
  • 03-2007
  • 09-2005


    Blog tegen de wet? Klik hier.
    Gratis blog op https://www.bloggen.be - Meer blogs