Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
23-10-2016
5 in a row (Freod games)
Vandaag brengen we u een specialleke, niet één nieuw spel, maar maar liefst vijf van één-en-dezelfde uitgeverij, nl. Freod games. De mensen van Freod contacteerden ons de dinsdag voor Spiel en ik moet eerlijk bekennen dat ik nog nooit van deze Australische uitgeverij had gehoord. Ze vroegen of we aan hun stand zouden willen passeren voor een goodie bag, wat op zich natuurlijk al erg leuk was en zeker niet om af te slagen. Groot was onze verbazing echter toen we merkten dat het zakje gewoon gevuld werd met al hun nieuwe spellen. Daar het allemaal toegankelijke spellen zijn, die hier en daar zeker een belletje zullen laten rinkelen bij u zetten we ze graag even na elkaar in de kijker. Wat betreft de componenten kunnen we trouwens erg snel zijn, alle doosjes hebben hetzelfde formaat, exact dezelfde inlay, dezelfde reclamefolder en de gekende ronde kaartjes ipv rechthoekige. Enkel het aantal kaarten waaruit het spel bestaat, wisselt hier en daar.
Op de kaartjes van Hootie Cutie staan telkens de schattige dierenvriendjes afgebeeld. 12 kaarten tonen een kaartje met een individueel diertje, de andere 72 kaarten tonen telkens een andere combinatie van drie dieren. Alle kaarten worden geschud en er worden er drie opengelegd in het midden van de tafel. De resterende kaarten worden onder de spelers verdeeld en als gedekte trekstapel voor de spelers gelegd. Om beurten draaien de spelers Halli-Galli-gewijs hun kaarten open en plaatsen de kaart (zonder te kijken) op één van de drie stapels. Zo gauw er op de drie kaarten hetzelfde vriendje te zien is, slaan ze vliegensvlug op één van de stapels. Indien ze juist zijn, krijgen ze alle kaarten van deze stapel en leggen deze onder hun trekstapel. Konden ze echter slaan op een individueel diertje, dan wordt deze terzijde gelegd bij de speler als overwinningspunt. Indien je een fout maakt, moet je één puntenkaart terug afgeven (indien mogelijk). De speler die als eerste 3 punten heeft, wint het spel!
U kent Jungle Speed? Wel verander de rare vormen met rare monsters en de totem door een plastic monstertje en je hebt Monster mash. Er zijn 48 standaardkaarten en 12 jokerkaarten (alle kleuren). Het plastic monster wordt in het midden van de tafel gelegd met daarrond drie opengedraaide kaarten. De resterende kaarten worden onder de spelers verdeeld en als gedekte trekstapel klaargelegd. Om beurten plaatsen de spelers één kaart van hun trekstapel op één van de drie stapels. Indien er een stapel leeg is, moet er daar eerst gelegd worden. Indien er 3 monsters in éénzelfde kleur of met dezelfde kleur achtergrond verschijnen, grabbel je het monster en mag je één van de stapels aan een tegenspeler geven. Ook wanneer 3 monsters van hetzelfde type verschijnen, grabbel je en mag je zelfs alle stapels geven aan één of meerdere spelers. Indien er 2 jokermonsters verschijnen, leg je de tweede stapel met de joker volledig af (verwijder uit het spel). Indien je een fout maakt bij het nemen van het monster, moet je zelf de drie stapels bij je trekstapel nemen. De speler die als eerste al z'n handkaarten kan afleggen, wint het spel.
In butterKO ga je totaal flippen van de kleurrijke vlinders die van de kaarten spatten. Er zijn 48 vlinderkaarten met telkens een combinatie van 3 vlinders. Daarnaast zijn er 12 kaarten waarop de vlinders afzonderlijk zijn afgebeeld. Deze 12 kaarten worden in een vierkant op tafel gelegd. In dit vierkant plaats je negen vlinderkaarten. De resterende kaarten worden geschud, onder de spelers verdeeld en als dichte trekstapel voor de spelers gelegd. Om beurten draaien de spelers één van hun kaarten open op één van de negen plaatsen in het vierkant. Indien er drie dezelfde vlinders op een rij, kolom of diagonaal verschijnen, duiden ze deze vlinder om ter snelste aan op één van de 12 omringende kaarten. Indien ze correct zijn, krijgen ze deze kaart als punt. Bij een fout moet je één van deze kaarten terug afgeven (indien mogelijk). Het spel eindigt als alle 12 de vlinders gevangen zijn. De speler met de meeste gevangen vlinders wint het spel.
Dit spel omvat naast de 52 gekke dierenkaarten ook 13 dierenfiches. Gebruik in een spel één fiche minder dan het aantal spelers en leg deze open in het midden van de tafel. Schud alle dierenkaarten en geef er elke speler 4 op handen. De resterende kaarten vormen een gedekte trekstapel naast de startspeler. De spelers kiezen gelijktijdig één van hun handkaarten om door te geven aan hun linkerbuur. Wanneer een speler een kwartet heeft verzameld, grabbelt hij zo snel mogelijk een willekeurige dierenfiche. Ook de andere spelers mogen dan een fiche grabbelen. De traagste speler heeft geen fiche weten te bemachtigen en krijgt de eerste gegrabbelde fiche als strafpunt. Indien je fout had gegrabbeld, verlies je zelf en krijg je het strafpunt. De volgende speler wordt de deler voor de volgende ronde. Zo gauw alle fiches verdeeld zijn, wint de speler met de minste fiches. Bij gelijkstand wordt er nog een rondje gespeeld tussen deze spelers.
Lightning is de laatste en meest complexe in de rij. Het bestaat uit 84 element-dieren-geest-kaarten, 14 gevechtskaarten en 7 bliksemkaarten. Er zijn 7 elementen met elk 12 dieren, elke kaart is dus uniek. Schud alle kaarten en geef elke speler 8 handkaarten. De resterende kaarten vormen een trekstapel in het midden van de tafel. Je mag je eigen handkaarten bekijken. Om beurten leg je een kaart in het midden van de tafel. Alle kaarten worden op elkaar gespeeld. Vanaf het moment dat de eerste kaart gespeeld is, gaan de spelers simultaan aan de slag. Je mag kaarten spelen zolang er maar een kenmerk matcht, het element of het dier. Je mag ook ten allen tijde kaarten nemen van de trekstapel. Indien een kaart fout wordt gespeeld of je speelt twee kaarten na elkaar dan moet je 5 strafkaarten van de trekstapel nemen. Indien je een kaart speelt die geen enkele speler kan volgen, dan moeten de andere speler 1 kaart nemen vooraleer je een andere kaart kan spelen. De speler die als eerste alle kaarten kan wegspelen, wint het spel.
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".