Qua gebruiksgemak en vlot verlopen van het maken van afspraken opteren we voor een Facebookgroep waarin iedereen welkom is om zich op te geven om mee te spelen of zelf speelmomenten te lanceren. Volg ons op Facebook (klik) om op de hoogte te blijven!
5% korting op al uw aankopen bij spellenspeciaalzaak Adriaensen!!! (Klik op bovenstaand logo om de spellenlijst te bekijken)
Spellenblog SpinLi
Omdat spelen de belangrijkste bijzaak ter wereld is ...
18-10-2016
Doodle China (Aporta games)
In het
kleine doosje zitten welgeteld 8 dobbelstenen, potloodjes, 2 blokken met scoreblaadjes en de spelregels. U krijgt wel 2 spellen voor de prijs van één, de Suzhou-versie hoef ik u eigenlijk waarschijnlijk niet voor te stellen, dat is een letterlijke "vertaling" van Doodle city, waarbij enkel het artwork enigszins is aangepast. De Shanghai-versie herbergt enkele nieuwigheden, die ik onderaan dit artikel even voor u op een rijtje zet.
Van de
acht dobbelstenen worden er overigens maar enkele gebruikt. De blauwe
zit sowieso in het spel en van de zeven witte gebruik je er één meer dan
het aantal spelers. Elke speler neemt een speelblaadje en een pen of
potlood. De speler die laatst is gaan winkelen wordt de startspeler en
gooit de blauwe dobbelsteen 5 keer, 1 keer voor elke kolom waar de
spelers de startrivieren aanduiden zoals aangegeven in de desbetreffende
vakjes. Zo starten alle spelers met dezelfde startrivieren, maar is elk
spel weer dat net ietsje anders.
Gooien De
startspeler neemt alle dobbelstenen in het spel en gooit deze. De
blauwe dobbelsteen legt hij voor zich om aan te geven dat hij de
startspeler is. De waarde van deze dobbelsteen geeft aan in welke kolom
we deze beurt gaan tekenen. Nadien nemen alle spelers, in speelvolgorde,
één van de witte dobbelstenen. De waarde van die dobbelsteen geeft aan
in welke rij er getekend zal worden. Nadat alle spelers dit deden,
worden de dobbelstenen terug verzameld en schuift de startspeler door.
Tekenen Als
een speler een witte dobbelsteen heeft gekozen, tekent hij een rivier
in het bewuste vakje. Je kan een rechte rivier tekenen door het vakje of
een bocht. De wegen moeten nog niet aan elkaar grenzen, maar kunnen dat
in de loop van het spel wel doen. In vakken waar huizen staan, teken je
geen rivier, maar doorkruis je een huis (indien nog voorradig). Indien
je een vak hebt waar al een rivier getekend is of waar alle huizen al
zijn aangekruist, moet je een boom doorkruisen. Een blauwe zes laat
elke speler vrij kiezen in welke rij hij wil gaan tekenen. Een witte zes
verplicht je een boom te doorkruisen.
Scoren Als
je een straat door een hotel- of winkel tekent, volgt er onmiddellijk
een waardering hiervan. Boten en bomen worden pas op het einde van het
spel gewaardeerd. Bij een hotel tel je de lengte van de weg die door het
hotel loopt. Voor elk stuk weg scoor je 1 punt. Je duidt met een cirkel
het eerste vrije vakje aan bij de hotelscore. (lager mag je aanduiden,
hoger uiteraard niet, je kan 2,3,5,8,11 of 15 punten halen). Als je een
winkel waardeert, tel je alle doorkruiste huizen op de desbetreffende
weg. Je mag weer een cirkel trekken rond de desbetreffende winkelscore
(of lager). De eerste speler die 3,5,7 of 10 scoort voor een winkel,
krijgt ook de bonuspunten. Hij duidt dit aan met een cirkel, de andere
spelers doorkruisen deze bonus en kunnen die niet behalen.
Eindigen Zo
gauw een speler de hoogste hotelscore haalt, of de hoogste winkelscore
of iemand al z'n bomen heeft afgekruist, eindigt het spel en worden de
punten geteld : - de waarde van de omcirkelde hotelpunten - de waarde van de omcirkelde winkelpunten en bonuspunten - 4 punten per boot die met minstens één andere boot verbonden is door rivieren -
de speler met de meeste bomen doorkruist, krijgt 4 strafpunten, diegene
met de minste doorstreepte bomen krijg 4 pluspunten. Bij gelijke stand
krijgen al deze spelers de plus- of minpunten.
De speler met de hoogste score wint het spel. Bij gelijke stand wint de speler met de minst doorkruiste bomen. Ik
hoor u al denken, dit spel kan je perfect alleen spelen. Dat is het
ook, u houdt zich aan de gewone spelregels en probeert een bepaald
puntenaantal te scoren om de wereldmacht te grijpen (hiervoor moet u wel
een score van 120 of hoger halen)
Doodle China : Shanghai-versie In deze versie hanteer je de basisregels, met enkele wijzigingen. Ten eerste wordt het spel nu gespeeld in een 6x6 speelveld ipv 5x5. We gaan bovendien weer wegen tekenen ipv rivieren. Het waarderen van de hotels verloopt enigszins gelijkaardig aan het basisspel met uitzondering dat de andere spelers het puntenaantal doorkruisen. Elk puntenaantal is dus maar voor één speler beschikbaar tijdens dit spel. De wolkenkrabbers zijn nieuwe gebouwen, als je hier gaat tekenen beslis je onmiddellijk of je een verdiep gaat aankruisen van de wolkenkrabber of een weg (en waarderen). Wanneer je een wolkenkrabber waardeert vermenigvuldig je het aantal afgekruiste verdiepen met het aangesloten aantal parken. Wanneer je tenslotte op een park terechtkomt, moet je een boom aankruisen en nadien een vrij vak kiezen in dezelfde rij als het park om te tekenen (weg of verdiep van wolkenkrabber). Bovendien mag je nu tactisch gaan passen, je neemt geen dobbelsteen in een ronde, maar doorkruist een boom in de plaats. In de Shanghai-versie scoor je op het einde van het spel zowel voor taxi's als voor bussen. Verbonden taxi's leveren je 3 punten op, bussen zelfs 5. De speler met de minste aangekruiste bomen wint 7 punten, de speler met de meest doorkruiste verliest 7 punten.
Titel : Doodle China Auteur : Eilif Svensson Uitgeverij : Aporta games Aantal spelers : 1-5 Speelduur : 20-40 min. Leeftijd : 8+
Reacties op bericht (0)
Klik op ons logo om terug naar de startpagina te gaan
Bent u op zoek naar info omtrent een spel? Typ de titel hieronder in het balkje en klik op "zoeken".