We moeten bekennen dat er op onze blog
weinig educatieve spellen terechtkomen. Enerzijds omdat ze natuurlijk in die
stroom van talloze spellen die op de markt komen verdrinken, anderzijds omdat
ze ons ook niet echt aanspreken. Toen ik echter een mailtje kreeg van de mensen
van Haas games heb ik toch toegehapt. Enerzijds omdat ik dus te weinig
educatieve spellen op tafel en de blog gooi en anderzijds omdat dit spel over
Aardrijkskunde gaat ... en dat is gewoon kei tof.
In dit spel gaan we meer leren over bergen, rivieren en meren. Het spel omvat
30 kaarten van elke soort, 18 jokerkaarten, 12 categoriekaarten (4 van elk
type), 24 gele puntenfiches, 6 rode puntenfiches en een dobbelsteen. Doel van
het spel is om alle eigenschappen van de bergen, rivieren en meren goed te
kunnen inschatten en telkens met elkaar te vergelijken. Punten worden gescoord
als iemand een volgorde in twijfel trekt en gelijk heeft.
Bij aanvang van het spel worden de drie stapels apart geschud en krijgt elke
speler 2 gele puntenfiches (waarde 1) en één kaart van elk type jokerkaart.
Afhankelijk van het aantal spelers worden er in een ronde een aantal
geofact-kaarten gebruikt. Elk spel bestaat uit 3 ronden, waarvan elke ronde
handelt over één van de drie types (bergen, rivieren, meren). De jongste speler
kiest als eerste een categorie. Elke speler ontvangt een aantal kaarten
afhankelijk van het aantal spelers (6/4/3/2 kaarten voor 2/3/4/5-6 spelers). De
vier categoriekaarten van het type wordt in het midden van de tafel gelegd. Je
gooit de dobbelsteen om te bepalen waarover de ronde handelt bv. oppervlakte
van het meer, breedte van het meer, maximum diepte en watervolume. Als je een 5
rolt, mag je een categorie kiezen, bij een 6 kiest de speler met de minste
punten een categorie.
Een kaart wordt in het midden van de tafel gelegd (met de eigenschappen
gedekt). Nu plaatsen de spelers om beurten één van hun kaarten links of rechts
van de kaart. Links als ze denken dat hun afgelegde kaart kleiner/minder is in
de aangegeven categorie dan de kaart rechts ervan. Rechts als ze denken dat hun
kaart meer is dan de linksliggende kaart. Ook de spelers leggen hun kaart met
de eigenschappen gedekt (enkel de naam en afbeelding zijn zichtbaar). Elke
volgende speler kan ervoor opteren om de kaartenrij in twijfel te trekken of
zelf een kaart aan te vullen. Indien je de rij in twijfel trekt, draai je alle kaarten open en vergelijk je de eigenschappen. Is de rij toch correct, verliest de in twijfel-trekkende speler één puntenfiche aan de speler die de laatste kaart aanvulde. Indien de rij niet juist is, ontvangt hij één puntenfiche van de speler die als laatste een kaart legde (ook al lag deze zijn kaart correct). Indien een speler geen fiche meer kan afgeven, ontvangt de winnende speler een fiche uit de voorraad. Zo gauw een rij in twijfel is getrokken en afgehandeld, worden de kaarten afgelegd, wordt er voor een nieuwe categorie gedobbeld en wordt de ronde verder gespeeld. De speler die in twijfel trok, legt als eerste een volgende kaart. Het spel gaat door tot alle spelers hun geofact-kaarten hebben gespeeld.
Daarnaast kan elke speler één joker spelen tijdens hun beurt. De jokers hebben volgende effecten :
- ruil één van je handkaarten met een handkaart van een tegenspeler
- verdubbel je winst of verlies, zodat je 2 fiches wint of verliest bij een in-twijfel-trekking
- leg één van je geofactkaarten af in plaats van ze in de rij te leggen.
Na een ronde kiest de speler met de minste punten de volgende reeks (berg, rivier of meer) en wordt alles herhaald. In de derde ronde wordt er echter tegen de klok in gespeeld en tellen alle scores dubbel (zoals bij de derde jokerkaart hierboven uitgelegd).
De speler die na drie ronden het meeste punten heeft verzameld, wint het spel.
|